Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 596
  • 4 656

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Olisikohan mitään järkeä alkaa tehdä moninivelliikkeitä HST-ohjelmalla? Yhtä liikepatteria olen miettinyt ja se olkoon vaikkapa takakyykky, mave, penkki, pystypunnerrus, leuat ja jotain vatsaräpellyksiä.
Luin ja mietin hetken mitä teet leualle, mutta sitten selvisi homman nimi :)

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Tällä viikolla oli Hesarissa mielipide-kirjoitus, jossa ylipainoisen lapsen vanhempi avautui aiheesta, kuinka salilla pitkään käyneet pilkkaavat ja ylenkatsovat ylipainoisia ja huonokuntoisia aloittelijoita, jollainen hänen lapsensa oli ollut ja vissiin tämän takia lopetti salilla käymisen.

Eilen Radio Rockilla Moisio ja Junna ottivat tämän esille ja olivat käytännössä samaa mieltä, että ”just tollasta se on” ja ”pahimpia ovat juuri ne kokeneet ja pitkään käyneet”

Itse olen käynyt salilla vähän yli 20 vuotta, enkä tunnista tätä ongelmaa. Minusta salilla, joissa olen käynyt, vallitsi aiemmin, ennen langattomia kuulokkeita, sellainen kannustava ilmapiiri ja nykyään ihmiset ovat kuulokkeineen lähinnä omassa kuplassaan.

Itsestäni voin käsi raamatulla vannoa, että kyllä, mielessäni onnittelen ylipainoista/huonokuntoista ihmistä kun näin hänet salilla. Hän on tehnyt päätöksen ja mahdollisesti voittanut pelkonsa tulla. En halua tätä hänelle mitenkään ilmaista, koska se voisi tuntua hänestä loukkaavalta.

Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä muut salikäviät, kokeneet ja kokemattomat, ovat mieltä tästä keskustelusta. Itseäni se hämmästyttää, koska en tunnista ilmiötä ja eilisen Rockin keskustelun kuunteleminen suututti, koska ei varmasti kannusta ihmisiä aloittamaan mitään kuntokuuria, kun kaksi ihmistä kovasti todistelee, että juu-siellä vittuillaan ja osoitellaan sormella.

Loppuun vielä maininta, että eihän se sali ole mikään paras paikka painonpudotukseen, mutta toivoisin, ettei mentäisi sille raiteelle

Jeffrey

Jäsen
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä muut salikäviät, kokeneet ja kokemattomat, ovat mieltä tästä keskustelusta. Itseäni se hämmästyttää, koska en tunnista ilmiötä ja eilisen Rockin keskustelun kuunteleminen suututti, koska ei varmasti kannusta ihmisiä aloittamaan mitään kuntokuuria, kun kaksi ihmistä kovasti todistelee, että juu-siellä vittuillaan ja osoitellaan sormella.

Tämä on väite johon törmää aika ajoin. Aloitin salilla käymisen parikymmentä vuotta sitten. Tänä aikana olen käynyt pidemmän ja säännöllisen ajanjakson noin puolen tusinan eri maan saleilla. Säännöllisiä kaupunkeja on kertynyt tusinan verran ja säännöllisiä saleja parikymmentä. Salilla olen viettänyt aikaa useampia tuhansia tunteja. Voin siis varmaan laskea itseni tähän "pahimpaan pitkään käyneeseen kategoriaan".

En ole kuitenkaan ikinä kohdannut tällaista tilannetta, jossa joku olisi saanut ylipainon osaksi vittuilua osakseen, en edes silloin vanhaan hurjaan aikaan. Voin takuuvarmasti sanoa etten itse ole näin toiminut, en ole ikinä tällaista huomannut, kukaan ei ole minulle tällaisia asioita puhunut eikä kukaan ole kertonut kohdanneensa tällaista tilannetta. Ei kertaakaan missään milloinkaan.

Juuri ne pitkään salilla käyneet tietävät kuinka iso työ se on saada aikaan näkyviä muutoksia. Tästä johtuen olen itse törmännyt lähinnä suureen kunnioitukseen niitä hankalimmissa asemissa olevia kohtaan ja heitä juuri on etenkin kannustettu koska tiedostetaan se kuinka ison työn takana heidän tekemisensä on.

Ne tilanteet joista tulee kokeneilta sanomista on edelleen ne samat joita ne on ollut koko tämän 20 vuoden ajan. Eli jos jätät painot paikalleen, siivoat ne väärään järjestykseen tai muuten roskaat paikkoja tai sikailet.

Valitettavasti omaan korvaan tämä muiden syyttely kuullostaa lähinnä säälittävältä oman saamattomuuden vierittämiseltä toisten niskaan. Ehkä joku jossain tällaista kohtelua on oikeasti kohdannut, mutta en millään jaksa uskoa suurempaa ilmiötä todeksi. Toki myös väärintulkinnat on aina mahdollisia. Siltikin tuntuu jopa vähän loukkaavalta tällainen syyllistäminen kun itse olen selkeästi tässä kohteena. Ja varsinkin kun tietää, että itse on toiminut juurikin päinvastoin.

Jostain syystä näitä juttuja kuulee lähinnä niiltä jotka eivät käy salilla. Onneksi varsin moni varsin reilusti hankalassa tilanteessa oleva ihminen siellä myös käy.

Viimeksi muokattu:

Kuerlinkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En ole ikinä itsekään havainnut tilannetta missä tällaista toisten osoittelua ja naureskelua olisi tapahtunut. Sellainen pelkohan sitä oli itsellä kun ekaa kertaa salille meni. Toisaalta olen omissa ajatuksissani ja kuuntelen podcasteja yms. joten ei tule kiinnitettyä huomiota muihin kävijöihin juurikaan. Ne harvat kerrat kun olen toisen kanssa salilla puhunut ovat olleet aina positiivisia keskusteluja.

Ei siellä oikeasti ketään kiinnosta toisen tekemiset ja kunto.

Toki kusipäitä on olemassa ja saattaa sellainen salillekin eksyä.

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Varmaan riippuu siitä, että millaiselle salille tämä ”muottiin sopimaton” henkilö sattuu menemään. Salejahan on laidasta laitaan ja osa profiloitunut enempi kuntoutukseen ja osa taas kehonrakentamiseen.

Kyllähän (hyvällä tai pahalla) joukosta erottuva henkilö saa huomiota osakseen missä tahansa. Nimittely ja osoittelu sitten taas on vaan junttia. Kuka tahansa elämäntapamuutosta tavoitteleva ansaitsee kannustusta - jos jotakuta häiritsee, niin voi sitten miettiä asiaa vaikka isänmaallisuuden kannalta. Jokainen liikkuja tai vaikka raitistunut henkilö säästää pitkän pennin verorahojamme, joten ei senkään takia kannata dropata näiden henkilöiden tunnelmaa.

JKyykka

Jäsen
En ole koskaan törmännyt tällaiseen käytökseen kuntosalilla.

Tämä on kuitenkin syy miksi en koskaan ylipainoisena uskaltanut mennä salille. Jostain oli sellainen ajatus tullut, että ylipainoisille naureskellaan salilla. Pudotin ensin painoa 40 kg ja sitten vasta uskalsin lähteä salille.

Nyt onkin sitten joku kolmetoista vuotta salilla tullut käytyä, enkä tosiaan ole koskaan miitään pilkkaamista tai naureskelua todistanut.

Täytyy kyllä lisätä, että olen aina treenannut sellaisilla old school-tyyppisillä saleilla. En tiedä onko meno sitten tässäkin suhteessa täysin erilaista jossain Elixiassa.

Glove

Jäsen
Saipa tuossa taas vääntää aiheesta lapset/nuoret ja voimaharjoittelu. Kaikki ne perinteiset asiat tuli taas käytyä läpi. "Lapsi loukkaantuu..." "Pituuskasvu loppuu..." "Vasta murrosiän jälkeen..." Joopa joo. Oikein toteutettuna lasten/nuorten voimaharjoittelulla on ainoastaan positiivisia vaikutuksia heidän fyysiseen kuntoonsa ja terveyteensä. Mutta eihän sitä kaikki ymmärrä.

rpeez

Jäsen
Samaa mieltä niiden kanssa, jotka sanoo ettei ylipainoisia pilkata koskaan. Tai juuri kiinnitetä edes huomiota. Omat kokemukset ovat yleissaleilta joissa käy kaikinikäisiä ja kaikenlaista lihaskunnoltaan olevaa porukkaa.

En ole tuota artikkelia nähnyt, mutta voisin kuvitella, että hieman huonommassa jamassa oleva on aika herkässä mielentilassa kun menee salille.
Siellä kun on keskimääräistä hyväkroppaisempaa porukkaa useimmat, ja jokainen katse itseensä voi tuntua tuomitsevalta vaikkei olisikaan.

En kyllä sitten yllättyisi jos teinit sitten koulussa harrastaa jotain kiusaamista salin ulkopuolella. Tuolla salilla missä käyn on aika paljon sellaista 15-18 vuotiastakin harjoittelemassa, paljon tyttöjäkin.

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itselläkään ei ole kokemusta näistä trendisaleista (fitness24seven, elixia, fressi jne), mutta ainakaan itse en ole kyllä ikinä törmännyt mihinkään sormella osoitteluun tai naureskeluun.

Ensimmäisenä tuosta tuli mieleen, että ihminen jolla on jo muutenkin suuri kynnys mennä sinne salille, niin saattaa olla aika herkkä kaikelle mitä ympärillä tapahtuu. Eli jos siellä kaksi kaveria naureskelee joillekin omille jutuille, niin tälle uudelle tyypille tulee heti mieleen että he naureskelevat sille.

Tietysti voi olla mahdollista, että tuollaista kusipäisyyttä on ihan oikeastikin olemassa ja se on sitten todella ikävä asia se.

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täytyy liittyä kuoroon ja vähän ihmetellä myös. Vaikkakin joidenkin ihmisten typeryys ei tietenkään ole pois suljettua.

Koska kuulun siihen onnekkaaseen sakkiin, joka olen käynyt juuri saleilla, joille on ihmiset tervetulleita liikuntataustasta ja kehon mallista riippumatta.

Ilmapiiri on ollut enemmän kannustava ja auttava, jos sattuu ylipainoa olemaan ja alkamassa on ollut pitkä taival liikunnallisempaan elämäntapaan.

Tällä hetkellä asiakkaana salilla, jossa vetää rykelmänä vanhat ja nuoret, bodybuilderit ja fitneksen harrastajat, tällaiset tavalliset peruskuntoilijat ja vasta kuntosaliharrastustaan aloittavat. Kuntosalin pitäjä on ottanut julkisesti kantaa kaikenlaista kiusaamista vastaan ja pt: nä nuori innokas nainen, josta ei saa toisen ylipainolle naurajaa sitten millään.

Tottahan se varmasti on, että isoon sakkiin mahtuu kaikenlaista spedeä ja todella ikävää, jos tuollaista kohtelua saanut on.

Mutta ei tämä kyllä omaakaan kokemusta vastaa. Vatsakkaana minäkin tuon aloitin ja peruskunto oli alussa mallia pystyin mä tangossa juuri ja juuri roikkumaan. Nyt vedellään leukoja sujuvasti lisäpainoilla ja sovitellaan pienempää vaatekokoa päälle.

Ja ei tässä kyllä matkan varrelta mieleen tapausta tule, että joku jossain olisi mulle naureskellut. Auttamista, neuvoja ja tsemppiä on tullut kyllä sitäkin enemmän.

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tuo asiahan nousee tasaisin väliajoin keskusteluun ja hiipuu sitten välittömästi. Koska se on aivan paskapuhetta isossa mittakaavassa. Yksittäistapauksia löytyy aina ja mihin asiaan tahansa. Mutta miten täälläkin on jo todettu, niin tuosta muille naureskelusta salilla ei ole minkäänlaista todistusaineistoa.

Toki siellä naureskellaan ja irvaillaan, mutta keskenään joissain porukoissa. Hyvä pointti tuo aiempi, että herkkikset varmastikin ajattelevat, että juuri heille nauretaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä itse ainakin tulee naureskeltua salilla muille, varsinkin lihaville ja köyhille.

Kerran ihmettelin, että miten voi penkki pitää ihme ääntä aina sarjojen välissä, mutta se olikin köyhä, joka siinä vieressä ulisi.

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Itse kyllä tunnistin tuon mielipidekirjoituksen ongelman. Varmasti tuo on paikkakuntariippuvainen ja aikakin nykyään erilainen, kuin silloin 20+ vuotta sitten kokeillessani ensi kerran koulun liikuntatuntien ulkopuolella harrastusta.

Mutta muistan kyllä oman harrastukseni jääneen "tauolle" pariksi vuodeksi, kun salille tullessani muut kokeneemmat körmyt tuijottivat jokaista tekemistäni ja välillä tirskuivat ja osoittelivat. Myöhemminkin joskus tullut näiltä kuittia, kuinka rautaa ei muutaman vuoden harrastuksen jälkeen nouse niin paljoa mitä heillä.

Toivottavasti ja ilmeisesti nuo ajat on jo jääneet historiaan. Heikomman itsetunnon omaavilla voi varmaan olla sekin, että toisten ohjeiden antaminen koetaan arvosteluna osaamattomuudesta.

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Heikomman itsetunnon omaavilla voi varmaan olla sekin, että toisten ohjeiden antaminen koetaan arvosteluna osaamattomuudesta.
Tämä on ehkä se syy, miksen itse viitsi hirveästi ohjeita antaa salilla. Joillekin junnuille taisin kerran sanoa, kun rykivät ojentajaliikettä turhan isoilla painoilla, että rohkeasti vaan vähemmän painoa ja liikeradat kondikseen. Toisaalta kelläpä ei olisi junnuna kiire isompiin painoihin ja sitten unohtuu suorittaa liikkeet itsessään kunnialla.

Pilkkaamiseen tai naureskeluun sen sijaan en ole ikinä törmännyt, joten toivottavasti kyse on lähinnä harvinaisesta ilmiöstä. Kyllähän sitä itsekin on saattanut joskus kaverin kanssa nauraa jollekin egoliftaajalle salin jälkeen, mutta ei ikinä paikan päällä. Antaa jokaisen keskittyä omaan juttuunsa ja koittaa olla mahdollisimman vähän häiriöksi kellekään.

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Saamari, ku kahden eri vamman (polvi ja olkapää) kuntoutusten jälkeen ei salihomma lähde lainkaan lentoon. Ennen lähti heti kun sai kengät kiinni, nyt menee ihan katteluksi ja munien puhalteluksi (omien). Pärkkele.

IMO, egoliftaajille saa naureskella, koska eiväthän he tajua ensinnäkään miten tyhmän vaikutelman antavat itsestään. Joka lasku pitää jysäyttää lattiaan täysillä, oli kyseessä työsarja tai lämmittely, tai että pistetään hervottomat raudat tankoon ja sitten nylkytetään jollain neljäsosan liikeradalla. Naureskelun ja ivan varjopuoli on että he todennäköisesti vaan luulevat että koko muu sali ihailee ja tämä kannustaa heitä tekemään samaa typerää paskaa uudestaan.

rpeez

Jäsen
IMO, egoliftaajille saa naureskella, koska eiväthän he tajua ensinnäkään miten tyhmän vaikutelman antavat itsestään. Joka lasku pitää jysäyttää lattiaan täysillä, oli kyseessä työsarja tai lämmittely, tai että pistetään hervottomat raudat tankoon ja sitten nylkytetään jollain neljäsosan liikeradalla. Naureskelun ja ivan varjopuoli on että he todennäköisesti vaan luulevat että koko muu sali ihailee ja tämä kannustaa heitä tekemään samaa typerää paskaa uudestaan.

Nyt on taas arvot kohdillaan. Haluatko, että sinulle nauraa tuntemattomat ihmiset vaikka duunissa kun teet jotain juttua ihan väärin tietämättömyyttäsi?

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolmen voiton Lukko
Tällä viikolla oli Hesarissa mielipide-kirjoitus, jossa ylipainoisen lapsen vanhempi avautui aiheesta, kuinka salilla pitkään käyneet pilkkaavat ja ylenkatsovat ylipainoisia ja huonokuntoisia aloittelijoita, jollainen hänen lapsensa oli ollut ja vissiin tämän takia lopetti salilla käymisen.

Eilen Radio Rockilla Moisio ja Junna ottivat tämän esille ja olivat käytännössä samaa mieltä, että ”just tollasta se on” ja ”pahimpia ovat juuri ne kokeneet ja pitkään käyneet”

Itse olen käynyt salilla vähän yli 20 vuotta, enkä tunnista tätä ongelmaa. Minusta salilla, joissa olen käynyt, vallitsi aiemmin, ennen langattomia kuulokkeita, sellainen kannustava ilmapiiri ja nykyään ihmiset ovat kuulokkeineen lähinnä omassa kuplassaan.
Itse aloitin saliharrastuksen aikoinaan juurikin ylipainoisena ja huonokuntoisena, ja nyt uskallan väittää, että ongelma on enimmäkseen kokijan pään sisällä. Kyllähän se paine saattaa aluksi olla valtava ja tuntuu, että kaikki varmaan tuijottaa ja naureskelee, mutta en ole ikinä itse tällaiseen törmännyt. Sen sijaan aluksi sai aina apua kun pyysi ja joskus vaikka ei pyytänytkään vaikka olisi kannattanut , ja nyttemmin taas on hienoa kun on itseltä on alettu tulla kyselemää apua niin antaa sitä eteenpäin. Itse kunnioitan valtavasti jokaista ihmistä joka on ottanut sen ensimmäisen askeleen terveempiä elintapoja kohti ja samaa sanoisivat kaikki tuntemani saliharrastajat. Uskaltaisin jopa väittää, että kyseessä on yksi tervehenkisimpiä ja kannustavimpia "yhteisöjä" ainakin omasta kokemuksesta.

Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Kuinka moni täällä treenaa kehonpainoliikkeitä? Siis muutakin kuin leukoja, dippejä ja punnerruksia. Esimerkiksi voimistelurenkailla erilaisia liikkeitä jne. Tällaista Street Workout/Calisthenics-tyyppistä treeniä.

Korona-aikaan tuli itse tehtyä noin vuoden päivät voimistelurenkailla, rekkitangolla ja ihan vaan lattialla erilaisia liikkeitä. Oman kehonpainon lisäksi käytin vain levypainoja lisäkuormana ja vastuskuminauhoja keventäjinä.

Havaitsin, että kropasta tuli jotenkin atleettisempi/kiinteämpi. Paino putosi muutaman kilon ja oman kehon hallinta ja liikkuvuus paranivat ilman liikkuvuus treenin lisäämistä. Myös pitkään vaivanneet lonkka ja olkapää paranivat, kun perinteiset penkki-Mave-treenit jäivät pois.

Nyt on salitreenit olleet pari vuotta hyvin epäsäännöllisiä, mutta jotenkin taas tuo kehonpainotreeniin palaaminen kutkuttaa.

Onko täällä asiaan vihkiyteneitä jakamaan kokemuksia?

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kuinka moni täällä treenaa kehonpainoliikkeitä? Siis muutakin kuin leukoja, dippejä ja punnerruksia. Esimerkiksi voimistelurenkailla erilaisia liikkeitä jne. Tällaista Street Workout/Calisthenics-tyyppistä treeniä.

Korona-aikaan tuli itse tehtyä noin vuoden päivät voimistelurenkailla, rekkitangolla ja ihan vaan lattialla erilaisia liikkeitä. Oman kehonpainon lisäksi käytin vain levypainoja lisäkuormana ja vastuskuminauhoja keventäjinä.

Havaitsin, että kropasta tuli jotenkin atleettisempi/kiinteämpi. Paino putosi muutaman kilon ja oman kehon hallinta ja liikkuvuus paranivat ilman liikkuvuus treenin lisäämistä. Myös pitkään vaivanneet lonkka ja olkapää paranivat, kun perinteiset penkki-Mave-treenit jäivät pois.

Nyt on salitreenit olleet pari vuotta hyvin epäsäännöllisiä, mutta jotenkin taas tuo kehonpainotreeniin palaaminen kutkuttaa.

Onko täällä asiaan vihkiyteneitä jakamaan kokemuksia?
En voi sanoa olevani mitenkään asiaan vihkiytynyt, mutta joskus tuli tehtyä tuontyyppistä treeniä. Kaikinpuolin erittäin hyvää vaihtelua punttihommille. Itse pidin erityisesti sen takia, kun progressio tapahtuu liikkeiden vaikeusasteen kautta. Oli mukava seurata aina missä kohti on menossa esimerkiksi front leverissä.

Corelle ja ylipäätään kropan atleettisuudelle varmasti hyödyllistä. Miinuksena jalkojen kehitys, jäävät väkisinkin vähemmälle puhtaassa chalistenics-treenissä. Pistoolikyykyillä ja muilla saa kehitystä tiettyyn pisteeseen, mutta siitä ei juuri eteenpäin pääse ilman lisäpainoja.

Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
En voi sanoa olevani mitenkään asiaan vihkiytynyt, mutta joskus tuli tehtyä tuontyyppistä treeniä. Kaikinpuolin erittäin hyvää vaihtelua punttihommille. Itse pidin erityisesti sen takia, kun progressio tapahtuu liikkeiden vaikeusasteen kautta. Oli mukava seurata aina missä kohti on menossa esimerkiksi front leverissä.

Corelle ja ylipäätään kropan atleettisuudelle varmasti hyödyllistä. Miinuksena jalkojen kehitys, jäävät väkisinkin vähemmälle puhtaassa chalistenics-treenissä. Pistoolikyykyillä ja muilla saa kehitystä tiettyyn pisteeseen, mutta siitä ei juuri eteenpäin pääse ilman lisäpainoja.
Kiitos! Sen verran jätin mainitsematta, että kun salit taas aukesivat niin kehonpainotreeniin oheen tein taka- ja etukyykkytreenin kerran viikkoon juuri tuosta mainitsemastasi syystä. Lisäksi pistoolikyykkyä ja boksilla yhden jalan kyykkyä lisäpainolla. Core ja yläselkä tosiaan saavat noissa niin paljon treeniä, että saa olla tarkkana rasitusta säädellessä. Tuo uuden oppiminen tuossa itseänikin motivoi. Kiva vanhoillakin päivillä oppia uutta.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Uskaltaisin jopa väittää, että kyseessä on yksi tervehenkisimpiä ja kannustavimpia "yhteisöjä" ainakin omasta kokemuksesta.
En itsekkään tiedä tai ole kuullut että missään varsinkaan kokeneemmat naureskelevat muille. Juttuja kuullut että tietyillä mopopoika-ikäisillä käytös on ollut osoittelemista ja tirskumista, mutta kyseiset tapaukset pääsivät kokeneemman kävijän puhutteluun aika äkkiä ja käsittääkseni asia tuli kerralla selväksi. Muutenkin jos salilla joku pyytää varmistamaan, tsekkaamaan tekniikan tai antamaan vinkkejä yms, niin aika harvinaista on että kukaan kieltäytyy.

Yleensä jos salilla saa "paskaa niskaansa", niin usein on kyllä itsessä syy. Ilman erillistä sääntökirjaa luulisi olevan selvää että painot/välineet/varusteet takaisin omalle paikalleen, siivoa jälkesi ja jos joku tekee liikettä, niin silloin ei mennä häiritsemään. Tuo viimeinen tosin tuntuu olevan monelle harvinaisen vaikea ymmärtää. Eli jos vaikka penkit ovat lähekkäin ja toisella on sarja kesken, niin jos on vaarana että osut kaverin tankoon, niin sitten odotetaan vieressä että kaverin sarja loppuu, ennenkuin puretaan omat kiekot tangosta. Liikkeestä riippumatta sitten sama.

Sitten niitä hieman vaikeampia "kirjoittamattomia" sääntöjä, eli käsipainotelineen eteen ei jäädä tekemään sarjaa ja tukkimaan sitä kaikilta muilta käyttäjiltä. Vaan otetaan ne käsipainot, siirrytään hieman kauemmas ja tehdään sarja siinä. Tai jos joku katsoo peilistä tekniikkaa/liikerataa, niin ei mennä hänen ja peilin väliin. Toki kun kuulokkeet päässä treenaa (ruuhka-aikana), niin jos joku on kauempana peilistä, ei sitä aina huomaa ja saattaa välillä käydä näitä vahinkoja. Mutta vaikka olisi kuinka aloittelija, niin ei salilla pitäisi kauheasti ongelmia aiheutua jos hieman käyttää järkeä ja ajattelee muitakin. Varsinkin pidemmään treenanneet tietävät kyllä että jokaisella on niihin laitteisiin yms sama oikeus, eli vaikka se ylipainoinen 15v jani-petteri tekisi penkkiä pelkällä tangolla, niin ei häntä mennä hoputtamaan vaikka oma raakapenkki olisi yli 200kg. Toki saatetaan kysyä että kuinka paljon vielä kesken, mutta tuokaan ei ole hoputtamista, vaan ihan normaalia käytöstä.

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Varsinaisesti en koskaan kenellekään naureskellut, mutta joskus oli salipiireissä yleinen ajatus, että penkkiin ja hauiksiin panostavat treenaajat olisivat jotenkin huonompia, kuin kokonaisvaltaisemmin treenaavat. Näin vanhemmiten en näe mitään pahaa siinä, että jollakin on hyvin kehittyneet rintalihakset ja hauikset.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy