Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 078
  • 4 643

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toki painonnostovalmentaja osaa toki myös nuo liikkeet opettaa, mutta mieluiten sitten kokemusta omaava, ettei ole vielä lapsellisesti sen ajatusmaailman varassa että kyykky ei ole kyykky, ellei pakarat osu maahan. Kun ihmisen mittasuhteet ja sisäiset rakenteet vaikuttavat kyykkyyn ihan älyttömän paljon, sellaiset seikat joille et venyttelyllä tai liikkuvuusharjoituksilla voi mitään. Välillä tuntuu että kirjekurssi-PT:illä tuo seikka ei ole tiedossa.
Jep, ja siksi viittasinkin painonnostovalmentajaan. Toki näissäkin on varmasti lajijääriä, joiden mielestä atg on ainoa oikea kyykky, mutta omat kokemukseni ovat hyviä ja siksi uskallan suositella. Varmasti kokenut pt osaa käydä tekniikan yhtälailla hyvin läpi. Liikkuvuuteen jokaisen kannattaa joka tapauksessa satsata omissa rajoissaan. Siitä ei ole mitään muuta kuin hyötyä varsinkin iän karttuessa. Enkä taaskaan tarkoita mitään ihmeitä, vaan sitä, että jokaisen tulisi esim. jonkinlaiseen vakaaseen syväkyykkyyn päästä. Minä en aikoinaan päässyt.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Liikkuvuuteen jokaisen kannattaa joka tapauksessa satsata omissa rajoissaan. Siitä ei ole mitään muuta kuin hyötyä varsinkin iän karttuessa. Enkä taaskaan tarkoita mitään ihmeitä, vaan sitä, että jokaisen tulisi esim. jonkinlaiseen vakaaseen syväkyykkyyn päästä. Minä en aikoinaan päässyt.
Tarkoitatko syväkyykyllä ihan painon kanssa ja selkä suorana tehtävää kyykkyä? Pitkät reidet, syvä lonkkamalja ja paksu reisiluun pää, niin syväkyykky on käytännössä mahdottomuus ja tapauskohtaisesti jopa kisasyvyys saattaa olla hyvin kyseenalainen. Sama asia maastaveto lattialta, tietyillä mittasuhteilla ei saa liikettä koskaan tehtyä suoralla selällä. Tietysti unohdetaan tässä kohtaa vammat, koska ne ovat aina tapauskohtaisia ja voidaan lukea poikkeuksiksi. Siitä olen samaa mieltä että ei liikkuvuudesta yleensä haittaa ole, mutta aina pitäisi huomioida yksilön rakenne. Siellä on aina niitä keillä on optimaalinen rakenne ja pääsevät kyykkäämään kapealla asennolla perse lattiaan, ilman ongelmia (yleensä lyhyet reidet) ja yleensä ilman liikkuvuusharjoittelua. Sitten on niitä keiden tarvitsee ottaa leveä asento ja suunnata jalkaterät&polvet reilusti ulos että pääsevät edes kisasyvyyteen.

Tästä on ruvennut olemaan paljon enemmän juttua viime vuosina ja tietynlainen ehdottomuus on kadonnut pikkuhiljaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tarkoitatko syväkyykyllä ihan painon kanssa ja selkä suorana tehtävää kyykkyä?
En, slaavikyykkyä tarkoitin, mutta ennen palaveria nopeasti naputin vastauksen loppuun. Tietysti siinäkin on vaihtelunsa, ymmärrän sen. Olen hyvä esimerkki siitä, etten koskaan ole erityisemmin treenannut spagaatia, mutta jostain syystä passiivinen liikkuvuuteni on ollut tuolta osin aina hyvä, ja edelleen tuo menee, vaikkakin vaatii tällä iällä jo lämmöt pohjille. Sitten taas nilkat, lonkat osin ja varsinkin rintaranka oli betonia. Mutta nekin aukesivat sen verran, että nykyään pystyy slaavikyykyssä viettämään aikaa. Painojen kanssa jätän kyykyn kyllä viemättä pohjaan pl. pienillä painoilla lämmittelen ääriasennossa hetken.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Etukyykyn olen joutunut jättämään väliin, koska en osaa oikeaa tekniikkaa. Tuntuu, että ranteet menevät paskaksi jo pelkällä tangolla enkä oikein tiedä mihin tuo tanko kannattaisi sijoittaa että se siinä pysyisi. Täytynee tutkia tekniikkavideoita vähän tarkemmin.
Itselläkään ei onnistu painonnostotyylillä tuo pito, vaan käytän ihan ristiotetta. Toinen vaihtoehto on käyttää remmejä, googlella löytyy kummastakin paljon infoa. Mutta tuohon ristiotteeseen itsellä oli helpoin että ensin "frankenstein"-tyyliin kädet suoraksi, sitten tangon alle ja kun tanko vähän painaa kurkkua (silloin se itsellä ainakin asettuu olkapäiden "kuoppiin"), niin sitten vasta koukistaa kädet ja ottaa tangosta kiinni. Suosittelen myös että laittaa rautaa jonkun verran tankoon kun tuota kokeilee, itsellä ainakin hankala saada tyhjällä tangolla sitä oikeaan paikkaan. Sama kyllä pätee takakyykyssä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Kiitos tästä. Noudattanut näitä ohjeita nyt pari viikkoa pienillä muutoksilla ja tuntuu aika hyvältä. Mukavasti vaihtelua ja sopivan yksinkertaiset treenit minulle. Etukyykyn olen joutunut jättämään väliin, koska en osaa oikeaa tekniikkaa. Tuntuu, että ranteet menevät paskaksi jo pelkällä tangolla enkä oikein tiedä mihin tuo tanko kannattaisi sijoittaa että se siinä pysyisi. Täytynee tutkia tekniikkavideoita vähän tarkemmin.
MPN tuossa hyvin mainitsikin tuon ns.ristiotteen vaihtoehtona, jos ei ranteissa ja/tai olkapäissä liikkuvuus riitä. Tietysti tuohon liikkuvuuden parantamiseen on jotain täsmäliikettäkin, mitä voi vaikka ennen treeniä tehdä, jos haluaa etukyykkyä varten kehittää liikkuvuutta. Jos tuo ristiotekin tuntuu vittumaiselta, eikä yhtään ala luonnistua, niin joku bulgarialainen askelkyykky (takajalka korokkeella, etujalka kyykkää) käsipainoilla tai tanko takahartioilla on hyvä kyykkyvariaatio myös. Vähän menee enemmän pakaraosastolle kuin etari, mutta kyllä se etureisiinkin ottaa.

Jos joku moninivelliike tuottaa hankaluuksia, niin suurin virhe on vain pyyhkiä se ohjelmasta tekemättä mitään korvaavana, toiseksi suurin on korvata se jollakin hilavitkuttimella - karkeana esimerkkinä jos ei leuanveto luonnistu, niin tekisi hauiskääntöä korvaavana. Kannattaa siis joko a) opetella sen liikkeen tekniikka tai b) korvata se jollakin toisella moninivelliikkeellä.
 

Crank

Jäsen
Sanotaan että kyykky on kuningasliike, mutta sen ei tarvitse olla lowbar takakyykky. Eli ehdottomasti etukyykky, SSB-kyykky tai takakyykky (tai joku muu variaatio) mukaan treeniin. Eikä välttämättä tarvitse voimanostovalmentajaakaan konsultoida, ei siitä kyllä haittaa ole, mutta rohkeasti repimään jotain kokeneempaa hihasta, niin veikkaan että neuvovat kyllä alkuun.
Tähän tartun sen verran, että useamman vuoden kokemus salilla ei ole mikään tae sillä, että osaisi tekniikat. Saati opettaa niitä. Sieltä voi tulla ties mitä bro science - neuvoja riippuen ihan henkilöstä.

Yritin alkuun räpeltää highbar kyykkyä, mutta omat välitykset ja olkapäiden liikkuvuus on sitä luokkaa, että lowbar sopii todella paljon paremmin. Mark Rippetoen videoita tutkin ja sen jälkeen opettelin lowbarin ja johan alkoi kyykkääminen olemaan edes vähän alusta mukavaa.

Sen miehen videoita suosittelen, voi löytyä hyviä vinkkejä.

Mutta tuohon ristiotteeseen itsellä oli helpoin että ensin "frankenstein"-tyyliin kädet suoraksi, sitten tangon alle ja kun tanko vähän painaa kurkkua (silloin se itsellä ainakin asettuu olkapäiden "kuoppiin"), niin sitten vasta koukistaa kädet ja ottaa tangosta
Ite teen harvoin etukyykkyä, ku saanut takakyykyn luonnistumaan hyvin, mutta kun teen, niin kyykkään tuossa Frankenstein-asennossa. Painot on varsin maltilliset, mutta pysyy tempo rauhallisena ja kun ei pidä tangosta kiinni, niin pakottaa pitämään selän suorana ja asennon pystyssä.
 

F#21

Jäsen
Kuukauden verran taas käyty salilla ja toivottavasti nyt tulisi enemmän tai vähemmän tavaksi.
Aloitin yksijakoisella A/B-ohjelmalla ja yritän kolmisen kertaa viikossa käydä treenaamassa. Nyt kuitenkin mietin pitäisikö ottaa kulmasoutu ohjelmaan ja siksi kuuntelisin mielelläni neuvoja.

Ohjelma on nyt vastaava, jossa kaikki liikkeet 3x8 ja maastaveto 4x5:
A) takakyykky, penkki, ylätalja, olkapäät, vatsat
B) mave, vinopenkki kp, lantionnosto, olkapäät, vatsat
Olkapäissä kierto viparit, pystypunnerrus kp, takaolkapääveto. Vatsoissa myös vähän eri liikkeitä.

Mietin josko siirtäisi ylätaljan b-ohjelmaan vatsojen tilalle ja kulmasoutu a-ohjelmaan taljan tilalle. Kuulostaako järkevältä vai löytyisikö jotain parempia ratkaisuja?

Ihan hyvältä tämä nykyinenkin ohjelma tuntuu, eli ei sen suhteen ole tarvetta muutoksille, mutta aiemmin tullut tehtyä kulmasoutua ja nyt tuntuu alastomalta ilman sitä. Rinnallevedon "jouduin" jo vaihtamaan maastavetoon.

Edit. Ja tällä hetkellä tavoite on saada kroppa urheilullisempaan kuntoon läskiä polttaen. Kroppa näyttää peilistä lähes päärynältä, niin alkuun fokus on sen ehostamisessa.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Mitenkäs muut punttailijat joilla on ollut korona tänä keväänä, kuinka pian olette palannut normaalitehoiseen salirytmiin? Itse ollut nyt periaatteessa oireeton jo kolmisen viikkoa, mutta pieni rasitusyskä vaivaa edelleen tietyissä tilanteissa ja etenkin pitkien kävelylenkkien jälkeen tuntuu jalat olevan aika väsyneet. Monilla tutuilla kuullut olevan ihan samaa. Joten kysymys on, uskaltaako tässä jo palata kunnolliseen treeniin vihdoinkin, vai kannattaisiko vieläkin ottaa vähän iisimmin? Mitään sydänlihastulehdusta ei kyllä huvittaisi napata, kun niitäkin tapauksia on ollut muutama tiedossa.

Harmittaa, kun ennen koronaa oli kaikin puolin hyvä progressio päällä joka liikkeessä (sarjaennätykset paukkuivat) ja nyt tauko venynyt jo viiden viikon mittaiseksi.
 

Crank

Jäsen
Mitenkäs muut punttailijat joilla on ollut korona tänä keväänä, kuinka pian olette palannut normaalitehoiseen salirytmiin? Itse ollut nyt periaatteessa oireeton jo kolmisen viikkoa, mutta pieni rasitusyskä vaivaa edelleen tietyissä tilanteissa ja etenkin pitkien kävelylenkkien jälkeen tuntuu jalat olevan aika väsyneet. Monilla tutuilla kuullut olevan ihan samaa. Joten kysymys on, uskaltaako tässä jo palata kunnolliseen treeniin vihdoinkin, vai kannattaisiko vieläkin ottaa vähän iisimmin? Mitään sydänlihastulehdusta ei kyllä huvittaisi napata, kun niitäkin tapauksia on ollut muutama tiedossa.

Harmittaa, kun ennen koronaa oli kaikin puolin hyvä progressio päällä joka liikkeessä (sarjaennätykset paukkuivat) ja nyt tauko venynyt jo viiden viikon mittaiseksi.
Terveurheilija-sivustolta näkee varsin hyvin miten suositellaan palattavan urheilun pariin.

 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Terveurheilija-sivustolta näkee varsin hyvin miten suositellaan palattavan urheilun pariin.

No, tämä nyt ei suoranaisesti vastannut kysymykseeni mitenkään, kun tuota taulukkoa on tullut tuijoteltua jo liiaksikin, on siis varsin tuttu. Tarkoitus oli enemmänkin tiedustella muiden treenaajien kokemuksia koronasta toipumisesta ja treeniin paluusta.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@Steril Minulla meni 5 kk:tta ensimmäisestä koronakerrasta toipumiseen. Olin kipeänäkin viikkoja. Tämä tapahtui delta-variantin aikaan. Viiteen kuukauteen en tosiaan pystynyt treenaamaan lainkaan ilman että olisin tullut kipeäksi heti seuraavana päivänä, sitten helpotti. Ainoa lääke oli totaalilepo.

Sairastuin toisen kerran helmikuussa ja silloinkin kunnon viikon kuumetaudilla. Siitä ei näytä jääneen vastaavia häntiä kuin ensimmäisestä kierroksesta.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
@Steril Minulla meni 5 kk:tta ensimmäisestä koronakerrasta toipumiseen. Olin kipeänäkin viikkoja. Tämä tapahtui delta-variantin aikaan. Viiteen kuukauteen en tosiaan pystynyt treenaamaan lainkaan ilman että olisin tullut kipeäksi heti seuraavana päivänä, sitten helpotti. Ainoa lääke oli totaalilepo.

Sairastuin toisen kerran helmikuussa ja silloinkin kunnon viikon kuumetaudilla. Siitä ei näytä jääneen vastaavia häntiä kuin ensimmäisestä kierroksesta.
Oho. No eipä kuulosta hyvältä. Millä tavalla sitten tulit kipeäksi kun treenasit? Nousiko uudestaan aina kuume ja miten nopeasti se meni ohi?

Millaisia oireita oli muuten levossa tuona toipumisaikana? Minulla itselläni ei ole mitään muuta kuin tuo pieni jalkojen väsymys juuri esim kävelyn jälkeen sekä pitkittynyt yskä, joka on kyllä vähenemään päin koko ajan. Olen jo tehnyt muutamia pitkiä kävelylenkkejä (12-15km), ja niiden jälkeen on jaloista ollut veto aika veks, mitään muuta ongelmaa ei ole ollut. Lihaskuntoa tai punttiharjoittelua en ole tehnyt lainkaan. Kyllä muuten jurppii ja vietävästi jos nyt taas otetaan takapakkia tämän vuoksi. Tavoite oli jo siedettävässä kesäkunnossa ja sitä kohti oltiin hyvää vauhtia menossa ennen sairastumista.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@Steril Minulle nousi treenien jälkeen kuume pariksi päiväksi - viikoksi. Etenkin aluksi tuli myös rytmihäiriöitä ja lieviä kivun tuntemuksia rintaan.

Kun maltoin olla treenaamatta, levossa olin oireeton. Duunit pystyi tekemään koko ajan normaalisti ja mitään "aivosumua" tai ylenmääräistä väsymystä ei esiintynyt.

Kroppaa kuulostelemalla vaan liikkeelle. Se on ihan hänessä, pitkittyykö paranemisesi vai ei.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Harmittaa, kun ennen koronaa oli kaikin puolin hyvä progressio päällä joka liikkeessä (sarjaennätykset paukkuivat) ja nyt tauko venynyt jo viiden viikon mittaiseksi.
Tässä on mun koko 15 vuoden voimailuharrastus tiivistettynä. Aina kun saa hommasta kiinni niin menee joku paikka hajalle tai sairastuu muuten. On ollut olkapäät, selkä, polvet, kyynärpäät, tenniskyynärpää, ranteet ja mitä lie hajalla moneen kertaan ja nuo tuottavat aina sen 1-6kk taukoa treeneistä tai ainakin tosi isoja muutoksia treeneihin.

Mutta nyt koronan jälkeen olen omat satujumppailut pystynyt kyllä käydä tekemässä. Olisiko tässä nyt 5 viikkoa omasta koronasta. Oma puoliso ei tosin pysty kävelyä enempää tehdä ja on sairauslomallakin viidettä viikkoa. Sykkeet huitelee välillä levossakin 130 tietämillä.
 

bart

Jäsen
Mitenkäs muut punttailijat joilla on ollut korona tänä keväänä, kuinka pian olette palannut normaalitehoiseen salirytmiin? Itse ollut nyt periaatteessa oireeton jo kolmisen viikkoa, mutta pieni rasitusyskä vaivaa edelleen tietyissä tilanteissa ja etenkin pitkien kävelylenkkien jälkeen tuntuu jalat olevan aika väsyneet.
Tullaanpa vähän vieraaseen pöytään huutelemaan kun itse en salihommia (toistaiseksi) harrasta. Mutta uintia ja lenkkeilyä tulee treenattua useampia kertoja viikossa. Kävin 22.3 vetämässä 2h uintitreenin. Seuraavana päivänä tuli kotitestissä positiivinen tulos. Kahden viikon sairastelun jälkeen oli sellainen olo, että voisi jatkaa treenaamista. Aloitin varovasti parilla kävelylenkillä ja kun olo tuntui niiden jälkeen suht normaalilta, niin 11.4 kävin eka kertaa altaassa koronan jälkeen. PIti mukamas varovasti aloittaa, mutta reilut 1,5h tuli tehollista uintiaikaa. Pikkasen oli outo olo keuhkoissa, jos kuvailisi niin ehkä sellaista pientä poltetta. Suorituskyky tosin romahti aika lailla, mutta nyt alkaa olla jo suht lähellä aikaa ennen koronaa.

Toisaalta sitten eräs puolituttu on kärsinyt jo kai puolitoista vuotta oireista, missä pienehkökin liikunta nostaa sykkeet ylös. Epäili itse että olisiko sairastunut sitten long covidiin. Mene ja tiedä.

Koko kirjoituksen pointti se, että nämä asiat taitaa olla aika lailla yksilöllisiä. Jotkut selviävät vähemmällä, jotkut eivät. Varmaan pitäisi omaa kehoa kuunnella ja lähteä joka tapauksessa varovasti itseä kuulostellen..
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mitenkäs muut punttailijat joilla on ollut korona tänä keväänä, kuinka pian olette palannut normaalitehoiseen salirytmiin? Itse ollut nyt periaatteessa oireeton jo kolmisen viikkoa, mutta pieni rasitusyskä vaivaa edelleen tietyissä tilanteissa ja etenkin pitkien kävelylenkkien jälkeen tuntuu jalat olevan aika väsyneet. Monilla tutuilla kuullut olevan ihan samaa. Joten kysymys on, uskaltaako tässä jo palata kunnolliseen treeniin vihdoinkin, vai kannattaisiko vieläkin ottaa vähän iisimmin? Mitään sydänlihastulehdusta ei kyllä huvittaisi napata, kun niitäkin tapauksia on ollut muutama tiedossa.

Harmittaa, kun ennen koronaa oli kaikin puolin hyvä progressio päällä joka liikkeessä (sarjaennätykset paukkuivat) ja nyt tauko venynyt jo viiden viikon mittaiseksi.
Tähän varmaan tulee kaikki vaihtoehdot laidasta laitaan. Itse menin salille vähän reilu viikon päästä positiivisesta tuloksesta (jolloin ”oireet” eivät olleet vielä edes alkaneet). Muutama eka kerta vähän kevyemmin ja sitten ihan normaalilla meiningillä siitä eteenpäin.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Mulla oli omikrontartunnan jälkeen kolme viikkoa sellainen olo kropassa, etten tohtinut treenata. Neljäntenä viikkona menin salille, mutta voimatasot ja sarjoista palautuminen olivat vielä alhaalla, viidentenä viikkona sairastumisen jälkeen alkoi sitten treeni kulkea normaalisti.

Ehkä voisit käydä vähän tunnustelemassa, toisaalta jos yskää vielä on, niin itse en välttämättä lähtisi.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Koronan jälkeen maku/hajuaisti edelleen heikkona ja syöminen on ollut muutenkin aina tuskaa. Ärsyttävä tilanne.

Käyttekö te muut aktiiviset treenajat kuinka usein mäkkärissä yms? Itsellä ollut tapana aikalailla viikottain ottaa luukulta muutama normihamppari (ilman juustoa). Koen saavani tällä helpotusta syömiseen.

Toki eihän tuo ole terveellisintä touhua.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Käyttekö te muut aktiiviset treenajat kuinka usein mäkkärissä yms? Itsellä ollut tapana aikalailla viikottain ottaa luukulta muutama normihamppari (ilman juustoa). Koen saavani tällä helpotusta syömiseen.

Toki eihän tuo ole terveellisintä touhua.

Kyllähän se terveellinen kotiruoka ja lautasmallit nyt kuitenkin ovat se suositeltava tapa mennä.

Ei hamppari tai kebab tai pizza silloin tällöin ketään vahingoita, mutta ei niitä kyllä oikein kannattaisi sen terveellisen safkan korvikkeenakaan pitää.

Toki itsekään en kyllä nyt ihan esimerkillinen tapaus tuon ruoan suhteen ole, mutta kovasti sitä olen pyrkinyt kuitenkin siivoamaan tuota grilli-mättöä pois ja perussafkaa tilalle.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Koronan jälkeen maku/hajuaisti edelleen heikkona ja syöminen on ollut muutenkin aina tuskaa. Ärsyttävä tilanne.

Käyttekö te muut aktiiviset treenajat kuinka usein mäkkärissä yms? Itsellä ollut tapana aikalailla viikottain ottaa luukulta muutama normihamppari (ilman juustoa). Koen saavani tällä helpotusta syömiseen.

Toki eihän tuo ole terveellisintä touhua.
Joskus kun painoa pudotin, niin kerran kuukaudessa kävin heti salin jälkeen hakemassa double QP:n (juustolla tottakai). Jos miettii että päivittäin syö 5 kertaa (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala), niin viikossa tulee 35 syömiskertaa, jos noista nyt 2-3 syö vähän sinnepäin, niin ei se vaikutus valtavan suuri ole. Sama homma kuin joulun ja uudenvuoden välinen syöminen vaikuttaa helvetin vähän, kun vertaa uudenvuoden ja joulun väliseen syömiseen.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Tuli tuossa mieleen, kun tein syvää jalkaprässiä tässä salilla, niin jos ei saakkaan painoja työnnettyä ylös, niin mitä siinä tilanteessa tehdä? Onko se ok lukita laite, kun painot on alhaalla, vai meneekö siinä jalat paskaks? Niitähän on joitain hirveitä videoita, kun ihmiset saa jalkansa ihan säpäleiks tuossa liikkeessä.

Ja vielä ite kun teen jalat aika ylhäällä, niin onko se väärä tekniikka, että siinä saa jalkansa paskaks? Alla olevalla videolla neuvottiin tekemään, niin että jalat on aika alhaalla.


Tuota liikettä on nimittäin vähän kuumottava aina tuon takia tehdä, että painopakallinen vaakaprässi on siinä mielessä helpompi henkisesti.



 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@Fiftie en minä ainakaan keksi siinä mitään erityistä riskiä, että lukitsee laitteen sille tasolle, mille jaksaa sen äheltää, jos voimat eivät riitä työntämään ylös asti.

Ykkösturvallisuusvinkiksi antaisin, että älä koskaan työnnä jalkoja yliojennukseen asti, eli siis polvia lukkoon. Pidä aina se jännitys lihaksella äläkä mene sinne yläasentoon lepäilemään. Kakkosvinkiksi sanoisin, että hoida isoimmat höyryt ulos turvallisemmilla liikkeillä ja viimeistele prässillä maltillisempien rautojen kanssa. Minä esim. teen pelkästään yhden jalan prässiä ja aina apuliikkeenä, että painot pysyvät pienempinä. Kolmanneksi jos tiedät, että olet aika rajoilla puskemassa, pyydä kaksi asiansa osaavaa varmistajaa ottamaan kelkkaa kiinni.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
@Fiftie en minä ainakaan keksi siinä mitään erityistä riskiä, että lukitsee laitteen sille tasolle, mille jaksaa sen äheltää, jos voimat eivät riitä työntämään ylös asti.

Ykkösturvallisuusvinkiksi antaisin, että älä koskaan työnnä jalkoja yliojennukseen asti, eli siis polvia lukkoon. Pidä aina se jännitys lihaksella äläkä mene sinne yläasentoon lepäilemään. Kakkosvinkiksi sanoisin, että hoida isoimmat höyryt ulos turvallisemmilla liikkeillä ja viimeistele prässillä maltillisempien rautojen kanssa. Minä esim. teen pelkästään yhden jalan prässiä ja aina apuliikkeenä, että painot pysyvät pienempinä. Kolmanneksi jos tiedät, että olet aika rajoilla puskemassa, pyydä kaksi asiansa osaavaa varmistajaa ottamaan kelkkaa kiinni.

Kiitos neuvoista. Ajattelin itse ensin, että laitteen lukittaessa ala-asennossa jalat menisi jotenkin paskaksi. Mut joo hyvä tietää, että näin ei käy.

Ja joo ei tuossa kyllä ihan äärirajoilla tohdi tehdä, että hoitaa sen sitten muussa liikkeessä, jossa on luottoa enemmän tekemiseen. Eilen mentiin omalla tasolla jo aika "äärirajoille" enkä uskaltanut sitten tehdä toistoja enempää, vaikka vielä olisi tullut.

Lähinnä nyt on trap bar maastavetoa tullut tehtyä ensimmäisenä liikkeellä ja siinä mennään aika "kovaa". Tuostakin suomalaiset voimamiehet puhui, että ei se selän pyöristyminen olekkaan niin paha asia, vaikka aina siitä on varoiteltu. Tiedä sitten mikä on totuus.
 

Jeffrey

Jäsen
Ja vielä ite kun teen jalat aika ylhäällä, niin onko se väärä tekniikka, että siinä saa jalkansa paskaks? Alla olevalla videolla neuvottiin tekemään, niin että jalat on aika alhaalla.

Yleensä jalat pyritään pitämään melko lähekkäin ja nimenomaisesti keskellä alhaalla. Tällöin se koko jalan lihaksistot aktivoituu melko kivasti kauttaaltaan. Itse tykkään myös tehdä siten, että peppu on vähän irti penkistä, jolloin myös pakarat tuntuu aktivoituvan jonkin verran. Tällöin toki pitää huomioida ettei rasitus mene osittain myös selän puolelle, ja selkä pitäisikin pitää tiukasti kiinni penkissä vaikka takapuoli olisikin vähän ilmassa.

Jalkojen ylhäällä pitäminen joko lähekkäin tai ns. sumo asennossa voitaneen mieltää jonkinlaiseksi erikoistekniikaksi. Tällöin lihaskuormitus keskittyy takaketjun lihaksille ja varsinkin takareisille. Jos haluaa hakea variaatioita niin tuo on ihan oivallinen tapa siihen, mutta tosiaan yleisesti ottaen jalat alhaalla ja lähekkäin antanee sen parhaan vastauksen mikäli ei lähde hifistelemään. Takareisille löytynee muutenkin parempiakin liikkeitä, ellei niitä sitten varta vasten halua prässissä treenata. Toki täytyy huomioida myös se, että mikäli ei erikseen tee jo(i)tain takareisiliikkeitä, niin silloin kannattaisi treenata lähinnä takareittä ettei saa aikaiseksi klassista etureisidominanssia.

Yleinen suuntaus jalkaprässin treenaamisessa tuntuu olevan se, että treenisarjat ovat aika pitkiä. Tämä osaltaan vähentää luokkaantumis riskiä kun ei ähelletä lyhyitä sarjoja isoilla painoilla ja heikolla tekniikalla. Itse teen prässiä joko supersarjoina 5*10*5 eli yhdessä sarjassa on viisi kymmenen toiston settiä, joiden aikana vain käytän jalat suorana - ja näitä settejä sitten viisi kappaletta välillä vähän enemmän hengähtäen tai painoja säätäen. Toinen vaihtoehto taas on 5*15 toistoa, eli perinteisempi 15 toiston sarja viisi kertaa perinteisillä sarjatauoilla.

Prässi on muutenkin vähän kikkailu liike. Ainakin itselläni on ihan päivästä kiinni minkälaisilla liikeradoilla saan sen parhaiten tuntumaan, eli minkälaiseen kulmaan polvet lasken. Samalla prässi on mielestäni nykyään jopa liian aliarvostettu liike, sillä sillä kyllä saa ihan erilaisen treenituntuman aikaan kuin monellakaan muulla liikkeellä. Ero toki on se, että sillä joutuu vähän miettimään liikeratoja ja epäortodoksisempia sarjoja - ei voi vain ryskätä niitä maksimivitosia.

Ehdoton suositus kuitenkin tuon työn tekemiseen, jotta löytää itselleen ne liikaradat ja pikkujipot joilla prässin saa tuntumaan. Harmittaa edelleen, että jätin tuon omasta treenistäni pois kun piti silloisen suuntauksen mukaan mennä enemmän voimannostotyyppiseen harjoitteluun. Prässi on etenkin massaliikkeenä oikeasti hyvä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Prässiä kannattaa tosiaan treenata, jotta oppii oman turvallisen tavan tehdä. Mielestäni laite on tosi turvallinen, kunhan pitää koko selän tiukasti penkissä kiinni. Painojen määrässä kannattaa opetteleminen aloittaa omalla kohon painolla, eli jos paina 80, niin sen verran kiekkoja laitteeseen. Prässissähän pystyy nopeasti tuplaamaan painot, mutta kun siitä mennään yli, niin tekniikan pitää olla kunnossa. Itse laitan jalat hartialinjaan ja käännän varpaita sentin ulospäin. Mikäli mennään 300+ kiloihin ja tehdään feilureen asti, niin sitten kannattaa pyytää muutama sikaniska varmistamaan. Omalla salilla on ainakin turvatappi jota pystyy siirtämään , mikäli koko paska ei nouse tai tulee ilman holttia alas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös