Mainos

Proge

  • 120 280
  • 746

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Jethro Tullilta suosittelisin ihan ensimmäiseksi kahden biisin levyjä Thick as a Brick ja A Passion Play.

Ehkä sen Aqualungin voisi jonnekin väliin tunkea? Tällä kertaa ei puhuttu pakaroista. Mutta joo, varsinkin Thick As a Brickistä itse pidän paljonkin, vaikka onkin spuuffi progelevyistä, mutta varsin pätevä sellainen.

Pelaillut tässä SongPoppia kännykällä, ja jumaleissan mitä settiä ne on tunkenut proge-kategoriaan. Suurin osa menee kyllä, mutta siellä on mm. Archive(?), jonka sitten tsekkasin wikipediasta ja on ilmeisesti jotakin triphoppia tai vastaavaa. Ja edelleen, Queensryche, eikö se ole jotakin powertiesmitämetallia ennemmin kuin progemetallia? No, näemmä wikipedian mukaan sekin progeebändi, silti.

Olen suivaantunut.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Noniin, nostetaasta taas ketjua. Kattelen tässä juuri Yle Areenalta Metal Evolution-dokkaria, ja nythän sieltä löytyy oikein tähänkin ketjuun sopiva pätkäys: Progressive Metal. Linkki vie Yle Areenan sivuille ja kyseiseen dokumenttiin.

Aika lyhyt mutta ehkä aiheeseen sopivasti ytimekäs esittely progrock-bändeistä, ja paino termillä "rock". Ja käytännössä Genesis, Yes ja King Crimson esitellään. Van der Graaf Generatorin olisin mielelläni nähnyt vielä tuossa yhteydessä, mutta ymmärrettävää, että nuo kolme suur(in)ta nostettiin esiin. VdGG oli kuitenkin varsin synkkä ellei synkin progebändi mielestäni tuolloin, ja soundi oli sen mukainen.

Mielenkiintoista myös se, että Pink Floydia ei edes mainittu, mutta vaikken metallin ja progeen yhteyttä ole sen kummemmin pohtinut, jotenkin tuo on ihan järkeenkäypää. Pink Floyd ei ollut koskaan kovin "rock", ennemmin psykedeelistä ja progressiivista poppia.

Jotenkin tuntuu, että tuo metallin synkkyys ja rankkuus vaikuttaa siihen, että progemetallista tulee väistämättä vähän yksipuolista (kaikessa moninaisuudessaan ja toki hienossa musisoinnissa). Jos tiedätte mitä tarkoitan. Soundimaailma kapenee, kun rankkuudesta ei periaatteessa voi tinkiä paitsi tiettyjen välisoittojen aikana. Se vie melodioilta ja pieniltä nyansseilta terää, joita ei kuule vahvan kitarasoundin alta.

Mutta no, pitääpä kai sitä nyt sitten taas Rushia kuunnella, vaikka en siitä ole koskaan aivan erityisesti innostunut. Annetaan taas uusi mahdollisuus.

Ainiin, pitäähän sitä pistää taas videosuosittelu. Ei varmaan toimi progemetallin ystäville, mutta krautrockiksikin haukutun saksalaisen Canin huikea biisi: Paperhouse. YouTubeen. Ja jaahas, se onkin koko albumi. No mutta video alkaa oikealla biisillä.

Ja vielä toinen lisäys: mainitaanhan siellä sittenkin Pink Floyd. Pitäis kattella loppuun ensin.
 
Viimeksi muokattu:

M10

Jäsen
Noniin, nostetaasta taas ketjua. Kattelen tässä juuri Yle Areenalta Metal Evolution-dokkaria, ja nythän sieltä löytyy oikein tähänkin ketjuun sopiva pätkäys: Progressive Metal. Linkki vie Yle Areenan sivuille ja kyseiseen dokumenttiin.

Katselin tuon eilen suurin odotuksin ja pakko sanoa, että petyin. Ihan liikaa Rushia ja Mastodonia, niin hienoja bändejä kun ovatkin. Tuota Rushia ja sen merkitystä korostettiin kyllä hieman liikaa. Välillä tuntui, että kyseessä oli enemmänkin Rush- kuin metalliproge-dokkari. Ja edelleen, en Rushin merkitystä ko. musiikkilajityypin pioneerina halua vähätellä lainkaan.

Valtavasti jäi merkittäviä progemetalli-bändejä mainitsematta, kärkinimenä Opeth, jonka sivuuttaminen oli melko käsittämätöntä.

Ihan hyvin tehtyhän tuo dokumentti oli ja plussaa hyvistä haastateltavista. Silti uskon, että esimerkiksi loistavan Suomi Rock-dokumenttisarjan tekijät olisivat pystyneet parempaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Katselin tuon eilen suurin odotuksin ja pakko sanoa, että petyin. Ihan liikaa Rushia ja Mastodonia, niin hienoja bändejä kun ovatkin. Tuota Rushia ja sen merkitystä korostettiin kyllä hieman liikaa. Välillä tuntui, että kyseessä oli enemmänkin Rush- kuin metalliproge-dokkari. Ja edelleen, en Rushin merkitystä ko. musiikkilajityypin pioneerina halua vähätellä lainkaan.

Valtavasti jäi merkittäviä progemetalli-bändejä mainitsematta, kärkinimenä Opeth, jonka sivuuttaminen oli melko käsittämätöntä.

Ihan hyvin tehtyhän tuo dokumentti oli ja plussaa hyvistä haastateltavista. Silti uskon, että esimerkiksi loistavan Suomi Rock-dokumenttisarjan tekijät olisivat pystyneet parempaan.
Minä taas tykkäsin eilisestä jaksosta kuin hullu puurosta. Se tosin johtuu siitä, että alussa vanhat proge-pumput saivat paljon palstatilaa. Ja mulla ei oo mitään Rushia vastaan. Paitsi tuo uusi kura, mitä random-soittokoneeni juuri sattumalta tällä hetkellä puskee, on alle kaiken arvostelun. Jos yritän tässä ohessa arvata levyn, sanon Roll the Bones (tarkistan... olikin Snakes&Arrows). Rushiltakin tosin ihan asiallisesti lopetettiin niille paikkeille, milloin alkoivat tehdä poppia.

Pitää antaa uusi mahdollisuus mm. Mastodonille ja DT:lle. En ole noista juurikaan aiemmin innostunut. Se valkoinen valas pitä kaivaa ainakin jostain. Opethin mainitsematta jättäminen on hiukan kornia joo.

Hieno ohjelmasarja, jään kaipaamaan.
 

M10

Jäsen
Juu itsekin tykkäsin alkuosasta, kun käsiteltiin Yesiä, Genesistä ja King Crimsonia. Nuo oli tärkeä mainita. Pidemmän päälle vaan korpesi, kun painotettiin paria hassua bändiä niin paljon. Tuntui itse asiassa vähän siltä, että puhuttiin niistä bändeistä, joiden jäseniä olivat saaneet haastateltaviksi.

Mutta ihan ok jakso, odotukset oli mulla vaan korkeammalla.

Queensryche on mulle ihan musta aukko sivistyksessä, mutta noiden musapätkien perusteella jääköön siksi, heh.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Queensryche on mulle ihan musta aukko sivistyksessä, mutta noiden musapätkien perusteella jääköön siksi, heh.
Kävin samantien heittämässä Operation: Mindcrimen soittimen viereen, ettei unohdu. Jos ei halua tutustua bändiin noin muuten, niin aina voi viihdyttää itseään lukemalla Geoff Taten toilailuista. Vaikuttaa semisti kusipäältä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rushin korostamisen ymmärrän kyllä jos puhutaan progressiivisesta metallista, koska tietynlaista protoprogemetalliahan se osaltaan on (kuten King Crimson myös). Kuitenkin vähän kummallista jos esim. sellaiset bändit kuten Dream Theater, Fates Warning, Queensrÿche ja Shadow Gallery ei saa huomiota/tilaa kun puhutaan genren varsinaisesta synnystä. Toki osa noista ei monen korviin kerro yhtikäs mitään, mutta kaikki nuo on vahvasti olleet vaikuttamassa progen uuteen nousuun.

Joku kattavampi dokumentti olisi mukava. Toki jos on useita bändejä syynissä, niin helposti jää pintaraapaisuksi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Minulle ohjelman uutta antia oli se, että genre on tuottanut useamman arvostetun konseptilevyn. Rushin Moving Pictures oli tietysti tuttu, mutta nuo muut mainitut pitää saada kuunteluun.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä eniten tuosta jaksosta jäin itse kaipaamaan progen levittäytymistä Pohjoismaihin, ja enemmän ns nykyprogen tilaa. Okei, Meshuggah siellä oli, mutta Opeth ja monet muut jätettiin mainitsematta.

Minulle ohjelman uutta antia oli se, että genre on tuottanut useamman arvostetun konseptilevyn. Rushin Moving Pictures oli tietysti tuttu, mutta nuo muut mainitut pitää saada kuunteluun.

Konseptialbumeista puheenollen.
Aloita vaikka näillä.

Queensryche: Operation Mindcrime
Dream Theater: Metropolis pt.2 Scenes from a Memory
Shadow Gallery: Tyranny
Fates Warning: A Pleasant Shade of Grey

Itselle Queensryche ei ole oikein koskaan ihan täysillä kolahtanut, (kuten ei progedinoista mm. Pink Floydikaan) mutta nuo muut kolme mainittua levyä ovat silkkaa timanttia.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Kävin samantien heittämässä Operation: Mindcrimen soittimen viereen, ettei unohdu.

Mulle on tuo Queensrÿche edustanut jostakin syystä aina juuri jonkinlaista Iron Maiden-kopiota, mutta kuten aiemmin ja ei kovin kauaa sitten tässäkin ketjussa mainitsin, minullekin ilmeni, että kyseessä on progevaikutteinen bändi. Pitääpä itsekin kuunnella tuo konseptialbumi, vaikka vähän epäilen sitä, että bändi sen kummemmin iskisi. Toilailujen lukeminen sopii myös, jos ei muuta, hyvä tietää.

Joku kattavampi dokumentti olisi mukava. Toki jos on useita bändejä syynissä, niin helposti jää pintaraapaisuksi.

On tosiaan huomioitava, että kyseessä oli kuitenkin n. 40-minuuttinen lyhytdokumentti, jossa pyritään lähinnä esittelemään kyseinen tyylisuunta. Kovin syvälle meneviä näistä ei mikään ole ollut mielestäni. Pidettäessä tämä mielessä, dokumentti oli ihan hyvä ja kyllä sen mielellään kuitenkin katsoi. Ei se kuitenkaan kenellekään progediggarille yhtään mitään uutta tuonut, paitsi että näki muutaman lyhyen haastattelun orkanbändinjätkiltä.

Eräs metallia varsin laajasti kuunteleva kaverini on aina minulle jaksanut linkitellä Mastodonia, Opethia, Meshuggahia jne., ja nyt vasta selvisi miksi. Yhdistävänä tekijänä oli näemmä tosiaan se, että nämä kategorisoidaan progemetalliksi ainakin jossakin mielessä.

Mastodon oli minulle yllätys, sillä kuulin ensimmäistä kertaa Mastodonia ostettuani jonkun Relapse Recordsin tupla-CD:n, jossa uusia kovia nimiä esiteltiin (tämä oli ennen Spotifytä jne.), ja tuolla oli Mastodonin "Ivory Tower"-biisi, joka kuulosti kyllä selvästi erikoisimmalta tuolla samplerilla. Ei tosin käynyt mielessäkään tuo progeyhteys, mutta hassua sinänsä, että jokin siinä korvaa ilahdutti. Leviathania kuuntelin jälkeenpäin juuri kovasta hehkutuksesta johtuen, mutta ei se kuitenkaan minulle edustanut mitään kovin suurta poikkeamaa perinteisestä metalliskenestä. Tai sitten en kuunnellut tarpeeksi tarkkaan. Joka tapauksessa, kaippa sitä pitää itseään sivistää uudestaan, ainakin yrittää - noiden muidenkin bändien osalta.

Huvitti muuten se yksi aksentista päätellen brittihyypiö, jolla oli haastattelussa päällä musta t-paita, jossa luki "prog rock" tai "rock prog". Tälle palstalle kirjoittelevien ideaalimalli?

Heeeii muuten, pitänyt jo aiemminkin mainita, nyt löytyi ekaa kertaa sellainen minullekin uppoava tiukka progemetallibiisi. Bändinä ranskalainen Gojira, ja biisi tässä: The Art of Dying. Linkki YouTubeen.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ayreonin konseptialbumit myös kovia. Oikeastaan Ayreonilla ei muuta olekaan, Actual Fantasyn ei alunperin pitänyt olla lainkaan Ayreon-albumi, mutta levy-yhtiö painosti laittamaan sen nimen siihen kanteen.

Ayreon voidaan laskea progressiiviseksi metalliksi, vaikka osa kappaleista on ihan täysin progressiivisen rockin ja folkin edustajia.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Mulle on tuo Queensrÿche edustanut jostakin syystä aina juuri jonkinlaista Iron Maiden-kopiota, mutta kuten aiemmin ja ei kovin kauaa sitten tässäkin ketjussa mainitsin, minullekin ilmeni, että kyseessä on progevaikutteinen bändi. Pitääpä itsekin kuunnella tuo konseptialbumi, vaikka vähän epäilen sitä, että bändi sen kummemmin iskisi.

Ei iskenyt, ei sitten yhtään. Ensimmäinen progelevy, jota vähän jopa halveksuin. Joistakin en erityisemmin välitä, mutta tuossa oli jotakin todella rasittavaa. Ehkäpä tuo liikaa mieleen Iron Maidenin, jota pidän yhtenä rockin suurimpana paskakasana.


Erittäin, erittäin lähellä. Lamb oli minulle pitkään Gabriel-eran musta lammas, jotenkin en aluksi vain tottunut siihen soundiin ja biisit eivät oikein meinanneet upota, mutta pitkällisen kuuntelun ja sanottaisiinko jonkun kuudennen tai seitsemännen kerran (ja noin vuoden) jälkeen alkoi aueta se, mitä tässä on haettu. Kehitetty progeeta eteenpäin. Nykyisin se kuuluu mielestäni hyvin luontaisena osana Genesiksen huippuaikojen repertoaariin: tietynlainen jatkumo, johon kuuluu tällainen murros monessakin mielessä, jos nyt Selling Englandiin vertaa. Joillekin tuo tuntuu olevan ensimmäinen levy, josta pitää Genesiksestä Gabrielin kera, mutta itselle Foxtrot on ollut kaikista noista huikeista levyistä se huikein, tuossa oli totuttelemista itselläni.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ayreon voidaan laskea progressiiviseksi metalliksi, vaikka osa kappaleista on ihan täysin progressiivisen rockin ja folkin edustajia.

Arjen Lucassen on tänä vuonna julkaissut soololevyn Lost in the new real sekä ensi vuonna on kuulemma tulossa uusi Ayreon-albumi.

Tuo soololevy on sikäli mielenkiintoinen, että siinä AAL laulaa itse. On toki veisannut aiemmillakin levyillä mutta niissä päävokalisteina on aina ollut muita laulajia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Arjen Lucassen on tänä vuonna julkaissut soololevyn Lost in the new real sekä ensi vuonna on kuulemma tulossa uusi Ayreon-albumi.
Jees, Arjenin soololevy on kyllä varsin hyvä, mutta ammentaa kenties enemmän 60- ja 70-lukujen psykedeliasta kuin progesta. Toki siellä on progressiivisiakin elementtejä mukana. Tuota hippipsykedeliaahan on tietysti Ayreonin levytyksissäkin ja sikäli niitä on aika vaikea tunkea mihinkään genreen. Pikemminkin tribuuttia monelle eri musiikilliselle vaikutteelle sekä aikakaudelle.

Ensi vuonna palataan Ayreonin pariin juu. Onneksi Lucassen on päättänyt käyttää hiukan pienempää laulukatrasta kuin edellisellä kerralla. Jälkeenpäin mietittynä sen albumin yksi heikkouksia oli turhankin massiiviseksi paisunut laulajakatras, missä meni vähän sillisalaatiksi ja osa äänistä ei oikein tuntunut löytävän paikkaansa siinä kokonaisuudessa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei iskenyt, ei sitten yhtään. Ensimmäinen progelevy, jota vähän jopa halveksuin. Joistakin en erityisemmin välitä, mutta tuossa oli jotakin todella rasittavaa. Ehkäpä tuo liikaa mieleen Iron Maidenin, jota pidän yhtenä rockin suurimpana paskakasana.
Nyt on kuunneltu Operation: Mindcrime uusin korvin. En kyllä edelleenkään pysty lokeroimaan sitä proge-lipastoon. Minulle tämä on ihan silkkaa sukkahousuheviä edelleen. Pienenä erotuksena kuitenkin, tämä on ihan kuunneltava levy. Päinvastoin kuten suurin osa muista lajitovereistaan. Maideneita en tästä löydä, vaikka falsetti Tatelta hyvin irtoaakin.
 

Sic

Jäsen
Kenen mielestä Queensryche tai miten se nyt kirjoitetaankaan on progea? Tuo kuulostaa minusta joltakin powermetallilta tai miltä lie, mutta ei nyt ainakaan progeelta. Tai sitten en vain käsitä tätä progemetalli-settiä.
Kyllähän Queensrÿchen 80-luvun tuotannossa on kuultavissa progeiluakin. Bändi oli debyyttilevyllään lähempänä heavy metallia mutta Rage for Orderilla ja Operation: Mindcrimella oli jo mukana monipuolisia sävellyksiä. Empire onkin jo enemmän hard rockista vaikutteita ottava levy ja hyvän Promised Landin jälkeen bändi vaipuikin ikävästi alamäkeen juuri Geoff Taten egoiluiden takia.

Kävin samantien heittämässä Operation: Mindcrimen soittimen viereen, ettei unohdu. Jos ei halua tutustua bändiin noin muuten, niin aina voi viihdyttää itseään lukemalla Geoff Taten toilailuista. Vaikuttaa semisti kusipäältä.
Operation: Mindcrime on kyllä hieno levy, ehkäpä yksi Queensrÿchen kirkkaimmista helmistä. Siitä voi nillittää että se ei sataprosenttisesti ole progea mutta helvetin kova konseptialbumi se on silti, koko bändin tiukka yhtyesoitto on armotonta kuunneltavaa tolla levyllä.

'Ryche tosiaan erotti Taten tänä vuonna bändistä ja tilalle tuli myös Crimson Gloryssa laulanut Todd La Torre. Bändin meno muuttui taas energiseksi ja nyt Queensrÿche on taas enemmän metallibändi mitä se on ollut yli kymmeneen vuoteen: Walk in The Shadows livenä marraskuulta. Bändi saapuu uuden laulajan kera huhtikuussa Ouluunkin (uusi levy myös ensi vuonna ulos).

Maideneita en tästä löydä, vaikka falsetti Tatelta hyvin irtoaakin.
Taten laulusuorituksia etenkin 80-luvulla täytyy arvostaa juuri siksi että mies käytti pääosin head voicea, toki hän iski mukaan falsettiakin korkeimmissa kohdissa mutta täyspainoiseksi falsettilaulajaksi Tatea ei voi nimittää. Esim. tupakan polttaminen aikalailla sitten tuhosikin miehen äänen vaikka The Needle Lies irtosi vielä näin hyvin vuonna 2005.

Konseptialbumeista puheenollen.
Aloita vaikka näillä.

Queensryche: Operation Mindcrime
Dream Theater: Metropolis pt.2 Scenes from a Memory
Shadow Gallery: Tyranny
Fates Warning: A Pleasant Shade of Grey
Mielestäni Fates Warning ansaitsee paljon suurempaa arvostusta, esim. Dream Theateria tuskin olisi ilman kyseistä bändiä (DT:n jampat kunnioittavatkin Fatesia kovasti). Minulle Fates Warning edustaa juuri sitä parhainta puolta progemetallista. Eli jos DT uppoaa niin varmasti Fates Warning myös. Perfect Symmetry (1989), Parallels (1991), Inside Out (1994) ja tuo A Pleasant Shade of Grey (1997) kuuluvat yhtyeen "kultakauden" levyihin. Muutamia esimerkkibiisejä bändiltä kronologisessa järjestyksessä:
Leave the Past Behind
The Eleventh Hour
Monument
A Pleasant Shade Of Gray XII
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Erittäin, erittäin lähellä. Lamb oli minulle pitkään Gabriel-eran musta lammas, jotenkin en aluksi vain tottunut siihen soundiin ja biisit eivät oikein meinanneet upota, mutta pitkällisen kuuntelun ja sanottaisiinko jonkun kuudennen tai seitsemännen kerran (ja noin vuoden) jälkeen alkoi aueta se, mitä tässä on haettu. Kehitetty progeeta eteenpäin. Nykyisin se kuuluu mielestäni hyvin luontaisena osana Genesiksen huippuaikojen repertoaariin: tietynlainen jatkumo, johon kuuluu tällainen murros monessakin mielessä, jos nyt Selling Englandiin vertaa. Joillekin tuo tuntuu olevan ensimmäinen levy, josta pitää Genesiksestä Gabrielin kera, mutta itselle Foxtrot on ollut kaikista noista huikeista levyistä se huikein, tuossa oli totuttelemista itselläni.

Lambin soundit ovat erittäin tummia ja synkkiä, ne aivan kuin alleviivaavat painajaismaista tunnelmaa Johnin ja Raelin seikkailuissa New Yorkin yössä. Tottumista vaatii itse kultakin. Lambilla on konseptista irrotettuna erinomaisia yksittäisiäkin viisuja. Omat suosikkini siltä ovat Hairless Heart / Counting Out Time, Anyway, Carpet Crawlers, Lilywhite Lilith ja Colony of Slippermen.

Foxtrotilla on tietenkin eeppinen ja komea suurteos, 23-minuuttinen Supper's Ready, joka on luultavasti progressiivinta progea ikinä missään. Eniten kuitenkin tykkään Foxtrot-levyltä Can-Utility and the Coastliners -kappaleesta.
Se on raikas, dynaaminen ja siinä on kauniita melodioita. Foxtrotin avausraita Watcher of the Skies on tietenkin myös kultaa, sen mahtipontisen jylhät mellotron-soinnut varsinkin ovat mainio esimerkki siitä, kuinka mellotron-soitinta parhaimmillaan voi käyttää. Tahtilaji on pitkälti 6/4, välillä 2/4 ja 4/4.
Supper's Readyssä on muuten välillä tahtilaji 9/8. Nämä erikoiset tahtilajithan ovat perinteisen progen tunnusmerkkejä.

Genesis - Watcher of the Skies - YouTube
Genesis - Can-Utility and the Coastliners - YouTube
Genesis - Suppers Ready - YouTube
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Lambilla on konseptista irrotettuna erinomaisia yksittäisiäkin viisuja. Omat suosikkini siltä ovat Hairless Heart / Counting Out Time, Anyway, Carpet Crawlers, Lilywhite Lilith ja Colony of Slippermen.

Foxtrotilla on tietenkin eeppinen ja komea suurteos, 23-minuuttinen Supper's Ready, joka on luultavasti progressiivinta progea ikinä missään. Eniten kuitenkin tykkään Foxtrot-levyltä Can-Utility and the Coastliners -kappaleesta.

Pätkäilin vähän tekstiä sieltä sun täältä niin ei tullut niin pitkä lainaus.

Mutta joo, tosiaan, ehkä jotakin Carpet Crawlersia lukuun ottamatta Lambia on vaikea kuunnella pelkkinä yksittäisinä biiseinä - ainakin itselläni, koska kuuntelu menettää jotenkin sen synkähkön tunnelman, joka tuosta tarinasta (myös musiikillisesta) kehkeytyy. Foxtrotia voi kuunnella sieltä sun täältä, mutta sepä ei olekaan konseptialbumi, joten selittynee tällä. Can-Utility on hieno biisi, ja eittämättä biisin keskivälissä tuleva tiukka urkusoolo/melodia ja sen jälkeinen bassoriffittely tekevät siitä ei-nyt-helposti-lähestyttävän mutta ainakin erittäin koukuttavan. Foxtrotilla ei ole mielestäni yhtään huonoa biisiä, ja Supper's Ready on ehdottomasti tämä helmi, mielestäni upein progebiisi koko genressä. Näemmä myös olen kuunnellut sen useimmiten Last.fm-laskurin mukaan, vaikka biisi on pitkähkö.

Muttamutta, nyt kun joulu oli ja tuli, niin CD-varantoon tuli uusia jännittävyyksiä, koska isäpappa ja isoveikka ovat vanhoja progemestareita, ja ostivat aika mielenkiintoisia levyjä meikälle. Pakkohan näistä on mainita.

Ensinnäkin, Kayak (Wikipediaan). Hollantilainen progebändi, joka jäi (ainakin) Focuksen jalkoihin. Osin syystä, osin ei. Mielikuva oli tästä bändistä ehtinyt jo muotoutua Spotifyn kautta, mutta kävi ilmi, että Spotifyssä ei ollut tarjolla näitä kahta joululahjaksi saamaani ekaa levyä, jotka kieltämättä ovat aivan eri tasolla kuin mitä Spotifyllä oli tarjota. Erittäin progeeta sanan varsinaisessa merkityksessä, mieleen tulee näin muutamalla lyhyellä kuuntelukerralla jonkinlainen Yesin alkuaikojen ja Flashin (jotka taasen syystäkin kuulostavat jonkin verran samalta) sekoitelma, varsinkin ensimmäinen levy "See See the Sun". Eli, tarkoittaen: bändi, jossa Peter Banks olisi voinut hyvinkin vaikuttaa. Ongelmana vain on, että biisit eivät nouse sellaiselle klassikkotasolle kuin brittiaikalaisillaan, vaikka ovat ihan mukiinmeneviä ja toimivat kyllä sellaisinaan. Mutta ei sinänsä ihme, että eivät tehneet itsestään sen suurempaa numeroa, ja toimivat lähinnä progediggareille, vaikka eivät olekaan sitä pahamaineista progekikkailua. Toinen levy, joka tosiaan myös on toinen eikä ensimmäinen vaikka levyn nimi on pelkkä "Kayak", mielestäni muuttaa hivenen suuntaa. Sitä tosin olen kuunnellut nyt vain kerran, kun sen sain vasta eilen, joten en siitä ala sen kummemmin sepittämään.

Sitten väliin aika "ohi"-levy, Gryphonin s/t-levy. Jos tykkää synkän keskiajan pillipiiparimusiikista, tykkää Gryphonista. Innostuin ensin, kun isäpappa kehui tätä todella upeana folkprogeena. Joo, oli folk-musiikkia, itselläni tosin oli enemmän mielessäni jonkinlainen Jethro Tull kohtaa progeemman itsensä, mutta eipä juuri. Progeta tämä ei mielestäni ollut mitenkään, vaan aivan aitoa keskiajan folkia, no, ok, 70-luvun soittimilla höystettynä. Jos joidenkin biisien niminä on "Sir Gavin Grimbold" tai "Three Jolly Butchers", hälytyskellojen tulee soida. Youtubeen menevät nämät linkit.

Neljäs levy, Julian's Treatmentin "A Time Before This", Julian Jay Savarinin, ilmeisesti jonkin sci-fi-kirjallisuuden nimen oma bändikyhäelmä 70-luvun alussa. Ajatuksena ainakin sleeven mukaan oli tehdä "soundtrack" omaan sci-fi -kirjaansa, ja siltä se kyllä kuulosti. Periaatteessa ihan kivaa psykedeelistä poppia, mutta kaivannee useamman kuuntelukerran. Beggars Operaan vertaaminen ei ole aivan väärin. Ja päin vastoin kuin sleeveen postuumisti kirjoittanut jantteri levystä mainitsi, hyvin, hyvin paljon oman aikansa tuote. Pink Floydin ensimmäisiin levyihin ei oikein voi verrata, mutta samassa mielessä progea ennen progea. Ärsyttää hivenen se, että bändi olisi aivan hyvin voinut käyttää mellotronia ja minimoogeja tekemään biiseistä mahtipontisempia tai ainakin jollakin tasolla vaikuttavampia, mutta ei kun ei, ne samat saatanan mitkäliekanttorin-urut joita jenkit käyttää omissa joulubiiseissään siellä humisee taustalla. Mellotron tai ainakin minimoogi taisi olla jo tunnettu soitin armon vuonna 1969. Ei toimi tuo soundi sitten yhtään. Mutta jos kiinnostaa psykedeelinen pop, suosittelen, biisit ovat sinänsä ihan ok kamaa, siinä ei mitään. Jos halajaa esimakua, tehdään helpommaksi: The Black Tower ja Alda, Dark Lady of the Outer Worlds. Youtubeen, taas.

Viides levy, String Driven Thingin "The Machine that Cried". Tämän pyysin itse, ja erittäin kivaa jousilla höystettyä, vähän jopa rockahtavaa, progeeta. East of Eden tai Jack the Lad kohtaa, nooo, minkähän se kohtaisi, vaikkapa rockimman puolensa. Ja tietysti bändin levy piti hankkia, kun bändi oli signattu kuuluisalle Charisma-recordsille (muistissa Genesis, Van der Graaf Generator, Peter Gabriel, The Nice, Hawkwind ainakin - eli THE progelabel). YouTubesta: Heartfeeder.

Sitten tuli tässä aiemmin ostettua Jethro Tullin "This Was"-expanded ja lahjaksi vielä Blodwyn Pigin "Ahead Rings Out", kappas vain. Pitääpä siis hankkia vielä Mick Abrahamsin omaa tuotantoa, niin sarja on koluttu. Ja kuka sanoi, ettei proge voi rockata: Blodwyn Pig ja See My Way. Juu, tuub.

Joo, meidän perheen joululahjat ovat jonninverran levypainotteisia, onneksi äippäkin kuunteli aikoinaan Sabbathia ja Zeppeliniä, niin ei mene siltäkään nämä jutut täysin yli.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Laitetaan nyt tänne vaikka.

Helsingin Sanomat uutisoi että Todd Rundgren esiintyy Tavastialla 28.5.2013. Rundgren on soittanut lukuisissa kokoonpanoissa ja monen tyyppistä musiikkia, eikä häntä voi oikein nimetä jonkin tietyn lajityypin edustajaksi. Todd Rundgren tunnetaan varmaan parhaiten kitaristina, mutta on kohtuullista käyttää hänestä nimitystä multi-instrumentalisti.

Progeväen mielestä kiinnostavimpia vaiheita Rundgrenin uralla taitavat olla muutamat 70-luvun soololevyt sekä ehkäpä tunnetuimman yhtyeensä Utopian ekat julkaisut. Juuri Utopian ensimmäinen levy eli Todd Rundgren's Utopia mieltyy niistä selkeimmin progeksi. Toki Rundgren on uransa varrella sekaantunut monenmoiseen AOR-skeidaan, softrockiin ja sen sellaiseen, ja melkomoista höttöä oli myös Utopian myöhemmillä levyillä. Yhtä kaikki, paljon duunia tehnyt ja eittämättä pätevä kaveri on kyseessä. Lisäksi Rundgrenin nimi vilahtelee yhden jos toisenkin artistin levynkansissa tuottajan ominaisuudessa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huomenna Tavastian lavalle nousee Marillionissa solistina pinnalle pompahtanut Fish. Onkos kukaan menossa kuuntelemaan? En luultavasti itse nihkeän rahatilanteen takia ole ja oikeastaan en ole Fishin soolotuotantoon tutustunut koskaan. Tutumpi juuri Marillionin kautta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Huomenna Tavastian lavalle nousee Marillionissa solistina pinnalle pompahtanut Fish. Onkos kukaan menossa kuuntelemaan? En luultavasti itse nihkeän rahatilanteen takia ole ja oikeastaan en ole Fishin soolotuotantoon tutustunut koskaan. Tutumpi juuri Marillionin kautta.
Ohos, vieläkö se esiintyy? Minulle Marillion lakkasi olemasta, kun Fish lähti soolouralle. Tuohon soolotuotantoon kannattaa kyllä perehtyä, jos tykkää vanhasta Marillionista. Harmi, ettei pääse tsekkaamaan äijän nykykuntoa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Huomenna Tavastian lavalle nousee Marillionissa solistina pinnalle pompahtanut Fish. Onkos kukaan menossa kuuntelemaan? En luultavasti itse nihkeän rahatilanteen takia ole ja oikeastaan en ole Fishin soolotuotantoon tutustunut koskaan. Tutumpi juuri Marillionin kautta.
Fishin sooloista etenkin Vigil in a Wilderness of Mirrors, Raingods With Zippos, Fellini Days ja 13th Star ovat kelpo kamaa. Nythän on ilmestynyt/-mässä uusi albumi, pitää tsekata sekin.

Progeen liittyy myös Rush. Tässä viime ajat olen ekstaattisesti pyörinyt tällaisella sivulla: Cygnus-X1.Net - A Tribute to Rush Loistava fanisaitti, linkitettyjä juttuja aivan tajuton määrä haastatteluista levyarvioihin ja kaikkea muuta maan ja taivahan väliltä. Oikea runsaudensarvi Kanadan voimaprogetrion ystävälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös