Pyöräily harrastuksena

  • 40 243
  • 398

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hommasin pari kuukautta sitten Whiten kahdesta gravelista kalliimman (GX LTD 24) ja tutkiessa vaihtoehtoja tulin siihen johtopäätökseen, että Whitet ovat hinta-/laatusuhteeltaan aika lailla Euroopan parasta. Harkitsin myös edullisempaa Claris-mallia (GX Lite 24), mutta päädyin LTD:hen, joka sattui olemaan tarjouksessa ja parin sadan hintaero vaikutti komponenttien osalta sen arvoiselta.

Satula ei sopinut itselleni ollenkaan, mutta on muuten ollut hyvä peli, jota voi käyttää tosi monipuolisesti. XXL:stä ei muuta kuin hyvää sanottavaa ja täytyykin viedä pyörä sinne pian ensihuoltoon (alennus pyörän ostamisen yhteydessä).
 
Suosikkijoukkue
HPK
Jos vanha akseli on 165mm 12x1.0 niin sopiiko tämä nyt sitten kun meinaa thulen kärryn lyödä kiinni? Ei kai se muukaan voi olla?

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Fatbiken kasausyritys, ja tie nousi pystyyn. Aiheena niinkin haastava homma, kuin etupyörän kiinnitys. Saamissani ohjeissa puhutaan vain pikalinkusta, mutta tämä on läpiakselilla varustettu. Eli ohje on geneerinen, eikä tälle pyörälle tarkoitettu. Takarenkaassa on tuollainen "kiinnityskahva", mutta eturenkaassa ei. Olisiko pitänyt?

Nimim. Ensimmäinen oma fatbike, puutteelliset ohjeet ja peukalo keskellä kämmentä... Nettivideot eivät myöskään tuoneet apuja.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Fatbiken kasausyritys, ja tie nousi pystyyn. Aiheena niinkin haastava homma, kuin etupyörän kiinnitys. Saamissani ohjeissa puhutaan vain pikalinkusta, mutta tämä on läpiakselilla varustettu. Eli ohje on geneerinen, eikä tälle pyörälle tarkoitettu. Takarenkaassa on tuollainen "kiinnityskahva", mutta eturenkaassa ei. Olisiko pitänyt?

Nimim. Ensimmäinen oma fatbike, puutteelliset ohjeet ja peukalo keskellä kämmentä... Nettivideot eivät myöskään tuoneet apuja.
Läpiakseleissa on usein kuusiokolo, jollei pikalinkkua ole akselissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Läpiakseleissa on usein kuusiokolo, jollei pikalinkkua ole akselissa.

Sain sormilla pyöritetttyä tuon paikoilleen, mutta löysäksi jäi. Kuusiokoloja kokeilin (niitä, joita huoltolaukussani on), mutta ei ollut sopivaa

Jotenkin tuntuisi oudolta, että molemmista fillareista olisi jäänyt tuo pikalinkku-osa tulematta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli siellä kuusiokolo sittenkin. Löytyi vasta todella syvältä. Kiitos taas palstalle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja nyt on koeajo suoritettu onnistuneesti. Tästä se lähtee. Avovaimon fillarin kasaus on sitten vuorossa joku toinen päivä - ja tällä kokemuksella se menee todennäköisesti puolet lyhyemmässä ajassa.

Kysyn vielä yhden ryhmän kysymyksen. Pyörä on "tubeless ready", eli ymmärtääkseni se tarkoittaa siis sitä, että ulkorengas ja vanne tukevat sisäkumitonta vaihtoehtoa, mutta pyörä on kuitenkin toimitettu perinteisellä sisäkumilla?

Kuitenkin pidemmän päälle järkevintä (tai oikeastaan välttämätöntä) on päivittää pyörä tubeless-versioon? Mitä videoita katselin, niin tuo vaikutti sellaiselta suoritukselta, etten yritä tuota kotona...

Edit: No, oikeastaan tuossa oli kaksi tyhmää kysymystä. :D
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja nyt on koeajo suoritettu onnistuneesti. Tästä se lähtee. Avovaimon fillarin kasaus on sitten vuorossa joku toinen päivä - ja tällä kokemuksella se menee todennäköisesti puolet lyhyemmässä ajassa.

Kysyn vielä yhden ryhmän kysymyksen. Pyörä on "tubeless ready", eli ymmärtääkseni se tarkoittaa siis sitä, että ulkorengas ja vanne tukevat sisäkumitonta vaihtoehtoa, mutta pyörä on kuitenkin toimitettu perinteisellä sisäkumilla?

Kuitenkin pidemmän päälle järkevintä (tai oikeastaan välttämätöntä) on päivittää pyörä tubeless-versioon? Mitä videoita katselin, niin tuo vaikutti sellaiselta suoritukselta, etten yritä tuota kotona...
Maku asioita sanoi mäyräkoira kun muniaan nuoli...

Mut asiaan. Tubeles ready on juu mahdollisuus tubelekselle. Itse taas vähän vierastan tuota tubelesta. Varmasti on hyvä niille joille se on oikeasti tarpeellinen. Mutta kuka sellainen sitten lopulta on? Nuo pyörien tubelekset tuntuvat lopulta olevan enemmän tai vähemmän työläitä, eli renkaisiin pitää lisätä litkuja säännöllisesti että ilman pitävyys säilyy. Aika sotkuista puuhaa mitä noita videoita katsoin. Eli jos käyttö on oikeasti kovaa ja ne iskut tulevat läpi, tubeles on silloin toimiva. Käsittääkseni juuri siinä "läpi" iskussa sisäkumiin tulee viilto kun se jää vanteen väliin. Mutta jos ajaminen on rauhallisempaa ja iskut kevyempiä niin mielestäni silloin sisäkumillinen versio on helppokäyttöisempi. Pirun hyvin nekin lopulta kestävät. Jotenkin tuo tubeles monesti kuulostaa sellaiselta että tehdään itselle siitä työtä ja "harrastusta", ja sille tubelekselle ei ole kuitenkaan oikeaa tarvetta. Painon säästökin aika pieni ja normikuski tuskin sitä eroa huomaa... Ne kuskit jotka sen tubeleksen hyödyn todellisesti ulosmittaavat ovat harvassa. Itse olen aika iso ja painava ukko ja vielä(kop kop) on renkaat säilyneet ehjänä aika raffissakin kivikossa. Vara-sisäkumi toki kuitenkin mukana varsinkin pidemmillä lenkeillä. Kannattaa mielstäni seurata tilannetta ja katsoa miten homma toimii. Jos se tubeles kuitenkin alkaa enemmän poltella niin siitä vaan...
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Hommasin pari kuukautta sitten Whiten kahdesta gravelista kalliimman (GX LTD 24) ja tutkiessa vaihtoehtoja tulin siihen johtopäätökseen, että Whitet ovat hinta-/laatusuhteeltaan aika lailla Euroopan parasta. Harkitsin myös edullisempaa Claris-mallia (GX Lite 24), mutta päädyin LTD:hen, joka sattui olemaan tarjouksessa ja parin sadan hintaero vaikutti komponenttien osalta sen arvoiselta.

Satula ei sopinut itselleni ollenkaan, mutta on muuten ollut hyvä peli, jota voi käyttää tosi monipuolisesti. XXL:stä ei muuta kuin hyvää sanottavaa ja täytyykin viedä pyörä sinne pian ensihuoltoon (alennus pyörän ostamisen yhteydessä).

Itse ajanut nyt vuodesta 2019 samaisella mallilla, jossa tuohon aikaan oli SRAM Apexin osasarja. Kuten jo aiemmin sanoin täällä, aivan eliittiä osien puolesta tuo pyörä, mutta tonnin halvemmalla muihin vastaaviin verrattuna.

Nyt on tosin pyörä huollossa kun 5v jälkeen katkesi takakiekosta pinna kesken ajon ja huomasin tuon vasta kotona. Kiekko meni kieroksi ja vaihtoon menee…. Tuo onkin sitten ainoa vika joka koko pyörässä on 5v aikana ollut.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ja nyt on koeajo suoritettu onnistuneesti. Tästä se lähtee. Avovaimon fillarin kasaus on sitten vuorossa joku toinen päivä - ja tällä kokemuksella se menee todennäköisesti puolet lyhyemmässä ajassa.

Kysyn vielä yhden ryhmän kysymyksen. Pyörä on "tubeless ready", eli ymmärtääkseni se tarkoittaa siis sitä, että ulkorengas ja vanne tukevat sisäkumitonta vaihtoehtoa, mutta pyörä on kuitenkin toimitettu perinteisellä sisäkumilla?

Kuitenkin pidemmän päälle järkevintä (tai oikeastaan välttämätöntä) on päivittää pyörä tubeless-versioon? Mitä videoita katselin, niin tuo vaikutti sellaiselta suoritukselta, etten yritä tuota kotona...

Edit: No, oikeastaan tuossa oli kaksi tyhmää kysymystä. :D
Tubeleksella saat noin puoli kiloa painoa pyörivästä massasta pois per pääty, eli säästö on massiivinen. Läskin sisuskumit painaa järkyttävästi. Tämä taas vaikuttaa merkittävästi ajo-ominaisuuksiin. Ohjattavuus muuttuu huomattavasti helpommaksi ja pyörivien massojen keveneminen tekee sen, että pyörä kiihtyy herkemmin.

Tosiaan litku, jota käytetään tiivistämiseen paikkaa pienet reiät ja renkailla voi ajaa huolettomammin matalilla paineilla. Tämä vaikuttaa erityisesti läskissä, jossa kontaktipintaa yritetään maksimoida.

Sitten ne huonot puolet tai mitä tämä vaatii. Kuten yllä mainittu, niin homma vaatii vähän harrastuneisuutta ja välillä ehkä hermoja.

- Kehät pitää teipata, mikäli niitä ei ole teipattu tehtaalla. Monissa harrastepyörissä alkaa olla valmiina tubeless-teipit, mutta läskeissä ei välttämättä. Itse olen teipannut läskin tuollaisella heinäpaaleihin tarkoitetulla hyvin venyvällä teipillä. Kehät hyvin puhtaaksi ja pari kierrosta teippiä. Nyt ovat kohta vuoden olleet ongelmitta paikoillaan.
- Venttiilit pitää olla irtomalliset, jotka kiristetään vanteelle. Näitä saa ns mistä vaan.
- Litkua laitetaan jonkun ohjeen mukaan x-määrä. Läskissä voi olla reilummin tätä ison ilmatilan ansiosta, eikä paino niin haittaa. Itse ajan Stansin litkuilla.
- Ilmaa pitää saada asennusvaiheessa reilusti, jotta rengas nousee vanteelle ja tiivistyy. Kompressori on paras, mutta jotkut nykyrenkaat ja vanteet toimivat myös pelkällä normaalilla hyvällä pyörän pumpullakin.

Litkuja joutuu vaihtamaan tai lisäämään jonkun kerran vuodessa, mutta paljon muuta noille ei tarvitse tehdä jos ei riko jotain.

Nykyrenkaat alkaa olla monesti suunniteltu ajettavaksi ilman sisuria. Vierintävastus on jostain syystä pienempi ilman sisuria ja ajo-ominaisuudet paremmat. Jos pyörällä ajaa aktiivisesti ja viitsii vähän nähdä vaivaa, niin aina ilman sisuria mikäli se on mahdollista.
 

Grafix

Jäsen
Olisiko suosituksia hiilikuituisista graveleista, mieluiten sähkövaihteilla? Lähinnä tulisi lenkkeilyyn + bikepacking käyttöön vaihtelevilla pinnoilla.

Canyonit ovat hyvin tuttuja ja mahdollisesti sieltä voikin löytuä sopiva. Jos palstatovereilla on kuitenkin joitain muita ässiä hihassa, niin suositelkaa ihmeessä!
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Jotenkin tuo tubeles monesti kuulostaa sellaiselta että tehdään itselle siitä työtä ja "harrastusta", ja sille tubelekselle ei ole kuitenkaan oikeaa tarvetta. Painon säästökin aika pieni ja normikuski tuskin sitä eroa huomaa
En aja läskipyörää joten siinä mielessä kommentti ohi. Läskissä jykevämmät renkaat jotka varmaan kestävät kiviä paremmin.

Itsellä on maasturissa ja gravelissa litkutetut renkaat, juuri eilen laskin tihkutuskohdat gravelista ja edessä oli noin 30 ja takana noin 40 kohtaa jotka litku oli paikannut. Käytännössä tuon verran olen välttänyt paikkauksia toukokuun puolenvälin jälkeen jolloin laitoin alle uudet renkaat. Noin 1600 km pitäisi olla kasassa tuona aikana, ei ”kisaamista”.

Rullauksen paremmuuteen vaikuttaa osaltaan sisurin ja ulkokumin välisen kitkan poistuminen.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko suosituksia hiilikuituisista graveleista, mieluiten sähkövaihteilla? Lähinnä tulisi lenkkeilyyn + bikepacking käyttöön vaihtelevilla pinnoilla.

Canyonit ovat hyvin tuttuja ja mahdollisesti sieltä voikin löytuä sopiva. Jos palstatovereilla on kuitenkin joitain muita ässiä hihassa, niin suositelkaa ihmeessä!
No ekana tietty jätetään se harrastefillareiden Skoda ostamatta ja siirretään katse saapasmaahan, sieltä ne perinteisimmät brändit tulee. Toisena unohdetaan muovi ja valitaan rungoksi Milanossa Columbuksen putkista hitsattu taideteos.


Sitten hankitaan oman maun mukaan muut komponentit ja joko laitetaan itse kasaan tai viedään paikalliselle pajalle.

Älkääkä nyt sitten kanjonikuskit suuttuko :)
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
En aja läskipyörää joten siinä mielessä kommentti ohi. Läskissä jykevämmät renkaat jotka varmaan kestävät kiviä paremmin.

Itsellä on maasturissa ja gravelissa litkutetut renkaat, juuri eilen laskin tihkutuskohdat gravelista ja edessä oli noin 30 ja takana noin 40 kohtaa jotka litku oli paikannut. Käytännössä tuon verran olen välttänyt paikkauksia toukokuun puolenvälin jälkeen jolloin laitoin alle uudet renkaat. Noin 1600 km pitäisi olla kasassa tuona aikana, ei ”kisaamista”.

Rullauksen paremmuuteen vaikuttaa osaltaan sisurin ja ulkokumin välisen kitkan poistuminen.
En ole tutkinut renkaita, mutta yhdellä pyörällä on ajettu maastoa nyt reippaasti yli 4000km litkuilla ilman rengasrikkoja. Toki gravelilla sellaisen sain aikaan paljon vähemmällä, mutta siinä oli todella huono tuuri osumakohdalla.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
En ole tutkinut renkaita, mutta yhdellä pyörällä on ajettu maastoa nyt reippaasti yli 4000km litkuilla ilman rengasrikkoja. Toki gravelilla sellaisen sain aikaan paljon vähemmällä, mutta siinä oli todella huono tuuri osumakohdalla.
Lähinnä tarkoitin että gravel- ja maasturikäytössä suosittelen kyllä litkutusta. Renkaissa toki myös isoja eroja.
Läskeistä ei kokemusta, maantiellä olen toisissa kiekoissa ajanut litkuilla mutta siellä ei ehkä niin tarpeen. Eikä ainakaan Stanin peruslitkua isompien paineiden vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Olisiko suosituksia hiilikuituisista graveleista, mieluiten sähkövaihteilla? Lähinnä tulisi lenkkeilyyn + bikepacking käyttöön vaihtelevilla pinnoilla.
Itse etsiskelin pyörää lähinnä geometrian kautta, loppusuoralla oli Canyon Inflite, 3T Racemax ja Giant Revolt. 3T:llä olin ajanut ehkä 30 km, muut olisivat olleet mittojen puolesta ok. Otin tylsästi Canyonin vaikka se ei ole edes gravel-pyörä, halusin kuitenkin aika lyhyellä rungolla olevan pyörän. Sram Axs Force, 12 vaihdetta, on toiminut moitteetta, ei ole vertailua Shimanon sähköihin. Tai muihin, Campalla on ainakin sähköä tarjolla. Vaihdoin keväällä takavaihtajan xplr-versioon isomman takapakan vuoksi (10-44).

Bat79 ehdotus on kanssa mielenkiintoinen, itsellä oli Cinelli-maantiepyörä kunnes vaihtui tylsään germaanikuituun (Focus) reilu10 vuotta sitten.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse etsiskelin pyörää lähinnä geometrian kautta
Tähänkin asiaan on Cinellin teräsraami oikea ratkaisu, sen kun saa tilattua myös just niillä mitoilla kun haluat, toki toimitusaikaa tulee sit vähintään 6kk mutta hyvää kannattaa odottaa.

Mä nyt hehkutan yhtä brändiä kun yllätys, yllätys mulla on kaksi tuon valmistajan raamia. Mittoihin tehtyä kamaa saa myös esim. Fairlightiltä Briteistä.

Kustomoitavuus onnistuu kun runko tehdään Euroopassa käsityönä.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Lähinnä tarkoitin että gravel- ja maasturikäytössä suosittelen kyllä litkutusta. Renkaissa toki myös isoja eroja.
Läskeistä ei kokemusta, maantiellä olen toisissa kiekoissa ajanut litkuilla mutta siellä ei ehkä niin tarpeen. Eikä ainakaan Stanin peruslitkua isompien paineiden vuoksi.
Juu näin arvelinkin, että tämä oli ylistyspuhe tubelekselle. Ehdottoman hyvä keksintö kyllä kaikkeen. Maantielle laittaisin myös itse, mutta on sen verran vanhanaikaista kalustoa, että ei ole mahdollista.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Minulla on maantiepyörässä nykyisinä kakkoskiekkoina Shimano Ultegrat, vannejarrut+10-pakka. Ne ovat tubeless-versiot. Tai palaavat kakkoskiekoiksi kun saan vaihdettua yhden pinnan taakse.
Itse laitoin päivityksenä myös 10v maantielle C24 Dura-acet. Harmillisesti käytettynä löytyi vain clincheriä, vaikka tuosta kiekosta on myös tehty tubeless-versio.
 
Onko kukaan ottanut viimeaikoina työsuhdepyöriä? Minulla loppuu nyt syksyllä sopimus muutama vuosi sitten otetusta maastopyörästä, ja mietin josko ottaisi gravelin kaveriksi vapaus.io:n kautta. Aikoinaan kun tuon nykyisen otin, se vaikutti tulevan hyvinkin kannattavaksi ja säästöä tulevan ihan hyvin vs suoraan kaupasta itse ostettuun. Nyt kun katsoo Vapauden laskureita yms niin näyttäisi tulevan todella paljon sivukuluja ja kokonaishinta vaikuttaisi siltä, että saan halvemmalla kaupasta. Onkohan näin vai enkö ymmärrä jotain? Tiedän kyllä tuon veroedun, mutta mielestäni sekään ei tee Vapauden kautta ottamista kannattavaksi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ja nyt on koeajo suoritettu onnistuneesti. Tästä se lähtee. Avovaimon fillarin kasaus on sitten vuorossa joku toinen päivä - ja tällä kokemuksella se menee todennäköisesti puolet lyhyemmässä ajassa.

Kysyn vielä yhden ryhmän kysymyksen. Pyörä on "tubeless ready", eli ymmärtääkseni se tarkoittaa siis sitä, että ulkorengas ja vanne tukevat sisäkumitonta vaihtoehtoa, mutta pyörä on kuitenkin toimitettu perinteisellä sisäkumilla?

Kuitenkin pidemmän päälle järkevintä (tai oikeastaan välttämätöntä) on päivittää pyörä tubeless-versioon? Mitä videoita katselin, niin tuo vaikutti sellaiselta suoritukselta, etten yritä tuota kotona...

Edit: No, oikeastaan tuossa oli kaksi tyhmää kysymystä. :D
Tubeless ready juu tarkoittaa tuota, eli vanteet ovat siis sellaiset joihin voi laittaa tubeless renkaat.

Nuo nykyiset sisurilliset renkaasi eivät luultavasti ole tubeless renkaat vaan jos haluat siirtyä sellaiseen niin pitää hommata tubeless renkaat, sen lisäksi on mahdollista että vanteisiin tarvitsee erikseen vielä laittaa tubeless vanneteippi että vanne pitää ilmaa, sen lisäksi tarvitset tubeless venttiilit ja litkut. Itse homma on varsin simppeli, toki ensimmäiset kerrat voi olla sotkuisia mutta kun rutiinia tulee niin homma kyllä helpottuu. Itse olen mennyt jo kolmatta vuotta litkutetuilla renkailla maantiellä ja jos vain on muistanut lisätä säännöllisesti litkua renkaisiin niin harvemmin on matka pysähtynyt renkaiden puhkeamiseen. Sivusta hajonneita renkaita litku ei kuitenkaan paikkaa, eikä myöskään jos se reikä on liian iso ja tietenkään ei se litku pysty paikkaamaan rengasta jos olet päästänyt litkun määrän liian pieneksi. Maantiellä tuo määrä on 30-50ml/rengas ja tuota litkun määrää on hyvä tarkkailla 1-2kk välein ja lisätä tarvittaessa kunnes on taas aika vaihtaa renkaat uuteen ja litkuttaa uudet renkaat.

Maantiepuolella sanoisin hommaa helpoksi ja ei se yleensä ole sotkuistakaan, toki multa löytyy kotoa kompura joten renkaiden nostaminen hyllylle (vanteille) onnistuu helposti, hommasin tuon kompuran kun tappelin eräiden renkaiden hyllylle noston kanssa yli 2h, tuossa osoittautui lopulta et vanneteippi oli rikki ja siksi homma oli niin vaikeaa ja vanneteipin uusimisen jälkeen rengas nousi hyllylle heti ensi yrittämällä.

Myös maantiellä litkutus sallii matalammat paineet, mikä täällä Suomen karheassa kunnossa olevilla teillä lisää ajomukavuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Itse etsiskelin pyörää lähinnä geometrian kautta, loppusuoralla oli Canyon Inflite, 3T Racemax ja Giant Revolt. 3T:llä olin ajanut ehkä 30 km, muut olisivat olleet mittojen puolesta ok. Otin tylsästi Canyonin vaikka se ei ole edes gravel-pyörä, halusin kuitenkin aika lyhyellä rungolla olevan pyörän. Sram Axs Force, 12 vaihdetta, on toiminut moitteetta, ei ole vertailua Shimanon sähköihin.
Canyonia ollut itsellä viimeiset 3-4 pyörää ja sikäli ainakin geometrian kannalta olisi aika helppo vaihtoehto. Vaihteista vähän pohdinnassa 1x / 2x vaihtoehdot. Tuntuu, että järkevillä valinnoilla 1x12 voisi olla ihan riittävä ja hyvä, mutta toisaalta joskus tulee kyllä mentyä maisemissa missä erityisesti pienempää päätä saattaa kaipailla. Pitääpä tuumailla.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tubeless ready juu tarkoittaa tuota, eli vanteet ovat siis sellaiset joihin voi laittaa tubeless renkaat.

Nuo nykyiset sisurilliset renkaasi eivät luultavasti ole tubeless renkaat vaan jos haluat siirtyä sellaiseen niin pitää hommata tubeless renkaat, sen lisäksi on mahdollista että vanteisiin tarvitsee erikseen vielä laittaa tubeless vanneteippi että vanne pitää ilmaa, sen lisäksi tarvitset tubeless venttiilit ja litkut. Itse homma on varsin simppeli, toki ensimmäiset kerrat voi olla sotkuisia mutta kun rutiinia tulee niin homma kyllä helpottuu. Itse olen mennyt jo kolmatta vuotta litkutetuilla renkailla maantiellä ja jos vain on muistanut lisätä säännöllisesti litkua renkaisiin niin harvemmin on matka pysähtynyt renkaiden puhkeamiseen. Sivusta hajonneita renkaita litku ei kuitenkaan paikkaa, eikä myöskään jos se reikä on liian iso ja tietenkään ei se litku pysty paikkaamaan rengasta jos olet päästänyt litkun määrän liian pieneksi. Maantiellä tuo määrä on 30-50ml/rengas ja tuota litkun määrää on hyvä tarkkailla 1-2kk välein ja lisätä tarvittaessa kunnes on taas aika vaihtaa renkaat uuteen ja litkuttaa uudet renkaat.

Maantiepuolella sanoisin hommaa helpoksi ja ei se yleensä ole sotkuistakaan, toki multa löytyy kotoa kompura joten renkaiden nostaminen hyllylle (vanteille) onnistuu helposti, hommasin tuon kompuran kun tappelin eräiden renkaiden hyllylle noston kanssa yli 2h, tuossa osoittautui lopulta et vanneteippi oli rikki ja siksi homma oli niin vaikeaa ja vanneteipin uusimisen jälkeen rengas nousi hyllylle heti ensi yrittämällä.

Myös maantiellä litkutus sallii matalammat paineet, mikä täällä Suomen karheassa kunnossa olevilla teillä lisää ajomukavuutta.
Piti vähän tutkailla noita ja on kyllä taas upeasti merkitty tiedot XXL:n sivuilla. Whiten sivuilta ei löydy ollenkaan uutta mallia. Taitaa olla Innovan Gossanit, joista ei kyllä löydy oikeastaan kokemuksia eikä merkintöjäkään.

Itse ehkä kokeilisin rohkeasti, miten kestävät. Olen ajellut (onnistuneesti) tubelessina vanhoilla renkailla, joissa ei ole merkintöjä tai valmiuksia. Yleensä näissä on ongelmana, että sivut ei ole tiiviit. Näin oli esim vanhassa Suomi-tyresin wcx300-nastarenkaassa. Se aikanasa hikoili litkua kyljistä ja muutamasta nastan juuresta, mutta toimi kyllä lopulta ongelmitta. Läskeillä on ajeltu kuitenkin aina tubelessina ja renkaat varmasti aina ole olleet tl-ready merkinnöillä.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Vaihteista vähän pohdinnassa 1x / 2x vaihtoehdot.
Itse vaihdoin viime kesänä eturattaaksi 42 piikkisen, 40 oli alkuperäinen. Takana 10-44 on ihan passeli ollut uudenmaan ja kuopion seuduilla. Isompaakin pakka-haitaria on mutta on sitten makuasia missä alkaa ärsyttää isot välit vaihteissa. Itselle riitti että noin 40 mm rengas sopii, maasturilla sitten jos menee rouheampaan maastoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös