Siis joo, kehitys ei välttämättä ole paras sana. Mutta noista ennätysnostoista lienee jo kahdeksan tai yhdeksän vuotta aikaa, joten voiko se kapasiteetti "säilyä" noin pitkään. Toki olen tehnyt siinä koko ajan lihaskuntoharjoittelua ja ihan normipunttiakin, mutta en yhtäjaksoisesti (välillä 2 vuotta kahvakuulaa jne).
Sanotaan siis, että kehitystä lähtötilanteeseen nähden. Mutta kyllä kai lahjakas noviisi ihan hyvin voi nostaa tuloksiaan rajustikin lyhyessä ajassa?
Harri Hakkarainen kertoi luennollaan keinon hyvän voimavalmentajan maineen saamiseksi. Teettää junnukiekkojoukkueella lähes maksimisarjoja pari viikkoa ja lähtötulokset paranevat huimasti. Ja tämä siksi koska levossa oleva lihas käyttää noin 30%:a kapasiteetistaan ja treenin avulla se nousee sinne 70%:n tasolle.
Salilta löytyy smith-teline kiskoilla, se on ainakin turvallinen vaihtoehto. Mutta kärsivätkö tehot kuinka paljon smithin käytöstä?
Miten olette tehneet pystypunnerrusta? Itse olen käyttänyt käsipainoja, mutta nyt kun innostuin 5/3/1:stä (kiitos sampio) niin pitänee tehdä se jollain muulla tavalla. Lähes maksimien tekeminen käsipainoilla ei houkuta, ja vaihtelun vuoksikin voisi kokeilla muuta. Salilta löytyy smith-teline kiskoilla, se on ainakin turvallinen vaihtoehto. Mutta kärsivätkö tehot kuinka paljon smithin käytöstä?
Siirrytään offtopicista itse kysymykseen. Ruokavaliota olen muokannut siten, että syön noin 2000kcal päivässä ja neljästi viikossa poljen kuntopyörällä n45min. Edellä mainittujen lisäksi olen kuitenkin suunnitellut alkavani käydä salilla, mutta lähtö sinne on hankalaa, sillä itselleni jonkinlaisen saliohjelman noudattaminen alusta lähtien olisi se helpoin ratkaisu. Osaako joku palstatoveri laittaa aloittajalta hyvää ohjelmaa? Tiedän toki, että internet on täynnä erilaisia ohjelmia, mutta en niistä itse tiedä juuri mitään, joten vinkkejä tätä kautta otetaan mieluusti vastaan. Lisäkysymyksenä sellainen, että kannattaako noita palautusjuomia alkaa juomaan heti ensimmäisistä kerrointa lähtien, mikä on paras ja kuinka nopeasti treenin jälkeen se kannattaa juoda?
Tuo 2000 kcal on aika hyvä, eikä haittaa vaikka nostaisit energiansaantia 200-300kcal/pv etenkin treenipäivinä
Ei välttämättä suoran lihasmassan kasvatus, mutta lihasmassan prosentuaalisen osuuden kehittäminen kyllä onnistuu. Etenkin kun on aloitteleva treenaaja, niin ei todennäköisesti voimaominaisuudet kehittyvät silti hyvin, vaikka miinuskaloreilla treenaisi.Lihasmassan kasvattaminen ei taida onnistua vajailla kaloreilla. Tuon ikäisen ja kokoisen kundin peruskulutus levossa on siellä 2500 kalorin kieppeillä.
Lihasmassan kasvattaminen ei taida onnistua vajailla kaloreilla.
Varmasti jonkun kalorilaskurin mukaan. Ja varmasti keskimäärin näin onkin. Mutta yksilöllä sitten jotain +/-500kcal. Ja tietty vielä treeni mukaan. Mutta kyllä 2000 kcalista on hyvä lähteä liikkeelle ja sitten treenien jälkeen esim. lisätä kaloreita jos on tarvis.Tuon ikäisen ja kokoisen kundin peruskulutus levossa on siellä 2500 kalorin kieppeillä.
Lihasmassan kasvattaminen ei taida onnistua vajailla kaloreilla. Tuon ikäisen ja kokoisen kundin peruskulutus levossa on siellä 2500 kalorin kieppeillä.
Tässä on selailtu googlen avulla eri ohjelmia aloittelijalle ja päädyin hieman pidemmäksi aikaa lukemaan pakkotoistoa. Sieltä itselleni pisti silmään tuo Startin Strenght ohjelma, joka tuntuu olevan melko suosittu aloittelijoille? Ilmeisesti kuitenkin tämän hetkinen ruokavaliooni ei oikein sovi tuohon ohjelmaan? Tällä hetkellä asia on kuitenkin niin, että minun oli tarkoitus käydä paikallisen uimahallin kuntosalilla siihen asti kunnes naapuriin avataan uusi kuntosali ensi kuun puolessavälissä. Mielenkiinnosta kyselenkin, että olisiko hölmöä vetää seuraava kuukausi miinuskaloreilla ja kuntopyörää hieman enemmän ja uuden salin avauduttua vaihtaisin ruokavaliota enemmän ystävälliseksi tuohon Starting Strenght ohjelmaan? Tämän ensimmäisen kuukauden voisin käydä kerran/kaksi viikossa tuolla uimahallin salilla ja treenata noita liikkeitä, jos vain saan kaverini lähtemään mukaan katsomaan meneekö oikein.
Millään kitudieetillä tuon ohjelman kanssa ei kannata aikaansa käyttää. Mikäli lepo ja safkaaminen on suurin piirtein hallussa (riittävästi proteiinia ja energiaa), niin rauta nousee iloisesti aloittelijalla jopa kuukausia nousujohteisesti. Kannattaa huolella lukea mitä siitä ohjelmasta sanotaan ja suorittaa liikkeet oikeaoppisesti.
Tässä on selailtu googlen avulla eri ohjelmia aloittelijalle ja päädyin hieman pidemmäksi aikaa lukemaan pakkotoistoa. Sieltä itselleni pisti silmään tuo Startin Strenght ohjelma, joka tuntuu olevan melko suosittu aloittelijoille? Ilmeisesti kuitenkin tämän hetkinen ruokavaliooni ei oikein sovi tuohon ohjelmaan? Tällä hetkellä asia on kuitenkin niin, että minun oli tarkoitus käydä paikallisen uimahallin kuntosalilla siihen asti kunnes naapuriin avataan uusi kuntosali ensi kuun puolessavälissä. Mielenkiinnosta kyselenkin, että olisiko hölmöä vetää seuraava kuukausi miinuskaloreilla ja kuntopyörää hieman enemmän ja uuden salin avauduttua vaihtaisin ruokavaliota enemmän ystävälliseksi tuohon Starting Strenght ohjelmaan? Tämän ensimmäisen kuukauden voisin käydä kerran/kaksi viikossa tuolla uimahallin salilla ja treenata noita liikkeitä, jos vain saan kaverini lähtemään mukaan katsomaan meneekö oikein.
Olen painoja pyöritellyt nyt pari vuotta kotona ja yksinkertaisesti alkaa lihas tottumaan rajallisiin liikevariaatioihin. Nyt edessä olisi sitten suuri harppaus, kuntosalille meno. Olen vertaillut paikkakuntani saleja ja silmiin pisti sali, jossa on vähän vapaita painoja, mutta kattavasti technogymiä. Kysyisin nyt, että onko noista technogym-laitteista mihinkään?
Olen painoja pyöritellyt nyt pari vuotta kotona ja yksinkertaisesti alkaa lihas tottumaan rajallisiin liikevariaatioihin. Nyt edessä olisi sitten suuri harppaus, kuntosalille meno. Olen vertaillut paikkakuntani saleja ja silmiin pisti sali, jossa on vähän vapaita painoja, mutta kattavasti technogymiä. Kysyisin nyt, että onko noista technogym-laitteista mihinkään?
Kyllähän sinä itsekin tiedät, miten päkin saa paistamaan. Tiputat sisäänotettua energiaa ja alat treenaamaan keskikroppaa vähän monipuolisemmin. Vatsoja lattialla, vatsoja jalat tuettuna, vatsoja lisäpainoilla, vinoja vatsoja, kylkiä, voimapyörää, pitoja, kylkipitoja, dragon flageja, jalannostoja. EDIT: Eikä esimerkiksi etukyykkykään tee yhtään pahaa vatsalihaksille.Olen tässä jo pari vuotta puntilla pyörinyt, tehnyt jokaisia lihassarjoja reeninä sellaisen 1-1,5h joka reenikerta. Periaatteessa peruskuntoa nostattanut. Ylävartalo on kehittynyt ja kädet myös, sekä kiloissa, että ihan ulkonäöllisesti. Ongelma tulee vatsassa.