Minä luulin tässä ketjussa keskusteltavan Porvoon ampumavälikohtauksesta, en aseista yleensä.
Minä näen sen hyvinkin selkeänä osaratkaisuna. Suuri osa henkirikoksen tehneistä, on rikoksen uusijoita, kuten Porvoon tapauksessakin. Jos rangaistuksia tiukennetaan tarpeeksi, ei näitä sekopäitä nähdä kadulla läheskään nykyisen verran. Esim:
Ensimmäinen tappo: Minimituomio 15 vuotta.
Toinen tappo: 30 vuotta-elinkautinen.
Ensimmäinen murha:Elinkautinen (armahdusoikeus aikaisintaan 40 vuoden kuluttua)
Toinen murha: Kuolemantuomio
.
Lienee kumminkin luonnollista, että kun tämä rikos toteutettiin aseella ja on ikäänkuin jatkumoa suomessa tapahtuneisiin aseella suoritettuihin tappokekkereihin, keskustelun yksi haara kulkeutuu luonnollisesti pohtimaan, mitä olisi tehtävissä moisen uusiutumisen ehkäisemiseksi?
Yksi tapa on nostaa viittomavälineet pystyyn ja todeta, ettei asialle ole mitään järjellistä tehtävissä. Tähän en minä usko.
Edelleenkään niitä pistooleita ei tavallinen ihminen tässä maassa mihinkään pakottavasti tarvitse ja vähentämällä luvallisten sellaisten määrää radikaalisti, vähennetään luonnollisesti myös niiden luvattomien saatavuuden helppoutta ja vaikka tämä ei yksin kaikkea voi pois karsiakaan, olisi se 2-3 ruumista vähemmän vuodessa sentään edistystä, ainakin minun mielestäni.
Mitä tulee noihin rankaisutoimiin, joita tuossa luetteloit, en usko niiden sinällään estävän ainuttakaan järjetöntä tekoa.
Itse liputan henkirikosten osalta voimakasta psykiatrista puuttumista asioihin ja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, kun äärikäyttäytymistä havaitaan. On kuitenkin tosi, että on olemassa lopullisesti kilahtaneita (uusijat, joita onneksi on määrällisesti hyvin vähän), he eivät mielestäni kuulu varsinaisen vankeinhoitelun piiriin, vaan suljettuun laitokseen loppuelämäkseen.
Minusta tärkeätä olisi myös pyrkiä koulutuksen ja siviiliin pääsyn tukemiseen ihan periaatteellisena toimena jokaisen vankilatuomion saaneen kohdalla.
Saatat tietysti tulkita ajatelmani siksi päänsilittelyksi, mutta uskon sen olevan tehokkaampi tapa tyhmyyksien suitsemiseen, kuin piittaamattomuus ja heitteillejättö. Maailmassa löytyy jopa ihan validia tutkimustietoa rangaistusten kovuuden korreloinnista rikosmääriin ja ne taitavat tukea enempi tätä minun näkemystäni.
Kuolemantuomio ei ole, sori vaan, rangaistus vaan kosto, eikä moinen matalaotsaisuus voi kuulua sivistyneen valtion keinovalikoimaan, eikä se myöskään vaikuta siihen rikollisuuteen vähentävästi, jota on tarkoitus suitsia ja tästä on olemassa vedenpitävää tutkimustietoa, eri asia on uskooko asian vai sivuuttaako tiedon.