Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 719
  • 4 643

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan oikeastiko jengi vetää useamman treenikerran putkeen samoilla kamoilla? Ei helvetti, kaikkea sitä oppii. Vai ettekö muka hikoile salitreenin aikana ollenkaan? Erikoisia aineenvaihduntoja ihmisillä, mullahan on se normaalein. Sama porukka varmaan jättää kuuluisaan jatkoaikatyyliin kädet pesemättä kusella käynnin jälkeen, koska oma muna on tietenkin puhdas.

Omat kamat menee aina suoraan pesukoneeseen tai jos se on käytössä, jonnekin orrelle kuivahtamaan. Ihan sama, mikä treeni on kyseessä, hikeä puskee ihan saatanasti - pahin on toki juoksulenkki, jonka jälkeen puskee jälkkäriä puoli tuntia, mutta ihan perus jalkatreenikin saa paidan märäksi. Yläkropan treeni lämmittää sekin sen verran, että paita kastuu, mutta silloin ei ihan saa hikeä puristettua paidasta ulos.

Joskus varmaan olen silti ollut haisuli, koska haju pinttyy paitoihin helposti, mutta hyvää paitaa ei viitsi heittää pois helpolla. Nytkin on pari paitaa siinä kintaalla taas, mutta ei raaski ostaa jatkuvasti uusiakaan. Neljästi viikossa salille, kahdesti ikämiesten lajitreenit ja siihen päälle juoksu- tai kävelylenkit. Kuluuhan noita.

Mutta joo, taitaa olla aika yksilöllistä. Vaimo on kanssa sellainen ihmetyyppi, ettei se erityisemmin hikoile. Silti esim. kuumuuden kestävyys kesälenkeillä jää meikäläiselle heittämällä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Semmoista kyselen, kun tuo polvi on paskana, eikä arvauskeskuksesta suostuta lähettämään magneettikuviin, koska aita on matalampi kohdalta nivelreuma. Kyllä minä saatana nivelreumakivut tunnen. Polvi meni viime syksynä pelatessa pesäpalloa. Alkuun otti kipeää rappuset ylöspäin, sitten alaspäin, nykyään polvi on 24/7 kipeä. Pesäpalloilijat sanoneet, että todennäköisesti kierukka paskana.
Eli itse kysymykseen. Minkälainen alavaratalotreeni voisi olla hyvä? Tänä vuonna kyennyt vain kuukauden treenata, kävelemässäkään en ole käynyt. Kunto on valahtanut tasolle nolla. Ylävartalotreeni on kutakuinkin hallussa, sitäkin varjostaa erilaiset liikeradan estot, mutta ne on tuttuja. Toki otan vastaan kokonaisvaltaisen treeniavun.
 

rpeez

Jäsen
Haisulit. Näitä löytyy joka kuntosalilta, joten todennäköisyys sille on aika suuri, että joku kuntosalihaisuli kirjoittaa tänne. Haluan siis kysyä haisuleilta suoraan ja haluan rehellisiä vastauksia. Mikä siinä on se pointti? Dödö loppu? Pesukone ei toimi? Puhtaat treenikamppeet jäi kotiin? Miksi edes tehdä joka treeni samoissa kamppeissa? Luuletteko ettei kukaan huomaa? Huomaatteko hajuanne itse?

Hyvä nosto, koska haisulit vituttaa saleilla itseänäkin eniten.

Pahimmat haisulit mitä on tullut vastaan on ennemminkin hajun perusteella sellaisia jotka ei ole peseytyneet pariin viime päivään, t-paita ehkä vaihtamaton ja deoranttia ei käytetä. Pistävä haju leijuu 20 neliön alueella ja ihan hirveää. Näitä on 1-2 joka salilla joissa olen käynyt. Usein kyseessä on nuori mies, ei bodarityyppiä.

Yhden vaatehaisulin muistan takavuosilta Esport Centeristä, joku 50 vuotias kovaa treenaava mies. Ilmeisesti oli juuri tätä tyyppiä joka käyttää liian kauan samoja treenikamoja. Muistelisin jonkun asiakkaan valittaneenkin asiasta, että peskää nyt niitä treenikamojanne. Haju oli kyllä aika etova.

En ole vakava bodari, ja salit joissa olen käynyt ei niin kauheasti bodarityyppejä sisällä, paitsi nyt viimeisin. En ole huomannut, että siinä joukossa olisi suuremmin haisuleita. Tärkeintä on, että jengi on peseytyy lähiaikoina ennen salia ja käyttää jotain antiperspiranttia.
 
Siis mitä helvettiä, kuinka monet treenivaatteet sinulla oikein on? En tiedä olenko haisuli säännöllisesti, välillä kyllä olen ja silloin menee kamppeet pesukoneeseen. Mutta itsellä on kahdet treenivaatteet ja helposti samoilla vaatteilla menee parin viikon treenit. Välillä kuukaudenkin. Kotona nostan kassista tuulettumaan.

Toki nyt pitää tehdä rajanveto heti, en ole mikään hikeä lennättävä 60kg pulkannaru, jonka treeni salilla muistuttaa enemmän 80-luvun jumppaa kuin oikeaa treeniä ja tauot itsellä minimissään 3-5min ja toistot käytännössä aina alle kymmenen, yleensä vielä 3-8 paikkeilla.

Ei kyllä salikavereilta yleensä tule kommenttia hajusta, paitsi silloin kun itsekkin haistan että nyt on aika pestä. Itseasiassa aika monella on pitkäänkin samat vaatteet. Eikä se pitkähihainen ala niin herkästi haisemaan, pitää lämmöt paremmin lihaksissa ja ei näytä tyhmältä.

edit. Ja kyllä treeni nimenomaan on syytä tehdä niissä täysin samoissa kamppeissa, kun vedät sen saman hupparin ja rikkinäiset lökärit päälle, sidot voimanostokengät aina samalla tavalla ja otat vyön olalle, niin treeni lähtee ihan erilailla käyntiin. Sama homma sitten itse treenissä, vyö tietyllä tavalla, mahdolliset ranne/polvisiteet tiettyyn suuntaan (ja mistä alkaen yms), tietty hengitysrytmi ja askellus/asettuminen, niin siitä tulee tietty rutiini joka tuo varmuutta, suorituskykyä ja turvallisuutta ihan eri tavalla.
Kiitos vastauksestasi :) Voisiko olla ettet kuitenkaan ole sieltä pahemmasta päästä? Kun tosiaan joillain hien haju on niin pistävä, että sen tasan huomaa. Luulenpa että keskimäärin Suomalainen kuntosalikäyttäjä on niin kohtelias ettei siitä mainitse, vaan korkeintaan hienovaraisesti vihjaa että nyt muuten tuoksahtaa jonkun verran. Tai kuten minä tässä olen puimassa nyrkkiäni vain internetissä, enkä salilla päin hajuherneiden naamaa.

Entisellä työpaikallani oli henkilökunnan oma sali ja eräs kollega oli niin veitikka että jätti kamppeet pukuhuoneen naulaan roikkumaan ja treenasi niissä vehkeissä kirjaimellisesti aina. Se vanhan hien ja vanhan dödön yhdistelmä oli jotain aivan kamalaa. Teki mieli kantaa ne vaatteet ulos sieltä pukkarista ja sytyttää tuleen.

Kysyit että kuinka monet treenivaatteet mulla on, niin onhan noita t-paitoja ja verkkahousuja sen verran kertynyt ettei likaisissa vaatteissa tarvii liikkua. T-paidat ja verkkarit ei ole niin kalliita etteikö niitä voisi olla usempaa paria. Puhutaan salietiketistä ja kuinka on kirjoittamattomia sääntöjä kuinka käyttäytyä salilla, niin ne puhtaat jumppakamat vois lisätä sinne.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joka treenin jälkeen salivermeet pesukoneen kautta. Ei poikkeuksia.

En oikein edes tykkää, jos joutuisi heittämään edellisistä treeneistä hikiset vaatteet päälle. Mukavampi treenatakin, kun on puhtaat vaatteet päällä.

Ja aina treenin jälkeen suihkun kautta kotiin. Mukavampi olla kotonakin, kun on treenin jälkeen puhdas.
 

Jeffrey

Jäsen
Oman salin lempparihaisuli on varsinaisesti ei-haisuli, mutta nostaa pukkarin naulaan sen oman salipyyhkeensä kassin pohjalta treenin ajaksi kuivumaan. Varmaan oikein mukava sitten saunan jälkeen kuivata itsensä tuohon maatuskan tamppoonilta haisevaan jähmeään riepuun.

Joskus harvoin tulee käytettyä samoja kamppeita kahdessa perättäisessä treenissä. Tällöinkin se ensimmäinen niistä on ollut joku jooga tai venyttely - eli vaatteet tuoksuvat käytännössä pesun raikkaalle edelleen.

Vaatteita on toki aikojen saatossa kertynyt, mutta joskus opiskeluaikoina oma pyykinpesurytmi tahdittui salikamojen mukaan. Myös sinkkutaloudessa se kone pyöri noin 2 kertaa viikkoon, joten käytännössä treenivaatteita tarvitsi treenikertojen määrä / 2. Aika intohimoisesti saa käydä, että tässä kovinkaan monta vaatekertaa oikeasti tarvitsisi. Lisäksi hätätapauksessa salille nyt kelpaa lähes mitkä vaatteet vaan.

Salivaatteiden hankinta voi toki olla yllättävän hankalaa. Omassa kaapissa löytyy edelleen backuppina lähes 10 vuotta vanhoja vaatteita kun osa taas kurpsahtaa jo muutaman käyttökerran jälkeen. Tämä vaikka nuoruudessa vastaavia vaatteita useamman vuoden myin ja sitäkin kautta oma silmä ja hyppynen on melko hyvin valveutuneita tekstiilien laatuun. Osin tästä syystä oma hankinta on keskittynyt sähköisiin kanaviin ja esimerkiksi Zalandosta saa melko staattisesti n. 50% hankintahinnasta takaisin perus reklamaatiolla ilman vaatteiden lähettämistä mihinkään. Tämä helpottaa vähän tätä tuskaa.

Yksi parhaista salivaatesäästövinkeistä on kuitenkin parisuhde. Kummasti sitä voi mennä taas kulahtaneemmissa vaatteissa treenaamaan, eikä kaiken tartte olla niin istuvaa ja näyttävää kuin silloin sinkkuaikoina.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joku siis treenaa 2 - 4vk samoilla kamoilla ilman pesua? Morjes. Varmaan ihan asiallinen tuoksu, kun kaveri saa lämmön päälle salilla.

Jostain Tokmannilta saa ihan ok ja treeniin soveltuvia t- paitoja about 7 eurolla kpl, eli tuskinpa tuo nyt on rahastakaan kiinni.

Itse pesen treenivaatteet jokaisen treenin jälkeen, mutta silti ajan kuluessa on pakko heittää vanhoja paitoja roskiin, kun ne eivät enää pysy täysin hajuttomina kostuessaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Joku siis treenaa 2 - 4vk samoilla kamoilla ilman pesua? Morjes. Varmaan ihan asiallinen tuoksu, kun kaveri saa lämmön päälle salilla.

Jostain Tokmannilta saa ihan ok ja treeniin soveltuvia t- paitoja about 7 eurolla kpl, eli tuskinpa tuo nyt on rahastakaan kiinni.

Itse pesen treenivaatteet jokaisen treenin jälkeen, mutta silti ajan kuluessa on pakko heittää vanhoja paitoja roskiin, kun ne eivät enää pysy täysin hajuttomina kostuessaan.
Siis laiskuudestahan tuo on kiinni. Sen takia saattaa olla jopa pidempäänkin kuin 4 viikkoa sama paita päällä. Vähän sama kuin jääkiekkovarusteet ja hikipuku mitä ei tunnetusti ikinä pestä.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
2-3 kertaa käytän samoja vaatteita ja sitten pesuun. En hikoile pahemmin, eikä salivaatteet haise yhtää yhden tai kahden käytön jälkeen. Käytän T-paitaa tai hihatonta jo senkin takia, ettei tule hikoiltua liikaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei itselle tulisi mieleen edes treenata hihattomassa tai t-paidassa. Aina pitkähihainen päällä, housuina joutuu välillä käyttämään shortseja jos laittaa polvisiteet. Mutta sanotaan että hyvin kaukana paremmista vaatteista, helvetin kulahtaneet, mutta ei paidoissa ei taskuja, huppuja tai muita ulokkeita ja housuissakin sitten tietyt ominaisuudet.

Toki veikkaan että treeni eroaa jonkin verran keskimääräisestä hihatonta paitaa käyttävästä.

Toki toimistotyö, puhtaana salille ja voimapainoitteinen treeni, salin jälkeen suihku ja tärkeimpänä kamat kuivumaan heti kotona vaikuttaa paljon. Jos jättää ne tunniksi kassiin, niin se haju on kyllä järkyttävä.
 

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Joku siis treenaa 2 - 4vk samoilla kamoilla ilman pesua? Morjes. Varmaan ihan asiallinen tuoksu, kun kaveri saa lämmön päälle salilla.

Jostain Tokmannilta saa ihan ok ja treeniin soveltuvia t- paitoja about 7 eurolla kpl, eli tuskinpa tuo nyt on rahastakaan kiinni.

Itse pesen treenivaatteet jokaisen treenin jälkeen, mutta silti ajan kuluessa on pakko heittää vanhoja paitoja roskiin, kun ne eivät enää pysy täysin hajuttomina kostuessaan.
Mulla on ollut samat neopreenishortsit käytössä nyt kolmatta vuotta, kertaakaan en ole pessyt. Kieltämättä aika silmiäkirvelevä ammoniakkituoksu pelmahtaa naamalle, kun nuo ottaa jalasta pois kolmen tunnin treenaamisen ja piereskelyn jälkeen.
 

isokynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse pesen treenivaatteet jokaisen treenin jälkeen, mutta silti ajan kuluessa on pakko heittää vanhoja paitoja roskiin, kun ne eivät enää pysy täysin hajuttomina kostuessaan.
Itsekin pesen treenivaatteet jokaisen treenin jälkeen, mutta silti jotkut tekniset paidat alkavat haista ajan myötä epämiellyttävälle, varsinkin kun vähän uutta hikeä puskee pintaan salilla. Itsellä toiminut se, että viskaan paidat välillä vuorokaudeksi pakastimeen, sillä tuo epämiellyttävä haju on aika hyvin lähtenyt.
 

Schadowan

Jäsen
Psst psst.. huom huom.. Itsehän ei voi sanoa itsestään, etteikö haise. Sen voi vain sanoa kanssatreenaajat ja muut joiden lähellä heiluu treenivaatteissa. Sama pätee myös muihin hajuihin more or less (lemmikit, mausteet, kodin ominaistuoksu (home/kosteus-hajuihin myös tottuu). Toki, jos olet 3-4pv ollut ilman suihkua niin alkaa ehkä itseäkin hieman etomaan, mutta siinä vaiheessa se löyhkä on kanssaihmisille jo kestämätöntä.

EDIT: Se vielä, että kyllä se pestykin treenipaita alkaa haisemaan ajansaatossa ja se löyhkä tarttuu myös muihin vaatteisiin (jos esim. treenivaatteet pyörii ns normivaatteiden kanssa samassa koneessa). Eli vaihtoon nekin pitää laittaa tietyn välein.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, hauskinta tuossa onkin se, että jengi väittää, ettei varmasti haise, mutta tosiaan harvemmin sitä itse ensimmäisenä haistaa. Hajuveden kanssa sama ilmiö käänteisenä nuorempana, kun muilla suli silmät päähän, vaan itse ei haistanut enää ollenkaan. Nykyisellään en hajuvesiä käyttele, kun tykkään, ettei kenenkään tartte vuokseni saada migreeniä.

Pakkanen on tosiaan ystävä. Varsinkin talvella ihan normi päällyspaitoja tulee pidettyä ulkona pesujen sijaan. Armeliaampaa kankaalle ja vaate säilyy raikkaana.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harvemmin mutta kovaa vai useasti kevyemmin?

Esim. 3-jakoisella vo1 treenata kropan läpi kerran tai kahdesti viikkoon, tai jotain siltä väliltä . Molemmat varmaan hyviä tapoja, mutta treenit pitää tietenkin toteuttaa eri tavalla. Itse ajatellut treenata useammin ja pitää toisaalta harjoituksen suht lyhyenä. Mutta onko palstalla omakohtaista kokemusta mutoksesta, suuntaan tai toiseen?
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Harvemmin mutta kovaa vai useasti kevyemmin?

Tähän vaikuttaa treenaajan muukin elämäntilanne. Ikä, työ, treenitausta jne.

Kun treenaat todella useasti, on se pian palautumisesta pois. Siihen päälle ne muut tekijät, niin pian ylikuormitat itseäsi.

Itselle toimii se 3×viikko+keveät palauttelevat harjoitteet. Jollaiseksi miellän sellaisen kerran viikkoon vedetyn keveämmän aerobisen tai liikkuvuustreenin esim.

Mutta ikääkin 46 ja vuorotyö. Täytyy olla jo tarkkana palautumisten kanssa.

Edit. Lisätään sen verran, että itse tykkään lohkoa treenit isompiin kokonaisuuksiin. Sitten kun treenataan volyymiä, niin sitten treenataan volyymiä. Kun enemmän intensiteettiä, niin sitten keskityn siihen. Johonkin väliin kropan epätasapainot enemmän keskiöön. Kun on selkeän aerobisen vuoro, vedän aerobista ja sali on silloin vähissä.

Keskityn koko treenamisessani siis kokonaisvaltaisesti vähän kaikkeen vuorotellen, en niinkään jonkin 1rep maxin kohentelemiseen.

Maksimitreeni silloin tällöin on toki kivaa itseään vastaan taistelua, mutta kohtuudella tämän ikäisenä jo.
 
Viimeksi muokattu:

Up089

Jäsen
Suosikkijoukkue
FLA, JYP, KeuPa HT
Nyt on tullut taas aika suunnata katse kohti kesää ja kireämpää kuntoa. Salihommat aloitettu varovaisesti ja nyt olisi kysymys koskien aerobista: onko väliä tekeekö aerobiset puntin jälkeen esim. juoksumatolla/crosstrainerilla/rappuskoneella, vai pitäisikö ottaa omalle päivälle? Oon tehnyt nyt puntin ja sen jälkeen suoraan aerobiset. Sinänsä tuntunut hyvälle tehdä kerralla, mutta tuloksellisesti onko jotain miksi näin ei voisi toimia.
Puntin idea tällä hetkellä vaan pitää lihasmassa käytännössä samana, eikä painotu kasvattamiseen eikä voimailuun. Tarkoitus päästä ylimääräisestä pöhötyksestä eroon.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Nyt on tullut taas aika suunnata katse kohti kesää ja kireämpää kuntoa. Salihommat aloitettu varovaisesti ja nyt olisi kysymys koskien aerobista: onko väliä tekeekö aerobiset puntin jälkeen esim. juoksumatolla/crosstrainerilla/rappuskoneella, vai pitäisikö ottaa omalle päivälle? Oon tehnyt nyt puntin ja sen jälkeen suoraan aerobiset. Sinänsä tuntunut hyvälle tehdä kerralla, mutta tuloksellisesti onko jotain miksi näin ei voisi toimia.
Puntin idea tällä hetkellä vaan pitää lihasmassa käytännössä samana, eikä painotu kasvattamiseen eikä voimailuun. Tarkoitus päästä ylimääräisestä pöhötyksestä eroon.
Perussääntönä, että jos haluat punttitreenistä maksimaalisen hyödyn, niin eri päivälle tai mahdollisimman kauas puntista esim. puntti aamulla, aerobia illalla. Tuohon ei tietysti ole välttämättä mahdollisuutta. Jos lihasmassan ylläpito on tavoite, niin ei ole niin merkityksellistä, jos teet aerobian puntin perään. Lihasmassan ylläpitoon noin ylipäänsä riittää pari viikoittaista voimatreeniä, kunhan volyymit ja intensiteetit ovat edes sinnepäin kohdillaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
@Up089 Anna mennä vaan ihan miten parhaalta tuntuu, mutta järkeä toki käyttäen, eli kyykkypäivänä ei juoksumattoa kahta tuntia ennen salia jne. Joskus muistan lukeneeni, että salin jälkeen aerobinen rytistys polttaa rasvaa tehokkaammin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Paljon parempi energia minulla ainakin on tehdä omina päivinään nuo. Jos samalle päivälle laittaisi sekä puntin, että aerobisen, niin sitten siinä ei oikein kumpaakaan tule tehtyä kunnolla ja syövät vain toisiaan pois.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuohan on täysin riippuvainen tavoitteista. Jos haluat saada massaa / lihasmassaa, niin aerobista ei kannata tehdä ollenkaan. Reilusti ruokaa (hieman yli tarpeen) ja kovaa treeniä punttisalilla. Muu aika lepoa mahdollisuuksien mukaan.

Tuossa @Up089 tapauksessa sanoisin itse, että jos ajankäyttö antaa myöden, niin aerobinen kannattaa tehdä omana päivänään. Noin saa treeneistä parhaan tehon irti.
 

Up089

Jäsen
Suosikkijoukkue
FLA, JYP, KeuPa HT
Kiitos vastauksista! Ajankäytön kannalta hankaloittaa tietysti jos omana päivänä tekee puntin ja aerobisen, käytännössä olisi joka päivä jotain jos joka toinen päivä on puntti ja välissä aerobinen treeni. Omassa tilanteessa kun tilanne on se että pohjalla omaan silmään ok lihasmassa, niin tärkeintä olisi se ylläpito. Jos sillä ei suurta merkitystä ylläpidon kannalta ollut että juoksee puntin jälkeen, niin ehkä teen tällä tavalla.
Mulle ei ole ollut jaksamisen kannalta merkitystä, puntin jälkeen jaksaa hyvin aerobiset. Toki jalkapäivän jälkeen ei välttämättä se juoksumatto ole se paras ratkaisu.
 

Jeffrey

Jäsen
Nyt on tullut taas aika suunnata katse kohti kesää ja kireämpää kuntoa. Salihommat aloitettu varovaisesti ja nyt olisi kysymys koskien aerobista: onko väliä tekeekö aerobiset puntin jälkeen esim. juoksumatolla/crosstrainerilla/rappuskoneella, vai pitäisikö ottaa omalle päivälle? Oon tehnyt nyt puntin ja sen jälkeen suoraan aerobiset. Sinänsä tuntunut hyvälle tehdä kerralla, mutta tuloksellisesti onko jotain miksi näin ei voisi toimia.
Puntin idea tällä hetkellä vaan pitää lihasmassa käytännössä samana, eikä painotu kasvattamiseen eikä voimailuun. Tarkoitus päästä ylimääräisestä pöhötyksestä eroon.

Aika ikuisuuskysymys tämä. Vastaisin itse samalla tavalla kuin muutkin täällä, eli jätä väliä salin ja treenin väliin. Täytyy kuitenkin todeta, että omalla kohdalla paras kesäkunto on saavutettu tekemällä aerobinen jokaisen treenin jälkeen. Samalla jos vaikkapa crosfittaajia katsoo, niin kyllähän kehin tekevät aerobista siinä samalla.

Toki kesää katsoen olet nyt niin hyvissä ajoin, ettei tuolle ehkä ole tarvetta. Itse katsoisin ravinnon kuntoon, kalorit ylläpitokaloreille ja ylimääräiset hömpötykset pois. Pelkällä ruokavaliolla ja puntilla pitäisi tässä ajassa päästä varsin hyvään kondikseen vaikkei tekisi aerobista ollenkaan. Toki aerobisen tekeminen helpottaa, mutta toisaalta jokainen treeni myös kuluttaa kroppaa ja saattaa viedä sinua myös kauemmaksi tavoitteistasi.

Vähän riippuen treenistäsi, mutta salihommista olisi hyvä pitää tauko viikko 4-6 viikon välein. Tuon viikon aikana voi sitten tehdä reilummin aerobista, venytellä ja muuta kehonhuoltoa. Yleisesti ottaen tässä vaiheessa ei kannata vetää itseään liian koville miinuskaloreille. Ylläpitokalorit ja järkevät makrot, ylimääräiset pois, laadukasta treeniä ja lepoa ja katsoa mitä sillä tapahtuu. Kovemmilla miinuskaloreilla kannattaa olla se noin 8-12 viikkoa ja sen jälkeen pari viikkoa tasoitella ennen kun hyppää juhannuksen viettoon.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@Up089 etenkin jos tarkoituksenasi ei ole hifistellä voimatasojen eikä lihasmassan kasvatusta ultimaattiselle optimitasolle vaan hankkiutua kivaan kesäkuntoon, senkun teet aerobisen puntin päälle, jos se on sinulle mielekkäintä ja ajankäytöllisesti helpointa.

Aikanaan enemmän treenatessa kombo oli minulla usein nopeustreeni - punttitreeni - an/aerobinen treeni. Sellaisia 3+ tunnin settejä olivat. Parhaina päivinä kipottelin tuon perään vielä 1,5 tunnin lajitreeneihin. Oli muuten mahtava pelata niinä aikoina. Välillä ei tullut edes hiki 80 minuutin rugbymatsissa.

Se on vähän, että sitä saa mitä treenaa. Jos totuttaa kropan tuollaisiin mammuttisetteihin, niin et ihan ensimmäisenä tipu, kun pitää lähteä yhtään pidempiä aikoja rykimään. Vastapainona sitten yksittäiset kärkiominaisuudet (juoksunopeus, maksimivoimantuotto) eivät kehity sille tasolle, mille ne voisivat kehittyä treeniä niille optimoiden.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Vähän riippuen treenistäsi, mutta salihommista olisi hyvä pitää tauko viikko 4-6 viikon välein. Tuon viikon aikana voi sitten tehdä reilummin aerobista, venytellä ja muuta kehonhuoltoa.
Kuinka tyypillisesti "arkitreenaajat" muuten tätä tauotusta noudattavat? Itselläni on kolmijakoinen ohjelma ollut käytössä jo pitempään, mutta en ole suunniteltuja taukoja ottanut. Ei-toivottuja taukoja tulee kuitenkin aina muutamia vuoden mittaan sairastelujen, reissujen tai muiden kiireiden pakottamina. Ymmärrän kyllä, että jos tosissaan treenaa, niin voivat tulla tarpeeseen.

Ongelma itselläni ehkäpä laiskuus vaihdella treeniohjelmaa. Löytyykö suosituksia, että mikä olisi sopiva paikka etsiä vaihtelua tuohon 3-jakoiseen ohjelmaan? Nyt on turhan pitkään menty työntävät/vetävät/jalat liikkeitä vain hieman vaihdellen. Eli löytyisikö jostain esim. vuosikello 3-jakoiselle treenille muutamin eri ohjelmin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös