Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 763
  • 4 643

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Kreatiinin käyttäjille muutama kyssäri:
  • Tuoko hyötyjä perustreenaajalle (3-max 4krt/vko)?
  • Oletteko konsultoineet lääriä ennen aloitusta/ otatteko labroja säännöllisesti?
  • Onko suositeltavaa aloittaa tankkauksella vai pienillä määrilllä?
  • Mitä haittavaikutuksia ilmennyt?
  • Onko syytä pitää jatkuvassa käytössä vai voiko tauottaa välillä? Tippuuko paino/tulokset heti käytön lopettamiseen?
E: lisätty sanaan pano yksi i-kirjain

1. Kyllä siitä hyötyä on maksimivoimaan ja kestävyyteen, joskin jokainen on yksilö.
2. Eipä näistä tarvitse mitään konsultoida. Jokaisen olisi hyvä ottaa labrat edes joskus, tietää missä mennään ja onko kaikki ok.
3. Noin viikon reilumpaa annosta ja sitten tiputus maltillisempaan toimii ainakin itselläni ok.
4. Ei mitään.
5. Antaa mennä vaan, esim 5g päivässä, toki jos urheilut jää vähemmälle niin voihan sitä olla ilmankin. Ei tipu tulokset, ei tämä mikään steroidi ole.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kreatiinin käyttäjille muutama kyssäri:
  • Tuoko hyötyjä perustreenaajalle (3-max 4krt/vko)?
  • Oletteko konsultoineet lääriä ennen aloitusta/ otatteko labroja säännöllisesti?
  • Onko suositeltavaa aloittaa tankkauksella vai pienillä määrilllä?
  • Mitä haittavaikutuksia ilmennyt?
  • Onko syytä pitää jatkuvassa käytössä vai voiko tauottaa välillä? Tippuuko paino/tulokset heti käytön lopettamiseen?
E: lisätty sanaan pano yksi i-kirjain

1. Omalla kokemuksella kreatiini tuo sellaisen 1-2 toistoa lisää sarjoihin, sekä hieman nestepöhöä.
2. En ole, kreatiini lienee kaikkein tutkituin lisäravinne, jota voi käyttää jatkuvasti.
3. Voi tankata alkuannoksen (jos vatsa kestää) tai käyttää sen 5-10 g päivittäin ja odottaa tasojen nousevan.
4. Ei ole
5. Voi käyttää jatkuvasti. Toki jos treenistä tulee syystä tai toisesta pidempi tauko, voi käytön halutessaan laittaa tauolle.

Kreatiini on minusta sellainen, jota kokeneemman treenaajan kannattaa käyttää, kun kehitystä on vaikeampi saada. Pari toistoa lisää sarjoihin ja lihas kasvaa taas. Lisäksi on edullinen ja tutkittu lisäravinne.
 

Nurangätine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kreatiinin käyttäjille muutama kyssäri:
  • Tuoko hyötyjä perustreenaajalle (3-max 4krt/vko)?
  • Oletteko konsultoineet lääriä ennen aloitusta/ otatteko labroja säännöllisesti?
  • Onko suositeltavaa aloittaa tankkauksella vai pienillä määrilllä?
  • Mitä haittavaikutuksia ilmennyt?
  • Onko syytä pitää jatkuvassa käytössä vai voiko tauottaa välillä? Tippuuko paino/tulokset heti käytön lopettamiseen?
E: lisätty sanaan pano yksi i-kirjain
Itse aloitin viime syksynä käyttämään ensimmäistä kertaa kreatiinia pitkän pohdinnan jälkeen. Omat ajatukset olivat alkuun aiheuttaako hiustenlähtöä ja onko siitä oikeastaan sitten mitään hyötyä. Koska oma vatsa on hieman herkempi niin en tehnyt sen suurempaa tankkausjaksoa vaan sekoittelin pari teelusikallista vesilasiin parin viikon ajan ja sen jälkeen aina yksi teelusikallinen, kerran päivässä. Ostin Star nutritionin creatine monohydrate 500g pakkauksen.

Muutaman kuukauden käytön jälkeen ei ole ilmennyt haittavaikutuksia. Sellaista 3-4x/vko reeniä itse vetänyt ja hieman on jaksanut paremmin reenata, joskus peräkkäiset päivätkin menevät kevyen oloisesti. Sen huomasi, että sitoo nestettä paremmin kehoon, paino nousi muutaman kilon, mutta samaten raudat ovat nousseet hieman paremmin. Nyt ei ole pariin viikkoon päässyt salille arjen kiireiden vuoksi eikä ole tullut käytettyä myöskään kreatiinia, paino pysynyt aika samoissa ehkä vähän laskenut kun kertynyttä nestettä lähtenyt hieman. Lihakset ovat ainakin toistaiseksi tässä lyhyen tauon aikana pysyneet silmämääräisestä samankokoisina. Tulokset lienevät heikommat ensi salikerralla koska tauko on tullut hieman kuin seinään.

Kun kiireet tästä hieman hellittävät ja salilla pääsee taas käymään niin ajattelin jatkaa tuota teelusikallinen kreatiinia päivässä tahtia. Ainakin yhtä internetin "influensseria" jos on uskominen, niin tällä ei ole ollut mitään haittavaikutuksia vaikka on vuosikaudet käyttänyt joka päivä.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Henkilökohtaisesti ei ole tullut käytettyä kreatiinia, kun on jäänyt siitä sellainen kuva että voi aiheuttaa iho-ongelmia ja pahentaa esimerkiksi aknea. Aina ollut melko herkkä iho, enkä halua sen suhteen ottaa riskejä. Mutta kävi mielessä että minkähän verran tuo ongelma ja esimerkiksi tuo kaljuuntuminen liittyy oikeasti kreatiiniin, kun nuo molemmat taitavat liittyä steroideihin? Pitäisi kaivella aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Tosin tällaisena hybridiurheilijana en myöskään näe kreatiinin hyötyjä niin suurena itselle, koska enemmän nestettä sisältävät lihakset eivät esimerkiksi pitkänmatkan juoksussa hyödytä, mutta voisihan sitä kokeilla mitä se punttihommiin toisi lisää.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, FC Barcelona
Itse olen kreatiinia käyttänyt herkkäihoisena useita kertoja kuuriluontoisesti ja mitään haittavaikutuksia en ole koskaan havainnut, jos painonnousua ei lasketa. Mielikuva on, että hieman olen saanut hyötyä juuri salitreeneihin. Toisaalta aina jossain vaiheessa kun kreatiini on loppunut, niin enpä sitä ole kuitenkaan kaivannut ja olen ostanut sitten jossain vaiheessa taas lisää, kun on ollut tarvetta muille lisäravinteille. Halpaahan tuo on, että ilman muuta kannattaa minun mielestäni ainakin koittaa, jos näkee yhtään tarvetta!
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tosin tällaisena hybridiurheilijana en myöskään näe kreatiinin hyötyjä niin suurena itselle, koska enemmän nestettä sisältävät lihakset eivät esimerkiksi pitkänmatkan juoksussa hyödytä, mutta voisihan sitä kokeilla mitä se punttihommiin toisi lisää.

Itse käytän kreatiinia juurikin talvikaudella, kun treenaan enimmäkseen punttia ja keväällä jätän tauolle, kun juoksukausi käynnistyy (enkä treenaa punttia enää niin kovaa). Itsellä kreatiini tuo n. 3 kg lisää painoa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Minulla nostaa sarjakestävyyttä maltillisesti, jos käytän kreatiinia. Ilman kreatiinia tehty tiukka kutosen sarja menee kahdeksalla toistolla kreatiinin kanssa. Sitten tietysti se pari kiloa nestettä tulee kroppaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole sallillakävijä ollut pitkään aikaan, joten en osaa sanoa, mutta onko salien ilmapiirissä tapahtunut todella muutos huonompaan? Ikävä juttu, jos moni kuntosali on nykyään uhoavien teiniporukoiden hengailupaikka.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole sallillakävijä ollut pitkään aikaan, joten en osaa sanoa, mutta onko salien ilmapiirissä tapahtunut todella muutos huonompaan? Ikävä juttu, jos moni kuntosali on nykyään uhoavien teiniporukoiden hengailupaikka.

Varmaan riippuu salista. Omalla salilla ei noita lieveilmiöitä ole juurikaan nähnyt, suurin ongelma ruuhka-aika (n. klo 17-19), jolloin on suuri saavutus, että saa tehtyä kaiken, mitä suunnitellut. Onneksi ainakin omalla salilla sopu sijaa antaa.

Itse pidän positiivisena asiana, että nuoret kasvavassa määrin löytävät tiensä salille. Kansanterveys kiittää - toki edellyttäen, että salilla tosiaan treenataan. Omassa nuoruudessa 90-luvun lopulla salilla käyminen ei todellakaan ollut yleistä. Yksi asia, mikä parissa vuosikymmenessä on muuttunut on ulkonäkökeskeisyys kaikkialla, mikä heijastuu myös salille. Siinä missä omassa nuoruudessa salilla juteltiin siitä, kuka nostaa minkä verran penkistä, nykyajan nuoria vaikuttaisi kiinnostavan enemmän se, miltä kukakin näyttää. Lieveilmiönä toki voi olla kiellettyjen aineiden käyttö, kun tuloksia pitää saada nopeasti.

Sandaalit jalassa treenaaminen huvittaa, mutta kukin tietysti tekee omalla tyylillään. Vielä enemmän hämmästynyt, kun joku tullut salille farkuissa. Toki tällaista kohdannut viimeisen ~15 vuoden aikana ehkä max. 3 kertaa.

Painojen jättämistä laitteisiin näkee satunnaisesti, ei kovin usein. Lähinnä silloin miettii, onko jollain sarja kesken laitteessa.

Kalsarit jalassa suihkussa ja saunassa käyminen on asia, jota ei voi käsittää. Jos itsellä uskonto kieltäisi näyttäytymisen alasti "vääräuskoisten" edessä, kävisin mieluummin suihkussa treenin jälkeen kotona.

Kerrottakoon vielä ikimuistoisin hetki salilta viime vuosilta: Kaksi höyhensarjalaista venäläispoikaa tekivät jalkaprässiä. Nappasivat muutaman 2,5 kilon ison muovisen painon ja laittoivat päälle samannäköisen 25 kilon painot ja ottivat sitten vuorotellen videota toisistaan.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En ole sallillakävijä ollut pitkään aikaan, joten en osaa sanoa, mutta onko salien ilmapiirissä tapahtunut todella muutos huonompaan? Ikävä juttu, jos moni kuntosali on nykyään uhoavien teiniporukoiden hengailupaikka.

Välttämättä ihan kaikkeen tuossa listassa esitettyyn törmännyt en ole, mutta kyllähän yleinen järjestys ja siisteys on ne kaksi asiaa, joista itsekin valittaa saa.

Painot eivät vaan löydä paikoilleen, kaikki jätetään kuin koira paskan perseestään ja sitä seuraavaa treenaaja sun jälkees ei oikein ajatella.

Se painojen järjestäminen takaisin sinne hihin ne kuuluvat tuntuu olevan täydellistä kryptoniittia liian monelle.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Itse en ole huomannut mitään merkittävää muutosta, käyn kyllä tietoisesti sellaisella salilla, joka ei ole ihan se trendikkäin tai halvin nuorten suosima sali.

Ehkä mihin olen kiinnittänyt itse huomioita on se miten älyttömästi nuoret laittavat hajusteita ja toinen on tuo rantasandaalit jalassa treenaaminen.

Itse olen myös sen verran boomeri, etten täysin ymmärrä sitä miten osa naisista pukeutuu salille nykyään. Onhan se vähän koomista katsoa, kun treenataan urheilurintsikat päällä ja jossain pakaraa korostavassa trikoissa ja sellaset 70 äijät seuraa perässä laitteelta laitteelle.
 

Jeffrey

Jäsen
Samaa keskustelua tämä on mitä käydään 10-20 vuoden välein. Itsekin aikanaan vuosituhannen vaihteessa rantauduin salille suihkusandaaleissa ja jo silloin ihmettelin miten ne sisäkengät muka suojelisi varpaita painon putoamiselta. Lopulta ne kengät kuitenkin jalkaan löytyi kun henkilökunta kävi asiasta huomauttamassa.

Niillä saleilla joissa itse nykyään käyn nuoriso käyttäytyy pääasiassa hyvin fiksusti. Isompi haaste on salin painot ja se, että esimerkiksi levypainoja taitaa olla puolen tusinaa erilaista per paino, jolloin ne nyt on automaattisesti sekaisin. Lisäksi yksi aktiivitreenaaja ei vain kykene saamaan painojaan takaisin paikalleen ja kaverin treenatessa päivittäin samoilla laitteilla on tuo sektori aina sotkussa.

Moni näistä ongelmista on sellainen joka toistuu tietyin aikavälein. Ei se kuntosaliboomi mikään uusi asia ole vaan sekin toistuu aina sillointällöin. Sellainen josta olen aidosti enemmän huolissani kuntosaleilla on aikamme muut vitsaukset. Mielenterveysongelmat ja jengirikollisuus on jalkautunut enemmän tavanomaisille saleille. Jengirikollisuus tässä nyt ehkä koki osittain pienen hiljaisemman sesongin kun tietyt tahot käyvät nykyään Sörkän ulkosalilla, mutta mielenterveysongelmat ovat ihan aidosti ainakin omia arvoja koetteleva asia. Valtavan hienoa, että moni kuitenkin käy kuntoilemassa ja saa ehkä sieltä apua arkeen. Toisaalta on sitten se aito huoli heidän ja myös muiden turvallisuudesta oman harrastuksensa parissa.

Lopulta kuitenkin tällaisessa suhteellisen pienessä tilassa jossa käy päivän aikana paljon ihmisiä. Ihan jo muutama eritavalla käyttäytyvä saa vaikutettua ison joukon hyvinvointiin. Harrastuksissa yleisemmin on myös se ongelma, että osa on siellä rutkasti vakavammalla asenteella ja osa taas suorittaa arjessaan pakollista pahaa joten jo valmiita intressiristiriitoja leijuu ilmassa.
 

rpeez

Jäsen
En ole sallillakävijä ollut pitkään aikaan, joten en osaa sanoa, mutta onko salien ilmapiirissä tapahtunut todella muutos huonompaan? Ikävä juttu, jos moni kuntosali on nykyään uhoavien teiniporukoiden hengailupaikka.
Tunnistan ilmiön osittain, koska käymälläni salilla se johtuu siitä että läheiset koululaitokset tuntuu tuovan sinne joskus läjän nuoria treenaamaan. He eivät varsinaisesti käyttäydy huonosti, mutta joukkona varaavat huomaamattaan laitteita, yskivät pöpöjä ja sen semmoista. Usein on opettaja mukana pitämässä porukkaa toimeliaana.
Salilippu on sen verran kallis ettei siellä farkkuporukka huvikseen viitsi palloilla.

Olenkin alkanut käymään salilla aamupäivisin kun kerta siihen on mahdollisuus. Silloin siellä on tilaa ja kohteliaita eläkeläisiä.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Meidän salilla oli muutama vakiokävijä, jotka huolehtivat koodiston noudattamisesta, jos joku ei noudattanut kylttien ja lappujen ohjeistuksia. Harvoin kukaan tarvitsi toista muistutusta.
Levytangolla vaan hampaisiin jos ei koodistoa noudateta. Koodistoa ei riko kukaan! Niin se olla pitää, kysykää vaikka Ridley Greigiltä. Ja kun kyse ei ole edes kirjoittamattomista säännöistä vaan ne on rustattu kissan kokoisin kirjaimin seinälle.
 

rpeez

Jäsen
Itse olen myös sen verran boomeri, etten täysin ymmärrä sitä miten osa naisista pukeutuu salille nykyään. Onhan se vähän koomista katsoa, kun treenataan urheilurintsikat päällä ja jossain pakaraa korostavassa trikoissa ja sellaset 70 äijät seuraa perässä laitteelta laitteelle.
Tilannetta ei helpota se, että nykyään pakara ja reisitreenaus tuntuu olevan muotijuttu ja tulosta tulee niin onhan se välillä visuaalisesti aikamoista. Mutta en valita ;)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KiVi

Filari

Jäsen
Itse olen myös sen verran boomeri, etten täysin ymmärrä sitä miten osa naisista pukeutuu salille nykyään. Onhan se vähän koomista katsoa, kun treenataan urheilurintsikat päällä ja jossain pakaraa korostavassa trikoissa ja sellaset 70 äijät seuraa perässä laitteelta laitteelle.

Viime viikolla unohdin shortsit himaan, niin aattelin että periaatteessahan mä oisin voinu kans kyykätä boksereissa. Vai onko tässä asiassa kaksoisstandardit?

En kuitenkaan kehdannut ja verkkareilla mentiin.
 

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kreatiinin käyttäjille muutama kyssäri:
  • Tuoko hyötyjä perustreenaajalle (3-max 4krt/vko)?
  • Oletteko konsultoineet lääriä ennen aloitusta/ otatteko labroja säännöllisesti?
  • Onko suositeltavaa aloittaa tankkauksella vai pienillä määrilllä?
  • Mitä haittavaikutuksia ilmennyt?
  • Onko syytä pitää jatkuvassa käytössä vai voiko tauottaa välillä? Tippuuko paino/tulokset heti käytön lopettamiseen?
E: lisätty sanaan pano yksi i-kirjain
Oman kokemuksen mukaan tulee hyötyä.
Jaksaa treenata paremmin ja ainakin viimeksi, kun käytin kreatiinia kuuriluontoisesti tein uudet henk.koht. ennätykset penkissä ja kyykyssä.
En konsultoinut lääkäriä.
Otin ekan viikon 4 teelusikallista vuorokaudessa.
Sitten kolme seuraavaa viikkoa yksi teelusikallinen vuorokaudessa. Seuraavaksi viikon paussi.

Nestettä kertyi kroppaan ja paita päällä näytti enemmän "treenanneen näköiseltä".
Ehkä kusetti hieman enemmän. Ei käytön lopettamisen jälkeen tulokset mitenkään romahtaneet.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En ole sallillakävijä ollut pitkään aikaan, joten en osaa sanoa, mutta onko salien ilmapiirissä tapahtunut todella muutos huonompaan? Ikävä juttu, jos moni kuntosali on nykyään uhoavien teiniporukoiden hengailupaikka.
En nyt osaa sanoa muutoksesta huonompaan kun aiemman saliurakan aikana kävin siellä lähinnä öisin jolloin nuoriso oli ryyppäämässä tai nukkumassa kotona. Nyt kun tuolla on Itiksen Fitness 24/7 salilla käynyt niin olen siellä yleensä noin puolenpäivän aikaan jolloin ei liikaa nuorisoa näy paikalla. Noh, välillä käynyt sitten siinä 16.00-18.00 välillä ja silloin on ehkä enemmän huomannut jotain nuorta porukkaa siellä. Joskus on joku tainnut puhua puhelua setin ohessa joka ei minua niin häiritse kun on ihan hyvät vastamelukuulokkeet. Noh lukon otin kaapin oveen, kun tajusin että ei semmoinen maksa oikein mitään eikä sitten tarvitse esim. lompakkoa roudailla mukana kassissa. Painoja nyt on jätetty "aina" sellaisilla yleisillä saleilla vähän miten sattuu ja eniten laitteita tuntuvat varaavan jotkut eläkeläiset jotka ovat kavereineen siellä liikkumassa. Eivät nyt varmaan tarkoituksella mutta välillä joutunut odottelemaan että pääsee oman sarjansa tekemään.

Farkuista salilla tulee mieleen se kun ylä-asteella ei napannut hiki liikunta juurikaan niin tuli jätettyä taktisesti liikuntavarusteet kotiin ja sitten farkut tai reisarit jalassa meni salille tekemään jotain liikkeitä, mutta lähinnä jauhamaan paskaa kavereiden kanssa. Sisäliikunta kun oli kunnan tiloissa ja siellä oli myös punttisali niin ei ollut pitkä siirtymä. Ei nyt kyllä kävisi mieleen mennä kuntoilemaan salille farkut jalassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Salietikettiin liittyen, käyn täällä hyvinvarustellulla kamppailu- ja kuntosalilla, jonka hintaan kuuluu ohjatut kuntopiirit ja octagonista lähtien kaikki MMA:han liittyvät kamppailulajit. Asia, johon on ollut vaikea tottua, on painojen jättäminen paikoilleen. Tai en sitä itse edelleenkään tee, kun tuntuu vain typerältä, mutta muita ei tunnu haittaavan. Paikalliseen (sali)kulttuuriin kuuluu näillä kaupallisilla saleilla se, että siivoajia on vuorossa koko ajan pari-kolme, ja he pyyhkivät matolta ja laitteilta hiet, järjeselevät hanskat sekä tyhjentävät pakat tangoilta säännöllisesti. Sitten taas alakerran taloyhtiön kuntohuoneessa siivoaja käy päivän aikana silloin tällöin, ja painoja on sen mukaisesti ympäriinsä päivän vilkkaudesta riippuen. Huvittavaa, mutta minkäs teet.

Farkuissa ja släpäreissä ei salille pääse ollenkaan ja naiset treenaa omalla puolellaan, joten ei tarvitse niistäkään häiriintyä kummastakaan.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Siivoojan homma on tyhjentää roskis ja lakaista lattialta enimmät pölyt ja magnesiumin jämät pois.
Kun salille tullaan, niin ovella sanotaan "terve". Radion säätimiin ei kosketa ilman kysymättä muilta, painot laitetaan takaisin paikoilleen ja lähtiessä sanotaan "moikka". Niin yksinkertainen on etiketti.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Radion säätimiin ei kosketa ilman kysymättä muilta

Tästä tuli mieleen, kun entisellä salilla oli juoksumattojen edessä tv ja kaukosäätimellä sai itse vaihtaa kanavia. Kerran kun menin salille, sieltä tuli Kauniit ja rohkeat. Vaihdoin toiselle kanavalle, mistä tuli Walker Texas Ranger. Kukaan ei valittanut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siivoojan homma on tyhjentää roskis ja lakaista lattialta enimmät pölyt ja magnesiumin jämät pois.
Kun salille tullaan, niin ovella sanotaan "terve". Radion säätimiin ei kosketa ilman kysymättä muilta, painot laitetaan takaisin paikoilleen ja lähtiessä sanotaan "moikka". Niin yksinkertainen on etiketti.
Näin minäkin ajattelen, mutta tässä kulttuurissa herrarotu tekee mitä tahtoo, länkkärit tekee minkä kehtaa - esimerkiksi itse siivoan jälkeni kiltisti, koska niin kuuluu mielestäni tehdä - ja kehittyvien maiden massatyövoima sitten siivoaa paikat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös