Ted Raikas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Kyllähän tuo Loirin tulkinta tuossa on hyvinkin "progemaista" ja ilman muuta Veskusta olisi voinut olla jonkun progebändin solistiksi. Muutenkin tuossa Loirin musiikissa nimenomaan alkupään tuotannossa on niitä 70-luvun progen häivähdyksiä(kin) mukana. Esimerkiksi debyyttialbumi 4+20. Toki sitä pidetään enempi jazz-albumina, mutta kuten aiemmin oli puhe, niin noiden rajojen vetäminen on jossain kohdin aika vaikeeta ja osin myös pitkälti makuasia. Jazzin vaikutus progeen nyt on selkeätä.
Muutenkin, käsittääkseni (ja korjatkaa jos olen väärässä) proge on määritelmänä syntynyt vasta myöhemmin ja sitä ei sillä tapaa käytetty 70-luvulla mitä nykyään käytetään ja minkä alle sijoitetaan erinäisiä bändejä kokeilevine tyyleineen. Eli progea ei mielestäni voida tarkkaan karsinoida joksikin tietyksi, vaikka määrättyjä piirteitä nyt halutaankin ympätä (mm. se biisin pituus) jotka siihen kuuluu tai mistä se rakentuu.
Anyway hieno tuo Loirin biisi ja kyllä siinä progressiivisuutta on suhteellisesta lyhyydestään huolimatta.
***
En tiedä onko Hectoria mainittu aiemmin tässä ketjussa, mutta kyseisen herran albumit Herra Mirandos ja Liisa Pien on melko progressiivisia. Jälkimmäinen nyt kai ihan puhdasverinen, jos sana sallitaan. Itse yhteen aikaan mielsin Hectorin sellaiseen tylsään liian aikuismaiseen makuun menevään helppoon rallatteluun ja musiikkiin joka paljolti selittää itse itseään. Nuo kaksi levyä kyllä avasivat näin jälkikäteen ihan erilaisen puolen tästä nimenomaisesta artistista. Varsin hämäriä biisejä ja moni kappale noin alkuperäisessä muodossaan (kuten Asfalttiprinssi) on paljonkin psykedeelisempiä.
Ei minusta Hectorin faniksi ole, mutta nuo miehen uran alkupään pari albumia iskee kyllä.
Tuulet kirkuu hautoihin on muuten aivan loistava King Crimson coveri, etenkin kun kyseessä ei ole mikään helpoimmasta päästä oleva biisi (Epitaph), jonka voi kyllä kusta pahasti.
Muutenkin, käsittääkseni (ja korjatkaa jos olen väärässä) proge on määritelmänä syntynyt vasta myöhemmin ja sitä ei sillä tapaa käytetty 70-luvulla mitä nykyään käytetään ja minkä alle sijoitetaan erinäisiä bändejä kokeilevine tyyleineen. Eli progea ei mielestäni voida tarkkaan karsinoida joksikin tietyksi, vaikka määrättyjä piirteitä nyt halutaankin ympätä (mm. se biisin pituus) jotka siihen kuuluu tai mistä se rakentuu.
Anyway hieno tuo Loirin biisi ja kyllä siinä progressiivisuutta on suhteellisesta lyhyydestään huolimatta.
***
En tiedä onko Hectoria mainittu aiemmin tässä ketjussa, mutta kyseisen herran albumit Herra Mirandos ja Liisa Pien on melko progressiivisia. Jälkimmäinen nyt kai ihan puhdasverinen, jos sana sallitaan. Itse yhteen aikaan mielsin Hectorin sellaiseen tylsään liian aikuismaiseen makuun menevään helppoon rallatteluun ja musiikkiin joka paljolti selittää itse itseään. Nuo kaksi levyä kyllä avasivat näin jälkikäteen ihan erilaisen puolen tästä nimenomaisesta artistista. Varsin hämäriä biisejä ja moni kappale noin alkuperäisessä muodossaan (kuten Asfalttiprinssi) on paljonkin psykedeelisempiä.
Ei minusta Hectorin faniksi ole, mutta nuo miehen uran alkupään pari albumia iskee kyllä.
Tuulet kirkuu hautoihin on muuten aivan loistava King Crimson coveri, etenkin kun kyseessä ei ole mikään helpoimmasta päästä oleva biisi (Epitaph), jonka voi kyllä kusta pahasti.