@Steril Onko sun tekniikka kukaan katsonut? Tai kuinka leveällä otteella teet? Nämä ovat aina yksilöllisiä juttuja, mutta olennaista on tehdä varsinainen punnerrus nimenomaan rinnalla ja olkapäät ja ojentajat ovat tukena ja apuna. Voisin veikata, että kannattaa nimenomaan tekniikkaan keskittyä nyt mahdollisimman huolellisesti. Tehdä vaikka pienemmillä painoilla toistoja, joissa tanko ei heilu tai huoju. Teet sen verran pienillä painoilla, että ihan puhtaasti veikkasin, että teet pääosan työstä käsivarsilla, kun taas rinta pysyy suorituksen ajan rentona (mitä sen ei missään tapauksessa tulisi olla). En itse pitkään aikaan ole katsellut videoita, mutta vuosia sitten Penkkipunnerrus-Youtube-kanavalla oli hyviä penkin tekniikkaan keskittyviä videoita.
Itsellä ote on hyvin leveä ja kun teen esim. kymmenen sarjaa, niin näistä ensimmäisessä seitsemässä - kahdeksassa käsivarret eivät mene lukkoon, vaan tanko on ikään kuin koko ajan liikkeessä ja rinta tekee jatkuvaa pumppaavaa liikettä ja on näin jatkuvassa jännityksessä. Ojentajat tulevat sarjan edetessä yhä enemmän apuun ja lopussa varmistavat, että tanko ei jää rinnalle. Joskus on joku on sanonut, että ''kaikki toistot eivät ole puhtaita''. No eivät ehkä (tai itseasiassa on, koska ei käsivarsien ole tarkoituskaan mennä lukkoon), mutta rintaan tulee kunnolla painetta. Ja sitähän tuossa reenataan. Ojenta- ja olkapääliikkeet sitten erikseen. Joskus 27v vuotiaana kun painoin noin 72-75 kg sarjapainot olivat maksimissaan 115-120 kg. ja tämä näkyi myös peilistä. En oikein edes tajunnut, että kuinka hyvässä kunnossa tuolloin, koska itsellä sali perustuu kohtalaisen yksitoikkoiseen rutiiniin mistä tykkään, eikä siksi asiaa tarvinnut niin miettiä (kuvaamanne progressiomallit on ihan täyttä hepreaa), ja näin tuli kehityttyä vähän vahingossakin.
Jokunen vuosi tuli taukoa ja nyt muutama vuosi vanhempana ja kymmenen kiloa painavampana on taas keväällä tullut käytyä. Tarkoitus on penkkiä tehdä pari kertaa viikossa (parhaimmillaan olen tehnyt kolme kertaa viikossa Arnoldin Golden Sixillä), mutta jäänyt kyllä koronan ja laiskuuden johdosta enemmänkin kertaan viikossa. Mm. viime kerralla kuitenkin kohtalaisen puhdas 3x8X100kg tuli. Ihan positiivisesti olen yllättänyt kehityksestä pitkähkön tauon jälkeen. Kroppakin nopeasti saanut muotoa.