flintstone kirjoitti:
Kyllä se on tavallisen suomalaisen työmiehen ja -naisen ns korkea palkka joka ajaa firmoja siirtämään tuotantoa halpamaihin.
Näin. Emme pysty kuitenkaan kilpailemaan halpamaiden kanssa massatuotannossa, joten sellaista vaihtoehtoa on edes turha harkita. Jos työläiset luopuvat oikeuksistaan, se ei koidu heidän itsensä hyväksi, vaan omistajien hyväksi. Työpaikkojaan he eivät perinteisen teollisuuden piirissä oikeuksistaan luopumalla pysty kuitenkaan säilyttämään. Virossa, lähialueellamme, työn kustannukset ovat
ennen kaikkea palkkojen vuoksi vain murto-osa suomalaisista kustannuksista.
Mielestäni pienen kansakunnan elinehto on se, että kaikki mahdollinen potentiaali saadaan käyttöön. Tämä edellyttää tasa-arvoista yhteiskuntaa ja erityisesti korkeaa ja yhteisesti maksettua koulutusta. Tätä tavoitetta edistää toimiva talous, mutta talouden on oltava renki eikä isäntä. Kannattaa muistaa, että pienyrittäjien joukossa on paljon Halosta äänestäviä, koska he eivät koe Niinistön ajavan omaa asiaansa. Globaali rahanvalta ja pienyrittäjyys eivät välttämättä ole sopusuhtainen pari.
Täällä näköjään kammoksutaan massavoimaa. Saa nähdä, kuinka kauan. USAsta lipuvat insinöörien työpaikat mm. halpaan Intiaan. Kuinkakohan kauan usalainen insinööri seuraa kehitystä tekemättä mitään? Olisiko oma napa sittenkin tärkein napa? Käyköhän sittenkin niin, että talouden lainalaisuuksien varaan vannova insinööri alkaa vaatia voimakkaampaa politiikkaa, kun talouden lainalaisuudet uhkaavat omaa etua?
Ihmiset äänestävät vaihtoehtoa, josta he hyötyvät itse eniten. Sopii vain miettiä, mikä vaihtoehto on lopulta on paras. Minä en sitä tiedä, enkä tiedä, tietääkö kukaan muukaan. Kuinka kauan kestää ihminen tiivistyvää työtahtia ja kuinka kauan kestää maapallo leviävää materialismia? Mikä on ihmiselämän merkitys, olla tuottava kone vai elää yhteisönsä keskellä mielekästä elämää? Millainen on tänään syntyvien lasten maailma 40 vuoden päästä?
Tämä ketju on minun mielestäni ihme mesoamista, jossa ei ole analyyttisyydestä ja asioiden monipuolisesta tarkastelusta jälkeäkään. Jonkinlaista uskonnon harjoittamista.