Pyöräily harrastuksena

  • 40 243
  • 398

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Muutama tuttu jotka ajaa vauhdikkaammin gravelia totesivat, että 2x-voimansiirrolle on kyllä paikkansa näissä. Tämä näkyy myös kisoissa, joissa on sekoitus 1x ja 2x konfiguraatioita ajajilla. Nythän SRAM:lta tuli 13-lehtinen 10-46 pakka ja uusi osasarja graveliin.

Itse leppoisammin ajavana olen huomannut, että välillä omassa 11-40 pakassa yhdellä eturattaalla voisi olla vähän tiuhemmassa välitykset. Pakan keskialueella tuntuu välillä, että oikeaa välitystä on vähän hankala löytää. Toisaalta 1x on niin paljon parempi kaikin muun puolin, että valinta on helppo itselle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Piti vähän tutkailla noita ja on kyllä taas upeasti merkitty tiedot XXL:n sivuilla. Whiten sivuilta ei löydy ollenkaan uutta mallia. Taitaa olla Innovan Gossanit, joista ei kyllä löydy oikeastaan kokemuksia eikä merkintöjäkään.

Itse ehkä kokeilisin rohkeasti, miten kestävät. Olen ajellut (onnistuneesti) tubelessina vanhoilla renkailla, joissa ei ole merkintöjä tai valmiuksia. Yleensä näissä on ongelmana, että sivut ei ole tiiviit. Näin oli esim vanhassa Suomi-tyresin wcx300-nastarenkaassa. Se aikanasa hikoili litkua kyljistä ja muutamasta nastan juuresta, mutta toimi kyllä lopulta ongelmitta. Läskeillä on ajeltu kuitenkin aina tubelessina ja renkaat varmasti aina ole olleet tl-ready merkinnöillä.

Piti katsoa tuosta avovaimon fillarista, kun se vielä pirtin nurkassa odottelee kasaamistaan, että mitä noista saa irti. Innovan Gossanit noissa tosiaan on. Mutta ei mitään muuta tietoa. Tai oli siellä pientä tekstiä sisältänyt merkintä. Kännykän zoomilla lopulta sai selvää, mitä siinä luki. "Innova Pro-Tires. For White Bikes Norway".

Alan nyt kallistua siihen, että alkuun mennään nykyisillä renkailla. Pohditaan sitten pidemmällä tähtäimellä litkutusta. Ei ole kompuraa tässä taloudessa, ja muutenkin olen ns. "Peukalo keskellä kämmentä"-tyyppejä, niin pitää aidosti miettiä parasta ratkaisua - niin ajettavuuden kuin huoltotoimien kannalta.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Muutama tuttu jotka ajaa vauhdikkaammin gravelia totesivat, että 2x-voimansiirrolle on kyllä paikkansa näissä. Tämä näkyy myös kisoissa, joissa on sekoitus 1x ja 2x konfiguraatioita ajajilla. Nythän SRAM:lta tuli 13-lehtinen 10-46 pakka ja uusi osasarja graveliin.

Itse leppoisammin ajavana olen huomannut, että välillä omassa 11-40 pakassa yhdellä eturattaalla voisi olla vähän tiuhemmassa välitykset. Pakan keskialueella tuntuu välillä, että oikeaa välitystä on vähän hankala löytää. Toisaalta 1x on niin paljon parempi kaikin muun puolin, että valinta on helppo itselle.
Jos oikein ymmärsin niin SRAMin uutuus olisi uudelle UDH-korvakkeelle, eli uudempaa runkoa alle.
Mutta joo, 1x välit tuppaa aiheuttamaan 10 eron kadenssissa jos vauhti pysyy samana.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
8- vuotta olen hinkuttanut nykyisellä cyclocross- Nishikillä ajokauden aikana enemmän tai vähemmän. Nykyään tuntuu, että varsinkin mäet on pidempiä ja raskaampia kuin ennen ja sykkeet karkaa turhan ylös varsinkin, jos tekee enemmän lenkkejä viikon aikana. Tästä suivaantuneena kävin kokeilemassa Specializedin sähkögravelia ja taisin ihastua.

No, asiaan. Nyt olen etsinyt netistä kyseistä pyörää ja törmäsin jo varsin pätevän oloiseen kusetussivustoon (ek-tronic). Hinnat ja valikoima oli liian hyvää ollakseen totta ja niinhän se olikin.

Bikeinn vaikuttaisi turvalliselta paikalta, mutta tuli vielä mieleen, että onko porukalla täällä kokemuksia pyörän tilaamisesta ulkomailta? Äkkiä tuollaisessa 4-5k hintaluokassa siinä säästää kuitenkin helposti lähemmäs 1000€, joten houkutus on suuri, vaikka mielelläni kotimaisesta kivijalkaliikkeestä fillarin ostaisinkin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bikeinn vaikuttaisi turvalliselta paikalta, mutta tuli vielä mieleen, että onko porukalla täällä kokemuksia pyörän tilaamisesta ulkomailta? Äkkiä tuollaisessa 4-5k hintaluokassa siinä säästää kuitenkin helposti lähemmäs 1000€, joten houkutus on suuri, vaikka mielelläni kotimaisesta kivijalkaliikkeestä fillarin ostaisinkin.
Itse tilasin bike discountista Saksasta. Hyvin toimi ja pyörä tuli luvatussa ajassa pihaan saakka. Itse päädyin tuohon suositusten kautta ja siksi että kotimaasta löytyi vähän vaihtoehtoja XL-runkokoossa. Varmasti muitakin päteviä ja luotettavia nettikauppoja löytyy, mutta tässä ainakin oman kokemuksen perusteella hyvin toimiva sellainen...

 
Viimeksi muokattu:

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
8- vuotta olen hinkuttanut nykyisellä cyclocross- Nishikillä ajokauden aikana enemmän tai vähemmän. Nykyään tuntuu, että varsinkin mäet on pidempiä ja raskaampia kuin ennen ja sykkeet karkaa turhan ylös varsinkin, jos tekee enemmän lenkkejä viikon aikana. Tästä suivaantuneena kävin kokeilemassa Specializedin sähkögravelia ja taisin ihastua.

No, asiaan. Nyt olen etsinyt netistä kyseistä pyörää ja törmäsin jo varsin pätevän oloiseen kusetussivustoon (ek-tronic). Hinnat ja valikoima oli liian hyvää ollakseen totta ja niinhän se olikin.

Bikeinn vaikuttaisi turvalliselta paikalta, mutta tuli vielä mieleen, että onko porukalla täällä kokemuksia pyörän tilaamisesta ulkomailta? Äkkiä tuollaisessa 4-5k hintaluokassa siinä säästää kuitenkin helposti lähemmäs 1000€, joten houkutus on suuri, vaikka mielelläni kotimaisesta kivijalkaliikkeestä fillarin ostaisinkin.
Kannattaa ehkä kysellä tiukkoja hintoja Suomesta myöskin tuolle. Ainakin viime aikoina Spessua on saanut ihan hyvin, joten alennuksiakin on näkynyt. Spessu ja Trek ovat käytännössä ainoita isoja merkkejä, jotka eivät vielä myy suoraan kuluttajille ja jälleenmyynti on Suomessa esim perustunut paikalliseen verkostoon. Tämän takia esim Spessun tilaaminen netistä tuntuu vähän hankalalle.

Mitään muuta kosketuspintaa ei tuohon ole, kuin yhden työkaverin tilaus ulkomailta. Sai jostain myöskin ongittua tuollaisen Turbo Comon tai Vadon mikä olikaan jonkunlaisella halvennuksella ja se tuli muistaakseni Espanjasta. Sinänsä muuta ihmeellistä asiassa ei ollut itse tilaamisen osalta, mutta paketti vaurioitui kuljetuksessa, kun se tuli jostain useammalla kuriirilla. Selvittely oli aivan hemmetin vaikeaa, mutta kai lopulta kaikki meni ok. Itse vaan joutui tuossa tekemään paljon selvitystyötä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannattaa ehkä kysellä tiukkoja hintoja Suomesta myöskin tuolle. Ainakin viime aikoina Spessua on saanut ihan hyvin, joten alennuksiakin on näkynyt.
Joo, toki koeajon yhteydessä kyselin tiukkaa hintaa, niin 200€ tippui ovh:sta ja varusteista 10% alennus. Ei se oikein lämmittänyt, kun löysin Saksasta kyseisen pyörän 650€ halvemmalla ilman sen ihmeempää etsimistä.

Se ongelma tuossa myös on, että kyseinen pyörä (2024 Creo 2) on monesta paikasta varsinkin Suomesta loppu ja lisää on tulossa maahantuojan tiedon mukaan vasta helmikuussa 2025.
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Bikeinn vaikuttaisi turvalliselta paikalta, mutta tuli vielä mieleen, että onko porukalla täällä kokemuksia pyörän tilaamisesta ulkomailta?
Itse olen tilannut maastureita ja graveleita Bike-Discountista ja Canyonilta. Molempien kanssa homma toiminut todella hyvin. Pyörät on lähetetty nopeasti, saapuneet luvatussa ajassa ja priimakunnossa. Myös sivustoilla olleet kuvaukset geometrioista ja mitoituksista ovat pitäneet hyvin kutinsa ja oikean kokoisia fillareita on tullut hommattua.
 

sami1975

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tietääkö joku saako Grand Canyon ON sarjan maastopyörään asennettua lokasuojat? Sellaiset joilla voi huoletta ajaa märällä tiellä ilman että selkä on kurassa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Joo, toki koeajon yhteydessä kyselin tiukkaa hintaa, niin 200€ tippui ovh:sta ja varusteista 10% alennus. Ei se oikein lämmittänyt, kun löysin Saksasta kyseisen pyörän 650€ halvemmalla ilman sen ihmeempää etsimistä.

Se ongelma tuossa myös on, että kyseinen pyörä (2024 Creo 2) on monesta paikasta varsinkin Suomesta loppu ja lisää on tulossa maahantuojan tiedon mukaan vasta helmikuussa 2025.
Joo taitaa olla tiettyjä malleja vaan varastoissa ja noita jota ei ole, niin niistä ei saa mitään. Nyt on myös käynnissä järkyttävät hinnannostajaiset esim Spessulla juuri. Uusi Stumpjumper 15 Comp on lähtöhinnaltaan 6900€, joka on 2900€ enemmän, kuin edellisen mallin hinnat alkaen hiilikuidussa kolme vuotta sitten sen tullessa markkinoille. Voi siis olla, että pääset helpoimmalla kun ostat vaan paikallisesta ja kärsit tuon 650€ valitettavasti. Tingi päälle vaikka pari huoltoa ilmaiseksi, niin ei harmita niin paljon.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietääkö joku saako Grand Canyon ON sarjan maastopyörään asennettua lokasuojat? Sellaiset joilla voi huoletta ajaa märällä tiellä ilman että selkä on kurassa.
Tuollaiset ajattelin laittaa, kunhan pyörä lähipäivinä saapuu. Voi olla, että aisoja täytyy vääntää sopivammaksi, mutta pitäisi muuten sopia. Ja noista ei kura pääse ohi.

 

sami1975

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuollaiset ajattelin laittaa, kunhan pyörä lähipäivinä saapuu. Voi olla, että aisoja täytyy vääntää sopivammaksi, mutta pitäisi muuten sopia. Ja noista ei kura pääse ohi.

Kiitokset vinkistä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi siis olla, että pääset helpoimmalla kun ostat vaan paikallisesta ja kärsit tuon 650€ valitettavasti. Tingi päälle vaikka pari huoltoa ilmaiseksi, niin ei harmita niin paljon.
Millainen ajatus tässä oli takana? Mielestäni tuo 650€, eli noin 15% säästö on kuitenkin ihan merkittävä.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Millainen ajatus tässä oli takana? Mielestäni tuo 650€, eli noin 15% säästö on kuitenkin ihan merkittävä.
Toki jos löytyy helpolla ja tuolla säästöllä muualta, niin voihan sen ostaa. Kovin hyvin näitä ei aikaisemmin ole tietyillä merkeillä löytynyt. Takuu näissä liene toimii myöskin nykyisin ongelmitta paikallisissa, vaikka olisi muualta hankittu. Aikoinaan tämäkin oli ongelma tietyillä merkeillä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt olen etsinyt netistä kyseistä pyörää ja törmäsin jo varsin pätevän oloiseen kusetussivustoon (ek-tronic). Hinnat ja valikoima oli liian hyvää ollakseen totta ja niinhän se olikin.
Palaan tähän sen verran, että olin ehtinyt laittamaan tuonne jo sähköpostia ennen kuin tajusin, että tämä koko putiikki on huijausta. Sieltä tuli asiallinen vastaus oikein kuvan kera. Vieressä puhelinnumerot yms. Harmi vaan, että kuva oli napattu jonkun saksalaisen kaverin Linked in- profiilista. Kysäisin nyt vielä, että kai he voivat toimittaa pyörän laskun kanssa, mutta tuohon en odota enää vastausta.

Tsekkasin myös firman osoitteen google mapsista ja paikalla on joku ränsistynyt talo ja kylmäasema. Ei pyöräliikettä.

Mutta on kyllä hyvin tehty sivusto ja pomminvarmasti tuohon haksahtaa moni halvoista hinnoista ja tajuttoman suuresta valikoimasta hullaantunut. Sitä en tiedä miten tuo sivusto voi olla pystyssä, kun ihmisten luulisi kusetuksista aika hanakasti johonkin ilmoittavan. Toimitusajat on varsin pitkiä, joten kai sitä aina pystyy viikon pari sitten ihmisiä kusettamaan ennen kuin sivusto pitää ottaa hetkeksi alas.

Kannattaa oppimismielessä tsekata nuo sivut. Itse olen ilmeisesti niin vanha, että meinasi mennä täydestä kuin väärä raha. Onneksi kellot kuitenkin lopulta kilkatti.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta on kyllä hyvin tehty sivusto ja pomminvarmasti tuohon haksahtaa moni halvoista hinnoista ja tajuttoman suuresta valikoimasta hullaantunut. Sitä en tiedä miten tuo sivusto voi olla pystyssä, kun ihmisten luulisi kusetuksista aika hanakasti johonkin ilmoittavan.

Vanha viisaus pätee tähänkin, jos se on liian hyvää ollakseen totta se ei ole totta.

Somessahan tuollaiset huijarit saa pyöriä ihan vapaasti, mä ilmiannoin Instassa tossa heinäkuun alussa kusettajan joka oli kopionut alltricksin (siis ihan legitin kauppiaan) sivut, hinnat oli tyyliin viiden tonnin maantiepyörä alle satasella. Meta käsitteli mun ilmiantoa varmaan kaks viikkoa ja vastaus oli, että se mainos ei rikkonut yhteisösääntöjä...okei ei kai siinä sitten.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Bikeinn vaikuttaisi turvalliselta paikalta, mutta tuli vielä mieleen, että onko porukalla täällä kokemuksia pyörän tilaamisesta ulkomailta? Äkkiä tuollaisessa 4-5k hintaluokassa siinä säästää kuitenkin helposti lähemmäs 1000€, joten houkutus on suuri, vaikka mielelläni kotimaisesta kivijalkaliikkeestä fillarin ostaisinkin.
On kokemusta, olen ostanut Canyonin Aeroadin ja Rose Team CGF pyörät ulkomailta, samoin kiekkoja ja muuta tarviketta on ostettu ulkomailta, lähinnä Saksasta ja Briteistä. Mutta olen kyllä ostanut yhden pyörän Cervelo P3 myös ihan kivijalkaliikkeestä, eli Larunpyörästä. Eli kyllä sieltä ulkomailta voi pyörän turvallisesti tilata, kunhan käyttää tunnettuja ketjuja ja kannattaa vähän googlailla jos epäilyttää onko kyseisestä toimijasta millaisia kokemuksia.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pieni ongelma, niin kysytään täältä. Uusi pyörä ja piti ekalle lenkille lähteä ja huomasin heti, että ketjut rahisevat jokaisella vaihteella. Nostin pyörän ylös telineeseen, että saan pyöritetty kampia ja katsottua, että mistä ääni tulee. Ketju ei kulje takarattaan rataksen keskellä, vaan se ohjautuu kiinni pienempään rattaaseen. Ihan siis sama mikä vaihde on päällä, niin hankaa. Vaihtaja on Deote XT. Mistäköhän ruuvista tätä ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan?


EDIT. Velogin Youtubesta löytyi apu, kahvan päästä säätöruuvia säätämällä onnistui!
 
Viimeksi muokattu:

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Pieni ongelma, niin kysytään täältä. Uusi pyörä ja piti ekalle lenkille lähteä ja huomasin heti, että ketjut rahisevat jokaisella vaihteella. Nostin pyörän ylös telineeseen, että saan pyöritetty kampia ja katsottua, että mistä ääni tulee. Ketju ei kulje takarattaan rataksen keskellä, vaan se ohjautuu kiinni pienempään rattaaseen. Ihan siis sama mikä vaihde on päällä, niin hankaa. Vaihtaja on Deote XT. Mistäköhän ruuvista tätä ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan?


EDIT. Velogin Youtubesta löytyi apu, kahvan päästä säätöruuvia säätämällä onnistui!
Tosiaan normaali homma, että vaijeri venyy melko rajustikin mahdollisesti heti uutena ja joutuu säätämään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin äskettäin heittämässä fatbikellä ensimmäisen hieman pidemmän lenkin. Tai no, vajaa 15 km, eli pieni pyrähdys. Ajoin läheisellä kuntoradalla, jossa oli sopivasti nousuja ja laskuja. Pienemmille poluille en vielä viitsinyt lähteä - osin siksi, että ajolasit on vielä hommaamatta (tai kun tässä lomalla ollessani kävin kertaalleen katsastamassa urheiluliikkeen valikoimaa, ei sellaisia, jotka haluaisin, löytynyt).

Olihan tuo kivaa. Nivelissäni härnäävä psoriasiskin sai kyytiä. Liike on lääke, ja lyhyen ajon jälkeen kroppa vetreytyi kummasti. Ihan eri tavalla tuossa saa pistää kroppaa likoon kuin hybridillä asfaltti- ja sorateitä körötellessä, vaikka mukavaa sekin on, ja hyväksi kropalle. Vaihtelua, sano. Vaihtelua...

Tuo White tuntui pelittävän oikein mallikkaasti, ja nyt kun ajoasento on säädetty kohdilleen, niin ajaminen oli oikein nautinnollista.

Kiitos vielä kaikille vinkeistä.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Johnny Gaudreaun ja veljensä uutisoitu poismeno kolahti kovin lujaa ja siihen on monta syytä. Ehkä yksi osatekijä on myös tuo, että jäivät pyöräillessään auton alle, kun itsekin sitä lukemattomia tunteja viihtyy tuolla muun liikenteen seassa maanteiden varsilla. Ottamatta kantaa kuljettajan rattijuopumusepäilyyn tai menehtyneiden huolellisuuteen liikenteessä tahi varusteisiin pyörillä liikkuessaan, niin näin syksyn alkaessa on hyvä muistaa pitää näkyvyydestään huolta. Riittävä valaistus sekä eteen että taakse ja heijastava, näkyvä vaatetus lisäävät turvallisuutta paljon.

Oikeastaan itse havahduin tähän näkyvyyteen muutama vuosi sitten keskellä kesää, kun sateisena päivänä olin lenkillä joskus iltapäivällä. Ihmettelin sitten, että kuinka läheltä autot nyt ohittavatkaan normaaliin nähden. Kunnes tajusin, että pukeutuminen oli kenkiä lukuunottamatta pelkkää mustaa, takavaloa ei tainnut vielä silloin olla ollenkaan ja sateen myötä oli normaalia hämärempää. Tuon jälkeen on näkyvyyteen tullut panostettua, vaikka en kyllä edelleenkään tykkää mitään kovin räikeää pukea päälleni. Tehokkain investointi tässä on ollut muutaman euron hintainen takavalo, jonka saa vilkkumaan ja kiinnittää huomion keskellä valoisaa päivääkin.

Autoilijan roolissa, ei niinkään pitkä aika sitten, meinasi sattua pyöräilijän kanssa ikävästi aamulla töihin ajaessa. Tien kaartaessa vasemmalle noin 90kmh nopeudessa havahdun yhtäkkiä siihen, että vastaan tulee pyöräilijä menosuunnassaan tien vasenta laitaa. Kaiken huippuna kaverilla oli päällään maastotakki, joka kyllä kieltämättä hoiti tehtävänsä tehokkaasti naamioidessaan pyöräilijää taustalla olevan metsikön sekaan. Onneksi ei ollut vastaantulevia autoja, koska sen verran pahasti tuo pääsi yllättämään ja sen myötä tuli väistettyä selvästi vastaantulevien kaistalle. Myönnettäköön, että lievää ylinopeutta ajoin. Toivottavasti myös kyseinen pyöräilijä havahtui näkyvyytensä ja sijoittumisensa osalta.

Turvallisia kilometrejä kaikille..
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Juu kolautti tämän päivän uutinen tästäkin näkökulmasta näin hyvän päivän ja sään maantiepyöräilijänä.

Se ei valitettavasti tarvitse kuin sen yhden rattiin nukahtajan, päihtyneen tai muuten vain herpaantuneen kuskin takaa tulevaksi. Pistää miettimään omiakin pyöräilyjä maanteiden varsilla - onkohan se sittenkään tuon riskin arvoista.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Omat ajot ovat enemmän gravelointia hieman hiljaisemmilla väylillä mutta turvallisuusjutuista takavalo (ympärivuoden) on tärkein kypärän jälkeen, jos vaan raskii niin tutkallinen versio. Esim vaikka Garmin Varia. Kolme vuotta ollut omassa käytössä ja on kyllä erinomainen varoittaja että joku tulee takaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös