Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 825
  • 4 656

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Hyviä vinkkejä. Jos unohdetaan isompi määräinen syöminen ennen treeniä, olisiko joku hiilari/protsku yhdistelmä salillä juoden ehkä toimiva. Periaatteessa haluan vaan mahdollsimman helpolla päästä näiden tankkauksien suhteen, kun ei mulla niin vakavaa tämä homma ole.

Ikävä vaan aika ajoin tuommonen heikotus, että pitää kiirehtiä suihkusta pois kun huippaa. Otan salin jälkeen Afterzonea (Supermass) niinkuin ohjeessa sanotaan. Olisikohan ideaa ottaa tätä vaikka siinä treenailun ohessa, vai kärsiiköhän aineen teho jotenkin siinä.

Jeffrey

Jäsen
Hyviä vinkkejä. Jos unohdetaan isompi määräinen syöminen ennen treeniä, olisiko joku hiilari/protsku yhdistelmä salillä juoden ehkä toimiva. Periaatteessa haluan vaan mahdollsimman helpolla päästä näiden tankkauksien suhteen, kun ei mulla niin vakavaa tämä homma ole.

Ikävä vaan aika ajoin tuommonen heikotus, että pitää kiirehtiä suihkusta pois kun huippaa. Otan salin jälkeen Afterzonea (Supermass) niinkuin ohjeessa sanotaan. Olisikohan ideaa ottaa tätä vaikka siinä treenailun ohessa, vai kärsiiköhän aineen teho jotenkin siinä.

Varmasti joku juoma olisi juurikin se helpoin. Itse syön aamupalaksi itse tehdyn smoothien: pari desiä kaurahiutaleita, banaani, proteiinijauhetta ja marjoja. Helppo, nopea, tavallaa ihan maistuva jo ihan oikea aamupala jonka voi tarvittaessa tehdä mukaan matkaan. Eikä kuitenkaan ole sellainen selkeä ruoka-ruoka.

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mulla se lähtee ihan perinteisesti puurolla aamu liikkeelle. Marjoja sekaan ja protskupirtelö kylkeen tai vaikkapa maitorahka marjoilla. Saa ne protskutkin. Leipä ja vaikka kalkkunaleikettä päälle ajaa sekin tietysti asian.

Ihan viideksi en salille tykkää mennä, mutta mieluummin aamupäivällä kuitenkin.

Tuppaa ruuhkaa olemaan iltapäivästä ja kovin myöhään tehty treeni puolestaan vaikuttaa negatiivisesti uniin.

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aikataulusyistä joudun myös käymään aamulla treenaamassa. Herätys on klo 5.00 ja yleensä pääsen aloittamaan treenin klo 5.30. Usein menen syömättä mitään, mutta välillä otan banaanin. Salilla juon latausjuoman Optishaken automaatista ja 200 mg kofeiinia auttaa jaksamaan. Treenin aikana juon BCAA-juoman ja treenin jälkeen palkkarin. Aamupuuron raejuustolla, mustikoilla ja maapähkinävoilla syön autossa matkalla töihin. Yllättävän hyvin näin jaksaa, mutta varmasti pitkälti myös tottumiskysymys.

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voisin hieman päivitellä treenijuttuja tänne. Viime joulukuussa oli tilanne siis tämä.

Useampi vuosi tässä on jo ollut sellaista ylläpitävää räpiköintiä vailla sen suurempia tavoitteita ja välillä ollut pidempiäkin taukoja. Tässä viimeisen vuoden aikana ajatus on kuitenkin pikkuhiljaa siirtynyt kohti sellaista toiminnallisempaa kehoa. Alkuvuodesta aloin käymään juoksulenkillä monen monen vuoden tauon jälkeen. Ei nyt ihan viikottain tule käytyä mutta edes silloin tällöin. Salilla olen alkanut harjoittelemaan painonnostoon liittyviä harjoitteita. Kärsivällisyys ei riitä täydelliseen tempauksen tai työnnön opetteluun. Ihan mukavaa vaihtelua ja väkisin on joutunut panostamaan liikkuvuuteen ja nyt olenkin huomannut että tällä on ollut positiivisia vaikutuksia takakyykkyyn.

Tosiaan painonnosto alkoi loppuvuodesta kiinnostamaan yhä enemmän ja enemmän. Lähinnä sen takia että siinä kehoa saa haastaa niin monella eri tavalla. Alkuun tein siis nostot raakana mutta pikkuhiljaa tullut siirryttyä kohti "kokonaista" nostoa vai miten tuo nyt kuuluisi sanoa. Otin tavoitteeksi tälle vuodelle että jos tempauksessa saisi 50 kiloa nostettua ja rinnallevedossa 80kg. Tempauksen suhteen tavoite tuli rikottua tänään. Sitten kun tekniikan on saanut jotenkin kohdilleen niin uskalluksesta se lopulta vain oli kiinni että uskaltaa sinne painon alle mennä. Tullut myös kuvattua paljon omia nostoja. Kuten täällä joku hyvin totesi niin täydellistä suoritusta painonnostossa ei olekaan vaan aina löytyy hiomista. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen omaan tekniikkaan. Se on jännä tunne kun ajoituksen saa kohdilleen niin kuormakin tuntuu paljon kevyemmältä. Jos nyt loppuvuoden aikana saisi vaikka 10 kiloa lisää tempaukseen niin olisin kyllä todella tyytyväinen.

Eli nykyään punttitreenit pyörii hyvin vahvasti tempauksen, rinnallevedon ja niiden apuliikkeiden ympärillä. Noin 3 kertaa viikossa tulee näitä tehtyä. Lisäksi olen kerran viikkoon koittanut käydä juoksemassa ja ihan hyvin olen tuossa onnistunutkin. Vielä voisi koittaa jotain toiminnallisempaa treeniä lisätä tuohon. Tällä hetkellä kuitenkin urheilu maistuu oikein kivasti.

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Moro! Oon nyt jonkunaikaa touhunnu tälläsellä 3-jakosella ohjelmalla crossfitin sijasta ja on tuntunu oikein hyvältä. Itelle hyvä rytmi on 3-4krt viikkoon. Kuitenki jääny mietityttään että onko tämä sittenkään hyvä ohjelma, koska kutakin lihasryhmää tulee vain kerta viikkoon. Mitä ootte mieltä? Kuitenkaan koko kropan treeni kerralla kestäen 2h ei tunnu itelle sopivalta, ja tykkään hinkata muutakin kun isoja lihasryhmiä.
Vai mennäänkö tällä miettimättä liikoja koska kehitystäkin tuntuu tulevan :D

3 sarjaa 8-12 toistoilla

Treeni 1

Penkkipunnerrus käsipainoilla
Ristikkäistalja / punnerrus laitteessa
Flys käsipainoilla
Pystypunnerrus
Vipunostot käsipainoilla
Dippi laitteessa / ranskalainen punnerrus
Pushdown taljassa

Treeni 2

Kyykky/etukyykky
SJMV
Reisikoukistus
Reiden ojennus
Pohkeet
Vatsalihakset

Treeni 3

(Maastaveto)
Ylätalja eteen
PullOver
Kulmasoutu tuettuna
Alatalja kapealla otteella
Hauiskääntö tangolla
Hauiskääntö kp istuen
Hauiskääntö scott

Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Moro! Oon nyt jonkunaikaa touhunnu tälläsellä 3-jakosella ohjelmalla crossfitin sijasta ja on tuntunu oikein hyvältä. Itelle hyvä rytmi on 3-4krt viikkoon. Kuitenki jääny mietityttään että onko tämä sittenkään hyvä ohjelma, koska kutakin lihasryhmää tulee vain kerta viikkoon. Mitä ootte mieltä? Kuitenkaan koko kropan treeni kerralla kestäen 2h ei tunnu itelle sopivalta, ja tykkään hinkata muutakin kun isoja lihasryhmiä.
Vai mennäänkö tällä miettimättä liikoja koska kehitystäkin tuntuu tulevan :D

3 sarjaa 8-12 toistoilla

Treeni 1

Penkkipunnerrus käsipainoilla
Ristikkäistalja / punnerrus laitteessa
Flys käsipainoilla
Pystypunnerrus
Vipunostot käsipainoilla
Dippi laitteessa / ranskalainen punnerrus
Pushdown taljassa

Treeni 2

Kyykky/etukyykky
SJMV
Reisikoukistus
Reiden ojennus
Pohkeet
Vatsalihakset

Treeni 3

(Maastaveto)
Ylätalja eteen
PullOver
Kulmasoutu tuettuna
Alatalja kapealla otteella
Hauiskääntö tangolla
Hauiskääntö kp istuen
Hauiskääntö scott
Minä teen yksijakoista ja treenit kestävät sen tunnin. Jos tykkäät niitä pikkuliikkeitä tehdä ja JOS kehitystä tulee niin miksi epäilet mitään? Jatka siis tuolla.

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
@Pulakki Sehän on hyvä sillon jos kehitystä tulee. Itse olen pari vuotta vasta treenannut enkä ole rautainen asiantuntija, mutta muutaman kuukauden välein kun vaihtaa ohjelmaa niin keho saa uutta ärsykettä ja taas kehitystä tulee lisää.

Itselle tärkeintä on että keho on kunnolla palautunut ennen seuraavaa treeniä, varsinkin jalkapäivänä aika iso merkitys mulle. Siksi 3-4 kertaa viikossa aika optimaalinen itselleni. Kehitystä on tullut sillä metodilla, että teen yhden ison lihasryhmän 6-8 sarjaa 8-12toistoa jonka lisäksi pienempiä lihaksia. Jalkapäivänä Bulgarian splits ja vatsalihakset, Selkäpäivänä soutua tai leukoja + pienemmät liikkeet kuten takaolkapäät ja ojentajat. Rintapäivänä penkkiä + sivuolkapäät ja hauikset.

+ tukilihakset ja korjaavat liikkeet kuminauhalla. Näitä on pakko mun tehdä ja mielellään teenkin koska ne todella auttavat alaselkä ja hartiakipuihin. Onneksi olkapääkipu on ollut poissa jo pitkään, mikä haittasi joskus penkkipunnerrusta. Näitä lihasepätasapinoja on vuosien varrella kertynyt eri harrastuksista, mutta mikään näistä ei enää haittaa arkea, kun aloitin kuntosaliharjoittelun.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Minä teen yksijakoista ja treenit kestävät sen tunnin. Jos tykkäät niitä pikkuliikkeitä tehdä ja JOS kehitystä tulee niin miksi epäilet mitään? Jatka siis tuolla.
Minkälainen on teikäläisen yksijakoinen treeni? Ja kauanko on palautukset sarjojen välissä? Itsekkin tätä yksijakoista yritän toteuttaa.

Ite oisin nimittäin tällaisella treenillä tänään menossa salille, mutta pitäiskö tähän nyt sitten lisätä jotain, että onko tässä liian vähän työtä?

Trap bar Maastaveto 4X6
Vauhtipunnerrus 4X7
Jalkaprässi 4X10

Viimeksi muokattu:

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Treenaan tällä hetkellä siten, että viikossa on kaksi yksijakoista punttitreeniä, yksi juoksu, yksi liikkuvuus ja sitten yksi vapaavalintainen (voi olla fillaria tai sitten reppumarssia jne.)

Punttitreeni tällä hetkellä
Trap bar mave 3 x 8-10
Kp penkki noin 15 asteen kulmassa 3 x 10-12
Kulmasoutu tuettuna 3 x 10-12
Ylätalja 3 x 10-12
Vipunostot taljassa 3 x 10-12

Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Minkälainen on teikäläisen yksijakoinen treeni? Ja kauanko on palautukset sarjojen välissä? Itsekkin tätä yksijakoista yritän toteuttaa.

Ite oisin nimittäin tällaisella treenillä tänään menossa salille, mutta pitäiskö tähän nyt sitten lisätä jotain, että onko tässä liian vähän työtä?

Trap bar Maastaveto 4X6
Vauhtipunnerrus 4X7
Jalkaprässi 4X10
Ajanpuutteen vuoksi treenini ovat intensiivisiä. Alkuverkkana hölkkään salille 5 min., dynaamiset avaukset 5 min. ja hommiin. Käytännössä aina liikepareina. Esimerkiksi treeni voisi olla 1.pari: kyykky + leuat, 2: sjmv + Dippi, 3: pystäri + vatsa. Joskus päälle joku hauis + ojentajasetti liikeparina sekin. Liikeparissa palautus 1-2,5 min, riippuen onko iso liike vai pikku liike. Treenin aikana ei someteta, jutella mukavia tms. vaan treenataan ja keskitytään seuraavaan sarjaan.

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Ajattelin, että näkeekö tossa joku jotakin väärää/korjattavaa :) Luulen, että vedän tuolla ohjelmalla nyt kesän loppuun ja katsotaan sitten palaanko takaisin crossfitin pariin.

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ajattelin, että näkeekö tossa joku jotakin väärää/korjattavaa :) Luulen, että vedän tuolla ohjelmalla nyt kesän loppuun ja katsotaan sitten palaanko takaisin crossfitin pariin.
Jos kehitystä tulee, niin eiköhän silloin olla aikalailla oikeilla raiteilla.

Jos/kun kehitys laantuu tai pysähtyy, niin sitten kannattaa taas muuttaa jotain. Lopulta kokeilemalla ja hakemalla löytyy se, mikä omalle kropalle ja sen hetkiselle tilanteelle sopii parhaiten.

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen yrittänyt tässä useamman vuoden tauon jälkeen aloitella taas punttistreeniä, mutta sitä seuraava voimakas väsymys meinaa saada homman lässähtämään alkuunsa. Treenin jälkeen samana ja seuraavana päivänä on hyvä ja energinen olo, mutta 2. ja 3. vuorokausi treenin jälkeen iskee aivan järkyttävä väsymys, jolloin edes perusarkirutiineihin ei riitä virtaa. Siksi olenkin nyt joutunut ottamaan pienen tauon salilla käynnistä, vielä kun uudessa duunissa aloitin alle puoli vuotta sitten, eikä kertakaikkiaan ole varaa siihen että pari päivää menee ihan zombina treenin jälkeen.

Lepoa saan kyllä riittävästi, joten syy löytynee joko ruokavaliosta, treenaamisen tavasta, tai sitten jostain muusta terveyteen tai ikään liittyvästä asiasta. Ehkä eniten ihmetyttää että tuo väsymys tulee vasta sen pari vuorokautta treenin jälkeen. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia/löytynyt selitystä niille?

Ikää on 36v ja salijäsenyyden uusin n. vuosi sitten, treenaamista 1-2 kertaa viikossa (mielellään enemmänkin kävisi, mutta em. syystä ei voi). Muuten treenistä palautuminen sujuu mukavasti, tätä väsymystä lukuun ottamatta. Pitkään oletin tämän olevan vain alkukankeutta, mutta nyt täytyy keksiä jotain uutta, tai sitten pistää tämä harrastus toistaiseksi tauolle.

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itsellä iskee ainoastaan loppupäiväksi väsymys, joka poistuu kyllä yön aikana. Ikää +40 v. Eihän tuo ihan normaalilta kuulosta. Kannattaa melkein vaikka verikokeessa käydä työterveyden kautta, niin näkee onko linjassaan.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lepoa saan kyllä riittävästi, joten syy löytynee joko ruokavaliosta, treenaamisen tavasta, tai sitten jostain muusta terveyteen tai ikään liittyvästä asiasta.
Itse yli 50v ja kävin kesällä 6 kertaa viikossa salilla. Voisin veikata, että kyse on osittain ruokavaliosta. Pitää yksinkertaisesti syödä tarpeeksi/enemmän. Etenkin hiilareita.

Keskushermosto myös kuormittuu treenatessa ja kestää aina jonkin aikaa, että kroppa tottuu uuteen treeniohjelmaan jne. Tauon jälkeen sama homma.

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Olen yrittänyt tässä useamman vuoden tauon jälkeen aloitella taas punttistreeniä, mutta sitä seuraava voimakas väsymys meinaa saada homman lässähtämään alkuunsa. Treenin jälkeen samana ja seuraavana päivänä on hyvä ja energinen olo, mutta 2. ja 3. vuorokausi treenin jälkeen iskee aivan järkyttävä väsymys, jolloin edes perusarkirutiineihin ei riitä virtaa. Siksi olenkin nyt joutunut ottamaan pienen tauon salilla käynnistä, vielä kun uudessa duunissa aloitin alle puoli vuotta sitten, eikä kertakaikkiaan ole varaa siihen että pari päivää menee ihan zombina treenin jälkeen.

Lepoa saan kyllä riittävästi, joten syy löytynee joko ruokavaliosta, treenaamisen tavasta, tai sitten jostain muusta terveyteen tai ikään liittyvästä asiasta. Ehkä eniten ihmetyttää että tuo väsymys tulee vasta sen pari vuorokautta treenin jälkeen. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia/löytynyt selitystä niille?

Ikää on 36v ja salijäsenyyden uusin n. vuosi sitten, treenaamista 1-2 kertaa viikossa (mielellään enemmänkin kävisi, mutta em. syystä ei voi). Muuten treenistä palautuminen sujuu mukavasti, tätä väsymystä lukuun ottamatta. Pitkään oletin tämän olevan vain alkukankeutta, mutta nyt täytyy keksiä jotain uutta, tai sitten pistää tämä harrastus toistaiseksi tauolle.

Kuulostaa ns. fatiikkioireelta, johon syyt voi olla moninaiset. Esim. long covid aiheuttaa moisia oireistoja herkästi. Suosittelen lämpimästi käymään juttusilla lääkärin kanssa ja poissulkemaan sairaudet.

Jeffrey

Jäsen

Ehdottomasti lääkärille poissulkemaan sairaudet. Toki sillä aikaa kannattaa laittaa ruokavalio kuntoon, sen voi tehdä heti. Nyt on kotimaiset kasvikset parhaimmillaan joten riisiä, kanaa ja kasviksia, sekä aamulla kaurapuuroa marjoja kananmunan valkuaista niin paljon kun napaan mahtuu. Jos on ravintopohjainen oire, niin tämä onneksi alkaa helpottamaan heti kun korjauksen saa tehtyä, mutta toipuminen kyllä ottaa aikansa.

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Lääkäriin ja verikokeisiin.

rpeez

Jäsen
Mitähän diplomaattista keksisi sanoa eläkeläisherralle joka varaa kelkkajalkaprässin niin pitkäksi aikaa ettei siihen pääse ollenkaan salikäynnin aikana. Arvioisin että mies piti yksinään sitä vähintään 45 minuuttia. Paljon painoja, 5 toiston sarjoja ja 5-10 minuuttia lepoa sarjojen välillä, jolloin ehtii jutella tuttujen kanssa. Ei ole mikään pro, vaan normiukko ja h-i-d-a-s.

"Voinko tehdä välissä" ei toimi kun ei huvittaisi nostella isoa määrää painoja edestakaisin.

Jäi sitten tänään itsellä se prässi väliin, ja tuli tehtyä toisella erilaisella vehkeellä.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitähän diplomaattista keksisi sanoa eläkeläisherralle joka varaa kelkkajalkaprässin niin pitkäksi aikaa ettei siihen pääse ollenkaan salikäynnin aikana. Arvioisin että mies piti yksinään sitä vähintään 45 minuuttia. Paljon painoja, 5 toiston sarjoja ja 5-10 minuuttia lepoa sarjojen välillä, jolloin ehtii jutella tuttujen kanssa. Ei ole mikään pro, vaan normiukko ja h-i-d-a-s.

"Voinko tehdä välissä" ei toimi kun ei huvittaisi nostella isoa määrää painoja edestakaisin.

Jäi sitten tänään itsellä se prässi väliin, ja tuli tehtyä toisella erilaisella vehkeellä.

Nämä on kyllä pahoja. Olen joskus kysynyt ihan suoraan, että meneekö vielä kauankin, tämä saa joihinkin liikettä.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mulla on aina ollut salihommiin sellainen viha/rakkaussuhde, eli oon käynyt salilla vähän niin kuin pakosta kun tiedän, että on tukenut aina sitä harrastusta, joka itsellä ollut päälajina (jääkiekko, triathlon, ultimate).

Nyt kuitenkin parin lapsen myötä, kun säännöllinen treenaaminen jäi vähän vähemmälle, olen yrittänyt opetella tykkäämään oikeasti salihommista. Aerobisen treenin lisäksi halusin myös jonkun helpon saliohjelman ja päädyinkim törmäämään monen vuoden tauon jälkeen Strongliftsin 5x5 -treeniin.

Joo tiedän, että on enemmän aloittelijoille, mutta laskin itseni aloittelijaksi pitkän tauon jälkeen :D ja onhan toi just sitä mitä hain. Isoja liikkeitä yksinkertaisella ohjelmalla.

F#21

Jäsen
^ Mä oon nuorempana tuota 5x5 treeniä vetänyt ja sillä sai aikaan hyviä tuloksia. Nyt tuli 3kk sitten aloitettua pitkän tauon jälkeen treeni uudestaan ja ohjelma todella löyhästi perustuu tuohon.

Mulla nyt on tärkeimpänä tavoitteena saada kuntosali pitkäaikaiseksi harrastukseksi ja elämäntavaksi. Samalla sitten läskiä pois ja voimatasoja kuntoon.
Toimistotyö sekä huonot elämäntavat näkyvät kyllä peilissä.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nämä on kyllä pahoja. Olen joskus kysynyt ihan suoraan, että meneekö vielä kauankin, tämä saa joihinkin liikettä.

Omalla salilla on muutamia suosittuja laitteita, joissa joutuu usein kysymään, onko monta sarjaa vielä jäljellä - ja yhtä lailla itseltä tullaan kysymään. Jalkatreenit olet ajoittanut tarkoituksella ajankohtiin, jolloin salilla hiljaista, koska esim. maanantai-iltana ihan tuurista kiinni, pääseekö tekemään jalkaprässiä tai hack-kyykkyä.

Oma vuoden sykli siinä vaiheessa, että lenkkeily alkaa vähentyä, salilla käyminen lisääntyä ja volyymit kasvaa. Parhaillaan juuri kreatiinin latausjakso menossa.

rpeez

Jäsen
Omalla salilla on muutamia suosittuja laitteita, joissa joutuu usein kysymään, onko monta sarjaa vielä jäljellä - ja yhtä lailla itseltä tullaan kysymään. Jalkatreenit olet ajoittanut tarkoituksella ajankohtiin, jolloin salilla hiljaista, koska esim. maanantai-iltana ihan tuurista kiinni, pääseekö tekemään jalkaprässiä tai hack-kyykkyä.

Pitää varmaan tuota käyttää hoputukseen. Ei minua harmita jos joku treenaa ja laite on hänellä, kunhan sitten treenaa eikä jutuskele tai istuskele 5-10 minuuttia jokaisen sarjan välillä.
Disclaimer: voi tietysti olla että jossain isoille lihasryhmille, kuten reisille neuvotaan noin pitkät tauot, en tiedä. Mutta tässä kyseisessä tapauksessa ei kyllä olla Mr. Olympiciin treenaamassa vaan eläkeläistoimintaa lähinnä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy