Pystyin kasvattamaan itseni parissa vuodessa sieltä lähes alipainoisesta sellaiseksi "normikokoiseksi"/urheilullisemman näköiseksi jos tälläistä termiä voi käyttää. Sitten tuntui että kehitys pysähtyi kuin seinään. Olen jälkeenpäin tullut siihen johtopäätökseen että päästä se jäi kiinni. Panostin tuohon hommaan mielestäni aika paljon silloin ja pääsin sillä panostuksella tuohon pisteeseen. Jos olisin halunnut siitä eteenpäin olisi treeneissä pitänyt puskea itseään ihan sinne äärirajoille.
Päästä (motivaatiosta) se on aina itsellä loppuviimeksi ollut kiinni. Eli kun elämässä on niin paljon muutakin, niin ei vaan ole riittänyt tarpeeksi kovaa motivaatiota.
Tällaiselle mukavuudenhaluiselle ja yksin treenaavalle se oli vaikeaa.
Kyllä! Ryhmätuntien haitta on se, etten itse pysty vaikuttamaan treeniin. Eli esimerkiksi vaikka penkin tuloksen parantamiseen treeni on ehdottomasti epäoptimaalinen, jos en ala tehdä omatoimisia. Mutta sitten taas toisaalta ryhmätunnissa tulee tehtyä treeni paljon intensiivisemmin myös huonoina päivinä, kuin mitä tekisi yksin treenatessa. Ja kun on cross training -ryhmä, niin onhan se treeni monta kertaa monipuolisempi kuin ikinä viitsisi itse treeniohjelmaa ähertää.
Useampi vuosi tässä on jo ollut sellaista ylläpitävää räpiköintiä vailla sen suurempia tavoitteita ja välillä ollut pidempiäkin taukoja. Tässä viimeisen vuoden aikana ajatus on kuitenkin pikkuhiljaa siirtynyt kohti sellaista toiminnallisempaa kehoa.
Mulla tavallaan toiminnallisuus oli alusta asti mukana, kun kamppailuharrastuksen takia aikoinaan salille lähdin. Edelleen se on ehkä se isoin pohjatavoite, vaikka kieltämättä tärkeä motivaatio "punttijumpalle" on se, että näkee kehitystä tuloksissa.
Salilla olen alkanut harjoittelemaan painonnostoon liittyviä harjoitteita. Kärsivällisyys ei riitä täydelliseen tempauksen tai työnnön opetteluun. Ihan mukavaa vaihtelua ja väkisin on joutunut panostamaan liikkuvuuteen ja nyt olenkin huomannut että tällä on ollut positiivisia vaikutuksia takakyykkyyn.
Vetoja / pystysoutua, vauhtipunnerruksia / raakatyöntöä, etukyykkyä, rinnallevetoa? Ihan pelkkä voimatreeni tahtoo ainakin mulla vetää paikkoja vähän turhankin kiristäviksi, noi painonnostopuolen jutut on ihan omiaan pitämään jonkun verran liikkuvuutta yllä. Kahvakuulatunneilla niitä tulee isompina satseina(*), mutta ne sitten puolestaan on sen verran "metconia", että aina välistä on satsin jälkeen oikeasti paha olo, ei pysty kunnolla edes juomaan ja tuntuu, että happi loppuu ja kuolema korjaa...
(*) Huomaa hyvin kuinka räjähtävyys katoaa kehosta ihan kokonaan noissa liikkeissä, kun tekee ison satsin kerralla. Rive kuulalla menee ihan pelkäksi rimpuiluksi, kun ei sille saa vedettyä minkäänlaista vauhtia.