Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 682
  • 4 643

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Päivät jolloin käyn on joka toinen päivä ja se kahden päivän lepo nyt vaihtelee eli sinänsä oikeen teen vaikka se kahden päivän lepo ei ole aina samassa kohti?! Ihan vain joskus en pääse tekemään sitä kolmatta kertaa viikossa, tainnut kerran jäädä väliin. Onko nuo minun harrastamat lisäliikkeet ok?

Siis eihän se maailmaa kaada jos joskus joku treeni jääkin väliin, olettaen, että et harjoittele olympialaisia varten. Mutta ainakin mahdollisimman hyvin niitä ohjelmia kannattaa noudattaa niin saa parhaan hyödyn irti. Jos kuntoilumielessä on liikenteessä niin omasta mielestäni kannattaa olla pikemminkin rennolla asenteella, "tosissaan mutta ei vakavasti".

Lisäliikkeitä näyttäisi olevan aika paljon, semminkin kun starting strengthin idea on juuri siinä ettei mitään muita liikkeitä tarvita. Tietysti kuntotasosi tunnet itse parhaiten mutta jos nuo apuliikkeet alkavat haitata varsinaisen ohjelman tekoa (esim. palautuminen ei onnistu) niin jätä kaikki pois, tai tee ainakin vain kevyesti.

Noita voi lisäillä sitten taas kunnon parantuessa. Ehkä itse kuitenkin ottaisin vatsa- ja selkäliikkeitä mukaan, maltillisesti toki niidenkin kanssa.

Ajatus on siis se, että teet joka kerta uudet vitosmaksimit ja se tarkoittaa, että suorituskyky on muutenkin jo kovilla, joten esim. dippien tai leukojen vetoa ei kannata harkita ellet ole jo kokeneempi harrastaja ja kehitys alkaa tökkiä. Ja vaikka joka kerta pyritään sitä tulosta parantamaan niin ei ole tarkoitus vetää kehoa loppuun, vaan nimenomaan huolehtia siitä, että palautuminen on riittävää. Sen takia niiden apuliikkeiden kanssa kannattaa olla mielummin maltillinen, ei kaikkea voi saada viikossa muutenkaan.

Tässä ohjelmassa "saa" ottaa kaksi kertaa uuden nousun, eli jos tulos ei enää parane niin ota painoja vaikka neljä viikkoa taaksepäin ja rakenna uusi ennätys ja vielä tämänkin jälkeen tuon voi tehdä kerran. Vasta sitten tulisi siirtyä uuteen ohjelmaan. Eli kyse on pitkästä ajasta kuitenkin.

Tarkoitus on myös saada vähän lihaa luiden ympärille. Se miksi ajattelin jotain muuta ohjelmaa johtunee eilisestä treenistä, kun polvea alkoi vihloa jo siinä pelkällä tangolla kyykätessä ja kun vähän kokeilin lisätä painoa, niin sattui jo ihan kunnolla (nyt polvi jo ok) ja jäi ohjelma kesken. Kerta salille olin päässyt, niin sitten tein hyvin summanmutikassa ylävartalotreenejä..

Oikein tehtynä kyykky ei tunnu polvissa joten ehkä kannattaisi pyytää jotain henkilöä katsomaan sitä kyykkyä, vai oletko jo tekniikan opetellut joskus? Onko paino kantapäillä jne? Polvessa ei tunnu mitään "kiertoa" eli ovat jalkaterien suuntaisesti?

Se mitä tarkoitin tuolla ylläpitävällä oli se, että teet päivän kunnon mukaan (jos säännöllinen treenirytmi katkeaa usein). Starting strength tähtää jatkuvaan progressioon ja on fyysisesti suht rasittava ohjelma, johtuen siitä, että koko ajan nostetaan isoja kuormia. Siksi kannattaa miettiä miten sen kanssa lähtee liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Oikein tehtynä kyykky ei tunnu polvissa joten ehkä kannattaisi pyytää jotain henkilöä katsomaan sitä kyykkyä, vai oletko jo tekniikan opetellut joskus? Onko paino kantapäillä jne? Polvessa ei tunnu mitään "kiertoa" eli ovat jalkaterien suuntaisesti?

Eipä minun liikkeitä kukaan ole katsonut, kerran yksi mies sanoi, että voisin kyykytä syvempään ja samainen mies yritti turhaan opettaa rinnallevetoa minulle. Kyseessä oleva polvihäiriö on tapahtunut aina silloin tällöin muutenkin, vaikka en olisikaan treenannut mitään, joten en usko syyn olevan kyykyssä vaan omassa fysiologiassa..
 
Eipä minun liikkeitä kukaan ole katsonut, kerran yksi mies sanoi, että voisin kyykytä syvempään ja samainen mies yritti turhaan opettaa rinnallevetoa minulle. Kyseessä oleva polvihäiriö on tapahtunut aina silloin tällöin muutenkin, vaikka en olisikaan treenannut mitään, joten en usko syyn olevan kyykyssä vaan omassa fysiologiassa..
Mulla on aika samanlainen tausta lihaskuntoharjoittelun kanssa kuin sulla, ja myöskin polvi ilmoittelee välillä olemassaolostaan. Omaan yliliikkuvat nivelet, ja luulen, että ainakin omalla kohdalla polviongelmat johtuu mun huonosta lihaskunnosta ja huonosta lihastasapainosta. "Harrastuksen" alussa ihan samaa vaivaa oli olkapäiden kanssa, mutta kun vaan muisti lepuuttaa ne tuntemukset pois taukoja pitämällä, niin pikkuhiljaa ongelmat katosivat kuin itsestään samalla kun voimaa alkoi tarttumaan. Ehkä olet alkanut kyykkäämään liian nopeasti liian kovilla vastuksilla? En tiedä, kun itse aloitin kyykkäämisen vasta hiljattain ja kyykkään edelleen vain kehonpainolla. Uskon kuitenkin, että oman polven kanssa käy sama homma kuin olkapäiden, kunhan vaan malttaa kyykätä, levätä ja venytellä sopivassa suhteessa ja edetä hitaasti kehityksen ehdoilla.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä minun liikkeitä kukaan ole katsonut, kerran yksi mies sanoi, että voisin kyykytä syvempään ja samainen mies yritti turhaan opettaa rinnallevetoa minulle. Kyseessä oleva polvihäiriö on tapahtunut aina silloin tällöin muutenkin, vaikka en olisikaan treenannut mitään, joten en usko syyn olevan kyykyssä vaan omassa fysiologiassa..

Veikkaisin tuon aiheutuvan liian heikoista lämmittelyistä. Itselläni kyykkäys tuntuu nihkeältä (ei satu tms., vaan nimenomaan semmoinen nihkeäfiilis), jos en lämmittele sitä ennen kunnolla. Vaikka näiden kavereiden videot ovat välillä aika raskasta katsottavaa ja varsinkin horkka Miken jutut ovat aika jäätäviä, niin tämä video sisältää hyvää asiaa. Koitappa joskus näitä videon lämmittelyitä ja katso tuntuuko silti polvissa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Veikkaisin tuon aiheutuvan liian heikoista lämmittelyistä. Itselläni kyykkäys tuntuu nihkeältä (ei satu tms., vaan nimenomaan semmoinen nihkeäfiilis), jos en lämmittele sitä ennen kunnolla. Vaikka näiden kavereiden videot ovat välillä aika raskasta katsottavaa ja varsinkin horkka Miken jutut ovat aika jäätäviä, niin tämä video sisältää hyvää asiaa. Koitappa joskus näitä videon lämmittelyitä ja katso tuntuuko silti polvissa.
Jaa, pitänee katsastaa huomenissa tämä video. Tänään polvi oli jo ihan normaali, en ole mitenkään treenannut, ollut vaan ja taas polvi vihoittelee, siis sattuu... Eli jää huomiseltakin kyykyt ja muut jalkoja vaativat ja ihmeissäni teen jotain käsijuttuja sitten.
 

DefenceX

Jäsen
Nyt on molemmat Starting Strenghtin harjoitukset takana. Lihaksissa ei näiden treenien jälkeen ole tuntunut juurikaan kipua, mutta eihän tuo merkki siitä ole, että treeni on juostenkustu?

Kyykky; 60kg
Penkki; 40kg
Mave; 65kg
Pystypunnerrus; 25kg
Soutu; 40kg

Tälläiset painot valikoituivat aloituspainoiksi. Onko tossa joku nyt ihan metsässä vai onko about siten miten pitääkin olla suhteessa toisiinsa? Lisäksi onko paha, jos polkee kuntopyörää 45min salin jälkeen myöhemmin kotona? Painoa pitäisi nimittäin saada melko reippaasti pois. Ruokailujani olen tarkkailut nyt neljä päivää ja kaloreita kertynyt päivästä riippuen 2400-2750, onko hyvä?

Lisätään tähän nyt, että aamulla paino oli 100,4kg. Tavoitteeksi painon suhteen olen asettanut, että vuoden loppuun mennessä se olisi 95kg. Onko täysin tyhmä tavoite salitreenin aikana?
 

Kiekkomies_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Los Angeles Kings
Lisätään tähän nyt, että aamulla paino oli 100,4kg. Tavoitteeksi painon suhteen olen asettanut, että vuoden loppuun mennessä se olisi 95kg. Onko täysin tyhmä tavoite salitreenin aikana?

En nyt muista oletko täällä sanonut onko tavoitteesi painonpudotus ja kiinteytyminen vai lihasmassan kasvattaminen. Ilmeisesti tavoite on painonpudotus niin kyllä tuo viiden kilon pudotus on mahdollista. Itse tiputin armeijan jälkeen 89kg -> 82kg noin kuudessa kuukaudessa. Ja tuo viiden kilon tiputus oli nimenomaan sitä, että enempää ei yksinkertaisesi voinut lähteä. Kyseessä ei ollut siis tiputus tyyliin 120kg -> 115kg, mikä on mielestäni huomattavasti helpompi kuin tuo minun tiputukseni (tuon tiputuksen saa jo ruokavalion muuttamisella, olettaen painosta että se on päin puuta).

Tuon seitsemän kilon aikana tein 4xviikossa perusvoimaa ja välillä eristävät liikkeet meni lihaskestävyyden puolelle. Sinulle suosittelen juuri tuota lihaskestävyyttä alkuun (12-15 toistoa, 30-60sek palautukset), siinä on nimenomaan tavoitteena lihaskestävyyden nostaminen, kiinteytyminen ja aluksi se myös kasvattaa lihasmassaa. Salin lisäksi kävin 3-4 krt kuukaudessa, yleensä kerran viikossa lenkillä. Pituudet olivat n. 8-10km. Jälkikäteen asiasta enemmän tietäen noilla lenkeillä olisi voinut olla hieman enemmän pituutta.

Tärkein pointti omasta mielestä painonpudotuksessa on syöminen. Kun liikkuu edes jotenkin, niin syömisrytmillä ja oikeilla ravintoarvoilla saa jo aika ihmeitä aikaan. Itse painotin esim. palautusjuomassa silloin vain proteiineja (whey), kun taas nykyään on käytössä gainer pro. Tuossa omassakin painonpudotuksessa ruokavalio oli se tärkein asia, koska armeijassa tuli syötyä paljon herkkuja sekä kassulla että leireillä. Noin 1,5v jälkeen painoni on 84kg ja rasvaprosentti on 8.9. Pituutta 185cm.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Taseen olisi kysyttävää. Eli tässä on tullut väkipakkotaukoa ja joka näyttänee jatkuvan ainakin keskiviikkoon, niin kysyisin, että kuinka paljon kannattaa kiloja tangoissa pudottaa, koska taukoaika lähentelee sitten jo kahta viikkoa? Tässä vielä edelliset painot:
Treeni A
Kyykky 3x5 (92,5)
Penkkipunnerrus 3x5 (50)
Maastaveto 1x5 (110)

Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5 (40)
Soutu levytangolla 3x5 (50)
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Taseen olisi kysyttävää. Eli tässä on tullut väkipakkotaukoa ja joka näyttänee jatkuvan ainakin keskiviikkoon, niin kysyisin, että kuinka paljon kannattaa kiloja tangoissa pudottaa, koska taukoaika lähentelee sitten jo kahta viikkoa? Tässä vielä edelliset painot:

Taas kun ei tiedä lähtötasoasi niin joutuu vain olettamaan mutta periaatteessa kahden viikon tauko ei vielä haittaa. Eli kokeile samoilla tai sitten tuntuman mukaan vähennät vaikka 2,5 kg, jos nuo mainitut maksimit olivat jo ns. kovia.

DefenceX kirjoitti:
Nyt on molemmat Starting Strenghtin harjoitukset takana. Lihaksissa ei näiden treenien jälkeen ole tuntunut juurikaan kipua, mutta eihän tuo merkki siitä ole, että treeni on juostenkustu?

Kyykky; 60kg
Penkki; 40kg
Mave; 65kg
Pystypunnerrus; 25kg
Soutu; 40kg

Tälläiset painot valikoituivat aloituspainoiksi. Onko tossa joku nyt ihan metsässä vai onko about siten miten pitääkin olla suhteessa toisiinsa?

Muistaakseni järjestyksen pitäisi olla mave > kyykky > penkki, eli siinä mielessä näyttää ihan hyvältä, ehkä tuo mavetulos on suhteessa aika matala verrattuna kyykkyyn.

Ja tosiaan kipu ei ole voimaohjelmassa mikään tavoiteltava asia, progressio sen sijaan on. Ja jälkimmäistä ei synny ilman kunnon palautumista, joten kärsivällisyyttä. Kun noudatat ohjelmaa ohjeiden mukaan, niin lupaan ettei joka treeni ole enää läpihuutojuttu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Perusvoimakausi alkaa kääntyä loppusuoralle. Ensi viikon vedän kevyenä ja sitten alkaa maksimivoimajakso, JOS vain selkä antaa myöten, nimittäin keskiviikkona kun mavea tinttasin, yhdessä vaiheessa kävi pieni vihlaisu alaselässä. Paketti oli kyllä mielestäni kunnossa, siihen olen pyrkinyt erityisesti kiinnittämään huomiota, mutta jokin ilmeisesti meni huonosti. Torstai meni penkkipäivänä siinä sivussa, eikä missään oikeastaan tuntunut. Perjantaiaamuna oli sitten hiukan alaselkä kankeana, vaikkei särkyä ollut, ja iltaa kohden alkoi vihloa kiertoliikkeet. Seuraavat kaksi yötä olivat aikalailla kärsimystä, ja eilinenkin meni vihlaisuja pelätessä. Nyt on hiukan parempi fiilis, eikä aivan joka askel arasta. Ajattelin heittää reippaan kävelylenkin illalla, juoksemaan en kykene, kun ulkoillessa paria askelta kokeilin. Toivottavasti ei pahemmin mennyt.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Taas kun ei tiedä lähtötasoasi niin joutuu vain olettamaan mutta periaatteessa kahden viikon tauko ei vielä haittaa. Eli kokeile samoilla tai sitten tuntuman mukaan vähennät vaikka 2,5 kg, jos nuo mainitut maksimit olivat jo ns. kovia.
Itse vedin juuri kahden viikon tauon jälkeen painoja maksimeista 7,5 kg alas (ja kyykyssä 15 kg). Varmasti tuo 2,5 kg olisi ollut ihan yhtä hyvä vaihtoehto, mutta halusin vähän kevyemmän aloituksen. Äkkiä se taas siellä maksimeissa on.


Muistaakseni järjestyksen pitäisi olla mave > kyykky > penkki, eli siinä mielessä näyttää ihan hyvältä, ehkä tuo mavetulos on suhteessa aika matala verrattuna kyykkyyn.
Tuo mavetulos on erittäin matala verrattuna kyykkyyn. Itse teen kyykyt erittäin syvälle, mutta mavessa maksimit ovat lähes 50 % kyykyn maksimeista. Mutta kyllähän oikeat painot tuosta sitten selviävät, kun raja ei tulekaan vastaan. Jos mave tuntuu kevyeltä, niin siihen kannattaa laittaa kerralla reilusti painoa lisää, ei sitä 2,5 kiloa.

Itselläni nämä 3x5 toiston maksimit menevät suhteessa suunnilleen seuraavasti. Pystypunnerruksesta menee pienimmät painot ja se on 100 %.

Penkki 140 % (pystypunnerruksen painosta)
Kulmasoutu 140 %
Kyykky 185 %
Mave 270 %

Olisi mielenkiintoista lukea, miten muilla nämä suhteet menevät.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisätään tähän nyt, että aamulla paino oli 100,4kg. Tavoitteeksi painon suhteen olen asettanut, että vuoden loppuun mennessä se olisi 95kg. Onko täysin tyhmä tavoite salitreenin aikana?

Ei todellakaan - vaikka en tiedäkään pituuttasi, niin 5 kiloa reilussa kahdessa kuukaudessa lähtee aika helposti. Jos kehosi on kerännyt nestettä, se liikkuu ekana ja sitten alkaa lähtemään ne mahdolliset kovemmat 'pullistumat'. Salitreenissä ja painon pudotuksessa on hyvä muistaa se, että vaa'an osoittama lukema on yksi osa asiaa ja toinen on se, mitä peli näyttää. Tiedän esimerkiksi monta noin 180 senttistä kaveria, jotka painavat noin 75 kg, mutta kun lihasta ei ole yhtään, niin kaikki massa on vatsan seudulla.

Jos ymmärsin oikein, niin olet hiljattain saanut kipinän salihommiin. Jos näin, niin yksi vinkki - niin kauan kuin paita kastuu peruskestävyys-ja patteriharjoitustyyppisessä tekemisessä, ei kannata kauheasti miettiä optimipainoja (ainakaan ylöspäin). Ja kuten tulet huomaamaan, tuloksia alkaa tulla suhteellisen nopeasti ja kroppa tottuu jne. Tsemppiä!
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tauko on yhä voimissaan, mikä lie keuhkopöpö ollut kimpussa, mutta nyt tuntuu, että huomenna pääsen takaisin sorvin ääreen. Ellei nyt taas tauti jostain päätä nostaa päätään.

Taas kun ei tiedä lähtötasoasi niin joutuu vain olettamaan mutta periaatteessa kahden viikon tauko ei vielä haittaa. Eli kokeile samoilla tai sitten tuntuman mukaan vähennät vaikka 2,5 kg, jos nuo mainitut maksimit olivat jo ns. kovia.
Nuo on olleet aikalailla maksimeja. Tuntuu juuri tällä hetkellä, että joutuu pudottaa enemmän kuin 2,5 kiloa, koska lihakset on levänneet niin kauan. Liekö 5 kilon pudotus kohtiilla ainakin kyykyssä?



Itse vedin juuri kahden viikon tauon jälkeen painoja maksimeista 7,5 kg alas (ja kyykyssä 15 kg). Varmasti tuo 2,5 kg olisi ollut ihan yhtä hyvä vaihtoehto, mutta halusin vähän kevyemmän aloituksen. Äkkiä se taas siellä maksimeissa on.
Juuri näin itse ajattelen. Varsinkin, kun olen ennen taukoa vain noin kuukauden treenannut salilla.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mavepäivien jälkeen on viime aikoina kiristänyt alaselkää/takareittä toiselta puolelta. Pienen tutkiskelun jälkeen ristiote aiheuttaa tätä helposti, kun toinen puoli tulee vahvemmaksi. Vaihtelen kyllä ristiotteen puolta tasaiseen tahtiin, mutta usein kovimmat sarjat tulee tehtyä samoin päin.

Tänään vedin sitten ekaa kertaa myötäotteella. 1x5 sarja tehtiin noin 10 % pienemmällä painolla ja viimeinen toisto oli jo sellainen, että siinä ja siinä, ettei ote livennyt. Plussapuolena toki se, että tämä heikompi puoli selästä tuntui nyt paremmin treenin jälkeen, eli sinne on ottanut mihin pitikin. Ja sitten sekin, että tuolla kipeällä vahvemmalla puolella ei tuntunut mitään treenin aikana, eikä vielä tähänkään mennessä.

Mennään nyt myötäotteella tästä eteenpäin. Vähän kyllä mietityttää, että onko harjoituksen kannalta paras vaihtoehto, kun painoja saisi enemmänkin ylös, mutta ote ei pidä. No jos säästää selkää, niin totta kai on. Ja kai tässäkin kehitystä tapahtuu.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Mennään nyt myötäotteella tästä eteenpäin. Vähän kyllä mietityttää, että onko harjoituksen kannalta paras vaihtoehto, kun painoja saisi enemmänkin ylös, mutta ote ei pidä. No jos säästää selkää, niin totta kai on. Ja kai tässäkin kehitystä tapahtuu.

Osta vetoremmit, niin voit rauhassa vedellä myötäotteella. Ei tartte enää stressata sitä pitääkö näpit ja voi keskittyä selän kasvattamiseen. Näppivoimaa voi muutenkin reenata.

Vetoremmit siis siinä tapauksessa, jos ei ole joskus tarkoituksena kilpailla voimanostossa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Osta vetoremmit, niin voit rauhassa vedellä myötäotteella. Ei tartte enää stressata sitä pitääkö näpit ja voi keskittyä selän kasvattamiseen. Näppivoimaa voi muutenkin reenata.
Ovat olleet harkinnassa ja varmasti käyn testiin ostamassa. Muuten menisin varmaan ilman, mutta tänään jo pelotti, että pian käsistä, tai lähinnä sormien päistä kuoriutuu nahkaa oikein kunnolla irti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä aloitin ilman liinoja, mutta törmäsin samaan ongelmaan kuin Myyrä. Hommasin halvat remmit ja aloin tehdä niillä perussarjoja, mutta maksimivoimaa kokeilin aina ilman. Sitten jotenkin havahduin siihen, että väännän aivan liian yksipuolisella ohjelmalla, pudotin painoja ja aloin tehdä taas ilman remmejä. Nyt kun otin käyttööni Selkäinahon voimaharjoittelu.fi -sivuilla olevan abc:n ohjelman maveen, penkkiin ja kyykkyyn, en ole enää koskenut remmeihin. Teen myötäotteella lämppärit ja ristiotetta vaihdellen sitten nuo työsarjat. Liinoja käytän maven jälkeen, kun teen ylätaljaa ja kulmasoutua.

Selkä on nyt aikalailla normaali. Maanantaina tein kyykkyä, mutta silloin arastelin vielä selkää, ja tekniikka hajosi totaalisesti. Jostain syystä sain myös nivuseni jumiin, joten pitää nyt vielä keskittyä tuohon tekniikkaan. Lämmöt otan aina huolellisesti, samoin lyhyet dynaamiset ja passiiviset venytykset. Ehkä pientä liikkuvuustreeniä pitää ottaa tähän sivuun, ennenkuin tulee maksimivoimaviikot kuvioihin. Tänään uskaltaudun kuitenkin maven kimppuun.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Remmit isompien painojen kanssa on hyvä ja edullinen ratkaisu. Lisäksi paljon kätevämpi kuin magnesiumin kanssa touhuaminen. Penkissä isommilla painoilla rannetuet on myös hyvä olla. Kun ikää tulee, niin isompien painojen jälkeen särkee ranteita jos ei käytä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Selkä on nyt aikalailla normaali. Maanantaina tein kyykkyä, mutta silloin arastelin vielä selkää, ja tekniikka hajosi totaalisesti. Jostain syystä sain myös nivuseni jumiin, joten pitää nyt vielä keskittyä tuohon tekniikkaan. Lämmöt otan aina huolellisesti, samoin lyhyet dynaamiset ja passiiviset venytykset. Ehkä pientä liikkuvuustreeniä pitää ottaa tähän sivuun, ennenkuin tulee maksimivoimaviikot kuvioihin. Tänään uskaltaudun kuitenkin maven kimppuun.

Ihan omista virheistä oppineena, tässä vielä kaikille tiedoksi:

SI- nivelen toimintahäiriö


Ja tuo osaa olla sitten kipeä, joten varsinkin tuon kyykyn kanssa malttia, jos alkaa jostain kohtaa kinnaamaan tai kyykätessä tuntuu kipua. Minä kuvittelin alkuun, että vika oli lonkan koukistajassa/nivusessa mutta juurisyy löytyi siis lantiosta/selästä.

Jos kyykyssä aletaan ottamaan lähelle omia maksimeita, niin kannattaa tosiaan olla ekstravarovainen ja huolellinen sen tekniikan kanssa, eli jos vähänkin tuntuu, että asento hajoaa niin ei kannata edes kokeilla.

Selkä on siitä vittumainen, että se estää oikeastaan kaiken muun paitsi penkin ja pystypunnerruksen tekemisen, ja treeneihin tulee takapakkia pitkäksi aikaa. Se väärä tekniikka on niin salakavala, että kun yksi paikka jumii tai kipeytyy niin herkästi vaiva siirtyy aina myös muualle ja pitkittyy, sekä vielä vaikeuttaa sitä omaa diagnoosia.

Ainahan sitä enemmän voimailua harrastaneet ajattelevat, että tuntevat omat lihaksensa hyvin (ja usein se onkin niin) mutta nuo lantion alueen vaivat ovat minusta tosi pahoja selvittää. Onneksi minulle sattui osaava lääkäri.

Itse olen pitänyt punttiharjoittelusta taukoa jo kolmatta kuukautta, nyt ei ole mitään oireita, eikä kipuja missään. Jatkan edelleen kehonpainoharjoittelua joka tuntuu purevan tosi hyvin ja auttaa vammojen ehkäisyssä (ainakin minulla). Keskivartaloahan tuossa rääkätään mutta on se sen arvoistakin, samoin kaikki hypyt ovat erinomainen lisä.

Olen tehnyt päätöksen, että toistaiseksi punttitreeni on itselläni pannassa ja minulle se on sopinut.
 
...
Jos kyykyssä aletaan ottamaan lähelle omia maksimeita, niin kannattaa tosiaan olla ekstravarovainen ja huolellinen sen tekniikan kanssa, eli jos vähänkin tuntuu, että asento hajoaa niin ei kannata edes kokeilla.

...
Enkä voisi enempää korostaa keskivartalon merkitystä. Niitä vatsoja pitää hinkata muutenkin kuin jumppamatolla 3x20. Kunnolla lisäpainovatsoja, lisäpainolankkuja jne. Olen löytänyt oman suosikkini kahvakuulan kanssa vatsoista, eli vähintään 40kg kuula räkkiin rinnalle ja siitä normaaleja vatsoja joku 3x10-15.

Kun keskivartalossa löytyy jerkkua, pysyy se paremmin kasassa, kun aletaan runttaamaan mave- ja kyykkymaksimeja.
 

DefenceX

Jäsen
Tuli käytyä kaverin kanssa salilla, joka on harrastanut jo useamman vuoden salia. Tein jokaisen starting strenghtin liikkeen läpi ja kaveri katsoi vierestä hieman meikälisen tekniikkaa. Päädyttiin lopulta siihen tulokseen, että osassa liikkeistä on hyvä hieman pudottaa painoja alemmaksi, jotta tekniikkaa saa hiottua paremmaksi. Tällä hetkellä painot ovat seuraavanlaiset;

Kyykky; 55kg
Penkki; 37,5kg
Mave; 65kg
Pystypunnerrus; 27,5kg
Soutu; 40kg

Tavoitteenahan näin alkuun itsellä onnrasvan polttaminen ja painon pudotus tämän nykyisen ohjelman ohessa. Tätä tavoitetta vauhdittaakseni olen aloittanut tuon HIIT treenaamisen kuntopyörällä. Kuinka paljon enemmän siitä on hyötyä, jos sen tekee aamulla tyhjään vatsaan verrattuna iltapäivällä tehtäväksi. Kaksi ensimmäistä treeniä on mennyt 1:1 ja 4min treenikestolla, el 30s hiljempaa ja 30s täysiä. Tarkoituksena kahden viikon välein nostaa 2min treenin kestoa.

Tänään aamulla vaaka pysähtyi lukemiin 98,2 eli jotain on tehty varmasti oikein. Toki nesteitähän nuo ovat varmasti pääasiassa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tavoitteenahan näin alkuun itsellä onnrasvan polttaminen ja painon pudotus tämän nykyisen ohjelman ohessa. Tätä tavoitetta vauhdittaakseni olen aloittanut tuon HIIT treenaamisen kuntopyörällä. Kuinka paljon enemmän siitä on hyötyä, jos sen tekee aamulla tyhjään vatsaan verrattuna iltapäivällä tehtäväksi. Kaksi ensimmäistä treeniä on mennyt 1:1 ja 4min treenikestolla, el 30s hiljempaa ja 30s täysiä. Tarkoituksena kahden viikon välein nostaa 2min treenin kestoa.

Tuohon boldattuun nopea vastaus: Ei yhtään enempää eikä vähempää hyötyä.

Pidempi vastaus: Joo, jonkun koulukunnan mukaan aamuaerobinen on hyvä asia, mutta eipä tätä olettamusta kovin moni fakta tue. Suurin vaikutus on ehkä siinä, että kun treenin jälkeen tulee pian nälkä, niin aamutreenin jälkeen syödään aamupala, kuten muutenkin tehtäisiin, mutta myöhemmin tehdyn treenin jälkeen syödään ylimääräinen ateria, jolloin päivänä saadut kalorit ovat isommat. Tästä tehdään Nikke Knattertonmainen johtopäätös, että aamuaerobinen on rasvanpolton kuningas.

Tuosta saa väittelyn aikaan ihan missä tahansa ihan kenen kanssa tahansa. Mutta totuus on, että hyötyä ei ole =) Ja jos nyt olisikin, niin se on niin marginaalinen, että mitään oikeaa hyötyä ei ole.

Itse en tee ikinä mitään aamulla. Kaikki treenit ovat suurta kidutusta ja muutenkin aamuisin eniten vituttaa kaikki. Illalla sujuu.

Ennen hiitiä ei kuitenkaan kannata 2-3 tuntiin syödä mitään, eikä noin tuntiin sen jälkeenkään. Etenkään hiilareita.

Hyvät treenit sulla. Tehokkuus/käytetty aika, niin itse puolestapuhuisin juuri starting strenghtin puolesta anaerobisessa ja hiitin puolesta aerobisessa.

Kuinka monta kertaa viikossa teet hiitin? 3? Miksi joka toinen viikko nostetaan 2 min, miksi ei joka viikko 1 min?
 

DefenceX

Jäsen
Kuinka monta kertaa viikossa teet hiitin? 3? Miksi joka toinen viikko nostetaan 2 min, miksi ei joka viikko 1 min?
Ensimmäiset kaksi viikkoa on tarkoitus vetää hiit 3x/vko, tämän jälkeen nostaa 4x/vko ja lopulta jossain vaiheessa 5x/vko. En tosiaankaan osaa sanoa, että miksi nosta 2min/2vko, enkä juuri mainitsemallasi 1min/vko. Tuntuu paljon loogisevmaltakin kyllä nostaa tuolla mainitsemallasi tavalla, joten saatan kallistua vielä siihen.

Olen miettinyt sitä, että oliko starting strenght alkuun kuinka järkevä ohjelma, sillä aikaa löytyisi pidemmällekin (yhden salikerran kesto) ohjelmalle. Mietin tuota arskan g6 ohjelmaa, mutta taidan pysyä tässä ohjelmassa, kun tämä on jo aluille laitettu. Kumpaa ohjelmaa muut palstaveljet/siskot suosittelee alkuun, kun tavoitteena on pudottaa painoa ja sivussa kerätä hieman lihasta myös?

Eiköhän painoa saada pudotettua varsin hyvin, jos vain innostus pysyy nykyisellä tasolla. Tuota hiittiä tehdessä lopussa alkaa olemaan aika kehno olo, mutta on kyllä palkitsevaa, kun saa sen tehtyä. Eiköhän tällä treenimäärällä päästä helposti alkuperäiseen tavoitteeseeni, joka oli -5kg vuoden loppuun mennessä. Suuremmat tavoitteet ovat sitten ensi kesässä, jota varten tavoitteeksi on saada puddotettua painoa jopa -12-15kg.

E: pahoittelut typoista, mutta iPadilla korjoittaessa näitä sattuu. :)
 

Johnnie

Jäsen
Tuohon boldattuun nopea vastaus: Ei yhtään enempää eikä vähempää hyötyä.

Pidempi vastaus: Joo, jonkun koulukunnan mukaan aamuaerobinen on hyvä asia, mutta eipä tätä olettamusta kovin moni fakta tue. Suurin vaikutus on ehkä siinä, että kun treenin jälkeen tulee pian nälkä, niin aamutreenin jälkeen syödään aamupala, kuten muutenkin tehtäisiin, mutta myöhemmin tehdyn treenin jälkeen syödään ylimääräinen ateria, jolloin päivänä saadut kalorit ovat isommat. Tästä tehdään Nikke Knattertonmainen johtopäätös, että aamuaerobinen on rasvanpolton kuningas.

En ota muuten kantaa tähän väittelyyn aamuaerobisen hyödyistä suhteessa illalla tehtyyn aerobiseen, mutta siitä saatu väitetty hyötyhän perustuu täysin siihen, että kun kehon glykogeenivarastot ovat yön aikana tyhjentyneet (ts. aamuaerobiselle lähdettäessä hiilarivarastot ovat tyhjänä), lihakset käyttävät kehon ensisijaisen energianlähteen eli hiilihydraattien sijasta sen toissijaista energianlähdettä, rasvaa. Eli kroppa ottaa energian kehon rasvavarastoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös