Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 536
  • 4 643

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Vetäisin - ja vedän itsekin aina aika ajoin - pohjaksi muutaman viikon pitkähköjä sarjoja pääliikkeissäkin. Eli sellaista 12 toistoa, pääliikkeessä kolmekin sarjaa. Apuliikkkeissä voi tehdä liikkeestä riippuen vielä pitempiä ja vähempi määrä sarjoja riittää.

Tämä on se perustapa, millä olen salille palannut. Tästäkin vain on ristiriitaista tietoa/suositusta, nytkin useampi aika paljon rautoja kolistellut kaveri suositteli alkuun hyvinkin lyhyttä sarjaa kun totesin, että ensimmäiset salikuukaudet olisin dieetillä.

Pitää nyt varmaan vielä vähän aikaa jatkaa hermotuslinjalla ja kun tuntuu, että kehitys hidastuu (varmaan alle 1kk menee), niin sitten palata tuonne perusvoiman hakuun. Mitenhän vain on, onko mahdollista saada lihasmassaa jos elää - hyvin pienesti tosin - miinuskaloreilla? Perinteinen salimarkohan vannoo bulkin nimeen, mutta jotkut sanovat, että jos rakennusaineet (=ravinto) on kohdillaan, voi painonpudotuksen keskittää tuonne rasvapuolelle, mikäli tahti on hyvin hidas. Itsellä pitkällä aikavälillä ~200g/vko.

Salihommat ovat kyllä siitä ärsyttäviä, että erilaista keskenään ristiriitaista tietoa on liikkeellä niin paljon. Harva salifakta perustuu tutkimustietoon, useimmiten ne kumpuavat ihan omista kokemuksista käsin, jotka sitten vaihtelevat yksilöstä riippuen...
 

Finnicus

Jäsen
Pitää nyt varmaan vielä vähän aikaa jatkaa hermotuslinjalla ja kun tuntuu, että kehitys hidastuu (varmaan alle 1kk menee), niin sitten palata tuonne perusvoiman hakuun. Mitenhän vain on, onko mahdollista saada lihasmassaa jos elää - hyvin pienesti tosin - miinuskaloreilla? Perinteinen salimarkohan vannoo bulkin nimeen, mutta jotkut sanovat, että jos rakennusaineet (=ravinto) on kohdillaan, voi painonpudotuksen keskittää tuonne rasvapuolelle, mikäli tahti on hyvin hidas. Itsellä pitkällä aikavälillä ~200g/vko.

Salihommat ovat kyllä siitä ärsyttäviä, että erilaista keskenään ristiriitaista tietoa on liikkeellä niin paljon. Harva salifakta perustuu tutkimustietoon, useimmiten ne kumpuavat ihan omista kokemuksista käsin, jotka sitten vaihtelevat yksilöstä riippuen...

Liikuntaa harrastavilla proteiineja tarvitaan liikuntaa harrastamattomia enemmän mm. lihasten kasvattamiseen, korjausprosesseihin (voimaurheilijat) ja entsyymien synteesiin sekä myös energiaksi liikuntasuorituksen aikana (Lemon 2000). Jos liikuntaa harrastavilla energiansaanti on alhaisempi kuin mitä energiankulutus, niin elimistön funktionaalisi proteiineja ja rakenneproteiineja aletaan
käyttämään energiaksi lisääntyvässä määrin korjaamaan tätä epäkohtaa (Goranzon & Forsum 1985).
Alhainen hiilihydraattien saanti aiheuttaa myös proteiinien hajoamisen lisääntymisen (Lemon & Mullin 1980).

Voimaharjoituksen vaikutus lihasten proteiinimetaboliaan

Lihasten kasvu eli hypertrofia voi tapahtua vain, kun lihasten proteiinien synteesi on suurempaa kuin proteiinien hajoaminen. Lihasten kasvun ajatellaan olevan voimaharjoittelun yhteydessä lähinnä lihaksen supistuvien osien (sarkomeerien) lisääntymistä, jolloin lihaksesta tulee paksumpi (Tipton & Wolfe 2001.) Liikunnan aikana lihasten proteiinitasapaino on negatiivinen, koska tällöin proteiinien synteesi joko laskee (Bylund-Fellenius ym. 1984) tai pysyy ennallaan (Carraro ym. 1990) ja proteiinien hajoaminen lisääntyy (Rennie ym. 1981).

On osoitettu, että intensiteetiltään tarpeeksi kuormittava voimaharjoitus kiihdyttää lihasten proteiinien synteesiä ja hajoamista voimaharjoituksen jälkeen (esim. Biolo ym. 1995; Phillips ym. 1997; Phillips ym. 1999). Lihasten proteiinisynteesin on osoitettu olevan kiihtynyt vielä 48 tuntia ja vastaavasti proteiinien hajoamisen 24 tuntia voimaharjoituksen jälkeen voimaharjoittelua harrastamattomilla koehenkilöillä (Phillips ym.
1997). Proteiinisynteesi lisääntyy lihaksissa voimaharjoituksen jälkeen enemmän kuin proteiinien hajoaminen, mutta proteiinien nettotasapaino säilyy negatiivisena, jos ravintoa ei saada (Biolo ym. 1995; Phillips ym. 1997; Phillips ym. 1999). Proteiinin nauttimisen positiivinen vaikutus lihasten 10 proteiinitasapainoon voimaharjoituksen yhteydessä näyttää olevan erityisesti lihasten proteiinisynteesin lisääminen ja vähemmässä määrin proteiinien hajoamisen vähentäminen (Tipton ym. 2001; Rasmussen ym. 2000; Biolo ym. 1997).

Motivaatiota harjoitteluun:
Linkki vie erittäin lupaavn painonnostaja Miko Tokolan haastatteluun ja treeneissä suoritettuun ennätystempaukseen.

Lähde:
URHEILU- JA PALAUTUSJUOMIEN SEKÄ VALMISTEIDEN TUTKIMUKSELLISET PERUSTEET JA TÄMÄN HETKEN KÄYTÄNNÖN SOVELLUTUKSET
Antti Mero, Juha Hulmi ja Mika Vähälummukka
 
Viimeksi muokattu:

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pistää tää flunssakierre vituttaa! Reilu kuukausi sitten olin flunssassa ja sen jälkee pääsin hyvin taas vauhtiin salilla ko nyt iski uus flunssa ja menee suunnitelmat uusiks. Oon huomannu, että ihan turha lähtee salille, jos vähänkää nokka vuotaa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Itse olen nyt käyttänyt melkein vuoden putkeen kreatiinia, en ihan päivittäin koska on pakko pitää lepoakin välillä. En ole huomannut mitään haittavaikutuksia tai muuta outoa. Tämäkin on ikuinen kädenvääntö mikä on paras tyyli mutta en koe aiheelliseksi muuttaa rytmiäni.

Tuli nyt vain mieli kertoa oma kantani asiaan..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika tasan kuusi viikkoa sitten kävin viimeksi salilla. Ensin flunssa, sitten keuhkokuume ja neljän viikon liikuntakielto. Toissapäivänä kävin pienellä hölkällä, kun sain maanantaina lääkäriltä tiedon, ettei keuhkoissa ole enää mitään erityistä. Tänään ajattelin mennä takaisin salille, tosin sen verran tuo hölkkä kävi keuhkoihin, että poljen lähinnä pyörää ja kokeilen jotain kevyitä ja pitkiä sarjoja. Harmittavaan saumaan osui tuo sairaus, kun olin saanut hyvän otteen treeniin ja oli tarkoitus palata tatamillekin tässä keväällä. Nyt pitää aloittaa taas liki alusta ja paini saa odottaa reilusti syksyyn. Ehkä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Itse olen sitkeästi jatkanut tuota viiden ja useampien toistojen sekasarjojen tekoa ja tulokset ovat yhä ihan hyvässä nosteessa. Paino vain ei meinaa tippua, tulee syötyä hieman enemmän kun salilla vääntää. Ja pirun vasen olkapää, ainainen heikkouteni. Hankala tehdä useampaakin liikettä kun etuolkapäässä jatkuvasti kiputila päällä...
 
Ja pirun vasen olkapää, ainainen heikkouteni. Hankala tehdä useampaakin liikettä kun etuolkapäässä jatkuvasti kiputila päällä...

Itse kävin olkapään takia magneettikuvauksissa ja sain valita leikkauksen ja kuminauhajumpan väliltä. Sanoin, että kokkeillaan ensin jumppaa. Kivut katoavat aina, kun muistan sitä välillä tehdä ja palaavat varmasti takaisin, kun unohdan. Sitten sitä muistaa taas tehdä ja kivut katoavat :)

Tarinan opetus on siinä, että kannattaa käydä lääkärissä, vaikka varmasti olet kyllä käynytkin. Magneettikuviin ei kovin joutuin pääse, mutta aikanaan kuitenkin. Itseltäni löytyi ihan vika olkapäästä, mutta olipa onneksi vika jonka pystyy hoitamaan muutenkin. Leikkauksella toki hoituisi ikuisiksi ajoiksi, mutta olkapääleikkauksissa on melkoinen riski mukana aina, joten en ihan mielelläni ainakaan itse ottanut sitä tietä vastaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tänään ajattelin mennä takaisin salille, tosin sen verran tuo hölkkä kävi keuhkoihin, että poljen lähinnä pyörää ja kokeilen jotain kevyitä ja pitkiä sarjoja.
Ei ollut mitään hätää, kun kokeilin pikkuisen tankojumppaa rinnalle, ojentajille, olkapäille yms. pienempiä liikkeitä. Vaan kun kokeilen kyykyn kautta rinnallevetoa pelkän tangon kanssa, alkoi sydän laulaa hoosiannaa siihen tahtiin, että oli pakko lopettaa kesken. Pyörrytti ja hengästytti aikalailla. Joo, eli hitaasti lenkin kautta takaisin.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Polkupyörä kaivettu tänään varastossa, jossa ollut toimettomana pari vuotta. Tarkoitus olisi alkaa pyöräillä salille. Saa hyvät lämmöt päälle ja josko, kuntokin vähän kohenisi. Pyörä näytti olevan sen verran huonossa hapessa, että piti viedä se oikein liikkeeseen huollettavaksi. Salille tulee matkaa noin 12 kilometriä ja puoli tuntia ajallisesti. Toivotaan, että into ei lopahda heti alkuunsa.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Onko mielipiteitä, kuinka nopeasti mononukleoosin jälkeen kannattaa palata salille? Jossain väitettiin että kannattaisi pitää jopa kuukauden mittainen lepotauko, mutta nyt olen ollut jo yli viikon oireettomana niin kohta puolii varmaan uskaltaa mennä taas.

Muutenkin yli 2kk tauko salilla käymisestä, mutta nyt on onneksi hyvin aikaa kun ylppärit ohi ja työt alkavat vasta parin kuukauden päästä niin jos itsensä saisi taas vähän parempaan kesäkuntoon edes!
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Onko mielipiteitä, kuinka nopeasti mononukleoosin jälkeen kannattaa palata salille? Jossain väitettiin että kannattaisi pitää jopa kuukauden mittainen lepotauko, mutta nyt olen ollut jo yli viikon oireettomana niin kohta puolii varmaan uskaltaa mennä taas.

Muutenkin yli 2kk tauko salilla käymisestä, mutta nyt on onneksi hyvin aikaa kun ylppärit ohi ja työt alkavat vasta parin kuukauden päästä niin jos itsensä saisi taas vähän parempaan kesäkuntoon edes!

Itsellä kokemusta sen verran että mononukleoosin jälkeen kun lähdin liian nopeasti lenkkeilemään niin tuli kaikenmaailman heikkoustiloja pidemmän aikaan. Eräällä asiakkaallani sama juttu kun oltiin salilla hänen sairastelujen jälkeen, oli kuitenkin viikon vielä sairauden parantumisen jälkeen himassa palautumassa sitten vasta salille.

Yksilöllistä mutta kannattaa ottaa iisisti jos salille menet. Tunnustele.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
HIITistä (High-intensity interval training) on aikaisemminkin ollut puhetta, mutta onkos kukaan jaksanut sitä vetää pidempään? Olen lukenut, että sen pitäisi ihan huomattavasti ja nopealla tahdilla parantaa suorituskykyä myös muussakin rääkissä.

Minulla oli jonkinlainen harhakuvitelma, että tällä hetkellä on ihan perushyvä kunto päällä. Eilen sitten päättäväisenä pomppasin suoraan sängystä vetämään ensimmäistä hiittiä ja olipahan kokemus taas.

Kolme kertaa jaksoin spurtata täysillä loivaan ylämäkeen noin 20-25 sekuntia ja sen jälkeen hölkkäilin noin 35 sekuntia mäkeä alas. Hyi hitto. En edes pystynyt vetämään sitä suositeltua 4 x 30 sekunnin alkusarjaa ja silti 15 minuuttia tämän jälkeen särki päätä, yskin limaa ja sydän meinasi iskeytyä rinnasta ulos. Ajattelin että eipä tarvitse tätä tehdä enää ikinä. Sitten kuitenkin yhtäkkiä tuska lakkasi ja olo muuttui kuin salamana erittäin pirteäksi ja suorastaan hienoksi.

Kenties voisi ottaa sellaisen tavan, että pari kertaa viikossa käy rykäisemässä. Kynnys lähteä tuollaiseen rääkkiin on kyllä korkealla, mutta tuloksia varmasti tulisi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
HIITistä (High-intensity interval training) on aikaisemminkin ollut puhetta, mutta onkos kukaan jaksanut sitä vetää pidempään? Olen lukenut, että sen pitäisi ihan huomattavasti ja nopealla tahdilla parantaa suorituskykyä myös muussakin rääkissä.
Ei HIIT:iä ole tarkoituskaan vetää pidempään, vaan nimenomaan ohjelmallisesti parin kuukauden treeninä. Tämän jälkeen pari kuukautta taukoa, ja sen jälkeen voi aloittaa uudestaan esimerkiksi kovemmalla vastuksella.

Itse vedin muutama vuosi sitten painonpudotuksen yhteydessä HIIT:iä n. 6 rundia, seurauksena oli painon dramaattinen putoaminen (n. 20 kg) ja selvästi lisääntynyt hapenottokyky. Omiin lajeihin (lähinnä lätkä ja salibandy) tuosta on ollut hyötyä spurttikestävyytenä ja parempana yleiskuntona.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei HIIT:iä ole tarkoituskaan vetää pidempään, vaan nimenomaan ohjelmallisesti parin kuukauden treeninä. Tämän jälkeen pari kuukautta taukoa, ja sen jälkeen voi aloittaa uudestaan esimerkiksi kovemmalla vastuksella.

Itse vedin muutama vuosi sitten painonpudotuksen yhteydessä HIIT:iä n. 6 rundia, seurauksena oli painon dramaattinen putoaminen (n. 20 kg) ja selvästi lisääntynyt hapenottokyky. Omiin lajeihin (lähinnä lätkä ja salibandy) tuosta on ollut hyötyä spurttikestävyytenä ja parempana yleiskuntona.

Miten tuollainen ohjelma rakennetaan? Montako harjoitusta viikossa ja kauanko on yhden harjoituksen kesto? Itse olen tehnyt tabata-harjoituksia ja vähän muitakin samantyyppisiä vähän vaihtelevasti, mutta jos tuollaisen "intervallikuurin" ottaisi, niin sen vuoksi kiinnostaisi.

Hyötysuhde on tosiaan aika mielenkiintoinen, kun kokeilin crossfitistä tuttua "Death by kettlebell"-harjoitusta, jossa periaate on, että tehdään ensimmäisen minuutin aikana yksi toisto, toisen aikana kaksi jne, niin pitkään kunnes ei ehdi enää toistoja tehdä minuuttiin. Itse kokeilin 32kg kahvakuulalla etuheilautuksia siten, että aloitin kymmenellä toistolla. Pääsin seitsemään minuuttiin (yleensä se kymmenen pitäisi taistella) ja ajattelin, että olipas turha reeni ja kunto on ihan paska.

Jälkikäteen kun mietti niin siinähän tuli kuitenkin 91 toistoa seitsemään minuuttiin mikä taas sitten onkin aika paljon. Se on kyllä erikoista miten tuohon intensiteettiinkin tottuu ja keho pystyy aikamoisiin suorituksiin tällaisella kuntoilijan fysiikallakin.

Toinen hieno treeni on burpee-tabata, jossa tehdään myös yleisliikkeenä tunnettua liikettä kahdeksan 20 sekunnin kierrosta ja niiden välissä aina 10 sekunnin tauko. On yhtä helvettiä välillä mutta olokin on aivan fantastinen kun rääkistä on toipunut.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Haluaako joku kertoa miten poltetaan mahdollisimman tehokkaasti rasvaa ja samalla mahdollisimman vähän lihasta aerobista treeniä harrastettaessa? Missä suhteessa keho yleensäkin polttaa rasvaa vs lihasta ja voiko tähän suhteeseen vaikuttaa jollain tavoin? Onko treenin intensiteetillä ja tai pituudella vaikutuksia rasva vs lihas -palamissuhteeseen?

High-intensity interval training suoraan sängystä

Mihin perustuu, että kyseinen toiminta polttaa paremmalla suhteella rasvaa vs lihasta kuin "normaali" katabolia?
 

Plae

Jäsen
Haluaako joku kertoa miten poltetaan mahdollisimman tehokkaasti rasvaa ja samalla mahdollisimman vähän lihasta aerobista treeniä harrastettaessa? Missä suhteessa keho yleensäkin polttaa rasvaa vs lihasta ja voiko tähän suhteeseen vaikuttaa jollain tavoin? Onko treenin intensiteetillä ja tai pituudella vaikutuksia rasva vs lihas -palamissuhteeseen?

Jos liikut vain ja ainoastaan aerobisella tasolla, niin etpä siihen lihaksen palamiseen oikein voi vaikuttaa. Jos sä haluat lihasta säilyttää ja rasvaa polttaa, niin intensiivinen salitreeni on avain onneen.

Mihin perustuu, että kyseinen toiminta polttaa paremmalla suhteella rasvaa vs lihasta kuin "normaali" katabolia?

HIIT on anaerobista liikuntaa ja se puolestaan vaikuttaa esimerkiksi insuliinin tuotantoon ja kasvuhormooniin. Aerobisella tasolla liikuttaessa niin ei käy.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Jos liikut vain ja ainoastaan aerobisella tasolla, niin etpä siihen lihaksen palamiseen oikein voi vaikuttaa. Jos sä haluat lihasta säilyttää ja rasvaa polttaa, niin intensiivinen salitreeni on avain onneen.

HIIT on anaerobista liikuntaa ja se puolestaan vaikuttaa esimerkiksi insuliinin tuotantoon ja kasvuhormooniin. Aerobisella tasolla liikuttaessa niin ei käy.

Jaaha. Mulle ei näköjään ollut ihan selvää mikä on aerobista ja mikä anaerobista treeniä. Täytyy koittaa tota HIITiä. Olen juossut pidempiä intervalliharjoituksia. Jos HIIT on niin rankka harjoitus niin eikö kolme kerta viikkoon ole liikaa? Vai palautuuko noin lyhyestä treenistä nopeasti? Miksi sitä pitää harrastaa tuollaisissa parin kuukauden projekteissa, eikö sen voisi ottaa osaksi viikottaista treeniohjelmaa?
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen miettinyt, että voisin hommata kotiin penkin ja painoja. Pelkästään 20 kilon käsiapainoilla olen tähän asti saanut ihan ok tuloksia aikaan.

Onkohan tästä setistä mihinkään? Ei olisi ainakaan kallis investointi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen miettinyt, että voisin hommata kotiin penkin ja painoja. Pelkästään 20 kilon käsiapainoilla olen tähän asti saanut ihan ok tuloksia aikaan.

Onkohan tästä setistä mihinkään? Ei olisi ainakaan kallis investointi.

Itsellä oli tuollainen Wrangen penkki joskus himassa. Hankin sen koska oli yksi ylimääräinen huone. Onhan se parempi kuin ei mitään mutta jos mahdollisuus käydä jollain kuntosalilla niin ehdottomasti mikä tahansa sali ajaa paremmin asian, löytyy tukevammat penkit, muita treenajia avuksi kun ottaa tiukkoja sarjoja jne.

Loppuen lopuksi myin oman penkin parin vuoden jälkeen pois juuri tuon takia koska kävin mielummin muilla saleilla. Himaan riittää vaikka käsipainot, ei niitäkään tarvitse jos on esim leuanvetotanko. Se päivä kun ei ehdi salille voi tehdä punnerruksia, vatsoja jne.

Summasummarum, osta ainoastaan silloin jos todellakin et pääse salilla käymään viikottain. Ja silloinkin on syytä tietää mitä tekee ja riittävän pienillä painoilla. Ja selvinpäin. :)
Iltapulu taisi lähipäivinä uutisoida brittikaverista joka jäi baari-illan jälkeen jumiin tangon alle ja kuoli siihen omassa asunnossaan.

_
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsellä oli tuollainen Wrangen penkki joskus himassa. Hankin sen koska oli yksi ylimääräinen huone.
Mullakin on yksi ylimääräinen huone, ja sen takia ole sinne ajatellut ostaa hivenen kuntoiluvehkeitä. Mutta katsotaan nyt, jos hommaisi sen kuntosalikortin sittenkin. Kiitos vastauksesta!
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Joops, eipä mitään erikoista kerrottavaa, jokunen sana enimmäkseen jaloista.
Talvi oli aika heikko, pitkiä pätkiä flunssaa ja taukoa kaikesta urheilusta, kaikki vähä aerobinen oli pakkopullaa kuntosalilla. (cross -trainer, spinning yms. ällötys)

Olen aina juossut kesäkauden, nuorempana aktiivisesti. Melko paljon ylämäkeä kohtuu kovallakin sykkeellä. Nyt, kun on enemmän viihtynyt punttisalilla, huomaan että jalat hyytyy lenkillä. Muuten tuollainen tunnin, ~10km mäkilenkki tuntuu ihan hyvältä. Varmaan kannattaa lopettaa lyhyet ja raskaat kyykkysarjat yms.? Jalkoja kun ei ole tavoite kasvattaa mihinkään, kunhan lihaskunto säilyy rikkinäisten polvien ympärillä. Kukaan asiantuntija ei ole minua valottanut, mutta eilisen jalkapäivän kiskoin pitkiä sarjoja, pienemmillä painoilla. Uskoisin että tällä saadaan tuota juoksua taas vähän liukkaammaksi? Massaa on kertynyt pikkuhiljaa, osa läskiä mutta kai siinä oikeaa lihaakin on tullut. Lisäpainon kyllä huomaa mäkeä juostessa, syke nousee herkästi sinne lähelle maksimia.

Nyt kun hienot juoksukelit on taas päällä, huomaa myös sen, kuinka siellä mukavuusalueella tulee pysyteltyä ihan liian helpolla. On sitten mikä reeni tahansa kyseessä.

EDIT:

Asiasta on ennenkin ketjussa varmasti puhuttu, mutta toivoisin pientä keskustelua siitä, miten yhdistää aerobinen läskinpoltto (esim. maastolenkit) ja kuntosali parhaiten. Ravintopuoli ja treenin mahdollinen jaksotus, pitääkö tehdä oikein suunnitelma, vaikkapa 2 viikkoa pelkkää juoksua jonka jälkeen punttisalin vuoro? Vai painetaanko vaan menemään sen mukaan miltä tuntuu, viitisen tiukkaa treeniä viikossa ja ihmettely miksi vyötärölle vaan kasautuu löysää. Ei nyt paljoa mutta kumminkin.
 
Viimeksi muokattu:

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Löytyykö täältä alan asiantuntijoita? Voisiko joku avata vähän näitä proteiinikiemuroita tarkemmin. Niinhän yksinkertaista tämä ei ole, että mitä enemmän proteiinia, sitä paremmin lihakset hyötyvät treenistä. Käsittääkseni maitotuotteissa on hitaasti liukenevaa proteiinia, eikä ne näin ollen ole parhaita palautumiseen, vaikka esimerkiksi puolentoistalitran maitotölkin vetästyään saa yli 50g proteiinia ja hintaakin vain se reilu euro. Entäs muut ns. normaalista ruoasta saatavat proteiinit?

Ilmeisesti proteiini/palautusjuomien vahvuus on juurikin se, että niissä on "tehokasta" proteiinia, vaikka sitä ei välttämättä edes ole erityisen paljoa. Esimerkiksi kinkussa ja raejuustossa on tuplat proteiinia moniin proteiinijuomiin verrattuna!

Edit: Ja oliko vielä niin, että kroppa ei pysty hyödyntämään kaikkia proteiineja 100% eli toisesta ruoasta saadut 8g proteiinia voi olla enemmän kuin toisesta saadut 12g?
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Löytyykö täältä alan asiantuntijoita? Voisiko joku avata vähän näitä proteiinikiemuroita tarkemmin. Niinhän yksinkertaista tämä ei ole, että mitä enemmän proteiinia, sitä paremmin lihakset hyötyvät treenistä. Käsittääkseni maitotuotteissa on hitaasti liukenevaa proteiinia, eikä ne näin ollen ole parhaita palautumiseen, vaikka esimerkiksi puolentoistalitran maitotölkin vetästyään saa yli 50g proteiinia ja hintaakin vain se reilu euro. Entäs muut ns. normaalista ruoasta saatavat proteiinit?

Ilmeisesti proteiini/palautusjuomien vahvuus on juurikin se, että niissä on "tehokasta" proteiinia, vaikka sitä ei välttämättä edes ole erityisen paljoa. Esimerkiksi kinkussa ja raejuustossa on tuplat proteiinia moniin proteiinijuomiin verrattuna!

Edit: Ja oliko vielä niin, että kroppa ei pysty hyödyntämään kaikkia proteiineja 100% eli toisesta ruoasta saadut 8g proteiinia voi olla enemmän kuin toisesta saadut 12g?
Joo ei kroppa kaikkia proteiiniä pysty käyttämään suoranaisesti hyödyksi. Jos on tarkoitus kasvattaa lihasmassaa proteiinia on hyvä saada noin 1,5-2,0g per painokilo. Eli 80kg ihmisen pitäisi saada noin 160g proteiiniä per päivä, jotta rakennusainetta on tarpeeksi lihaksille.

En tiedä tarkemmin tuosta onko ruasta saatava proteiinia jotenkin parempaa tai huonompaa verrattuna proteiinijuomasta saatavaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös