Gripen NG:n ohjusvalikoima on vielä pieni mysteeri, emme (siis ainakaan me Jatkislaiset) voi tietää millasta tarjontaa on ja miten tulevaisuuden ohjukset istuvat Aarnikotkan siipiin. Faktahan on se että jenkkien tulevat ohjukset ovat nopeammin jenkkikoneissa kuin muissa.
Olet tottakai oikeassa tuossa, että emme tiedä millä aikataululla Grippen NG tulee nuo tulevaisuuden ohjukset saamaan. Nykyisen JAS 39:n perusteella tosin voinemme olettaa, että kyllä se silti ne ohjukset saa. Ja jos tarkkoja ollaan, niin tällä hetkellä Grippenin ohjusvalikoima on maailman laajin. Eri tarjouskilpailujen takia siihen käyvät ainakin jenkkien, ranskisten, (itseasiassa kaikki länsi-europpalaiset ohjukset Ruotsi tietenkin mukaan luettuna), intialaisten ja brasilialaisten ohjukset ja pommit.
F-35 on ainoa viidennen sukupolven kone markkinoilla. Tämä on iso asia ja merkittävä etu. Sekään ei kuitenkaan ole vielä valmis. Puhettahan maailmaan riittää, mutta puhutaan, että sen häiveominaisuudet eivät olisikaan erityisen hyvät, kun käytetään tutkia, joissa on erityisen pitkä taajuus. Samaan hengenvetoon pitää todeta, että yhdessäkään lentokoneessa ei moisia tutkia ole, eli ilmataistelussa F-35llä on väistämättä etu konventionaaliseen koneeseen. Maastahan kone voidaan jokatapauksessa havaita lämpösensoreilla jopa 50 km päästä, mikäli kone käyttää jälkipolttoa (tämä pätee tietenkin kaikkiin muihinkin koneisiin). Mutta mikäli pitää paikkaansa, että se voidaan tutkallakin havaita kauempaa, niin sen käyttö tunkeutumiseen pitää miettiä sitten todellisen kyvyn mukaan. Luotamme tietenkin siihen, että ilmavoimat asian selvittää huolella. Kiistatta kuitenkin F-35 on ainoa saatavilla oleva kone, jonka puolella on häive-etu.
Grippen NGn puolesta puhuu, että se on suunniteltu Suomea vastaaviin oloihin. Se tulee myös todennäköisesti olemaan 4++sukupolven paras hävittäjä, ihan vain sen takia, että se on viimeisenä suunniteltu. Nykyinenkin Grippen on suunniteltu toimimaan lumi-tai jääpeitteisiltä maantiepätkiltä (800m), joissa se voidaan 10 minuutissa kääntää takaisin lentoon teknikon +5 huoltomiehen tiimillä. Se pystyy lentämään 48 tunnin aikana 38 tuntia taistelulentoja. Sen vähäinen huoltotarve taistelutuntia kohti on ainutlaatuista maailmassa, ja tärkeää pienille ilmavoimille. Lentotunti maksaa n. 5000$ mikä on neljäsosa F-35n n. 20 000$:sta. Se käyttää tavallista siviilikerosiiniä eikä sotilaskerosiinia kuten kaikki muut länsihävittäjät huoltovarmuuden takaamiseksi. Eräänlainen japanilaisauton vastine siis, ei vietä aikaa pajalla, ja on halpa käyttää. Grippenin elinkaarikustannukset ovat melkoisella varmuudella korkeintaan puolet F-35n kustannuksista. Eli siis hyvä kone, mutta sekään ei ole vielä valmis ja lisäksi sillä ei ole häiveominaisuuksia, vaikkakin datalinkki, eli tietovuo-tekniikan avulla sekin pystyy lentämään ja lukittumaan maaleihin ilman, että pitää omaa sijainnin paljastavaa ja elsolle altistavaa tutkaa päällä.
Sanoisin, että mikäli Grippen NG ylipäätään ehtii mukaan, niin se olisi kustannustehokkain ratkaisu. Uskon kuitenkin, että ilmavoimat tykkää jenkkiraudasta niin paljon, että ellei F-35n ongelmien ratkaisu kestä hirveän pitkään, niin niitä tullaan tilaamaan. Ja F-35:n häiveominaisuus on tietenkin ainutlaatuista (markkinoilla olevissa koneissa). Toki on selvää, että Grippeneitä voitaisiin ostaa lähes kaksinkertainen määrä F-35siin verrattuna. Toivoisi sen takia, että konemääräämme nostettaisiin nykyisestä esim tilaamalla kumpaakin mallia 40 tai 50 kpl, jolloin meillä voisi olla jopa sata konetta. Pelkkiä F-35-koneita ei voitane noin montaa hankkia.
Tässä vielä lyhennelmä Suomen Sotilaan Grippeniä koskevasta artikkelista. Laajempi tutustuminen vaatii paperiversion käsiinsä etsimisen.