Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 904 412
  • 4 643

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Black Friday aiheutti hetkellisen mielenhäiriön, ja siinä sitten häiriintyneenä hommasin vuosijäsenyyden paikalliselle punttisalille.

Tunkkaista ja ankeaa puuhaa. Kuitenkin tällä kyseisellä salillä on hieno jumppakone nimeltään torsonaattori, jolla saa treenattua keskivartaloa tehokkaasti. Noin viiden käyntikerran kokemuksella huomasin olevani ainoa, joka käyttää laitetta niin kuin pitää. Muut hakevat alataljasta kahvan, ja tekevät siinä jotain hyödytöntä soutua.

Onhan siellä kaikenlaista muutakin outoa riuhtomista, mutta tuo yllämainitsemani on sulaa hulluutta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Black Friday aiheutti hetkellisen mielenhäiriön, ja siinä sitten häiriintyneenä hommasin vuosijäsenyyden paikalliselle punttisalille.

Tunkkaista ja ankeaa puuhaa. Kuitenkin tällä kyseisellä salillä on hieno jumppakone nimeltään torsonaattori, jolla saa treenattua keskivartaloa tehokkaasti. Noin viiden käyntikerran kokemuksella huomasin olevani ainoa, joka käyttää laitetta niin kuin pitää. Muut hakevat alataljasta kahvan, ja tekevät siinä jotain hyödytöntä soutua.

Onhan siellä kaikenlaista muutakin outoa riuhtomista, mutta tuo yllämainitsemani on sulaa hulluutta.

Ei kuntosali ole kaikkia varten. Ei myöskään hölkkäily, soutu tai joukkuelajit. Joku ei liiku ollenkaan ja joku vain nussii ja pitää sillä tukilihakset hyvässä verenkierrossa. Isoin juttu on se, että jokainen löytää juttunsa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ei kuntosali ole kaikkia varten. Ei myöskään hölkkäily, soutu tai joukkuelajit. Joku ei liiku ollenkaan ja joku vain nussii ja pitää sillä tukilihakset hyvässä verenkierrossa. Isoin juttu on se, että jokainen löytää juttunsa.

Tästä tulikin mieleeni, se kun muutama vuosi sitten haksahdin samaan tarjoukseen. Sama ketju, mutta eri sali.

Silloin oli ilmeisesti trendiliikkeenä tämä pano-liike. Joka on siis oikein hyvä liike, mutta ei sitä enää juurikaan peruspunttailijat tee, vaan enemmän urheilijoiden juttu.

Punttailuhan on oikein hyvä juttu tällaiselle nelikymppiselle konttorimiehelle, mutta tympeää hommaa se vaan on, vähän niin kuin vihannesten syöminen.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Minä tykkään käydä salilla. Pari vuotta nyt käynyt enemmän ja vähemmän. Yleensä enemmän. Ohjelmat revin netistä. Suurin ongelma on omat vaivat, jotka vaikeuttaa toimia. Esim vasen forkku ollut nyt kesästä saakka sen verran kipeä että esimerkiksi pyatypunnerrukseen en voi 20kg enempää laittaa, koska aiheuttaa valtavaa kipua. Viistopenkissä maksimi taas on 30kg,koska oikea olkanivel napsuu ja ottaa kipeää. Ja nyt olen kuukauden kärsinyt iskiaskivista vasemmassa jalassa ja alaselässä, joten kahteen viikkoon olen tehnyt vain yläkroppaa.
Eli halu on kova, vaan minkä teet, kun on vajaavainen.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Moni hyötyisi pikkasen pienemmistä treenipainoista ja lyhyemmistä tauoista.

Tosiaan treenailin nuorempana varmaan vähän liikaa salilla. Sitten kun alkoi tekemään ulkona jotain, ja pitkästä aikaa sparrailemaan, niin omaan tahtiin sisällä pyllistely menetti pirusti hohtoaan.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä tykkään käydä salilla. Pari vuotta nyt käynyt enemmän ja vähemmän. Yleensä enemmän. Ohjelmat revin netistä. Suurin ongelma on omat vaivat, jotka vaikeuttaa toimia. Esim vasen forkku ollut nyt kesästä saakka sen verran kipeä että esimerkiksi pyatypunnerrukseen en voi 20kg enempää laittaa, koska aiheuttaa valtavaa kipua. Viistopenkissä maksimi taas on 30kg,koska oikea olkanivel napsuu ja ottaa kipeää. Ja nyt olen kuukauden kärsinyt iskiaskivista vasemmassa jalassa ja alaselässä, joten kahteen viikkoon olen tehnyt vain yläkroppaa.
Eli halu on kova, vaan minkä teet, kun on vajaavainen.

Ihan mielenkiinnosta kyselen että miten olet korvannut nämä liikkeet? Tai miten pystyt treenaamaan olkapäitä/rintaa näiden vaivojen kanssa?

Itellä kanssa alkoi olkapää vaivat jo ihan ekoista treenivuosista. Penkissä en päässyt kuin reiluun sataan kiloon kun toinen olkapää alkoi kipuilemaan. Huonolla tekniikalla sen taisin aiheuttaa. Nyt olen joutunut jättämään oikeastaan kaikki tankopunnerrukset. Haasteita tämä aiheuttaa välillä mutta minkäs teet. Ei sitä itseään viitsi rikkoa kuitenkaan.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ihan mielenkiinnosta kyselen että miten olet korvannut nämä liikkeet? Tai miten pystyt treenaamaan olkapäitä/rintaa näiden vaivojen kanssa?

Itellä kanssa alkoi olkapää vaivat jo ihan ekoista treenivuosista. Penkissä en päässyt kuin reiluun sataan kiloon kun toinen olkapää alkoi kipuilemaan. Huonolla tekniikalla sen taisin aiheuttaa. Nyt olen joutunut jättämään oikeastaan kaikki tankopunnerrukset. Haasteita tämä aiheuttaa välillä mutta minkäs teet. Ei sitä itseään viitsi rikkoa kuitenkaan.
En ole korvannut millään, tehnyt vain pienillä painoilla ja onhan noissa muitakin liikkeitä. Muutenkin käytän maltillisia painoja, aloittanut kuitenkin vasta noin 40-vuotiaana,joten ei tarvi odotella mitään massiivista lihaskasvua.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@mikkelson @banaaninviljelijä Oletteko kokeilleet olkapäävaivoihin olkapäiden liikkuvuuden parantamiseen tähtääviä treeniä, esim. keppijumpalla, venyttelyillä, verryttelyillä, lämmittelyillä yms. Itsellä on jo jonkin verran ikää ja kokoakin on aika lailla, niin niin, vajaa 4 vuotta sitten ulkomaan reissulla muljautin oikean olkapään kun nostin huonosta asennosta kaksi raskasta matkalaukkua junassa hattuhyllylle emännän tollottaessa vieressä eikä voinut auttaa. Olkapää kipeytyi noin puoleksi vuodeksi, ja siitä alkoi sen kuntouttaminen (huomaamatta), enkä edes kunnolla muista milloin se huomaamatta parani. Joka kertaiseen/joka viikottaiseen ohjelmaan tuli (olkapäillekin) dynaamisia venyttelyitä, liikkuvuutta parantavia liikkeitä, keppijumppaa. Olkapäävaivat ovat pitkäikäisiä, ja niiden kuntouttaminen vaatii aikaa, mutta tällä hetkellä olen tyytyväinen omien olkapäitteni tilanteeseen, niiden liikkuvuuteen, niiden palautumiseen treeneistä jne. Olkapäävaivat ei ole enää mulla treenaamisen esteenä. Hartioita/olkapäitä ei mulla enää kolota. Nytkin olen lähdössä salille, niin niin, ohjelmaan ennen treeniä kuuluu huolelliset lämmittelyt, venyttelyt ja sun muut mm. olkapäille. Toki jos noita on jo kokeiltu, eikä auta, niin ei voi mitään. Yksilöllistähän tämä on.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oletteko kokeilleet olkapäävaivoihin olkapäiden liikkuvuuden parantamiseen tähtääviä treeniä, esim. keppijumpalla, venyttelyillä, verryttelyillä, lämmittelyillä

Joo kyllä mä olkapäät lämmittelen aina ennen treeniä. Silloin tällöin lepopäivinä tulee niitä myös venyteltyä, toki useimminkin voisi.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
@Lemponen Aloitan treenit aina soutamalla ja lopetan treenit venyttelemällä 15-30minuuttia, siinä tulee lämpöä ja olkapäävaiva johtuu nuoruudesta, kun sen mursin, siihen taisi jäädä joku luipiikki tai sitten siihen on tullut kuluma. Napsuu ja paukkuu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yksi entinen olkapäävaivainen ilmoittautuu, oli kuulemma sama vaiva kun keihäänheittäjillä. Koska mulla vakuutus niin menin parhaalle tietämälleni ortopedille Harri Heliölle ja se purki asian aika hyvin, mun vaiva ja suurin osa urheilijoiden olkapää vaivoista olisi leikattu ennen, nyt 2010-luvulla hoito muuttui täysin ja lääke on ammattimainen fysioterapia, eikä mikä tahansa vaan tuo Heliökin lähettää potilaansa aina tietylle fyssarille, tekevät yhteistyötä "puhuvat samaa kieltä" ja toden totta muutaman viikon treenillä jonka fyssari antoi olkapää tuli kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oma intohimo on vuosien aktiivisen punttailun myötä siirtynyt enemmän juoksemisen puolelle. Juoksemisesta saan vaan sellaisen hyvänolon tunteen revittyä irti, jota punttailusta en ole saanut moneen vuoteen. Nykyään käyn edelleen salilla, mutta ideana on vain ylläpitää lihaskuntoa ja tätä vähäistä lihasmassaa, jonka olen hankkinut. Reisiluun rasitusmurtuma opetti myös sen, että jalkalihaksien treenaamista ei kannata lopettaa kokonaan, vaikka juoksemassa paljon kävisikin.

Punttaaminen on semmoista hommaa, että minusta siinä pitää oppia käyttämään aika paljon mielikuvitusta tai muuten homma rupeaa tylsistyttämään jossain vaiheessa. Treenikaverista on paljon hyötyä, jotta pystyy kehittelemään uudenlaisia ärsykkeitä. Treenaamisen pitää kuitenkin ainakin omasta mielestäni johonkin pisteeseen asti tuntua pahalta. Koska siellä kipualueella kuitenkin sijaitsee kehitys ja peruskuntoilijanakin siitä oppii vuosien myötä tykkäämään. Samoja ohjelmia veivaamalla tuo kipualueelle meneminen ainakin itseltäni jossain vaiheessa häviää ja silloin hommasta tulee pakkopullaa, eikä siinä pidemmän päälle ole hirveästi ideaa.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@mikkelson @banaaninviljelijä Ok.

ortopedille Harri Heliölle ja se purki asian aika hyvin, mun vaiva ja suurin osa urheilijoiden olkapää aivoista olisi leikattu ennen, nyt 2010-luvulla hoito muuttui täysin ja lääke on ammattimainen fysioterapia, eikä mikä tahansa vaan tuo Heliökin lähettää potilaansa aina tietylle fyssarille, tekevät yhteistyötä "puhuvat samaa kieltä" ja toden totta muutaman viikon treenillä jonka fyssari antoi olkapää tuli kuntoon.
Omakohtaisesti toteaisin, että tuossa voisi olla ainakin minun kohdalla vinha perä. Olen miettinyt, ettei ongelma ole pelkästään olkapäissä tai hartioissa, vaan laajemmin kaikki olkapäihin vaikuttavat lihakset ja nivelet (yläselän, rangan, rinnan, käsivarsien alueilla). Aiemmin kertomani lisäksi mulla ohjelmaan kuuluu myös kuntonyrkkeily, sekä rangan, olkapäiden, käsivarsien jne. kiertoon ja liikkuvuuteen liittyvät venyttelyt ja harjoitukset. Itse kun olen täysi maallikko näissä asioissa, niin en osaa asiaa paremmin selittää. Käyn viikottain jumpassa ja kuntonyrkkeilyssä, joissa minun mielestä tehdään laajalti treenejä, jotka vaikuttavat mm. minun olkapäihini. (On sanottava, että kaikki nämä harjoitteet ovat vaikuttaneet positiivisesti myös aiempiin alaselän selkävaivoihin ja iskiakseen, noissa treeneissä kun tulee tehtyä aika pirusti myös vatsalihaksia. Vatsalihakset kun ovat kunnossa, ei ole selkävaivojakaan, imho.)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vatsalihakset kun ovat kunnossa, ei ole selkävaivojakaan, imho.)
Kuulostaa ihan järkevältä.
Itsekin havahduin kymmen vuotta sitten ettei epämääräinen urheilu/kuntosali ole ikämiesluokkiin jo osallistuvalle harrastajalle parasta vaan siinä täytyy olla joku järki mukana. Parhaita päätöksiä on ollut joka viikkoinen Pilates 10 vuotta, vahvistaa sisäisiä vatsaja -ja selkälihaksia todella hyvin, ulkoiset olikin jo kunnossa mutta niitä yliarvostetaan muutenkin. Ja sitten myös joka aamuinen ulkoilu, eli suoraan sängystä ulos lenkille, kävelyä, juoksua ,portaita mikä on sen hetkinen kunto. Tärkeää että tekee joka aamu. Näiden lisäksi sitten muut pelit, nyrkkeilyt ja puntit.
Perusta pitää olla kunnossa että jaksaa (toimisto)töissä ja arjessa.

Yksi arvostettu jenkki personal trainer sanoi hyvin, kun porukka tulee pyytää treeniohjelmia häneltä niin sen ensimmäinen vastaus on että kävele 12 000 askelta ensiksi per päivä ja sitten tehdään sulle ohjelma. Perusta kuntoon. Sohvalta ei lähdetä suoraan salille.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuulostaa ihan järkevältä.
Itsekin havahduin kymmen vuotta sitten ettei epämääräinen urheilu/kuntosali ole ikämiesluokkiin jo osallistuvalle harrastajalle parasta vaan siinä täytyy olla joku järki mukana. Parhaita päätöksiä on ollut joka viikkoinen Pilates 10 vuotta, vahvistaa sisäisiä vatsaja -ja selkälihaksia todella hyvin, ulkoiset olikin jo kunnossa mutta niitä yliarvostetaan muutenkin. Ja sitten myös joka aamuinen ulkoilu, eli suoraan sängystä ulos lenkille, kävelyä, juoksua ,portaita mikä on sen hetkinen kunto. Tärkeää että tekee joka aamu. Näiden lisäksi sitten muut pelit, nyrkkeilyt ja puntit.
Perusta pitää olla kunnossa että jaksaa (toimisto)töissä ja arjessa.

Yksi arvostettu jenkki personal trainer sanoi hyvin, kun porukka tulee pyytää treeniohjelmia häneltä niin sen ensimmäinen vastaus on että kävele 12 000 askelta ensiksi per päivä ja sitten tehdään sulle ohjelma. Perusta kuntoon. Sohvalta ei lähdetä suoraan salille.
Allekirjoitan. Tuossa mainitsemassani jumpassa tehdään usein joitain pilatesliikkeitä. Samoin tuo 12000 askelta/päivä, itse en siihen pääse, keskim. 8000-10000 askelta/päivä on minun taso (toki parhaina päivinä, kerran viikossa >10000-12000 askelta/päivä), mutta onhan tuokin jo jotain ja jeesaa minua paljon.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mitäs muita liikkeitä olette tehneet noille syville vatsalihaksille, kuin lankutusta?
 

F#21

Jäsen
Mitäs muita liikkeitä olette tehneet noille syville vatsalihaksille, kuin lankutusta?
Mulle fyssari opetti nuorempana liikkeen, jossa ollaan selällään makuulla ja polvet koukussa. Sitten aktivoidaan syvät vatsalihakset ja nostetaan toinen jalka 5-10cm maasta ylös. Tätä sitten vuorotellen per jalka. Vyötärön alapuolelta pystyy sormilla tunnistelemaan, että nuo lihakset pysyvät aktiivisena toistojen aikana.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Lankuttaminenhan on aika kokonaisvaltainen liike koko keskivartalolle. Hyvin yksinkertainen liike on seuraava: selin makuulle, jalat koukkuun (jalkaterät lattiassa) ja painaa napaa kohti lattiaa. Tällä liikkeellä tuntee, kuinka vatsalihakset painavat selkärankaa.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aika usein tulee tehtyä salilla vatsalihastreeni heti treenin aluksi lämmittelyiden jälkeen ennen varsinaista treeniä. Ihan sen takia, että vatsalihakset ovat paremmin hereillä ja mukana sitten itse treenissä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Äkkiseltään kokeiltuna varsinkin tuo navan painaminen lattiaa kohti tuntui hyvältä liikkeeltä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: F#21

Jeffrey

Jäsen
Ei se välttämättä ole niin yksinkertaista, että syvät lihakset pitävät selän kunnossa. Kauppalehdessä oli hyvä juttu selkäongelmiin liittyen.

Ex-jääkiekkoilija korjaa suomalaisten selkäongelmia omalaatuisella metodilla: ”Monelta on mennyt vuosia ja tuhansia euroja hukkaan”

Tässäkin oletuksena on se, että kivut ja viat ovat selkeitä, jolloin myös niiden manuaalinen terapia on helpompaa.

Uskoisin, että suurin osa meistä kuntoilijoista ja miksi ei muistakin kansalaisista kärsii varsin epämääräisistä kivuista, säryistä, kolotuksista ja lihas- tukielimien vaivojen tuomista muista oireista: huimaus, heikotus, aivosumu, sumea näkö etc etc. Tällöin vaivan manuaalinen hoito on paljon paljon haastavampaa.

Monipuolinen liikunta ja miksei myös manuaalinen terapia tuo tällöin varmaan avun. Omalla kohdalla myös rakenteellinen tukkosuus tuo oman haasteesa, joka vetää varsinkin yläkropan lihakset varsin symmetriseen jumiin kauttaaltaan. Veri ei kierrä, ahdistaa, hermostossa ei nesteet kierrä ja puristaa. Toki kyseessä on kokonaisvaltainen monen tekijän summa, mutta tuo tukkosuus ja myös sen tuomat nukkumisen (-palautumisen) haasteet ovat niistä olleet omalla kohdalla merkittävämpiä. Toki tällöin herään syyhyn kun oireet ovat varsin symmetrisiä.

Itse olen varmasti peruskoulutukseltani varsin perinteinen salijuuso. Kuitenkin kun salilla tekee hommia järjevästi ja monipuolisesti, liikkuu muutenkin ja pitää huolta myös lihashuollosta niin pidemmälle pääsee. Olen kyllä tänä vuonna käyttänyt sen pari tuhatta euroa myös erilaisiin manuaali terapioihin. Joista olen varmasti apua löytänyt. Kuitenkin se todellinen ratkaisu löytyy omaa tekemistä kehittämällä ja niihin todellisiin juurisyihin puuttumista.

Toki, manuaaliterapia on hyvä silloin kun on selkeä syy mitä hoitaa. Valtaosalla meistä ei näin kuitenkaan välttämättä ole.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei se välttämättä ole niin yksinkertaista, että syvät lihakset pitävät selän kunnossa. Kauppalehdessä oli hyvä juttu selkäongelmiin liittyen.

Ex-jääkiekkoilija korjaa suomalaisten selkäongelmia omalaatuisella metodilla: ”Monelta on mennyt vuosia ja tuhansia euroja hukkaan”

Pätevältä vaikuttaa. Ainakin oman kokemuspohjan mukaan lääkärille meno selkäongelmissa on yleensä riski. Riski sen takia, että sieltä tulee yleensä lääkkeitä jotka poistavat kipua, mutta eivät hoida ongelmaa. Hyvä fyssari tai niksauttaja tai mikä lie on huomattavasti parempi tie kohti tervettä selkää. Toki sitten on tapauksia, että fysiolla ei saada mitää aikaiseksi, mutta kaippa se prosentti on suht pieni. Yhteiskunnan ja yritysten pitäisi ehdottomasti lisätä panostusta ennaltaehkäisyyn ja fysikaalisiin hoitoihin. Lapset ja nuoret ajoissa fyssareille ja urheiluharrastukset monipuolisemmiksi. Tämä on myös urheiluseurojen kannalta tärkeä juttu. Työssäkäyvät taas pitäisi saada liikkumaan oikein ja vanhukset kunnan järjestämille jumpille pari kertaa viikossa. Tämä säästäisi yhteiskunnan rahoja aivan mielettömästi.

Oma jätkä harrastaa 4 kertaa viikossa yleisurheilua ja sen monipuolisuus lajikirjon takia pitää kropan todella hyvässä kunnossa. Ongelmat alkaa, jos alkaa, vasta kun rupeaa keskittymään tiettyyn lajiin ja harjoitukset sekä kuorimitus kovenee. Nyt 12-vuotiaana otetaan mukaan fysikaaliset ennaltaehkäisevät hoidot, eli yritetään helpottaa kropan liikkuvuutta ja lihasten saamaa rasitusta mahdollisimman paljon. Saas nähdä mitä sälli tykkää kun lihaskalvoja aletaan venyttämään?

Kokonaisvaltainen kropan rasitus ja hyvä lihaskunto on kaiken perusta hyvälle selälle. Toki poikkeukset vahvistaa säännöt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös