Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 310
  • 4 643

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vatsaliike taljassa on mielestäni parempi kuin tuo perinteinen vatsaliike.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Mitä massanlisäystuotetta te arvon kehoilijat suosittelisitte minulle? Olen tuolta Fitnesstukusta katsellut ainakin kahta eri tuotetta ja en osaa päättää, kumpi olisi parempi, mitä te sanotte, noin niinkuin hinta-laatusuhteeltaan?

Star nutrition: Gainer Pro Tuossa paketissa tulisi 5kg lisää ainetta melkein samalla hinnalla, kuin tuossa Mega massissa.
Weider: Mega mass 4000

Minulla on sellainen linnunmaha, että syömällä minun on vaikea vetää mitään hirveitä kalorimääriä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No en tiedä muista mutta itse en kyllä ottaisi mitään lisämatskua jossa on paljon hiilareita.

Vedä normaalia safkaa kunnolla ja sitten erilaisia proteeinipirtelöitä päälle, varsinkin ennen ja jälkeen salin.

Hiilareiden hyödyllisyydestä esim. palkkarissa on monta koulukuntaa, joidenkin mielestä niistä ei ole mitään hyötyä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Loistava biisi

http://www.youtube.com/watch?v=Ej5nLft5f0U

Sopii aiheeseen. Laitoin kans tonne "mikä naurattaa juuri nyt"- palstalle.

Eli kaikille muillekin hyvää treenikesää!
"Kelatkaa sitä spedet ja vetäkää sitä penkkiä"
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla on sellainen linnunmaha, että syömällä minun on vaikea vetää mitään hirveitä kalorimääriä.
Syö pähkinöitä. Niistä saat helposti hyvän määrän kaloreita terveellisessä muodossa. Esim. pekaanipähkinöissä on rasvaa sellaiset 70%, joten on kalorimääräisesti suunnilleen sama, kuin vetäisit lusikalla voita naamariin.

Massanlisäystuotteet jättäisin kaupan hyllylle.
 

JoukaHainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers ja Jaromir Jagr
..massanlisäystuotetta... hinta-laatusuhteeltaan?

Star nutrition: Gainer Pro Tuossa paketissa tulisi 5kg lisää ainetta melkein samalla hinnalla, kuin tuossa Mega massissa.
Weider: Mega mass 4000

Hinta on ainakin kohdallaan tuossa gainer pro:ssa. Ite tilasin noin kuukausi sitten tuon 12kg:n setin. Mitään ihmeenpiä eroja en ole ikinä noissa massanlisäystuotteissa huomannut. Kaikissa aivan sama tarkoitus ja ihan samanlailla sitä painoa tulee lisää tuotteesta huolimatta. Gainer Pro maistuu ihan hyvälle, mutta jää kyllä maussa tunnetulle American Mass Blastille. Pahimman makuisia ovat olleet mass2 ja Sci-MX, Mass System.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Syö pähkinöitä. Niistä saat helposti hyvän määrän kaloreita terveellisessä muodossa. Esim. pekaanipähkinöissä on rasvaa sellaiset 70%, joten on kalorimääräisesti suunnilleen sama, kuin vetäisit lusikalla voita naamariin.

Massanlisäystuotteet jättäisin kaupan hyllylle.

Eiköhän se massa kannata kuitenkin ottaa protskuna eikä rasvana, tuskin tarkoituksena oli kerätä isoa mahaa?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eiköhän se massa kannata kuitenkin ottaa protskuna eikä rasvana, tuskin tarkoituksena oli kerätä isoa mahaa?

Jos elät plussakaloreilla, niin lihot. Otettiin ne plussat sitten rasvasta tai proteiinista, niin lopputulos on sama. Proteiinia toki pitää syödä, jotta lihakset kasvaa, mutta pähkinät lisänä on terveellisiä ja helppo tapa saada lisää kaloreita.

Ei pähkinät (hyvä rasva) ja runsas proteiininkäyttö kaiketi sulje toisiaan pois. Hiilareista ei ole mitään iloa, joten niitä kannattaa aina välttää.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pähkinät (hyvä rasva) ja runsas proteiininkäyttö kaiketi sulje toisiaan pois. Hiilareista ei ole mitään iloa, joten niitä kannattaa aina välttää.
Juuri näin. Massanlisääjät = heraa ja sokeria. Ja jos ei tavallisesta ruuasta saa tarpeeksi proteiinia, niin protskujauhe ilman turhia hiilareita on siihen hyvä tuote. Rasvaa lisäämällä saa sitten helposti lisää kaloreita ja mikä sen mukavampaa kuin mutustella välipalana pähkinöitä.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Jos elät plussakaloreilla, niin lihot. Otettiin ne plussat sitten rasvasta tai proteiinista, niin lopputulos on sama. Proteiinia toki pitää syödä, jotta lihakset kasvaa, mutta pähkinät lisänä on terveellisiä ja helppo tapa saada lisää kaloreita.

Ei pähkinät (hyvä rasva) ja runsas proteiininkäyttö kaiketi sulje toisiaan pois. Hiilareista ei ole mitään iloa, joten niitä kannattaa aina välttää.


Aika alotteleva bodailija olen itse. Noin yhdeksän kuukautta harrastanut ja säälittävillä rimpulapainoilla nostelen vielä, vaikka kehitystä onkin paljon tullut. Kehitystä siis omaan lähtötasoon nähden.

Olen kuitenkin sellaisessa uskossa ollut, että ns. massakaudella hiilareitakin on hyvä saada jonkun verran. En kuitenkaan näissä asioissa ole kovin ekspertti, mutta haluaisin kuitenkin hieman perusteluja tähän, koska periaatteessa aika mielellään pitäisin hiilihydraatit matalalla, mutta olen kokenut hiilareiden saanin aika hyväksi kehityksen kannalta.

"Hiilihydraatti on keholle helppokäyttöisin ja nopein energianlähde. Ehkä vastoin viranomaisten kantaa, hiilihydraatti ei ole keholle elintärkeä makroravintoaine. Ihminen tulee kyllä toimeen ilman sitä. Kehonrakentajalle se on kuitenkin tärkeä osa ruokavaliota, koska se laittaa haiman tuottamaan insuliinia; hormonia, jolla on erittäin anabolinen vaikutus kehoon. Ilman insuliinia on lihasmassan lisäys hyvin vaikeaa. Silloin kun kehossa on insuliinia, se tietää että on aika varastoida ja silloin keho varastoi, olkoon se sitten rasvaa, hiilihydraattia tai proteiinia. " [url="http://kehonrakennus.fi/ravinto.html]Kehonrakennus.fi[/url]

EDIT: Linkissä siis ravintoasiaa.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tottakai hiilareita pitää saada. Kun harjoitellaan kovaa niin silloin pitää syödä hiilareita. Dietti aikana tietysti hiilarit minimiin mutta silloin on sitten pääkin kivasti sekaisin kuten kaikki kilpailevia kehonrakentajia tuntevat tietävät.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos elät plussakaloreilla, niin lihot. Otettiin ne plussat sitten rasvasta tai proteiinista, niin lopputulos on sama. Proteiinia toki pitää syödä, jotta lihakset kasvaa, mutta pähkinät lisänä on terveellisiä ja helppo tapa saada lisää kaloreita.

Ei pidä paikkaansa. Unohtakaa "kalori on kalori" mantrat.

Jos otat 1000kcal energiaa rasvana ja käytät siitä esim 800kcal niin 200kcal menee melkein suoraan läskiksi. Sama määrä protskuna niin läskiksi menee vain murto-osa koska elimistö joutuu tekemään paljon duunia jotta ylimääräprotskut muutetaan varastoitavaan muotoon (=rasvaan).

Hyviä rasvoja tarvitaan totta kai mutta jos haluaa "tervettä" massaa niin mahdollisimman paljon energiasta protskuina.

Toistan vielä, ei kai kenenkään tavoitteena ole ottaa massaa läskinä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tottakai hiilareita pitää saada. Kun harjoitellaan kovaa niin silloin pitää syödä hiilareita. Dietti aikana tietysti hiilarit minimiin mutta silloin on sitten pääkin kivasti sekaisin kuten kaikki kilpailevia kehonrakentajia tuntevat tietävät.

Hiilareita ei todellakaan tarvitse paljoa vaikka treenattaisiin kovaakin.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kyllä vähillä hiilareita pärjää, mutta hiilareiden äärivälttely on itsensä kiusaamista ja turhaa, jos ei ole painonpudotustarpeita. Daespoo ja Mixu ovat yllä molemmat oikeassa. Oikea vastaus jonkun rasva/hiilari/protsku-kysymykseen riippuu mitä yksilö on tavoittelemassa. Onko penkkitulos saatava ylös rasvaprosentista välittämättä? Lukeeko passissa Tero Pitkämäki, Asashoryu vai Marko Jantunen? Onko tarkoitus vain kehdata mennä rannalle ilman t-paitaa 3 viikon päästä?

Mulla oli olkapää hajalla muutaman vuoden ja nyt se tuntuu taas kestävän punttia. Paino pääsi lipsahtamaan +7kg yli asettamani ihanteen. Pelkästään hiilareita vähentämällä tultiin alas, mutta nyt otan taas hiilareita kohtuullisesti mukaan, tarkoituksena pitää paino aloillaan. Samalla lisään aerobisen määrää, jota sitten jaksaakin hiilareilla helpommin. Tavoitteena jatkaa edelleen hidasta rasvanpolttoa ja sarjapainojen nostoa painon pysyessä samana. Ei tällä tekosyyllä mitään suklaata ja jätskiä aleta syömään, mutta en enää jätä perunoita, pastaa ja kastikkeita kokonaan sivuun aterioilla.

Tärkein hiilareita kaipaava elin tuntuu sijaitsevan otsan takana. Vähillä hiilareilla ollaan menty aika "tonnin seteli"-katseella. Saa riittää jo vähäksi aikaa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kuinka paljon nyt sitten on paljon?
Vastaan väärinpäin, eli paljonko on vähän? Vähän on käytännössä sitä, että skippaa kaikilta aterioilta riisin, pastan, perunat, kastikkeet ja vaalean leivän. Se on siinä. Se on vähän. Sokerit, suklaat, jälkkärit, pullat, keksit on luonnollisesti nou nou.

Miten sitten eletään?
Lounaslautaselle jäävä tyhjä tila täytetään lihalla ja kasviksilla (ei salaattikastiketta). Tumman leivän(hidasta hiilaria) päälle vain sipaisu voita ja pino vähärasvaista kalkkunaa/kinkkua(protskua), ei juustoja (protsuja juu, mutta paskaa rasvaa). Minulle aamupuuro on ok (=hidasta hiilaria), mutta senkin voi korvata rahkalla (vaikka ananasmurskaa joukkoon). Nopea terveellinen iltapäivän/alkuillan protskupommi on sekoitus raejuustoa ja tonnikalaa. Sen jälkeen ei tarvitse syödäkkään ennen aamua. Painoa pudottaessa ostin tonnikalaa vedessä, nyt menee öljyssä.

Täällä mennään muuten aika nöyränä sarjapainojen suhteen. Ennen olkapään hajoamista ja taukoa penkkasin 6x115, nyt mennään 8x80 (Olka ei mennyt penkissä). Selkä on ehjä ja mave-sarjat menee 8x130. Polvet on jotenkin paskana ja kyykkyyn meno tuntuu todella pahalta "yläpolvessa". En tiedä mikä siinä on. Prässissä voi kuitenkin pumpata sen mitä jaksaa ja vielä niin alhaalta, että pohkeet ottaa perseeseen, ihme homma.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lyhyt oppimäärä hillareiden nauttimiseen:

-Vedä valtaosa hiilareista aamulla/päivällä. Antaa energiaa päiväajaksi jolloin kulutus on tapissa (ns. normi-ihmisillä, vuorotyötä tekevillä tietysti eri asia).

-Ota hiilarit ns. pitkinä hiilareina jotka eivät aiheuta "piikkiä". Täysjyvää ja tummaa viljaa jossa on paljon kuitua jotka pitävät nälän kurissa ja antavat kuitua elimistölle. Kukaan ihminen ei tarvitse vaaleaa leipää missään vaiheessa, ne eivät tarjoa mitään sellaista josta on hyötyä.

-Hiilareita kannattaa ottaa sen verran ettei elimistö mene ketoosiin (ellei tarkoituksena ole laihdutus) joka on myrkytystila joka ei tee gutaa esim. munuaisille ilman tiettyjä erikoisaineita (pellavasiemenet yms).

-Ylimääräinen energia hiilareista kolahtaa läskiksi monta kertaa helpommin kuin proteenista. Ei kuitenkaan yhtä helposti kuin rasva. Eli hiilareita ei kannata ottaa yhtään illalla koska kun menet nukkumaan, peruskulutus tippuu ja ylimäärinen energia varastoituu läskiksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan kiva, että jotkut jaksavat laskea kaloreita, mutta mulle pulla on elämän suola. Pitäähän noissa hiilareissa jokin roti pitää, mutta en minä voi edes kuvitella, että jättäisin hyvän pullan ja kunnon leivän ruokavaliostani. Jotkut pizzat ja hampurilaiset sun muut einekset ei kiinnosta, mutta hyväsitkoinen patonki tai täysrukiinen limppu on niin kovaa kamaa, että ei siinä jaksa mitään ituja miettiä. Tosin pähkinätkin ovat hyviä.

Pieni etureppu ja jenkkakahvat ei haittaa mitään, jos muuten on hyvässä kunnossa. Tikulla silmää sitä naista, jota moinen haittaa, ja toisinpäin myös.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itseäni lähinnä kiinnostaa tuo voimapuoli niin siellä saa vetää hiilareita enemmän. Jos haluaa vaan kiinteän kropan ilman isompaa massaa niin hiilarit silloin saa tietysti olla melko vähissä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kyllä mä puolustan edelleen lisähiilareiden paikkaa palautusjuomassa, jopa dieettauksen aikana. Tällä hetkellä oma dieetti sisältää aamupalaksi protskujuoman (100% proteiinia + maitoa), päivällä normaali lounas ilman perunoita tai leipää (lihaa + salaattia), iltapäivällä töiden jälkeen raejuustoa + ananasta / tonnikalaa. Tämän jälkeen salille jossa pitkiä sarjoja (3 x 15) sekä myös aerobista ja salin jälkeen enää vain palkkari jossa 66% proteiinia ja 33% hiilaria. Oma paino ainakin tippuu tällä metodilla koko ajan, lihasmassa ei juurikaan vähene, tulokset jopa nousee. Eli omasta mielestäni hiilarit voi vetää kyllä dieettauksenkin aikana, kunhan vaan elimistö on sellaisessa tilassa että se käyttää ne välittömästi (eli treenin jälkeen).
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Huh huh. Kävin äsken ensimmäistä kertaa sairastelun jälkeen salilla. Olipa taas tahmeaa. Jokaisen sarjan jälkeen olin ihan älyttömän hengästynyt ja sarjatauot venähti varmaan yli kahteen minuuttiin, kun yritin saada happea ja tasata hengitystä. Vieläkin on nenä vähän tukossa, mutta eiköhän se tästä taas lähde kulkemaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllä mä puolustan edelleen lisähiilareiden paikkaa palautusjuomassa, jopa dieettauksen aikana.

Lihas tarvitsee hiilareita ja varsinkin palautumiseen. Elimistö kuluttaa hiilareita prosessissa jossa se käsittelee proteiinit lihakselle sopiviksi. Toki hiilarit ovat isossa mittakaavassa paha, mutta niitä kuitenkin tarvitaan. Muistakaa, että +/- määrät tulee laskea viikko tasolla, eikä päivä tasolla!

Ehdottomasti näin! Hiilareiden laskeminen on ehkä vaikein asia mitä puntilla kävijä ja kesäkropan hankkija voi kohdata. Itse kokeilin ihan mielenkiinnosta pari viikoa vetää hiilarit alas. Hiilareita sain käytännössä vain aamupuurosta, maidosta ja palarista. Elikkä muuten aika salaatti/liha linjalla. Parin viikon jälkeen oli pakko syödä kunnon pasta satsit kun tuntui, että kroppa on ihan tyjillään vaikka vasta oli syönyt.

Ensimmäisessä kappaleessa jo viittasinkin hiilareiden tankkaamiseen. Elikkä vaikka olisi kuinka hiilari dietillä niin kerta viikkoon on syytä pitää ns. tankkauspäivä. Jolloin ruokavalioon pitää ottaa vaalea pasta/riisi ja syödä muutenkin "kunnon ateria". Viikko tasolla ei tee suurta heittoa hiilareiden määrässä, ja tämä tankkaus takaa sen, että elimistö jaksaa taas seuraavaan tankkauspäivään asti toimia myös vähillä hiilareilla.

Itseäni häiritsee myös kielteinen asenne rasvaa kohtaan. Rasvahan on vain energiaa. Rasvat ovat lihaksen rakennuksessa ja varsinkin ylläpidossa vieläkin tärkeämpiä kuin proteiinit. Tietysti taas järki kädessä, mutta mielestäni "punttisalilla kävijän ja podausta harrastavan" tulisi samantien unohtaa kaikenmaailman "ohuenohut" ja vähärasvaiset tuotteet. Rasvat olisi hyvä saada vaikka ihan vaan leikkeleistä, levitteistä, juustoista, lihoista ja esim. oliivi öljystä. Eli salaatin päälle "kastikkeeksi" oliivi öljyä. Tottakai rasvojen haitallisimpia osia tulee sitten polttaa esim. lenkillä.

Yleisesti ottaen erittäin iso osa kuntoilijoista syö aivan liian vähän! Muistetaan, että lihas ei vain kasva jos joku neljästä pää ravinne ryhmästä (kalorit, hiilarit, proteiinit, rasvat) ovat miinuksella. Eli toisin sanoen jos haluat lihasta kasvattaa niin paras tottua siihen, että tulee samalla vähän löysää. Jos haluaa löysät minimiin niin tulisi silti muistaa syödä, mutta sitten vaan kuluttaa enemmän esim. lenkkeilemällä. Ok, lenkkeily syö löysien lisäksi myös lihasta, mutta vähemmän kuin puutteellinen ruokavalio.

Jos ihan oikeasti haluaa hyvään kesäkuntoon niin se vaatii uhrauksia. Ensinnäkin dietit ja kesäkunnot pitää unohtaa vähintään yhdeksi kesäksi. Yleisesti ottaenkin lihasta pitää kehittää vähintään se kaksi vuotta ennen kuin se on "valmis" dietille, eli että lihas kestää dietin eikä lähde pois. Jos esimerkiksi syksyllä aloittaa niin tiukkaan kesäkuntoon olisi tsäänssit kesällä 2012. Ei tämä nyt tarkoita, että paljon olisi löysää otettava, mutta kuintenkin sitä on otettava. Sitten alkaa diettaamaan joskus helmi-maaliskuu 2012. Tällöin ns. "pitkäaikainen" lihas kestäisi jo sen diettaamisen kesänajan. Tottakai jo yhden talven treenaamisella saa jo todella hyviä tuloksia jos treenaa/syö oikein, mutta viimeistään sitten diettaus vaiheessa se lihas sitten kärsii ja suurilta osin lähtee.

Elimistön ja treenauksen onnistumisen pääedellytykset järjestyksessä.

Uni/lepo-Varsinainen ruokavalio-Säännölliset elämäntavat-Itse treeni-Lisäravinteet.
 
Huh huh. Kävin äsken ensimmäistä kertaa sairastelun jälkeen salilla. Olipa taas tahmeaa. Jokaisen sarjan jälkeen olin ihan älyttömän hengästynyt ja sarjatauot venähti varmaan yli kahteen minuuttiin, kun yritin saada happea ja tasata hengitystä. Vieläkin on nenä vähän tukossa, mutta eiköhän se tästä taas lähde kulkemaan.

Pidähän vielä ainakin viikon tauko ja syö jotan tulehduskipulääkettä. Itse flunssailin viime vuonna kuukauden ja sen jälkeen viikon terveenä oltuani aloin treenaamaan. Lopputulemana lihakset tulehtuivat aika lahjakkaasti ja tuli salilta puolentoista kuukauden pakkotauko päälle.

Hetken malttaminen on ainakin turvallisempaa. Aina ei tietysti käy yhtä huono tuuri kuin allekirjoittaneella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös