Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 932 677
  • 4 661

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoinen juttu on se, että tulokset ovat muutaman viime vuoden sisällä nousseet huimasta, mutta penkissä olen kyllä auttamattomasti jäljessä, vaikka sitäkin tulee reenattua se kerta viikkoon. Itselläni on siis nelijakoinen ohjelma ja sarjojen pituuksia ja painoja on vaihdeltu hyvin, myös liikkeitä. Kaikki muut siis vain nousee nousemistaan paitsi penkki. Mikä lie syynä?

Esim. huonot välitykset ko. liikkeeseen. Kaikkia ei ole luotu punnertamaan, eikä kaikkia taas vetämään jne.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No joo, jaloillehan niitä on kyllä.
Itekin tein aiemmin yksjakosta kolmesti viikkoon, mut käyttäen jatkuvasti samoja liikkeitä - eli Arskan Kultasuihkun hengessä. Siinä huomas sen, että ne kyseiset liikkeet ainakin kehittyivät suht kivasti.

.

Jos tarkoittanet sitä 80-luvun alussa julkaistua Arskan "Bodaa Arnoldin kanssa" kirjaa niin eikös sen idea ollutkin että treenipaikalta löytyy vain penkki, levytanko ja käsipainot.
Pidin joskus teinivuosina sitä kirjaa ainoana oikeana treeninä, mutta tosiaan aika yksitoikkoista treeniä sisältää varsinkin jos on käytössä moderni sali.

Mutta ei se pois sulje tosiasiaa että noilla perusvarusteilla jos on vielä riittävästi levypainoja niin saa kaverista kuin kaverista ison.

Nykyään melkeimpä kannattaa katsoa minkä valmistajan laitteet on salilla ja sen jälkeen hakea netistä niille tarkoitettuja treeniohjelmia jos haluaa sen kaltaista monipuolisuutta että treenaa varmasti kaikissa salilta löytyvissä vimpaimissa.

J

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
No joo, jaloillehan niitä on kyllä.
Itekin tein aiemmin yksjakosta kolmesti viikkoon, mut käyttäen jatkuvasti samoja liikkeitä - eli Arskan Kultasuihkun hengessä. Siinä huomas sen, että ne kyseiset liikkeet ainakin kehittyivät suht kivasti.

No mihin lihasryhmään et saanuut tarpeeksi vaihtelua?
mm...
- penkki, vinopenkki, miinuspenkki, penkki käsipainoilla, vinopenkki käsipainoilla, pecdec, taljassa maaten tai seisten, kapea, leveä, sotilaspenkki, lankkupenkki...
- olkapäät: smithissä niskan takaa tai edestä, olkapääkone, vipunostot eteen, sivulle, ylös käsipainoilla, alatalja... ei jaksa, noita on ihan järjettömästi...

Toisaalta yhden ohjelman noudattaminen on helpompaa, kuin alkaa soveltaa itselleen jotain omaa. Helposti tulee luistettua / tehtyä joku vähän helpommin, kun ei jaksais.
Mielestäni saat paremman tuloksen, jos jatkat 1-jakoisella. Tämä tietysti IMO, mutta pari vuotta tässä on menty 1-jakoisella ja 2-jakoiseen en enään vaihtais... Ja omaan valintaani vaikuttaa suuresti se, että moni paikka on menny rikki, joten joutuu soveltamaan.

Jos tarkoittanet sitä 80-luvun alussa julkaistua Arskan "Bodaa Arnoldin kanssa" kirjaa ..
Juu, eikös siinä se Arnoldin Golden Six ollut..
mm...
..
Toisaalta yhden ohjelman noudattaminen on helpompaa, kuin alkaa soveltaa itselleen jotain omaa. Helposti tulee luistettua / tehtyä joku vähän helpommin, kun ei jaksais.
Mielestäni saat paremman tuloksen, jos jatkat 1-jakoisella. ..
No joo, onhan noita. Jotenkin vain alkanut "vierastaan" monia liikkeitä ja tulee pysyteltyä noiden perinteisten parissa. Ja aika vähän olen vaihdellut samaa liikettä tangon ja kp:jen kanssa, et silloin mieluummin hakenut kokonaan toisentyyppisen liikkeen.

Tässä kun on nyt asiaa jahkaillut, niin ehkä pysyttelen tuossa yksijakoisessa, mutta otan sen kolmannen reenikerran mukaan + jonkun jumpan, tulee sen myötä vähän erilaisempaakin reeniä. Ja tuohon yksijakoiseen sitten teen ne kolme variaatiota, joita kierrätän - eli samantyylisesti kuin jere #3.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tässä kun on nyt asiaa jahkaillut, niin ehkä pysyttelen tuossa yksijakoisessa...

Älä sitten kun reeni alkaa puremaan jää sinne Hakametsän Heminwayn tiskille norkoilemaan, ettei baarimikon ja muiden asiakkaiden välinen näköetäisyys peity ylileveän selän takia! (hymylöinen)

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
No joo, onhan noita. Jotenkin vain alkanut "vierastaan" monia liikkeitä ja tulee pysyteltyä noiden perinteisten parissa. Ja aika vähän olen vaihdellut samaa liikettä tangon ja kp:jen kanssa, et silloin mieluummin hakenut kokonaan toisentyyppisen liikkeen.
Itse olen tehnyt yleensä 3 punnerrusliikettä (penkki, vinopenkki, miinuspenkki) joita vaihtelen lähinnä paikkojen vapauden mukaan käsipainojen ja tangon välillä, yleensä mieluummin olen tehnyt tangolla. Nyt ainakin itse huomasin kehittyväni huomattavasti paremmin kun tuli tehtyä kuukauden verran pelkästään käsipainoilla kun salikaveri oli ulkomailla eikä jaksa pyytää ketään tankoa varmistamaan. Eli vaikka noissa on periaatteessa sama liike aina kyseessä, niin käsipainoilla sain aktivoitua selkeästi paremmin joitain tukilihaksia, ja käsipainotulos nousi aika selkeästi tuossa kuukauden aikana.

Älä sitten kun reeni alkaa puremaan jää sinne Hakametsän Heminwayn tiskille norkoilemaan, ettei baarimikon ja muiden asiakkaiden välinen näköetäisyys peity ylileveän selän takia! (hymylöinen)
Juu, lupaan pysytellä erät katsomossa ja tauot klubilla! Ja toivottavasti tästä ei ihan hirveästi enää turpoa, ihan ok tosiaan puri se jonkin aikaa A:n G6:sta.. Joutu sen uuden puvunkin ostaan, perkules! Tulee kalliiks.
Itse olen tehnyt yleensä 3 punnerrusliikettä (penkki, vinopenkki, miinuspenkki) ..Eli vaikka noissa on periaatteessa sama liike aina kyseessä, niin käsipainoilla sain aktivoitua selkeästi paremmin joitain tukilihaksia, ja käsipainotulos nousi aika selkeästi tuossa kuukauden aikana.
Tuota miinusta ei salilta löydy, niin sen jättänen väliin, kun ei viitti alkaa säätään siinä enempiä, muutenkin jo porukka tuijottaa, kun näyttää ja haisee pahalta. Mutta ajattelin jopa niin, että nuo punnerrukset olisivat normipenkki, penkki kp ja vinopenkki kp. Liikeratahan kp:lla on ainakin pidempi kuin tangolla tehdessä, ehkä siinä osasyy tuohon kehitykseen? Ja tosiaan tasapainottamaanhan siinä joutuu enemmän, joten cuffitkin varmaan kiittävät.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Juu, eikös siinä se Arnoldin Golden Six ollut..
.

Tämä Golden Six olikin mulle vieras käsite, tarkoittaako se sitä kirjan lopussa olevaa foto-sarjaa Arskan treeneistä. 6 päivää viikossa ja noina päivinä aamu ja iltatreeni.

Itse tarkoitin lähinnä sitä kirjan 3 osaan jaotettua harjoittelua missä sellainen viiksiäijä shortseissa demonstroi liikkeitä.

Tuolta lopun kuvasarjasta tuli poimittua aikoinaan paljon liikkeitä myös omaan harjoitteluun: rannekäännöt, soutu leveällä "kahvaotteella", hauiskääntö myötäotteella jne...

Tässä muutama kuva siitä fotosarjasta ja Arskan treeni:
http://www.illpumpyouup.com/articles/arnold-schwarzenegger-the-greatest-bodybuilder-ever.htm

J

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuota miinusta ei salilta löydy, niin sen jättänen väliin...

Rohkeasti vaan levypainoa tms koroketta penkin jalkopään jalkojen alle. Smithissä helpoin kaiketi toteuttaa.

Tämä Golden Six olikin mulle vieras käsite, tarkoittaako se sitä kirjan lopussa olevaa foto-sarjaa Arskan treeneistä. 6 päivää viikossa ja noina päivinä aamu ja iltatreeni.

Kuutta pääliikettä, eli ei turhia eristäviä tms höpöhöpö-liikkeitä.

Tämä Golden Six olikin mulle vieras käsite,..
J
..
Kuutta pääliikettä, eli ei turhia eristäviä tms höpöhöpö-liikkeitä.
Jep, eli takakyykky, penkki, leuanveto leveällä otteella, niskan takaa punnerrus, hauperit tangolla ja vatsat.
Rohkeasti vaan levypainoa tms koroketta penkin jalkopään jalkojen alle. Smithissä helpoin kaiketi toteuttaa....
No niinhän se on. Salilla (Elixia) on vaan niin vähän niitä levyjä, että ei viitti niitä pölliä niin montaa, kun kuitenkin niille käyttäjiä on.. (seliseliseli)

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Nopeana yhteenvetona mitä selailin viestejä ketjusta;

Lihasmassan kasvattamiseen tai turhanpainon pudottamiseen ei oikein ole kuin yksi selvä resepti. Painoa halutessaan pois on pakko ottaa miinus kaloreita. Vaikka kuinka voimapyörällä rullaisi ei vatsatiukkene jossei kalorit mene miinukselle ja toisinpäin. Lihas massa ei tule tyhjästä. Jos haluaa kasvaa on pakko ottaa pluskaloreita ja hankkia tällä menetelmällä rakennusaineta lihakselle. Rasvaa (ym.) on vaan helpompi muuttaa lihaksi kuin rakentaa lihas miinuksella.
Myöskin lihaksen esilletuominen/muotouttaminen ratkaisee. Jotta saa vatsan esiin tai näyttämään järkevältä on syviälihaksia syytä treenata jopa enemmän kuin perus vastaa. Myöskin massaa hankittaessa on syytä ottaa, vaikka kuinka olisi raiskannut itseään pitkäänkin miten sattuu salilla ja tulokset olisivat nousseet, aluksi pitkillä tukilihaksia ja niveliä kehittävillä sarjoilla. Tällöin myös lihas muotoutuu järkevämmin kun rasitus "puhdistuu" ja uusiutuu. Myös väärät liikeradat poistuvat pienemmillä painoilla helmpimmin.

Esim. näkee usein kuinka penkkiä pusketaan vaikka n.100kg ja hirvittää katsoa millainen olkapääpuserrus painetaan. Lavat yhteen ja olkapäät sivuille hyvä tulee - pikku hiljaa

Joku kirjoitti kuukauden tuloksista, tosiasia on että lihasmassan kasvatus on pitkä prosessi - ilman roinaa - johon vaaditaan itsekuria paljon. Ei viinaa, kunnon unet ja ruuat.

peace

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuota miinusta ei salilta löydy, niin sen jättänen väliin, kun ei viitti alkaa säätään siinä enempiä, muutenkin jo porukka tuijottaa, kun näyttää ja haisee pahalta.
Tuon voi tehdä käsipainoilla esim sellaisella vinolla alustalla jossa vedetään vatsalihaksia.
Mutta ajattelin jopa niin, että nuo punnerrukset olisivat normipenkki, penkki kp ja vinopenkki kp. Liikeratahan kp:lla on ainakin pidempi kuin tangolla tehdessä, ehkä siinä osasyy tuohon kehitykseen? Ja tosiaan tasapainottamaanhan siinä joutuu enemmän, joten cuffitkin varmaan kiittävät.
Jep, hyvältä vaikuttaa nuo. Smith-kehikot kannattaa ainakin rintaliikkeissä unohtaa, kuten kaikki penkkikoneetkin, jää kaikki sivuttaisliike ja huojunta tekemättä.

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
mm...
- penkki, vinopenkki, miinuspenkki, penkki käsipainoilla, vinopenkki käsipainoilla, pecdec, taljassa maaten tai seisten, kapea, leveä, sotilaspenkki, lankkupenkki...
- olkapäät: smithissä niskan takaa tai edestä, olkapääkone, vipunostot eteen, sivulle, ylös käsipainoilla, alatalja... ei jaksa, noita on ihan järjettömästi...

tehdessä puhtaasti yksijakoisella ja vaadittaessa raskasta punnerrusliikettä

voi pecdecin - taljamakailut ja seisoskelut ja muut pumppailu liikkeet heittä roskakoriin. Myöskään ei ole mitään mieltä treenata rintaa kapealla penkillä joka pääasiassa rasittaa ojentajaa. Sotilaspenkki nyt olisi aina järkevää tehdä niin saisi rasituksen osumaan aina oikeaan kohtaan ja virheelliset apurevittelyt jäisivät pois. Painoilla ei ole merkitystä vaan toistoimäärillä.

samaa asiaa olkapäihin, koneet voi jättää pois jos punnerrus liikkeitä tehdään. vipunostot eteen on suhteellsien turhaa kamaa, olkapäät eteen saa rasitukset niin monessa liikkeessä ettei niitä erikseen tarvitsisi treenana.

Suhteellisen tärkeää on jos 1-2 jakoisella mennä keskittyä punnerrusliikeisiin ja puhtaisiin suorituksiin. Jos menee 3-4 jakoiseksi 1-2 punnerrus liikettä ja riippuen kumman valitsee voi kylkeen valita 1-2 pumppausliikettä. 1-2 jakoisessa se hyvä että voi ottaa toisen päivän viikossa (oletuksena 4 treeniä) pumppaillen ja toisen voimapohjaisempana jolloin kehon rasitus kertaantuu ja tehostuu.

TÄRKEÄÄ: Jotta saisi yläruumiiseen kokoa ja voimaa on ehdottomasti tehtävä samat ja vahvat treenit jalkoihin. Kehon balanssi on äärettömän tärkeää. Vahvan yläruumiin hankkiminen on vaikeaa jos ala ruumis ei kehity samaan tahtiin. Geeni perimä tietysti merkkaa paljon tässäkin asiassa

edit. tuli kiire luennolle jatkan myöhemmin

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
...voi pecdecin - taljamakailut ja seisoskelut ja muut pumppailu liikkeet heittä roskakoriin...

Pieni poiminta tekstistä, mikä oli ihan asiaa. Pointti olikin, kun näistä puhuttiin, että niitä liikkeita on paljon, kun puhutaan kiertävästä ohjelmasta. Siis ettei kyllästy yksittäiseen liikkeeseen ja touhu ala maistumaan puulta.
En minäkään tee mitään taljamakailua tms höpöhöpö-juttuja, vaan keskityn muihin.
Joskus on ihan hyvä tehdä samaa lihasryhmää vähän erilailla, että saa sitä ärsykettä ja vaihtelua.
Oikeassa olet, mutta tulkitsit vain hivenen väärin, mitä ajattiin takaa.

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pieni poiminta tekstistä, mikä oli ihan asiaa. Pointti olikin, kun näistä puhuttiin, että niitä liikkeita on paljon, kun puhutaan kiertävästä ohjelmasta. Siis ettei kyllästy yksittäiseen liikkeeseen ja touhu ala maistumaan puulta.
En minäkään tee mitään taljamakailua tms höpöhöpö-juttuja, vaan keskityn muihin.
Joskus on ihan hyvä tehdä samaa lihasryhmää vähän erilailla, että saa sitä ärsykettä ja vaihtelua.
Oikeassa olet, mutta tulkitsit vain hivenen väärin, mitä ajattiin takaa.

toki toki, kuten kirjoitin hieman kiireessä kirjoitin kun tuli kiire, mutta juurikin näin. liikkeitä vaihtamalla lihasärsytys kasvaa maksimiin. myös sarja pituuksia kannattaa vaihdella.

nyt taas pakko lähteä takavasemmalle iron gymiä kohti :)

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
TÄRKEÄÄ: Jotta saisi yläruumiiseen kokoa ja voimaa on ehdottomasti tehtävä samat ja vahvat treenit jalkoihin. Kehon balanssi on äärettömän tärkeää. Vahvan yläruumiin hankkiminen on vaikeaa jos ala ruumis ei kehity samaan tahtiin. Geeni perimä tietysti merkkaa paljon tässäkin asiassa

Niin ja tärkeää on myös vedellä vähintään yhtä paljon kun punnertaa. Tulipahan vain mieleen kun tämäkin koko sivu on käsitellyt melkeinpä pelkkiä punnerruksia.

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin ja tärkeää on myös vedellä vähintään yhtä paljon kun punnertaa. Tulipahan vain mieleen kun tämäkin koko sivu on käsitellyt melkeinpä pelkkiä punnerruksia.

vahvoilla punnerrusliikkeillä olen kirjoituksissani tarkoittanut niin veto- kuin työntöpunnerruksia...

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
vahvoilla punnerrusliikkeillä olen kirjoituksissani tarkoittanut niin veto- kuin työntöpunnerruksia...

Tottapa hyvinkin. Varsinkin aloittelijoiden ohjelmaan pitää kuulua yksinkertaisia vahvoja perusliikkeitä, niin ylä- kuin myös alakroppaan.
Itselle voima tarttui jalkoihin todella hyvin ja tarttuu itseasiassa vieläkin paremmin kuin yläkroppaan. Yläkroppakin on kehittynyt, mutta tein jo vuosia sitten sen virheen, että aloin nylkyttää niitä yhden käden ojentajapunnerruksia ja palkintona siitä oli vain kipeä lihas, mikä ei todellakaan kertonut kehityksestä. Sitten hiffasin koko jutun ja lisäsin ohjelmaan vittumarkojen ja kaikkien rakastaman penkkipunnerruksen, pystypunnerruksen edestä/takaa sekä myös kulmasoutu tangolla/käsipainoilla. Suomeksi siis otin ohjelmaan vahvempia perusliikkeitä. Kaikki maailman vipunostot jne. jäivät siinä vaiheessa, vaikka olen ottanut ne myöhemmin mukaan ohjelmaan. Pääpaino on itselläni kuitenkin vielä näissä perusliikkeissä ja jos haluaa hifistellä jotakin tiettyä lihasryhmää niin sitten näitä pienempiä liikkeitä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä tulin siihen tulokseen, että raakaa rautaa ja meikäläistä ei ole tarkoitettu toisillemme. Olen käynyt kymmenkunta vuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti salilla, mutta kovin kausiluonteista on into ollut. Tajusin tässä syksyn aikana, että tykkään paljon enemmän tehdä funktionaalisia liikkeitä ja perinteisiä omaa painoa hyödyntäviä liikkeitä. Ponnistelen, pompin yhdellä jalalla painojen kanssa, vatsalihaksia ja erilaisia kiertoja painojen kanssa yms. juttuja. Ja sitten tietysti erilaisia punnerruksia, leuanvetoa ja niskalihaksia. Kahvakuulat olisivat varmasti kova sana.

Todella hyvältä on tuntunut, keskivartalossa on varmasti enemmän potkua kuin koskaan aiemmin omien salijaksojeni aikana. Tottakai hyvin hoidettu rautakuuri tuo enemmän maksimivoimaa ja näyttävämmän kropan, mutta minä en rantakroppaa havittele. Voiman hankintaan tulee varmasti vielä joskus panostettua, mutta juuri nyt on hyvä, että tämä treenimuoto tuntuu hyvältä. Jos joskus palaan tatamille, luulen, että tällä treenillä jaksan vääntää enemmän, vaikka maksimivoimataso saattaakin olla matalampi kuin aiemmin.

Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Minä tulin siihen tulokseen, että raakaa rautaa ja meikäläistä ei ole tarkoitettu toisillemme. Olen käynyt kymmenkunta vuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti salilla, mutta kovin kausiluonteista on into ollut. Tajusin tässä syksyn aikana, että tykkään paljon enemmän tehdä funktionaalisia liikkeitä ja perinteisiä omaa painoa hyödyntäviä liikkeitä. Ponnistelen, pompin yhdellä jalalla painojen kanssa, vatsalihaksia ja erilaisia kiertoja painojen kanssa yms. juttuja. Ja sitten tietysti erilaisia punnerruksia, leuanvetoa ja niskalihaksia. Kahvakuulat olisivat varmasti kova sana. Todella hyvältä on tuntunut, keskivartalossa on varmasti enemmän potkua kuin koskaan aiemmin omien salijaksojeni aikana. Tottakai hyvin hoidettu rautakuuri tuo enemmän maksimivoimaa ja näyttävämmän kropan, mutta minä en rantakroppaa havittele. Voiman hankintaan tulee varmasti vielä joskus panostettua, mutta juuri nyt on hyvä, että tämä treenimuoto tuntuu hyvältä. Jos joskus palaan tatamille, luulen, että tällä treenillä jaksan vääntää enemmän, vaikka maksimivoimataso saattaakin olla matalampi kuin aiemmin.

Luulen, että tämä on oikeastaan jossain määrin paljonkin terveellisempi vaihtoehto kuin se, että raivaa tuolla gymillä välilevy huutaen rautoja ylös. Itse toki kuulun tähän ryhmään, mutta pidän huolen tekniikasta ja lihaksien/hermoston palautumisesta. Kuitenkin jokaisella jo kovempaa treenaavalla on se isompi loukkaantuminen edessä, mitä enemmän laitetaan romua levytankoon ja vauhti ohittaa järjen.
Tuon tekstin perusteella voisi luulla, että sinulla on erittäinkin hyvät syvät vatsalihakset, kun mainitsit mm. vatsalihakset ja kiertoharjoitteet. Nimittäin ei voi olla hyviä vatsalihaksia, jos eivät syvät vatsalihakset ole kunnossa. Taas jos hyvät vatsalihakset puuttuvat, niin ei voi olla hyviä selkälihaksiakaan, tylyä kyllä.
Tuo kyseinen rautapallo on myös erittäin monikäyttöinen vehje ja olen tässä itse harkinnut jopa ostaa sitä. Jonkinlaista Mamo-merkkistä palloa tuo meidän kansallinen seiväshyppääjämme Matti Mononen myös mainostaa ja varmasti erittäin monipuolinen tavara sekin juuri näihin syvempiin lihaksiin, mitkä erittäin monella kuntosali harrastajalla ovat rapakunnossa.

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Onkos kenelläkään kokemusta Flexibarista? Tuollaista keppiä siis täristellään eri asennoissa ja se kuulemma vahvistaa lihaksia joista sinulla ei ole edes tietoa. Ihan kusetusta se ei voi olla, kun noita barin heiluttelutunteja järjestetään ihan ammattiohjaajien toimesta.

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onkos kenelläkään kokemusta Flexibarista? Tuollaista keppiä siis täristellään eri asennoissa ja se kuulemma vahvistaa lihaksia joista sinulla ei ole edes tietoa. Ihan kusetusta se ei voi olla, kun noita barin heiluttelutunteja järjestetään ihan ammattiohjaajien toimesta.

Flexibar on loistava syvien lihasten kehittäjä ja vahvistaja. Tangon mukana tuleva ohjelma kattaa kivasti koko ruumiin syvätlihakset ja ohjeet harjoitteisiin. Kova 99,90e hinta johtuu osaksi siitä että vehje on saksalaisessa yliopistossa kehitetty ja jokaisesta myydystä tangosta lähtee rahaa yliopiston tutkimuskassaan. Huuhaata FB ei missään nimessä ole, esimerkkinä useat euroopan suurimmista jalkapalloseuroista käyttävät flexibaria harjoitteissaan..

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Olen nyt käynyt reilu puoli vuotta 3 krt viikossa salilla. Treenaan vielä pelkästään laitteilla pl. käsipainot. Yritän treenata aina jokatoinen päivä, jotta tulee ainakin yksi lepoopäivä. Lepopäivinä vaihtelevasti myös lenkkiä. Olen treenannut samalla tavalla koko ajan. Tavoitteita ei oikeastaan ole ollut, vaan lähinnä hyvän fiiliksen takia olen salilla käynyt. Tosissaan siellä on kuitenkin väännetty.

En tiedä onko tälläinen "ohjelma" järkevä kun pyrin treenaamaan kaikkia lihasryhmiä (pl. toistaiseksi jalat) kerralla. Perustreeni menee jotenkin näin:

45 min kuntopyörää, syke sadan pinnassa.

Tämän jälkeen salin puolelle ja 3 x 20 vatsa (laitteessa) 10kg lisäpainoilla, 3 x 15 hauis (laitteessa), 3 x 15 rintalihakset (laitteessa), 4 x 20 kyljet (laitteessa), 3 x 15 ylätalja, 3 x 20 selkä (laitteessa). Vaihdellen sitten käsipainoilla, penkkiä tai alataljaa tms. Sarjat menevät kuitenkin aina noin. Onko tuossa mitään järkeä?

Treenin jälkeen syön yleensä pari banaania. Miten proteiinien yms laita?

En tiedä kuinka paljon tulosten pitäisi näkyä, mutta ainakin paikat ovat kyllä kiinteytyneet ja lihaksetkin ovat kasvaneet. Painoa on tullut lisää 3-4kg, joskin ruokahalukin on noussut..Treenien jälkeen on aina pirteä ja energinen olo. Tottakai välillä tuntuu raskaalta mennä salille eikä treenaaminen aina todellakaan tunnu kivalta. Koskaan ei kuitenkaan ole vielä tuntunut pahalta treenin jälkeen.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
45 min kuntopyörää, syke sadan pinnassa.
Itse vetäisin aerobisen vasta salin jälkeen, energiat aika lopussa tuon jälkeen. Satasen syke on myös kovin matala. Tuosta ei kauheasti hyötyä ole, pitäisi vetää selkeästi pidempään tai kovemmalla sykkeellä.

Tämän jälkeen salin puolelle ja 3 x 20 vatsa (laitteessa) 10kg lisäpainoilla, 3 x 15 hauis (laitteessa), 3 x 15 rintalihakset (laitteessa), 4 x 20 kyljet (laitteessa), 3 x 15 ylätalja, 3 x 20 selkä (laitteessa). Vaihdellen sitten käsipainoilla, penkkiä tai alataljaa tms. Sarjat menevät kuitenkin aina noin. Onko tuossa mitään järkeä?
Jätä koneet pois. Alussa kannattaa ehdottomasti tehdä aina vapailla painoilla niin paljon kuin pystyy. Jalkoja et tee lainkaan, suosittelisin kyykkyä mukaan. Pitkiä sarjoja vedät, ehkä kannattaisi siirtyä 8-12 toiston sarjoihin, jos lihaskasvu on tavoite. Noin monta toistoa kiinteyttää enemmän kuin kasvattaa. Toki aloittelijan on hyvä tehdäkin alkuun pienemmillä painoilla.

Treenin jälkeen syön yleensä pari banaania. Miten proteiinien yms laita?
Kyllä lisäproteiinia kannattaisi vetää. Salin jälkeen välittömästi palautusjuoma, jossa 50% proteiinia ja 50% hiilaria. Illalla ennen nukkumaanmenoa vielä pelkkä proteiinijuoma naamaan. Kreatiinia kannattaa myös harkita, itsellä ainakin toimii hyvin, tosin joillakin ei.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy