Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 008
  • 4 656

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysäisenpä millaisessa muodossa kirjoittajat nauttivat proteiininsa?
Eli millainen määrä ja mitä lihaa ja maitotuotteita/vrk? Millainen määrä lisäproteiinia?

Lisäproteiinina Hera80 ja keskimäärin ehkäpä tuollaiset 40g kerrallaan. Yleensä päivittäin tulee vetäistyä.

Broileri, paistijauheliha, raejuusto, kananmuna, kalkkunaleike tms., maitorahka, liha, kala jne.

päivittäin proteiinia tuollaiset 240-300g. Annoksissa esim. jauhelihaa tai kanaa 200g ja raejuustoa 150g. Yleensä aina kun mahdollista, niin raejuustoa lämpimän ruuan kylkeen. Oliiviöljyä tietenkin päälle, mutta se onkin jo toinen tarina.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Melkoiset määrät proteiinia. Eikös kuitenkin n. 1-2grammaa/kilo riitä? Tietenkin jos painat yli 200 kg, niin mikäs siinä.

Ensiksi pitäisi määirtellä "riittävä". Jos tosissaan haluaa lihasmassaa kehittää niin sanoisin että minimissään 2gr/painokilo. HC-vääntäjät vetää 3gr/kilo tai jopa enemmän.

Noista palautumisjuomista on hirveä vääntö jossa koulukuntia ja ylipappeja on runsaasti. Varsinkin hiilareiden määrä palkkarissa on yksi ikuisuustaisteluita jossa voittajaa ei taida olla vieläkään määritelty.

Teoria johon itse uskon on se että normisaliharrastajalle on riittävä vetää protskujuoma (itsellä maustettua heraa maidon kera) about 15-30min treenin jälkeen, se riittää kunnes parin kolmen tunnin päästä vetää kunnon aterian. Monellahan on se sama tilanne kuin itsellä eli salin jälkeen ei ruoka maita heti vaan menee juuri tuo parituntia ennenkuin ruoka maistuu.

Itsellä on jäänyt treeni todella vähiin ja se vähän vituttaa, nyt keväällä olisi tarkoitus taas skarpata ja palata 4krt/viikko rytmiin kaksijakoisella ohjelmalla.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Melkoiset määrät proteiinia. Eikös kuitenkin n. 1-2grammaa/kilo riitä?

Harvemmin tulee tuota 300 grammaa proteiinia tauluun, mutta välillä mennään kyllä 350 grammaankin. Syön hiilareita niin vähän, että tuon verran saa proteiinia pistellä eikä kalorit pauku plussalle. Mikä sitten on liikaa proteiinia ja miksi? Se on eri asia.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Harvemmin tulee tuota 300 grammaa proteiinia tauluun, mutta välillä mennään kyllä 350 grammaankin. Syön hiilareita niin vähän, että tuon verran saa proteiinia pistellä eikä kalorit pauku plussalle. Mikä sitten on liikaa proteiinia ja miksi? Se on eri asia.

Voiko edes vetää liikaa proteeinia? Kroppahan käyttää hirveästi energiaa proteeinin pilkkomiseen varastoitavaan muotoon joten helposti se ei vyötärölle pamahda. Muista vaikutuksista en ole tietoinen.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voiko edes vetää liikaa proteeinia?

Ei mun mielestä. Kai niitä on silti tutkimuksia, joissa ollaan toistakin mieltä. Omasta mielestäni proteiini on kuitenkin huomattavasti parempi kalorilähde kuin hiilihydraatit ja syitä siihen on lukuisia.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei mun mielestä. Kai niitä on silti tutkimuksia, joissa ollaan toistakin mieltä. Omasta mielestäni proteiini on kuitenkin huomattavasti parempi kalorilähde kuin hiilihydraatit ja syitä siihen on lukuisia.

Hiilareista ei ole mitään hyötyä sen minimimäärän jälkeen, ketoosi käsittääkseni alkaa jos hiilareita saa alle 30gr/päivä (normikokoisella miehellä) mutta jos kohtuullisesti vetää hiilareita ja ottaa sen esim. ruisleivästä kuitujen takia niin en näe mitään syytä ottaa niitä lisää.

Proteeini on huomattavasti parempi kalorilähde.

Kaikki painonvartioiden "kalori on kalori" skeida kannattaa unohtaa samantien.

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Olen itsekin nyt suhteellisen aktiivista salitreeniä vetänyt tässä vajaat puoli vuotta.. tarkoituksena sekä keskivartalon kiinteytys, että puhdas voimatreeni. Tulokset ovat olleet jo rohkaisevia, vaikka taukoa aktiivikuntoilussa minulla oli noin viisi vuotta, ennen kuin nyt aloitin uudestaan..

On kuitenkin yksi ongelma josta en tunnu pääsevän eroon: oikea käteni on voimakkaampi kuin vasen (olen oikeakätinen). En omista mittanauhaa, että mitään "ympärysmittoja" en pysty teille antamaan, mutta sanotaan nyt että paljaalla silmälläkin huomaa miten oikea hauis on hivenen isompi kuin vasen. Tietyt hauisliikkeet on pakko tehdä vasurilla pienemmillä painoilla, koska ei vain käsi anna periksi tehdä samoilla kuin oikealla.. Kysymys kuuluu että miten tästä päästä tasapainoon?? Tiedän että heikomman käden ehdoilla pitäisi treenata, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa.. jätänkö oikean käden treenaamatta kokonaan, vai vähennänkö vain painoja niin paljon että vasemmassa on sitten enemmän?? Entä miten on mahdollista muka tehdä salitreeniä ilman että molemmat kädet tekevät töitä tasaisesti?? Kotoa ei löydy kuin max 8 kilon käsipainot, ja niillä teen vaivatta toistoja molemmilla käsillä.. pitäisikö kotitreeniä muuttaa, niin että ero kuroutuisi kiinni??

Vinkeistä ollaan kiitollisia..

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
8kg käsipainoilla ei paljoa tehdä treeniä (teen tässä nyt oletuksen että olet yli 18v miespuolinen henkilö), hommaa 12kg-20kg käsipainoja (esim. 12, 15, 20kg) ja sovita painot/treeni siten että vasen käsi saa enemmän treeniä.

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Patajaska:

En mä heikompaa kättä enempää reenaisi, nopeesti se heikompi käsi ottaa vahvemman kiinni. Kuhan vain menee heikomman käden ehdoilla, eli tekee vahvemmalla vain sen verta kuin heikommalla eikä loppuun saakka. Liika reenaus harvemmin on hyvästä.

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Patajaska:

En mä heikompaa kättä enempää reenaisi, nopeesti se heikompi käsi ottaa vahvemman kiinni. Kuhan vain menee heikomman käden ehdoilla, eli tekee vahvemmalla vain sen verta kuin heikommalla eikä loppuun saakka. Liika reenaus harvemmin on hyvästä.

Loistavaa, kiitos.. olen nimenomaan monesti jatkanut oikealla kun vasen väsyy. Mutta hyvä, mitään ei siis sinällään tarvitse muuttaa

Ja Daespoo: kyllä vain, olen 28v että sen puoleen osui kohdilleen :D ja pieneksihän nuo kotipainot ovat jääneet, ostin ne hätäpäissäni joskus vuosi sitten jostain Tarjoustalosta kun sain halvalla ja että pääsin alkuun (silloin ne vielä riittivät)..

Kaipa se tosiaan täytyy investoida noihin 20kg painoihin.. sellainen 12kg lienee aika sopivaa toistojen tekemiseen..

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kaipa se tosiaan täytyy investoida noihin 20kg painoihin.. sellainen 12kg lienee aika sopivaa toistojen tekemiseen..

Jep, aloita tekemällä vaikka 3krt viikossa (ei peräkkäisinä päivinä) 4x15 sarjoja sopivilla painoilla (siten että vika sarja menee just ja just) vaikkapa kuukauden verran, sen jälkeen esim. kuukauden verran isommilla painoilla 4x12 ja sitten siirry 8-10 toiston sarjoihin.

Tee sarjat puhtaasti, älä huijaa heilauttamalla (selkä seinää vasten on aika hyvä tapa) ja tee lisäksi muita hauisliikkeitä esim. hammereita (löytyy varmaan youtubesta hakusanoilla hammer bicep) ja pidä huoli että vasen käsi saa enemmän treeniä.

Suosikkijoukkue
Tappara
En jaksa enää vääntää peistä leuanvedosta(mulla oli helpoin tapa aloittaa ylätaljalla vastaotteella), mutta tekeekö kukaan polvista vetoa(MaVe telineestä) selälle?
Mun mielestä helvetin hyvä liike tehtynä juuri ja juuri polvien yläpuolelta.
Tavoite olis vuoden loppuun mennessä ykkönen 400kg:lla...nyt menee kakkonen 320kg:lla.

En tekeekö kukaan polvista vetoa(MaVe telineestä) selälle?
Mun mielestä helvetin hyvä liike tehtynä juuri ja juuri polvien yläpuolelta.
Tavoite olis vuoden loppuun mennessä ykkönen 400kg:lla...nyt menee kakkonen 320kg:lla.

Tulipa tuotakin joskus aikoinaan hinkattua. Ehkä pitäisi palauttaa se taas jossain vaiheessa reeniin, kun meikäläisellä mave jää juuri siitä loppuojennuksesta kiinni, vaikka rauta lähtee lattiasta heittämällä polviin saakka.

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kuulin, että kannattaa kokeilla seuraavanlaista tekniikkaa: Tee n. 10 toistoa, ja kun et jaksa nostaa enää yhtäkään ylös asti, laske todella hitaasti alas, jonka jälkeen vedät vielä muutaman nopean "nykäyksen" pienellä alueella.

En tiedä, onko kovin yleinen tapa, mutta itsellä ainakin tomi hauiksia tehdessä varsin hyvin.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kuulin, että kannattaa kokeilla seuraavanlaista tekniikkaa: Tee n. 10 toistoa, ja kun et jaksa nostaa enää yhtäkään ylös asti, laske todella hitaasti alas, jonka jälkeen vedät vielä muutaman nopean "nykäyksen" pienellä alueella.

En tiedä, onko kovin yleinen tapa, mutta itsellä ainakin tomi hauiksia tehdessä varsin hyvin.

Hauista tehdessä voi myös maksimoida suoritusta sillä tavalla, että vaihtaa hiukan pienempiin painoihin ja tekee vielä muutaman toiston. Itse pidän enemmän keskitetystä hauisliikkeestä käsipainoilla, menee aika kivasti hapoille ja tulosta syntyy...

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Viime aikoina olen innostunut tekemään pudotussarjoja 6-8 toistoilla. Maksimivoimaahan niillä ei oikein saa, mutta lihakset tulevat kyllä väsytettyä oikein kunnolla! Seuraavana päivänä kyllä tietää vetäneensä sarjat tappiin asti :)

Greffin

Jäsen
Patajaska:

Itellä meni tuossa vuosi sitten vasemmasta käsivarresta pari luuta poikki ja luonnollisesti sitten ensin haettiin liikkuvuutta ja liikeratoja takaisin. Voimaahan kädestä katosi roimasti sekä kyynärvarresta, että hauksisesta ja ojentajasta.

Kun luut oli luutuneet niin, että pystyi tekemään sarjoja painoilla ilman kipua, niin tein vain liikkeitä käsipainoilla ja heikomman käden mukaan. Eli aina sarjat ja painot sen mukaan, että heikompi käsi vedetään aivan loppuun ja toisella tehdään saman verran. Jos oikean tekee loppuun, niin erohan ei kuroudu juuri koskaan.

Tässä ei hirveän kauaa loppujen lopuksi edes mennyt, tai mikä on kauan ja mikä ei, mutta pari kuukautta salitreenin aloituksesta kädet ovat yhtä vahvoja.

Eli heikomman käden mukaan vaan, niin sieltä se tulee.

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa elämässäni penkkimaksimia. Sain toisella yrittämällä 60kg ylös ja siitä tuli kyllä hyvä mieli.

Se ei varmasti kuulosta isolta, mutta en itsekään paina paljon tuota nippua enempää.

Paljonko te muut olette nostaneet penkistä?

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa elämässäni penkkimaksimia. Sain toisella yrittämällä 60kg ylös ja siitä tuli kyllä hyvä mieli.

Se ei varmasti kuulosta isolta, mutta en itsekään paina paljon tuota nippua enempää.

On sitä muutaman kerran tullu kokeiltua, että paljonko penkistä nousee.

Viimeisin yritys oli kesäkuussa, jolloin nousi 95kg. Painoin itse silloin n. 74kg ja vartta oli 194cm. En ole mikään erityisen vahva, mutta jostain syystä onnistuin tuon painon sitten nostamaan... Taisi olla fysiikan lait hieman vinossa tuona päivänä.

Nyt n. 6kk myöhemmin, painoa on 83kg, ja hieman lihasta on tullut kerättyä. Tiedä sitten nousisiko 100kg... kai sitä pitää joku viikko kokeilla. Huomenna sattuu itseasiassa olemaan rintalihaspäivä, joten enpä tiedä, pitäisikö kokeilla? Mitä mieltä on palstalaiset?

J.Rose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Let's Play Hockey
Kokeile piruuttas.

Mitä edellistä aikaisempaan viestiin tulee, niin kyllähän se oma paino nousee ainakin muutaman kerran penkistä ylös.

Bodailua, tai no minun kohdalla ehkä enemmin "pumppailua" tulee kyllä harrastettua jonkin verran ajan puitteissa.
Tekosyyhän se tosin on kiireen piikkiin pistää. Aikaa kyllä jokainen löytää jos niin oikeasti haluaa.

Eli vois jättää tätä Jatkoaika-surffailua vähemmälle ja mennä tekemään vaikkapa vatsoja...

Viimeksi muokattu:

JoukaHainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers ja Jaromir Jagr

Hyvähyvä! Kyllä se tulos nousee nopeasti, jos vain riittää motivaatiota harjoitteluun.

Itse aloitin puntilla käynnin vähän alle kaksi vuotta sitten. Silloin oli painoa 63 kiloa ja penkistä nousi 45 kiloa. Satanen meni rikki noin puolen vuoden treenauksen jälkeen ja silloin oli painoa noin 75 kiloa. Tällä hetkellä maksimi on 117,5 ja painoa 81 kiloa. Välillä on harjoiteltu kovaa ja välillä sitten ollut turhan pitkiä taukoja. 50 kiloa tuli tässä yksi päivä nostettua 50 kertaa ja oma paino (sis. 80kg) nousee reilu 10 kertaa.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itse aloitin puntilla käynnin vähän alle kaksi vuotta sitten. Silloin oli painoa 63 kiloa ja penkistä nousi 45 kiloa. Satanen meni rikki noin puolen vuoden treenauksen jälkeen ja silloin oli painoa noin 75 kiloa. Tällä hetkellä maksimi on 117,5 ja painoa 81 kiloa. Välillä on harjoiteltu kovaa ja välillä sitten ollut turhan pitkiä taukoja. 50 kiloa tuli tässä yksi päivä nostettua 50 kertaa ja oma paino (sis. 80kg) nousee reilu 10 kertaa.

Puolessa vuodessa nostit maksimeita 55kg? Aika huima tulosparannus tuossa ajassa...Jopa epäilyttävän suuri.

Toisekseen, maksimit 117,5kg mutta 80kg:llä menee vain kymppi (ellei "reilu kymppi" ole luokkaa 15-20)? Noiden maksimien suhteen se on hyvin vähän.

H.Hyvönen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät,Kajaanin Hokki,Hannes Hyvönen
Toisekseen, maksimit 117,5kg mutta 80kg:llä menee vain kymppi (ellei "reilu kymppi" ole luokkaa 15-20)? Noiden maksimien suhteen se on hyvin vähän.

Riippuu täysin treenitavoista. Jos treenaa maksimivoimaa painottaen niin kestävyyttä ei välttämättä löydy kovin hyvin pitempiin pumppauksiin. Näin ainakin minulla.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Riippuu täysin treenitavoista. Jos treenaa maksimivoimaa painottaen niin kestävyyttä ei välttämättä löydy kovin hyvin pitempiin pumppauksiin. Näin ainakin minulla.

Tämä on toki täysin totta mutta jos samalla kertoo että vetää 50 toistoa 50kg:llä niin sekään ei ole mielestäni suhteessa tuohon 10 toistoon 80kg:llä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy