Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Proge

  • 120 891
  • 747

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
King Crimson kelpaisi livenä oikein, kunhan soittaisivat pääasiassa niitä 60- ja 70-luvun matskuja (In the Court - Red), eikä sitä myöhäisempää matematiikkapörinätaiderokkia. En ihan luvalla sanoen saa siitä sahaamisesta mitään irti. Omaa vajaavaisuuttani, hyvin mahdollisesti, mutta ei voe mittään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
King Crimson kelpaisi livenä oikein, kunhan soittaisivat pääasiassa niitä 60- ja 70-luvun matskuja (In the Court - Red), eikä sitä myöhäisempää matematiikkapörinätaiderokkia. En ihan luvalla sanoen saa siitä sahaamisesta mitään irti. Omaa vajaavaisuuttani, hyvin mahdollisesti, mutta ei voe mittään.
Kaikki käy. Tosin joskus 10-15 vuotta sitten ajattelin melko lailla samoin kuin Ted, mutta korva oppii. Kannattaa koettaa kuunnella yhtyeen konserttitaltiointeja 80-luvulta eteenpäin, ja niiden mukana eri aikakausien KC:a sekaisin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Taukoa edeltäneestä Crimsonista jäi mukava tuntuma. Studiolevy Power to Believe oli jämerä, ja yhtye teki kelpo vierailun myös Helsinkiin. Uusintaa odottelen.
Myös The ConstruKtion of Light (vai miten ne nyt sen kirjoittikaan) jätti hyvän jälkimaun. Siltikin, Redin jälkeisen Crimsonin hienoin studiosuoritus lienee 90-luvun puolivälin Thrak.

Ei kun olihan se Discipline aika kova. Ja Three of a Perfect Pair. Ja ja ja...

Eli yhteenvetona: nimi King Crimson on yleensä laadun tae.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tabula Rasaa kuunnellessa on pakko myöntää, että 70-luvun Tampere - tuo suomenkielisen rockin kenties tärkein kaupunki - taisi olla silloin aika hieno paikka:

Tabula Rasa: Säästä mun pää

Ja tulihan sieltä myös Juicet sun muut. Juicen alkuaikojen tuotanto oli kyllä kova. Hitto miten hienoa musiikkia silloin, suomenkielisen rockin syntyaikoina, tehtiin.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
YouTubesta kuuluu tästä linkistä ranskalaista progeeta vuodelta 1975. Joulupukki toi levyn, vähän vaisu noin kokonaisuutena, mutta tämä biisi toimii todella hyvin parin kuuntelukerran jälkeen.
 

M10

Jäsen
Poimin kirjastosta Haikaran "Iso Lintu"-levyn ja potkii kyllä hemmetin hyvin. Hieman popimpaa ja iloisempaa progea verrattuna ekaan s/t:iin ja Geafariin. Suosittelen!

Golgata
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Onko täällä progen kuluttajille vanha brittiläinen ikämies-yhtye Wishbone Ash tuttu?

Tuo laulaja/kitaristi Andy Powellin luotsaama yhtye on ollut aktiivinen jo varhaisesta 70-luvun alusta näihin päiviin ja uusi Blue Horizons-levy on kuuntelussa työn alla allekirjoittaneella. Eipä Powellin lisäksi bändissä olekaan enää muita alkuperäisiä Ash-soittajia, mutta huomion arvoista on se, että nykyiseen kokoonpanoon kuuluu suomalainen kitaristi Muddy Manninen, joka puolestaan korvasi yhtyeessä myös suomalaisen, nykyään Los Bastardos Finlandesesissä soittavan, Ben Granfeltin. Muta Manninen ollut bändissä hänkin tosin jo vuosikymmenen verran, joten ajanjaksot vanhan polven bändissä ovat pitkiä.

Wishbone Ashin maineteot löytyvät monen kollegan tavoin 70-luvun alusta ja Argus, Wishbone Four, There`s The Rub ja Locked In ovat hyviä albumikokonaisuuksia myöhempiä teoksia yhtään väheksymättä. Juurikin tuo Argus muuten valittiin vuonna 1972 vuoden parhaaksi brittiläiseksi LP-levyksi, joka on paljon se tuohon aikaan, näin olin lukevivani jostain. Enemmän ja vähemmän vahvoja kiekkoja on tiputtunut aina 80-lukua pitkin tosiaan näihin päiviin, joten tarkasteltavaa ja kuunneltavaa riittää. 2000-luvullakin tehdyt levyt ovat olleet progeiluun perinteistä hard rockia yhdistävällä bändillä hyviä, joten tuoreimpiakaan pitkäsoittoja ei kannata skipata.

Todellisen hankalankin pieruprogen ystäville ei ehkä se progemaisin vaan turhankin rock, mutta silti ehdottomasti katsomisen arvoinen omalla alallaan keskiraskaan sarjan kulttibändi, joka jaksaa edelleen kierrellä sekä levyttää ja jonka perus-fanikunnan semmoinen keskimääräinen ikä lähentelee jo pian eläkeiän rajoja.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Legendaarisen Jethro Tullin taru on kaikessa hiljaisuudessa tullut päätökseensä. Ian Anderson julkaisi jo Thick As A Brickin jatko-osan omalla nimellään. Tullin viimeiseksi omaa materiaalia sisältäneeksi studiolevyksi jäi vuonna 2003 julkaistu The Christmas Album. Nyt kuitenkin tuoreen Homo Erraticus-soololevyn myötä Ian Anderson pisti yhtyeen tarinalle lopullisesti pisteen. Kerran ehdin Jethro Tullin livenä nähdä Tampereen Areenalla vuonna 2007 ja hieno keikkahan se oli.

Ian Anderson says Jethro Tull is over | Music | theguardian.com
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Loistava yhtye tämä Jethro Tull, ja poikkeuksellinen mies tämä nokkamiehensä. Aikansa kutakin. Muistelen Andersonin jo spekuloineen yli 20 vuotta sitten Suomen vierailunsa yhteydessä, että yhtyeen viimeiset ajat voivat olla jo käsillä. Muutaman hienon levyn Jethro Tull vielä tuonkin jälkeen julkaisi, vaikka Dot Com jäi mielestäni aika vaisuksi. Ja Suomessakin yhtye kävi viimeisten parin vuosikymmenen aikana monet kerrat. Onneksi pääsin näkemään ja kuulemaan Tullia livenä puolisen tusinaa kertaa, ei jää mitään harmiteltavaa. Joka keikka oli kyllä lipun hinnan väärti.

Jethro-harrastajista useimmat rankkaavat korkeimmalle nuo 70-luvun klassikot, vaikka monille myöhemmät levyt kuten vaikka Roots to Branches ja Catfish Rising ovat aivan tärkeimpien joukossa. Oma ikisuosikkini on vanha Stand Up, mutta Aqualung on vahva tuotos yhtä lailla. Tai mitä noita nyt erittelemään. Jos 80-luvun alku ja edellä mainittu J-Tull Dot Com jätetään pois, niin jäljelle jää vain hyviä ja erinomaisia levyjä. Ne kannattaa jokaisen ostaa hyllyynsä, sillä tällaisten instituutioiden levyt nimen omaan ostetaan levyinä, eikä ladata jotain hevon vitun mp kolmosina homohousujen palvelimilta palanen kerrallaan.

Kiitos Ian Andersonille ja kumpaneille hienosta liki puolen vuosisadan mittaisesta panoksesta. Ja tässä yhteydessä on välttämättä korostettava Martin Barren merkitystä yhtyeen identiteetin muotoutumisessa. Vaikka Anderson oli ehdoton auktoriteetti, materiaalin luoja ja suurin taiteilija, niin ilman uskollisen aseenkantajan yksilöllistä soolokitarasoundia Jethro Tull olisi ollut aivan toisenlainen yhtye.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vai on Tulli tullut tiensä päähän. Aika aikansa kutakin tosiaan ja musiikki elää joka tapauksessa! En usko, että vanha huiluveikko malttaa musiikinteosta pysytellä erossa kuitenkaan, eli eiköhän jotain soolojuttuja pukkaa.

Voisikin pyöräyttää parit levyt Spotifyn kautta lähiaikoina.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hyvä on, annan uudelle Jethrolle yhden mahdollisuuden. Mutta jos ne ovat samaa kuraa kuin A tai The Broadsword and the Beast, niin langetan kirouksen päällenne. En kyllä odota liikoja. Aina niin luotettava Allmusic on antanut aika kitsaasti tähtiä A:n jälkeen. Ja minusta se on jo aika kuvottava levy 70-luvun mestariteoksiin verrattuna. Pahoin pelkään, että pidän niistä yhtä paljon kuin Rushin 80-luvun jälkeisestä tuotannosta.
 

Benny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Byllistys
Jethro Tull / Ian Anderson on ohjannut meikäläisen musaelämää jo reilun 20 vuoden ajan. Tutustuminen alkoi aikoinaan Heavy Horses -LP:sta ja kaikki naksahti kohdalleen heti. Itselle tärkeimmät levyt ovat Songs from the Wood - Broadsword and the Beast välinen ajanjakso. Tämän lisäksi Thick as a Brick / Passion Play kaksikko ovat ne suurimmat. Alkupään bluesjamittelut eivät ole koskaan olleet niin tärkeitä. Myöhemmistä Roots to Branches / Catfish Rising kaksikko on kyllä rautaa, niinkuin joku mainitsi. Toki koko tuotanto löytyy hyllystä plus kasa sinkkuja, bootleggeja, suttuisia livevideoita ym. sälää on tullut hommattua.

Yritin laskea kuinka monta kertaa olen nähnyt eri kokoonpanoja livenä mutta ihan varmaa lukua en saa nyt päähäni, toisella kymmenellä ollaan kuitenkin tukevasti. Ensimmäiset keikat on nähty jo Dave Peggin aikaan. Nykymeiningissä hiukan ahdistaa kitaristi Florian Opahle, joka soittaa omaan makuuni hieman liian ronskisti. Ero Martin Barreen on vaan aivan liian suuri. Kuten vanha sanonta sanoo, "Martin Barre ei soita kitaraa vaan musiikkia" pitää paikkansa erinomaisesti. Mahtavaa olisikin, jos Barre toisi nykyisen orkesterinsa käymään suomessa. Youtubesta löytyvät pätkät vaikuttavat erinomaisilta.

JT ansaitsisi ehdottomasti oman ketjunsa mutta meneehän tämä tässäkin.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Hatunnosto täältäkin Tullin pitkälle pitkälle uralle ja niille musiikillisille teoksille, mitä yhtye teki vuosien varrella progessa. Paljonhan Tullin levyilläkin oli vaihtelua, mutta ehdottomasti hyvässä mielessä. 70-luvulla ajan hengessä tiheään ilmestyneet levyt ovat kivijalka sekä perusta yhtyeen tarinalle ja sen jälkeenkin jo mainitut yksittäiset kasarilevytkin ovat olleet ehdottomasti hienoja pitkäsoittoja. Tull kehitteli kaikkea omaa laajalla skaalalla ja päteviä, asiansa todella osaavia muusikoita pitkän linjan yhtyeessä on aina soittanut. Martin Barrea ei sovi yhtään väheksyä, lähes välillä koomisen lavaesiintymisen omaavan Ian Anderssonin vierellä. Anderssonin soolouralta on ilmestynyt myös hienoja levyjä ja eiköhän mies sillä tahollaan vielä keikkailua jatkakin siinä missä myös Martin Barre.

Osa brittiläistä huippu-progemusan osaamista ja taitoa on nyt sinetöity historian kirjoihin isoin kirjaimin sekä isolla perinnöllä, jota varmasti vaalitaan uudempien yhtyeiden kautta.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Käsittääkseni Ian Anderson on puuhaamassa vuonna 1974 ilmestyneestä Passion Playsta oopperaversiota. Saa nähdä miten hyvin se uppoaa Jethro Tullin ystäviin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei vaan pysty kuuntelemaan noita uudempi. Ihan kaikkea ei Spotifystä löydy, mutta en jää kaipaamaan.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Genesiksestä ollaan tekemässä BBC:n toimesta dokumenttia ja yhtyeen klassinen kokoonpano Gabriel-Hackett-Rutherford-Collins-Banks on kokoamassa rivinsä dokumenttia varten. Nyt on kuitenkin huhua ilmassa että myös ainakin yksi livekeikka olisi tältä kokoonpanolta tulossa.

Genesis members reuniting for BBC Doc - Noteworthy Now
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pidemmän kuuntelusession jälkeen on pakko myöntää että vuoden yllättäjä on kuin onkin ikinuori Pepe Willberg jonka Saimaa-orkan kanssa purkittama uutukainen on hypensä ja maineensa veroinen teos. Tekstit ovat kulmikasta ajatuksenvirtaa arkisista havainnoista mikä antaa raikkaan vastapainon sekä kliseisille rock- ja iskelmäpaatoksille. Ja musiikki, niin musiikki, se paisuttelee, nikottelee ja polveilee sävyistä ja aikakausista toiseen. Siellä kuulahtaa Roy Orbison-vainaa, ELO, Moody Blues, Beach Boys ja ties ketkä popin suuruudet, ison bändin myllyssä muhkeiksi tuotettuina. Olen ihan lääpälläni ja jotenkin tuo Pepen persoona on kuin kruunu kaiken päälle (viittaus Hesarin haastatteluun jota ei nyt ole linkittää). Piti laittaa vinyyliversio tilaukseen. Spotifysta löytyy kyllä koko teos.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Saksalaisen krautrockin kulta-ajoilta 1960-luvulta on tullut tykästyttyä kaikkien tunteman kraftwerkin lisäksi mm. Jane- yhtyeeseen sekä Eloy- ja Kin-Ping-Meh- sekä Nektar ja Can- bändeihin. Nämä ovat ehkä helpoimmin sulavia ja sisäänpäästäviä yhtyeitä tuotantonsa puolella, vastapainotteisesti taas jokin Amon Duul- tai Brainticket ovat vahvan psykedeellisen latauksensa takia niitä germaanisia pläjäyksiä joita ei ehkä kannata perheen esikoiselle ensimmäiseksi ylpeänä esitellä LP-lautaselta.
Tämä saksalaisten muinainen progeinvaasio on hyvin mielenkiintoinen ilmiö musiikkimaailmassa sillä mainetta tämä liike on ansaitusti kunnolla saanut vasta kauan perästä päin kun tietoliikenne on lisääntynyt ja netti on tuonut suurelta yleisöltä kauan lähes piilossa olleita herkkuja kaikkien helposti saataville. Mukavaahan se toisaalla on että kaivamalla löytyy vieläkin kadonneita aarteita, mikäpäs se mukavampaa tonkimista! : D
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Saksalaisen krautrockin kulta-ajoilta 1960-luvulta on tullut tykästyttyä kaikkien tunteman kraftwerkin lisäksi mm. Jane- yhtyeeseen sekä Eloy- ja Kin-Ping-Meh- sekä Nektar ja Can- bändeihin.
Kraftwerkia ei tosiaan moni useinkaan liitä krautrockiin kovin vahvasti ja se tunnetuin tuotanto nyt ei sitä osastoa oikeastaan olekaan, mutta ne vähemmän tunnetut levyt yhtyeen uran alkupäästä kyllä pääosin voidaan laskea krautrockiksi. Mistä tulee mieleen, että taannoin törmäsin vanhaan keikkataltiointiin (vuodelta 1970), jossa Kraftwerk juuri esittää tuota vanhempaa pörinää. Joka toki minimalistisessa kokeellisessa huristelussaan ei nyt mitään progea ole, mutta varsin hämyistä kamaa kuitenkin. Jotkut osiot tuossa keikassa kyllä lähestyy enemmän krautrockia, mm. tuo kolmas biisi, eli Ruckzuck.

Hivenen eri meininki kyllä kuin sittemmin. Upea bändi kaiken kaikkiaan, en koskaan lakkaa ihailemasta. Harva yhtye on noin innovatiivinen ja omaa juttuaan luonut kuin Voimalaitos.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Onko täällä progen kuluttajille vanha brittiläinen ikämies-yhtye Wishbone Ash tuttu?
[...]
Wishbone Ashin maineteot löytyvät monen kollegan tavoin 70-luvun alusta ja Argus, Wishbone Four, There`s The Rub ja Locked In ovat hyviä albumikokonaisuuksia myöhempiä teoksia yhtään väheksymättä. Juurikin tuo Argus muuten valittiin vuonna 1972 vuoden parhaaksi brittiläiseksi LP-levyksi, joka on paljon se tuohon aikaan, näin olin lukevivani jostain. [...]

Todellisen hankalankin pieruprogen ystäville ei ehkä se progemaisin vaan turhankin rock, mutta silti ehdottomasti katsomisen arvoinen omalla alallaan keskiraskaan sarjan kulttibändi, joka jaksaa edelleen kierrellä sekä levyttää ja jonka perus-fanikunnan semmoinen keskimääräinen ikä lähentelee jo pian eläkeiän rajoja.

Vähän poistelin tekstiä sieltä täältä, toivottavasti kokonaisuus ei pahasti rikkoutunut. Mutta on erittäin tuttu ainakin minulle, yksi kovimmista bändeistä minulle. Ei tosiaan ole ihan perinteisintä progeeta, enkä sitä välttämättä kyllä proge-bändiksi edes mieltäisi, sillä blues-kamaahan proge-bändit eivät kovin helpolla suolla albumeilleen. Mutta Wishbone Ash tämän teki, useaankin otteeseen - ja ovat kovia biisejäkin.

Etenkin neljä ensimmäistä levyä ovat minusta todellakin tutustumisen arvoisia, eli Wishbone Ash, Pilgrimage, Argus (THE Album Wishbone Ashilla) ja Wishbone Four. There's the Rubilla on vielä joitakin todella kovia biisejä, mutta tämänjälkeistä Locked In-älppäriä en voi käsittää. Aivan karseeta paskaa alusta loppuun, ja en sano tätä edes Wishbone Ash -asteikolla, vaan ihan yleisestikin. Ihan karmea levy. Sen saa minun puolestani skipata aivan huoletta, mutta sen jälkeen palasivatkin kohtuullisen hyvälle tasolle New Englandilla.

Ja kyllä vain, selailin isäpapan vanhoja Briteistä ostettuja NME-lehtiä, jossa etusivulla komeili isolla WISHBONE SMASH - Argus the album of the year [1972] (ehkä ei ihan sanatarkasti), mutta pointti tullee selväksi. Sinänsä ei mikään turha saavutus, sillä tuolloinhan tuli aikamoista kamaa nykyisin täysin kulttibändeiltäkin pidetyiltä pumpuilta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Taisin jokunen vuosi sitten Wishbone Ashista puhuakin tässä ketjussa. Argus kolahti lujaa, mutta muita levyjä ei ole jostain syystä tullut kuunneltua. Täytyykin korjata pian tuo erhe, nyt kun yhtyeestä tuli taas puhetta. Hyvä, kun nostitte aiheen esille.

Niin, ei se nyt sillä tapaa progea ehkä ole kuten tietyt tyylin selkeät edustajat, mutta mielestäni seassa kuitenkin myös ihan selkeitä progressiivisia elementtejä (joka tietysti tulee siitä tietystä aikalaissaundista myös paljon), kerrostumia, tyylimuutoksia jne.

Joka tapauksessa taidokasta ja moniulotteista saundia ja sinänsä varmasti paljon rikkaampaa kuin moni ähkyproge johon tungetaan kaikkea mukaan ihan vaan siksi, että se pitää tunkea, kun vähempi ei riitä. Jos ymmärrätte mitä ajan takaa. Ei sillä, etteikö massiiviselle progelle olisi oma aikansa ja paikkansa, kunhan se on vaan tehty tyylillä.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Toki Wishbone Ashin voi sijoittaa, ja usein sijoitetaankin, proge-genreen, kuten Ted Raikaskin asiasta totesi: löytyy sieltä myös proge-elementtejäkin. Samapa tuo miksi sitä kutsutaan, oman soundinsa tuntuivat löytäneen kyllä viimeistään Argusilla.

Vaikea löytää enää kovin päteviä 70-luvun proge-bändejä, ehkä siksi ettei niitä enää tule. Sieltä täältä silti löytyy aina joitakin virkistäviä albumeita, joskaan eivät kyllä yllä progeen suurten joukkoon oikein millään. Minulle ainakin vielä suht tuntematon Paladin vaikuttaakin ihan näppärältä, vaikka aika vahvasti pop-elementtejä tästäkin löytyy progen seassa. Näyte YouTubessa. Ja muutenkaan tuo Charge! -levy ei pahalta kuulosta, joten varauksin suosittelen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös