Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 550
  • 4 643

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos tieteellinen, englanninkielinen teksti ei pelota, niin tässä on hyvä 34-sivuinen tutkimus lisäproteiinin ja aminohappojen nauttimisen vaikutuksista treenaukseen, kirjoittajana suomalainen Juha Hulmi:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-7-51.pdf

Tiivistettynä: lisäravinteiden käytöstä on hyötyä treenissä.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Täältäpä löytyy yks motivaatio-ongelmainen jojo-bodari. Rockysta saa aina vauhtia salikäyntiin, salilla sitten hevistä saa voimaa ja palkkarista energiaa salin jälkeen.

Vielä kun jaksaisi käydä aktiivisesti kokoajan salilla, tosin aerobiseen olen nyt ajatellut alkaa keskittyä. Uimarengas vittuun ja sitten sen jälkeen salilta lihasta rintaan ja hauikseen (eiks nää ollu ne baarilihakset?).

Ei mulla asiasta nyt mitään muuta.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
....ja sitten sen jälkeen salilta lihasta rintaan ja hauikseen (eiks nää ollu ne baarilihakset?).

Ei mulla asiasta nyt mitään muuta.

Joo kato eihän jalkoja tartte treenata kun ne on baarissakin pöydän alla aina! ja selkäkin on takapuolella niin ei sitäkään kukaan näe..
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Uimarengas vittuun ja sitten sen jälkeen salilta lihasta rintaan ja hauikseen (eiks nää ollu ne baarilihakset?).

Ei mulla asiasta nyt mitään muuta.
Anna sen uimarenkaan tulla vaan, kunhan katot et rinta on korkeemmalla ku maha :)

Ojentajille kunnolla kosketusta ja siihen päälle vähän penkkiä ja pystypunnerrusta ja sun muuta, niin johan on miehellä tissit ja hartiat ja kaikki muut mitä asiaan kuuluu. Syöt paljon lihaa ja sen päälle juot kolmisen litraa oikeeta maitoa/päivä, niin johan on mies! :)

Sitte vähän myöhemmin katsot jos tekee mieli kiristellä vielä. Jos oot iso mies siinä vaihees, niin ei tule mieleenkään :)
 

Engels

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kwaak
Huh huh. Kävin äsken ensimmäistä kertaa sairastelun jälkeen salilla. Olipa taas tahmeaa. Jokaisen sarjan jälkeen olin ihan älyttömän hengästynyt ja sarjatauot venähti varmaan yli kahteen minuuttiin, kun yritin saada happea ja tasata hengitystä. Vieläkin on nenä vähän tukossa, mutta eiköhän se tästä taas lähde kulkemaan.

Sarjatauoilla ei ole mitään väliä. Mitä pidempi sarja tai suuremmat painot sitä pidempi tuon tauon pitää olla. Antakaa sen pulssin tippua sinne 100 enne seuraavaa sarjaa.
Palautus ja verryttelyt on kaiken A ja O
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sarjatauoilla ei ole mitään väliä. Mitä pidempi sarja tai suuremmat painot sitä pidempi tuon tauon pitää olla. Antakaa sen pulssin tippua sinne 100 enne seuraavaa sarjaa.
Palautus ja verryttelyt on kaiken A ja O

Onko näin, eikö mitään väliä. Tämä ei ole vinoilua vaan koulukuntia on niin monia.

Joillekin koko kuntosaliharjoittelun idea on että sarjat on 15 toistoa ja palautuminen alle kaksi minuuttia. Ihan urheilullisilta näyttää sellaisella ohjelmalla treenaavatkin. Sitten on näitä bodareita jotka asuu salilla ja palautuu tiukkojen sarjojen jälkeen 10 minuuttia.

Itsekin välillä mietin että miten oikein pitäisi toimia. Ja mikä palvelee ja mitäkin. Olen maalaisjärjellä ajatellut että tiukka pieni toistomäärä tarvitsee lepoa 4-5 min ja pitkä sarja lyhyemmän 2-3 min.



_
 
..
Itsekin välillä mietin että miten oikein pitäisi toimia. Ja mikä palvelee ja mitäkin. Olen maalaisjärjellä ajatellut että tiukka pieni toistomäärä tarvitsee lepoa 4-5 min ja pitkä sarja lyhyemmän 2-3 min.



_
Ite taas koitan pitää palautuksen 1-2min ja kevyissä liikkeissä 30sek-1min. Koitan nimenomaan tehä puntinkin melko intensiivisesti, jotta reenit olis n. 45min, eikä ainakaan yli tuntia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ite taas koitan pitää palautuksen 1-2min ja kevyissä liikkeissä 30sek-1min. Koitan nimenomaan tehä puntinkin melko intensiivisesti, jotta reenit olis n. 45min, eikä ainakaan yli tuntia.

Tästä voisikin jatkaa tiedustelua kuinkas monta sarjaa porukat tekee salilla ilman lisäenergiaa? Vai onko lisäenergia kesken treenin ehdoton?
Itse olen salilla vain veden voimalla ja protskut treenin jälkeen joten sellaiset 12-14 sarjaa per treeni kerta(+ 10-15min alkulämpö) alkaa olla maksimi sitten on energiat jo ihan loppu.



_
 
Tästä voisikin jatkaa tiedustelua kuinkas monta sarjaa porukat tekee salilla ilman lisäenergiaa? Vai onko lisäenergia kesken treenin ehdoton?
Itse olen salilla vain veden voimalla ja protskut treenin jälkeen joten sellaiset 12-14 sarjaa per treeni kerta(+ 10-15min alkulämpö) alkaa olla maksimi sitten on energiat jo ihan loppu.
_
Määkin meen nykysin vain vedellä. Ennen tuli juotua palkkari jo reenin aikana, mut ei enää. Nyt vaan bansku naamariin heti reenin jälkeen ja kotona sit lisää ruokaa.
 

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Hyödynnetäänpä vaikka tätä ketjua. Olisi seuraavanlainen leuanvetotankoon liittyvä ongelma.

Muutin taannoin uuteen kämppään, ja vanhan kämpän paksujen seinien ovenkarmeihin hyvin sopinut leuanvetotanko ei enää sovikaan näihin ohuisiin pahviseiniin. Kyseessä siis suurin piirtein tämän näköinen tanko:
http://www.pokerisivut.com/resources/images/iron-gym-extreme.jpg

Kattoon tai seiniin ei viitsisi asennella mitään ruuvattavia härpäkkeitä, joten olisikohan ovenkarmeihin mahdollista kiinnittää jonkinlaisia "paksunnusosia" jotta tämän tangon saisi pysymään paikoillaan? Nykyisillä karmeilla on paksuutta sellaiset 10 senttiä, joten ajattelin, että sille puolelle oviaukkoa, jolle itse tanko jää, voisi kiinnittää n. 5 senttiä paksut esim. puiset osat, jotka tukisivat tangon oikeaan asentoonsa. Onko kellään tällaisesta mitään kokemusta? Mitään kovin esteettistä jälkeä ei varmaan tulisi, mutta palikat jäisivät sentään vessan sisäpuolelle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kattoon tai seiniin ei viitsisi asennella mitään ruuvattavia härpäkkeitä, joten olisikohan ovenkarmeihin mahdollista kiinnittää jonkinlaisia "paksunnusosia" jotta tämän tangon saisi pysymään paikoillaan? Nykyisillä karmeilla on paksuutta sellaiset 10 senttiä, joten ajattelin, että sille puolelle oviaukkoa, jolle itse tanko jää, voisi kiinnittää n. 5 senttiä paksut esim. puiset osat, jotka tukisivat tangon oikeaan asentoonsa. Onko kellään tällaisesta mitään kokemusta? Mitään kovin esteettistä jälkeä ei varmaan tulisi, mutta palikat jäisivät sentään vessan sisäpuolelle.


Eikö tälläinen toimi 10cm leveisiin karmeihin?
http://www.duosport.fi/WebRoot/duos...9/E7BE/5064/0A28/1015/432D/Leuanvetotanko.jpg

Liite: DuoSport/leuanvetotanko

Ainakin 80/90-luvulla tuli tuollaisissa roikuttua ja kestää aikuisen ison miehen painon.




_
 

orpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks, Kärpät
Hyödynnetäänpä vaikka tätä ketjua. Olisi seuraavanlainen leuanvetotankoon liittyvä ongelma.

Muutin taannoin uuteen kämppään, ja vanhan kämpän paksujen seinien ovenkarmeihin hyvin sopinut leuanvetotanko ei enää sovikaan näihin ohuisiin pahviseiniin. Kyseessä siis suurin piirtein tämän näköinen tanko:
http://www.pokerisivut.com/resources/images/iron-gym-extreme.jpg

Kattoon tai seiniin ei viitsisi asennella mitään ruuvattavia härpäkkeitä, joten olisikohan ovenkarmeihin mahdollista kiinnittää jonkinlaisia "paksunnusosia" jotta tämän tangon saisi pysymään paikoillaan? Nykyisillä karmeilla on paksuutta sellaiset 10 senttiä, joten ajattelin, että sille puolelle oviaukkoa, jolle itse tanko jää, voisi kiinnittää n. 5 senttiä paksut esim. puiset osat, jotka tukisivat tangon oikeaan asentoonsa. Onko kellään tällaisesta mitään kokemusta? Mitään kovin esteettistä jälkeä ei varmaan tulisi, mutta palikat jäisivät sentään vessan sisäpuolelle.


Mites ois tämmönen https://www.irongym-store.com/fi_fi/iron-gym/iron-gym.html tanko, joka laitetaan oven karmin päälle. Muutenki vaikuttaa ihan monikäyttöiseltä kapistukselta, mut tiä sitten oonko vaan markkinoinnin uhri kun tuon tuotteen promon näin Nhl-Premieressä.
En oo uhri ainakaan vielä, kun en oo tuota hommannu. Mutta kieltämättä herätti vähän mielenkiintoa :)
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Varmasti ihan hyvä kapistus, mutta kannattaa tsekata ovien karmit ja niiden kestävyys ennen kuin alat tuolla härpäkkeellä reenaamaan.
 

orpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks, Kärpät
Varmasti ihan hyvä kapistus, mutta kannattaa tsekata ovien karmit ja niiden kestävyys ennen kuin alat tuolla härpäkkeellä reenaamaan.

Tottakai, mikäli tuon raaskii ostaa. Toisaalta kyllähän tuohan "kiinnittyy" kolmesta pisteestä karmiin, eli luulisi kestävän? Eikä tämmönen reilu 90kg vinkuheinä muutenkaa paljoa ovenkarmeja hetkauta.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.

Samanlaista laitetta myy Tokmanni konserni ( Tarjoustalot yms) ja viimeksi hinta taisi olla 10-15 euron välissä. Eli ei tuon hankkiminen nyt kenenkään budjettia kaada ja muutenkin tuntuisi olevan järkevämpi, kuin kiinteä.

Järkevämpi, koska ei jää jälkiä, monipuolisempi ja saa piiloon ja myös siksi, että siihen saa useamman vaatekappaleen laitettua kuivumaan, kuin perinteiseen, koska innostus tulee loppumaan kuitenkin!
 

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Eikö tälläinen toimi 10cm leveisiin karmeihin?
http://www.duosport.fi/WebRoot/duos...9/E7BE/5064/0A28/1015/432D/Leuanvetotanko.jpg

Liite: DuoSport/leuanvetotanko

Ainakin 80/90-luvulla tuli tuollaisissa roikuttua ja kestää aikuisen ison miehen painon.

Nämä karmien sisäpuolelle ruuvattavat ilmeisesti estävät oven sulkemisen asnnuksen jälkeen? Ainakin omissa karmeissa ainoa puinen osa, johon jotakin voisi ruuvata, on juuri siinä kohdassa johon ovi sulkeutuessaan asettuu, eli eivätkös nuo tangon pidikkeet ole sitten oven tiellä, vaikka itse tangon ottaisikin pois? Oven saaminen kiinni olisi täällä kuitenkin aika elinehto.

Tuo nimimerkki orpon mainitsema Iron Gym on tavallaan karvalakkimalli tästä meikäläisellä jo olevasta tangosta, joka siis myös kiinnittyy karmeihin kolmesta kohdasta. Ongelmana karmien ja seinän ohuudessa on siis se, että tuo kaareva, karmien "toiselle puolelle" tuleva metalliosa jää roikkumaan vinoon eikä kannattele kunnolla, joten tanko on tulossa alas vaikkei siinä roikkuisikaan. Taidan yrittää jonkinlaista simppeliä karmien paksunnusta ja laitan sitten tänne raporttia miten menee.
 

orpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks, Kärpät
Tuo nimimerkki orpon mainitsema Iron Gym on tavallaan karvalakkimalli tästä meikäläisellä jo olevasta tangosta, joka siis myös kiinnittyy karmeihin kolmesta kohdasta.

Ahaa, mulla on työkoneella niin kovat suojaukset päällä, etten saanu linkkiäsi auki, joten pahoittelut että spämmäsin turhaan tänne. Mutta toivottavasti ongelmaasi löytyy ratkaisu. Ja jos ite hommaan vastaavan tangon ja samanlainen ongelma ilmenee, niin ehkä voi kehittämääsi ratkaisua sit soveltaa :)
 

Baldrick

Jäsen
Lyhyestä virsi kaunis: Tässä ei millään bodarin keholla pääse brassailemaan, joten kaippa sitä olisi kiva pari kiloa nostaa penkistä.

Olikos se niin, että kun haluaa voimaa, niin 12 toiston sarjoja useampia n. 70% maksiminostokyvystä? Selkälihaksiakin pitäs parantaa, kun alaselkä tuppaa olemaan välillä kipiänä. Vatsalihakset taitavat olla huomattavasti suhteessa selkälihaksia vahvemmat.

Tästä tää lähtee, mutta eka pitäis varmaa punnerruspenkki jostain repiä, kun ei ole niinkään intoa lähteä salille heilumaan ja kotona voi vaivattomasti tehdä sitten kun siltä tuntuu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täällä on huomattavasti parempia opastajia salitreeneihin kuin minä mutta voisin korostaa sitä että älä unohda omalla painolla tehtäviä "kuningasliikkeitä", et edes tarvitse kuntosalia välttämättä siihen.
- Etunojapunnerrukset
- leuanveto (irongym/vastaava oven pieleen)
- dipit jotain tukevaa penkkiä avuksi käyttäen
- kyykkyyn ylös kantapäät maassa ja alas asti
- ulkona kävely / lenkkeily
- voihan ne perus puntitkin hankkia himaan, halvalla lähtee säädettävät 2x15kg

Ja jos välttämättä penkkiä haluat jollain salilla tehdä, tee se jalat ylhäällä niin alaselkään ei tule niin kovaa painetta ja ranteet suorina niin nekin pysyy ehjinä kun painot kasvaa. Kiität tätä ohjetta reilun kymmenen vuoden päästä.

Näillä pääsee hyvin alkuun jos ei halua mennä kuntokeskuksiin vain pällistelmään kireissä vaatteissa treenaavia naisia ja maksaa siitä 30-100€/kk.

Itse 20vuotta kuntosalilla käyneenä välillä toivoisin että olisin tajunnut aloittaa joskus silloin tälläisillä omanpainon kokonaisvaltaisilla liikkeillä enkä lätenyt suoraan veivaamaan jotain taljoja. Parempi myöhään kun ei milloinkaan, joten nykyään paljon yllämäinittua niin kotosalla/duunin salilla/kaupungin urheilumestoilla. Ikinä en ole kuntosalista maksanut yli 30€ kuussa ja sekin oli vain hetken joskus parikymppisenä.

Äläkä unohda sitä aerobista liikuntaa, sitä pitää olla 50/50(mun suositus) kuntosaliin nähden, muuten saliharjoittelu kangistaa vuosien saatossa.

Tälläistä ympäripyöreätä tällä kertaa.



_
 

Baldrick

Jäsen
Onhan tuossa noita puntteja ja niitä tulee silloin tällöin heiluteltua, mutta tuntunee tuo 5 kg olevan liian vähän. Veljeltäni saattaa irrota käsipuntti-setti erikokoisten kiekkojen kera, joten tämäkin häviää. Selkää täytynee varmaankin ensimmäisenä vahvistaa, sillä välillä sekin tuppaa ottamaan alaselän päälle, vaikka tekniikka on kutakuinkin oikea. Punneruspenkkiä haluan, koska haluaisin kehittää rintalihaksia ja ojentajiakin saa hyvin pidettyä kuosissa.

Nyt tuli kesken kirjoituksen kiire, mutta kiitos vinkeistä ja koitellaan tässä jotain saada aikaiseksi.
 

Baldrick

Jäsen
Elikkäs elikkäs. Nyt sain tehtyä itselleni punnerruspenkin ja crosstrainerikin on ilmestynyt taloon, joten sillä on varmaan ihan ok kohotella kuntoa inttiä varten.

Tänään siis aloittelin tuossa vähän kuntoilua ja mulla on tässä pari kuukauden ajan hyvin aikaa kuntoilla, kun koulutkin on saatu valmiiksi tässä pari päivää sitten. Kysyisin kuitenkin tuosta penkkipunnerruksesta mielipiteitä jakavan kysymyksen, joka kuuluu että pitäisikö alussa rauhallisesti nostella painoja vai rehkiä oikein urakalla? Mikä on kannattavinta sekä voiman, että lihasmassan kerryttämisen kannalta. Voima siis pääpainona.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysyisin kuitenkin tuosta penkkipunnerruksesta mielipiteitä jakavan kysymyksen, joka kuuluu että pitäisikö alussa rauhallisesti nostella painoja vai rehkiä oikein urakalla? Mikä on kannattavinta sekä voiman, että lihasmassan kerryttämisen kannalta. Voima siis pääpainona.

Tottakai liike pitää ensiksi opetella maltillisilla painoilla tekemään oikein, muuten hajoitat itsesi. Itse taisin aloittaa 14-vuotiaana 3x15toistoa 40kilolla, siitä sitten hiljalleen enemmän, ennen armeijaa tein jo pyramidia 10x60kg-10x80kg-5x100kg-1x115kg-5x100kg-10x60kg. Jotenkin noin, tapoja on monia. Mutta tärkein on että opettelet liikkeen tekeämään puhtaasti ennenkuin lisäät kiloja. Toiseksi tärkein on varmaan se että teetkö yksin vai kaksin frendin kanssa, kaksin voi tehdä sarjat loppuun saakka kun toinen varmistaa.



edit: tässä hyvä ohjesivusto missä demottu liikkeet
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html



_
 
Viimeksi muokattu:

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Minkäköhänlaisilla palautusmisjuomilla kannattaisi näin aloittelijan lähteä liikenteeseen? Treeni tapahtuu pääasiassa kotona: säädettävillä käsipainoilla ja gymstick-leuanvetotangolla. Gymstickillä on ihan kätevä tehdä myös muita liikkeitä, dippejä, punnerruksia jne. Vatsalihaksia olen myös tehnyt joka päivä nyt noin viikon ajan +100/päivä.

Mutta pääasiassa tulee temppuiltua käsipainoilla. Habaa + muita omia liikkeitä olen niillä tehnyt, pienillä painoilla näin aluksi. Ihan viime päivinä olen aloittanut treenaamisen ja tarkoitus olisi joulutauolla treenata vaikka joka päivä, jos vaan paikat kestää. Aika helposti vaan lihakset kipeytyvät, jos joka päivä treenaa ja siihen tarkoitukseen pitäisi jotain palautumisjuomaa keksiä.

En ole noita juomia koskaan juonut, eikä muutenkaan mitään kokemusta niistä ole, joten olisi hyvä tietää, millaista jauhoa sitä kannattaa näin alkuvaiheessa alkaa ryystämään.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
En ole noita juomia koskaan juonut, eikä muutenkaan mitään kokemusta niistä ole, joten olisi hyvä tietää, millaista jauhoa sitä kannattaa näin alkuvaiheessa alkaa ryystämään.

Ihan perus palautumisjuomaa vaan pussin kyljessä olevan ohjeen mukaan. Mitäpä näitä suotta hifistelemään. Pidä kahden peräkkäisen treenipäivän jälkeen lepopäivä niin et suotta jumita koko kroppaa ja kasvuakin voi ilmetä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole noita juomia koskaan juonut, eikä muutenkaan mitään kokemusta niistä ole, joten olisi hyvä tietää, millaista jauhoa sitä kannattaa näin alkuvaiheessa alkaa ryystämään.

En ole varma, että kannattaako välttämättä juoda mitään palkkareita kotitreenauksen jälkeen. Ei siitä haittaakaan varmaan ole, mutta ehkäpä joku banaani treenin jälkeen ja tunnin päästä proteiinipitoinen perusruoka riittäisi.

Muutenkin viestistäsi paistaa vähän kiire läpi eikä tuo joka päivä treenaaminen varsinkaan aloittelijalle ole välttämättä mitenkään hyödyllistä. Lisäksi palautusjuoma ei auta lihaksien kipeytymiseen yhtään vaan käynnistää lihasten palautumisen mahdollisimman nopeasti treenin jälkeen.

Nosta proteiinin määrä maksimiin ruokavaliossasi. Vedä raejuustoa, rahkaa, kanaa, jauhelihaa, kananmunaa jne. Tällä tavoin annat lihaksillesi parasta mahdollista "hoitoa" treenin yhteydessä.

Mikäli välttämättä haluat juoda palkkaria, niin osta vaikkapa FASTin Reco2 ja Hera80 pussit. Tee näistä sekoitus, jossa on 1 osa Recoa ja 3-4 osaa Heraa eli grammoina joku 10 - 30/40. Näin saat vähän nopeita hiilareita palautumiseen ja paljon proteiineja. Lihaksisto kiittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös