Ja nyt on koeajo suoritettu onnistuneesti. Tästä se lähtee. Avovaimon fillarin kasaus on sitten vuorossa joku toinen päivä - ja tällä kokemuksella se menee todennäköisesti puolet lyhyemmässä ajassa.
Kysyn vielä yhden ryhmän kysymyksen. Pyörä on "tubeless ready", eli ymmärtääkseni se tarkoittaa siis sitä, että ulkorengas ja vanne tukevat sisäkumitonta vaihtoehtoa, mutta pyörä on kuitenkin toimitettu perinteisellä sisäkumilla?
Kuitenkin pidemmän päälle järkevintä (tai oikeastaan välttämätöntä) on päivittää pyörä tubeless-versioon? Mitä videoita katselin, niin tuo vaikutti sellaiselta suoritukselta, etten yritä tuota kotona...
Edit: No, oikeastaan tuossa oli kaksi tyhmää kysymystä. :D
Tubeleksella saat noin puoli kiloa painoa pyörivästä massasta pois per pääty, eli säästö on massiivinen. Läskin sisuskumit painaa järkyttävästi. Tämä taas vaikuttaa merkittävästi ajo-ominaisuuksiin. Ohjattavuus muuttuu huomattavasti helpommaksi ja pyörivien massojen keveneminen tekee sen, että pyörä kiihtyy herkemmin.
Tosiaan litku, jota käytetään tiivistämiseen paikkaa pienet reiät ja renkailla voi ajaa huolettomammin matalilla paineilla. Tämä vaikuttaa erityisesti läskissä, jossa kontaktipintaa yritetään maksimoida.
Sitten ne huonot puolet tai mitä tämä vaatii. Kuten yllä mainittu, niin homma vaatii vähän harrastuneisuutta ja välillä ehkä hermoja.
- Kehät pitää teipata, mikäli niitä ei ole teipattu tehtaalla. Monissa harrastepyörissä alkaa olla valmiina tubeless-teipit, mutta läskeissä ei välttämättä. Itse olen teipannut läskin tuollaisella heinäpaaleihin tarkoitetulla hyvin venyvällä teipillä. Kehät hyvin puhtaaksi ja pari kierrosta teippiä. Nyt ovat kohta vuoden olleet ongelmitta paikoillaan.
- Venttiilit pitää olla irtomalliset, jotka kiristetään vanteelle. Näitä saa ns mistä vaan.
- Litkua laitetaan jonkun ohjeen mukaan x-määrä. Läskissä voi olla reilummin tätä ison ilmatilan ansiosta, eikä paino niin haittaa. Itse ajan Stansin litkuilla.
- Ilmaa pitää saada asennusvaiheessa reilusti, jotta rengas nousee vanteelle ja tiivistyy. Kompressori on paras, mutta jotkut nykyrenkaat ja vanteet toimivat myös pelkällä normaalilla hyvällä pyörän pumpullakin.
Litkuja joutuu vaihtamaan tai lisäämään jonkun kerran vuodessa, mutta paljon muuta noille ei tarvitse tehdä jos ei riko jotain.
Nykyrenkaat alkaa olla monesti suunniteltu ajettavaksi ilman sisuria. Vierintävastus on jostain syystä pienempi ilman sisuria ja ajo-ominaisuudet paremmat. Jos pyörällä ajaa aktiivisesti ja viitsii vähän nähdä vaivaa, niin aina ilman sisuria mikäli se on mahdollista.