Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 640
  • 4 643

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaihtoehto a siis. Pitäisitkö sarjojen lukumäärän samana, jos lisään painoja mutta vähennän toistomääriä?

Teen muuten hauiskäännöt useimmiten tangolla. Eikö sitä lasketa isoksi ja raskaaksi liikkeeksi hauiksille? Kysyn, kun en tiedä :)

Voihan sen sarjamäärän pitää samana tai sitten muuttaa. Vähän ympäripyöreä vastaus tähän. Näillä pienillä toistomäärillä ajattelin tuommoista 3-6 aluetta, sarjamääriä ja toistoja vaihtelemalla tässäkin saa aikapaljon vaihtoehtoja esille. Joku perus 3x5 isoilla painoilla voi olla ihan hyvä setti ja tähän sitten päälle vaikka jotain hinkkausta käsipainoilla. 5x5 pyramidina voi olla myös ihan hauska, eli keskimmäiseen sarjaan isoimmat painot ja siitä takas alas. Tai sitte kaikki nousevana. Yksi mistä itse tykkäsin todella paljon aikoinaan oli 10x3 minuutin palautuksilla. Tuossa saa kohtuu kovat painot, mutta samaan aikaan volyymiakin tulee hyvin. Itse suosittelisin tuota mielellään vain yhdelle liikkeelle treenissä eli tässä tapauksessa hauiskäännölle tangolla, muu treeni sitten normaalisti. Loppuen lopuksi vaihtoehtoja löytyy paljon eikä niistä mielestäni ole yhtään "sitä ainoaa oikeaa".

Kai tuo hauiskääntö tangolla menee jokseenkin isosta liikkeestä vaikka kyseessä onkin aika eristävä liike. Riippuu tietenki vähä tekotavasta. Semmonen aavistuksen ronskimpi tekniikka menee ehkä vähän isommasta liikkeestä (järkevyyden rajoissa tietty). Pidemmän päälle kuitenkin lähinnä moninivelliikkeitä pidän varsinaisesti isoina ja niistä leuat on se kuningasliike yläkropan vetäville.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyyt pitää pikkasen jarrua laittaa ja himmailla.
Kuten edellä kirjoitin, Gymlogeista ja muista vastaavista videoista saa oikein hyviä vinkkejä tekniikkaan ja liikevalikoimaan yleensä. En minä ainakaan niitä orjallisesti ole koskaan noudattanut, vaikka muutama liike Nyyssölän videoilta on treeneihin tarttunutkin.

Jarrut on perseestä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Oletan, että kysymyksesi oli kohdistettu nimenomaan seuraavaan lainaukseen?

Oikein oletettu. Kiitos selkeästä ja asiaa hyvin avaavasta vastauksesta.

Taisitkin tuolla pitäväsi miehistä ja yksijakoisista ohjelmista. Tässä nyt alkuun on se mies, tadaa, ja jos yksijakoista ohjelmaa haluat tehdä, ja panostaa käsiin, niin tee ihmeessä käsiliikkeet ensin!

Täyden palvelun kuntosalineuvontaa, mies kaupan päälle? ;)

Voihan sen sarjamäärän pitää samana tai sitten muuttaa. Vähän ympäripyöreä vastaus tähän. Näillä pienillä toistomäärillä ajattelin tuommoista 3-6 aluetta, sarjamääriä ja toistoja vaihtelemalla tässäkin saa aikapaljon vaihtoehtoja esille. Joku perus 3x5 isoilla painoilla voi olla ihan hyvä setti ja tähän sitten päälle vaikka jotain hinkkausta käsipainoilla. 5x5 pyramidina voi olla myös ihan hauska, eli keskimmäiseen sarjaan isoimmat painot ja siitä takas alas. Tai sitte kaikki nousevana. Yksi mistä itse tykkäsin todella paljon aikoinaan oli 10x3 minuutin palautuksilla. Tuossa saa kohtuu kovat painot, mutta samaan aikaan volyymiakin tulee hyvin. Itse suosittelisin tuota mielellään vain yhdelle liikkeelle treenissä eli tässä tapauksessa hauiskäännölle tangolla, muu treeni sitten normaalisti. Loppuen lopuksi vaihtoehtoja löytyy paljon eikä niistä mielestäni ole yhtään "sitä ainoaa oikeaa".

Todella hyviä ideoita, etenkin tuo pyramidi. Kiitos!

* * * * *

Kävinpä kokeilemassa pelkän yläkropan treeniä. Ihan ensimmäisenä huomasin, että tankkaus ennen treeniä pitääkin tehdä toisin kuin kyykyllä ja mavella alkava yksijakoiseni, sillä pwo-eväs pyrki sinnikkäästi ylös ja ulos. Vähän huonosti sujuneella nesteytykselläkin oli kieltämättä osuutensa.

Ohjelma meni vauhdissa inspiroituna näin:

ylätalja 2 x 10 myötäotteella + 2 x 10 vastaotteella
kulmasoutu 4 x 10
haiukset tangolla 2 x 10 + 2 x 5 (lisäsin painoja)
pystypunnerrus tangolla 3 x 10
hauikset käsipainoilla vuorotahtiin 4 x 10
penkki 3 x 10
jalkojen nosto dippitelineessä surkeat 4 x 12, ei uskaltanut enempää ja normaalisti ohjelmaan niiden lisäksi kuuluvat 3 x maksimi istumaannousut piti jättää väliin, kun evään sisällä pysyminen vähän epäilytti vieläkin.

Kommentteja? Aloitin isoimmalla liikkeellä ja jätin Jeffreyn ohjetta noudattaen penkin tehtäväksi muiden liikkeiden jälkeen. Mitä mieltä järjestyksestä noin muuten? Olisiko parempi tehdä hauisliikkeet peräkkäin ja heti ylätaljan jälkeen? Vielä kolmas hauisliike, esim. keskitetyt käännöt?

Liikkeiden määrä tuntui ihan sopivalta ja virta riitti loppuun asti epäonnistuneesta tankkauksesta huolimatta, tosin kulmasoutuun olisi ollut varaa laittaa enemmänkin kiekkoja.

Nyt kun tuota katson kirjoitettuna, niin ranskikset tuosta tietysti puuttuu; pitää miettiä niille sopiva paikka.

Outoa, kun treenin jälkeen ei ole jalat hapoilla :)
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Täyden palvelun kuntosalineuvontaa, mies kaupan päälle? ;)

Kyllä! Tämä se on homman nimi. PS: kuva ois kiva!

Kun nyt teet sitä yksijakoista, niin huomioi se, että vaihtelet treenijärjestystä riittävän usein. Okei, kaikki me semisaleilijat taidetaan olla tyyppiä, että tehdään siinä, missä suorituspaikka on vapaa, mutta jos edes suurinpiirtein yrittäisi treenejä jaksottaa.

Pääajatuksena on toki se, että tekee ne lihakset ensin, joihin haluaa juuri sillä hetkellä panostaa. Kuitenkin lihaksen kehitys ja kroppa kärsii siitä, jos tekee liian pitkään asiat samassa järjestyksessä.

Naisen kohdalla on pakko todeta se, että rintalihaksen kehitys ei varmaankaan ole niitä pääasioita? Tässäkin mielessä rintatreeniä on hyvä jättää taaemmas treeni järjestyksessä. Miehillä rinnan treenaaminen on valtaosin ulkonäköasia. Kuten todettu, jos punnerrusvoima haluat lisätä, treenaa ojentajaa. Naisella siinä rintahommassa ykkösasia ei kuitenkaan ole se lihas siellä alla, vaan se mitä on siinä lihaksen päällä.
 

Anonymity

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen hieman erimieltä.

Aina kannattaa suosia isoja moninivelliikkeitä ennemmin, kuin pienempiä ja eristävempiä. Jos haluaa johonkin panostaa enemmän, kuin toiseen niin silloin vaihtelee näiden isojen liikkeiden järjestystä ohjelmassa.

Nämä isot liikkeet ottavat paljon myös epäsuorasti muihin lihaksiin, joten en näe ideaa siinä, että keskityttäisiin joihinkin ns. hilavitkuttimiin siellä omissa treeneissä.

Penkkiä punnertamalla saat rasitetta rintalihaksille, mutta valtavasti myös olkapäille ja ojentajille.
Kulmasoutua tekemällä vahvistuu selän lisäksi hauikset, joten siinäpä ne liikkeet, mitä suosia jonkun hauiskäännön ja ojentajien erityishuomioimisen sijasta.

Nämä olettaen siis, että kyseessä ei ole mikään kokenut salihemmo.
 

Nautakorpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colonel Klink and his band
Rannetuki olisi ihan viho viimeinen vaihtoehto. .

Jep, kaikki tuet saliharjoittelussa vain huitulan helvettiin.

Kun näissä sinänsä ansiokkaissa neuvoissa lähdetään näinkin radikaaleille linjoille, niin olisi vissiin syytä tähdentää, että nämä(kään) ehdottomat neuvot eivät ihan jokaisen tilanteeseen sovi. Elikä itse aikoinaan vajaan 10wee treenin jälkeen teloin ranteeni pyöräilyonnettomuudessa enkä voinut mitään penkkipunnerrusliikkeitä suorittaa kuukausiin. Hommasin sitten tuskastuneena Wrangen rannetuet ja treenaaminen alkoi sujua. Joitain kuukausia myöhemmin pystyin sitten viskaamaan tuet pusikkoon, mutta ilman niitä olisi tullut melko pitkä tauko ilman vapailla painoilla tapahtuvaa rintatreeniä ja todennäköisesti motivaation lisäksi muutoinkin tulokset olisivat heikentyneet. Toki erityistapaus ja kaikkien pidempään treenanneiden tiedossa, mutta kuitenkaan en ehdottomasti kieltäisi ketään tukien käyttämisestä mikäli siihen jotain perusteluita löytyy.

Treenijärjestykseen ja apuliikkeiden ja pääliikkeiden rytmitykseen en viitsi ottaa kantaa. Niissä tuppaa olemaan mielipiteet samankaltaisia persereikien kanssa, eli jokaisella on omansa. Nyrkkisääntönä kuitenkin, että hermotuksen kannalta systeemeitä, frekvenssiä yms pitäisi vaihtaa aina silloin tällöin. Olen kokeillut monenlaisia metodeja ja suurin osa toimii kunhan niitä osaa välillä muunnella. Kaikille lihapäille suosittelen myös noin neljän viikon välein kevennettyä treeniviikkoa jolloin tehdään samat toistomäärät 60-70% tehoilla.
 

Jeffrey

Jäsen
Itse olen hieman erimieltä.

Aina kannattaa suosia isoja moninivelliikkeitä ennemmin, kuin pienempiä ja eristävempiä. Jos haluaa johonkin panostaa enemmän, kuin toiseen niin silloin vaihtelee näiden isojen liikkeiden järjestystä ohjelmassa.

Nämä isot liikkeet ottavat paljon myös epäsuorasti muihin lihaksiin, joten en näe ideaa siinä, että keskityttäisiin joihinkin ns. hilavitkuttimiin siellä omissa treeneissä.

Penkkiä punnertamalla saat rasitetta rintalihaksille, mutta valtavasti myös olkapäille ja ojentajille.
Kulmasoutua tekemällä vahvistuu selän lisäksi hauikset, joten siinäpä ne liikkeet, mitä suosia jonkun hauiskäännön ja ojentajien erityishuomioimisen sijasta.

Nämä olettaen siis, että kyseessä ei ole mikään kokenut salihemmo.

Ihan asiaahan puhut. Tässä voidaan kuitenkin alkaa erottelemaan termit bodailu ja voimailu toisistaan. Bodauksessa on tarkoitus kasvattaa näyttävät lihakset, voimailussa taas tavoitteena on siirtää kuorma X paikasta A paikkaan B mahdollisimman energiatehokkaasti.

Kannatan ehdottomasti myös isoja liikkeitä, jotka kehittävät koko kroppaa. Isot liikkeet menee kuitenkin lähes poikkeuksetta voimailun puolelle (okei, tekniikasta riippuen), ja ne osaltaan kannibalisoivat sitten lihasten kasvattamista, koska yksittäisiin lihaksiin paneutuminen on hankalampaa.

Eli voidaan ihan perustellusti todeta, että molemmat treenitavat ovat hyviä. Se, kumpi niistä tulisi kenenkin valita, riippuu tämän henkilön tavoitteista.

Esimerkiksi itse tein sen päätöksen tuossa loppu talvesta, että tavoitteenani on kesäksi hyvännäköinen ja jäntevä kroppa. Tiputin painoja, aloin keskittymään siihen, että kuormitus tulee haluttuun lihakseen, ja jätin myös isoja liikkeitä vähemmälle. Harjoituspainot ovat pudonneet hyvin selvästi aikaisemmasta, mutta muuhun lopputulokseen olen ollut tyytyväinen.

Esimerkiksi taas isoista liikkeistä... Jos teet kulmasoudun ensin, ja hauisliikken sen jälkeen, hauis kasvaa vähemmän kuin jos nämä harjoitteet tekee toisessa järjestyksessä. Tai, ainakin minulla on mennyt näin, toki olen kokoluokaltani melko kaukana ns. normaalista. Tämä taas aiheuttaa sen, että painot karkaavat helposti vähän turhan suuriksi, joka taas vaikeuttaa liikkeen kohdistamista haluttuihin lihaksiin.
 

Anonymity

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan asiaahan puhut. Tässä voidaan kuitenkin alkaa erottelemaan termit bodailu ja voimailu toisistaan. Bodauksessa on tarkoitus kasvattaa näyttävät lihakset, voimailussa taas tavoitteena on siirtää kuorma X paikasta A paikkaan B mahdollisimman energiatehokkaasti.

Kannatan ehdottomasti myös isoja liikkeitä, jotka kehittävät koko kroppaa. Isot liikkeet menee kuitenkin lähes poikkeuksetta voimailun puolelle (okei, tekniikasta riippuen), ja ne osaltaan kannibalisoivat sitten lihasten kasvattamista, koska yksittäisiin lihaksiin paneutuminen on hankalampaa.

Eli voidaan ihan perustellusti todeta, että molemmat treenitavat ovat hyviä. Se, kumpi niistä tulisi kenenkin valita, riippuu tämän henkilön tavoitteista.

Esimerkiksi itse tein sen päätöksen tuossa loppu talvesta, että tavoitteenani on kesäksi hyvännäköinen ja jäntevä kroppa. Tiputin painoja, aloin keskittymään siihen, että kuormitus tulee haluttuun lihakseen, ja jätin myös isoja liikkeitä vähemmälle. Harjoituspainot ovat pudonneet hyvin selvästi aikaisemmasta, mutta muuhun lopputulokseen olen ollut tyytyväinen.

Esimerkiksi taas isoista liikkeistä... Jos teet kulmasoudun ensin, ja hauisliikken sen jälkeen, hauis kasvaa vähemmän kuin jos nämä harjoitteet tekee toisessa järjestyksessä. Tai, ainakin minulla on mennyt näin, toki olen kokoluokaltani melko kaukana ns. normaalista. Tämä taas aiheuttaa sen, että painot karkaavat helposti vähän turhan suuriksi, joka taas vaikeuttaa liikkeen kohdistamista haluttuihin lihaksiin.

Mielestäni ei pidä lokeroida noin mustavalkoisesti bodailua ja voimanostoa normi bodailussa.

Jos aletaan vähän hassutella niin oletko törmännyt lihaksikkaaseen ja näyttävään kroppaan, joka tekee pienillä painoilla? Itse ainakin törmään päivittäin treenaajiin, jotka ovat näyttävän lihasmassan omaavia, mutta ne painotkin on isoja.

Voimailussa on mahdollista olla kasvamatta massallisesti, mutta jos vähääkään olet seurannut suomalaisia kehoilijoita niin on niillä sarjapainotkin todella kovia. Ja nämä treenit rakentuvat heilläkin pitkälle pääliikkeiden + eristävien varaan.

Jos ajatellaan anatomisesti niin lihas ei tiedä sitä, että mistä liikkeestä se rasitus tulee. Siinä olet oikeassa, että eristävä hauiskääntö rasittaa hauiksia keskitetysti, mutta monipuolisemman ja näyttävämmän tuloksen saat sillä, kun rasitus tulee isoista liikkeistä ja eristetyillä tekniikoilla viedään lihas sitten vasta loppuun.

Täytyy myös muistaa se, että hauis/ ojentaja on lihasryhmänä niin pieniä, että niiden treenaus ei vaadi yhtä paljon, mitä esimerkiksi selän tai rinnan.

Harvemmin näkee ihmistä, jolla on iso selkä, mutta pienet hauikset. Tai vastaavasti iso rinta, mutta pienet ojentajat.

Millä perustelet tämän viimeisen väittämäsi; Esimerkiksi taas isoista liikkeistä... Jos teet kulmasoudun ensin, ja hauisliikken sen jälkeen, hauis kasvaa vähemmän kuin jos nämä harjoitteet tekee toisessa järjestyksessä""

Kulmasoutu vastaotteella rasittaa hauiksia todella paljon ja kuormallisesti saat laitettua enemmän painoa, mitä keskitettyyn hauiskääntöön käsipainolla. Sen lisäksi kehittyy selkä ja moni muu lihas, joten olisi mukava kuulla, että miten pystyt näinkin radikaalisti toteamaan tämän? :)
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erittäin hyvää ja ansiokasta keskustelua ketjussa viime päivinä. Oli kyse sitten liikkeistä, sarjoista ja niiden pituudesta, remmien tai muiden käytöistä tai treenijaoista, kannattaa muistaa yksi keskeinen ja yksinkertainen tosiasia: Ihmiset ovat anatoomisesti erilaisia ja näin ollen eri liikkeiden tehokkuus eri lihasryhmien treenaamisessa voi vaihdella paljonkin. Joku penkkipunnerrus on hyvä esimerkki - jotkut lyhytkätiset ja paksun ylärinnan omaavat tekevät koviakin sarjoja, mutta liikkuvuus vaikka flyesien teossa ei ole suhteessa lähellekkään samaa luokkaa. Joillakin taas vetoremmien ja esimerkiksi Versa Grippsien käyttö voi olla edellytyksenä vaikka tarvittavien kovien painojen liikutteluun esimerkiksi olkapääliikkeissä.

Kannattaa kokeilla - kokeilemalla löytyy itselle sopivat liikkeet ja oppii omasta lihastuntemuksestaan. Netti on hyvä apuväline - ainakin itsen olen saanut vinkkejä ja 'vaihtoliikkeitä' treeneihin. Samalla tavalla kuin muihinkin harrastuksiin, myös kuntosalitreenaamiseen /kehon rakennukseen ja/tai muokkaamiseen liittyy yhden totuuden uskomuksia, joita jokainen on salilla kuullut jonkun alan vankkumattoman harrastajan hokevan. Niiden kuuntelemisen sijasta kannattaa keskittyä hyvin rytmitettyyn tekemiseen.
 

miiq

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Pittsburgh Penguins
Olisi etsinnässä kuntosali Helsingistä keskustan lähettyviltä. Kriteereinä lähinnä se, että sinne pääsee aamuisin ennen töitä eikä halpa hintakaan olisi pahitteeksi. Mitään vuoden sopimuksia en pysty tekemään kun ei ole tietoa miten pitkäksi visiitti Helsingissä jää.

Ehdotuksista/suositteluista olisin erittäin kiitollinen!
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi etsinnässä kuntosali Helsingistä keskustan lähettyviltä. Kriteereinä lähinnä se, että sinne pääsee aamuisin ennen töitä eikä halpa hintakaan olisi pahitteeksi. Mitään vuoden sopimuksia en pysty tekemään kun ei ole tietoa miten pitkäksi visiitti Helsingissä jää.

Ehdotuksista/suositteluista olisin erittäin kiitollinen!

Uskoisin, että Kisahallilla oleva, käsitykseni mukaan Helsingin kaupungin ylläpitämä kuntosali voisi sopia tarpeisiisi. Sinne pääsee useilla ratikoilla. Lisätietoja saat kun laitat hakusanaksi Kisahallin uusi kuntosali. salin varustelutasosta ei ole tietoa.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Jos olet ihan keskustassa töissä, suosittelen easy fit Hesari-salia, joka siis sijaitsee kluuvin kulmilla, vanhan hesariklubin tiloissa. 29 e kuukaudessa päiväkortti ja vissiin 39 koko päivä ilman mitään kausidiilejä. Riittävän hyvä ja siisti mesta, sisään omalla avaimella kuudesta aamulla eteenpäin. Ite käyn lounastunnilla ja silloin tosi hiljasta, tuskinpa aamusinkaan ole ruuhkaa.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisi etsinnässä kuntosali Helsingistä keskustan lähettyviltä. Kriteereinä lähinnä se, että sinne pääsee aamuisin ennen töitä eikä halpa hintakaan olisi pahitteeksi. Mitään vuoden sopimuksia en pysty tekemään kun ei ole tietoa miten pitkäksi visiitti Helsingissä jää.

Ehdotuksista/suositteluista olisin erittäin kiitollinen!
Kisahalli tosiaan on mielestäni oikein passeli paikka treenata, varsinkin jos tykkää käyttää vapaita painoja, käsipainoja sun muita. Laitteita tuolta nyt ei ihan hirveesti löydy. Aukeaa aamuisin seiskalta ja itse tuolla kävin keväällä aika paljon aamuisin ja silloin ainakin pääsi tekemään ihan hyvin ilman suurempia ruuhkia.

Myös TöölöGymiä voin suositella, löytyy Hesperiankadulta. Sali on todella iso ja sieltä löytyy suunnilleen kaikki mitä toivoa voi ainakin normitreenaajan näkökulmasta. En tuolla tosin ole noin vuoteen käynyt, enkä osaa sanoa paljonko siellä porukkaa pyörii esim. aamuisin. Hintaa tosin tulee huomattavasti enemmän kuin kisahallilla, mutta ei kuitenkaan vaadi mitään sitoutumista. Kuukauden kortti normihintaan 70€, opiskelijalle 56€, 10 kertaa 80€/60€.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Olisi etsinnässä kuntosali Helsingistä keskustan lähettyviltä. Kriteereinä lähinnä se, että sinne pääsee aamuisin ennen töitä eikä halpa hintakaan olisi pahitteeksi. Mitään vuoden sopimuksia en pysty tekemään kun ei ole tietoa miten pitkäksi visiitti Helsingissä jää.

Ehdotuksista/suositteluista olisin erittäin kiitollinen!

Albertinkadulla olisi 24 h avoin F24S. Itse en ole käynyt, mutta olen kuullut moitteita laitteiden huollon hitaudesta - tosin sillähän ei ole väliä, kun vapaat painot on keksitty :)

Nettisivuilta luntattuna 19,90 e / kk, kahden kuukauden irtisanomisaika.

Naisen kohdalla on pakko todeta se, että rintalihaksen kehitys ei varmaankaan ole niitä pääasioita? Tässäkin mielessä rintatreeniä on hyvä jättää taaemmas treeni järjestyksessä. Miehillä rinnan treenaaminen on valtaosin ulkonäköasia. Kuten todettu, jos punnerrusvoima haluat lisätä, treenaa ojentajaa. Naisella siinä rintahommassa ykkösasia ei kuitenkaan ole se lihas siellä alla, vaan se mitä on siinä lihaksen päällä.

Huoh, miehet... Rintalihas, jota on treenattu edes joskus, edesauttaa taistelussa ikää ja maan vetovoimaa vastaan ;)
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Albertinkadulla olisi 24 h avoin F24S. Itse en ole käynyt, mutta olen kuullut moitteita laitteiden huollon hitaudesta - tosin sillähän ei ole väliä, kun vapaat painot on keksitty :)

Nettisivuilta luntattuna 19,90 e / kk, kahden kuukauden irtisanomisaika.

Noi on ihan hyviä perussaleja, kamojen huolto saattaa joskus vähän kestää, mutta eipä ole ainakaan mua haitannut. Saunat sun muut puuttuu myös. Plussaa tosiaan siitä että ovat aina auki ja hinta on halpa eikä tarvi mihinkään sitoutua. Sörnäisissä on sitten toinen, jos vaikka sattuu siltä suunnalta tulemaan kohti keskustaa.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Aloitin punttitreenauksen piiiiiiitkan tauon jalkeen, viimeksi kun kavin salilla osa jatkoaikalaisista ei ollut varmaan viela syntynytkaan.

Pari kysymysta :
Millanen olis hyva lammittelyrutiini?
Teen tuolla Starting Strength -ohjelmalla eli kolmesti viikossa puntteja, mitas noina valipaivina vois tehda? Salille ilmeisesti ei kannata menna? Lenkkia, tennista, squashia?

Updatea tilanteeseen.
Eli tuolla SS menty helmikuusta alkaen seuraavasti:
1 Pva : Maastaveto - Penkki - Kyykky
2 Pva : Rinnalle veto - Punnerrus - Kyykky
Sarjat seuraavasti :
1*15 + 1*10 + 1*8 + 1*6 + 3*5
Painoja tietysti nostaen.
Helmikuusta kesakuuhuun tuli taukoja duunin yms takia kolme kokonaista viikkoa ja muutama paiva muuten.

Alkutilanne oli tosi surkea, itseasiassa huomattavasti heikompi mita kuvittelin. Eo:sta johtuen kehitysta on tullut roimasti, liikkeesta riippuen 50% - 100%.
Oma paino on pysynyt melkein samana, 2-3 kiloa tullut lisaa mutta kroppa on huomattavasti paremmassa kunnossa, on sentaan jo jonkinlaista ryhtia ja laskia on tippunut.
Paidat kiristaa olkapaista mutta mahan kohdalta jo loysaa kun aikaisemmin oli toisinpain. Housuissa ehka ainut negatiivinen eli osa vanhoista farkuista kiristaa reisista.
Kaikinpuolin erittain suositeltava rutiini.

Nyt on ajanpuutteen takia hieman muutettava rutiinia ja enaan en valttamatta paase kolmea kertaa viikossa salille.
Mites seuraava kuulostaa :
1. Pva : Mave - Penkki - Punnerrus - Kyykky
2. Pva : Rive - Penkki - Punnerrus - Kyykky
Sarjat samoja kuin eo.

Ideana tossa on etta haluasin ylakroppaan vahan lisaa ryhtia ja kyykkya taas keskikroppaa varten.
Lisataan etta kyykkya teen lievasti eteenpain kumartaen ja silla saan keskikroppaan (vatsa ja kyljet) lisaa kuormitusta. En tieda onko oikein mutta ainakin tuo tuntuu toimivan.

Mita tuohon asiantuntijat sanovat? Tuleeko tuolla koko kroppa otettua huomioon?
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Chilango: Sähän voisit ottaa mukaan treeneihisi etukyykyt. Siinä joutuu kontrolloimaan keskivartaloa ihan eri tavalla kuin perus takakyykyssä. Lisäksi se on parempi selälle, koska selkä ei joudu olemaan kyyryssä.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Saatan muistaa omiani, mutta mielikuvani mukaan SS:ssa piti tehdä kyykky aina treenin ensimmäisenä liikkeenä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Saatan muistaa omiani, mutta mielikuvani mukaan SS:ssa piti tehdä kyykky aina treenin ensimmäisenä liikkeenä.

Kyykky aina ensimmäisenä. Kuten tekisin myös kaikissa muissakin ohjelmissa. Vaikuttaa kuitenkin niin moniin lihaksiin ja vaatii näiltä lihaksilta myös hyvää tukea, että sitä ei ole hyvä tehdä väsyneenä. Jos on ensin väsytetty muita lihasryhmiä ja sitten ruvetaan kyykkäämään, niin ei kannata ihmetellä, jos jokin kohta vähän retkahtaa ja pieniä (tai isoja) loukkaantumisia tulee.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itselläni tullut sellainen ongelma eli, kun teen hauiskääntöä tangolla niin tuntuu, että vasen käsi tekee lähes kaiken työn. Ja myös vasen hauis on oikeaa hauista selvästi suurempi, ja sitten kun teen pelkillä käsipainoilla niin vasen hauis hyytyy oikeaa ensin. Kummallinen juttu ja tiedän ettei lihakset ole symmetrisiä.

Miten näitä voisi tasapainottaa? Olen tässä nyt yrittänyt vuorotellen vetää käsipainoilla ja aloitan aina tuolla oikealla kädellä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miten näitä voisi tasapainottaa? Olen tässä nyt yrittänyt vuorotellen vetää käsipainoilla ja aloitan aina tuolla oikealla kädellä.

Kun teet tangolla, keskity siihen, että heikompi käsi tekee enemmän töitä - vähennä vaikka painoa, mikäli ei muuten onnistu. Käsipainoilla tehdessä voit ihan hyvin ottaa vahvempaan käteen kevyemmän "aktivointipainon" ja heikompaan sitten niin ison kuin ilkeät.

Scadelle vielä kiitoksia, pyramidi oli kiva vinkki ja olen saanut sillä uutta kipinää myös kyykkyyn, joka jotenkin maistui puulta hetken aikaa. Jalkojen muotoon olen melko tyytyväinen, joten treenaan niitä lähinnä ylläpidon ja huvin vuoksi.

En tiedä, mitä palstan asiantuntijat ovat tästä mieltä, mutta jalkaprässissä on välillä mukavaa testata omaa fyysistä ja henkistä kapasiteettia seuraavalla tavalla: prässiin painoa sen verran, että 10 toistoa menee melko mukavasti, mutta viidestoista toisto on jo epämukavuusalueella. Kolme sarjaa koko ajan samoilla painoilla siten, että ensin 10 toistoa, minuutin palautus, 20 toistoa, kahden minuutin palautus ja 30 toistoa. Viimeisen sarjan jälkeen ei tärise pelkästään jalat vaan ihan koko kroppa ja silmissä sumenee, mutta fiilis on mieletön kun toistoista numerot 23-30 on koko ajan ollut varma siitä, että se toisto on viimeinen :)
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni tullut sellainen ongelma eli, kun teen hauiskääntöä tangolla niin tuntuu, että vasen käsi tekee lähes kaiken työn. Ja myös vasen hauis on oikeaa hauista selvästi suurempi, ja sitten kun teen pelkillä käsipainoilla niin vasen hauis hyytyy oikeaa ensin. Kummallinen juttu ja tiedän ettei lihakset ole symmetrisiä.

Miten näitä voisi tasapainottaa? Olen tässä nyt yrittänyt vuorotellen vetää käsipainoilla ja aloitan aina tuolla oikealla kädellä.

Kokeilepa tehdä alataljassa yhden käden hauiskääntöjä - seisaaltaan ja seisomaan selkä taljaa päin noin metrin päähän taljasta. Pitkä, aavistuksen pumppaava liike ja kyynärpää lähellä kylkeä/kiinni kyljessä. Tässä liikkeessä saat hyvän tuntuman hauikseen koko pituudeltaan ja mikä parasta, saat eristettyä hauiksen koko pituudeltaan.

Toinen mitä voin suositella tasapainottavaksi on myöskin taljassa tehtävä hauisliike pään taakse/ päälaelle. Eli ylätaljaan sellainen käsikahva, ja pikkurilli edellä 90-asteen kulmasta käännät hauiksella kahvan pään taakse. Voi tehdä molemmat kädet yhtä aikaa, mutta erityisesti tapauksessasi kannattaa tehdä vuorotellen.

Ja sitten joku varmaan sanoo, että ei noin, koska nuo molemmat ovat ns. muotoliikkeitä. No, noilla pystyy vahvistamaan heikompaa puolta ja voin taata, että sopivien sarjojen päätteeksi eristää hyvin periaatteessa koko käden.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Kohta on loma ohi ja palaillaan arkeen. Treeni on maistunut kesällä mainiosti ja syöminenkin on helppoa, kun on jonkinlainen rytmi. Viisi kertaa viikossa tulee käytyä ja jokainen lihasryhmä erikseen. Saa nähdä kuinka jaksaa sitten työn ohella tuollaista rääkkiä tai sitten loma on vienyt muistin, että miten hoidin sen viimeksi. Jotenkin saa kaikki irti, kun veti tänäänkin olkapäät omana päivänä. Neljä/viisi liikettä tuli tehtyä. Ei varmaan koskaan maistunut treeni näin hyvälle kuin nyt.

Miten muilla on mennyt näin kesällä treenit? Moni valittelee ainakin lämpimistä säistä, ettei jaksa treenata salilla. Itseäni ei juuri ole haitannut.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten muilla on mennyt näin kesällä treenit? Moni valittelee ainakin lämpimistä säistä, ettei jaksa treenata salilla. Itseäni ei juuri ole haitannut.

Kiitoksia kysymästä, treenit ovat sujuneet sujuvasti eikä kuumuudesta ole ollut haittaa. Tehnyt muutaman kuukauden yhden lihasryhmän kerrallaan, ja kokeillut pudotussarjoja, supersarjoja ja mekaanisia pudotussarjoja. Tällä viikolla siirtynyt kaksijakoiseen ja ainakin alun perusteella näyttää menevän hyvin perille.

Aerobista liikuntaa on tullut tehtyä, hyvien kelien aikaan, suhteellisen paljon ja tämä on hiukan kuluttanut lihasta pois. Lihaserottuvuus on hiukan parantunut ja juuri alkanut kalorien vähentäminen vienee asiaa oikeaan suuntaan. Ongelmani on lantion seutu ja perseen yläpuolella alaselkään kertyvät nesteet - lähtee kyllä pois suhteellisen nopeasti. Kehon rasvaprosentti tällä hetkellä noin 12 ja tarkoitus on tuosta tiukata maltillisesti lähikuukausien aikana.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Treeni sujuu kyllä, mutta lämpötila vaikuttaa negatiivisesti syömisiin. Lämpimällä ei meinaa mennä niin paljoa ruokaa kuin pitäisi, mutta viileällä menisi heti tarvittavaa määrää enemmän, joten olen joutunut tekemään kompromisseja ruoan laadun suhteen. Esimerkiksi tänään tei tonnikalapiirakkaa, jota en normaalisti söisi ainakaan arkiruokana höttöhiilarien ja kovan rasvan määrän takia, mutta tällä säällä 300 grammaa piirakkaa menee helpommin alas kuin pari puolen kilon satsia salaattia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös