Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 054
  • 4 643

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jupelta voisin kysyä sitä, että mitä haittaa vahvoista reisistä sitten on aerobisessa liikunnassa? Ymmärrän kyllä siinä tapauksessa haitan, mikäli aerobinen liikuntasi on 2+ tunnin juoksulenkkejä, mutta muuten en.

Siitä kyllä samaa mieltä, että typerää tehdä kyykkyjä siten, kuten suurin osa näyttää tekevän, että kyykkäys tehdään niin, että mennään juuri ja juuri 90 asteen kulmaan, tai ei ihan siihenkään, ja ylös. Kyykyt pitää tehdä, kuten sanoit, niin alas kuin pystyy. Painot pysyvät pienempänä, mutta hyöty on monta kertaa isompi.

En ymmärrä, miksei näitä oikeaoppisia kyykkyjä kannattaisi tehdä isoilla painoilla. Ne vaikuttavat kaikkiin lihaksiin välillä pohkeet-yläselkä. Mieluummin näitä usein kuin jotain pohje- tai etureisihinkkausta jossain tyttöjen laitteessa. En vaan tajua, miksi olisi järkevämpää tehdä tämä pienillä painoilla kuin isoilla.

Ja ei kai kukaan täällä ole edes tekemässä jatkuvasti mitään ykkösiä/kakkosia?
 
Alle kolmen toiston ei tosiaan kannata edes harkita menevänsä, jos ei jotain varsinaista syytä siihen ole. Ja etukyykky alkaa kyselemään keskivartalon kuulumisia, kun painot lähestyvät sitä ykkösmaksimia.

Hyvä tapa aloittaa kyykyn hakeminen on istua 10min putkeen kyykyssä. Tätä ei tokikaan tarvitse salilla tehdä, vaan vaikka kotona jossain sopivassa välissä - vaikka telkkaria katsoessa tai iltasatua lukiessa. Tai jatkoaikaan kirjoittaessa. Selkä saa olla köyryssä, kantapäiden tulee pysyä maassa. Ajan myötä alkavat tiukimmat paikat antaa periksi, ja kyykystä tulee luonnollisempi asento - niin kuin sen ihmisellä kuuluisikin olla. Lepoasento siis. Kannattaa muuten muistaa hengittää siinä kyykyssä istuessa. Ja alkuun jos on kovin tuskaista, tekee sen kyykkäilyn vaikka muutaman minuutin pätkissä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Ei ainoastaan hyvä, vaan paras. Opettelet nyt vielä heti alusta pitäen tekemään sen täysin pohjaan asti, hyvällä asennolla. Jos joku paikka kinnaa vastaan, teet liikkuvuusharjoituksia, jotta pääset syvälle. Siitä liikkuvuuden parantumisesta ja keskivartalon vahvistumisesta kiittää sitten kaikki muutkin liikkeet.

Aloitat vaikka takakyykyllä, mutta opettele myös etukyykky. Siinä pääsee kiusaamaan keskivartaloa ihan tosissaan. Yleensäkin kyykyssä aktivoit kehon isot lihakset ja myös hormonivaste on suotuisa. Alkaa keho puskemaan kasvuhormonia jne, kun isoilla raudoilla kyykkäilee. Mutta isot raudat vasta, kun tekniikka on kuosissa.

Kyllä kyykky on loistava liike, mutta mitä enemmän ja isommilla painoilla tekee kannattaa muistaa kohtuus. Itse en tee kyykkyä kuin kerran viikossa nykyisin, koska painot ovat sitä luokkaa ettei kroppa kestä jos otetaan useampia kertoja. Aloittelin salilla kolmella kyykkypäivällä viikossa, painojen lisääntyessä vähensin kertoja kahteen ja nyt lopuksi teen vain kerran viikossa kyykkyä. Perusperiaate on se, että kun perse osuu lattiaan niin käyt tarpeeksi alhaalla. Tuo on toki liioittelua, mutta osoittaa vaan sen että mielummin tekee oikein pienillä painoilla ja käy alhaalla asti kun laittaa sata kiloa, tekee kyykyt puoleen väliin ja sen jälkeen vilkuillaan ylimielisesti kun muut tekee jollain 60 kilolla. Itse siirryin tekemään kyykkyä kahdesti viikossa, kun 60 kilolla meni 1*12, 2*10. Nykyisellään teen kerran viikossa 5*5 sadalla kilolla. Tämän jälkeen vielä etu- ja takareidet, niin hyvä tulee. Toki voi myös tehdä kyykkyä toisena päivänä ja toisena "kyykkypäivänä" vaikka prässiä joka myös kehittää niitä samoja lihaksia, mutta en suosittele vaihtamaan kyykkyä prässiin, sillä kyykyssä kehittyy myös muut lihakset todella hyvin, prässissä ei.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jupelta voisin kysyä sitä, että mitä haittaa vahvoista reisistä sitten on aerobisessa liikunnassa? Ymmärrän kyllä siinä tapauksessa haitan, mikäli aerobinen liikuntasi on 2+ tunnin juoksulenkkejä, mutta muuten en.

Ehkä nämä on niitä makuasioita mutta mun itsellä teettämä ihmiskoe tässä männävuosilta kertoo sen puolesta mitä kirjoitin. Toki kärjistin asiaa peilaten siihen että salilla näkee porukkaa vääntämässä 3 kertaa viikossa takakyykkyä lyhyillä sarjoilla, mikä syö energiaa kaikilta muilta treeneiltä niin salilla kuin sen ulkopuolellakin. Toki jos olet huippu-urheilija jolla tarkat kuviot palautumisesta, kenties jopa hierojatkin hollilla niin asia voi olla toinen.

Kyykky on hyvä liike, mutta omasta mielestä yliarvostettu ja energiasyöppö isoilla painoilla(lyhyehköillä sarjoilla). Myös ne isot reidet on arkitoiminnassakin energiasyöpöt, eli mun mielestä isoista reisistä on enemmän haittaa kun hyötyä. Kääntäisin tämän vaikka ylösalaisin niin että järkevämpää on tehdä keppi niskan takana puhtaita kyykkyjä vaikka joka päivä 100 siellä himassa kun tempoa salilla lyhyitä sarjoja ja sitä myöten ainakin itsellä se oli jostain muusta pois.

Tosiaan aerobiset omasta mielestäni kärsi kovasta reisitreenistä, parhaimmillaan eli palloilulajeja tuli pelailtua 3-4 kertaa viikossa(salitreenit siihen päälle) ja yli kahden tunnin settejä putkeenkin. Nykyään vähemmän mutta en näe kertakaikkiaan mitään tarvetta isoille reisille, eikä missään nimessä ainakaan prässin kautta. Ja kysymyksestäsi vielä, vahvat reidet ei välttämättä ole ne isoimmat. Itse keskittyisin enemmän toistoihin, liikkuvuuteen ja räjähtävyyteen liikkeessä kuin raakaan voimaan missä tuijotetaan kiloja mitä saadaan ylös. Jos jonkun ohjelman nyt kyykylle keksisin niin tekisin varmaan kerran etu ja kerran takakyykkyä viikossa noin 3 x 8-10 sarjat, se riittää hyvinkin pitkälle ja yleensä olen kyykkyni tehnyt pysäytyksellä, myös penkinkin, tuo ihan eri meininkiä treeniin. Summataan vielä kärjistäen että kotikyykyt on tärkeämpiä kuin salikyykyt, meillä on koko painava ruumis käytettävissä joten hyödynnetään sitä siellä himassakin. Suosittelen suuntaamaan treeniä enemmän crossfit suuntaan, tehkää kelloa vastaan kevyillä painoilla, himassa vaikkapa ilman lisäpainoja. Siitä mallia: CrossFit - Mikko Salo - YouTube

Kaikki riippuu kaikesta, nämä vain ajatuksia siitä kun tavoitteena ei ole ollut voimannosto eikä bodybuilding mutta silti viettänyt salilla aikaa 1-5krt/vk yli 20v ajan.

_
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen suuntaamaan treeniä enemmän crossfit suuntaan, tehkää kelloa vastaan kevyillä painoilla, himassa vaikkapa ilman lisäpainoja. Siitä mallia: CrossFit - Mikko Salo - YouTube

Crossfittiin kuuluu olennaisena osana raskas voimaharjoittelu, eikä siinä ole kyseessä pelkästään "metconit" / "kuntopiirit", joihin ilmeisesti viittaat tuolla kelloa vastaan kevyillä painoilla tai kehonpainolla tekemisellä.

Kestävyyden yksi tärkeimmistä kivijaloista on voima.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuin tilauksesta ollut hyvää keskustelua kyykystä. Meikäläisellä kun hieman ongelmia ja vaivoja ollut kyseisessä liikkeessä. Eli alunperin iski kyykkyä tehdessä toisen pakaran yläosaan 'säteilevä' kipu. Tämän johdosta kävin fysioterapeutilla ja hänen diagnoosinsa oli iskias-hermo ja lääkkeeksi ei kovinkaan yllättävästi liikkuvuuden parantamista erityisesti takareisien kohdalla. Tämä olikin hyvä ja itsestäänselvä neuvo, koska tuolloin en yksinkertaisesti venyttellyt. Viime syksynä vuoden tauon jälkeen aloitin uudelleen käymään salilla, prässiä/kyykkyä tehdessä hermo vähän kiukutteli, mutta rasitusta vähentämällä ja venyttelemällä sain vaivan poistumaan ja pari kuukautta menikin hyvin kyykyn osalta.

Nyt pienen joulutauon jälkeen viimeisen kuukauden osalta on taas noussut kyykyssä ongelmia. Eli itse pyrin kyseisen liikkeen noin pari kertaa viikossa tekemään ja usein kun jalat ovat kunnolla levänneenä, ei ongelmia/kipuja ole tullut. Mutta noin joka toisella kerralla (viimeksi eilen ja tänään) seuraavana päivänä selkä on täysin jumissa. Tällä tarkoitan, että pienetkin äkkinäiset liikkeet sattuvat ja selkä ikään kuin jämähtää paikoilleen. Esimerkiksi selän ollessa hetken aikaa suorassa, pienikin kumartuminen ja selän kaarelle meneminen tuottaa ongelmia, ja toisaalta vähän aikaan esim. venyttelyn yhteydessä kumarassa oleminen tarkoittaa, että selkää ei meinaa saada enää suoraan. Uskoisin, että tämä kuulostaa tutulta ja kohtalaisen yleiseltä.

Sanoisin että tekniikka ja liikkuvuus on ihan ok(?...) tasolla, olen näihin kiinnittänyt huomiota, mutta ehkä en millään älyttömän kovalla pieteetillä. Mutta ehkäpä tekniikassa on ongelmana, että se ikään pääsee herpaantumaan välillä, jolloin suhteellisen kovat painot selässä tekevät 'tuhojaan'. Vyötä olen alkanut käyttämään ja tästä onkin ollut hyötyä, mutta ei täysin kipuja ehkäisevästi.

Mutta kuitenkin ensi kerralla keskityn ennen kaikkea tekniikkaan ja pyydän jotain kokeneempaan kaveria katsomaan. Samoin kun vähennän painoja, näitä kun on ehkä ollut liikaa heikolle tekniikalle ja toisaalta ovat heikentäneet tekniikkaa. Myönnettäköön vain, että en ehkä hirveästi tykkää rauhallisesta ja pienemmillä painoilla tekemisestä kuin mitä olisi mahdollisuus. Vähän liikaa oma reenaaminen on on/off tyyppistä, jolloin jos ei pysty sataaprosenttia itsestään antamaan, nousee kynnys lähteäkin salille. Ja toisaalta harmittaa jalkojen ja ylävartalon epäsuhta. Ylävartaloa kun pystyy tavallaan yksinkertaisemmin reenaamaan ilman takapakkeja/vaivoja, jolloin kehityskin kulkeen eritahtiin kuin jalkojen kanssa, mitkä ovat vähän liikaa jäähyllä milloin mistäkin syystä.

Mutta oma vikahan tämä on, täytyy tekniikka ja liikuvuus laittaa kunnolla kuntoon ja maltaa painot pitää maltillisina.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Crossfittiin kuuluu olennaisena osana raskas voimaharjoittelu, eikä siinä ole kyseessä pelkästään "metconit" / "kuntopiirit", joihin ilmeisesti viittaat tuolla kelloa vastaan kevyillä painoilla tai kehonpainolla tekemisellä.

Kestävyyden yksi tärkeimmistä kivijaloista on voima.

Kyllä jos erikoistut cross fittiin. Mun tarinoinnit on enemmänkin mistä löydän jotain hyvää tukeakseen jotain toista. Samalla salilla käy esim MMA treenareita joiden tiedän tekevän crossfittiä melkein pelkästään kelloa vastaan ja juuri näitä vaihtuvia kuntopiirejä mitä saa netistä, kuulemma erittäin hyödyllisiä.

Eikä tässä ole kukaan voimaa väheksynyt, itsekin olen joskus treenannut lyhyitä sarjoja saadakseen voimaa ja sitten jatkanut seuraavan kauden ehkä niillä samoilla painoilla mutta pidemmillä sarjoilla. Kun peilaan näitä omia kokemuksia omiin tarpeisiin, eri lajeihin, yleiskuntoon, arkeen jne totean että lyhyiden sarjojen voimaharjoittelusta on vähiten hyötyä. Haetaan jotain kultaista keskitietä mutta kallistun enemmän painottamaan kestävyyttä salillakin, siihen liittyy myös olennaisesti palautuksen minimointi sarjojen välillä. Edelleenkin avaus kommenttini oli antaa ajatuksia takakyykyn merkityksestä siinä vaiheessa kun painot nousee ja haetaan vain lukemaa päiväkirjaan. Tätä näkee salilla kuin salilla, saa välillä vastaavia mittasuhteita kuin penkin jumalointi vaikka toki on monipuolisempaa kropalle. Mutta myös kuluttavampaa mikä oli ainakin itselle se suurempi ongelma kun joka arkipäivälle oli yhdessä elämänvaiheessa urheilua kalenterissa.

_
 
Viimeksi muokattu:

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Tässä on treenaaminen kärsinyt kyllä jo todella pitkään jatkuvasta flunssasta yms. väsymyksestä, mitä ei tietysti helpota päiväkodista räkätauteja kantava esikoinen.

Mutta nopea kysymys, jalkapäivällä tuli jatkettua taas tauon jälkeen, eli joitakin viikkoja ilman treeniä pl. kevyet juoksulenkit. Tein takakyykkyä ensin pelkällä tangolla venyttelynä ja sitten hiukan kiekkoa päihin, todella maltillisesti. Jaloissa tuntui heti melko paskalta ja eipä siinä kyykkäilty kuin pari lyhyttä sarjaa. Tuon jälkeen kävelykin oli jo hankalaa ja vatsoja tekemään ja tuli siinä yhden jalan prässi ja pohkeet vielä varovasti veivattua.

Illalla hyvät venyttelyt, mutta seuraavat reilu kolme päivää jalat oli todella paskana. Lattialla istuminen oli melko kivuliasta ja kävely kuin paskat housuissa. Eli siihen kysymykseen, onko kroppa edelleen jossain tauti -tilassa, normisti isommatkin lihasryhmät on sen ~päivän hellänä. Kävin taas juoksemassa tunnin kun jalat alkoi vähän liikkumaan, nyt aukesi paikat hieman. Nykyään en siis revi jos on selvästi kipeä olo, ikääkin kun on jo se 30+.. Jotenkin vaan vaikealta tuntuu päästä enää mihinkään rytmiin kun homma tökkii niin hiton paljon koko ajan.

Jotain poretablettia vetelen aamuisin ja magnesium+sinkki ollut useimmin käytössä. Mutta pitäisikö hakea vielä jotain lisäravinnetta antamaan potkua tähän yleiseen nuutuneeseen tilaan? Ravintopuoli on noin muuten kohtuu hyvissä kantimissa. Vai onko se lopullinen alamäki nyt alkanut iän myötä..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla jalkapäivä vaatii aina ehdottomasti kunnon lämmittelyn ja sen jälkeen aktiiviset venyttelyt päälle. Lisäksi aloitan sarjat vielä tangolla ja lähden nousemaan siitä hiljalleen ylöspäin. Voisin kuvitella, että sairastelun päälle olisin täysin romuna, jos jättäisin alkutoimet vähiin.

Toki jos sulla on ollut tapana tehdä tuolla kuviolla ennenkin, niin lienee syynä vain se, että kroppa ei ole täysin kunnossa ollut tms. En lähde väittämään mitään varmaa, koska puoskarointia tämä vain on.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tänään tein ensimmäistä kertaa elämässäni ns. Zercher-kyykkyä ja on kyllä jännä liike. En ole tehnyt levypainoilla kyykkytreeniä varmaan kahdeksaan kuukauteen nyt, kun meni hermot viimeksi vammojen kanssa. Silti sain tuolla tyylillä 3x115 kg ja takakyykyssä meni 5x120kg silloin ennen vaivoja :D

Olin kyllä lievästi sanoen yllättynyt mutta tuo liikerata sopi sata kertaa paremmin, aika lähellä siis etukyykkyä. Jotenkin tosi luonnollisesti sai asennon hyväksi eikä ollut mitään kiristyksiä alasviennissä, niin kuin usein tulee takakyykyssä.

Sikäli siis voisin allekirjoittaa Jupen ajatuksen takakyykyn pakollisuudesta (joskin on pakko sanoa, että onhan se ihan jäätävä voimaliike) jokaiselle. Minulle ei tuo Starting strength viime vuonna sitten oikein sopinut, koska tuo kyykkääminen pisti kaiken jumiin.

Mutta nyt kokeillaan jotain muuta! Omaa lihaskuntoa olen pyrkinyt ylläpitämään kehonpainojumpalla ja kahvakuulalla, nekin ovat toimivia tapoja ja voimaa saa silläkin tavalla. Nyt sitten tuota crosstraining-touhua enemmän, se on kyllä ihan mukavaa vaihtelua.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Tässä on treenaaminen kärsinyt kyllä jo todella pitkään jatkuvasta flunssasta yms. väsymyksestä, mitä ei tietysti helpota päiväkodista räkätauteja kantava esikoinen.

Mutta nopea kysymys, jalkapäivällä tuli jatkettua taas tauon jälkeen, eli joitakin viikkoja ilman treeniä pl. kevyet juoksulenkit. Tein takakyykkyä ensin pelkällä tangolla venyttelynä ja sitten hiukan kiekkoa päihin, todella maltillisesti. Jaloissa tuntui heti melko paskalta ja eipä siinä kyykkäilty kuin pari lyhyttä sarjaa. Tuon jälkeen kävelykin oli jo hankalaa ja vatsoja tekemään ja tuli siinä yhden jalan prässi ja pohkeet vielä varovasti veivattua.

Illalla hyvät venyttelyt, mutta seuraavat reilu kolme päivää jalat oli todella paskana. Lattialla istuminen oli melko kivuliasta ja kävely kuin paskat housuissa. Eli siihen kysymykseen, onko kroppa edelleen jossain tauti -tilassa, normisti isommatkin lihasryhmät on sen ~päivän hellänä. Kävin taas juoksemassa tunnin kun jalat alkoi vähän liikkumaan, nyt aukesi paikat hieman. Nykyään en siis revi jos on selvästi kipeä olo, ikääkin kun on jo se 30+.. Jotenkin vaan vaikealta tuntuu päästä enää mihinkään rytmiin kun homma tökkii niin hiton paljon koko ajan.

Jotain poretablettia vetelen aamuisin ja magnesium+sinkki ollut useimmin käytössä. Mutta pitäisikö hakea vielä jotain lisäravinnetta antamaan potkua tähän yleiseen nuutuneeseen tilaan? Ravintopuoli on noin muuten kohtuu hyvissä kantimissa. Vai onko se lopullinen alamäki nyt alkanut iän myötä..
Uskon että sun kroppa ei ole vielä palautunut flunssasta. Monesti keho taistelee erillaisia pöpöjä vastaan vaikka itse sitä ei tiedä. Itseasiassa kehoon "hyökkää" 24/7 erillaisia viruksia ja bakteereja, joita immuunijärjestelmä torjuu. Kun olet ollut flunssassa, kehosi joutuu puolustautumaan samalla muita taudinaiheuttajia vastaan vaikka se yrittää selättää virusta, joka on nostattanut sinussa kuumeen.

Suosittelen, että käytät vitamiineja kolme kertaa päivässä. Itse syön talvikautena kolme beroccaa päivässä. Aamulla, päivällä ja illalla. En ole ollut kahteen vuoteen edes pienessä flunssassa, joten tiedän omakohtaisesti vitamiinien hyödyn. Lisäksi osta pullo kalanmaksaöljyä ja ota sitä ruokalusikallinen aamulla ja illalla. Muista, että et juo kahvia heti perään ja odotat 15 minuuttia, että aine imeytyy kehoosi.

Lisäksi huolehdi, että juot 3 litraa vettä päivässä. Näistä kaksi litraa saisi olla kivennäisvettä, että et huuhdo kaikkia suola, -ja kivennäisaineita kehostasi pois. Jos juot pelkkää vettä, kehossasi saattaa olla elektrolyyttivajaus, eli sinussa ei ole tarpeeksi suolaa. Jo pienikin vajaus aiheuttaa lihassärkyä ja kramppeja. Ja muista, että magnesium ei imeydy ilman B-vitamiinia!!

- herätessä juo puoli litraa huoneenlämpöistä vettä ja ota kalaöljy sekä berocca. Vältä kahvin juontia ainakin 15-20 min, että aineet imeytyy kehoosi.

- vältä juoksua, vaan polje vaikka kuntopyörää jos se on mahdollista yksi kuukausi.

- osta kaupasta pilatesrulla ja rullaa takareisiä joka ilta, jotta saat lihaskalvot auki.

- käy hierojalla jos se on mahdollista. Jaloissasi saattaa olla kuona-aineita, jotka ovat jääneet lihaksiin ja aineenvaihdunta on hidastunut.
 
Viimeksi muokattu:
... Vyötä olen alkanut käyttämään ja tästä onkin ollut hyötyä, mutta ei täysin kipuja ehkäisevästi.
...
Tässä mennään minun mielestäni metsään. Niin kovin usein, jos polvet aristaa, laitetaan polvisiteet. Jos selkä aristaa, käytetään vyötä. Ja vyötä tunnutaan muutenkin hyvin herkästi käytettävän. Ja tietenkin vetoremmit otetaan käyttöön turhan usein.

Sanoisin ennemminkin, että lisää harjoitusta keskivartalolle! Tee kunnon lisäpainovatsoja, lankkuja lisäpainoilla, selkää - ja tietenkin sitä kyykkyä. Tee maltillisilla painoilla vaikka pysähtyen pohjalla pariksi sekunniksi. Siinä näet onko tekniikka kohdallaan ja pitääkö keskivartalo. Vahvista siis sitä heikkoa kohtaa, äläkä ota jotain apuvälinettä, joka vielä vähentää sitä heikon kohdan kehittymistä.

Minä olen mennyt jo pidempään selkeästi sillä linjalla, että jos en jotain saa maasta nostettua tai kyykättyä ilman vyötä, on siinä liikaa painoa. Vetoremmit on magnesiumin lisäksi ainoa apuväline, jota käytän - ja remmit tulevat mukaan yleensä suorin jaloin maastavedossa, kun sarjat on 8-10 toistoa, sekä työntö- ja tempausvedoissa. Satunnaisesti sitten ehkä jossain kulmasoudussa, jos ottaa jotain 50kg käsipainoa käyttöön ja toistoja on 8-10.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä olen lähtenyt remmittömälle ja pidemmissä toistoissa myös vyöttömälle linjalle. Puristus on pitänyt ristiotteella toistaiseksi myös maksimiykkösessä, mutta ykköskokeilukerroilla olen pitänyt vyön varmuuden vuoksi mukana. Niitä on tosin nyt puoleen vuoteen kaksi kertaa takana ja puhutaan siis mavesta. Mä olen vähän samoilla linjoilla Väsyneiden Käsien kanssa siitä, että miksi ei kokonaisvaltaisesti vahvistaisi keskaria, jos se meinaa pettää kyykyssä ja/tai mavessa. Mä hinkutan vatsoja ja selkiä erilaisin variaatioin liki päivittäin jo siksikin, että se on ennaltaehkäisevää kaiken fyysisen vammautumisen kannalta.

Fundeerasin tässä alkuvuoden sekalaisen treenin jälkeen, että otan 5-3-1:n kokeiluun uudelleen. Jostain syystä en tykästynyt siihen syksyllä, mutta nyt kun lueskelin uudelleen tännekin linkittämäni blogikirjoituksen, tajusin ehkä asettaneeni painot väärin tms. typerää. Eilen sitten otin maven kokeiluun ja tuntuma oli erilainen kuin syksyllä, joten nyt on jo into piukassa. Lisäksi kun nuo kävelytiet ovat sulaneet, pääsee jälleen turvallisesti lönköttelemään pitkin kujia. Hirmu kiva juttu.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Uskon että sun kroppa ei ole vielä palautunut flunssasta..

Kiitos hyvästä vastauksesta, paljon mietittäviä asioita ikääntyvälle ei enää niin nuorelle leijonalle;)

Nyt kun selkäpäivä ja vetävät liikkeet on takana näyttää jo valoisammalta, ehkä tämä tästä vielä. En tosin osannut sitäkään aloittaa kevyesti, vaan ylätaljaa piti kiskoa hihnojen kanssa vaikka varmasti alkuun olisi riittänyt vähempikin. Noh katsotaan millaisia tuntemuksia kroppa viestii tänään-huomenna.

Ilokseni voin kuitenkin todeta, että aika moni listaamasi kohta täyttyy kyllä -vastauksella.
Tuota kahvin litkimistä en ole koskaan miettinyt, aamulla menee reilu mukillinen kahvia lähes samaan syssyyn kuin mahdolliset lisäravinteet. Eipä tuo olisi vaikea muutos siirtää kahvi vasta töihin, jos sillä on jotain positiivista vaikutusta. Aamu kuitenkin alkaa sillä mainitulla vesituopilla sentään!
Hierojalla käyn 4-6 viikon välein, fiiliksen mukaan runtua saavat jalat tai selkä. Kyseessä kunnon setti uheiluhierojalla ja tosiaan siltä tuntuu kotiin lähtiessä että ulko-ovi ei meinaa löytyä. Nyt on muuten vakiintunut aikainen aamu hierojalla käymiseen, onko tällä muiden mielestä mitään merkitystä? Ja kannattaisiko herätä tarpeeksi ajoissa ja käydä vaikka reippaalla kävelylenkillä ennen tuota? Paljon hierojan kanssa tulee juteltua kropan kunnosta ja kaikesta ylipäätään, mutta eipä ole koskaan tullut puheeksi tuollainen "valmistautuminen".

Noista lisäravinteista sen verran, että olen tyytynyt noihin marketin halvempiin, tällä hetkellä joku Vitaplex(?) ja otan sen yhden poretabletin päivässä. Sinkki ja magnesium puolestaan luontaistuotekaupan törkyhintaisia kapseleita.. Näistä taitaa olla muuten tuore ketjukin olemassa.

Tuo pilatesrulla pitänee hankkia, takareidet jumittavat herkästi ja taitaa olla hiukan sukuvikaakin tuossa. Jalat olivat viimeksi hierojalla käydessä todella tönköt, kun flunssa oli estänyt juoksun ja salitreenit pidemmän aikaa. Nuo kun jäävät pois, niin jää myös venyttely iltaisin telkkarin ääressä ja tekemättä mitään ei ainakaan nähtävästi ole hyvä juttu..

Tuosta juoksemisesta yleisesti, siitä on paljon puhuttu tässäkin ketjussa ja ajattelin ensi kesänä painottaa enemmän vetoja ja johonkin väliin sitten palauttavaa hölkkäilyä. Juoksu hikiurheiluna on eräänlainen henkireikä itselle ja sitä tulee harrastettua myös kaverin kanssa. Miten tuo juoksentelu sitten sopii salitreenin kanssa samoille viikoille? Nykyään tavoitteet on laskettu lähinnä kunnossa pysymiseen ja mahdollisesti lihasten erottumiseen läskin sijaan. Aina puhutaan kuinka juoksu "syö" lihaksia. Jalat ei ainakaan ole kutistuneet..
 
Itse hylkäsin takakyykyn siinä vaiheessa, kun halusin saada tehtyä maksimeita tai ison prosentin nostoja kunnon syvyydellä ja syvyyden kanssa joutui kikkailemaan. Myöskin varmistajia tarvisi aina sen pari ja muutenkin etukyykky on huomattavasti turvallisempi liike, kun painot voi kipata aina eteen. Myöskin kun rinnallevetoa tulee tehtyä lähes joka treenissä, niin etukyykystä ei sen suhteenkaan ole haittaa. Takakyykkyjä jos nykyään teen, niin pelkästään räjähtävää jalkatreeniä tehtäessä. Silloinkin painona on tanko ja liikkeenä iskuhypyt.

Ja voin kertoa, että kun rupesin tekemään oikein kunnolla etukyykkyä, niin kyllä reidet oli aika rapeat pari päivää aina treenin jälkeen.

--

Juoksu sopii oikein mainiosti puntin kanssa, varsinkin kun on tarkoitus enemmän kiinteyttää ja eheyttää kuntoa. Eli jos juokset pitkiä matkoja, etkä niinkään harjoittele varsinaista juoksemista, niin omasta mielestäni voi vaikka juosta salille tekemään päivittäin tai aina kun kerkeää puntin. Pituutta ei tarvitse olla niin paljoa toki, mutta juokseminen pitää hyvänä verenkierron ja palautumisen, jolloin jumeja ei pitäisi tulla. Sitten jos lihasmassaa haetaan, niin safkaa vaan terveellisesti ja lisää napaan.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juoksutreenin väheksyminen ja sen katabolisen efektin liioitteleminen on lähinnä peruspuntillakävijän tekosyy välttää aerobista treeniä. Aerobisen treenin lihaskasvua haittaavat tekijät tulevat oikeasti esille vasta silloin kun tähdätään tosissaan joko kilpailulavalle kehonrakennuksessa tai pyritään kilpailemaan kestävyysurheilussa.

Normaalille salilla käyvälle ja itsestään huolta pitävälle noi negatiiviset vaikutukset jää niin pieniksi, ettei niistä kannata stressata. Sen sijaan positiiviset efektit niin suorituskykyyn kuin terveyteen ovat selvät. Terveyden ja hyvän peruskondiksen ja ulkonäön puolesta kannattaa käydä sekä salilla, että juosta/hiihtää tai tehä jotain muuta vastaavaa aerobista.

Sen verran voin kuitenkin suositella, että treenit liikkuvat rankkuuden puolesta kahdella selkeästi eri alueella. Eli kevyet (oikeasti kohtuu kevyt) pidempikestoinen hölkkäily peruskuntoalueella, sykkeet pysyy alhaalla eikä keho kerrytä maitohappoa. Toinen alue sitten taas oikeasti rankat treenit, jotka ovat lyhytkestoisempia ja hapottavat. Nämä ovat usein erimuotoisia intervallitreenejä. Jos näitä intervalleja haluaa vielä pilkkoa niin voi tehdä vauhtikestävyyttä, esim 3x10 minuuttia, 2x20 minuuttia ja maksimi- ja nopeuskestävyyttä tyyliin 4x5 minuuttia, 6x2 minuuttia. Perusvirhe aerobisessa treenissä on se, että treenataan liian tasaisesti semmoisia keskikovia treenejä aina, jotka tuntuvat kohtalaisesti mutta eivät uuvuta. Paljon hyödyllisempää on selkeä kontrasti kevyissä ja raskaissa treeneissä. Noiden rytmittäminen punttitreenin oheen sujuu aika helposti eikä siinä mitään ihmeellistä oikeastaan ole. Ehkä alkuun yksi tuollainen kovempi treeni viikossa + puntit + kevyttä. Kaksikin voi jossain vaiheessa tehdä noita kovia, mutta sen yli en suosittele menemään.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ehkä alkuun yksi tuollainen kovempi treeni viikossa + puntit + kevyttä. Kaksikin voi jossain vaiheessa tehdä noita kovia, mutta sen yli en suosittele menemään.

Lyhensin tähän pieneen pätkään mutta mites esimerkiksi pallopelit käyvät intervalliharjoitteina? Itse pelaan viikoittain sählyä ja tennistä ja niissä tulee paljon intervallityyppistä kuormitusta, eli voiko "korvata" juoksulenkkiä niillä. Itse ainakin vihaan koko juoksemista :)
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lyhensin tähän pieneen pätkään mutta mites esimerkiksi pallopelit käyvät intervalliharjoitteina? Itse pelaan viikoittain sählyä ja tennistä ja niissä tulee paljon intervallityyppistä kuormitusta, eli voiko "korvata" juoksulenkkiä niillä. Itse ainakin vihaan koko juoksemista :)
Joo pallopelithän on pitkälti juuri intervallityyppistä rasitusta ja sellaisena ne kannattaa treenipäivyriin pistää. Kunhan vaan itse pitää huolen, että siellä tosiaan menee semmoisella asenteella eikä vain hölkkäile ympäriinsä. Missään nimessä palauttavaa tai peruskuntotreeniä ne eivät ole.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Painoharjoittelun ja juoksemisen yhdistäminen

Miten mahtaa toimia puntin ja juoksun yhdistäminen samaan treeniin? Että ensin juostaan lenkki ja perään vedetään puntti, niinq 2 kärpästä. Pitkäksihän treeni venähtää ja juokseminen syö x-määrän puntilta tehoa. Energiaa on treenin aikana/välissä tankattava.

Jos verrataan tätä siihen, että juokseminen ja puntti olisivat eri päivillä niin onko tällä paljonkin eroa? Oma kokemus on, että jos on edellisenä päivänä vetänyt puntin niin seuraavana päivänä ei juoksu kulje niin hyvin. Kun tekisi vaan mieli syödä ja maata. Jos vetäiskin siis molemmat yhtenä päivänä putkeen ja sitten seuraavana päivänä vaan söisi ja makaisi. Ja tekisi jotain kevyttä huoltavaa & täydentävää treeniä.

Miksi muuten sanotaan, että (kestävyys)juoksu ja painoharjoittelu sopivat hyvin yhteen? Se kun on juuri täysin päinvastoin. Kaksi ääripäätä, jotka molemmat haittaavat toisiaan kun kummassakaan ei pysty pitkälle kehittymään. Mutta jos tarkoituksena on olla mahdollisimman hyvä molemmissa niin miten treenit kannattaa sovittaa?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten mahtaa toimia puntin ja juoksun yhdistäminen samaan treeniin? Että ensin juostaan lenkki ja perään vedetään puntti, niinq 2 kärpästä. Pitkäksihän treeni venähtää ja juokseminen syö x-määrän puntilta tehoa. Energiaa on treenin aikana/välissä tankattava.
Mieluummin toisin päin, eli ensin puntti ja siihen perään juoksu. Punttitreenin aikana kannattaa siemailla juomaa, jossa on ainakin hiilihydraattia sopivana liuoksena ja jos haluaa vielä lihaskasvun kanssa hifistellä, niin aminohappoja mukaan. Monilla lisäravinnevalmistajilla on nykyisin "intra workout"-juomia, joita voi sitten itse terästää sopivalla määrällä hiilaria ja joissain niitä on jo valmiiksi. Pääasia on, että juomaseoksen saa imeytymään treenin aikana, ettei käy sitten juoksulenkillä "konoset".

Jos verrataan tätä siihen, että juokseminen ja puntti olisivat eri päivillä niin onko tällä paljonkin eroa? Oma kokemus on, että jos on edellisenä päivänä vetänyt puntin niin seuraavana päivänä ei juoksu kulje niin hyvin. Kun tekisi vaan mieli syödä ja maata. Jos vetäiskin siis molemmat yhtenä päivänä putkeen ja sitten seuraavana päivänä vaan söisi ja makaisi. Ja tekisi jotain kevyttä huoltavaa & täydentävää treeniä.
Tämä nyt on harrastetreenaajalla makuasia ja kannattaa mennä oman fiiliksen ja ajankäytön mukaan. Jos tuntuu siltä, että kroppa vaatii treenipäivän jälkeen palautumispäivän, niin silloin kannattaa mennä sen mukaan tai sitten toinen vaihtoehto on lähteä kehittämään palautumiskykyä, jotta jälkimmäisen päivän treenit onnistuu.

Miksi muuten sanotaan, että (kestävyys)juoksu ja painoharjoittelu sopivat hyvin yhteen? Se kun on juuri täysin päinvastoin. Kaksi ääripäätä, jotka molemmat haittaavat toisiaan kun kummassakaan ei pysty pitkälle kehittymään. Mutta jos tarkoituksena on olla mahdollisimman hyvä molemmissa niin miten treenit kannattaa sovittaa?
Kuten jo jossain aiemmassa kirjoituksessa totesin, voima on yksi kestävyyden tärkeimmistä kivijaloista. Yksinkertaistettuna esimerkkinä - jos on kaksi muuten identtistä henkilöä, mutta toisella on kyykkymaksimi 70kg ja toisella 150kg, niin vahvemmalle 10 kilometrin juokseminen on suhteessa kevyempi urakka kintuille kuin heikommalle. Yhteensopivuusongelmia tulee sitten siinä, mm. lihassolujen hermotuksen suhteen, harjoitusmäärien pitämisenä palautumiskyvyn rajoissa (jaksotus!) sekä (lihas)massan kertymisessä.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Kuten jo jossain aiemmassa kirjoituksessa totesin, voima on yksi kestävyyden tärkeimmistä kivijaloista. Yksinkertaistettuna esimerkkinä - jos on kaksi muuten identtistä henkilöä, mutta toisella on kyykkymaksimi 70kg ja toisella 150kg, niin vahvemmalle 10 kilometrin juokseminen on suhteessa kevyempi urakka kintuille kuin heikommalle. Yhteensopivuusongelmia tulee sitten siinä, mm. lihassolujen hermotuksen suhteen, harjoitusmäärien pitämisenä palautumiskyvyn rajoissa (jaksotus!) sekä (lihas)massan kertymisessä.
Aika vaikea suositella kenellekkään mitään ideaalista mallia, koska muuttujia on ennemmän kuin vakioita. Mutta itse pidän hyvänä taulukkona sitä, että mitä ennemmän painaa, sitä vähemmän juoksua ja tilalle kävelyä/pyöräilyä/uintia.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Mieluummin toisin päin, eli ensin puntti ja siihen perään juoksu.

Mihin tämä perustuu?

Tämä nyt on harrastetreenaajalla makuasia ja kannattaa mennä oman fiiliksen ja ajankäytön mukaan. Jos tuntuu siltä, että kroppa vaatii treenipäivän jälkeen palautumispäivän, niin silloin kannattaa mennä sen mukaan tai sitten toinen vaihtoehto on lähteä kehittämään palautumiskykyä, jotta jälkimmäisen päivän treenit onnistuu.

Mun logiikka tässä oli, että lihaskasvu on vahvimmillaan treenin jälkeisenä päivänä ja, että silloin olisi parasta välttää juoksentelua ym rasitusta, jolloin olisi hyvä jos saisi yhdistettyä aerobisen ja puntin yhteen treeniin. Tiedä sitten onko noin?

Kuten jo jossain aiemmassa kirjoituksessa totesin, voima on yksi kestävyyden tärkeimmistä kivijaloista. Yksinkertaistettuna esimerkkinä - jos on kaksi muuten identtistä henkilöä, mutta toisella on kyykkymaksimi 70kg ja toisella 150kg, niin vahvemmalle 10 kilometrin juokseminen on suhteessa kevyempi urakka kintuille kuin heikommalle. Yhteensopivuusongelmia tulee sitten siinä, mm. lihassolujen hermotuksen suhteen, harjoitusmäärien pitämisenä palautumiskyvyn rajoissa (jaksotus!) sekä (lihas)massan kertymisessä.

Tottakai on parempi olla voimakas kuin voimaton juoksija, mutta sellaista ole olemassakaan kuin voimakas kestävyysjuoksija eikä myöskään kehonrakentajaa/voimamiestä joka on kova juoksemaan pitkää matkaa. Tämä selviää jo ihan vaan katsomalla miltä näyttää harjaantunut kestävyysjuoksija vrs. kehonrakentaja.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Lenkki ennen salia vie energiat treenaamisesta, siis jos nyt yhtään pidemmästä puhutaan. Sen sijaan se sopii palauteluun sain jälkeen. Kuonat liikkeelle, nääs.

Kuonat liikkeelle ja lihakset viemäriin? Eikös se lenkki heti perään muka haittaa puntista palautumista? Parin kilsan palauttava hölkkä on eri asia kuin pidempi juoksutreeni.

Entä jos energiaa riittää (tankkaus) vielä juoksutreenin jälkeen puntin vääntämiseen. Ei toki ideaalisti, mutta ajattelin että pieni tehonvähennys puntista olisi pienempi paha kuin salin jälkeen palautumisprosessin jo käynnistyttyä rehkiminen.
 

HokiHero

Jäsen
Kuten jo jossain aiemmassa kirjoituksessa totesin, voima on yksi kestävyyden tärkeimmistä kivijaloista. Yksinkertaistettuna esimerkkinä - jos on kaksi muuten identtistä henkilöä, mutta toisella on kyykkymaksimi 70kg ja toisella 150kg, niin vahvemmalle 10 kilometrin juokseminen on suhteessa kevyempi urakka kintuille kuin heikommalle. Yhteensopivuusongelmia tulee sitten siinä, mm. lihassolujen hermotuksen suhteen, harjoitusmäärien pitämisenä palautumiskyvyn rajoissa (jaksotus!) sekä (lihas)massan kertymisessä.

Haluatko avata tuota voima on yksi kestävyyden tärkeimmistä kivijaloista tarkemmin ihan käytännössä?
Ymmärrän sen, että tottakai ihminen tarvitsee tietyn perustason alaraajojen voimassa sekä tuen keskivartalolta samalla tavoin kuin esimerkiksi liikkuvuuden tai koordinaation suhteenkin, mutta jos kestävyydellä nyt käsitetään puhtaasti aerobisia suorituksia niin onhan tuo "riittävätaso" varsin alhainen ja tuskin koskaan se pullonkaula löytyy maksimaalisen voimantuoton riittämättömyydestä etenkin kun puhutaan aktiiviliikkujista. Ymmärtäisin argumentin huomattavasti paremmin jos kyseessä olisi esimerkiksi vauhti- tai maksimikestävyys, jossa taas voimatuotolla on jo puhtaasti askelpituuden kasvattamisen vuoksi suurempi rooli.

Kestävyys itsessään on kivijalka voimaharjoittelulle kun taas voima on kivijalkana nopeudelle.

Tarkoituksena ei ole siis dumata mielipidettä vaan keskustella mielenkiintoisesta aiheesta. Kyllähän itsekin sanoit ettei asia ole noin yksinkertainen. Kiinnostaa kovasti kun tätä ei ole tullut tuossa mittakaavassa esille, vaikka ammatikseni tätä teen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös