J.Grönvall
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei HIIT:iä ole tarkoituskaan vetää pidempään, vaan nimenomaan ohjelmallisesti parin kuukauden treeninä. Tämän jälkeen pari kuukautta taukoa, ja sen jälkeen voi aloittaa uudestaan esimerkiksi kovemmalla vastuksella.
Itse vedin muutama vuosi sitten painonpudotuksen yhteydessä HIIT:iä n. 6 rundia, seurauksena oli painon dramaattinen putoaminen (n. 20 kg) ja selvästi lisääntynyt hapenottokyky. Omiin lajeihin (lähinnä lätkä ja salibandy) tuosta on ollut hyötyä spurttikestävyytenä ja parempana yleiskuntona.
Miten tuollainen ohjelma rakennetaan? Montako harjoitusta viikossa ja kauanko on yhden harjoituksen kesto? Itse olen tehnyt tabata-harjoituksia ja vähän muitakin samantyyppisiä vähän vaihtelevasti, mutta jos tuollaisen "intervallikuurin" ottaisi, niin sen vuoksi kiinnostaisi.
Hyötysuhde on tosiaan aika mielenkiintoinen, kun kokeilin crossfitistä tuttua "Death by kettlebell"-harjoitusta, jossa periaate on, että tehdään ensimmäisen minuutin aikana yksi toisto, toisen aikana kaksi jne, niin pitkään kunnes ei ehdi enää toistoja tehdä minuuttiin. Itse kokeilin 32kg kahvakuulalla etuheilautuksia siten, että aloitin kymmenellä toistolla. Pääsin seitsemään minuuttiin (yleensä se kymmenen pitäisi taistella) ja ajattelin, että olipas turha reeni ja kunto on ihan paska.
Jälkikäteen kun mietti niin siinähän tuli kuitenkin 91 toistoa seitsemään minuuttiin mikä taas sitten onkin aika paljon. Se on kyllä erikoista miten tuohon intensiteettiinkin tottuu ja keho pystyy aikamoisiin suorituksiin tällaisella kuntoilijan fysiikallakin.
Toinen hieno treeni on burpee-tabata, jossa tehdään myös yleisliikkeenä tunnettua liikettä kahdeksan 20 sekunnin kierrosta ja niiden välissä aina 10 sekunnin tauko. On yhtä helvettiä välillä mutta olokin on aivan fantastinen kun rääkistä on toipunut.