Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2019–2023

  • 337 326
  • 3 270

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua hieman ihmetyttää esimerkiksi sote, kun kukaan ei nyt puhu siitä kuinka monta työpaikkaa vähemmän yhteiskunta nyt tarvitsee. Jos sote olisi oikeasti toimiva ratkaisu olisi se käytännössä julkisenhallinon yt-ilmoitus. Mikään muu ei tuo kustannustehokkuutta kuin julkisen tehostaminen, niin odotan nyt niitä lukuja kuinka moni virka loppuu. SDP ja Keskusta kun masinoivat, niin oma mutu tuntuma on.... jätetään tähän.
Taitaa mennä kuitenkin niin että kun on tiedossa väestön vanhentuessa työvoiman lisätarve, niin sote on yksi yritys tehdä siitä taloudellisesti siedettävää. Eli ajatus on ettei sosiaaali- ja terveyspalveluihin tarvitsisi lisätä edelleen väkeä. Tavallaan siis vähennetään työvoimaa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minua hieman ihmetyttää esimerkiksi sote, kun kukaan ei nyt puhu siitä kuinka monta työpaikkaa vähemmän yhteiskunta nyt tarvitsee. Jos sote olisi oikeasti toimiva ratkaisu olisi se käytännössä julkisenhallinon yt-ilmoitus. Mikään muu ei tuo kustannustehokkuutta kuin julkisen tehostaminen, niin odotan nyt niitä lukuja kuinka moni virka loppuu. SDP ja Keskusta kun masinoivat, niin oma mutu tuntuma on.... jätetään tähän.
Jos en vallan väärin muista, niin sote-uudistuksen on ylipäätään edes esitetty tuovan välittömiä säästöjä viimeksi joskus Sipilän hallituksen aikaan. Ja hekin myönsivät loppua kohti, ettei ole toteutumassa. Tällä vaalikaudella eivät tainneet missään vaiheessa jaksaa edes teeskennellä.

Miksi sitten ylipäätään uudistetaan, niin taustalla vaani tuo @heavy mainitsema, että yritetään estää sote-kulujen räjähtäminen käsiin tulevaisuudessa. Olisi tietysti todella tärkeää onnistua tässä.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suomessa äärioikeiston isompi uhka demokratialle on AY-liike. Parikymmentä vuotta sitten meillä oli vielä devalvaatio jolla työmarkkinasopimuksien epäonnistumisia varten oli varaventtiili, mutta nyt sitä ei ole. Meillä olisi tiedossa keino, jolla tes-neucottelut saataisiin vietyä työpaikoille eli yleissitovuudesta luopuminen, mutta se ei ole onnistunut koska AY on pystynyt sen epädemokraattisesti estämään. Toiveissa olisi että "äärioikeiston" avulla siitä päästäisiin ja tässä yhteydessä myös poliittisista lakoista tes-sopimuksien voimassa ollessa sakkojen uhalla, joskin ei se erityisen todennäköiseltä vaikuta. Sen verran vasemmistolainen on tämä äärioikeisto.

Olen nykyisen AY-liikkeen haitallisuudesta ihan samaa mieltä. Minusta kuitenkin äärioikeiston* valtaan päästäminen** AY-liikkeen vaikutusvallan pienentämiseksi on kuin termiittiongelman hoitamista liekinheittimellä - toimenpiteen jälkeen ei ole enää mitään pelastettavaa jäljellä.

* Persut ovat toki äärioikeistoksi keskimäärin suht maltillisia, mutta puolueen sisällä suvaitaan hyvinkin radikaaleja tavoitteita. Tämä tekee heistä äärioikeistoa, samaan tapaan kuin Vasemmistoliitto on äärivasemmistoa.

** Jos Persuista tulee kerran pääministeripuolue, se ei välttämättä tarkoita mitään peruuttamatonta. Mutta jos he joskus saavat yksinkertaisen enemmistön eduskuntaan, ei paluuta välttämättä ole. Tämän takia nykyistä polarisaatiokehitystä tulee minusta vastustaa kaikin keinoin - ja helpoin tapa tähän on olla äänestämättä ääripäitä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen nykyisen AY-liikkeen haitallisuudesta ihan samaa mieltä. Minusta kuitenkin äärioikeiston* valtaan päästäminen** AY-liikkeen vaikutusvallan pienentämiseksi on kuin termiittiongelman hoitamista liekinheittimellä - toimenpiteen jälkeen ei ole enää mitään pelastettavaa jäljellä.

** Jos Persuista tulee kerran pääministeripuolue, se ei välttämättä tarkoita mitään peruuttamatonta. Mutta jos he joskus saavat yksinkertaisen enemmistön eduskuntaan, ei paluuta välttämättä ole. Tämän takia nykyistä polarisaatiokehitystä tulee minusta vastustaa kaikin keinoin - ja helpoin tapa tähän on olla äänestämättä ääripäitä.
Näen ensinnäkin AY-liikkeen sen tasoisena termiittiongelmana, että sen takia voidaan joutua koko talo purkamaan ja silloin viimeisenä keinona voidaan käyttää vaikka liekinheitintäkin.

Kuitenkin isoimpi asia on populistisen oikeiston suosio ja sen torjuminen. Minusta meillä on siitä evidenssiä, että paras lääke sille on nimenomaan hallitusvastuu eikä eristäminen. Viimeksi puolue hajosi kahtia ja jos niin käy nytkin, niin en minä tule itkemään asian perään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Hyvin tiivistetty. Kokoomusta, persuja ja KD:ta lukuunottamatta kaikki puolueet ovat siirtyneet merkittävästi vasemmalle. Varmaan, koska lainaraha on halpaa ja sitä on helppo jakaa tulevien sukupolvien kustannuksella.
Minusta tälaiset kirjoitukset että joku on siirtynyt oikeammalle/vasemmalle ovat vain mutu tasoisia heittoja, jos niissä ei ole mitään perusteluja tai edes esimerkkejä. Otataan vaikka kappale:

"RKP on Anna-Maja Henrikssonin aikana liikkunut selvästi vasemmalle. Hänen edeltäjänsä Carl Haglund ja Stefan Wallin olivat selvästi RKP:n porvarillisen perinteen jatkajia. Henriksson sen sijaan on sujahtanut luontevasti nykyisen punavihreän hallituksen vasemmistolaiseen politiikkaan".

Kaipaisin kyllä jotain pohdintaa siitä miten vaikka Wallin olisi toiminut eritavalla kuin Henriksson. Mutta olisihan se iltalööppilehdeltä liikaa vaadittu, että mielipiteet perustuisivat edes johonkin reaalimaailman asiaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta tälaiset kirjoitukset että joku on siirtynyt oikeammalle/vasemmalle ovat vain mutu tasoisia heittoja, jos niissä ei ole mitään perusteluja tai edes esimerkkejä. Otataan vaikka kappale:

"RKP on Anna-Maja Henrikssonin aikana liikkunut selvästi vasemmalle. Hänen edeltäjänsä Carl Haglund ja Stefan Wallin olivat selvästi RKP:n porvarillisen perinteen jatkajia. Henriksson sen sijaan on sujahtanut luontevasti nykyisen punavihreän hallituksen vasemmistolaiseen politiikkaan".

Kaipaisin kyllä jotain pohdintaa siitä miten vaikka Wallin olisi toiminut eritavalla kuin Henriksson. Mutta olisihan se iltalööppilehdeltä liikaa vaadittu, että mielipiteet perustuisivat edes johonkin reaalimaailman asiaan.
Vaikka en edustakaan iltapäivälehtiä, niin kelpaako esimerkiksi, että 2011 hallitusneuvotteluissa Wallinin johdolla RKP vastusti ja vaikeutti harmaan talouden kitkemistä sekä vastusti talousrikosten rangaistusten koventamista, koska ajoivat puolueen taustalla olevien suursijoittajien asiaa.

Henrikssonin RKP:lla taitaa olla hieman erilainen keihäänkärki toiminnassaan.

Edit: Tai Henrikssonin aikakaudella on ainakin opittu peittelemään paremmin rikkaiden suomenruotsalaisten intressien ajaminen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka en edustakaan iltapäivälehtiä, niin kelpaako esimerkiksi, että 2011 hallitusneuvotteluissa Wallinin johdolla RKP vastusti ja vaikeutti harmaan talouden kitkemistä sekä vastusti talousrikosten rangaistusten koventamista, koska ajoivat puolueen taustalla olevien suursijoittajien asiaa.

Henrikssonin RKP:lla taitaa olla hieman erilainen keihäänkärki toiminnassaan.

Edit: Tai Henrikssonin aikakaudella on ainakin opittu peittelemään paremmin rikkaiden suomenruotsalaisten intressien ajaminen.

Kumpaa laitaa tämä edustaa?

”Kulttuuristen oikeuksien ymmärtäminen maailmanlaajuisina ihmisoikeuksina voi toimia myös konfliktien ratkaisun avaimena niiden kärjistämisen sijaan. Nähdäkseni juuri kulttuurisia oikeuksia koskevat kiistatilanteet ovat nousemassa yhä keskeisemmiksi sekä kansojen välisissä että myös maiden sisäisissä ristiriitatilanteissa”, Wallin sanoi

Lähde: Stefan Wallin vaatii kulttuuristen oikeuksien vahvistamista
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kumpaa laitaa tämä edustaa?

”Kulttuuristen oikeuksien ymmärtäminen maailmanlaajuisina ihmisoikeuksina voi toimia myös konfliktien ratkaisun avaimena niiden kärjistämisen sijaan. Nähdäkseni juuri kulttuurisia oikeuksia koskevat kiistatilanteet ovat nousemassa yhä keskeisemmiksi sekä kansojen välisissä että myös maiden sisäisissä ristiriitatilanteissa”, Wallin sanoi

Lähde: Stefan Wallin vaatii kulttuuristen oikeuksien vahvistamista
Okei. Eli olemme 1-1 tasatilanteessa. Ymmärrän pointtisi. Ei ole minunkaan intresseissä puolustaa toimittajan näkemystä sen enempää, sillä RKP ei itsessäni herätä erityisesti tunteita. Enkä itse olisi kirjoittanut, että RKP on ”selvästi” siirtynyt vasemmalle. Näkisin jonkunlaista siirtymää olleen, mutta eihän se nyt selvää ole. Tämäkin on tosiaan sitä kuuluisaa mutua, johon viittasit.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sinä sovit hyvin äänestämään kommunisteja. Hekin ovat aina valmiita siihen, että muiden veroja korotetaan.

Oletko todella sitä mieltä, että yli 60 prosentin marginaalivero on oikeudenmukainen?

Kansasta siis tänä vuonna vääryyttä kärsii 88000-93000 euron väliin vuodessa lisäeuron tienaava.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kansasta siis tänä vuonna vääryyttä kärsii 88000-93000 euron väliin vuodessa lisäeuron tienaava.
Tahallista, provosoivaa väärinymmärrystä? Lisäksi sosialistivero (= solidaarisuusvero) ja korkein veroluokka alkavat 78 500:sta.

Yli 60 prosenttia menee tietenkin kaikesta tuon 78 500:n jälkeen. Ansiotulojen viimeiset noin 30 000 on tullut toisesta työstä, jota olen tehnyt iltaisin, lomilla ja viikonloppuisin. Olisitko itse valmis tekemään, jos saat itsellesi 30 000:sta käteen noin 11 000 ja 19 000 menee muille? Omilla, reilun 100 000:n ansiotuloillani ei Suomessa todellakaan rikastu.

Toistaiseksi olen ostanut mm. verollisia remonttipalveluja. Vähemmälle pääsen, kun maalaan ja teen muita pikkuremonttihommia itse. Raha vain ei silloin kierrä, ja yrittäjällä, jonka palveluja ostan, on vähemmän töitä.

Fakta on, etten viitsi enää tehdä erityisasiantuntemusta vaativia lisätöitä yhtä paljon kuin aiemmin. Kenen etu se on? Millä perusteella ryöstön tasolle nouseva verotus on oikeudenmukaista?

Odotan hallitusta, joka korjaa verotusta. Odotan, että jokin puolue ymmärtää, että koulutukseen, osaamiseen ja ahkeraan työhön kannustamalla luodaan vaurautta kaikille. Lisäksi vaadin, että sosiaaliturva tehdään vastikkeelliseksi. Ilmaista rahaa ei saa olla. Jokaisella terveellä ihmisellä on ensisijainen vastuu itsestään. Koulutusta ja osaamista voi Suomessa hankkia kuka tahansa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tahallista, provosoivaa väärinymmärrystä? Lisäksi sosialistivero (= solidaarisuusvero) ja korkein veroluokka alkavat 78 500:sta.

Yli 60 prosenttia menee tietenkin kaikesta tuon 78 500:n jälkeen. Ansiotulojen viimeiset noin 30 000 on tullut toisesta työstä, jota olen tehnyt iltaisin, lomilla ja viikonloppuisin. Olisitko itse valmis tekemään, jos saat itsellesi 30 000:sta käteen noin 11 000 ja 19 000 menee muille? Omilla, reilun 100 000:n ansiotuloillani ei Suomessa todellakaan rikastu.

Eikä mene. Korkein palkkatulojen marginaalivero (sisältäen sovat, tyellin ja tyypillisimmät vähennykset + kirkollisveron keskiarvon) vuonna 2020 on 60,6 % ja se on täsmälleen tuossa mainitsemassani välissä. Erinäisistä vähennysteknisistä syistä yli 94000 euron verotuksen kohdalla marginaalivero hieman putoaa, toki pysyen varsin lähellä 60 prosenttia.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eikä mene. Korkein palkkatulojen marginaalivero (sisältäen sovat, tyellin ja tyypillisimmät vähennykset + kirkollisveron keskiarvon) vuonna 2020 on 60,6 % ja se on täsmälleen tuossa mainitsemassani välissä. Erinäisistä vähennysteknisistä syistä yli 94000 euron verotuksen kohdalla marginaalivero hieman putoaa, toki pysyen varsin lähellä 60 prosenttia.
Kun on 53 - 62-vuotias, joutuu maksamaan vielä korotettua eläkemaksua (1,5 %). Sen kanssa menee reilusti yli 60:n. Näin on minullakin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kun on 53 - 62-vuotias, joutuu maksamaan vielä korotettua eläkemaksua (1,5 %). Sen kanssa menee reilusti yli 60:n. Näin on minullakin.

Tällöin alaraja on täsmälleen sama (88000 euroa), mutta ylärajaksi tosiaan muodostuu 129000 euroa, minkä jälkeen marginaalivero putoaa taas alle 60 prosentin. Kovin "reilusti" tosin ei mene kenelläkään yli, kun tuo yksi väli käy tuolloin 62 prosentissa, mutta tosiaan menee. Alinta tulotasoa, jolla marginaalivero on yli 60 % ikä ei nosta, mutta sait toki osaltasi saivarreltua.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tällöin alaraja on täsmälleen sama (88000 euroa), mutta ylärajaksi tosiaan muodostuu 129000 euroa, minkä jälkeen marginaalivero putoaa taas alle 60 prosentin. Kovin "reilusti" tosin ei mene kenelläkään yli, kun tuo yksi väli käy tuolloin 62 prosentissa, mutta tosiaan menee.
Riippuu myös kuntaverosta. Voi mennä monella muullakin reilustikin yli 60:n kuin minulla. Sitä paitsi lisätuloni osuvat pääosin juuri pahimpaan haarukkaan.

Pääpointti ei ole joissakin kymmenyksissä tai edes parissa prosenttiyksikössä. Koko helvetin marginaalivero on meillä aivan idioottimainen.

Oletko sinä sitä mieltä, että tuommoinen marginaaliverotus on oikeudenmukaista? Minä en ole. Se vaikuttaa työhaluihini, ja tuskin olen ainoa. Vasemmisto ilmeisesti vain haluaa hävittää hyvät veronmaksajat.

Saman ongelman nostaa esille myös Iltalehden pääkirjoitus:

 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta ylin marginaaliveroprosentti ei saisi milloinkaan olla isompi kuin 50%. Minä olen omalle esimiehelleni sanonut, että palkankorotukset eivät enää houkuta, eli jos halutaan, että teen enemmän niin tarve on keksiä jotain innovatiivisempia palkitsemiskeinoja. Kumpikin meistä ymmärtää, että jos minulla halutaan maksaa satanen käteen, niin firmalle se maksaa neljäsataa. Yllättävän paljon sitä on tullut aikaa ja energiaa käytettyä sen miettimiseen mikä on laillista ja mahdollista
(ja vielä molempia yhtä aikaa). Osa-aikainen lomautus olisi about parasta mitä voisin kuvitella erityisesti jos ei olisi koronaa ja voisi reissata jonnekin lämpimään paikkaan.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tällöin alaraja on täsmälleen sama (88000 euroa), mutta ylärajaksi tosiaan muodostuu 129000 euroa, minkä jälkeen marginaalivero putoaa taas alle 60 prosentin. Kovin "reilusti" tosin ei mene kenelläkään yli, kun tuo yksi väli käy tuolloin 62 prosentissa, mutta tosiaan menee. Alinta tulotasoa, jolla marginaalivero on yli 60 % ikä ei nosta, mutta sait toki osaltasi saivarreltua.
Voit muuten lopettaa provosoinnin. Kyse ei ole saivartelusta, jos puhun omista tuloistani ja omasta marginaaliveroprosentistani. Näen vaikutukset suoraan pankkitililläni.

Yleensä on niin, että ihmiset ovat hyvin valmiita nostamaan muiden veroja. Kuulutko tähän joukkoon?
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minusta ylin marginaaliveroprosentti ei saisi milloinkaan olla isompi kuin 50%. Minä olen omalle esimiehelleni sanonut, että palkankorotukset eivät enää houkuta, eli jos halutaan, että teen enemmän niin tarve on keksiä jotain innovatiivisempia palkitsemiskeinoja. Kumpikin meistä ymmärtää, että jos minulla halutaan maksaa satanen käteen, niin firmalle se maksaa neljäsataa. Yllättävän paljon sitä on tullut aikaa ja energiaa käytettyä sen miettimiseen mikä on laillista ja mahdollista
(ja vielä molempia yhtä aikaa). Osa-aikainen lomautus olisi about parasta mitä voisin kuvitella erityisesti jos ei olisi koronaa ja voisi reissata jonnekin lämpimään paikkaan.
Marginaaliverotuksesta olen täsmälleen samaa mieltä.

Samaa olen miettinyt myös palkankorotusten ja lisäkorvausten osalta. Myös minun pomoni on ymmärtänyt asian. Omassa päätyössäni olen siten tehnyt vuosittain jonkin verran erityisosaamista vaativaa ylityötä. Tästä ylityöstä olen nostanut palkan niin, että olen saanut joitakin ylimääräisiä vapaapäiviä varsinaisesta perustyöstäni.
 

lihaani

Jäsen
Oletko sinä sitä mieltä, että tuommoinen marginaaliverotus on oikeudenmukaista? Minä en ole. Se vaikuttaa työhaluihini, ja tuskin olen ainoa. Vasemmisto ilmeisesti vain haluaa hävittää hyvät veronmaksajat.

Oman kertomasi mukaan tienannet noin 5000/kk puhtaana käteen ja kuulunet hyvätuloisten ylimpään kolmeen prosenttiin.
Miten olisit ahkerampi ja tuottavampi verrattuna siihen, että saisit vaikka 10000/kk käteen?
Sinulla täytyy olla ainutlaatuista osaamista, joka nyt marginaaliveron takia jää käyttämättä.

Itse olen koko työurani ollut tekemisissä kaikkein huonoimmassa asemassa olevien ihmisten kanssa, joilla ei ole rahaa edes välttämättömiin psyykelääkkeisiin. Heille tarjotaan ratkaisuksi: "Ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy!" jopa kolmen itsemurhayrityksen jälkeen.

Jostain kumman syystä en jaksa ottaa osaa "kurjuuteesi".
 
Viimeksi muokattu:

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oman kertomasi mukaan tienannet noin 5000/kk puhtaana käteen ja kuulunet hyvätuloisten ylimpään kolmeen prosenttiin.
Miten olisit ahkerampi ja tuottavampi verrattuna siihen, että saisit vaikka 10000/kk käteen?
Sinulla täytyy olla ainutlaatuista osaamista, joka nyt marginaaliveron takia jää käyttämättä.

Itse olen koko työurani ollut tekemisissä kaikkein huonoimmassa asemassa olevien ihmisten kanssa, joilla ei ole rahaa edes välttämättömiin psyykelääkkeisiin. Heille tarjotaan ratkaisuksi: "Ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy!" jopa kolmen itsemurhayrityksen jälkeen.

Jostain kumman syystä en jaksa ottaa osaa "kurjuuteesi".
Mihin tuet ovat menneet? Onko ihmisellä vastuuta omasta tekemisestään ja omista valinnoistaan?

Ovatko ne yrittäjät paremmassa asemassa, joilta lähtee kaikki konkurssissa? Ovatko ne yrittäjät paremmassa asemassa, jotka tekevät kaikkensa, että yritys pysyy pystyssä ja voi jopa tarjota työpaikkoja?

Ja kyllä, minulla on erityisosaamista, joka jää osin käyttämättä. Olen valmistunut lukiosta pelkillä laudatureilla, olin paras alallani yliopiston pääsykokeissa, valmistuin erinomaisin arvosanoin ja olen työssäni jatkuvasti kehittänyt itseäni jo aika kauan. Voin sanoa, että olen kovan luokan ammattilainen. Joka helvetin sentin olen ansainnut tekemällä paljon töitä. Samaa ei voi sanoa niistä, jotka nostavat rahan seinästä ja sitten uhriutuvat, kun kaikki eivät saa yhtä paljon.

Suomessa on hyvätuloisia todella vähän, ja laillistettu varastaminen eli verotus ja aivovienti heikentävät tilannetta entisestään. Miksi fiksut nuoret eivät lähtisi muualle?

Jostain kumman syystä en jaksa ymmärtää ymmärtämättömyyttäsi. Millainen verotus sinulle riittää? Sopisiko sosiaaliturvan vastikkeellisuus?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Oman kertomasi mukaan tienannet noin 5000/kk puhtaana käteen ja kuulunet hyvätuloisten ylimpään kolmeen prosenttiin.
Miten olisit ahkerampi ja tuottavampi verrattuna siihen, että saisit vaikka 10000/kk käteen?
Sinulla täytyy olla ainutlaatuista osaamista, joka nyt marginaaliveron takia jää käyttämättä.

Itse olen koko työurani ollut tekemisissä kaikkein huonoimmassa asemassa olevien ihmisten kanssa, joilla ei ole rahaa edes välttämättömiin psyykelääkkeisiin. Heille tarjotaan ratkaisuksi: "Ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy!" jopa kolmen itsemurhayrityksen jälkeen.

Jostain kumman syystä en jaksa ottaa osaa "kurjuuteesi".
Minusta taas kuulostaa siltä, että Hamu maksaa tuloistaan puolet veroa. Jos me saamme hänet työskentelemään sen verran enemmän, että hän tienaisi vaikkapa 2000e bruttona lisää, niin valtio saisi siitä vähintään tonnin. Paitsi jos huomioidaan välillisetkin vaikutukset, jolden kanssa vaikutus voi olla kaksi tai kolme tonnia ja niillä rahoilla maksetaan useammankin ihmisen elämiseen tarvittavat tulonsiirrot. Tai vaikka sellaisten ihmisten palkka, jotka pitävät huolta kaikkein huonoimmassa asemassa olevista, sillä ei ne rahat tyhjästä tule. Minun mielestäni meidän kannattaa tehdä aika paljon, ettei Hamu tunne itseään idiootiksi tehdessään työtä jonka hyödyt jotkut muut korjaavat. Meidän ei siis tarvi sääliä häntä, mutta ei meidän kannata pitää häntä myöskään idioottina.

Se on jotenkin kumma, että AY-liike ja vasemmisto jaksaa vastustaa kiivaasti sitä, että joku nuori tai työtön osallistuu työharjoitteluun tai vastaavaan mistä hän saa vaikkapa puolikkaan palkan eli tonnin eikä kahta, koska se on jotenkin hirveän väärin että joku muu hyötyy hänen työpanoksestaan. Kai jokainen näkee ironian tässä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omilla, reilun 100 000:n ansiotuloillani ei Suomessa todellakaan rikastu.
Tällaisesta ei voi päätellä muuta kuin ettei osata käyttää ja varsinkaan sijoittaa rahaa järjellisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös