Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 934 382
  • 4 657
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Vataselle täytyy antaa erittäin isot propsit siitä, että on tehnyt harrastuksestaan liiketoimintaa ja työllistää siinä ohessa useita ihmisiä. Seuraan häntä nimenomaan tuon yrittäjätarinan vuoksi, ja täytyy korjata itseäni samantien, kun nyt juuri tuoreimmassa jaksossaan hän kävi läpi liiketoimintojensa viime vuoden tulosta - ei suoranaisesti eritellyt, mitä lisäainebisnes toi hänelle tuloina vaan puhui ansio- ja pääomatuloista kokonaisuudessaan.

Ihmiset ovat erilaisia ja kyllähän Vatasen materiaali yläkouluikäisiin puree voimakkaasti. Tuon ikäinen keskimäärin on vielä aika vahvasti vaikutukselle altis, varsinkin kun se tulee höystettynä tuollaisella kuorrutuksella, kuten Vatasen tapauksessa. Vaikka Vatanen painottaakin perusruoan merkitystä, pyörii sitä purkkia ja pilleriä joka jaksossa, ja vaikka kukaan tuskin (toivottavasti) on korvaamassa aterioita suoraan lisäravinteilla, kritisoin lähinnä sitä, että niiden yhteys treenaamiseen esitetään kuitenkin kiinteästi. Isukkina ja entisenä opettajana tuo vain kalskahtaa pahasti, kun tiedän, että seuraajissa on porukkaa aina 5.-6.-luokkalaisista lähtien. Siinä on keskivartalolihavan toyotalla ajavan terveystiedon opettajan vähän turha argumentoida lisäaineista mihinkään suuntaan, kun lihaksikas ja tatuoitu lisäravinnekeisari vilauttaa boosteripurkkia lambon ikkunasta.

Mutta, tämä oli nyt lähinnä sivujuonne kokonaisuudessa. Kuten totesin, täydennän itsekin proteiinin saantiani jauheella, enkä ole muitakaan lisäravinteita vastaan kategorisesti. Niiden ympärillä pyörivä bisnes ja varsinkin lasten ja nuorten mielikuvien muokkaaminen on kuitenkin asia, joka ei ihan sellaisenaan seulani läpi sujahda.

Tällä samalla asialla kirjoittelin tänne taannoin. Nuorillahan tuppaa menemään niin, että se kivijalka, jota ruuaksi kutsutaan, on ihän mitä sattuu energiajuomaa, karkkia, limua, keksiä yms. Mutta intrajuoma, kreatiini ja hera on treenin ympärillä aina mukana, koska se kuuluu bodauskulttuuriin. Eli perse edellä puuhun. Sama juttu myös treenimetodeissa: hauista kaikista kulmista, erikoistekniikoita, pakkotoistoja etc.

Utti Hietala jossakin podcastissa tästä asiasta jutteli viisaita. Toisaalta sanoi, että se on vaan nuorten kantapään kautta opittava nämä hommat.

Lisäravinteistahan kreatiini on tutkitusti hyödyllinen, mutta ei kaikilla. Hyödyn huomaa, kun sen 5-7 päivän latausjakson ottaa. Jos ei paino nouse 2-3 kiloa niin ei auta. Omalla kohdalla kreatiini ei auta mitään.

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vataselle täytyy antaa erittäin isot propsit siitä, että on tehnyt harrastuksestaan liiketoimintaa ja työllistää siinä ohessa useita ihmisiä. Seuraan häntä nimenomaan tuon yrittäjätarinan vuoksi, ja täytyy korjata itseäni samantien, kun nyt juuri tuoreimmassa jaksossaan hän kävi läpi liiketoimintojensa viime vuoden tulosta - ei suoranaisesti eritellyt, mitä lisäainebisnes toi hänelle tuloina vaan puhui ansio- ja pääomatuloista kokonaisuudessaan.

Ihmiset ovat erilaisia ja kyllähän Vatasen materiaali yläkouluikäisiin puree voimakkaasti. Tuon ikäinen keskimäärin on vielä aika vahvasti vaikutukselle altis, varsinkin kun se tulee höystettynä tuollaisella kuorrutuksella, kuten Vatasen tapauksessa. Vaikka Vatanen painottaakin perusruoan merkitystä, pyörii sitä purkkia ja pilleriä joka jaksossa, ja vaikka kukaan tuskin (toivottavasti) on korvaamassa aterioita suoraan lisäravinteilla, kritisoin lähinnä sitä, että niiden yhteys treenaamiseen esitetään kuitenkin kiinteästi. Isukkina ja entisenä opettajana tuo vain kalskahtaa pahasti, kun tiedän, että seuraajissa on porukkaa aina 5.-6.-luokkalaisista lähtien. Siinä on keskivartalolihavan toyotalla ajavan terveystiedon opettajan vähän turha argumentoida lisäaineista mihinkään suuntaan, kun lihaksikas ja tatuoitu lisäravinnekeisari vilauttaa boosteripurkkia lambon ikkunasta.

Mutta, tämä oli nyt lähinnä sivujuonne kokonaisuudessa. Kuten totesin, täydennän itsekin proteiinin saantiani jauheella, enkä ole muitakaan lisäravinteita vastaan kategorisesti. Niiden ympärillä pyörivä bisnes ja varsinkin lasten ja nuorten mielikuvien muokkaaminen on kuitenkin asia, joka ei ihan sellaisenaan seulani läpi sujahda.
Puhut ihan asiaa. Siltikin bisnes on bisnestä ja rautaa kannattaa takoa silloin kun se on kuumaa. Lakia tässä ei kuitenkaan rikota kun treenibuustereita jne saa kuitenkin myydä lain mukaan myös alaikäisille (tietääkseni?).

Treeniboostereista tuli muuten mieleen, että niitäkin itselläni on ollut vuosien varrella ehkä 10 erilaista. Yksi oli aikoinaan ylitse muiden. Tämän nimi oli "Revolutions Crack". Tämän lisäravinteen sloganikin oli "Too strong to be legal!". Käytin tätä muistaakseni vuodet 2011-2012. Tämä potki kuin metrinen halko päähän. Treeni ei ole ikinä elämässäni kulkenut niin hyvin kuin tämän ravinteen kanssa. Myöhemmin syykin selvisi kuin ehkä 2013 tai 2014? tämä kiellettiin kun sisälsi amfetamiinia tai jotain sen johdannaista ainetta.
edit. DMAA on siis tämä yhdiste mitä näistä entisaikojen treenilatureista löytyi.

Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ei tietenkään ole, enkä oikein ymmärrä miksi pitäisikään. Omaan nilkkaan kusemistahan se olisi.

Minusta nämä ovat sellaisia asioita, että kyllä se jonkinlainen vastuu pitää olla sillä kuulijalla/ostajallakin, olipa sitten jonne tai eläkeläinen. Ainakin niin kauan, kun ei väitetä vaikka nyt niillä ohjelmilla saatavan samanlaista kehoa kuin sillä myyjällä on. Minä olen ensimmäisen kerran punttisalille eksynyt 14-15-vuotiaana ja milleniaalisukupolven edustajana olen myös aika pian päässyt nettiin syventämään tietämystäni treenaamisesta. Ikinä en muista olleeni siinä luulossa, että jonkun Bullin tai Colemanin kropan voisi normaali kuolevainen saavuttaa.

Tuossa ohjelmien myynnissä pitää lisäksi muistaa, että ainakin näissä tapauksissa ostaja tietää myyjällä olevan jonkinlaista kompetenssia toimivan ohjelman väsäämiseen. Netistä suoraan kopioiduista ohjelmista voit harvoin tätä tietää. Oma mielipiteeni on, että koko tämä valmisohjelmatouhu on noin ylipäätään hölmöjen tai laiskojen ihmisten hommaa. Ei ole olemassakaan mitään "hyviä" tai "huonoja" ohjelmia. Jotkut ovat lähtökohtaisesti järkevämmin rakennettuja kuin toiset, mutta loppupeleissä on olemassa vain yksilölle sopivia ja vähemmän sopivia ohjelmia. Jos joku ei viitsi/osaa tutkia, kokeilla ja miettiä näitä juttuja itse, vaan mieluummin ulkoistaa sen ajattelun jollekin toiselle (maksun kanssa tahi ilman), niin siitä vaan. Minä totesin jo parin-kolmen vuoden salitreenin jälkeen, että jos hyvää haluaa, niin itse se pitää tehdä. Toki henkilökohtainen (oikean ammattilaisen) valmennus tietysti erikseen, mutta lähtökohtaisesti noita netistä tai bodareilta saatavia valmisohjelmia paremmat treenisysteemit saa jokainen väsättyä itse, jos hiukan viitsii paneutua asiaan ja etsiä itselleen toimivat jutut.

Niin omaan nilkkaan kusemista, mutta ainakin rehellistä. Ja varmasti vastuuta pitää kuulijalla ja ostajallakin olla, mutta jonnet tahtoo välillä olla sellaisia, että ne on helposti vietävissä eikä ymmärrys ole ihan samalla tasolla, kuin aikuisilla. Jos joku aikuinen oikeasti uskoo, että kaurapuuroa ja banaania naamaan niin tulee Vataseks, niin sitten eri asia.

Ja netistä tietysti löytää kaikenlaisia ohjelmia, mutta kyllä siellä on paljon hyvääkin saatavilla ja ihan oikeilta asiantuntijoiltakin vielä. Ja ei tietenkään ole mitään yhtä ohjelmaa joka on kaikille hyvä, mutta kuitenkin. Aloittelijalle varmaan on tärkeintä, että ylipäätään menee edes sinne salille ja tietty, että tekniikat ei oo päin peetä, että tulee loukkaantumisia.

Loppuun vielä.

Viimeksi muokattu:

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lisäravinteistahan kreatiini on tutkitusti hyödyllinen, mutta ei kaikilla. Hyödyn huomaa, kun sen 5-7 päivän latausjakson ottaa. Jos ei paino nouse 2-3 kiloa niin ei auta. Omalla kohdalla kreatiini ei auta mitään.

Kreatiinia ei ole pakko ottaa mitään latausjaksoa, vaan voi käyttää tasaisesti saman määrän per päivä. Halutessaan voi myös pitää välillä taukoa 2-4 viikkoa. Tuo latausjakso saattaa laittaa vatsan sekaisin, itse suosisin tuota tasaista käyttöä, vaikka siinä kestääkin hieman pidempään saavuttaa se optimaalinen taso. Harrastelijan tuo tuskin haittaa. Vettä kannattaa juoda reilusti, kun kreatiini sitoo nestettä lihaksiin.

Helpoiten kreatiinin edun näkee siitä, että saat tehtyä sen 2-3 toistoa lisää sarjoihin ja kovemman pumpin. Miinuspuolena sellainen pieni pöhötys, kun kropassa on nestettä.

Crank

Jäsen
Sleepers stretch
Tää on sikäli vähän kyseenalainen, että toimii jos saa tehtyä oikein ja jos ei, menee haitan puolelle. Mä tein tota yhdessä vaiheessa, kun koitin saada olkapäihin liikkuvuutta, mutta pian huomasin että venytys ei tunnu molemmissa samassa paikassa. Toisessa olkapäässä saattoi mennä kohteeseen, mutta toisessa taas ei alkuunkaan.

Eli tämä(kään) liike itsessään ei ole mikään automaatio, että ratkaisee ongelman.

Tässä Squat Universityn YouTube-videolla selitetään lisää ko. venytyksestä ja vaihtoehdosta sille.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tää on sikäli vähän kyseenalainen, että toimii jos saa tehtyä oikein ja jos ei, menee haitan puolelle.
Sille on syynsä että yleensä näitä venytyksiä tehdään vasta diagnoosin jälkeen. Lasken tämän sellaiseksi venytykseksi jota ei lähdetä itse soveltamaan ja kokeilemaan eri käsiin miten toimii, aivan varmasti tekee myös hallaa jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Ei se sattumaa tai rahastusta ole että ainakin mun tapauksessa Heliö lähetti hovifyssarilleen ja käytiiin liikkeet todella tarkkaan läpi, tarkat ohjeet ja vielä seuranta miten on auttanut.

Crank

Jäsen
Sille on syynsä että yleensä näitä venytyksiä tehdään vasta diagnoosin jälkeen. Lasken tämän sellaiseksi venytykseksi jota ei lähdetä itse soveltamaan ja kokeilemaan eri käsiin miten toimii, aivan varmasti tekee myös hallaa jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Ei se sattumaa tai rahastusta ole että ainakin mun tapauksessa Heliö lähetti hovifyssarilleen ja käytiiin liikkeet todella tarkkaan läpi, tarkat ohjeet ja vielä seuranta miten on auttanut.
Juu olisin toki voinut tarkentaa, että sun tapauksessa oli juuri oikea lääke vaivaan, kun fyssarin kanssa oli katottu läpi. Enemmänkin yleistykseksi tarkoitin, ettei ole automaatio että auttaa olkapäävaivoihin.

Itselle eräs pt vinkkasi tekemään ja jonkun aikaa teinkin, kunnes totesin ettei nyt ihan mee oikein.

Melkein samaa sarjaa näiden kanssa, että netistä nähdään video ja lähdetään tekemään. Onneks mitään vaivoja ei kuitenkaan kerenny tuleen.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Alkaa lipsua kotitreeni, kun kevään piha- ja puutyöt vievät aikaa. Samalla alaselän kivut ovat palanneet. Perkele. Täytyisi saada itseään niskasta kiinni sen verran, että muutaman kerran viikossa tuuttaisi torsolle harjoitusta. Eihän tuo paljon vaatisi, mutta yllättävän vaikea ihan vain muistaa ennen kuin tajuaa asian suihkussa. Mutta joo, ei paljon alaselkää kolottanut mave- ja kyykkytreenien rullatessa.

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Alkaa lipsua kotitreeni, kun kevään piha- ja puutyöt vievät aikaa. Samalla alaselän kivut ovat palanneet. Perkele. Täytyisi saada itseään niskasta kiinni sen verran, että muutaman kerran viikossa tuuttaisi torsolle harjoitusta. Eihän tuo paljon vaatisi, mutta yllättävän vaikea ihan vain muistaa ennen kuin tajuaa asian suihkussa. Mutta joo, ei paljon alaselkää kolottanut mave- ja kyykkytreenien rullatessa.
Itsekin viimeiset 10 vuotta selkävaivoista ja kolmesta eri välilevyn pullistumasta kärsineenä voin sanoa, että pahinta myrkkyä selälle on kaikki arkinen. Siis kotityöt ja pihatyöt jne. Salilla pystyy kyllä ottaa kyykkyä ja ei tunnu missään, mutta viime keväänäkin meni selkä paskaksi kun maalasin terassia etukumarassa yhden päivän.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos ette ole teinipoikia niin nuo selkäongelmat eivät itsestään parane ja vaatii säännöllistä huoltoa. Ei auta muu kuin säntillinen jumppa vaikka kuinka homolta tuntuisi kyykkiä ilman painoja.
Tapoja on miljoona, helpoin mikä itselle auttaa on ihan perus kyykky kantapäät maassa. Kun elopainoa se liki sata kiloa niin ei voi sanoa turhaksi hommaksi tehdä vaikkapa 50-100 kyykkyä putkeen ja toistaa se parin minuutin päästä. Liikkeen voi tehdä myös pienellä hypyllä että jalat irtoaa maasta. Tälläisen jumpan jälkeen alaselkä tuntuu paljon jämäkämmältä ja valmiimmalta arkeen.

Liikkuvuutta alaselkään saa sitten erilaisilla selän pyöristyksellä ja venytyksillä, ja niinkin helpolla asialla kuin reippaalla kävelyllä joka tehokkaasti mobilisoi kroppaa arkeen. Askeleita askeleita.

Kotitreeniähän tämä ja jos pointti oli että siitä alkaa lipsumaan tai että se ei kiinnosta niin sitten ei auta muuta kuin valittaa. :)

Itse olen sitä koulukuntaa liikunnassa että hyväksyn keski-ikää lähentyessä kovan puntin ja tiukan aerobisen vähentyvän, joten hyvä ottaa arkeen joka päiväiseksi sellaista jota voi jatkaa hamaan tappiin asti.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Alaselän vaivoja on itselläkin ollut nyt jonkun aikaa. Oli todella jumissa joskus viime vuonna, mutta säännöllinen venyttely siihen auttaa. Selällekin on olemassa iso joukko erilaisia venytysliikkeitä, joista voi hakea itselleen sopivimpia.

Toinen juttu on se, että istumatyötä tekevänä pitää kiinnittää huomiota siihen, että istuu hyvässä ryhdissä. Sitä niin huomaamattaan hartiat lähtee painumaan eteenpäin, joka vetää selkää kaarelle. Ei mikään ihme, että tuollaisessa asennossa selkä pidemmän päälle alkaa oireilemaan.

Vatsalihaksien vahvistamisesta ei varmasti myöskään ole haittaa.

Nuo kehonpainolla tehtävät kyykyt pitää muuten ottaa kotijumppaohjelmaan mukaan. Hyvä tipsi, kiitos siitä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllähän suurin osa normaaleista alaselän vaivoista menee ihan itsellään/venyttelyllä ohi. Sitten on nämä pullistumat ja muut pahemmat vaivat, mitä venyttely maksimissaan pahentaa. Itse en ainakaan viime kesän aikana olisi voinut kuvitellakaan että olisin venytellyt selkääni tai jalkoja. Se hermosärky oli niin repivää. Vei yöunet monen kuukauden ajalta, eikä löytynyt lääkitystä helpottamaan sitä edes sairaalassa vuodepotilaana tai muutaman eri ambulanssikeikan aikana. Lokakuussa se sitten leikattiin ja leikkauksen jälkeenkin olen ollut kolme kertaa vuodepotilaana sairaalassa. Nyt kuitenkin vajaa puoli vuotta jälkeenpäin taas kyykyt ja mavet menee kuin vettä vaan. Pitää vaan vältellä terassin maalailua tänä keväänä.

(1)
  • Tykkää

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itsekin viimeiset 10 vuotta selkävaivoista ja kolmesta eri välilevyn pullistumasta kärsineenä voin sanoa, että pahinta myrkkyä selälle on kaikki arkinen. Siis kotityöt ja pihatyöt jne. Salilla pystyy kyllä ottaa kyykkyä ja ei tunnu missään, mutta viime keväänäkin meni selkä paskaksi kun maalasin terassia etukumarassa yhden päivän.
Mulla nämä kolotukset ovat pysyneet pois erinäisistä puutöistä huolimatta, mutta tuo treenin jääminen pois tuntuu selkeästi lisääntyvänä kipuilua. Toki tilannetta ei varmasti helpota moottorisahan ja kirveen kanssa kumartelu tai lisääntynyt lenkkeily, joka vetää alakroppaa kireäksi. Mutta mave- ja kyykkytreenissä vatsaliikkeillä maustettuna tuo torso tuki aika kokonaisvaltaisesti jumpattua siinä sivussa, nyt taas se treeni on vartavasten tehtävä.

Jeffrey

Jäsen
Alaselän vaivoja on itselläkin ollut nyt jonkun aikaa. Oli todella jumissa joskus viime vuonna, mutta säännöllinen venyttely siihen auttaa. Selällekin on olemassa iso joukko erilaisia venytysliikkeitä, joista voi hakea itselleen sopivimpia.

Venyttelyssä on hyvä muistaa myös se, että varsinainen vaiva on harvoin siellä missä kipu. Ihmiskeho kuitenkin toimii lenkkimekanismilla ja vanhan viisauden mukaan heikoinlenkki menee ensimmäisenä rikki. Alaselässä harvemmilla on kovinkaan vahvaa lihaksistoa.

Omalla kohdalla tämä konkretisoitui aikanaan kun pidempään kävelin kysymysmerkkimuodossa, kenkiä ei saanut jalkaan ja muutenkin alaselkä vihloi. Yhtenä päivänä salilla sitten kyykyssä kroppa löi täydellisen lukkoon, selkä ei liikkunut mihinkään suuntaan eikä edes kävelystä meinannut mitään tulla. Sattumalta tuolla salilla oli kyykkypaikan vieressä takaketjun venyttämiseen tarkoitettu laite. Kun en muutakaan keksinyt niin tuohon menin venyttämään ja ihan konkreettisesti parin minuutin venytyksellä tuo pinnetila laukesi.

Tämän jälkeen olen itse huomannut sen, että juurikin takaketjun jumit aiheuttavat sen alaselkäsäryn. Itselläni pohkeet ovat tuolla heikoimmat ja valtaosassa tapauksessa kyseessä ollut juurikin pohjejumit, joukossa toki myös takareisi ja pakarajumeja. Nykyisellään salitouhuista joka neljäs viikko on vapaa ja keskityn kehonhuoltoon ihan venyttelyllä ja joogalla. Tätä kautta saanut ihan huikean avun, eikä alaselkä ole vihoitellut enää vuosikausiin.

Harva alaselkävaivainen tuttu on tätä ensimmäisellä kerralla ostanut, mutta tuo kipu voi joissain tapauksissa olla myös omasta kokemuksesta niin infernaalinen, että lopulta ollaan valmiita kokeilemaan mitä vain. Lopulta monia onnellisia hymyjä saanut huomata ja voisin myös täällä haastaa ihmisiä venyttelemään nimenomaan jalkojen takalinjan kunnolla auki. Jumit voi tulla esimerkiksi jonkin krampin myötä tai salakavalasti kun liikunta vähenee ja lihakset tämän myötä menettää elastisuuttaan. Ja samalla huonot työasennut aiheuttavat kiristystä varsinkin lantionseudun ja jalkojen lihaksistoon.

(1)
  • Tykkää

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse olen sitä koulukuntaa liikunnassa että hyväksyn keski-ikää lähentyessä kovan puntin ja tiukan aerobisen vähentyvän, joten hyvä ottaa arkeen joka päiväiseksi sellaista jota voi jatkaa hamaan tappiin asti.
Mulla on ollut periaatteena, että mikäli pihatyöt ei tuo 10000 askeleen kieppeille liikuntaa, heitän päivän lopuksi kävely- tai juoksulenkin. Sahan kanssa useamman tunnin teutatointi ei tietysti askeleita kartuta, mutta menee tuohon samaan settiin. Kerran viikkoon kuitenkin lenkitön päivä, jolloin keskityn lihashuoltoon. Normiaikoina kuitenkin tuo sali on roikkunut mukana vielä näin karvan päälle nelikymppisenäkin, ja itse asiassa voimatasoiltani olin kovemmassa kunnossa kuin koskaan aiemmin ennen omaehtoista salisulkuani helmikuussa. Ehtiihän sitä vielä hiipumaankin, joten sikäli ajattelin rääkätä itseäni niin pitkään kuin kehitys kehittyy ja toisaalta aina tappiin saakka kulloisenkin ikäkauden tarpeet tunnistaen.

Mutta arkinen liikunta ja hyötyliikunta on tietenkin se pohja, joka helposti unohtuu. Tosin omakotitalo puulämmityksellä ja isolla pihalla tuo askeleita kohtalaisen hyvin jo sellaisenaan, Itse myös seison koneen äärellä päivät, mikä hiukan helpottaa ryhdinpitoon. Oma ongelmani nuorempana oli nimenomaan se, etten tajunnut arkiliikunnan ja yleisen liikunnallisuuden merkitystä, sekä tietenkin se, että olin hyvän mielen liikkuja, mitä harrastamiseen lapsena ja teininä tulee. Peruskunto ja -voimatasot eivät kummoisia olleet, kun 30+ vuotiaana aloin tajuta, että juna viheltää jo, ja kiire tulee, mikäli aion ehkäistä vanhuuden pahimpia vaivoja. Kyllähän se taso oli yllätys itsellekin lopulta, kun on kuitenkin aina tullut tykättyä liikunnasta - mukavuusalueella. No, olen nyt kohtalaisesti saanut tilannetta parannettua lihaskunnon osalta, ja aerobinenkin on työnalla.

@Jeffrey mainitsi alaraajat selkävaivojen syynä, ja olen itselläni huomannut lonkan koukistajien ja ylipäätään lonkan seudun jumittamisen yhtenä syynä alaselän kipuihin. Mun kohdallani ei siis puhuta mistään pullistumista tai muusta vakavammasta, vaan yleensä syy on selkeä ja yhteydessä juuri aiemmin mainitsemaani korsetin treenin vähenemiseen, huonoihin työasentoihin pihalla sekä lenkkeilyn lisääntymiseen (tai oikeammin lihashuollon laiminlyöntiin ja ehkä liian kovaan lenkkeilytahtiin sen suhteen).

Jeffrey

Jäsen
@Jeffrey mainitsi alaraajat selkävaivojen syynä, ja olen itselläni huomannut lonkan koukistajien ja ylipäätään lonkan seudun jumittamisen yhtenä syynä alaselän kipuihin. Mun kohdallani ei siis puhuta mistään pullistumista tai muusta vakavammasta, vaan yleensä syy on selkeä ja yhteydessä juuri aiemmin mainitsemaani korsetin treenin vähenemiseen, huonoihin työasentoihin pihalla sekä lenkkeilyn lisääntymiseen (tai oikeammin lihashuollon laiminlyöntiin ja ehkä liian kovaan lenkkeilytahtiin sen suhteen).

Omalla kohdalla iso tekijä kehonhuoltoon keskittymiseen oli juurikin tuo pitkäaikaisempi pinne, ja oikeastaan myös sitä hoitanut lekuri. Hän oli sitä mieltä, että esimerkiksi pullistumien toteaminen on kiistanalaista. Ja vaikka hän sellaisen toteaisi niin ei sitä leikkaisi kun vasta siinä kohtaa kun sen vaikutus on täysin invalidisoiva. Eli toisinsanoen vaikka olisi kuvannut ja löytänyt vakavampia vaivoja, niin olisi määrännyt kuntoutukseen ainakin niin pitkäksi aikaa kun jalat vielä kantavat.

Vaikka itse uskon vahvasti kirurgiaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin, niin tässä asiassa olen alkanut kallistumaan siihen, että tämä lekuri on ollut oikeassa. Vierestä seurannut myös täysin samoista vaivoista kärsivää isääni, joka käytännössä ei hoida vaivaansa sen takia, että uskoo omaan lekuriinsa ja vaivan syyksi pullistuman. Eikä tietenkään kehonhuollolla ole positiivisia vaikutuksia mikäli vaiva on pullistumasta johtuva.

Toki venytyksistä voi olla haittaakin. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei venytyksen tarvitse olla änkyrävenytys, vaan se voi olla lempeävenytys. Alkuun varsinkin lempeävenytys voinee olla myös tehokkaampi.

Itse olen tykännyt Yin Joogan mentaliteetista ja siitä, että siihen venytykseen mennään pikkuhiljaa. Toki yksi venytys voi kestää 6 minuuttia, mutta idea onkin se ettei kehoa pakoteta siihen vaan viedään pikkuhiljaa jolloin se kovempi venytysvaihe on luonnollisesti paljon lyhyempi.

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Miten ihmiset on ratkaissut nämä salinsulkemisongelmat?

itse tein alkuvuoteen 3 kk suht hyvin treeniä. Nyt olen pitänyt 1,5 viikkoa totaalitaukoa ja pitäisi nyt aloitella jonkinlaista kotijumppaa. Varusteena on 2x 15 litran vesikanisteria ja 2x 5 litran. Yläkroppaa pystyy suht ok treenaamaan ja jalkojakin vähän, mutta alaselkään en keksi mitään järkevää. Se nyt saattaa jäädä vähän paitsioon. Liikkeitä olen kaavaillut mm.

1 jalan kyykyt
Kyykyt
1 jalan maastaveto
Dipit
Punnerrukset
Leuat
Kulmasoutu
Vipunostot
Haukkarit
Vatsoja
Soutu

noistasaa varmaan ihan ok ylläpitävän ohjelman sitten seuraavaksi varmaan noin kuukaudeksi. Riippuen siitä, milloin turussa tulee enää 2 koronatartuntaa viikossa ja joku uskaltaa päästää ihmisiä salille.

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Miten ihmiset on ratkaissut nämä salinsulkemisongelmat?

itse tein alkuvuoteen 3 kk suht hyvin treeniä. Nyt olen pitänyt 1,5 viikkoa totaalitaukoa ja pitäisi nyt aloitella jonkinlaista kotijumppaa. Varusteena on 2x 15 litran vesikanisteria ja 2x 5 litran. Yläkroppaa pystyy suht ok treenaamaan ja jalkojakin vähän, mutta alaselkään en keksi mitään järkevää. Se nyt saattaa jäädä vähän paitsioon. Liikkeitä olen kaavaillut mm.

1 jalan kyykyt
Kyykyt
1 jalan maastaveto
Dipit
Punnerrukset
Leuat
Kulmasoutu
Vipunostot
Haukkarit
Vatsoja
Soutu

noistasaa varmaan ihan ok ylläpitävän ohjelman sitten seuraavaksi varmaan noin kuukaudeksi. Riippuen siitä, milloin turussa tulee enää 2 koronatartuntaa viikossa ja joku uskaltaa päästää ihmisiä salille.
Mitä tarkoitat alaselkään? Eihän kukaan erikseen treenaa alaselkää mitenkään? Kyykyistä, lankuista ja voimapyörästä saat jo korsettiin ja siihen alaselkäänkin tarpeeksi rasitusta.

Suosittelen kotitreenissä reisille ottamaan perinteisten kyykkejen sijaan juurikin 1 jalan kyykkyä, pistoolikyykkyä ja askelkyykkykävelyä. Saat enemmän rasitusta, kun kuormaa ei ole niin paljoa käytettävissä.

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
No mä hommasin leuanvetotangon jonka pulttasin parvekkeelle. Pirun hyvä, kun pystyy nykimään myös vasaraotteella. Sitten tulossa myös telineet dippejä varten. Entuudestaan on 20kg kahvakuulat joilla voi heilutteluiden lisäksi askelkyykkäillä ja kyykkätä bulgarialaisittain. Oikeastaan en edes menisi salille enää.

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pitkään on tullut treenattua ilman mitään isompia vaivoja, mutta nyt on oikea olkapää ruvennut vihoittelemaan niin, että penkkipunnerruksen teko niin levytangolla kuin käsipainoillakin on mennyt todella kivuliaaksi ja samoin pystypunnerrus käsipainoilla. Oikeassa olkapäässä tuntuu siis melko inhottava kipu kun tangon pudottaa rinnalle tai painot ala-asentoon. Muuten ei juurikaan oireile, joskus nukkumaanmennessä kyljellään saattaa tuntua vihlaisua. Ikää on vasta vähän alle 30, ei kai tässä vielä kiertäjäkalvosimet pitäisi olla finito? Lämmittelyt ja venyttelyt tehty ihan asiallisesti - pitää varmaan silti kiinnittää enemmän huomiota niihin jatkossa. Tätä on nyt reilun viikon jatkunut, joten varmaan kohta puoliin paikallaan käydä lekurilla juttelemassa? Ärsyttää kun ei pysty täydellä teholla tekemään penkkiä tai noita pystypunnerruksia. Ei sillä, kyykkääminen ja keskivartalon vahvistaminenkin on ihan kivaa, mutta...

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Treenaako kukaan täällä yöllä? Vaihdoin salia ja oon käyny nyt yöllä treenailemassa, kun sali on 24/7 auki ja silloin siellä ei oo käytännössä ketään. Kyllä on mukavaa, kun saa rauhassa treenata. En tiedä onko se sitten optimaalista, ehkä ei mutta hittoako siitä. :) Kolmesti viikossa koko kroppa läpi, koska enempää ei varmaan kannata yksijakoista tehdä. Ps. Sormenjälkitunnistin on kyllä kasa sanonko mitä. Ei niin ku millään tahdo toimia, mutta lopulta päästää sisään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy