Mainos

Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2015–2019

  • 260 083
  • 2 184

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kun valtion taloudellinen tilanne on huono ja väestön ikärakenne on vielä huonompi, pitäisi valtion menorakennetta korjata, jotta pärjätään. Se pitäisi tehdä nimenomaan nyt nousukaudella, eikä sitten kun talous seuraavan kerran romahtaa, jolloin sitten voidaan elvyttää.

Totta kai Nokian merkitys on valtava, mutta ei sitä anomaliana voi pitää. Suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa sen menestys luotiin. En ole sanomastasi sinänsä eri mieltä, minunkin mielestäni nousukausi sopii leikkauksiin paremmin*. Ongelma nähdäkseni on, että Suomessa ei uskallettu tehdä tarpeeksi aggressiivista finanssipolitiikkaa laskukaudella ja nousukaudella taas leikkuri on heilunut liian aktiivisesti. Tuloksena esim. Suomen koulutus- ja tutkimustilanne on heikentynyt niin merkittävästi, että tuottavuus voi kärsiä tästä tulevaisuudessa samaan aikaan kun sosiaalinen eriarvoisuus kasvaa. Nämä vaikutukset näkyvät vasta vuosien ja pahimmillaan vuosikymmenienkin viiveellä.

Yleisesti ottaen näkisin, että vasemmistohallituksia tarvittaisiin laskusuhdanteessa (kun osaisivat vielä pitäytyä liiallisista veronkorotuksista silloin) ja oikeistohallituksia noususuhdanteessa kun vasemmisto harvemmin osaa valmistautua sinänsä väistämättömiin suhdannevaihteluihin. Toki koko globaalin talouden luonne voi ympäristökatastrofien vuoksi muuttua jo lähivuosikymmeninä, jolloin tällainen jako ei välttämättä ole lainkaan relevantti.

* Se mihin leikkaukset kannattaisi kohdistaa on eri asia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
* Se mihin leikkaukset kannattaisi kohdistaa on eri asia.
Poliitikot eivät leikattaessa oikein pysty muuhun kuin käyttämään juustohöylää, mikä ei toki ole omasta mielestänikään järkevintä.

Emme siis ole kovinkaan erimielisiä. Ymmärsin vähän eri tavalla vain alkuun.
 

molari

Jäsen
Ensimmäiseen sen verran, että Suomihan ei varsinaisesti päässyt mukaan kv-nousukauteen, joten nousukaudella velkaantumisesta puhuminen on kyllä harhaanjohtavaa. Jos taas katsotaan velkarahojen käyttämistä, niin nimenomaan perushyvinvoinnin ja kotimaisen kysynnän ylläpitäminen ovat sellaisia keinoja, joilla valtio voi tukea kotimaista kasvua. "Syömävelasta" puhuminen on minusta typerää jos puhutaan elvyttämisestä. Jos investointeihin ei jää rahaa, niin silloin otetaan velkaa liian vähän! Raha- ja finanssipolitiikan toimivuus ylipäätään vain on sellaista, että tuloksia näkyy yleensä väh. 2 vuoden viiveellä ja tämän takia poliittisia irtopisteitä on hankala saada järkevästäkään taloudenpidosta.

En käsitä yhtään, mihin viittaat valtion persaukisuudella? Käsittääkseni nettovelkaantuneisuusaste Suomen valtiossa on Euroopan matalimpien joukossa ja Suomen valtiolla etenkin eläkerahastoissa valtava määrä varantoja verrattuna melkein kaikkiin maailman maihin. Tai no Norja tietenkin on vielä asia erikseen.

Miten niin ei päässyt mukaan nousukauteen. Finanssikriisin jälkeen BKT on noussut tasaisesti, samoin vaihtotaseen alijäämä pienenee. Ei ne tietysti aikaisemmissa huippulukemissa ole, mutta sehän on tuolla osin setvitty.

Ja kun valtion budjetti on 2 miljardia alijäämäinen, niin velkaa otetaan vähintään tuon verran tai sitten valtio myy omaisuutta, kuten siis Sipilän hallitus, joka myi lähes 1 miljardilla osakkeita (Neste, Altia, Finnair), joka on itseasiassa saman verran, mitä valtio lyhensi velkaa. Eihän noita tietysti korvamerkitä, mutta eräänlainen housuunkusenta. Että velkaa on otettava, älä pelkää, kun toinen vaihtoehto olisi raju leikkaus.

Valtion velka muihin verrokkimaihin nähden on keskitasoa, mutta turha on vertailla maihin, joilla on oma keskuspankki, runsaasti raaka-aineita tai isot kotimarkkinat. Esim. Norjan öljyrahastolla pyörittäisi Suomea n. 15 vuotta tai pelkillä tuotoillakin vuoden.

Jos Suomella olisi pääomia tai oikeasti rikkaita instikoita, yrityksiä tai yksityishenkilöitä, niin kyllä se näkyisi investointeina ja omistamisena. Esim. sijoitusomaisuuden määrä tai muu varallisuus on aika ohkaista, eihän meillä maan lyhyen historian vuoksi ole käytännössä lainkaan ole "rikkaita teollisuussukuja" ja vauras keskiluokkakin on perin ohkainen, ihan jos verrataan vaikka Ruotsiin.

Kerro toki lisää eläkerahastojen "valtavista varannoista".
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Miten niin ei päässyt mukaan nousukauteen. Finanssikriisin jälkeen BKT on noussut tasaisesti, samoin vaihtotaseen alijäämä pienenee. Ei ne tietysti aikaisemmissa huippulukemissa ole, mutta sehän on tuolla osin setvitty.

On päässyt hyvin ohuelti mukaan nousukauteen, kuten tuolla aikaisemmin sanoin. EU-maat pääsivät globaaliin noususuhdanteeseen keskimäärin vuosien 2012-2013 aikana ja Suomi vasta kolme vuotta myöhemmin. Tämä näkyy myös Suomen ja EU-maiden keskimääräistä BKT:n kehitystä vertaillessa. Käy ilmi, että Suomi pääsi finanssikriisiä edeltäneelle tasolle neljä vuotta myöhemmin kuin EU-maat keskimäärin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Suomen talous ei todennäköisesti hyödy noususuhdanteesta juuri mitenkään, koska useimpien arvioiden mukaan olemme menossa kohti uutta laskusuhdannetta.

Jos Suomella olisi pääomia tai oikeasti rikkaita instikoita, yrityksiä tai yksityishenkilöitä, niin kyllä se näkyisi investointeina ja omistamisena. Esim. sijoitusomaisuuden määrä tai muu varallisuus on aika ohkaista, eihän meillä maan lyhyen historian vuoksi ole käytännössä lainkaan ole "rikkaita teollisuussukuja" ja vauras keskiluokkakin on perin ohkainen, ihan jos verrataan vaikka Ruotsiin.

Kerro toki lisää eläkerahastojen "valtavista varannoista".

Professori Roope Uusitalo julkaisi jo v. 2015 (pahimpien velkaantumisvuosien jälkeen) laskelmia Suomen nettovelkaisuusasteesta, joka oli koko maailman seitsemänneksi alhaisin heti öljyvaltioiden jälkeen. Uusitalo on kirjoittanut aiheesta aika paljonkin. Sitä en sen sijaan tiedä, mistä oma väitteesi "Suomen persaukisuudesta" on peräisin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Professori Roope Uusitalo julkaisi jo v. 2015 (pahimpien velkaantumisvuosien jälkeen) laskelmia Suomen nettovelkaisuusasteesta, joka oli koko maailman seitsemänneksi alhaisin heti öljyvaltioiden jälkeen. Uusitalo on kirjoittanut aiheesta aika paljonkin. Sitä en sen sijaan tiedä, mistä oma väitteesi "Suomen persaukisuudesta" on peräisin.

Persaukisuudesta puhuminen on tietysti liioiteltua mutta varmaan tuolla viitataan ihan siihen tosiasiaan että varallisuutta Suomessa on verrokkimaihin nähden aika vähänlaisesti kertynyt: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wealth_per_adult

Katson tässä keskiarvoa kun tarkoitus verrata koko valtiota. Sitten jos halutaan saada kuva "tavallisen ihmisen" asemasta, kannattaa katsoa mediaania. Suomi jää selvästi kaikille muille Pohjoismaille ja esim. Espanjassakin on enemmän varallisuutta asukasta kohden.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Persaukisuudesta puhuminen on tietysti liioiteltua mutta varmaan tuolla viitataan ihan siihen tosiasiaan että varallisuutta Suomessa on verrokkimaihin nähden aika vähänlaisesti kertynyt: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wealth_per_adult

Katson tässä keskiarvoa kun tarkoitus verrata koko valtiota. Sitten jos halutaan saada kuva "tavallisen ihmisen" asemasta, kannattaa katsoa mediaania. Suomi jää selvästi kaikille muille Pohjoismaille ja esim. Espanjassakin on enemmän varallisuutta asukasta kohden.

Nojoo, jos yksityistä varallisuutta katsotaan, niin näin toki varmasti on. Suomen nousu teollisuus-, sitten palvelu- ja nykyiseksi tietoyhteiskunnaksi on tapahtunut huomattavan paljon myöhemmin kuin verrokkimaissa. Historiallinen konteksti selittää käytännössä koko tilanteen ja efektiä voimistaa käytetty tulonjakopolitiikka.
 

molari

Jäsen
Nojoo, jos yksityistä varallisuutta katsotaan, niin näin toki varmasti on. Suomen nousu teollisuus-, sitten palvelu- ja nykyiseksi tietoyhteiskunnaksi on tapahtunut huomattavan paljon myöhemmin kuin verrokkimaissa. Historiallinen konteksti selittää käytännössä koko tilanteen ja efektiä voimistaa käytetty tulonjakopolitiikka.

Verrataanpa mitä tahansa, yksityishenkilöitä, yrityksiä tai valtiota, yhteistä on pääomien puute. Pitkälti sen takia on ollut vaikea saada pääomia investointeihin tai jouduttu (pakkoraossa) myymään yrityksiä ulkomaille, esimerkkinä vaikka telakkateollisuus tai Carunan tai Elenian verkot, kun sitä kotimaista rahaa ei löydy. Ylipäätään aika pitkän listan saisi niistä alun perin valtion osin tai kokonaan perustamista yrityksistä, jotka on osin tai kokonaan myyty ulkomaille. Ei Suomea suotta kutsuta tytäryhtiötaloudeksi.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Nojoo, jos yksityistä varallisuutta katsotaan, niin näin toki varmasti on. Suomen nousu teollisuus-, sitten palvelu- ja nykyiseksi tietoyhteiskunnaksi on tapahtunut huomattavan paljon myöhemmin kuin verrokkimaissa. Historiallinen konteksti selittää käytännössä koko tilanteen ja efektiä voimistaa käytetty tulonjakopolitiikka.
Tämä nyt sitten tuo sen haasteen, että pääoma ei valtiojohtoisesti oikein tahdo ohjautua sinne missä siitä olisi eniten hyötyä, vaan sinne minne poliittinen tuuliviiri osoittaa.

Toinen asia on sitten nämä tulonsiirrot. Niiden pienentäminen on ainoa tapa saada valtion ja kuntien talous kuntoon. Edes Suomessa ei ole niin montaa byrokraattia, että heidän pistämällä pihalle, päästäisiin plussalle. Yksikään puolue ei ole ottanut kantaa tähän, vaan juustohöylällä mennään, jotta kurjuuden tasajako pysyy.

Sinällään en ihmettele, ettei näistä puhuta vaalien alla. Ensimmäinen on vaikutusvaltakysymyksen lisäksi täälläkin mainittu kansallisomaisuus ja sen myynti. Tämähän populisoitaisiin välittömästi. Toinen taas. No yksinkertaisesti vaan niin monen Suomalaisen elintaso on riippuvainen erilaisista tuista, että äänet karkaisivat. Ehkäpä tänne tarvittaisiin yhden kauden sitoutumaton Thatcher.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
pääoma ei valtiojohtoisesti oikein tahdo ohjautua sinne missä siitä olisi eniten hyötyä, vaan sinne minne poliittinen tuuliviiri osoittaa.

Ennenvanhaa, kun se kapitaalipääoma oli se tärkein tuotannontekijä, sillä voitiin rakennella paperitehtaita pitkin metsiä, ja ihmiset muutti sinne tehtaan äärelle.

Nykyään näin jälkiteollisena aikana se ei enää toimi, sillä se tärkein tuotannontekijäpääoma onkin ihmisten korvien välissä. Siis se työ, joka tuottaa eniten lisäarvoa ja tätä korvienvälin pääomaa ei sitten siirrelläkään enää päättäjien haluamiin paikkoihin, vaan se liikkuu ja kasautuu yhteen.. ja kas, kaupungistuminen tapahtuu.

Tulonsiirrot on sitten ihan eriasia, ja siinä puhutaan tän yhteisön, jota kansallisvaltio Suomeksi kutsutaan, koheesiota ja solidaarisuudesta. Se, että tulonsiirtoja on tehty aikanaan paljon aluepoliittisesti ei muuta sitä tosiasia, että tälläsen tulonsiirtorakenteen edut on ollu aika isot kaikissa pohjoismaissa.

Mutta itse kannatan tulonsiirtojärjestelmän järjestämistä henkilöperusteisesti, ei alueperusteisesti, edellä mainitusta pääomarakenteen muutoksesta johtuen. Ja vaikka se korvienvälin pääoma onkin kovassa kurssissa nyt, niin työmarkkina erittyy yhä voimakkaammin A.I.n tullessa isosti mukaan…


Kukaan tuskin kaipailee Thatcheria ihmisten elämää kurjistamaan. UK esimerkki on aika lohdutin, toki siä ajauduttiin jäkkien rakenteiden takia isoihin konflikteihin.. Kukaan tuskin haluaa palavia autoja tänne meidän kaduille ja mellakapoliisia pamputtamassa lakkolaisia.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Ennenvanhaa, kun se kapitaalipääoma oli se tärkein tuotannontekijä, sillä voitiin rakennella paperitehtaita pitkin metsiä, ja ihmiset muutti sinne tehtaan äärelle.

Nykyään näin jälkiteollisena aikana se ei enää toimi, sillä se tärkein tuotannontekijäpääoma onkin ihmisten korvien välissä. Siis se työ, joka tuottaa eniten lisäarvoa ja tätä korvienvälin pääomaa ei sitten siirrelläkään enää päättäjien haluamiin paikkoihin, vaan se liikkuu ja kasautuu yhteen.. ja kas, kaupungistuminen tapahtuu.
Juuri näin.
Tulonsiirrot on sitten ihan eriasia, ja siinä puhutaan tän yhteisön, jota kansallisvaltio Suomeksi kutsutaan, koheesiota ja solidaarisuudesta. Se, että tulonsiirtoja on tehty aikanaan paljon aluepoliittisesti ei muuta sitä tosiasia, että tälläsen tulonsiirtorakenteen edut on ollu aika isot kaikissa pohjoismaissa.

Mutta itse kannatan tulonsiirtojärjestelmän järjestämistä henkilöperusteisesti, ei alueperusteisesti, edellä mainitusta pääomarakenteen muutoksesta johtuen. Ja vaikka se korvienvälin pääoma onkin kovassa kurssissa nyt, niin työmarkkina erittyy yhä voimakkaammin A.I.n tullessa isosti mukaan…
Olen samaa mieltä noista tulonsiirroista. Niistä on tiettyyn rajaan saakka hyötyä. Suomessa ne tosin aiheuttavat myös rakentaallista työttömyyttä. Tekoälyn käytöstä terminä olisin hieman varovainen. Nykyään sekoitetaan hienosti tekoäly, koneoppiminen ja automaatio. Ensin mainittua en ole löytänyt vielä mistään. Toista jonkin verran ja viimeistä joka paikasta.
Kukaan tuskin kaipailee Thatcheria ihmisten elämää kurjistamaan. UK esimerkki on aika lohdutin, toki siä ajauduttiin jäkkien rakenteiden takia isoihin konflikteihin.. Kukaan tuskin haluaa palavia autoja tänne meidän kaduille ja mellakapoliisia pamputtamassa lakkolaisia.
Thatcherilla tarkoitin lähinnä poliitikkoa, joka valmid tekemään kansallisesti hyödyllisiä ratkaisuja, vaikka kannatus laskisi eikä mahdollisesti tulisi uudelleen valituksi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lapin Kansan parin päivän takaisessa Lappia koskevassa gallupissa oli Keskustan kannatus laskenut 30 prosenttiin, Perussuomalaisten noussut liki 20 prosenttiin, SDP:n kannatus oli 15 %, Vasemmistoliiton 13 %, Vihreiden hieman yli ja Kokoomuksen hieman alle 9 %.

Lapissa on jaossa 7 paikkaa, joista viimeksi meni kepulle 4, persuille 1, vasemmistoliitolle 1 ja demareille 1. Nyt kepu menettää varmasti yhden paikkansa, ja toinenkin voi olla liipaisimella. Vasemmistopuolueet pitävät paikkansa. Persut on lähellä lisätä toisen paikan, jos ehdokkaiden nimettömyys ei haittaa. Kokoomus jäi viimeksi täysin ilman, ja yrittävät nyt kovasti saada ehdokkaan läpi vaaliliittojenkin (KD ja RKP) avulla, mutta täpärälle saattaa jälleen mennä. Vihreät on nuoren kaivoksenvastustajan Riikka Karppisen johdolla kovassa nosteessa, ja unelmoi historiallisesta ensimmäisestä paikasta Lapin vaalipiirissä, mutta saa nähdä riittääkö sitten kuitenkaan.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Lapin Kansan parin päivän takaisessa Lappia koskevassa gallupissa oli Keskustan kannatus laskenut 30 prosenttiin, Perussuomalaisten noussut liki 20 prosenttiin, SDP:n kannatus oli 15 %, Vasemmistoliiton 13 %, Vihreiden hieman yli ja Kokoomuksen hieman alle 9 %.
Oon tässä odotellut vastaavaa gallupia Oulun vaalipiiristä ja eilen Kaleva sellaisen julkaisi. Keskustan kannatus on 32,3 % eli tippunut 10 %-yksikköä edellisistä eduskutavaaleista ja sitä edeltävistäkin prosenttiyksikön. Vasemmistoliitto on myös menettänyt hieman kannatusta ja on nyt 10 %:ssa. Muut ovat sitten nostaneet. Eniten PS 20 %, SDP 12 % ja Vihreät 10 %, joilla kaikilla on vajaan 3,5 %-yksikön nousu. Kokoomus aika plusmiinusnollatilanteessa 10 %:ssa.

Käytännössä nämä luvut tarkoittaisivat sitä, että Keskusta menettäisi kolme paikkaa ja PS, SDP sekä Vihreät saisivat kukin yhden lisäpaikan. Keskustan seitsemäs edustaja on kuitenkin vertailuluvuissa varsin lähellä Vihreiden toisen ja PS:n neljännen edustajan kanssa.

Tämän gallupin mukainen paikkajako Oulun vaalipiirissä olisi siis: KESK 6, PS 4, SDP 2, KOK 2, VAS 2, VIH 2

Jos jotain positiivista Keskusta sai tästä gallupista, niin se on se, että 45,1 % nuorista kannattaa Kepua. Tämä kyllä yllätti minut, kun olen identifioinut Keskustaa enemmän vanhemman demografian puolueeksi.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäinen perusvirheolettama.. Suomi ei ole Oy, se on kansantalous. Jos ei ymmärrä eroa, niin kirjastoon mars.


Valtionvelka ei ole Mikään mittari. Japanilla (jota voisi ehkä enemmänkin verrata Suomeen väestön demografisen muutoksen takia) on esim velkaa yli 300% BKT:sta.. missä ongelma? Ei missiään, koska valtion rakenteet, veropohjat ja talous on kunnossa. (juu, on ongelmia, aivan kuten Suoemlla tai jopa Ruotsilla.. pohjaa pitkälit demografiamuutokseen, vaatii ratkaisuja jne. jne. ei nyt leikitä tyhmää)


Suomi on taloudellisesti ihan eri asemassa kuin Kreikka tai Italia… eikä valtionvelka ole mikään mittari siinä, kuinka valtio pärjää (paljoks se USA:n velka olikaan?) tai varsinkaan mittari sille, mihin jonkun valtion tilanne on talouden osalta menossa...


niin ja kai ymmärrät että Valtio ei ole vain talous? Toki monella oikealla olevalla talous tulee aina ensin ja se on arvovalinta jonka oikein/väärin valintaa ei talousteorialla voi ratkaista.

Velka voi olla ongelmallista ilman omaa keskuspankkia, ja jos velkakirjat eivät ole Japanin tapaan kotimaisia. Mitä suurempi velka näissä tilanteissa, sitä enemmän riskiä. USA ja Japani ja Kiina (noin esimerkkeinä) saavat edun siitä, että ne hallitsevat keskupankkiaan. Velkainen Suomi ei saa, vaan on lähinnä Saksan johtaman keskuspankin (EKP) armoilla velkatilanteessa. Saksan intressi voi olla taloudellisessa mielessä aivan erilainen kuin Suomen, joten riski sen kun kasvaa.

Suomen velkaa ei kannata liioitella, mutta ei myöskään väheksyä tai vertailla Japaniin. Valitettavasti harvalla puolueella on riittävää käsitystä kansantalouden toiminnasta mm. yritysten ja työvoiman osalta

Tähän mielenkiintoiseen vaihtoon oli tarkoitus vastata jo tuoreeltaan, mutta jäipähän sitten roikkumaan. Molemmilla kirjoittajilla on pointti. Valtionvelan liika demonisointi on sekin typerää eikä rinnastaminen kotitalouteen toimi automaattisesti. Kuitenkin Cobolilla on vinha perä sanomassaan että kyllä se velka lisää riskiä ja toisaalta on paljon näyttöä korkean velan negatiivisesta vaikutuksesta talouskasvuun.

Tietyissä piireissä on jääty jumiin siihen kun Reinhartin ja Rogoffin tutkimuksen virheet paljastuivat ja tulokset aiheesta kyseenalaistettiin. Reinhart ja Rogoff siis suuren profiilin tutkijoina julkaisivat suuren profiilin tutkimuksen jossa valtionvelka vaikutti negatiivisesti kasvuun. No, paljastui että tutkimus sisälsi virheitä eikä sillä ole mitään tieteellistä arvoa. Kuitenkin osa keskustelijoista täällä ja ulkomaailmassa elää ihan kuin tämän myötä olisi todistettu velan ja talouskasvun negatiivisen korrelaation puuttuminen täysin ja mitään uutta tutkimusta ei olisi R&R:n jälkeen tehty. Totuus on kuitenkin toinen.

Katsotaanpa siis muutama tulos post Reinhart ja Rogoff -ajalta:

Ao. tutkimuksessa keskityttiin euroalueeseen ja yllätys yllätys löydettiin käänteinen yhteys valtionvelan ja pitkän aikavälin talouskasvun väliltä. Haitallinen velkataso näyttäisi olevan noin 90-100% BKT:sta mutta tutkijat pitävät mahdollisena myös 70-80% tasoa. Huomionarvoista että tutkimuksessa on sallittu epälineaarinen suhde velan ja BKT:n kasvun välillä.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014292112000876

"It finds a non-linear impact of debt on growth with a turning point – beyond which the government debt-to-GDP ratio has a negative impact on long-term growth – at about 90–100% of GDP. Confidence intervals for the debt turning point suggest that the negative growth effect of high debt may start already from levels of around 70 to 80% of GDP. "

Toinen negatiivisen korrelaation vahvistava tutkimus:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ecca.12138

"This paper examines the impact of high public debt on long‐run economic growth in a large panel of countries over the last four decades. High initial public debt is found to be significantly associated with slower subsequent growth. Non‐linearities, currency denomination of debt and differences between advanced and emerging market economies are explored. "


Sanotaan tässä kohtaa että niitäkin tuloksia piisaa joissa yhteyttä ei ole löytynyt. Usein kuitenkin ongelmana on että yritetään löytää koko maailmalle joku universaali kynnys jonka jälkeen velka/BKT alkaa haitata kasvua. Jo maalaisjärjellä on selvää että eri talouksien velankantokyky on aivan erilainen. Tähän vastaakin hyvin tuoreehko tulos:

https://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/REST_a_00593

This paper studies the relationship between public debt expansion and economic growth and investigates whether the debt-growth relation varies with the level of indebtedness. We contribute theoretically by developing tests for threshold effects in the context of dynamic heterogeneous panel data models with cross-sectionally dependent errors. In the empirical application, using data on a sample of forty countries over the 1965–2010 period, we find no evidence for a universally applicable threshold effect in the relationship between public debt and economic growth. Regardless of the threshold, however, we find significant negative effects of public debt buildup on output growth.

Eli mitään universaalia kynnystä ei löydetä mutta negatiivinen yhteys velan ja tuotannon välillä kylläkin.

Toinen vieläkin tuoreempi tulos joka pyrkii huomioimaan talouksien erityispiirteitä on tässä: https://link.springer.com/article/10.1007/s10368-017-0396-0
Talouksista siis muodostetaan kolme klusteria, liberaalit "anglosaksit", mannermaiset "ydin-EU:laiset", sekä pohjoismaat. Mielenkiintoisin havainto on, että pohjoismaiden osalta havaitaan negatiivinen yhteys talouskasvun ja valtionvelan osalta jo 60% BKT-osuuden kohdilla. Havaittu yhteys on epälineaarinen. Kun huomioidaan Suomen velan BKT-osuuden olevan juurikin tuossa 60% hujakoilla, on ihan perusteltua ja aiheellista huolestua lisävelan ottamisesta, etenkin jos kyseessä on "syömävelka". Tämän valossa tulee mieleen että muille kirjaston suosittelun sijaan arvon nimimerkin @Tarinankertoja voisi itsensäkin olla paikallaan tutustua näihin tuloksiin.

edit: Vastasin nyt tähän ketjuun jossa keskustelu sijaitsi. @Moderaattorit siirtäkööt osuvampaan jos näkevät aiheelliseksi.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tuo Alman gallup ei taida tosiaan olla se mitä vaali-illan tulokset tulevat olemaan, mutta näyttäähän tuo huvittavalta kun Suomessa olisi kohta pelkkiä takiaispuolueita tämän trendin jatkuessa. Yritä siinä sitten jotain uudistuksia ajaa läpi.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tuo Alman gallup ei taida tosiaan olla se mitä vaali-illan tulokset tulevat olemaan, mutta näyttäähän tuo huvittavalta kun Suomessa olisi kohta pelkkiä takiaispuolueita tämän trendin jatkuessa. Yritä siinä sitten jotain uudistuksia ajaa läpi.

Epäilen, että kärkikolmikko (PS, SDP ja KOK) ovat kaikki hyvin lähellä toisiaan siinä noin 18,5-19% pinnan tuntumassa. Keskusta "kirii" ja 15% saa äänistä ja Vihreät ottavat selvän voiton noin 12%. (gallupeissa on aina viherlisää).

Vihreiden lisäksi gallup-suosikilla on aina ilmaa noissa kannatusmittauksissa, mikä on demareiden kannalta erittäin huono homma. Järjestys voi hyvinkin olla vaalipäivänä PS, KOK ja SDP vasta kolmantena.

Se, että PS mittaa gallupissa, jossa korjauskertoimena käytetään puolueen kuntavaalitulosta (8,8%) päälle 13% kertoo todella kovasta potentiaalista. Kokkareiden korjauskertoimena käytetään taas kuntavaalien 20,7% tulosta. Olisi mielenkiintoista nähdä kyselyn raakadata...
 
Viimeksi muokattu:

Analyzer

Jäsen
Jännäksi menee. Kokoomuksen trendi on nyt almagallupissakin laskeva ja perussuomalaisten nouseva. Mikäli torstaina julkaistava yle gallup jatkaa näiden eri tutkimusyhtiöiden tekemää aiempaa linjaa, saattaa tilanne olla se, että persut on noussut kokoomuksen ohi kakkoseksi. Tietenkään kukaan ei tiedä kumpi gallup on lähempänä totuutta, mutta mielestäni on todells merkityksellistä kumpi on viimeisen gallupin ykkönen. Halla-ahon persut on paljon enemmän oikealla kuin Soinin luomus aikanaan. Kokoomuksella ja persuilla on osin samaa äänestäjäpotentiaalia. Paljon halutaan myös äänestää Rinteen pääministeriyttä vastaan. Jos ollaan esim tilanteessa demarit 19%, persut 17%, Kokoomus 16% ja näin ollen kokoomuksen kaula liian iso demareihin, saattaa vaalipäivän ääniä valua kokoomuksesta persuihin.

Toinen asia minkä olen ottanut esille jo aiemmin, että onko persuilla olemassa piilokannattajia, jotka eivät kehtaa sanoa puhelinhaastattelijalle puoluekantaansa. Persut on kuitenkin paljon vähemmän"salonkikelpoinen" kuin Soinin aikana. Halla-ahon persujen korjauskerroin saattaa olla erilainen kuin Soinin persuilla ja gallupit eivät välttämättä saa tätä kiinni.

Toisaalta persuilla saattaa olla paljon sellaista kannatusta, joka ei vaivaudu uurnille asti antamaan ääniään, mutta vastaa kyllä gallupkyselyihin.

Itselleni pieni yllätys, että vihreät ei tuosta enempää ole noussut. Kuitenkin ilmastonmuutosteema on niin vahvasti joka ikinen päivä medioissa ja tenteissä framilla, Haavisto nauttii kansan arvostusta ja hallituspuolueiden epäsuosio ja kyntäminen pitäisi sataa enemmän vihreiden laariin. Taitaa olla niin, että vihreiden suurin ongelma on Li Andersson.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Epäilen, että kärkikolmikko (PS, SDP ja KOK) ovat kaikki hyvin lähellä toisiaan siinä noin 18,5-19% pinnan tuntumassa
Minäkin epäilen. Noita kannatuslukemia siis. Mutta jos noin kuitenkin käy, niin hukkaanhan jokainen persuille annettu ääni menee, koska nämä huhtasaaret eivät ole yhteistyökykyisiä ihmisiä ja hallitukseen ei ole mitään asiaa.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Tuo Alman gallup ei taida tosiaan olla se mitä vaali-illan tulokset tulevat olemaan, mutta näyttäähän tuo huvittavalta kun Suomessa olisi kohta pelkkiä takiaispuolueita tämän trendin jatkuessa. Yritä siinä sitten jotain uudistuksia ajaa läpi.
Voi olla että nuo puoluefuusiot ovat lähempänä kuin kuvitellaankaan. Esim. Kokoomus+Keskusta ja SDP+Vasemmistoliitto. Vaikka aattellisia eroja on, eikä se ihan helppoa ole saada koko kenttää hyväksymään yhdistymistä, niin se alkaa kohta olla matemaattinen pakko.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä legenda se vain jaksaa antaa joka kerralla yhä enemmän ja enemmän. Ei tosin kuulu suoraan tähän ketjuun, mutta niin pitkään kun ihmiset PS äänestää niin se pakottaa myös muita joitakin puolueita tarkistamaan politiikkaansa.
Näinhän se menisi jos äänimäärä olisi 50 prosentin luokkaa mutta ei niin ikinä käy. Vai onko niin että kokoomuksen kannatus on siirtänyt Vasemmistoliiton tarkistamaan politiikkaansa?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinhän se menisi jos äänimäärä olisi 50 prosentin luokkaa mutta ei niin ikinä käy. Vai onko niin että kokoomuksen kannatus on siirtänyt Vasemmistoliiton tarkistamaan politiikkaansa?

Kyllä tuossa on aivan validi pointti joka on erinomaisesti nähtävissä ruotsin suurten puolueiden reaktiossa ruotsidemokraattien nousuun. Kyllä siellä oli pakko ottaa vakavasti ne kansalaisten huolet jotka johtivat ruotsidemokraattien äänestämiseen ja samaten kopioida teemoja jotka ruotsidemokraatit olivat omineet. Vähän samaan tapaan kun ympäristökin on alkanut kiinnostaa ilmastonmuutoksen muodossa kovasti muitakin puolueita kuin vihreitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Samasta keskustellaan Tanskassa, kuin mitä @BigRedCat yllä kertoi Ruotsista. Tanskan demarien johto ajoi viime vuonna turvapaikkapolitiikkaa, joka estäisi turvapaikan hakemisen Tanskan rajoilta. Rajat siis kiinni turvapaikanhakijoilta. Osa demareista katsoi, että demarijohto on jo liiaksi antanut periksi oikeistohallitukselle.

Ja Suomessa. Antti Rinne allekirjoitti Vihreiden, Vasemmistoliiton ja RKP:n kanssa vetoomuksen, jonka mukaan kun turvapaikkaa ei saa vuosienkaan tutkimusten jälkeen, koska ei ole siihen oikeutettu, lyötäisiin väliaikainen oleskelulupa ja ylläpito kouraan. YLE:n tentissä Rinne vastasi kysymykseen, onko hän vielä samaa mieltä, että kyllä karkottaa on pystyttävä. Paitsi, että Rinteen vastaus kertoo hänen olevan pihalla sekä turvapaikkapolitiikasta että karkotuksista, tuon voi joku tulkita myös peruutteluksi persujen paineistuksessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
HS:n uusimmassa Sdp:n kannatus on pienentynyt edellisestä mittauksesta 1,5 prosenttiyksikköä 19,5 prosenttiin. Sdp:n ja kokoomuksen ero on hivenen kaventunut, sillä kokoomuksen kannatus on pienentynyt 0,6 prosenttiyksikköä 17,5 prosenttiin. Merkittävin muutos on tapahtunut perussuomalaisilla, joka on HS:n mittauksessa kivunnut viidenneltä sijalta kolmanneksi ohi keskustan ja vihreiden. Perussuomalaisia äänestäisi nyt 15 prosenttia suomalaisista.

Vihreiden suosio on pienentynyt 14 prosentista 12 prosenttiin ja vasemmistoliiton kasvanut 8,9 prosentista 9,6 prosenttiin. Muiden puolueiden kannatuksessa ei ole tapahtunut suurta muutosta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006063719.html

Vihreiltä kova putoaminen, persuilta nousu. Sanoisin, että ei samoista äänestäjistä. Persut syö demareita ja hieman Kokoomusta. Haaviston Vihreät menettää vassareille, Kokoomukselle ja - no, ei mielestäni persuille, koska arvopohja todella erilainen. Ehkä Haavisto epäonnistui vaalitenteissä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tuossa on aivan validi pointti joka on erinomaisesti nähtävissä ruotsin suurten puolueiden reaktiossa ruotsidemokraattien nousuun. Kyllä siellä oli pakko ottaa vakavasti ne kansalaisten huolet jotka johtivat ruotsidemokraattien äänestämiseen ja samaten kopioida teemoja jotka ruotsidemokraatit olivat omineet. Vähän samaan tapaan kun ympäristökin on alkanut kiinnostaa ilmastonmuutoksen muodossa kovasti muitakin puolueita kuin vihreitä.
Esimerkiksi perussuomalaisten EU vastaisuus ei kyllä näy mitenkään muiden puolueiden linjoissa..
Täysin spekulatiibista tietysti kun ei voida verrata tilannetta Suomesta persujen kanssa Suomeen ilman persuja. Mutta en usko että puolueet tarvitsevat toisia puolueita siihen jotta maailman muuttuneet tilanteet nousisivat agendalle. Kyllä nyt puhuttaisiin ilmastonmuutoksesta vaikka vihreiden kannatus olisi 2 prosenttia, tai niitä ei olisi lainkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös