Sain yhdeltä kokeneemmalta treenaajalta tällaisen vinkin, että voisin kokeilla 4 viikon tai kerran progressiota penkissä, suositteli tekemään kerran viikkoon tämän ohjelman mukaisesti:
Nyt olen siis junnannut viikkokausia 60:kgssa, joten neuvoi keventämään 55 kiloon ensi kerralla, sitten 57,5kg, sitten 60kg, sitten 62,5kg ja sitten uudestaan 57,5kg jne jne. Eli neljän kerran nousujohteiset painot, jonka jälkeen takaisin edellisen syklin toiseksi alimpaan painoon, taas neljä kertaa ja niin edelleen. Sanoi että seinä tulee paljon hitaammin vastaan kun ei junnaa samassa painossa jatkuvasti. Mitä mieltä olette, onko kokeilemisen arvoinen? Lähtisikö treeni taas kulkemaan ja jonkinlaista kehitystä näkymään?
Tuo on perushyvä progressiomalli. Kuten olen tainnut tässäkin ketjussa joskus todeta, suoran lineaarisella progressiolla tulee (etenkin penkissä) ennemmin tai myöhemmin seinä vastaan. Minä pääsin sarjapainoissa lineaarisilla progressioilla siihen 100 kg kieppeille ja pari vuotta sitten hakattiinkin päätä seinään, ennen kuin älysi keksiä jotain muuta.
Tuollainen progressiomalli on siitä hyvä, että sitä pystyy myös varioimaan aika hyvin omiin mieltymyksiinsä sopivaksi. Voi tehdä kolmen treenin syklillä tai neljän treenin syklillä. Muuttuja voi olla sarjapainojen lisäksi vaikkapa toistomäärä. Isossa kuvassa kuitenkin tavoitteena mennä aina eteenpäin. Tuon esittämäsi esimerkin lisäksi vaihtoehtoja siis vaikkapa:
Treeni 1: 3x6 50 kg
Treeni 2: 3x6 55 kg
Treeni 3: 3x6 60 kg
-----------------------------
Treeni 4: 3x6 52,5 kg
Treeni 5: 3x6 57,5 kg
Treeni 6: 3x6 62,5 kg
jne.
Tai:
Treeni 1: 3x6 50 kg
Treeni 2: 3x7 50 kg
Treeni 3: 3x8 50 kg
Treeni 4: 3x9 50 kg
---------------------------
Treeni 1: 3x6 52,5 kg
jne.
Hitaampaahan se kehitys monesti tällaisilla ohjelmilla on, mutta pitkäjännitteisyys näissä hommissa yleensä kannattaa. Yleensä voidaan varmaan sanoa, että mitä enemmän kokemusta (ja isommat sarjapainot) on, sitä maltillisempaa progressiota joutuu noudattamaan. Yllä olevat tosiaan vain esimerkkejä, noitahan tosiaan pystyy varioimaan painojen, sarjojen, toistomäärien sekä treenien välisten nousujen ja laskujen välillä hamaan tappiin asti. Kunhan löytää jonkun sellaisen version, joka tuntuu hyvältä, sopii omaan treenikiertoon ja jolla nousujohteisuus pysyy.
E: Minä sain parhaat tulokseni penkissä aallottelemalla noita kaikkia. Esimerkiksi näin:
Treeni 1: 1x5 125 kg (5x maksimisarja)
----------------------------
Treeni 2: 3x5 112,5 kg (noin 90 % 5x maksimista)
Treeni 3: 3x5 117,5 kg (noin 95 % 5x maksimista)
Treeni 4: 5x3 100 kg (noin 80 % 5x maksimista, kevennys)
Treeni 5: 1x5 127,5 kg (uusi 5x maksimisarja)
-----------------------------
Treeni 6: 3x5 115 kg (noin 90 % uudesta 5x maksimista)
jne.
Nämä tulivat mukaan toki vasta siinä vaiheessa, kun oikeasti piti keksiä kaikenlaisia kikkoja tulosten nousemiseen. Penkkitreenien määrä oli kaksi kertaa viikkoon.