Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 101
  • 4 643

Läyhääjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Onko täällä muilla reenajilla kokemuksia hermokivuista?
Tossa viikonloppuna tuli itsellä kun salama kirkkaana taivaalta ja oli kyllä niin paha kuin voi vaan olla.
Vieläkin säteilee sormissa, mutta pahin (toivottavasti) on jo takanapäin.
Mietin että millä aikataululla tässä uskaltaa lähtee takas reenaan?
Tämän viikon pidän varmasti taukoa ja koitan tehdä noita kuntoutusliikkeitä mitä tuolta youtuben syövereistä löysin, ja toivon että auttais.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onko täällä muilla reenajilla kokemuksia hermokivuista?
Tossa viikonloppuna tuli itsellä kun salama kirkkaana taivaalta ja oli kyllä niin paha kuin voi vaan olla.
Vieläkin säteilee sormissa, mutta pahin (toivottavasti) on jo takanapäin.
Mietin että millä aikataululla tässä uskaltaa lähtee takas reenaan?
Tämän viikon pidän varmasti taukoa ja koitan tehdä noita kuntoutusliikkeitä mitä tuolta youtuben syövereistä löysin, ja toivon että auttais.
Missä kohti se tuntui?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täällä tuota 5x5 suositeltiin, mutta itse vähentäisin sarjojen määrää 3 jos tavoite on saada tulosta ylöspäin. En näe, että näillä ensimmäisillä sarjoilla olisi kauheasti hyötyä jos viides sarjakin menee samoilla painoilla. Tällöin aloitustaakka on kevyempi kuin mihin oikeasti pystyisit. Itse oon suosinut sellaisia painoja jolla ekalla menee 6toistoa, toisella saan 5 ja kolmannella 4. Kun saan kahdella ekalla 6, niin seuraavalla kerralla 2,5kg lisää painoa.
Penkissä katsoo perustekniikan kuntoon, eli oteleveys (ei karkaa ojentajille liiaksi), mihin laskee painon (nännien kohdille, niin ei mene olkapäille) kyynärpäät 45 asteen kulmaan kehoon nähden, rystyset ylöspäin ja jalat tukevasti maahan. Jos tuntuu, että penkki junnaa ojentajien takia niin Smithin alle makaamaan ja kapealla otteella kovia painoja. Ei tarvitse pelätä alle jäämistä.
5x5 idea on lähteä 50-70% tiukasta viiden sarjasta ja lisätä treenikohtaisesti pientä limppua lisää. Alussa tarkoitus onkin tuntua kevyeltä ja töitä tehdään pidemmällä jänteellä ja kunnolla palautuen. Kun viitosmaksimilla menee 5x5, ollaan siinä tilanteessa (ainakin oman lähteenä mukaan, jota en nyt nopealla googlauksella löytänyt) että voidaan kevyen viikon jälkeen ottaa joko ykkösmaksimit tai kokeilla maksimivoimakautta. Hyvin on toiminut aiemmin itselläni ja raportoin tänne keväällä, miten onnistuin, ellei mitään mullistavaa treenikiertoon tule.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Niskassa, kainalossa ja koko vasemmassa kädessä.
Auts, ei ole tuollaisesta kokemusta. Minulla tulee välillä käsiä koukistaessa (leuanveto, kulmasoutu) nopea tuikkaava kipu kyynärvarressa, vähän niinkuin sähköiskun saisi. En tiedä onko jotain hermojuttuja vai tenniskyynärpää.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Onko täällä muilla reenajilla kokemuksia hermokivuista? Tossa viikonloppuna tuli itsellä kun salama kirkkaana taivaalta ja oli kyllä niin paha kuin voi vaan olla. Vieläkin säteilee sormissa, mutta pahin (toivottavasti) on jo takanapäin.
Mulla oli eräässä vaiheessa ihan jäätävää kipua oikeassa lonkassa, kun otti isommat painot kyykkyyn. Se veti kaikki kyykytkin toispuoleiseksi, kun arkaili koko ajan oikeaa puolta ja arkailen varmaan vieläkin. Se meni ohi, en tiedä miten. Nyt on pitkään ollut oikeassa kädessä sellaista vetävää jumia / kipua / juilimista, joka tahtoo koko ajan rajoittaa penkkiä. Ilman lämmittelyä mun ei kannata penkkiä edes yrittää, ei tangolla eikä käsipainolla. Käsipainoilla olen huomannut, että vasemmasta kädestä on tullut vahvempi siinä mielessä, että sillä on helpompi penkata. Oikeaa pitää lämmittää ja lämmittää ja lämmittää ennen kuin sillä oikeasti saa penkattua.

Sorry, en osaa sanoa asiaan mitään, mutta jos täällä jollain on näihin hermokipuihin ja vastaaviin vaivoihin hyviä hoito-ohjeita, niin olen todella kiinnostunut aiheesta! Samaan tapaan kuin sinä, olen yrittänyt kevyttä venyttelyä ja muuta.
 

rpeez

Jäsen
Kolmannen niskanikamavälin puristuksen aiheuttaman hermovaurion, josta oireina toistuva kova olkakipu ja rintalihaksen osittainen romahdus, kokemuksella opin seuraavaa:
- Tuollainen jatkuvahko hermokipu poistuu noin kahdessa viikossa, mutta hermojen tervehtyminen/palautuminen siihen mitä pystyy kestää noin kaksi vuotta jotta näkee minkälaiset "vammat" lopulta jäi. Hermojen palautumista voi edistää syömällä B-vitamiinia.

Eli minä en tiedä muita ohjeita kun odottaminen ja B-vitamiinin syönti, joita omalla kohdalla noudatettiin. Tenniksen peluu rajuinen syöttöineen myös suositeltiin jättämään toistaiseksi, muttei muuten mitään liikunta rajoitteita annettu muistaakseni.

Mutta @Läyhääjä llä kun on noinkin raju tapaus varmaan olisi syytä mennä lääkäriin selvittämään miksi se tapahtui eli missä se varsinainen hermopinne on, että osaa varoa lisää rikkomasta hermoa. Ja sitten kun se oli tuollainen kerta rysäys, ei sitä varmaan muuten välttämättä tarvitse odottamalla "parannella" mutten ole lääkäri. Itsellä tutkittiin Mehiläisessä aikanaan ihan sähköimpulseilla ja neuloilla mistä oli kyse, mutta toisaalta minulla oli päällä suht staattinen oire. Joskus tulee vielä sama kipu, mutta se korjaantuu heti kun istuu ryhdikkäästi. Edit. Rintalihakseni palautui vuosien mittaan suht toimivaksi ja vahvaksi, muttei se ihan tehtaalta tulleen veroinen ole.
 
Viimeksi muokattu:

Läyhääjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Kolmannen niskanikamavälin puristuksen aiheuttaman hermovaurion, josta oireina toistuva kova olkakipu ja rintalihaksen osittainen romahdus, kokemuksella opin seuraavaa:
- Tuollainen jatkuvahko hermokipu poistuu noin kahdessa viikossa, mutta hermojen tervehtyminen/palautuminen siihen mitä pystyy kestää noin kaksi vuotta jotta näkee minkälaiset "vammat" lopulta jäi. Hermojen palautumista voi edistää syömällä B-vitamiinia.

Eli minä en tiedä muita ohjeita kun odottaminen ja B-vitamiinin syönti, joita omalla kohdalla noudatettiin. Tenniksen peluu rajuinen syöttöineen myös suositeltiin jättämään toistaiseksi, muttei muuten mitään liikunta rajoitteita annettu muistaakseni.

Mutta @Läyhääjä llä kun on noinkin raju tapaus varmaan olisi syytä mennä lääkäriin selvittämään miksi se tapahtui eli missä se varsinainen hermopinne on, että osaa varoa lisää rikkomasta hermoa. Ja sitten kun se oli tuollainen kerta rysäys, ei sitä varmaan muuten välttämättä tarvitse odottamalla "parannella" mutten ole lääkäri. Itsellä tutkittiin Mehiläisessä aikanaan ihan sähköimpulseilla ja neuloilla mistä oli kyse, mutta toisaalta minulla oli päällä suht staattinen oire. Joskus tulee vielä sama kipu, mutta se korjaantuu heti kun istuu ryhdikkäästi. Edit. Rintalihakseni palautui vuosien mittaan suht toimivaksi ja vahvaksi, muttei se ihan tehtaalta tulleen veroinen ole.
Kävin viikonloppuna ensiavussa ja sielä ne kuvasivat tosta rinnan kohalta.
En saanut mitään selitystä tolle ja kun kivut oli lievittynyt aika hyvin kun jonkun lääkkeen sain, niin ajatellin että ei tässä mitään et kyl tää ohi menee.
Taitaa tulla uus reissu vielä.
Toi rintalihas on kyllä juu myös sen verran tiltissä että varmasti jää niiden reenaus pidemmäksi aikaa.
Paska homma kun just nostin penkiltä enkat ja rupes tuntuun et rauta alkaa liikkuun.
Tuskin mitään muitakaan raskaita liikkeitä tän kanssa voi tehdä, kun toi rinta ottaa itteensä todennäkösesti jo paineista.
Nyt lähen hakeen sitä b-vitamiinia.
Kiitos neuvosta.
 

Läyhääjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Tosiaan joo lukkopainireeneissä se sai alkunsa, mutta ei siellä mitään sellasta vääntöä tai mitään tolle niskalle käynyt että oisin huomannut että nyt kävi huonosti.
Jäätävä suonenvedon tunne rinnassa kun itsekseni seisoskelin.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Tärkeitä asioita, tärkeitä asioita. Eilen tuli kahden viikon treenitauon jälkeen uuden tulemisen PB penkissä. 70 kiloa nousi rinnalta. Vähän siitä nännien alapuolelta. Kauas on tultu tai pikemminkin alas ajoista kultaisista. Tekeminen on silti aivan äärettömän mukavaa ja koukuttavaa. Sarjapainot ja ykköset noussee lujaa 15-25% nykyisistä, mutta se on sivuseikka. Tämä tekeminen on vuosien tauon jälkeen ihanaa!
 

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos lähtee rakentamaan penkkipunnerruksen maksimia paremmaksi niin miten tehdä se? Oon toki googlettanu ohjelmaa ja vähän jo sitä rakentanutkin.

Teenkö penkkiä kerran, kaksi vai kolme kertaa viikkoon? Ja teenkö aina joka viikko kapeaa penkkiä myös?

Sanotaan, että maksimi on vaikka 55 kiloa, niin miten tästä lähdettäisiin rakentamaan seuraavat kahdeksan viikkoa?
Sanoisin noin yleisesti, että on yksilöllisiä eroja. Ikä ja sen myötä palautumisaika. Millainen volyymi, millaiset apuliikkeet jne. Ja toki, kuinka paljon on pohjaa maksimien treenaamisesta?
5X5 on ihan hyvä, mutten pitäytyisi siinä koko kahdeksaa viikkoa. Esim. neljä viikkoa vitosia ja sitten vaikka neljä viikkoa kolmosia. Merkittävää on totuttaa kroppaa aiempaa isoihin painoihin progressiivisesti.
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Sanoisin noin yleisesti, että on yksilöllisiä eroja. Ikä ja sen myötä palautumisaika. Millainen volyymi, millaiset apuliikkeet jne. Ja toki, kuinka paljon on pohjaa maksimien treenaamisesta?
5X5 on ihan hyvä, mutten pitäytyisi siinä koko kahdeksaa viikkoa. Esim. neljä viikkoa vitosia ja sitten vaikka neljä viikkoa kolmosia. Merkittävää on totuttaa kroppaa aiempaa isoihin painoihin progressiivisesti.
Omaan korvaan kuulostaa kyllä aika aloittelijalta? @Fiftie Tuskin 55 kilon penkkituloksella on paljoa maksimeita haettu. 50 kiloa on kuitenkin sellainen paino, jota käytiin ylä-asteen välitunnilla koulun punttisalilla nostamassa vailla mitään tekniikkaa jne.

Eli taustoja sen tarkemmin tietämättä treenaisin jollain 3 jakosella ohjelmalla ja nostaisin esim. penkissä 2,5 kiloa sarjapainoja sitä mukaan, kun saa sarjat vietyä läpi aiemmalla painolla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tuskin 55 kilon penkkituloksella on paljoa maksimeita haettu. 50 kiloa on kuitenkin sellainen paino, jota käytiin ylä-asteen välitunnilla koulun punttisalilla nostamassa vailla mitään tekniikkaa jne.
Kelle on, kelle ei :) Sukupuolesta ja rakenteesta riippuen 55 kiloa voi olla jo ihan ylärajoilla. Ei mulla ollut yläasteella toivoakaan saada penkistä 50 kiloa. Usealla luokkakaverilla oli, ja oli rahkeet vielä kovempiin painoihin pahemmin lämmittelemättä tai tekniikkaa tuntematta. Tuskailen itse 80 kanssa, vaikka totta on, etten treenaa niin, että se nopeasti nousisi, vaikka tiedän, mitä pitäisi tehdä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 1000

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Kelle on, kelle ei :) Sukupuolesta ja rakenteesta riippuen 55 kiloa voi olla jo ihan ylärajoilla. Ei mulla ollut yläasteella toivoakaan saada penkistä 50 kiloa. Usealla luokkakaverilla oli, ja oli rahkeet vielä kovempiin painoihin pahemmin lämmittelemättä tai tekniikkaa tuntematta. Tuskailen itse 80 kanssa, vaikka totta on, etten treenaa niin, että se nopeasti nousisi, vaikka tiedän, mitä pitäisi tehdä.
Joo kyllähän esim. naisille tommonen 55 kiloa on jo kovaa valuuttaa. Ja tottakai lähtötasot ovat kaikille erit, mutta itse pistäisin ns. perusteet kuntoon, ennen kuin alottaisin tekemään voimajaksoja. Voima kuitenkin tarttuu alussa ihan vaan tekemällä. Noi voimajaksot ainakin omalla kohdalla siinä kohtaa otettu mukaan, kun tulokset jämähtää.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Omaan korvaan kuulostaa kyllä aika aloittelijalta? @Fiftie Tuskin 55 kilon penkkituloksella on paljoa maksimeita haettu. 50 kiloa on kuitenkin sellainen paino, jota käytiin ylä-asteen välitunnilla koulun punttisalilla nostamassa vailla mitään tekniikkaa jne.

Eli taustoja sen tarkemmin tietämättä treenaisin jollain 3 jakosella ohjelmalla ja nostaisin esim. penkissä 2,5 kiloa sarjapainoja sitä mukaan, kun saa sarjat vietyä läpi aiemmalla painolla.
Joo no sanotaanko siis, että oon oollu sellainen perus jojoilija, joka käy salilla. Penkkipunnerrusta ei silleen oo edes tullu aktiivisesti tehtyä paljon. Nyt vaan tuossa päätin ottaan tämän haltuun.

Yläkropan voimatasot on meikällä kyllä jotenkin paljon haastavammat kuin jalkojen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 1000

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Joo no sanotaanko siis, että oon oollu sellainen perus jojoilija, joka käy salilla. Penkkipunnerrusta ei silleen oo edes tullu aktiivisesti tehtyä paljon. Nyt vaan tuossa päätin ottaan tämän haltuun.

Yläkropan voimatasot on meikällä kyllä jotenkin paljon haastavammat kuin jalkojen.
Hyvä lähtökohtahan on ensin käydä säännöllisesti 10 vuotta salilla, varsinkin lahjattoman, ja sitten alkaa miettimään näitä eri ohjelmien nyansseja.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Hyvä lähtökohtahan on ensin käydä säännöllisesti 10 vuotta salilla, varsinkin lahjattoman, ja sitten alkaa miettimään näitä eri ohjelmien nyansseja.
No joo mut on se kiva tietää silti mitä mitenkin kannattais tehdä, mutta eiköhän täältä ole nyt riittävästi tullut vinkkiä
 

rpeez

Jäsen
Kysymys: Minkä arvioisitte karkeasti olevan ykkösen penkkimaksimi noin 35 vuotiaalle 82kg useita vuosia salilla käyneelle miehelle joka maksimisuorituksena pystyy nostamaan 10 x 80 kg sarjan?

Taustaa: Tein sen virheen etten koskaan kokeillut maksimitulosta nuorempana ja treenasin yleensä vaan lihasmassakehitystä 6-10 toistojen sarjoilla ja parhaimmillaan esim pyramiditreenillä (10x60g lämmittelyksi, 10x70kg, 10x80kg, 2x90kg, 10x70kg. tjsp). Matalilla voimatoistomäärillä en treenannut juuri ollenkaan.
Maksimi kokeilut jäi aina kun päivän treeni olisi mennyt pieleen, surullista mutta totta. Ajattelin aina, että kokeilen sitten joskus, mutta se kokeilu jäi. Sitten se olikin yhtäkkiä myöhäistä kun yht´äkkisten ongelmien takia alkoi alamäki, lopulta tuli vanhaksi ja olkapäät huutaa hoosiannaa. Penkkiä en ole treenannut vuosikausiin.
Opetus kaikille: Kokeilkaa PB kun vielä ehditte.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Kysymys: Minkä arvioisitte karkeasti olevan ykkösen penkkimaksimi noin 35 vuotiaalle 82kg useita vuosia salilla käyneelle miehelle joka maksimisuorituksena pystyy nostamaan 10 x 80 kg sarjan?
Max bench press calculatoreita on tosi paljon netissä ja ovat ilmeisesti aika tarkkoja. Sinun maksimiksi antoi 105.5 kg, eli aika hyvin osui @Stintti arvio kohdilleen.
 

rpeez

Jäsen
Kiitos, kuulostaa erittäin hyviltä arvioilta. En halunnut ohjailla, mutta arvioin itsekin, että 100 kg olisi varmaan mennyt, koska harjoittelusta väsyneenä sain myös 2x90kg, ja tuo 100kg rajapyykki lisää tuskaa etten koskaan kokeillut. 110 kg tosiaan hyvin epätodennäköinen myös itsestäkin. En tiennytkään, että laskureita on.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Yläkropan voimatasot on meikällä kyllä jotenkin paljon haastavammat kuin jalkojen.
Tervetuloa mukaan kerhoon! Meidän pitäisi perustaa vertaistukiryhmä sekä auttava puhelin, mutta rahoitus on vielä vähän auki :)

Hyvä lähtökohtahan on ensin käydä säännöllisesti 10 vuotta salilla, varsinkin lahjattoman, ja sitten alkaa miettimään näitä eri ohjelmien nyansseja.
Toki kysymys oli se, että miten saada penkkitulosta ylöspäin. Jo heti kättelyssä sanoin, että riippuu ongelmasta ja treenihistoriasta. Kyllä penkkituloksen parantamiseen voi kysyä vinkkejä jo heti kättelyssä, ei tarvitse ensin toistaa kaikkia esi-isien virheitä ja sitten vasta tulla hattu kourassa kyselemään :)

Jos kommentti oli sarkasmia, niin pahoittelut sarkasmitutkan toimintahäiriöstä :)
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitos, kuulostaa erittäin hyviltä arvioilta. En halunnut ohjailla, mutta arvioin itsekin, että 100 kg olisi varmaan mennyt, koska harjoittelusta väsyneenä sain myös 2x90kg, ja tuo 100kg rajapyykki lisää tuskaa etten koskaan kokeillut. 110 kg tosiaan hyvin epätodennäköinen myös itsestäkin. En tiennytkään, että laskureita on.

Itse nostin nuorempana tuon 105kg. Tein aina lyhyttä sarjaa joten uskon että itselleni tuo 10x80kg olisi ollut tiukka. Paras sarja ehkä 4x95kg. Elopaino silloin jotain ~75kg. Sitten meni myös olkapäät eikä penkkiä enää pysty tekemään. Harmittaa koska tuntui että se oli ainoa liike missä kehitystä tapahtui melko hyvin. Nuo tulokset tuli sellaisella 1,5 vuoden aktiivisella treenillä. Lähtötaso oli penkki 60 kg ja elopainoa 5 kiloa enemmän. Esim. Kyykyssä olen aina ollut todella huono. Paras sarja ehkä 115kgx3. Melko koominen tuohon penkkiin nähden. Varmasti lähes kaikki tekniikat kokeiltu taivaan ja maan väliltä. Maastaveto sujui sentään vähän paremmin. 180kg ennätys. Katotaan jos vielä innostuisi ja yrittäisi rikkoa tuon 200kg.

Viime aikoina opetellut vähän painonnostoa jos siinä saisi jonkinlaista kehitystä. Siinä kyllä mitataan kärsivällisyyttä.

Noista yläkropan voimatasoista vielä. Minkälaisia rautoja olette liikutelleet pystypunnerruksessa verrattuna penkkiin? Itselläni on todella heikot olkapäät vaikka niitä melko paljon olen pyrkinyt tekemään. Silloinkin kun penkkisarjat pyöri siellä 90kg tuntumassa niin pystäriä tehtiin 40-50kg painoilla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Sitten meni myös olkapäät eikä penkkiä enää pysty tekemään. Harmittaa koska tuntui että se oli ainoa liike missä kehitystä tapahtui melko hyvin. ... Esim. Kyykyssä olen aina ollut todella huono. Paras sarja ehkä 115kgx3. ... Maastaveto sujui sentään vähän paremmin.
Mulla ihan justiinsa päinvastoin. Penkki on aina ollut heikko, kyykky taas vähemmälläkin treenillä sujuu varsin hyvin. Mave on tuollainen about OK, yleensä aika lähelle 1:1 on kyykyn ja maven maksimit. Mulla on sellainen tutina, että mavessa justiinsa ylävartalon voiman puute pitelee sitä kyykyn tuntumassa.

Minkälaisia rautoja olette liikutelleet pystypunnerruksessa verrattuna penkkiin? ... Silloinkin kun penkkisarjat pyöri siellä 90kg tuntumassa niin pystäriä tehtiin 40-50kg painoilla.
Mulla pystypunnerrus on koko ajan(*) pysynyt noin 1/2 - 2/3 penkistä eli tuolla 40-50 kilon välissä se tällä hetkellä liikkuu noin 75 penkkituloksella. Tosin puhdasta pystypunnerrusta tulee nyt tehtyä tosi vähän, meillä se on miltei aina osa painonnostotreeniä ja silloin se on jonkunlaisena työntönä (vauhtipunnerrus, raakatyöntö tai työntö saksauksella).

(*) Siis koko elämän ajan.
 
Viimeksi muokattu:

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Toki kysymys oli se, että miten saada penkkitulosta ylöspäin. Jo heti kättelyssä sanoin, että riippuu ongelmasta ja treenihistoriasta. Kyllä penkkituloksen parantamiseen voi kysyä vinkkejä jo heti kättelyssä, ei tarvitse ensin toistaa kaikkia esi-isien virheitä ja sitten vasta tulla hattu kourassa kyselemään :)

Jos kommentti oli sarkasmia, niin pahoittelut sarkasmitutkan toimintahäiriöstä :)
Ei se ollut sarkasmia. Voiman ja lihasmassan kerääminen on oikeasti hidasta hommaa useimmille ja siksi pitkäjänteisyys on tosi olennaista.

Erot erilaisten harjoitusohjelmien välillä ovat kuitenkin aika marginaalisia. Joo joku toimii toiselle paremmin kuin toiselle mutta jos tähtäin on harrastuksen alkuvaiheessa jossain parin kuukauden päässä niin onhan se vähän lyhytnäköistä. En mäkään ole nostellut kuin reilu 30 vuotta enkä kovin ihmeelliseksi ole tullut kylläkään. Pari sataa on tullut kyykättyä mikä ei kai ihan jokaiselta kaduntallaajalta onnistu mutta menihän siihen se reilu parikymmentä vuotta aikaakin. Vinkuheinätasosta lähdettiin liikkeelle.

Vanha neuvostoliittolainen valmennusviisaus meni jotenkin niin, että se joka nostaa treeneissä isoimpia rautoja on kisoissakin vahvin eli maltilla vaan malmia tankoon ja sitten täytyy jaksaa jauhaa viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Siihen auttaa jos ohjelma on itselle mielekäs ja vaihtelukin tekee hyvää toki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös