Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 708 209
  • 4 695

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit
Vuonna 1990 eräässä itärajan lähellä olevassa varuskunnassa opetettiin yllä mainitun lisäksi, että hyökkääjä puhuu venäjää ja käyttää venäläiskalustoa...
Panssariprikaatissa vuonna 1999 puhuttiin vain, että vihollinen tulee idästä.

Tänään onkin monella nuorella (ja voihan siellä olla vähän vanhempiakin mukana) jännittävä päivä kun astuvat palvelukseen.

Vaikka olemmekin vakavien asioiden äärellä niin en kuitenkaan malta olla muistuttamasta näistä alla olevan videon klassikoista. Lienevät hauskoja, koska näihin on helppo samaistua.


 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Parlamentaarinen asevelvollisuuskomitea ryhtyi toimeen jo viime marraskuussa, ja esitti kutsuntajärjestelmän ulottamista myös naisille. Kutsuntojen kaltaisia varusmiespalveluksen esittelytilaisuuksia koko ikäluokalle pilotoidaan osassa maata jo vuonna 2024. Kutsunnat ja niihin liittyvät terveystarkastukset olisi tarkoitus yhdistää osaksi toisen asteen oppilaitosten oppivelvollisuutta viimeistään vuonna 2026.

Suomen turvallisuuden ylläpitäminen vaatii kuitenkin panostuksia muiltakin kuin varusmiehiltä ja reserviläisiltä.
Siksi asevelvollisuuskomitea suosittaa myös siviilipalvelusjärjestelmän muokkaamista enemmän yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta vahvistavaksi
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Itse olen pitkään ajatellut sellaista, että jokaiselle Suomen kansalaiselle sukupuoleen katsomatta pitäisi olla pakollinen kriisiajan koulutus. En ole sitä hirveästi miettinyt, mutta puhuin tästä (ainakin tuttavapiirissä) jo koronan iskiessä, että ihan yhteiskuntarauhan ylläpitämiseksi kriisitilanteissa jokaisella suomalaisella olisi hyvä olla perustietoutta siitä, miten esimerkiksi isoissa vaaratilanteissa toimitaan.

Ajattelin itse jotain sen sorttista juttua, että jokaiselle annettaisiin tuollainen 2-4 viikon kriisikoulutus, jossa on mm. evakuointia, telttojen pystytystä, tilapäismajoitusta, pakkaamista ja purkamista, ja kaikkea muuta sellaista tehtävää, jota kriisiaikoina - esimerkiksi nyt Ukrainassa - on pilvin pimein, enemmän kuin niille on tekijöitä.

Ajattelin jotain sen suuntaista, että esimerkiksi jokaisen siviilin olisi hyvä tuntea sen verran perusasioita, että jos siviili pitää viedä jostain pois aseellisten joukkojen mukana, niin se siviili ei sitten muodostuisi ongelmaksi. Kuvitellaan vaikkapa jokin aseellisen ryhmän hyökkääminen ostoskeskukseen, josta sitten pitäisi saada sivulliset ulos poliisin ja armeijan yksiköiden auttamana - kovasti helpottaisi, jos se turvaan vietävä porukka osaisi toimia niiden aseistettujen joukkojen kanssa.

Oma ajatus oli vähän sen suuntaista, että aseellisen palveluksen suorittaville tulisi harjoituksiin mukaan näitä kriisikoulutusta saavia, eli siis että esimerkiksi evakuoinnissa olisi mukana "siviileinä" kriisikoulutuksessa olevia, ja suojaamassa aseellista koulutusta saavia. Sellaisen "pehmeän massan" mukana oleminen esimerkiksi evakuointiharjoituksissa olisi minusta ihan hyvä puolin ja toisin.

Muutenkin tuohon kriisiajan toimintaan liittyy paljon sellaista, jossa olisi hyvä, että heti lähtökohtaisesti koko porukka olisi samalla aaltopituudella, esim. vaikka kuorma-autolla evakuointi. Lavalle nouseminen on paljon helpompaa, jos porukka heti tajuaa, että kannattaa nostaa sinne lavalle yhteistyönä pari jamppaa vetämään porukkaa sisään ja laittaa pari vantteraa kaveria nostamaan. Näitä tällaisia juttuja on ihan pilvin pimein, jotka auttaisivat tositilanteessa, ja jotka liennyttäisivät hysterian leviämistä poikkeuksellisissa tilanteissa.

Ehdottomasti kriisikoulutuksen pitäisi kattaa myös naiset. Minä itse haluaisin, että jokaisella suomalaisella olisi yksi hetki elämässä, jolloin he joutuisivat miettimään omaa rooliaan isoissa kriiseissä. Se antaisi paljon paremman pohjan tehdä demokraattisesti turvallisuuspoliittisia ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:

chubster

Jäsen
Mites palstan kertaajat, itse kävin armeijan erässä 2/07 ja ei ole kertauskutsuja tullut ainuttakaan. Opinko ekalla kertaa jo niin hyvin vai teinkö sellaisen vaikutuksen, ettei takaisin haluta? Oma koulutushaara myös sellainen, että kun tuossa joku vuosi kirjeitse ilmoittelivat sota-ajan sijoituksista niin kuulun uudelleen koulutettavien joukkoon…

Kysymys siis lienee, että kuinka yleistä tuo kertaaminen tai sen puute on?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mites palstan kertaajat, itse kävin armeijan erässä 2/07 ja ei ole kertauskutsuja tullut ainuttakaan. Opinko ekalla kertaa jo niin hyvin vai teinkö sellaisen vaikutuksen, ettei takaisin haluta? Oma koulutushaara myös sellainen, että kun tuossa joku vuosi kirjeitse ilmoittelivat sota-ajan sijoituksista niin kuulun uudelleen koulutettavien joukkoon…

Kysymys siis lienee, että kuinka yleistä tuo kertaaminen tai sen puute on?
Kertaamisen puute on todennäköisesti tuttua mun ikäluokan (70-80-syntyneet) ihmisille siksi, että sodan ajan joukkojen kokoa on koko ajan pienennetty ja määrärahoja kertaamiseen leikattu. Itselläni vaikuttaa myös se, että kävin armeijan pioneeripuolella, mutta siviiliammatti on ohjelmistosuunnittelija - luulen, että PV:ssä ei ole nähty ihan niin ensisijaisen tärkeäksi ylläpitää nörtin kykyä maansiirtotöihin ja räjäyttämiseen. Tässä asiassa PV:lle kävi todennäköisesti pieni käpy, jos olisin käynyt viestipuolen, niin noita kertauksia olisi saattanut tullakin...

Suomen n. 300,000 reserviläisarmeijasta ja lähes miljoonan reservistä aina silloin tällöin puhutaan, että kuinkakohan suorituskykyinen se sitten tositilanteessa olisi. Itse sanoisin, että kyllä koulutetusta reservistä on oma ilonsa, vaikkei se ole kerrannutkaan. Olen melko varma, että vieläkin osaisin panostaa sillan ja suht lyhyen kertaamisen jälkeen muistaisin, että miten se tehdään porukalla.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
@chubster kuulun itse melkein samaan saapumiserään ja kertauskutsut ovat omassa inttipiirissä olleet aika vaihtelevia. Itse kävin 2010 virallisessa ja 2013 vapaaehtoisena. Sodanajan sijoitus löytyi 2015. Karkeasti olen nähnyt kertauksissa noin puolet oman linjani kavereista. Ja käytännössä se toinen puolikas on heidän kertomansa mukaan ollut niitä, joille ei ole kutsuja lainkaan tullut. Selkeästi omasta erästä on siis perustettu joku mahdollisessa sotatilanteessa toimiva yksikkö, johon tarvittiin noin puolet porukasta. Satunnaisesti valittuna, eli joukossa päteviä ja ei ihan niin päteviä tyyppejä.

Olet selvinnyt kertaamatta sen verran vanhaksi, että en usko sinulle kutsuja enää tulevan, jollei nyt seuraavan 12kk sisällä napsahda. Poikkeuksia tässä ovat hyvin spesifiä osaamista omaavat kaverit, omassa kertausharjoituksessa vuonna 2010 oli mukana mm. vajaa viisikymppinen aseseppä ja samanikäinen lääkäri. Eivät nauttineet.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kertausmäärät ilmeisesti kasvavat saadun lisärahoituksen myötä. Joten kutsuja voi tulla, vaikka hetkeen ei ole kutsua tullut.

Itse olen vanhempaa rotaatiota, eli intissä -92. Kertasin heti -95. Sitten meni kymmenen vuotta, sain kutsun -05 ja -08. Kummallakaan kerralla en päässyt ollessani maailmalla. Krimin valtauksen 2014 jälkeen PV teki muutoksia ja meikäläinenkin kaivettiin naftaliinista siviilityöhöni liittyvään tehtävään. Kaksi kertaa olen kerrannut uudessa sijoituksessa (- 16 ja -18) ja koronan takia pienen tauon jälkeen ensi vuonna taas. Homma ei todellakaan ole etulinjan tehtävä, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan kokonaan merkitystä vailla, sillä sijoitus voi säilyä 60- ikävuoteen saakka.
Olen tästä tykännyt kovasti ja sanonut, että tulen mieluusti (mikä on totta). Eli eipä tässä tiedä miten arpa kenelläkin pyörähtää, voi kutsu tulla tauon jälkeenkin. Ja jos ei kutsuja tule, niin vapaaehtoisestikin pääsee jatkossa mm. ampumaharjoittelemaan, jos kiinnostusta ja aikaa on.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Kertaamisen puute on todennäköisesti tuttua mun ikäluokan (70-80-syntyneet) ihmisille siksi, että sodan ajan joukkojen kokoa on koko ajan pienennetty ja määrärahoja kertaamiseen leikattu. Itselläni vaikuttaa myös se, että kävin armeijan pioneeripuolella, mutta siviiliammatti on ohjelmistosuunnittelija - luulen, että PV:ssä ei ole nähty ihan niin ensisijaisen tärkeäksi ylläpitää nörtin kykyä maansiirtotöihin ja räjäyttämiseen. Tässä asiassa PV:lle kävi todennäköisesti pieni käpy, jos olisin käynyt viestipuolen, niin noita kertauksia olisi saattanut tullakin...
Varmaan noinkin. Itse ICT puolen heeboja myöskin ja rannikkotykistön viestin käynyt läpi. Ekat kertaukset tuli jo kouluaikana, kun liikkuvaa alueellista rannikkotykstö-osastoa perustettiin. Sen jälkeen on ollut hiljaisempaa, kun liikkuva rannikkotykistö ajettu alas :). Ilmoittivat kuitenkin siinä kirjeessä, että sodanajan joukkoihin kuulutaan, mutta tehtävä ratkotaan sit "tarpeen mukaan".
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Laivue 2020 alkaa olla kohta tekemis vaiheessa. Ihmetyttää ruotsin kova halu tukeutua Suomeen. Käsittääkseni ruotsalaiset korvetit säästö syistä jätetty ilman suunniteltua IT-aseistusta. Suomessahan Hamina-luokka päivitettiin IT-ohjuksiin. Tulevat fregatithan on varustettu it, merimiina ja torpeedoin. Käytän nimitystä fregatti, koska pituudeltaan ja painoltaan ko. luokassa eikä korvetissa. Ruotsaliset korvetit n. 70m (visby-luokka) ja suomalaiset yli 100m. Natomaana nämä fregatit hallitsevat itämerta!

Mikähän on syy että merivoimat/puolustusvoimat haluaa vähätellä luokitusta. Norja ainakin vastaavan kokoisista taitaa käyttää fregatti-luokitusta?!?
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Suomen armeijan kiertoilmaisu "keltainen valtio" jää historiaan: jatkossa Puolustusvoimat puhuu alokkaille suoraan Venäjästä

"Keltainen valtio" jää historiaan, jatkossa se on suoraan Venäjä.

Kylläpäs nyt ajat muuttuu nopeaan tahtiin.

Maaliosasto siis joutuu olemaan putlerin sotajoukko.

Oltiin Panssariprikaatissa sotilaspoliiseina usein nurmiporien ja panssarijoukkojen taisteluharjoituksissa maaliosastona eli juuri näitä keltaisia (panssarijoukoille haluttiin näin tarjota harjoitusta todellista valiojoukkoa vastaan). Olisi ollut äärimmäisen epämotivoivaa seistä harjoituksessa putlerin riveissä. Se olisi kannustanut välittömään antautumiseen eikä panssarijääkärit olisi saaneet tarvittavaa harjoitusvaikutusta.

Eikö kukaan ajattele maaliosastoa?
 
Viimeksi muokattu:

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Maaliosasto siis joutuu olemaan putlerin sotajoukko.

Oltiin Panssariprikaatissa sotilaspoliiseina usein nurmiporien ja panssarijoukkojen taisteluharjoituksissa maaliosastona eli juuri näitä keltaisia (panssarijoukoille haluttiin näin tarjota harjoitusta todellista valiojoukkoa vastaan). Olisi ollut äärimmäisen epämotivoivaa seistä harjoituksessa putlerin riveissä. Se olisi kannustanut välittömään antautumiseen eikä panssarijääkärit olisi saaneet tarvittavaa harjoitusvaikutusta.

Eikö kukaan ajattele maaliosastoa?
Tuohan taitaisi vastata aika pitkälti todellisuutta. Ei se venäläisten motivaatio ole tainnut kovin korkealla ainakaan tuolla Ukrainassa olla.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ei se venäläisten motivaatio ole tainnut kovin korkealla ainakaan tuolla Ukrainassa olla.
Mikähän tämä motivaation taso mahtaa olla todellisuudessa? Tuntuisi omituiselta että kansa antaa ilmeisen laajasti hyväksyntänsä tälle ”erikoisoperaatiolle” mutta armeija olisi sitä vastaan. Uutisointi asiasta on ainakin silmiinpistävän yksipuolista kummallakin osapuolella. Aina kun venäläiset ovat iskeneet, on kohde siviilikohde ja Ukraina puolestaan tuhoaa milloin laivan, milloin tankin aina kuitenkin sotilaskohteen. Kun kalusto on paskaa ja riittämätöntä, vastarinta on kovaa ja olosuhteet haasteelliset, se saattaa näyttää motivaatio-ongelmalta muttei sitä välttämättä ole.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mikähän tämä motivaation taso mahtaa olla todellisuudessa? Tuntuisi omituiselta että kansa antaa ilmeisen laajasti hyväksyntänsä tälle ”erikoisoperaatiolle” mutta armeija olisi sitä vastaan. Uutisointi asiasta on ainakin silmiinpistävän yksipuolista kummallakin osapuolella. Aina kun venäläiset ovat iskeneet, on kohde siviilikohde ja Ukraina puolestaan tuhoaa milloin laivan, milloin tankin aina kuitenkin sotilaskohteen. Kun kalusto on paskaa ja riittämätöntä, vastarinta on kovaa ja olosuhteet haasteelliset, se saattaa näyttää motivaatio-ongelmalta muttei sitä välttämättä ole.
Joo, no sitä oikeaa motivaation tasoahan ei tiedä kukaan. Alkusodasta oli niitä juttuja että siellä on tahallaan ajeltu panssarivaunuista polttoaineet loppuun ja sitten antauduttu. Mutta ne toisaalta saattoivat olla ihan ukrainalaisten propagandaakin. Ja propagandasodassahan Ukraina on ollut ainakin varsin vahva koko sodan ajan.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
En koskaan edes nähnyt maalia kun tykillä ja raketinhettimellä ammuskelin pitkin Vuosangan ja Rovajärven metsiä.
Viestialikersanttina voin sanoa että jossen kertaakaan näe vihollista, olen tehny työni hyvin.
Viestipasi on turvani.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mites palstan kertaajat, itse kävin armeijan erässä 2/07 ja ei ole kertauskutsuja tullut ainuttakaan. Opinko ekalla kertaa jo niin hyvin vai teinkö sellaisen vaikutuksen, ettei takaisin haluta? Oma koulutushaara myös sellainen, että kun tuossa joku vuosi kirjeitse ilmoittelivat sota-ajan sijoituksista niin kuulun uudelleen koulutettavien joukkoon…

Kysymys siis lienee, että kuinka yleistä tuo kertaaminen tai sen puute on?
Omaan aluetoimistoon mars. Siellä saa kysymällä ja henkkarit näyttämällä tietoon jos on sijoitus ja mikä se on. Jos ei ole niin ilmaisee halunsa siihen. Ohjataan luutavasti keskustelemaan jonkun luutnantin tms kanssa asiasta. Jos tosissaan haluaa kertaamaan niin ilmoittaa halukkuudestaan paikallisjoukkoihin/maakuntajoukkoihin. Sinne otetaan tällä hetkellä aika kovalla imulla halukkaita ja osaavia kavereita sisään. "Uudelleen koulutus" myös järjestyy tuota kautta, tai sitten esim käymällä MPKn kursseja, esim sotilaspoliisi 1-3 kurssit. Myös noilta kurssilta "värvätään" usein halukkaita paikallisjoukkoihin.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mites palstan kertaajat, itse kävin armeijan erässä 2/07 ja ei ole kertauskutsuja tullut ainuttakaan. Opinko ekalla kertaa jo niin hyvin vai teinkö sellaisen vaikutuksen, ettei takaisin haluta? Oma koulutushaara myös sellainen, että kun tuossa joku vuosi kirjeitse ilmoittelivat sota-ajan sijoituksista niin kuulun uudelleen koulutettavien joukkoon…

Kysymys siis lienee, että kuinka yleistä tuo kertaaminen tai sen puute on?
Kotiuduin tammikuussa 2012 ja ei ole tarvinnut kertailla kertaakaan, kunnes talvella tömähti vapaaehtoinen makkaranpaistovuki viime viikolle. Tietenkin skippasin, koska muuten tärkeä ryyppyviikonloppu jätkien kanssa olisi jäänyt välistä, mutta pahoin pelkään että kohta alkaa pukkaamaan "ei niin vapaaehtoisia" kutsuja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Onhan tämä alkuvuosi ollut sangen valaisevaa - itse asiassa Suomi on sangen täsmällisesti ja kaukonäköisesti valmistautunut juurikin siihen, mihin Venäjä kykenee. Monesti tuli takavuosina vastaan Venäjän kykyjen hypetystä ja tappiomielialaa, että ne välittömästi jyräävät meitin. Mutta siis tässä maastossa, jopa jo näillä nykyisillä voimilla (joita todellakin huomattavasti vahvistetaan lähivuosina) ja näillä asein niin eihän siitä olisi todellakaan tullut mitään paraatimarssia, lähinnä päinvastoin. Pitää vain arvostaa puolustusvoimien realismia ja osaamista - siellä on todellakin tiedetty ja ymmärretty mitä vastassa on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös