No, tuskinpa tuo kiinni jaksaa juosta, ellei aivan iskuetäisyydellä ole.En haluaisi joutua sanaharkkaan hänen kanssaan.
Jännä, miten nämä tahtoo kuolla mystisesti alle 40-vuotiaina.
No, tuskinpa tuo kiinni jaksaa juosta, ellei aivan iskuetäisyydellä ole.En haluaisi joutua sanaharkkaan hänen kanssaan.
On muuten hauska juttu kun vuosien varrella on seurannut meitä tavan pulliaisia ja vähän kokeneempiakin treenaajia, niin miehet kun tekevät treeniään ylävartalo painotteisesti, niin naisilla se on päinvastoin. Olipa se minkä tasoinen naistreenaaja tahansa, niin tuntuu että se jalka/pakara päivä on joka päivä.
Näköjään silloin kun jostain iloitsee, niin aina se on liian hyvää ollakseen totta ainakin minulla.
Hoksasin tänään treenin yhteydessä, että olen treenannut penkkiä 3kk väärällä oteleveydellä- ja korkeudella. Eli kun siinä Davidin ulkomasiinassa on ne kaksi vipua tai mitä namiskuukkelia onkaan, niin juuri sitä väärää ja paljon suhteessa kevyempää/helpompaa (?) olen käyttänyt. Tosiaan sarjaa on tullut tehtyä nyt parhaimmillaan 70kg:lla, ja kun tänään kokeilin sillä toisella, "oikeammalla" tavalla eli eri vivulla, niin 55kg:lla meni samat sarjat todella, todella hikisesti. Eli penkki on sitten varmaan paskemmassa jamassa kuin viime keväänä, vaikka olen monta kuukautta ollut siinä uskossa että ylöspäin mennään koko ajan ja varmalla tahdilla. Onhan tämä aika lannistavaa suoraan sanottuna, nyt on oikeasti tullut yritettyä ja fiilis on ollut hyvä mutta sitten treeni onkin ollut vain olevinaan oikein eikä oikein kuitenkaan. Ihmettelinkin kun kunnon painetta ei samalla tavalla tullut yläkroppaan pitkään aikaan, mutta kuvittelin sen johtuvan vain siitä, että kroppa on tottunut säännölliseen treeniin. Nyt kyllä tuntuu ihan eri tavalla kuin on moneen kuukauteen tuntunut.
Leuka rintaan ja eteenpäin...
Itse lapsuudesta asti harrastanut kaikenlaista joukkue- kestävyys- ja voimailulajia ... ihmettelin kun voimailussa massaa ei tule ja kestävyysreenien jälkeen olin usein pitkään kuin piesty koira ... vasta keski-iässä tuli ilmi että suomalainen päivittäinen perusruoka ei sovi meikäläiselle. Kun ruis jäi pois ruokavaliosta niin johan alkoi massaakin tulla ja palautuminen kestävyystreeneistä tapahtui hujauksessa entiseen verrattuna ... kannattaa miettiä oisko joku ruoka-aine kyseessä jos tuntuu että mikä ihme tässä mättää ...
Toki ollaan yksilöllisiä kaikki eli joillekin sitä massaa ei vain tule mikä ei välttämättä ole aina niin huono juttu :)
Olet oikeassa, on muutakin kuin pelkät kilot. Eikä se absoluuttinen kilomäärä ole se juttu mikä eniten turhauttaa paikoitellen, vaan se että ei kehity. Nyt olen onneksi löytänyt syitä sille, miksi treeni on takunnut ja pyrkinyt niitä korjaamaan. Ongelmia on ollut muun muassa liian vähäinen syöminen, liian vähäinen treenimäärä (kerta viikkoon ei riitä pitämään kehitystä esim. penkin suhteen yllä) ja ei-optimaalinen lämmittely ja sarjajako. Ne kilot tulevat sitten siinä kehityksen mukana luonnollisesti, vaikka olisihan se ihan omaksi iloksi hauska saada joskus nekin tyydyttävimmiksi. Haukkasin liian suuren palan kakkua kun aloitin asettamaan itselleni tavoitteita painojen suhteen tietyssä ajassa ja nyt vain pyrin siihen että tulokset olisivat noususuhdanteisia.Kaikilla on erilaiset geenit. Minäkin olen käytännössä 15 vuotiaasta treenannut salilla. Kovimmat tulokseni tein siinä 22 vuoden iässä. Edelleen olen se sama noin 185 senttinen ja 80-83 kiloinen kuin 20 v sitten reiluna parikymppisenä.
Olen ollut parin kovan luokan voimavalmentajankin valmennettavana noin vuoden verran, mutta eipä heidänkään ohjeillaan lihas tarttunut, voimatasotkin nousivat ja laskivat jaksosta riippuen.
En nyt kuitenkaan sano, ettetkö sinä kehittyä voisi, kun en treenaamistasi tarkemmin tunne.
Mutta sen sanon, että omalla kohdallani treenaminen salilla on motivoivaa muustakin näkövinkkelistä kuin kilojen tai lihasten kasvattamisesta. Tsemppiä salitreeneihin!
En ole ennen kuullut, että ruis vaikuttaisi lihasmassan kertymiseen, jos muutoin syö, treenaa ja lepää hyvin, enkä aivan rehellisesti sanottuna uskokaan siihen ainoana syynä. S
Ei se ruis tässä se pääpointti olekaan vaan sitä yritin viestiä että jos homma takkuaa niin osasyynä saattaa olla se että ruokavalioon kuuluu jotain sellaista joka aiheuttaa ongelmia aineenvaihdunnassa. Se voi olla jokin vilja, maito tms.
Ja nää on nimenomaan ihan yksilöllisiä juttuja, jokaisen pitää se itselle parhaiten sopiva ruokavalio kokeilun kautta opetella.
Mutta syömiseen kannattaa kyllä ehdottomasti kiinnittää huomiota jos treenaa tavoitteellisesti, se vaikutta merkittävästi tuloksiin.
Kuten myös nukkuminen ja lepo yleensäkin
Ei se ruis tässä se pääpointti olekaan vaan sitä yritin viestiä että jos homma takkuaa niin osasyynä saattaa olla se että ruokavalioon kuuluu jotain sellaista joka aiheuttaa ongelmia aineenvaihdunnassa.
Tuota kyllä vähän epäilen, suhteellisen paljon ihan naturaalitkin ovat treenanneet 3x viikko, siten että yhtenä päivänä kyykky + apuliikkeet, toisena penkki + apuliikkeet ja kolmantena mave + apuliikkeet (käytännössä siis jalat, työntävät ja vetävät). Ja vieläpä siten että tuloksetkin ovat ihan komeita. Toki onko se optimaalista vai ei, mutta en kyllä itse uskaltaisi tuomita suoraan liian alhaista frekvenssiä syyksi penkin junnaamiseen. Melkein penkin suhteen katsoisin liian vähäistä syömistä.Nyt olen onneksi löytänyt syitä sille, miksi treeni on takunnut ja pyrkinyt niitä korjaamaan. Ongelmia on ollut muun muassa liian vähäinen syöminen, liian vähäinen treenimäärä (kerta viikkoon ei riitä pitämään kehitystä esim. penkin suhteen yllä) ja ei-optimaalinen lämmittely ja sarjajako.
En tiedä, joka tapauksessa niin siinä kävi että sarjapainot junnasivat paikallaan ja joka treenin jälkeen rinta ja ojentajat olivat arkoja monta päivää (DOMS) kun treenasin kerta viikkoon. Nyt kun väli penkkitreenien välillä on ollut n. kolme päivää, niin tasaisin väliajoin on saanut lisätä painoa ja lihakset ei pääsääntöisesti kipeydy. Ainakin tämän perusteella olen tullut siihen tulokseen, että penkki kerran viikossa on minulle liian vähän. Koska ei kai se syöminen ja lämmittely nyt voi noin radikaalisti vaikuttaa?Tuota kyllä vähän epäilen, suhteellisen paljon ihan naturaalitkin ovat treenanneet 3x viikko, siten että yhtenä päivänä kyykky + apuliikkeet, toisena penkki + apuliikkeet ja kolmantena mave + apuliikkeet (käytännössä siis jalat, työntävät ja vetävät). Ja vieläpä siten että tuloksetkin ovat ihan komeita. Toki onko se optimaalista vai ei, mutta en kyllä itse uskaltaisi tuomita suoraan liian alhaista frekvenssiä syyksi penkin junnaamiseen. Melkein penkin suhteen katsoisin liian vähäistä syömistä.
Penkissä on myös nelijakoisella tehty tuloksia, tietysti toteutuksesta riippuen olkapää/ojentaja voi laskea penkin avustamiseksi, mutta siinäkin penkkiä treenataan kerran viikkoon (ellei sitten liikuta harmaalle alueelle ja treenata ojentajia kapealla penkillä ja olkapäitä vinopenkillä).
edit. Lisätään sen verran että en ota millään muotoa kantaa siihen että mikä on optimia tai mikä ei ole, vaan siihen että penkille ei muka riittäisi kerran viikossa.
Pelkästään syömällä reilusti ja treenaamalla edes sinnepäin, saa penkin nousemaan helpommin kuin kituuttamalla miinuskaloreilla ja täydellisellä treenillä. Kun siis ei puhuta mistään 200kg penkistä tai ihan aloittelijasta.En tiedä, joka tapauksessa niin siinä kävi että sarjapainot junnasivat paikallaan ja joka treenin jälkeen rinta ja ojentajat olivat arkoja monta päivää (DOMS) kun treenasin kerta viikkoon. Nyt kun väli penkkitreenien välillä on ollut n. kolme päivää, niin tasaisin väliajoin on saanut lisätä painoa ja lihakset ei pääsääntöisesti kipeydy. Ainakin tämän perusteella olen tullut siihen tulokseen, että penkki kerran viikossa on minulle liian vähän. Koska ei kai se syöminen ja lämmittely nyt voi noin radikaalisti vaikuttaa?
En tiedä, joka tapauksessa niin siinä kävi että sarjapainot junnasivat paikallaan ja joka treenin jälkeen rinta ja ojentajat olivat arkoja monta päivää (DOMS) kun treenasin kerta viikkoon. Nyt kun väli penkkitreenien välillä on ollut n. kolme päivää, niin tasaisin väliajoin on saanut lisätä painoa ja lihakset ei pääsääntöisesti kipeydy. Ainakin tämän perusteella olen tullut siihen tulokseen, että penkki kerran viikossa on minulle liian vähän. Koska ei kai se syöminen ja lämmittely nyt voi noin radikaalisti vaikuttaa?
No siis penkin osalta olen vähentänyt lämmittelysarjojen määrää ja toistoja. Teen nyt saman verran toistoja kuin varsinaisissa työsarjoissa (6-8). Lämmittelysarjojen määrä 2. Ennen vedin 4 lämmittelysarjaa, sarjojen pituus 10-15 toistoa (15x20, 10-15x30, 10x40, 10x50). Työsarjat saman pituisia kuin ennenkin (3x6-8). Nyt olen tehnyt niin, että jos sarjapainona on vaikka 60kg, niin lämmittelen ensin 40kg:lla 8 toistoa, sitten 50kg:lla 7 toistoa ja sitten sarjat 60kg:lla 6 toistoa. Jos teen 7 toistoa 60kg:lla, teen 8x40kg, 7x50kg ja 3x7x60kg. Jos 8 toistoa 60kg:lla, niin 8x40kg, 8x50kg ja 3x8x60kg. Sitten jos pääsen vaikkapa 65kg:n painoihin, niin ensin 40kg, sitten 52,5kg ja sitten varsinaiset sarjapainot. Eli tasaisesti nouseva kuorma lämmittelysarjoissa kuitenkin suht samanlaisin toistomäärin.Ehkä isoin kysymys on siinä, että vedätkö nyt tiheämmällä treenitahdilla samalla tavalla kuin vedit kerran viikossa? Suhteellisesti samat taakat, toistot, sarjat, liikemäärät yms?
Ja taakat oli suurin piirtein samaa luokkaa kun vedit kerran viikossa?No siis penkin osalta olen vähentänyt lämmittelysarjojen määrää ja toistoja. Teen nyt saman verran toistoja kuin varsinaisissa työsarjoissa (6-8). Lämmittelysarjojen määrä 2. Ennen vedin 4 lämmittelysarjaa, sarjojen pituus 10-15 toistoa (15x20, 10-15x30, 10x40, 10x50). Työsarjat saman pituisia kuin ennenkin (3x6-8). Nyt olen tehnyt niin, että jos sarjapainona on vaikka 60kg, niin lämmittelen ensin 40kg:lla 8 toistoa, sitten 50kg:lla 7 toistoa ja sitten sarjat 60kg:lla 6 toistoa. Jos teen 7 toistoa 60kg:lla, teen 8x40kg, 7x50kg ja 3x7x60kg. Jos 8 toistoa 60kg:lla, niin 8x40kg, 8x50kg ja 3x8x60kg. Sitten jos pääsen vaikkapa 65kg:n painoihin, niin ensin 40kg, sitten 52,5kg ja sitten varsinaiset sarjapainot. Eli tasaisesti nouseva kuorma lämmittelysarjoissa kuitenkin suht samanlaisin toistomäärin.
Yleensä työsarjojen jälkeen pumppaan vielä jollain 30kg:lla pitkän, räjähtävän 10-15 toiston sarjan.
Pelkästään syömällä reilusti ja treenaamalla edes sinnepäin, saa penkin nousemaan helpommin kuin kituuttamalla miinuskaloreilla ja täydellisellä treenillä. Kun siis ei puhuta mistään 200kg penkistä tai ihan aloittelijasta.
Muistatko yhtään mikä oli lähtotasosi penkissä eli mistä painoista aloitit aikanasi? Tai minkä ikäisenä tuo 120 kiloa nousi ja minkä painoisena?Itse nostin penkistä 120 kiloa ennen kuin olin edes ottanut palkkaria osaksi treeniä. Ihan vain treenaamalla ja syömällä normaalisti, tuohon aikaan tuli käytyä myös radalla aika usein.
Ihan mielenkiinnosta tähän asiaan liittyen, kuinka usein treenasit penkkiä? Painoakin varmaan tuli tuolloin hieman lisää?Itse nostin penkistä 120 kiloa ennen kuin olin edes ottanut palkkaria osaksi treeniä. Ihan vain treenaamalla ja syömällä normaalisti, tuohon aikaan tuli käytyä myös radalla aika usein.
Muuten kaikkiin kohtiin sama paitsi tuo ei ole mikään vapaa levytanko vaan sellainen penkkilaite. Mutta muuten kyllä se antaa rintaan ihan samanlaisen paineen kuin normaali tankopenkki ja tuntuu ainakin ihan yhtä raskaalta ja ottaa samoihin lihaksiin.Kai muuten nyt ulkona treenaat samanlaisilla välineillä kun treenasit sisällä? Eli kun penkistä puhutaan, niin oletettavasti yhtä tukeva penkki, samanlaiset tangot (eli molemmat joko laakereilla tai ilman) ja kilomäärä tietenkin sama? Ja kehonpaino tietysti suurinpiirtein samassa luokassa?
Ei voi verrata lähtökohtaisesti suoraan, kun sinulla ei ilmeisesti aiempaa vertailudataa näiden välillä ole.Muuten kaikkiin kohtiin sama paitsi tuo ei ole mikään vapaa levytanko vaan sellainen penkkilaite. Mutta muuten kyllä se antaa rintaan ihan samanlaisen paineen kuin normaali tankopenkki ja tuntuu ainakin ihan yhtä raskaalta ja ottaa samoihin lihaksiin.
Kehonpaino on siinä 75 kilon paikkeilla eli täysin samana on pysynyt.
Muistatko yhtään mikä oli lähtotasosi penkissä eli mistä painoista aloitit aikanasi? Tai minkä ikäisenä tuo 120 kiloa nousi ja minkä painoisena?