Ukrainan sota on nostanut keskusteluun myös Suomen maanpuolustuksen tason, taidot sekä tahdon. Sekä varusmiespalvelukseen että siviilipalvelukseen onkin suunnitteilla mittavia uudistuksia.
www.mtvuutiset.fi
Itse olen pitkään ajatellut sellaista, että jokaiselle Suomen kansalaiselle sukupuoleen katsomatta pitäisi olla pakollinen kriisiajan koulutus. En ole sitä hirveästi miettinyt, mutta puhuin tästä (ainakin tuttavapiirissä) jo koronan iskiessä, että ihan yhteiskuntarauhan ylläpitämiseksi kriisitilanteissa jokaisella suomalaisella olisi hyvä olla perustietoutta siitä, miten esimerkiksi isoissa vaaratilanteissa toimitaan.
Ajattelin itse jotain sen sorttista juttua, että jokaiselle annettaisiin tuollainen 2-4 viikon kriisikoulutus, jossa on mm. evakuointia, telttojen pystytystä, tilapäismajoitusta, pakkaamista ja purkamista, ja kaikkea muuta sellaista tehtävää, jota kriisiaikoina - esimerkiksi nyt Ukrainassa - on pilvin pimein, enemmän kuin niille on tekijöitä.
Ajattelin jotain sen suuntaista, että esimerkiksi jokaisen siviilin olisi hyvä tuntea sen verran perusasioita, että jos siviili pitää viedä jostain pois aseellisten joukkojen mukana, niin se siviili ei sitten muodostuisi ongelmaksi. Kuvitellaan vaikkapa jokin aseellisen ryhmän hyökkääminen ostoskeskukseen, josta sitten pitäisi saada sivulliset ulos poliisin ja armeijan yksiköiden auttamana - kovasti helpottaisi, jos se turvaan vietävä porukka osaisi toimia niiden aseistettujen joukkojen kanssa.
Oma ajatus oli vähän sen suuntaista, että aseellisen palveluksen suorittaville tulisi harjoituksiin mukaan näitä kriisikoulutusta saavia, eli siis että esimerkiksi evakuoinnissa olisi mukana "siviileinä" kriisikoulutuksessa olevia, ja suojaamassa aseellista koulutusta saavia. Sellaisen "pehmeän massan" mukana oleminen esimerkiksi evakuointiharjoituksissa olisi minusta ihan hyvä puolin ja toisin.
Muutenkin tuohon kriisiajan toimintaan liittyy paljon sellaista, jossa olisi hyvä, että heti lähtökohtaisesti koko porukka olisi samalla aaltopituudella, esim. vaikka kuorma-autolla evakuointi. Lavalle nouseminen on paljon helpompaa, jos porukka heti tajuaa, että kannattaa nostaa sinne lavalle yhteistyönä pari jamppaa vetämään porukkaa sisään ja laittaa pari vantteraa kaveria nostamaan. Näitä tällaisia juttuja on ihan pilvin pimein, jotka auttaisivat tositilanteessa, ja jotka liennyttäisivät hysterian leviämistä poikkeuksellisissa tilanteissa.
Ehdottomasti kriisikoulutuksen pitäisi kattaa myös naiset. Minä itse haluaisin, että jokaisella suomalaisella olisi yksi hetki elämässä, jolloin he joutuisivat miettimään omaa rooliaan isoissa kriiseissä. Se antaisi paljon paremman pohjan tehdä demokraattisesti turvallisuuspoliittisia ratkaisuja.