Olen huvittuneena seurannut sitä, kuinka paljon persujen hallitukseen nousua ensi ek-vaalien jälkeen pelätään. Persujen maksimikannatus on 25% vaaleissa. Hallitus muodostetaan yleensä enemmistöpohjalta. Vaikka persut olisi pääministeripuolue, niin mitään radikaalia muutosta ei tule tapahtumaan. Ei muut hallituspuolueet suostu mihinkään ylilyönteihin.
Itse olin tyytyväinen edelliseen hallituspohjaan kok-pers-kepu ja liputan avoimesti sen puolesta ensi vaaleissakin. Yhtä rohkeaa veturia kuin Sipilä ei taida kuitenkaan löytyä. Persut varmaan oppivat edellisestä hallitustaipaleesta sen, että he tarvitsevat selkeästi omia teemojaan läpi. Sellaisia, joita heitä äänestäneet oikeasti mieltävät heidän aikaansaannoksiksi. Aikaansaannoksia, joista voi toreilla kertoa. Mitä sellaista se sitten voisi olla mihin muutkin hallituspuolueet suostuvat? Esim polttoaineverojen alennus. Maahanmuuton osalta kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneen henkilön säilöönotto palautuksen ajaksi. Selkeitä äänestäjille tärkeitä päätöksiä.
Vastapainoksi Kokoomus saisi varmasti paljon omaa kädenjälkeään työllisyystoimiin ja kestävyysvajeen kuromiseen.
Keskustalla ja persuilla olisi paljon yhteisiä intressejä maaseudun kehittämisen suhteen. Toisaalta keskustalle olisi myös tärkeää saada persut hallitukseen, jotta persujen kannatus tippuisi. Käytännössä persujen hallitukseen pääsy vaatii sitä, että keskusta lähtee sinne mukaan. Kok-kd-pers ei riitä enemmistöön ja Marinin demarit ei lähde ainakaan kok-pers-sdp pohjaan ja toisaalta persut ei mahdu mihinkään punaviherpohjaan.
Jos persut jää taas oppositioon ensi kaudella, niin kepun vanhenevan äänestäjäkunnan myötä puolueen kasvu takaisin suureksi käy taas entistä vaikeammaksi. Luonnollista poistumaa ikikepulaisissa tapahtuu koko ajan ja nuorten suosiossa puolue ei ole, toisin kuin persut. Itse näen niin, että kepun vinkkelistä persujen on oltava ensi hallituksessa, jotta kepu ei lopullisesti näivety. Ja se vaatinee sen, että kepun pitää itsekin siinä samassa hallituksessa olla, vaikka se melkoiselta tuuliviireilyltä näyttääkin.