Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 729 352
  • 4 767
Kysymys tietävämille. Kuinka hyvä tuo häiveominaisuus on? Voiko tutkien kehitys poistaa häivehyödyn? Onko Suomessa käytetyissä tehtävissä häiveominaisuuksista hyötyä?
Eipä näistä asioista paljon tietoa ole, mutta luulen, että Sakon edellä mainitsemassa ilmasodankäynnin murroksessa ne ovat tärkeässä osassa. Siinä missä toisen maailmansodan aikaan lentokoneilla operoitiin näköetäisyydellä, perustuvat nykyiset vehkeet siihen, että ilmatilaa ja maamaaleja tutkataan ilmasta sekä maasta, ja niiden ohjaamana kohteet pyritään tuhoamaan kilometrien päästä. Ainakin luulisi, että häiveominaisuudet tässä ympäristössä tulevat olemaan merkittävässä roolissa tutkien kehityksen vastinparina.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Häiveominaisuudet tarkottavat käytännössä sitä että kohde havaitaan tutkalla myöhemmin kuin ns. konventionaalinen kohde (esim. Hornet). Tutkassa kokonaan näkymätöntä hävittäjää ei ole olemassa, kyse on tutkan tuottaman radioaallon heijastumisen minimoinnista käyttäen hyväksi muotoilua ja pinnotteita jotka "imevät" aallot itseensä eikä heijasta takaisin.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
F-35:sta on tulossa USAn päähävittäjä, joten sen ei varmuudella anneta epäonnistua. Lisäksi tuon koneen tämänhetkisiä ongelmia on turha murehtia, kun kone tulisi Suomessakin käyttöön vasta ensi vuosikymmenen lopulla. Jos unohdetaan idän viritelmät, niin itse en ainakaan näe muita vaihtoehtoja kuin F-35:n. Muita koneita ei ole tällä hetkellä kehitteillä ja vanhemman sukupolven hävittäjät alkavat olla jo nyt vanhenemaan päin puhumattakaan siitä, että niiden pitäisi olla Suomen käytössä vuoteen 2060 saakka.

Se on tällä hetkellä menossa aika kovaa vauhtia kohti tuhoaan jos eivät saa nopeasti lisää rahoittajia ja tukioita hankkeelle. Mitä olen tässä parin päivän aikanan lukenut niin noiden koneiden hinnat tulevat kohoamaan entisestään ja tuo häiveominaisuuskin tulee vanhentumaan aika nopeasti kun uudet tehokkaammat tutkat tekevät tuloaan. F-35 antaa helvetisti tasoitusta tuon häiveominaisuuden takia muille koneille ja lähitaistelussa tuo kone on toivoton.
uusi Grippen on tällä hetkellä helvetisti parempi vaihtoehto.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Häiveominaisuudet tarkottavat käytännössä sitä että kohde havaitaan tutkalla myöhemmin kuin ns. konventionaalinen kohde (esim. Hornet). Tutkassa kokonaan näkymätöntä hävittäjää ei ole olemassa, kyse on tutkan tuottaman radioaallon heijastumisen minimoinnista käyttäen hyväksi muotoilua ja pinnotteita jotka "imevät" aallot itseensä eikä heijasta takaisin.

Kuinka pitkä viive on koventionaalisiin koneisiin verrattuna? Voiko viivettä pienentää tutkia kehittämällä?
 

Morgoth

Jäsen
Kysymys tietävämille. Kuinka hyvä tuo häiveominaisuus on? Voiko tutkien kehitys poistaa häivehyödyn? Onko Suomessa käytetyissä tehtävissä häiveominaisuuksista hyötyä?

Tuskinpa tuosta on mitään julkista tietoa on saatavilla ja loputonta kilpajuoksua tuo on. Suomen kannalta todella kiusallista, että Venäjällä on heti rajan takana, tai sehän ulottuu jo Suomen puolellekin, maailman parasta IT-kalustoa ja hieman huolestuttaa miten kauan Suomi pystyy suojelemaan lentokenttiään.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Häiveominaisuudet on tunnettu jo kauan (jo siitä asti kun tutka vahingossa keksittiin) . Silti häivehävittäjiä on vähän. Joko niistä ei ole katsottu olevan hyötyä, ne ominaisuuksiltaan heikompia kuin konventionaaliset koneet tai ovat hirmuisen kalliita tehdä.
 

Rifla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, HIFK, symmpiset Calgary
Hyvä on ollut lukea muiden pohdintoja... asiasta hieman innostuneena tuli kateltua pätkiä youtuben maailmasta ja löyty Kanadalaisten pohdintaa F35 koneesta. He kun ovat yksi rahoittajista on teksti kohtalaisen kitkerää...

F-35 - Runaway Fighter - the fifth estate - YouTube

edit. Mikä tuossa dokkarissa pistää eniten silmään on se että F35 yrittää olla liian montaa asiaa samaan aikaan. Ollen kohtalaisen heikko kaikilla osa-alueilla.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kuinka pitkä viive on koventionaalisiin koneisiin verrattuna? Voiko viivettä pienentää tutkia kehittämällä?

Tähän osaa varmaan joku muu vastata paremmin mutta noin yleisesti, kyllä, tutkien kehittäminen auttaa aina. Tutkissa kehitys on mennyt siten että toisen maailmansodan aikaan käyttöönotetut ensimmäiset "piste kuvaputkella" pulssitutkat korvautui 70-luvulta lähtien doppler-efektiin perustuvilla tutkilla jotka pystyivät mittaamaan kohteen nopeuden ja suunnan.

Tutkien nykyinen kehitys perustuu käsittääkseni pitkälti tietokonepohjaiseen signaalien käsittelyyn eli tutkakaikudatan analysointi siten että mahdollisimman suuri osa ns. "kohinasta" filtteröidään pois ja jäljelle jää vain relevantti tieto. Häivekoneet pyrkivät piilottamaan itsensä tähän "kohinaan" ja siten tekemään itsestään mahdollisiman pienen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kysymys tietävämille. Kuinka hyvä tuo häiveominaisuus on? Voiko tutkien kehitys poistaa häivehyödyn? Onko Suomessa käytetyissä tehtävissä häiveominaisuuksista hyötyä?

Kyllä siitä hyötyä on. Aivan erityinen hyöty häivekoneella on vihollisen lentokoneita kohdattaessa. Viimeisimmät maahan sijoitetut tutkat, jotka hyödyntävät pitkiä aallonpituuksia pystyvät ilmeisesti havaitsemaan nykyiset häivekoneet. Toisaalta kun ilmassa lennetään, niin molekyylejä syrjäytettään, ja pitäisi olla mahdollista rakentaa sensorijärjestelmä joko satellitteihin tai maahan, jonka avulla kone havaitaan. Lämpösensoreita on jo käytössä, ja ne voivat havaita erityisesti jälkipolttoa käyttävän koneen jo pitkän etäisyyden päästä. Ja sinällään jo ilmamolekyylien kuumeneminen kitkan vaikutuksesta lennettäessä äänennopeuden lähellä riittävät jo joillekin sensoreille koneen havaitsemiseen. Mutta jos mennään tämän hetken tilanteeseeseen, niin häivekoneen suurin etu on toiminnassa toisia lentokoneita vastaan, sillä yhdessäkään lentokoneessa ei ole häivekoneita havaitsemaan pystyviä tutkia. Toisaalta suuntaus tuntuisi olevan menossa siihen suuntaan, että koneet pyrkivät saamaan tilannetiedon jostakin muualta, sillä niiden omat tutkat paljastavat koneen oman sijainnin ja kaiken lisäksi vetävät puoleensa elektroonista sodankäyntiä, joka häiritsee niiden tutkia. Mutta jokatapauksessa kohdattaessa toinen kone, häivekoneella on etu. Toki senkin pitäisi laittaa tutkansa päälle toinen kone havaitakseen, ellei se saa signaalia muualta. USA laskee saavansa signaalin AWACS-koneilta, kotimaassa voimme ehkä saada sen maa-asemalta tai toiselta koneelta.

On kuitenkin todennäköistä, että seuraanvan konesukupolven aikana tapahtuu sellainen vallankumous, että ainakin suurimmat valtiot pyrkivät lopettamaan miehitetyt lennot ilmatorjunnan vaikutusalueella ja lähettävät täsmäohjattuja pommeja, raketteja ja ohjuksia mieluiten mahdollisimman pitkän etäisyyden päästä. Jo viimeisessä Irakin sodassa pommien ja ohjusten keskimääräinen laukaisuetäisyys oli 47,6 km ja tuosta on kymmenen vuotta, eli etäisyys varmuudella kasvaa koko ajan. Näiden torjunta on tulee olemaan haaste ja tähän tehtävään ei lenkoneita voida käyttää juuri ollenkaan. Tällä hetkellä asia on Suomessakin retuperällä.

Vaikka kävisikin niin, että Suomi tarvisi jatkossa vähemmän perinteistä hävittäjätorjuntaa tai ylipäätään hävittäjillä tehtävää ilmamaalitorjuntaa, niin monitoimihävittäjillä sinällään on suuri rooli koko maan puolustamisessa. Koneet kun voidaan sijoittaa vaikka lähelle Helsinkiä, ja silti ne voivat käydä iskemässä hyökkääviä joukkoja vastaan hyvin lyhyellä varoitusajalla Lapissa - tai päinvastoin. Tai Lapin lennoston koneet voivat käydä tuhoamassa merimaaleja, vaikka Ahvenanmerellä, eikä tuohon 800 km matkaan mene kuin puoli tuntia suuntaansa. Voisin olettaa, että näissäkin tehtävissä häiveominaisuudesta voi olla hyötyä riippuen siitä minkälaista kalustoa vastaan tulee. Toki tälläisissa iskuissa vastustajan sensoreilta voidaan pysytellä piilossa vanhanaikaisesti pinnanmuotoja seuraamallakin, ja samat iskut voidaan tehdä nykykalustollakin.

Kuitenkin juuri nyt häiveominaisuudesta on hyvinkin hyötyä, parinkymmenen vuoden päästä on paha mennä sanomaan. Tai siis mikäli kone pysyy piilossa, niin onhan se etu, mutta on vaikeaa arvioida onko esim. F-35 sellainen kone, jota tulevaisuudessa on edelleen vaikeaa havaita. Tutkien kehitys voi poistaa häivehyödyn jonkun konetyypin osalta, mutta toisaalta taas sitten voidaan kehittää uusi paremmin piilossa oleva kone. Muutenkin on hirveän vaikeaa arvioida näin maalikkona (ja luultavasti muutenkin) onko häiveominaisuus tärkeämpi kuin vaikka Gripenin kyky olla vuorokaudessa ilmassa huomattavasti useamman tunnin kuin muut koneet.

(Tämänkin viestin pääasialiset lähteet ovat Suomen Sotilas-aikakauslehti ja esiselvitys Hornettien suorituskyvyn korvaamiseksi, kuten muidenkin koneita koskevien viestieni tässä ketjussa )
 
Viimeksi muokattu:

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Nopsa sivukysymys, mutta miksi joka toinen kirjoittaa "Grippen"? Kone on tietääkseni JAS Gripen.
 
Tuskinpa tuosta on mitään julkista tietoa on saatavilla ja loputonta kilpajuoksua tuo on. Suomen kannalta todella kiusallista, että Venäjällä on heti rajan takana, tai sehän ulottuu jo Suomen puolellekin, maailman parasta IT-kalustoa ja hieman huolestuttaa miten kauan Suomi pystyy suojelemaan lentokenttiään.
Tämä kenttien suojelu on mietityttänyt. Kenttätoiminnanhan täytyy modernissa sodankäynnissä olla todella hajautettua ja dynaamista, kun rajan takana on nykyään kaikkea sellaista kivaa (oma gps-vastine ja ohjukset joissa tarkkuus ja kantama ei ole minkään sortin ongelma) mitä viime mähinöissä ei ollut. Jos vastustajalla on kenttä tiedossaan, niin onko meillä mitään saumaa torjua iskuja ohjuskilvin?

NATO-maassa hengittäisin vapaammin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Nopsa sivukysymys, mutta miksi joka toinen kirjoittaa "Grippen"? Kone on tietääkseni JAS Gripen.
Itse olen laiska kirjoittamaan koko nimeä ja jotenkin nimi taipuu suuhuni suomalaisaisessa muodossa " Grippen". Oikeassa toki olet, Gripen on oikea muoto. Pitäisi tsempata oikeakielisyyden kanssa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tämä kenttien suojelu on mietityttänyt. Kenttätoiminnanhan täytyy modernissa sodankäynnissä olla todella hajautettua ja dynaamista, kun rajan takana on nykyään kaikkea sellaista kivaa (oma gps-vastine ja ohjukset joissa tarkkuus ja kantama ei ole minkään sortin ongelma) mitä viime mähinöissä ei ollut. Jos vastustajalla on kenttä tiedossaan, niin onko meillä mitään saumaa torjua iskuja ohjuskilvin?

Hajasijoitustahan on harjoiteltu jo ainakin 40 vuotta, ellei pidempäänkin, joten sen suhteen asia on kunnossa. Sen sijaan mitään ohjuskilpiä meillä ei ole, ja aika huonosti niitä on todellisuudessa kenelläkään Israelia lukuunotamatta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hajasijoitustahan on harjoiteltu jo ainakin 40 vuotta, ellei pidempäänkin, joten sen suhteen asia on kunnossa. Sen sijaan mitään ohjuskilpiä meillä ei ole, ja aika huonosti niitä on todellisuudessa kenelläkään Israelia lukuunotamatta.

On niitä muillakin, Irakin sodan kuuluisaksi tekemä Patriot-järjestelmä on käsittääkseni lähemmäs 20:ssa maassa käytössä eri versioina.

Tietysi "ohjuskilpi" voidaan määritellä monella tavalla.
 
Hajasijoitustahan on harjoiteltu jo ainakin 40 vuotta, ellei pidempäänkin, joten sen suhteen asia on kunnossa. Sen sijaan mitään ohjuskilpiä meillä ei ole, ja aika huonosti niitä on todellisuudessa kenelläkään Israelia lukuunotamatta.
Ovatko kaikki 2000-luvun puheet NATOn ohjuspuolustuksesta Euroopassa sitten lähinnä paljon puhetta tyhjästä? Että todellisuudessa Venäjä voisi paukutella ohjuksiaan melko huoletta kohteisiinsa pitkin Eurooppaa? Jotenkin kummalta tuntuu, että itäblokin maat puuhaavat ohjuspuolustuksia sekä USA:n että muiden kanssa, mutta meillä ei moisille tarvetta nähdä.

Toki, jos on kekkos-väyrysläinen ryssän perseennuolija, ja ohjuspuolustus vaatisi ulkopuolista apua josta ryssä taas on ilmoittanut suuttuvansa, niin sittenhän ohjuspuolustuksen vähättelyn ymmärtää.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ovatko kaikki 2000-luvun puheet NATOn ohjuspuolustuksesta Euroopassa sitten lähinnä paljon puhetta tyhjästä? Että todellisuudessa Venäjä voisi paukutella ohjuksiaan melko huoletta kohteisiinsa pitkin Eurooppaa?

Onhan tuota kaikenlaista kehitteillä, mutta ainakaan Patriot-järjestelmä ei ole ihan varsinainen ohjuskilpi. Vastahan 2010 NATO ilmoitti alkovansa aloitaa kehittämään ohjuskilpeä (Iranin pelättyä ydinaseuhkaa vastaan), josta Venäjä veti herneen nenäänsä, mutta järjestelmä ei ole vielä valmis. Aikanaanhan kylmän sodan aikana USA ja N-liitto saivat sovittua, ettei ABM-kilpiä kehitetä. Jenkit sanoituivat tuosta irti 2002 (kun pelkäsivät Saddamin ohjuksia). Toki pistemäisiä maaleja, kuten merialuksia, suojataan erilaisin järjestelmin, joita voi pitää ohjuskilpinä. Sikäli kuin minä tiedän, niin Israelilaisten David's Sling ja Iron Dome ovat ainoat operatiivisessa käytössä olevat (ja hyväksi havaitut) jäsrjestelmät, joilla voidaan torjua maaleja tykistön ammuksista ohjuksiin isommalla alueella. Ehkä joku tietää paremmin. Saksalaiset ovat jo päässeet testivaiheeseen science fictionilta kuulostavan laseriin perustuvan torjuntajärjestelmän kanssa ja tulokset ovat kuulemma sen verran lupaavia, että järjestelmä näkee päivänvalon ei niin kaukaisessa tulevaisuudessa, mutta tällä hetkellä en ole kuullut, että iippoja lukuunottamatta kukaan olisi saanut kilpeään operatiiviseen vaiheeseen. Teoriassahan vaikka meidän Crotalemme torjuu sekä lentokoneita että risteilyohjuksia, mutta ei se nyt kuitenkaan ihan ohjuskilpi ole.

Edit: Lisättäköön, että omasta mielestäni jatkossa erinkokoisten täsmäohjattujen maalien torjunta on suurin haaste Suomenkin ilmatorjunnalle, ja täytyy luottaa että asiaan panostetaan lähiaikoina.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ohjuskilpi on tosiaan määritelmästä kiinni, onhan about jokaisessa modernissa länsimaisessa sota-aluksessa ollut jo pidemmän aikaa Phalanx/Goalkeeper-tyyppinen ohjustentorjuntajärjestelmä joka tuhoaa kaikki varpusta isommat lentävät otukset parin kilometrin säteellä.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Ajattelin tuossa, että jos Suomi pistää esim. 10 Miljardia kiinni tähän hankkeeseen niin ostettaisiin 100 Gripeniä johon kuluisi se 6-7 Miljardia ja lopuilla sitten Iron Dome tyyppisiä ohjuspuolustusjärjestelmiä sekä olalta laukaistavia it-ohjuksia. Iron Dome maksaa noin 50 miljoonaa kappaleelta, joten niitä saisi helposti sen 20-30 kpl ja niillä voisi torjua myös 155mm tykistöammuksia. Torjuntaohjusten kantama olisi n. 70km, joten niillä suojattaisiin lentokenttiä ym. tärkeitä kohteita.
Olisiko tuo jäkevämpi paketti kuin 60kpl F-35:sia??
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ajattelin tuossa, että jos Suomi pistää esim. 10 Miljardia kiinni tähän hankkeeseen niin ostettaisiin 100 Gripeniä johon kuluisi se 6-7 Miljardia ja lopuilla sitten Iron Dome tyyppisiä ohjuspuolustusjärjestelmiä sekä olalta laukaistavia it-ohjuksia. Iron Dome maksaa noin 50 miljoonaa kappaleelta, joten niitä saisi helposti sen 20-30 kpl ja niillä voisi torjua myös 155mm tykistöammuksia. Torjuntaohjusten kantama olisi n. 70km, joten niillä suojattaisiin lentokenttiä ym. tärkeitä kohteita.
Olisiko tuo jäkevämpi paketti kuin 60kpl F-35:sia??

Teoriassa ihan kiva idea mutta kun tarkemmin ajattelee niin siinä on pari ongelmaa.

1) 155mm tykistön kantama on max 40km. Yksi 155mm tyhmä murkula maksaa karkeasti satoja euroja, torjuntaohjus maksaa vähintään kymmeniä tuhansia, tod,näk. paljon enemmän. Paljoko Suomi haluaa suojella Imatran ja Lappeenrannan lentokenttiä yms tällä hintatasolla?

2) Hankintakustannus on yksi asia, operointikustannus on toinen. Helsingin suojaaminen on varmasti fiksua mutta hinta on aika kova, sitä ei kestetä kauaa. NATOn jäsenenä aseet toki tulisivat ns. kaverihintaan.

3) Suomella on jo olaltalaukastavia ohjuksia, Strelat ja Iglat. En tosin tiedä ovatko jo homehtuneet varastoon eli mikä on käyttöikä. Jenkkien Stingereitäkin löytyy mutta näiden kaikkien efektiivinen kantama on mallia lyhyt, ts. alle 10km. Auttavat ensisijaisesti maataistelukoneita ja heloja vastaan, ei muuhun.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Teoriassa ihan kiva idea mutta kun tarkemmin ajattelee niin siinä on pari ongelmaa.

1) 155mm tykistön kantama on max 40km. Yksi 155mm tyhmä murkula maksaa karkeasti satoja euroja, torjuntaohjus maksaa vähintään kymmeniä tuhansia, tod,näk. paljon enemmän. Paljoko Suomi haluaa suojella Imatran ja Lappeenrannan lentokenttiä yms tällä hintatasolla?

2) Hankintakustannus on yksi asia, operointikustannus on toinen. Helsingin suojaaminen on varmasti fiksua mutta hinta on aika kova, sitä ei kestetä kauaa. NATOn jäsenenä aseet toki tulisivat ns. kaverihintaan.

3) Suomella on jo olaltalaukastavia ohjuksia, Strelat ja Iglat. En tosin tiedä ovatko jo homehtuneet varastoon eli mikä on käyttöikä. Jenkkien Stingereitäkin löytyy mutta näiden kaikkien efektiivinen kantama on mallia lyhyt, ts. alle 10km. Auttavat ensisijaisesti maataistelukoneita ja heloja vastaan, ei muuhun.

Joo siis nuo Iron Domet olisivat nimenomaan ohjuksia vastaan, mutta sillä siis kykenee myös ampumaan 155mm murkuloita. Niillä suojellaan tärkeitä kohteita ohjuksilta ja näin ollen mm. Gripenit saavat lähteä kentältä eikä jostain kylätieltä. Yksi torjuntaohjus maksaa n. 40t dollaria, joten halpaa se ei ole, mutta vitusti halvempaa kuin korjata risteilyohjuksen tekemää tuhoa helsingissä.
Tiedän, että Suomella on noita olalatalaukaistavia it-ohjuksia, mutta niitä pitäisi olla enemmän ja nykyaikaisempia,jotta rynnäkkökoptereilla olisi vähän mietittävää.

Pystyykö meidän nykyisellä kalustolla suojaamaan tärkeitä lentokenttiä, kaupunkeja ja sotilaskohteita ohjuksilta tarpeeksi tehokkaasti? Tietenkin kaikkea olisi kiva saada, mutta mielummin mä näkisin tuollaisen yhdistetyn paketin kuin niitä ylikalliita häivekoneita.
 

Morgoth

Jäsen
Iron Dome maksaa noin 50 miljoonaa kappaleelta, joten niitä saisi helposti sen 20-30 kpl ja niillä voisi torjua myös 155mm tykistöammuksia.

Entä miten pärjäävät Iskander ohjuksille? Itänaapurilla on kuitenkin hieman parempaa kalustoa kuin lähinnä kiviä heittelevät muslimit ilotulitusraketteineen.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Entä miten pärjäävät Iskander ohjuksille? Itänaapurilla on kuitenkin hieman parempaa kalustoa kuin lähinnä kiviä heittelevät muslimit ilotulitusraketteineen.

Samalla tavalla torjuttavissa kuin pienet ohjukset. Iskander tosin kulkee aika haipakkaa, mutta osuakseen esim. helsinkiin se kyllä tulee tarpeeksi alas ja lähelle, että se on tuhottavissa. Tietenkin jos ampuvat 1000 ohjusta kerralla niin saattaa päästä pari läpi :)
 

Morgoth

Jäsen
Samalla tavalla torjuttavissa kuin pienet ohjukset. Iskander tosin kulkee aika haipakkaa, mutta osuakseen esim. helsinkiin se kyllä tulee tarpeeksi alas ja lähelle, että se on tuhottavissa. Tietenkin jos ampuvat 1000 ohjusta kerralla niin saattaa päästä pari läpi :)

Ei Iron Dome torju ballistisia ohjuksia eikä sen laajennus David's Sling pysty ilmeisesti torjumaan uusimpia Iskander-ohjuksia. En olisi ihan vakuuttunut näiden irondomejen järkevyydestä Suomelle.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikea päätös. Optimitilanne olisi lykätä hankintaa 10v ja venata miehittämättömiä laitoksia mutta se ei taida olla korteissa.
Mielestäni olet oikeassa odottamisen järkevyyden suhteen. Tuntuisi todella, että nyt olisi järkevintä odottaa hetki ja katsoa minkälaisia koneita viidenteen sukupolveen tulee todella tarjolle. Tämä pistää pakosta ajattelemaan, että ilmavoimat yrittää ajoituksella ajaa omaa suosikkiaan.

Hävittäjän hankinta ei ole sama asia kuin uuden auton hankinta autoliikkeestä. Huonoina aikoina tulee helposti ajatelleeksi, että kyllähän se vanha ruosteinen ooppeli menee vielä yhden talven, kun kerran katsastuksesta meni läpi. Hornetien käyttöikä oli periaatteessa suunniteltu jo siinä vaiheessa, kun niitä ostettiin. Lentokoneella on tietty raja olemassa, milloin sen lentotunnit tulee täyteen. Suomen ostamien Hornetien määrä tarkoitti kyseisen konetyypin käyttöiän tulevan tiensä päähän vuoden 2025 tienoilla. Noiden lentotuntien lisäksi vaikuttaa tietysti koneen suorituskyky suhteessa vastustajaansa. Hornetteja ostettaessa kone oli käytännössä parasta, mitä Suomi rahalla sai, kun sitä vertasi Venäjän kaluston suorituskykyyn. Hornet on edelleen aivan suorituskykyinen peli siihen tehtyjen päivitysten ansiosta. Tuohon vuoteen 2025 on aikaa enää 10 vuotta. Siihen mennessä kun ensimäiset Hornetit alkavat siirtyä Ilmailumuseon näyttelyesineiksi, pitää ensimmäisten korvaavien koneiden olla jo käytössä, tai ainakin koulutuksessa. Nykyisellä käyttövolyymilla kaluston lentotunnit tulevat varmasti tiensä päähän viimeistään tuolloin 2025. Ainakin luulisin näin. Asiaa ei helpota yhtään lisääntyneet valvonta- ja tunnistuslennot venäläisten tekemien "eksymisten" johdosta. Lentotuntien vuosittainen määrä on kasvanut paljon.

Hankintaprosessi on paikallaan aloittaa jo nyt. Ensin selvitetään mitä markkinoilla on tarjolla ja mihin hintaan. Sen jälkeen testataan eri vaihtoehtoja, kuten tehtiin aikoinaan Hornetteja hankittaessakin. Sitten kun Ilmavoimat tekee päätöksen esityksestään seuraavaksi konetyypiksi, alkaa kaupalliset neuvottelut. Kun hinnasta ja kauppaan liittyvistä muista yksityiskohdista on päästy sopuun valmistajan ja valmistusmaan kanssa, pistetään nimet paperiin. Hornetienkin kohdalla aikoinaan oli puhetta erilaisista vastaostoista, joilla uusiin koneisiin menevää rahaa yritettiin saada kiertämään takaisin kotimaahan. Tämän nyt hankintavuorossa olevan konetyypin kohdalla keskustellaan varmasti myös samoista asioista. Koneet valmistettaneen osittain lisenssillä Suomessa, riippumatta sen alkuperämaasta. Sopimuksen teon jälkeen alkaa tietysti koneiden valmistus. En tiedä kuinka kauan yhden koneen valmistamiseen menee, mutta toivottavasti eivät ole samanlaisia Iisakin kirkkoja kuin NH90-helikopterit. Samalla kun valmistus alkaa, lähtee Suomesta lentäjiä koulutettavaksi uudelle konetyypille koneen alkuperämaahan. Tuo koulutus kestänee varmaankin noin vuoden, jotta Suomessa olisi riittävästi päteviä henkilöitä kouluttamaan muita uudelle konetyypille. Kun koulutus aloitetaan Suomessa, uusia koneita pitää olla jo täällä käytössä. Muussa tapauksessa lentäjien koulutusta jatketaan koneen alkuperämaassa. Kun uuden konetyypin on määrä astua operatiiviseen käyttöön, pitää valtaosa lentäjistä olla koulutettuna sille ja koneita olla käytössä jo riittävä määrä.

Minä luotan täysin Ilmavoimien arvostelukykyyn uutta konetyyppiä valittaessa. Siellä se paras osaaminen näihin asioihin kuitenkin on. Missään nimessä uuden konetyypin valinta ei saa olla poliittisin perustein tehty päätös. Näistä poliittisin perustein tehdyistä PV:n materiaalia koskevista hölmöistä päätöksistä meillä on jo huonoja kokemuksia. Minulle on periaatteessa aivan sama mikä kone Ilmavoimille tulee. enhän itse ole niitä lentämässä. Koneen pitää kuitenkin olla paras mitä Suomi voi itselleen hankkia, kun ottaa huomioon operatiiviset vaatimukset koneelle ja sen aiotun käyttöiän. Mitä kalliimpi kone, sitä vähemmän niitä saadaan. Mitä vähemmän niitä saadaan, sitä nopeammin lentotunnit tulevat täyteen. Tämä onkin varmasti yksi kovimmista pähkinöistä Ilmavoimissa tällä hetkellä. Millaiseksi seuraavan koneen käyttöikä tullaan suunnittelemaan. Ei ole helppo homma, kun ottaa huomioon viidennen sukupolven hävittäjien kehityksen ja mahdollisten miehittämättömien ilma-alusten tuomat mahdollisuudet. Kun käyttöiästä on tehty päätös, voidaan laskea kuinka paljon koneita tarvitaan ja mikä hankinnan lopulliseksi hinnaksi pitäisi muodostua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös