Eilen tuli salilla kokeiltua tuota mavea ensimmäistä kertaa ikinä ja tänään on selkä kipeä. Onko tämä normaalia vai merkki siitä että olen tehnyt sitä väärällä tekniikalla?
Se riippuu siitä minkälainen kipu on kyseessä. Jos kipu on lihaskipua (eli lihakset jäykät, arat, jumissa) niin silloin aivan normaalia ja oletettavaa jos et ole ennen mavettanut. Sen sijaan jos kipu on jotain muuta kuin lihaskipua eli esim. jotain vihlontaa selkärangassa tms. niin silloin ei ole normaalia ja kertoo huonosta tekniikasta (selän pyöristyminen liikkeessä, ei riittävästi tukea lihaksistosta keskivartalolle).
Tsatsouline on ihme jätkä. Nimittäin kaikki mitä itse olen tähän saakka lukenut ja hyväksi kokenut, ovat painottaneet, että hartioilla ei jännitetä vaan ne ovat rentona. Säärtä pitkin vedossa on ilmeisesti vähän kahta koulukuntaa, itse vedän säärtä pitkin, koska tekniikkani pitää niin paremmin. Keskikroppa tiukaksi ja kantapäät lattian läpi. Toki jos paikat pysyy ehjänä ja tuloskunto nousee, voi varmaan jännittää vaikka mitä.
Ihan mielenkiinnosta kyselen myös, että onko sinulla jonkinlaista progressiosuunnitelmaa?
Mä keskityn keskikroppaan, mutta toki jännite on myös koivissa ja perberissä. Voisi sitä toki kokeilla, hajoaako tekniikka, jos keskittyy molempii. Olen vain ollut korostetun keskittynyt paineen saamiseen torsoon, kun parisen viikkoa sitten nitkautin selän mystisesti.Mutta koita sampio joskus ihan huviksesi niin, että jännität reisiä ja takapuolta ns. täysillä juuri ennen vetoa. Vaikka jonkun lämmittelypainon kanssa. Sitä tunnetta on hankala selittää mutta kroppaan saa tosi hyvät paineet nostoa varten.
Mä keskityn keskikroppaan, mutta toki jännite on myös koivissa ja perberissä. Voisi sitä toki kokeilla, hajoaako tekniikka, jos keskittyy molempii. Olen vain ollut korostetun keskittynyt paineen saamiseen torsoon, kun parisen viikkoa sitten nitkautin selän mystisesti.
---
Laitetaan tänne, koska epäilen vähän puihin mennyttä viimeistä kyykkäystä syyksi. Eli keskiviikkona kävin salilla. Viimeinen vitosen sarja 75 kilolla, (nyt syväkyykyllä) ja viimeinen kyykkäys. En meinnanutkaan jaksaa ja saatto siinä selkä vähän notkahtaa, kun pakko oli ylös päästä. Ei tuntunut mitään kipua ja tein lopun ohjelman. No, torstaina illalla noin klo 20.30 lähdössä töihin, tein ovella ilmeisesti jonkun kiertoliikkeen ovella ja pam. Yö meni sitten särkylääkkeiden voimalla ja oli silti tuskaa ja meinaa olla sitä yhä, vaikka nyt olen vetänyt paljon kovempia droppeja päälle.
Kysymys: Menikö selkä tuossa kyykyssä rikki? Jos meni, niin miten jatkan treenaamista?
... niin tee liike "kyykkyräkissä" eli telineessä jossa saa laittaa varmistusraudat alas.
Sohaistaas vielä vähän ampiaspesää. Eli mitä mieltä olette crossfit-tyylistä jossa näitä perusvoimaliikkeitä tehdään suuria toistomääriä? Onko jopa edesvastuutonta opettaa kokemattomampia harrastajia tekemään 30 toiston tempaus- tai mavesarjoja?
Sohaistaas vielä vähän ampiaspesää. Eli mitä mieltä olette crossfit-tyylistä jossa näitä perusvoimaliikkeitä tehdään suuria toistomääriä? Onko jopa edesvastuutonta opettaa kokemattomampia harrastajia tekemään 30 toiston tempaus- tai mavesarjoja?
Toinen kysymys liittyy siihen, että mitä hyötyä tällaisella faktisesti saa? Minusta esimerkiksi rive ja tempaus ovat räjähtävää voimaa (maksimaalista voimantuottoa) kehittäviä liikkeitä joita ei ole mitään järkeä tehdä pitkiä sarjoja. Mave nyt vielä vähemmän.
No eihän siinä paljon järkeä ole. Etenkin olympianostojen tekeminen aikaa vastaan on silkkaa typeryyttä ja vaikeuksien tilaamista. Ja hyöty on hyvin kyseenalainen. Maastaveto sinänsä joo, mutta sitten taas painojen pitäisi olla kovin pienet, että se paketti oikeasti pysyy kasassa eikä ekan kympin jälkeen aleta vetelemään selällä. Lisäksi vielä suurimmalla osalla noista crossfit-saleista ohjaus on aika kiikun kaakun. Taitaa olla jotain crossfit-harrastajia suurin osa, joilla on ehkä jokin lajitausta ja ovat sitten sen yhden viikonlopun cf-valmentajakurssin käyneet. Eipä paljoa taida painonnostotaustaa omaavia valmentajia noilla saleilla olla.Sohaistaas vielä vähän ampiaspesää. Eli mitä mieltä olette crossfit-tyylistä jossa näitä perusvoimaliikkeitä tehdään suuria toistomääriä? Onko jopa edesvastuutonta opettaa kokemattomampia harrastajia tekemään 30 toiston tempaus- tai mavesarjoja?
Toinen kysymys liittyy siihen, että mitä hyötyä tällaisella faktisesti saa? ...
Tuo ensimmäisenä mainittu, eli hyvänlaatuista lihaskipua. Ajattelinkin eilen maven yhteydessä että huomenna on selkä kipeä. Mietin vain, että kuinka suuri rooli jaloilla on mavessa selkään verrattuna ja että kumpi on normaalimpaa maven jälkeen aloittelijoilla, selkä- vai jalkakivut sillä jalat eivät ole lainkaan kipeinä.
Kaikki mikä saa mimmit tekemään painoilla ihan oikeita liikkeitä konevemputusten ja bodypumpin sijaan, on positiivista.Yksi opiskelukaverityttö crossfittailee ja tällä laajalla otannalla suosittelen lajia kaikille naisille. Toisaalta toinen harrastaa bikini fitnessiä, eikä senkään aloittamisessa kukaan mene hirveästi vikaan.
Minä aloitin rugbyn peluun ja muutin puntin sitten voimapohjaiseksi taas. Yhtenä päivänä kyykätään, toisena penkataan, vedetään leukoja sekä pystypunnerretaan ja kolmantena mavetetaan ja etukyykätään. Vähän apuliikkeitä messiin vielä. 5x5:sta ja 3-4x6-12:sta.
Ajattelin, että jerkku ja räjähtävyys hyödyttää enemmän kuin hidas massa. Paino on tippunut muutamassa viikossa kolmisen kiloa. Vituttaa.
Onko teillä jotain ideoita punttiin rugbyn kaveriksi? Pitäisikö opetella liikkeiden kuningas, rinnalleveto?
Olen jostain kuullut, että massan rakentaminen kannattaisi aloittaa pienemmillä painoilla, pidemmillä sarjoilla jotta lihakseen ehtii rakentua riittävä verisuonisto. Mitä mieltä näistä? Pääasia on, etten alkaisi vihata toimintaa heti aluksi...
Kädet ja ylävartalo ovat kuin kymmenvuotiaalla. Mietin tässä että olenkohan oikeassa, jos mielestäni esimerkiksi etunojapunnerruksia kannattaisi mieluummin tehdä paljon, kuin syviä.
Sanoisin, että jatkuvasti hapoille hakeutuva harjoittelu opettaa kroppaa menemään hapoille. Ja sehän se crossfitin viehätys tuntuu olevan, että on niin väsynyt harjoituksesta.
Onko teillä jotain ideoita punttiin rugbyn kaveriksi? Pitäisikö opetella liikkeiden kuningas, rinnalleveto?