Täytyy vielä puolustella F-35:sta. Kyllä, se on kaikkien aikojen kallein aseproggis, eli kehityskustannukset ovat hirveät. Mutta tähän suurin osa kritiikistä kohdistuukin, sitten vipuvartena kehittäjämailta (kun ovat tuhlanneet rahaa kehitykseen), koneen viivästyminen (tämä on hyvä asia, eli ei tehdä kompromisseja), jotkut tekniset ongelmat yms. Se on ihan sama meille vaikka kehityshinta olisi kaksinkertainen, sillä Lockheed Martin on saanut tämän koneen kehittämiseen rahat muualta, eli myynti hinta on koneen valmistus plus katetta päälle. Hinta tulee todennäköisesti olemaan kohtalaisen huokea, nyt jo eri yhteyksissä on puhuttu 70-80 miljoonasta dollarista per kone, sillä Lockheed haluaa myydä tätä konetta paljon ja jos sen hinta on kalliimpi kuin muiden tai varsinkin huomattavasti, niin vähäisemmäksi jäävät myynnit, mutta kun kehittämisestä yritys ei ole juurikaan joutunut maksamaan niin myynti hinta tulee alas vielä paljon. Luotan tässäkin Ilmavoimiin, eli jos on liian kallis ostaa ja elinkaarikustannukset huomattavasti kalliimmat (sekä muut kyvyt), niin sitten joku muu. Samoin, juuri kun työryhmän tulokset ilmoitettiin, niin jossain oli F-35 Euroopan pomo, joka kertoi hinnasta, että se on kaikille täysin sama. Toki maat jotka ovat kehitykseen laittaneet rahaa, saa niitä tämän takia halvemmalla, mutta Nato ja ei Nato maalle se on sama hinta. Linkki hintapolitiikkaan:
Lockheed Martin wants to drop price of F-35 to $80 million per airplane by 2019 | Ottawa Citizen
@
Hakki#20 Hyvä ja mielenkiintoinen linkitys ja jos tuossa on lähellä nuo käyttökustannukset tunnilta, niin ei hirveätä eroa taida olla koneiden välillä tai siis niin merkittävää, mitä koneiden myyntipropagandasta voi kuvitella.
Mitä tulee maaliin/maalaamiseen, niin F-22:sta on otettu opiksi ja tietääkseni myös F-22:n on päivitetty/kehitetty tätä asiaa eteenpäin ja se ei ole käsittääkseni enää samanlainen ongelma. Itselleni ei ainakaan ole osunut silmään, että sama ongelma olisi F-35:ssä.
Jos F-35 valitaan, niin ilmavoimat on sanonut tai siis koko porukka jotka näistä päättävät, että testaavat sen Stealthin kaikilla mahdollisilla laitteilla ja tutkilla, eli jos se ei toimi, niin silloin tätä konetta ei kannata valita. Jos se toimii, niin silloin kone kannattaa valita, koska pystyy tuhoamaan vastustaja koneet jo ennen kuin vihollinen on edes tajunnut, että mitä hemmettiä tapahtui.
Lisäksi koneeseen saa enemmän aseistusta ja tätä aseistusta kehitetään, ilmeisesti kehitteillä myös pienemmät lähitorjunta ohjukset koneen sisälle. Toki kone ei ole ihan niin Stealth sillä hetkellä kun kantaa isompaa märää ohjuksia koneen ulkopuolella, mutta jos tarvetta on, niin silloin voidaan osa koneista iskua tehdessä varustaa suuremmalla määrällä ohjuksia.
Pelkkä maasta tapahtuva ilmatorjunta ei ole vaihtoehto, mutta pakollinen ja toivottavasti ostetaan tavaraa Israelista, eli Iron Dome (ohjuksen hinta ainoastaan 20 000 dollaria/lavetti noin 50 miljoonaa), David's Sling ja Arrowsit. 5 sukupolven kone, tässä tapauksessa F-35 on liikkuva ja tutkassa lähes näkymätön ohjuslavetti, joka voi lentää nopeasti juuri oikeaan paikkaan, ampua ohjukset ja hävitä paikalta, siis vähintään useiden kymmenien kilometrien päästä ja sen jälkeen suunnan muutokselta hävitä paikalta ja tutkan näkymättömiin. Eli laukaisu tilanteessa hetkellinen, siis todella vain hetkellinen parempi näkyvyys tutkassa, mutta kun siilot ovat kiinni ja kone muuttanut suuntaa nopeasti kilometrejä, niin vihollisella ei ole taaskaan mitään hajua missä kone/koneet on. Tämä siis jos kone on loppuviimein sitä mihin on pyritty ja itse olen vakuuttunut, että se tuolla rahalla mitä siihen on pistetty, sitä on.
Puhutaan paljon 3 koneen kompromissista, mutta se ei ole niin suuri vika vaan taas yksi osin keksitty kritiikki ja kritisoijien vipuvarsi. F-35/A on kohta täysin valmis, enää joitain juttuja pitää saada toimimaan ja kone on sarjatuotannossa 2018. Eri kone tyyppeihin on mennyt 150-200 miljoonaa per konetyyppi, koneet on haluttu tehdä saman tyyppisiksi osaltaan, koska ilmeisesti on nähty tuon olevan paras vaihtoehto, mutta erovaisuuksiakin löytyy, kuten myös samanlaisuuksia ja se on hyvä. Ei siis ole niin, että koneet olisivat pelkkiä huonoja kompromisseja ja vaikka osaltaan ehkä ovat, niin osaltaan ovat myös hyviä kompromisseja. Varmasti paras malli koneelle, mitä maailmasta löytyy. Kehittämässä on kuitenkin maailman osaavimmat ihmiset ja paljon enemmän rahaa sekä aikaa ja työmiehiä, kuin missään muussa koneessa ikinä historiassamme.
Sen sijaan esim Pak Fa on kompromissikone, halpa, tyhjä kuori jossa ei toimi Stealth, ei moottori eikä vissiin oikeen mikään muukaan ja tätäkään tietoa ei olisi ilman Intiaa. Venäjähän (eikä Kiina) ei näistä asioista hiisku toisin kuin F-35 kehitystyö on läpinäkyvä kaikella muulla tavalla, paitsi niistä tärkeimmistä ominaisuuksista jotka ovat salaisia, ei voida puhua, emmekä koskaan saa niitä todennäköisesti tietääkään eikä tarvitsekaan, kunhan ne vaan toimii. F-35:ssä on niin paljon tekniikkaa, joista asioista ei tiedä kuin kourallinen ihmisiä ja niiden vaikutus koneen suorituskykyyn ei ole yleisessä tiedossa, mutta tiedossa on se, että niitä on ja ovat tärkeimpiä asioita koneen Stealthin ja suorituskyvyn kannalta.
Koneen 1.61 Machia on koneen nopeus täydellä painolla, siitä ei ole ilmoitettu vauhtia, kevyenä. Uskon myös, että tuo kone saa vielä upgreidausta moottoriin tai jopa uuden moottorin, kunhan muuten kone on käynyt kaikki testit läpi tai ehkä jopa ennen sitä.
Silti, jos kone ei kykene siihen, mihin sen pitää ja Ilmavoimat toteaa, että joku muu on parempi, siis rehellisesti seuraavat 30-40 vuotta, niin sitten pitää ostaa jotain muita koneita ja luotan tässä Ilmavoimiin.