Presidentinvaalit 2006

  • 306 045
  • 4 281
Tila
Viestiketju on suljettu.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Niin, kuulostiko tuo miltä?

Minä vain aloin tuota miettimään, ehkä menee uneliaisuuden piikkiin, mutta en minä sitä suinkaan itse keksinyt.

Pidättekö te minkälaisena tuon alkuperäistä sanojaa?
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
cobol kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä kanssasi. Ikävä että viet sen tasolle "puhut täysin paskaa", koska sitä en puhu. Samaa paskaa on puhunut mm. Aatos Erkko ja Janne Virkkunen (HS:n päätoimittaja). Mutta mikäpä siinä, pidä sinä ajatuksesi. Itse äänestän Niinistöä, mutta tiedän monta sellaista, jotka jättävät sen "paskan" takia tekemättä.

Totta kai äänestän Niinistöä. Se tulos, minkä Niinistö näyttää saavuttavan on aivan helvetin paljon parempi kuin kukaan muutama viikko sitten olisi uskonut.

Työväen presidentti on hienosti sotkenut monet asioista vähemmän perillä olevat. Yhtäkkiä ei olekaan sitä vasemmiston "työväkeä".

Totta kai myös toiseen suntaan on siirtynyt äänestäjiä, mutta aivan selvästi tämä slogan on ollut Niinistölle edullinen.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
cobol kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä kanssasi. Ikävä että viet sen tasolle "puhut täysin paskaa", koska sitä en puhu. Samaa paskaa on puhunut mm. Aatos Erkko ja Janne Virkkunen (HS:n päätoimittaja). Mutta mikäpä siinä, pidä sinä ajatuksesi. Itse äänestän Niinistöä, mutta tiedän monta sellaista, jotka jättävät sen "paskan" takia tekemättä.
Käyt varmaan töissä? Jos et ole työväkeä niin mitä sitten olet? Kennellä on etuoikeus olla työväkeä?
 

Mace

Jäsen
vilperi kirjoitti:
Pidättekö te minkälaisena tuon alkuperäistä sanojaa?

Niin, siis tuohan oli se Niinistön kommentti mm. nainen-mies-asetelmaan. Nainen ja mies ovat sukupuoltensa osalta "vastakohtia", mutta ei heidän silti tarvitse elää "vastakkain". En ymmärrä, mitä hankalasti ymmärrettävää tuohon liittyy.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
MS kirjoitti:
Käyt varmaan töissä? Jos et ole työväkeä niin mitä sitten olet? Kennellä on etuoikeus olla työväkeä?

Mistä syystä minun pitäisi paljastaa se, mitä teen ja mihin luokkaan kuulun? Ei sillä ole mitään tekemistä asian suhteen.

Niinistön kampanja epäonnistui. Parempi kampanja olisi vienyt hänet Halosen edelle, koska Halonen on huono ja kansa haluaisi melkeinpä eroon hänestä. Mutta Niinistön kampanja ei profiloi hänestä presidenttiä.

Lisäys:

Miksi? Epävarmat äänestäjät olettavat Niinistön haluavan peitellä jotain leimautumalla työväkeen (vaikka sitä hänen kampanjansa ei teekään, tarkasti ottaen). Niinistö ei ole sellainen haastaja kuin pitäisi olla. Siis kirkas vaihtoehto, johon epävarmat ja liikkuvat äänestäjät voisivat tarttua. Sen takia tulee tappio, vaikka Halonen olisi ollut kaadettavissa.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
cobol kirjoitti:
Mistä syystä minun pitäisi paljastaa se, mitä teen ja mihin luokkaan kuulun? Ei sillä ole mitään tekemistä asian suhteen.

Niinistön kampanja epäonnistui. Parempi kampanja olisi vienyt hänet Halosen edelle, koska Halonen on huono ja kansa haluaisi melkeinpä eroon hänestä. Mutta Niinistön kampanja ei profiloi hänestä presidenttiä.
Eikö ihmiset, jotka käyvät työssä tai tekevät työtä ole työväkeä? Kennellä on etuoikeus olla työväkeä?
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
vilperi kirjoitti:
Niin, kuulostiko tuo miltä?

Minä vain aloin tuota miettimään, ehkä menee uneliaisuuden piikkiin, mutta en minä sitä suinkaan itse keksinyt.

Pidättekö te minkälaisena tuon alkuperäistä sanojaa?

Ja tämäkin pitää selittää ?
No olkoon menneeksi.

Ei me enää olla sinun kanssa. Me vain nauramme sinun kanssasi.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
cobol kirjoitti:
Mistä syystä minun pitäisi paljastaa se, mitä teen ja mihin luokkaan kuulun? Ei sillä ole mitään tekemistä asian suhteen.

Niinistön kampanja epäonnistui. Parempi kampanja olisi vienyt hänet Halosen edelle, koska Halonen on huono ja kansa haluaisi melkeinpä eroon hänestä. Mutta Niinistön kampanja ei profiloi hänestä presidenttiä.

Uskomatonta. Varmasti itse olisit kehitellyt kampanjan, jolla 30-70 asetelmasta olisi tultu kirkkaasti voittoon. Järkyttävää höpinää, etenkin kun peli on kesken. Sunnuntaina katsotaan kuka voittaa.

Olen aivan samaa mieltä kuin sinä Halosesta, mutta tässä maassa asuu helvetisti ihmisiä, jotka ovat meidän kanssamme eri mieltä.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
MS kirjoitti:
Eikö ihmiset jotka käyvät työssä tai tekevät työtä ole työväkeä? Kennellä on etuoikeus olla työväkeä?

Eikös se cobol tuolla aiemmin jo selvästi sanonut, että hän itse ymmärtää kyllä mitä tällä haetaan takaa, mutta äänestäjät eivät?

Ihan samanlainen pelko on minullakin perseessä.

Sauli tarvitsisi vielä jotain, jolla saisi nukkuvia äänestämään. Millä vedota nuoriin, harvoin äänestäviin viime hetkellä?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mace kirjoitti:
Niin, siis tuohan oli se Niinistön kommentti mm. nainen-mies-asetelmaan. Nainen ja mies ovat sukupuoltensa osalta "vastakohtia", mutta ei heidän silti tarvitse elää "vastakkain". En ymmärrä, mitä hankalasti ymmärrettävää tuohon liittyy.

Okei, ei se ehkä ole outo, mutta kuulostaa se jotenkin ympyräpyöreältä ja hauskaltakin: Ovat toisensa vastakohtia, elämättä kuitenkaan vastakkain?

Miten elollinen voi olla toisen elollisen vastakohta, elämättä kuitenkaan vastakkain?

Jos ihminen ei elä vastakkain toisen kanssa, niin silloinhan se elää sen toisen kanssa samalla puolella, mutta eihän ne voi elää samalla puolella, kun ne on toisensa vastakohtia.

Lisään tähän vielä sen, että ymmärrän kyllä mitä Niinistö tällä haki, mutta olisi sen voinut tehdä selvemmin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vakio kirjoitti:
Uskomatonta. Varmasti itse olisit kehitellyt kampanjan, jolla 30-70 asetelmasta olisi tultu kirkkaasti voittoon. Järkyttävää höpinää

Taidan poistua. Ei täällä saa järkevää keskustelua. Tuskin olen todennut, että olisin luonut paremman kampanjan. Voin sanoa, että Kuusisto pelaa paskasti. Mutta ei se tarkoita, että pelaisin itse paremmin.

Jatkakaa, itse en viitsi :)

Halonen olisi ollut kaadettavissa. Mutta sitä ei nyt tapahdu.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
cobol kirjoitti:
Niinistön kampanja epäonnistui. Parempi kampanja olisi vienyt hänet Halosen edelle, koska Halonen on huono ja kansa haluaisi melkeinpä eroon hänestä. Mutta Niinistön kampanja ei profiloi hänestä presidenttiä.

Olen eri mieltä riippumatta siitä, mika on lopullinen tulos. Uskallan väittää, että liioittelet Niinistön profiloitumisen merkitystä, oli se sitten tämä taikka tuo.

Esittäisin mielummin, että Halosen voittaessa muutamalla prosentilla kaikki on yksinkertaisesti ennallaan, prosenttieroja myöten. Istuvan, virheiltä välttyneen naisdemaripresidentin syrjätyttäminen on lähestulkoon mahdotonta. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole.



Ranger
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
cobol kirjoitti:
Niinistön kampanja epäonnistui. Parempi kampanja olisi vienyt hänet Halosen edelle, koska Halonen on huono ja kansa haluaisi melkeinpä eroon hänestä. Mutta Niinistön kampanja ei profiloi hänestä presidenttiä.

Noh, noh. Kyllä minun silmiini Halosen kampanja on ollut se surkea. Kansako halunnut hänestä eroon, kun 46,3 äänesti ekalla kierroksella ja vielä syksyllä kannatuslukemat olivat Pohjois-Korealaisella tasolla? Lisäksi Halosen viranhoitoa käsittelleet tutkimukset ovat osoittaneet kansan olleen häneen poikkeuksellisen tyytyväisiä.

Halosen huonoutta on paha mennä julistamaan yhtään enempää kuin Saulin huonoutta - tai hyvyyttä. Onko jonkun mielestä Suomessa todella harjoitettu huonoa Ulko-ja turvallisuuspolitiikkaa viimeisen kymmenen vuoden aikana?

Minä olen erittäin pettynyt näiden vaalien sisäpoliittiseen luonteeseen. Käsittääkseni kaikki vaaliohjelmat katsoneena en pysty sanomaan, mikä Sauli Niinistön ulkopoliittinen linja olisi. Halosenkaan linjasta en näiden kampanjoiden perusteella tietäisi, jos siitä ei olisi näyttöjä jo yli vuosikymmenen ajalta.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Seti kirjoitti:
Ei me enää olla sinun kanssa. Me vain nauramme sinun kanssasi.

Siis te ette ole enää minun kanssa, mutta nauratte kanssani?

Miten te voitte nauraa kanssani, jos te ette ole enää kanssani?

Aivan, sunnuntaina te ette taida nauraakaan enää kanssani...

Sillä silloin toivottavasti minä nauran ja te itkette Niinistön karvasta kalkkia...
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
cobol kirjoitti:
Niinistön kampanja epäonnistui. Parempi kampanja olisi vienyt hänet Halosen edelle, koska Halonen on huono ja kansa haluaisi melkeinpä eroon hänestä.

Täältäkin eriävä mielipide. Niinistön "työväen presidentti" oli mainio veto, riippumatta lopputuloksesta. Tässä yhteydessä ongelma on ollut se, mitä sanalla "työväki" on haluttu ymmärrettävän kontra mitä jotkut ovat ymmärtäneet.

Jos Sauli häviää, on tehty kelpo pohjaduuni kuuden vuoden päähän. Minusta sen näkee jo siitä, että Halosen leiri on kusi-sukassa, vaikka Tarde ekan kierroksen jälkeen yrittikin lanseerata, että kannatuksensa oli suurempi, kuin Niinistön ja sen kepulaisen yhteensä.

Millainen Niinistön kampanja Sinusta olisi ollut parempi?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
ranger kirjoitti:
. Istuvan, virheiltä välttyneen naisdemaripresidentin syrjätyttäminen on lähestulkoon mahdotonta. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole.

Pakko sanoa sen verran, että jos porvarienemmistöissä Suomessa ei kyetä olemaan valitsematta kommunistien ja sosialistien tukeamaa sosialistipresidenttiä, niin kyllä jotain vikaa on porvariehdokkaan kampanjassakin. Ei tämä voi olla niin vaikea tajuta.

Senior, ei minun tehtävä ole sanoa, millainen kampanaja olisi ollut parempi. Totean vain, että onnistuneempi.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
cobol kirjoitti:
Taidan poistua. Ei täällä saa järkevää keskustelua. Tuskin olen todennut, että olisin luonut paremman kampanjan. Voin sanoa, että Kuusisto pelaa paskasti. Mutta ei se tarkoita, että pelaisin itse paremmin.

Jatkakaa, itse en viitsi :)

Halonen olisi ollut kaadettavissa. Mutta sitä ei nyt tapahdu.
Olisit loistava poliitikko. Et myönnä koskaan koskaan olleesi väärässä ja käännät omat tappiosi voitoksi. Puhut, kuin paras poliitikko.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
cobol kirjoitti:
Taidan poistua. Ei täällä saa järkevää keskustelua. Tuskin olen todennut, että olisin luonut paremman kampanjan. Voin sanoa, että Kuusisto pelaa paskasti. Mutta ei se tarkoita, että pelaisin itse paremmin.

Jatkakaa, itse en viitsi :)

Halonen olisi ollut kaadettavissa. Mutta sitä ei nyt tapahdu.

Mitä vittua? Ensin haukut kampanjan, jolla on jo noustu lähes tasoihin ennen vaaleja. Ja kun joku arvostelee herra isoherraa, tämä ottaa herneen nenään. Laita sen kampanjan perusperiaatteet näkyviin, jolla Halonen olisi varmasti voitettu.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Oiva kirjoitti:
No varsin kyseenalainen sisällöltään oli ainakin kohta, jossa Niinistö arveli suomalaislasten kasvaneiden mielenterveysongelmien johtuvan kateudesta naapurin lasten leluihin.
Noinhan se ei ihan mennyt. Niinistö siis arveli, että yksi syy nuorten mielenterveysongelmiin on tässä kulutusyhteiskunnassa ja nimenomaan siinä, että jo pienestä pitäen arvot pyörivät tavaran ympärillä. Lapset ja nuoret asettavat itselleen (virheellisesti) paineita ja tavoitteita sen perusteella mitä tavaraa toisella on. Huomenna saadaan sanatarkka vastaus, jos sillä on jotain väliä.

Ei mitään mielenterveystyön ammattilaisen tekstiä, mutta oli siinä hitusen enemmän sisältöä, kuin lainatussa tulkinnassa. Itseasiassa vastauksena parempi, kuin yksikään Halosen vastaus koko ohjelmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
MS kirjoitti:
Olisit loistava poliitikko. Et myönnä koskaan koskaan olleesi väärässä ja käännät omat tappiosi voitoksi. Puhut, kuin paras poliitikko.

OK. Jos saat tuosta tyydytyksen, ole hyvä.

Porvarienemmistöinen Suomi äänestää Halosen ja on pelkästään Niinistön loistavan kampanjan ansiota, että hän pääsee edes lähelle.

Case closed osaltani.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
ranger kirjoitti:
mutta todennäköisyys sille, että Niinistö kiilaa ohi, on tässä vaiheessa todella pieni.

Kyllä. Harmittaa aika vietävästi, että tilastoja käytetään aina niin kovin tarkoitushakuisesti. Esim. nämä 500-1200 henkilön puhelinhaastattelugallupit pitävät sisällään 3-5 prosentin virhemarginaalin MOLEMPIIN suuntiin. Lähes poikkeuksetta marginaali halutaan kuitenkin draaman lisäämiseksi tulkita Niinistön eduksi ja Halosen tappioksi. Noita kannatusprosentteja on enemmänkin syytä ajatella eräänlaisena käytävänä, jonka leveys esim. Halosen kohdalla on vaihdellut koko mittaushistorian ajan jossain 51-60 välillä. Viimeisimpienkin tulosten (YLE 55%) mukaan se voi 95%:n varmuustasolla olla n. 58%.

Jos haluaa hahmottaa Niinistön yllätyksen todennäköisyyttä, siihen riittää se, että Halosen voitto on näiden tutkimusten valossa 95%:n varmuudella "todellinen" eikä mittausvirheen tai sattuman aiheuttamaa harhaa. Yli jäävä 5%:n mahdollisuus jakaantuu sille, että Halosen voitto on vielä suurempi (2,5%) ja sille että se on hyvin pieni, tai että Niinistö voittaa. Eli, joka tapauksessa näiden tutkimusten valossa Niinistön voiton todennäköisyys on luokkaa <2%. Mikä EI tietenkään silti tarkoita, että se olisi mahdotonta.


Kyllä Saulille silti presidentin pesti järjestyy, kuten Ahollekin viime vaalien jälkeen. Jonkin keskikokoisen kansainvälisen firman presidenttinä esimerkiksi. Kun nuo maaseudun ongelmat ovat niin lähellä, niin josko vaikka lannoitefirmaan?
 

Mace

Jäsen
vilperi kirjoitti:
Jos ihminen ei elä vastakkain toisen kanssa, niin silloinhan se elää sen toisen kanssa samalla puolella, mutta eihän ne voi elää samalla puolella, kun ne on toisensa vastakohtia.

Oletko ihan vakavissasi? Eivätkö mielestäsi mies ja nainen, tai vaikkapa rauhallinen ja äkkipikainen ihminen voi elää rinnakkain eli "samalla puolella" vaan heidän täytyy siis mielestäsi elää vastakkain, koska ovat määritelmällisesti toistensa vastakohtia? Mielestäsi siis esimerkiksi avioliitossa elävät ihmiset ovat aina toisiaan "vastaan" eivätkä rinnakkain ja tämä kaikki siis vastakkaisten sukupuolten takia? Uskomatonta, meneekö edes perjantai-illan ja vahvan humalatilan piikkiin? Pelkäänpä, että ei mene. Täytyy myöntää, että monenlaista olen sinulta tässä ketjussa lukenut, mutta kyllä tuo sitaatti menee TOP10-listalle.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
cobol kirjoitti:
Pakko sanoa sen verran, että jos porvarienemmistöissä Suomessa ei kyetä olemaan valitsematta kommunistien ja sosialistien tukeamaa sosialistipresidenttiä, niin kyllä jotain vikaa on porvariehdokkaan kampanjassakin. Ei tämä voi olla niin vaikea tajuta.

Aika kärkevä näkemys, kun ryhdytään puhumaan kommunisteista. Huomataan tässä nyt kuitenkin se, että SDP on suomen suurin puolue ja meillä on kolmatta vuosikymmentä jatkuva traditio SDP:laisesta presidentistä.

Keskustan porvariudestakin voi olla montaa mieltä. Suomenmaan (keskustan äänenkannattaja) pääkirjoitus viime viikon keskiviikkona halusi korostaa, että keskusta ei ole oikealla eikä vasemmalla, vaan se on keskellä.

Sitten, kun meillä on vielä lukuisa joukko liikkuvia äänestäjiä, perinteisestä oikeisto-vasemmisto-linjasta erillinen ja kohtuullisen iso vihreä liike, jonkinlainen äärikonservatiivinen mutaatio Perussuomalaiset ja vielä kuitenkin voimissaan oleva Vasemmistoliittokin, ei olisi tälläkään kertaa lainkaan yllätys, ettei se kaikkein oikeistolaisin ehdokas välttämättä mene läpi. Ei Suomi todellakaan niin oikeistolainen maa ole, että sen itsestäänselvyys pitäisi olla.

Edelleen olen sitä mieltä, että Halosen kampanja on ollut huonompi. Näyttää silti riittävän jatkokauteen, jota ei voisi pitää millään mittarilla ihmeenä. Kaikki muu olisi yllätys.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oiva kirjoitti:
Edelleen olen sitä mieltä, että Halosen kampanja on ollut huonompi.

Oikaisen sen väärän käsitykseksi, että olisin jotenkin todennut Halosen kampanjan onnistuneen. Sitä en ole todennut. Halosen kampanja on ollut nähdäkseni erittäin epäonnistunut. Osin siksikin hän olisi ollut täysin lyötävissä. Suomessa vain 37.50 prosenttia kannattaa sosialisteja (SDP+Vasemmistoliitto).
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
vilperi kirjoitti:
Okei, ei se ehkä ole outo, mutta kuulostaa se jotenkin ympyräpyöreältä ja hauskaltakin: Ovat toisensa vastakohtia, elämättä kuitenkaan vastakkain?

Miten elollinen voi olla toisen elollisen vastakohta, elämättä kuitenkaan vastakkain?

Jos ihminen ei elä vastakkain toisen kanssa, niin silloinhan se elää sen toisen kanssa samalla puolella, mutta eihän ne voi elää samalla puolella, kun ne on toisensa vastakohtia.

Lisään tähän vielä sen, että ymmärrän kyllä mitä Niinistö tällä haki, mutta olisi sen voinut tehdä selvemmin.
Vilperille sen verran, että vastakohta ei ole sama kuin peilikuva. Pieni on ison vastakohta, eivätkä ne silti ole "samalla puolella" saatika sitten "vastatusten". Oikea sana Niinistöltä olisi ehkä ollut "vastustajina" mutta ymmärsin kyllä täysin mitä Sauli tarkoitti. Vaikka koulukeskiarvoni huitelikin yhdeksän tienoilla..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös