Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 114
  • 4 643

Franz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Venyttely välittömästi harjoituksen jälkeen ei ole suositeltavaa. Lihas on silloin vielä sen verran jäykässä tilassa, että sen saaminen lepopituuteen on melkeinpä mahdotonta. 2-3 tunnin jälkeen rasituksesta venyttelyllä saadaan lihas takaisin lepopituuteen paljon paremmin.
Venyttelystäkin ollaan montaa mieltä. Monet venyttelevät ennen treeniä, treenin aikana ja heti treenin jälkeen. Perusfakta kuitenkin on se, että pitkäkestoiset, lepopituuteen palauttavat tai jopa elastisuutta lisäävät venyttelyt pitäisi jättää tekemättä heti treenin jälkeen. Parin tunnin päästä varsinaisesta treenistä otettava kevyt lämmittely ja sen jälkeinen venyttely olisi pitkille venytyksille se oikea ajankohta/menettelytapa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Venyttely välittömästi harjoituksen jälkeen ei ole suositeltavaa. Lihas on silloin vielä sen verran jäykässä tilassa, että sen saaminen lepopituuteen on melkeinpä mahdotonta. 2-3 tunnin jälkeen rasituksesta venyttelyllä saadaan lihas takaisin lepopituuteen paljon paremmin.

Tähän on kyllä pakko puuttua. Maltodekstriinihän on varsin korkean GI:n omaava hiilihydraatti, joten se ei hirveän kauaa veressä säily. Sen funktio palautumisjuomassa onkin saada lihasten vajaat glykogeenivarastot täytettyä heti reenin jälkeen, jolloin reenatut lihakset ovat herkimmillään ottamaan vastaan ravinteita (aminohappoja ja glukoosia) ja palautuminen voi alkaa välittömästi. Oli rasva kehoon tullut sitten proteiinista tai suoraan rasvasta, ei se pala yhtään sen "hitaammin"

Heh, no minä kun olen lukenut että se nimenomaan on suositeltavaa. Ja ainakin omalla kohdalla se toimii aivan loistavasti, jos tuota lyhyttä venytystä ei tee niin menee hetki ja lihakset ovat aivan jumissa. Etenkin kovina jalkapäivinä tuo on huono homma. Olen sen käsittänyt niin että hapot lähtevät paremmin liikkeelle lihaksista tuon venyttelyn ansiosta. Eli treenin jälkeen pieni puhallus ja 20 sekunnin venytys per lihasryhmä. Illalla sitten 60-120 sekuntia per lihasryhmä.

Maltodekstriini asiaan en sano mitään kun en siitä sen paremmin tiedä. Siksi laitoinkin että "kuulemma". Kait se on se sama pääsääntö että mitään ei saa syödä liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Heh, no minä kun olen lukenut että se nimenomaan on suositeltavaa. Ja ainakin omalla kohdalla se toimii aivan loistavasti, jos tuota lyhyttä venytystä ei tee niin menee hetki ja lihakset ovat aivan jumissa. Etenkin kovina jalkapäivinä tuo on huono homma. Olen sen käsittänyt niin että hapot lähtevät paremmin liikkeelle lihaksista tuon venyttelyn ansiosta. Eli treenin jälkeen pieni puhallus ja 20 sekunnin venytys per lihasryhmä. Illalla sitten 60-120 sekuntia per lihasryhmä.

Kuona-aineet lihaksista saa kaikista parhaiten liikkeelle tekemällä hyvin kevyttä aerobista (kävely) n. 10 min ajan välittömästi reenin jälkeen. Kuten todettua, niin venyttely kannattaa hoitaa myöhemmin saadakseen siitä parhaimman mahdollisen hyödyn irti.

Maltodekstriini asiaan en sano mitään kun en siitä sen paremmin tiedä. Siksi laitoinkin että "kuulemma". Kait se on se sama pääsääntö että mitään ei saa syödä liikaa.

Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Kaikilla suorituskyvyn maksimointiin käytetyillä makroravinteilla (proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat) on hyvin tärkeä osa elimistön toiminnassa. Yksinkertaistetusti kye on lähinnä nautitusta määrästä, ajanohdasta ja makroravinteiden suhteista. Käytännössä asia on hyvin paljon monimutkaisempi.

Franz kirjoitti:
Venyttelystäkin ollaan montaa mieltä. Monet venyttelevät ennen treeniä, treenin aikana ja heti treenin jälkeen. Perusfakta kuitenkin on se, että pitkäkestoiset, lepopituuteen palauttavat tai jopa elastisuutta lisäävät venyttelyt pitäisi jättää tekemättä heti treenin jälkeen. Parin tunnin päästä varsinaisesta treenistä otettava kevyt lämmittely ja sen jälkeinen venyttely olisi pitkille venytyksille se oikea ajankohta/menettelytapa.

Aivan totta. Ennen harjoittelua tapahtuvan venyttelyn luonteeseen vaikutta hyvin paljon tulevan harjoitteen tyyppi (aerobinen, anaerobinen). Tuo mainitsemasi lihasten lämmittely ennen venyttelyä on hyvin tärkeää, unohtui mainita.
 
Viimeksi muokattu:

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Venyttely välittömästi harjoituksen jälkeen ei ole suositeltavaa. Lihas on silloin vielä sen verran jäykässä tilassa, että sen saaminen lepopituuteen on melkeinpä mahdotonta. 2-3 tunnin jälkeen rasituksesta venyttelyllä saadaan lihas takaisin lepopituuteen paljon paremmin.

Mihinkäs perustuu väittämä jottei olisi suotavaa heti treenin jälkeen?

Sillä tuosta asiasta olen vahvasti erimieltä. Heti treenin jälkeisellä venyttelyllä saadaan keho hyvin aloittamaan palautuminen. Venyttely voi olla jopa erittäin raskasta ja "loppuun asti vietyä". Henk koht ainakin toiminut ja tulen jatkossakin venyttelemään välittömästi treenin loputtua.

Minusta tuo uskomus on enemmän kaudelta, kyllähän kaurapuurollakin kasvaa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kuona-aineet lihaksista saa kaikista parhaiten liikkeelle tekemällä hyvin kevyttä aerobista (kävely) n. 10 min ajan välittömästi reenin jälkeen. Kuten todettua, niin venyttely kannattaa hoitaa myöhemmin saadakseen siitä parhaimman mahdollisen hyödyn irti.

Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Kaikilla suorituskyvyn maksimointiin käytetyillä makroravinteilla (proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat) on hyvin tärkeä osa elimistön toiminnassa. Yksinkertaistetusti kye on lähinnä nautitusta määrästä, ajanohdasta ja makroravinteiden suhteista. Käytännössä asia on hyvin paljon monimutkaisempi.

Makroravinteet ja muut alkavat nyt mennä jo sitten sen verran hifistelyksi että meikäläinen putoaa kelkasta. Mutta ehkä mun ei tarvitse niistä kaikkea tietääkään. Mutta kyllähän se on aika simppeliä, jos syöt enemmän kuin kulutat -> lihoat. Siinä on sitten sama onko ne kalorit banaaneja, lihapullia vai palkkaria. Ja varmaan protskut ja hiilarit on eri asia kuin kalorit... No mutta pointti tuli selväksi.

Googlesta katsoin nopeasti tuota venyttelyasiaa niin kyllä sieltä "faktaa" löytyy molempien puolesta. Voisikohan tässäkin olla vanha kunnon yksilöllisyys avainsana?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Venyttelystäkin ollaan montaa mieltä. Monet venyttelevät ennen treeniä, treenin aikana ja heti treenin jälkeen. Perusfakta kuitenkin on se, että pitkäkestoiset, lepopituuteen palauttavat tai jopa elastisuutta lisäävät venyttelyt pitäisi jättää tekemättä heti treenin jälkeen. Parin tunnin päästä varsinaisesta treenistä otettava kevyt lämmittely ja sen jälkeinen venyttely olisi pitkille venytyksille se oikea ajankohta/menettelytapa.

Harjoituksen lopuksi kunnollisten jäähdyttelyjen jälkeen voi ja jossain tapauksissa kannattaakin nykytietämyksen mukaan venytellä lyhytkestoisesti. Pitkäkestoiset staattiset venytykset sitten muutaman tunnin kuluttua harjoituksesta niinkuin sanoitkin. Pikkasen hifistelyäkin tuossa on jo mukana, mutta omat kokemukset tuosta dynaamisesta venyttelystä harjoituksen jälkeen on hyvät.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Mihinkäs perustuu väittämä jottei olisi suotavaa heti treenin jälkeen?

Sillä tuosta asiasta olen vahvasti erimieltä. Heti treenin jälkeisellä venyttelyllä saadaan keho hyvin aloittamaan palautuminen. Venyttely voi olla jopa erittäin raskasta ja "loppuun asti vietyä". Henk koht ainakin toiminut ja tulen jatkossakin venyttelemään välittömästi treenin loputtua.

Mitä tarkoitat "raskaalla venyttelyllä"? Itsessään palautumisprosessia venyttely ei nopeuta. Palautumisprosessilla tarkoitan harnoittelun aiheuttaman mikrovaurioiden korjaantumista lihaksistossa. Heti harjoittelun jälkeen on hyvä tehdä "cool down", jotta ne kuona-aineet saadaan sieltä pois. Kuten totesin tähän kuitenkin soveltuu kevyt aerobinen paremmin, jos vertaa venyttelyyn.

Kova venyttely heti harjoituksen jälkeen nostaa riskiä lihasrevähdyksille, koska lihas on silloin vielä herkässä tilassa. Kuten ylempänäkin mainittiin, niin yksilöllistä tämä myös on. Jos venyttely näyttää toimivan itselleen, niin siitä vain tekemään. Todellinen hyöty venyttelystä kuitenkin saadaan vasta tuntien päästä suoritettuna.

Minusta tuo uskomus on enemmän kaudelta, kyllähän kaurapuurollakin kasvaa.

Voit ihan rauhassa sanoa kyseessä olevan uskomus, ei se minulta ole pois.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Makroravinteet ja muut alkavat nyt mennä jo sitten sen verran hifistelyksi että meikäläinen putoaa kelkasta. Mutta ehkä mun ei tarvitse niistä kaikkea tietääkään. Mutta kyllähän se on aika simppeliä, jos syöt enemmän kuin kulutat -> lihoat. Siinä on sitten sama onko ne kalorit banaaneja, lihapullia vai palkkaria. Ja varmaan protskut ja hiilarit on eri asia kuin kalorit... No mutta pointti tuli selväksi.

Paino nousee aina kun syödään yli kulutuksen. Paino myös laskee aina, kun syödään alle kulutuksen. Tärkein asia onkin, onko lähtenyt/tullut kudos läskiä vai lihasta. Siihen taas vaikuttaa kriittisesti toteutettu harjoittelu ja ravinnonlaatu. Täten saatujen kalorien laatu ei todellakaan ole aivan sama.

Protskut ja hiilarit ovat kaloreita. :)
 
Viimeksi muokattu:

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taas olisi lisää kysyttävää näistä punttisasioista. :)

Mun ongelma on jo pidemmän aikaa se, että hauikset ovat kyllä treenin jälkeen ihan piipussa, mutta seuraavana päivänä "patin" keskellä on vain pieni kipeähkö piste, eikä kehitystä ole pahemmin tullut. Nykyään treenaan hauiksia kerran viikossa tekemällä 4*10 hauiskääntöä tangolla, 2-3*10 keskitettyä hauiskääntöä molemmille käsille ja 4*10 perus hauiskääntöä käsipainoilla penkillä istuen tai seisten. Saisiko treeniä tehokkaamaksi muuttamalla toistojen määrää per sarja tai tekemällä lisää sarjoja? Tai kannattaisiko kokeilla kokonaan uusia liikkeitä?

Toinen kysymykseni taas liittyy siihen, vaikuttaako erilaisten keskitettyjen ojentajatreenien tekeminen negatiivisesti ojentajan kehitykseen jos samana päivänä tekee myös penkkitreenin. Toisin sanoen kannattaako penkkitreenit ja erilliset ojentajatreenit tehdä samana päivänä tai jättää suosiolla eri päiville?

Ja sitä vielä, että vaikuttaako nämä palautusjuomat ynnä muut lisäravinteet siihen miten kipeänä paikat on seuraavana päivänä? Lihasten kehitykseenhän ne ainakin vaikuttavat, mutta fiilis on vaan seuraavana päivänä paljon hienompi jos paikat on ihan maitohapoilla. :) Mitäs palautusjuomia muuten suosittelisitte tällaiselle salilla aktiivisesti muutaman kuukauden käyneelle?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse olen harrastanut treenin jälkeen aivan lyhyitä venytyksiä. Varsinaisen venyttelyn olen hoitanut tunnin parin kuluttua. Pikaisen google-katsauksen perusteella muutama venyttelyopas olisi kanssani samoilla linjoilla.

T. nimim. "spagaati molemmille puolille jo viisitoista vuotta."
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Mitäs palautusjuomia muuten suosittelisitte tällaiselle salilla aktiivisesti muutaman kuukauden käyneelle?

Palautusjuomana vesi on hyvä.
Syötkö riittävän monipuolisesti ja tarpeeksi? Onko aamiainen riittävän monipuolinen ja saatko siitä energiaa tarpeeksi? Syötkö kalaa 1-2 kertaa viikossa? Mikäli perusravinto ei ole kunnossa niin unohda palautusjuomat.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Pystyykö treeniohjelmalla vaikuttamaan lihasten "näkyvyyteen"?

Olen harrastanut jo muutaman vuoden salilla käymistä, mutta olen saanut vain ja ainoastaan tuntuvia muutoksia, en siis näkyviä. Vartaloni on siis aivan samannäköinen vaikka tulokset ovat parantuneet joka osa-alueella reilusti.

Tarkoitus olisi miellytää kerrankin omaa kimalaistani, ja päästä sopivaan rantakuntoon suht nopealla aikataululla.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Mun ongelma on jo pidemmän aikaa se, että hauikset ovat kyllä treenin jälkeen ihan piipussa, mutta seuraavana päivänä "patin" keskellä on vain pieni kipeähkö piste, eikä kehitystä ole pahemmin tullut. Nykyään treenaan hauiksia kerran viikossa tekemällä 4*10 hauiskääntöä tangolla, 2-3*10 keskitettyä hauiskääntöä molemmille käsille ja 4*10 perus hauiskääntöä käsipainoilla penkillä istuen tai seisten. Saisiko treeniä tehokkaamaksi muuttamalla toistojen määrää per sarja tai tekemällä lisää sarjoja? Tai kannattaisiko kokeilla kokonaan uusia liikkeitä?

Ja sitä vielä, että vaikuttaako nämä palautusjuomat ynnä muut lisäravinteet siihen miten kipeänä paikat on seuraavana päivänä? Lihasten kehitykseenhän ne ainakin vaikuttavat, mutta fiilis on vaan seuraavana päivänä paljon hienompi jos paikat on ihan maitohapoilla. :) Mitäs palautusjuomia muuten suosittelisitte tällaiselle salilla aktiivisesti muutaman kuukauden käyneelle?

Teet n. kymmenen sarjaa hauiksille ja mietit että pitäiskö niitä tehdä lisää. Mitäs jos tekisit vähemmän? Palautusjuomilla ei ole mitään vaikutusta lihaksen tuntumaan, joka on ilmiö nimeltä DOMS tai EIMS. Doms on normaali harjoittelun aiheuttama fysiologinen reaktio, johon ei voi juurikaan vaikuttaa. Kun totut harjoitteluun, domsin vaikutus vähenee. Uusilla harjoitteilla voit saada lihakset taas huutamaan, koska lihakset tottuvat vakioharjoitteisiin. Itse en ole hauista treenannut erikseen ainakaan kahteen vuoteen...
 

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Palautusjuomana vesi on hyvä.
Syötkö riittävän monipuolisesti ja tarpeeksi? Onko aamiainen riittävän monipuolinen ja saatko siitä energiaa tarpeeksi? Syötkö kalaa 1-2 kertaa viikossa? Mikäli perusravinto ei ole kunnossa niin unohda palautusjuomat.

Ja mistäköhän kohtaa tekstistäni ilmeni, että perusravintoni ei ole kohdallaan? Usko pois, on se. Jos perusruokavalioni ei olisi kunnossa en olisi täällä huutelemassa lisäravinteiden perään.
 

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Teet n. kymmenen sarjaa hauiksille ja mietit että pitäiskö niitä tehdä lisää. Mitäs jos tekisit vähemmän?

Joo-o, kai se on kokeiltava vaan uusia liikkeitä, että saisi edes jotain tuntumaa noihin hauiksiin. En oikeastaan uskonutkaan, että sarjojen lisäämisestä olisi ainakaan mitään apua, mutta kun ei tiedä niin silloin ei tiedä. Vähän kyllä huolettaa kun tuntuu hauikset jäävän pikkuhiljaa jälkeen ojentajista.
 

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Mun ongelma on jo pidemmän aikaa se, että hauikset ovat kyllä treenin jälkeen ihan piipussa, mutta seuraavana päivänä "patin" keskellä on vain pieni kipeähkö piste, eikä kehitystä ole pahemmin tullut. Nykyään treenaan hauiksia kerran viikossa tekemällä 4*10 hauiskääntöä tangolla, 2-3*10 keskitettyä hauiskääntöä molemmille käsille ja 4*10 perus hauiskääntöä käsipainoilla penkillä istuen tai seisten. Saisiko treeniä tehokkaamaksi muuttamalla toistojen määrää per sarja tai tekemällä lisää sarjoja? Tai kannattaisiko kokeilla kokonaan uusia liikkeitä?

Minusta kaikista parasta olis jos kokeilisit mikä on sinun maksimi toistoina tietyillä painoilla. Sitten tiputat siitä maksimissaan 7-4 toistoa pois. Itse olen tottumuksestani tehnyt 3 sarjoja en peräkkäin. Esim. 3-5 liikettä ylävartalolle kp (kuntopiiri) mallin mukaan jolloin eri lihasryhmät eivät liikaa kuormitu heti.
Liika repiminen ja riuhtominen pois ja tilalle varmat ja puhtaat liikesarjat niin takaan, että tulosta syntyy. Itse olen pitäny hauiksetkin melkein aina salilla mukana yleensä vikana ellen ole liian väsynyt. On monia liikkeitä, joissa tulee "huomaamattakin" käytettyä käsilihaksia ja näin reenattua hauistakin. Itse suosittelisin monipuollista harjoittelua salilla enkä vain 1-2 telineeseen juutumista.
Tässä pari todella hyvää hauisliikettä mitä kannattaa kokeilla.
http://youtube.com/watch?v=UheCchftswc
http://youtube.com/watch?v=1isE5vaZztQ&feature=user
 
Tai kannattaisiko kokeilla kokonaan uusia liikkeitä?

No toikin voi olla, mutta...Pyri tekemään liikkeet rauhallisesti ja kontrolloidusti. Keskity vain siihen, että työn tekee ainoastaan hauislihas, etkä avita liikettä esim selällä. En toki tiedä kuinka tähän olet kiinnittänyt huomiota.

Mitäs palautusjuomia muuten suosittelisitte tällaiselle salilla aktiivisesti muutaman kuukauden käyneelle?

Ite kiskon treenin jälkeen huiviin "Greenmanin voimadrinkin".
Seuraavista Fastin tuotteista syntyy ko. setti:
1 pussi Hera80
1 pussi Maito90
1 pussi Malto6

Eli sekotat pussien sisällöt isossa astiassa kauhalla.
Sitte yhen annoksen saat ku isket sheikkerin pohjalle n. 1desin (=n. 50g) jauhetta ja lisäät 0,4-0,5 litraa vettä tai maitoa(ite käytän vettä). Sitte vaa kunnon ravistus ja rankan treenin jälkee nautinto on valmis :D

Hintaa tälle tulee noin 50-60euroa. Noin 2,8 kilon setti, eli aika riittävästi.
 
Olen harrastanut jo muutaman vuoden salilla käymistä, mutta olen saanut vain ja ainoastaan tuntuvia muutoksia, en siis näkyviä.

Eli siis siellä lihan ja mahdollisesti läskin alla on lihaksia? :D
Jos haluat lihakset näkyviin, rupee tekemään aerobista harjottelua. Pienet painot käyttöön ja pitkiä toistomääriä(esim x20). Tietty tän lisäks sun pitää luonnolisesti kuluttaa enempi mitä saat.

Niin ja tietenki. Rupeet tekemää rauhallisia kävelylenkkejä alhaisella sykkeellä, jolloin rasva palaa mut lihakset ei "kärsi".
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli siis siellä lihan ja mahdollisesti läskin alla on lihaksia? :D
Jos haluat lihakset näkyviin, rupee tekemään aerobista harjottelua. Pienet painot käyttöön ja pitkiä toistomääriä(esim x20). Tietty tän lisäks sun pitää luonnolisesti kuluttaa enempi mitä saat.

Niin ja tietenki. Rupeet tekemää rauhallisia kävelylenkkejä alhaisella sykkeellä, jolloin rasva palaa mut lihakset ei "kärsi".

Minkä takia pienet painot?
Miinuskalorit kehiin ja siitä se lähtee. Pitkät toistomäärät ei kiinteytä sen kummemmin, kuin lyhyetkään. Raskaita perusliikkeitä, aerobista ja ruokavaliolla rasvat alas.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Eli siis siellä lihan ja mahdollisesti läskin alla on lihaksia? :D
Jos haluat lihakset näkyviin, rupee tekemään aerobista harjottelua. Pienet painot käyttöön ja pitkiä toistomääriä(esim x20). Tietty tän lisäks sun pitää luonnolisesti kuluttaa enempi mitä saat.

Niin ja tietenki. Rupeet tekemää rauhallisia kävelylenkkejä alhaisella sykkeellä, jolloin rasva palaa mut lihakset ei "kärsi".

Läskiä ei hirveästi kyllä pitäisi olla.
Kiitos neuvosta.
 

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitoksia vaan kaikille neuvoista!

Nyt on mullakin taas keväällä ja kesällä aikaa käydä kolmisen kertaa viikossa salilla ja ajattelin tehdä tällaisen "treeniohjelman":

Päivä 1: jalat
Päivä 2: vatsa, selkä
päivä 3: hauis, ojentaja, rinta, olkapää

Onko mielestänne painottunut liikaa päivä kolmoselle? Ajattelin tehdä näin, kun kerran monet rinta- ja olkapääliikkeet rasittavat myös ojentajia.

Ihan mielenkiinnosta olisi hauska tietää millaisia reisiharjoitteita muut tekevät jalkapäivinään. Itselläni on toistaiseksi jäänyt jalkaprässiin, takakyykkyyn ja eri koneisiin.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Päivä 1: jalat
Päivä 2: vatsa, selkä
päivä 3: hauis, ojentaja, rinta, olkapää

Onko mielestänne painottunut liikaa päivä kolmoselle? Ajattelin tehdä näin, kun kerran monet rinta- ja olkapääliikkeet rasittavat myös ojentajia.

Minusta kolmosella on liikaa tavaraa. Heitä ainakin se hauis selkäpäivälle ja vatsat vaikka ykköselle.

Tai

sitten voisit jakaa homman neljään osaan, joista tekisit kolme viikossa ja yksi lepäisi. Esim: 1)jalat, vatsa, 2)Selkä, hauis, 3)Rinta, vatsa 4)Olkapäät, ojentajat.

Tai

tekisit yhtenä päivänä jalat, toisena vetävät liikkeet ja kolmantena työntävät.

Itse jakaisin neljään osaan.

Harkittava vaihtoehto olisi myös jakaa kahteen ja vähentää yhtä lihasryhmää kohti tehtäviä sarjoja olennaisesti, että pystyisi vetämään kolme treeniä viikkoon.

Aika pitkälti harkinnan varaisia asioita. Liikaa ei kuitenkaan kannata ahnehtia yhdelle treenille. Sillä ei tuloksia pitemmän päälle synny parhaalla mahdollisella tavalla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Päivä 1: jalat
Päivä 2: vatsa, selkä
päivä 3: hauis, ojentaja, rinta, olkapää

Onko mielestänne painottunut liikaa päivä kolmoselle? Ajattelin tehdä näin, kun kerran monet rinta- ja olkapääliikkeet rasittavat myös ojentajia.

Joo ei. Tee vaikka olkapäät jalkojen kanssa ja hauikset vatsa/selkäpäivänä.

1. Jalat + olkapäät
2. vatsa, selkä, haba
3. ojentaja + rinta
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Aika monenlaista kantaa harjoitusohjelmiin tuntuu olevan, mutta itse olen suosinut seuraavaa viime vuodet (ko. jaolla myös ammattilaiset ovat tehneet kolmiosaisen viikkotreenini, kun ovat tehteet):

1) Jalat
2) Hartiat, rinta, ojentaja
3) Selkä, hauis

Treenaavan amisviiksen kroppahan on sellainen, että hauiksista löytyy, mutta jalat ovat aivan narut. Naurettava näky, mutta jos hauiksen haluaa näkyviin kannattaa treenata yhtä antaumuksella myös ojentajia. Ojentajien ollessa kunnossa käsivarsi on ja myös näyttää vahvemmalta sekä hauis erottuu paremmin.

Ravinnosta, että että... Jos aivan tosissaan treenaa, niin proteiinit lisäravinteena on ok ja varsinkin kreatiinitankkauksen aikana, mutta kyllä hyvällä, säännöllisellä syömisellä pärjää pitkälle. Jos sitten tosissaan haluaa vetää massat ja on tarpeeksi typerä "tekemään uhrauksia", niin ampulleitahan saa varsin helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös