Mainos

Polttoaineen hinnannousu

  • 159 229
  • 1 289

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itseä eniten ihmyttää ketjussa se että kun polttoaineen hinta kun on noussut niin pääasiassa ketjussa keskustellaan siitä kuinka pitäisi siirtyä ajamaan sähköautoa tai luopumaan autosta ja siirtyä julkisiin eikä varsinaisesti puhuta itse varsinaisesta ongelmasta eli polttoaineen hinnannoususta ja siihen ratkaisuja, ihan kun autoilijat itse olisi tähän syylisiä.

Niin, kyllä autoilijat (siis me autoilijat) olemme osaltamme syyllisiä polttoaineiden hinnannousuun, vaikkemme tähän akuuteimpaan käänteeseen. Juuri siksi on hyvä etsiä myös muita toimintatapoja. Hinnasta purnaaminen kun on lähinnä jonninjoutavaa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseä eniten ihmyttää ketjussa se että kun polttoaineen hinta kun on noussut niin pääasiassa ketjussa keskustellaan siitä kuinka pitäisi siirtyä ajamaan sähköautoa tai luopumaan autosta ja siirtyä julkisiin eikä varsinaisesti puhuta itse varsinaisesta ongelmasta eli polttoaineen hinnannoususta ja siihen ratkaisuja, ihan kun autoilijat itse olisi tähän syylisiä.
Tähän viimeisimpään nousuun kun ei ole oikein mitään käyttökelpoista ratkaisua, joka alentaisi hintoja nopeasti. Kysy vaikka ekonomisteilta: Ekonomisteilta tyrmäys: Bensan hinnannousuun ei syytä puuttua veroalella – Hurjien hintojen takana markkinoiden normaali toiminta

Kommunistien hellimä ajatus siitä, että maksetaan kansalaisten polttoaineet taikaseinärahalla ei esimerkiksi ole hyvä ajatus.

Paras konsti onkin siis miettiä yksilötasolla voiko sitä kalliin tuotteen käyttöä jotenkin vähentää ja sitä kautta säästää. Ja siihen tueksi on hyvä saada vinkkejä myös boksin ulkopuolelta. Ei sitä kannata ottaa hyökkäyksenä omaa elämäntapaa vastaan. Maailma muuttuu ja joskus kannattaa pohtia onko omassa toiminnassa jotain, mitä voi muuttaa.

Mä olen nyt tänä kesänä esimerkiksi polkenut sähköpyörällä töihin pari kertaa viikossa. Vielä pari vuotta sitten pidin täysin mahdottomana ajatuksena, että aamu-unisena voisin pyöräillä aikaisin aamulla työmatkaa. Enpä ollut pari vuotta sitten kokeillut sähköpyörääkään. Hyvin toimii itselläni.

Ja pakko tähän kai herkkänahkaisille on laittaa disclaimer: En yritä väittää, että polkupyöräily on ratkaisu kaikille, ei varmasti edes suurimmalle osalle. Joillekin se ehkä on. Eikä tarvitse polkea joka päivä. Yksi kerta viikossa työmatkoja säästää noin 20% viisipäiväisen työviikon pensakuluja. Kaksi kertaa säästää noin 40%. Ja siinä sivussa kuntokin kasvaa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eivät tietenkään kaikki, mutta moni ei esimerkiksi Helsingissä saa lapsia lähipäiväkotiin. Ei välttämättä edes kaikkia samaan.

Meillä oli viime syksynä juuri tuollainen tilanne, nuorimmainen joutui eri päiväkotiin muiden kanssa. Noin neljä kuukautta sitä ajelua kesti, ennen kuin saatiin kaikki samaan paikkaan ja olihan se ajanjakso täyttä helvettiä. Itse kun olin vientivuorossa, niin vein lapset lähes aina perhesähköpyörällä, joskus kuitenkin laiskotti ja mentiin autolla. Ensin ajettiin lähempänä olevaan päiväkotiin ja sieltä sitten nuorimmaisen noin viiden kilometrin päässä olevaan yksikköön ja välillä piti tietenkin raahata pikkumiestä mukana, kun kävi isommat saattelemassa päiväkodin sisälle. (Jos koronasta jotain hyötyä on ollut, niin se ainakin että lapset pystyi jättämään ovelle ilman, että vanhemman piti heitä riisua, se nopeutti meidän aamuja tosi paljon, mutta toi tietysti päiväkodin työntekijöille paljon lisähommia.) Ajoin perhepyörällä sen jälkeen kotiin, hyppäsin oman pyörän satulaan ja siitä sitten kauhealla kiireellä juna-asemalle ja junalla töihin. Tuon haku- ja vientiruljanssin jälkeen oli raskaan työpäivän jälkeen niin poikki, ettei olisi ollut mitään mahdollisuuksia miettiä illalla vielä jotain ekstratoimintaa, onneksi lapset ovat vielä niin pieniä, ettei arki-iltoina ollut mitään isompia harrastusjuttuja. Kun saatiin lapset samaan paikkaan hoitoon, niin päiväkotireissut lyhenivät ajallisesti kolmasosaan tuosta syksyn kaaoksesta ja energiaa jäi vähän iltatoimillekin. Autottomana homma siis onnistui periaatteessa syksylläkin, mutta tuo kaksi eri päiväkotia oli kyllä liian kova pala ainakin allekirjoittaneelle.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Juhannukseksi ei polttoaineenhinta pompsahtanut normaaliin tapaansa, vaan ainakin Tampereessa oli halvempaa melkeinpä 20 senttiä kun tiistaina, jolloin ollut kaiketi hinta alhaisimmillaan.
Silloin tankkini täytin reissun varalta. No oisinhan voinut toki pyöräilläkkin, mutta huomenna oisin perillä ja tiistaina töitä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Eli 50 % lisää hintaa. Nousu 1,6e -> 2,4e on myös tuo sama 50 %. Hyvim seuraa bensan hinta raakaöljyn hintaa.

Varmaan joku siellä välistäkin vetää, mutta onhan näitä eri toimijoitakin bensamarkkinoilla, joten pitäisi sitä kilpailuakin syntyä jos on syntyäkseen.
Pakkohan toimitusketjussa on välistäveto lisääntyä, kun raaka-aineen hinnan nousun jälkeen jalostuskustannukset ovat myös nousseet saman 50%. Tuskin ne jalostuskustannukset laskevat samassa suhteessa öljyn hinnan esimerkiksi laskiessa.

Sinällään ihmettelen, miten öljyn hinnan ollessa samoilla lukemilla nykyisen hinna kanssa vuosina 2008-2009, bensan hinta oli kuitenkin sen reilun euron verran alempi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin, olla Euroopan ykkösiä. Eipä tässä jää tavalliselle pulliaiselle muuta keinoa kuin vähentää ajoja. Kun kilometrejä tulee alle 15tkm/vuosi, niin ajan ne tuolla vanhalla neljän tonnin arvoisella autolla.

 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
No niin, olla Euroopan ykkösiä. Eipä tässä jää tavalliselle pulliaiselle muuta keinoa kuin vähentää ajoja. Kun kilometrejä tulee alle 15tkm/vuosi, niin ajan ne tuolla vanhalla neljän tonnin arvoisella autolla.

Ei sentään Euroopa ykkösiä, vaan Euroopan unionin ykkösiä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No niin, olla Euroopan ykkösiä. Eipä tässä jää tavalliselle pulliaiselle muuta keinoa kuin vähentää ajoja. Kun kilometrejä tulee alle 15tkm/vuosi, niin ajan ne tuolla vanhalla neljän tonnin arvoisella autolla.


Se on kummallista ettei täällä ole poliitikoilla minkäänlaista reagointia niinkuin muualla Euroopassa. Onneksi ollaan ilmastokunnianhimossakin ykkösiä, se lämmittää mieltä tankilla. Maailma pelastuu. VMP!
 

Pluton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Venäjä<=ei lue Putin, Ukrainan sota, Ässät
Voi olla että ketjussa jo käsitelty. Mutta onko tiedossa syy, miksi polttoaineveroa ei voida vaikka tilapäisesti laskea? Kun se aineen hinta on noussut jotain 50 pinnaa, niin eikös verotulot saman? Kuten kaikissa muissakin materiaaleissa. Vai kerätäänkö tässä hissun kissun Marinin koronavippejä takaisinmaksuun?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi olla että ketjussa jo käsitelty. Mutta onko tiedossa syy, miksi polttoaineveroa ei voida vaikka tilapäisesti laskea? Kun se aineen hinta on noussut jotain 50 pinnaa, niin eikös verotulot saman? Kuten kaikissa muissakin materiaaleissa. Vai kerätäänkö tässä hissun kissun Marinin koronavippejä takaisinmaksuun?
Polttoainevero on kiinteä summa per litra. Sen tuotto ei nouse vaikka bensan hinta nousee.

ALV taasen on suhteellinen, sen määrä nousee ja laskee bensan hinnan mukana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Pluton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Venäjä<=ei lue Putin, Ukrainan sota, Ässät
Polttoainevero on kiinteä summa per litra. Sen tuotto ei nouse vaikka bensan hinta nousee.

ALV taasen on suhteellinen, sen määrä nousee ja laskee bensan hinnan mukana.
Ok. Eli verotulot kasvaa nyt muista tuotteista, ei polttoaineesta. Periaatteessa perustallaajalle sama mistä se säästö tulee, jostain voisi silti verotusta keventää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ok. Eli verotulot kasvaa nyt muista tuotteista, ei polttoaineesta. Periaatteessa perustallaajalle sama mistä se säästö tulee, jostain voisi silti verotusta keventää.
Bensastakin maksetaan ALV, eli kasvaa se bensastakin.
 

molari

Jäsen
Olisi mielenkiintoista, jos olisi tilasto, miten muissa EU- ja vast. maissa polttoaineenhinta on noussut Ukrainan sodan aikana. Kylmää kyytiä tulee kyyti olemaan taloudessa, etenkin esim. kotimaan matkailualalla, joka pitkälti perustuu siihen, että "autolla (tai veneellä) mennään". Juuri, kun koronasta on selvitty, tulee kolmas "shokki". Kohta 30 vuotta ollut mökki erittäin vilkkaan veneväylän varressa Länsi-Uudellamaalla ja tämä on ollut hiljaisin, vaikka säät mitä parhaimmat, koronarajoitukset ohi, jne.

Ylempänä kirjoitettiin, että asuinpaikan voi valita niin, että työ, koulut, kaupat, vast. ovat lähellä tai joukkoliikenne toimii. Teoriassa kyllä, mutta jossain vaiheessa joku asia yhtälössä muuttuu, lasten tai omat harrastukset ovat paikassa, jonne ei ole julkista liikennettä, eikä kävellen/pyörällä pääse.

Ja vaikka ketju käsittelee polttoaineen hinnannousua, myös sähkön hinta on lyhyessä ajassa moninkertaistunut, samoin elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet yli 10 %:a, myrkkyä (keskiluokan) ostovoimalle, jos ja kun käytettävissä olevat varat kuluvat perustarpeisiin, kun se (keskiluokan) ostovoima ei aiemminkaan ole ollut kaksinen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kylmää kyytiä tulee kyyti olemaan taloudessa, etenkin esim. kotimaan matkailualalla, joka pitkälti perustuu siihen, että "autolla (tai veneellä) mennään". Juuri, kun koronasta on selvitty, tulee kolmas "shokki". Kohta 30 vuotta ollut mökki erittäin vilkkaan veneväylän varressa Länsi-Uudellamaalla ja tämä on ollut hiljaisin, vaikka säät mitä parhaimmat, koronarajoitukset ohi, jne.
Kotimaan matkailusta on kyllä näin bensan hinnasta huolestuneenkin sanottava, että se on muutenkin ihan vitun kallista ja varsinkin kun Putin lopetti koronan, niin tällä hetkellä kaipuu ulkomaille oletettavasti purkautuu lento- ja laivamatkailuna. Hesa-Vantaalla oli toukokuussa ennätyslukemat.

Paljon järkevämpää ja parempaa vastinetta rahalle lähteä automatkalle vaikkapa suoraan Tallinnaan, josta saa viinat, tupakit, kosmetiikka, ruoka to name a few ihan hieman edukkaammin ja majoitus on muuta toista verrattuna Suomen vastaaviin samalla rahalla.

Kelit ovat toki hankalat ja sesongit lyhyitä, mutta voisivat ne kotimaan matkailuyrittäjät vähän sitä hinnoitteluaankin katsoa. Ikävä tosiasia kun on, että vaikka bensa olisi euron litra, kilpailevat ne suoraan ulkomaiden kanssa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Paljon järkevämpää ja parempaa vastinetta rahalle lähteä automatkalle vaikkapa suoraan Tallinnaan, josta saa viinat, tupakit, kosmetiikka, ruoka to name a few ihan hieman edukkaammin ja majoitus on muuta toista verrattuna Suomen vastaaviin samalla rahalla.

Viron palkkatasolla palvelusektori, ml. majoitus on aika paljon helpompaa rakentaa kustannuksiltaan matalaksi. Jopa niin, että katteet lienevät kovempia kuin meillä. Ei sille meillä oikein mitään voida, vaikka jättäisi päihteet pois listalta. Virolla on toki joitain huomattavan edullisia (kesä)luonnonoloihin liittyviä asioita matkailussaan, eihän meillä ole vastaavalla lämpöolosuhteella ja palveluinfralla verrattavaa rantaa kuin Pärnun. Ei Yyteri eikä mikään Aurinkolahti pärjää, vaikka hienoja ovat.

Kosmetiikka ja yleisesti tuontiin perustuvat kulutushyödykkeet eivät tosin taida Virossa juuri edullisempia olla, ruoka vielä hieman. Suhteessa paikalliseen ostovoimaan kaikki on siellä valtavasti kalliimpaa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Vienti, elintarvikkeet ja kaikki kallistuvat. Suomen matkailullekin tämä on helvetin huonoa mut polttoaineiden hinnat korkeat. Mutta pakkohan se on kärsiä ja maksaa, mielummin maksan enemmän kuin rahat valuisi nyt naapuriin.

Aivan oikein.

Ja sitten tässä on sekin puoli jota ei ainakaan ihan kaikki tule ajatelleeksi. Eli esim. minä tankaan veneen tankit ~ 105€ jossa hinnan nousu on luokkaa 35€, siihen mennyt raha jää käyttämättä vaikka torimyyjän mansikoihin tai vaapun valmistajan tuotteisiin.
Itse en varsinaisesti kärsi tästä, mutta se toisen palvelun tarjoaja kärsii. Moni, kuten minäkin, jättää polttoaineesta ja sen kulutuksesta tinkimättä, mutta jättää sen kulutetun rahan käyttämättä jonnekin muualle.

Nämä ovat omia valintoja ja kuten tuossa edellä esimerkissä käy ilmi, niin kalastan jatkossakin kun olen tottunut keskimäärin 2-3 kertaa viikossa syömään tuoretta järvikalaa niin syön jatkossakin.
Kalan hinta taitaa olla kovimmin kasvaneita. Siihen toki vaikuttaa muutamat muutkin asiat, mutta isosti myös polttoaineet.

Saa nähdä paljon ensi kuun alussa aleneva jakeluvelvoite näkyy pumpuilla. Ainakin se näkyi yhdessä yössä toiseen suuntaan velvoitteen kasvaessa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Paljon järkevämpää ja parempaa vastinetta rahalle lähteä automatkalle vaikkapa suoraan Tallinnaan, josta saa viinat, tupakit, kosmetiikka, ruoka to name a few ihan hieman edukkaammin ja majoitus on muuta toista verrattuna Suomen vastaaviin samalla rahalla.

Vähän offtopicia mutta esim. Sokoshotellien kesähinnat ovat ihan poskettomia. Joku peruskoppi maksaa "-25% kesäalennuksen kanssa" 170e/yö, samaan rahaan saa 2 yötä Tallinnassa viiden tähden Swisshotellissa
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vähän offtopicia mutta esim. Sokoshotellien kesähinnat ovat ihan poskettomia. Joku peruskoppi maksaa "-25% kesäalennuksen kanssa" 170e/yö, samaan rahaan saa 2 yötä Tallinnassa viiden tähden Swisshotellissa

Onko Tallinnan Swissotel pudottanut hintoja? Aiemmin oli fixed price 120 euroa yö se edullisin ilman aamiaista.

S-hotelleissa, kuten muissakin toki riippuu kovasti varaustilanteesta. Kesäviikonloput ovat kaupungeissa tapahtumien täyttämiä varsinkin tänä kesänä, joten ne nostavat hintoja. Onhan tuolla sitten ihan muutakin hintatasoa tarjolla.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Onko Tallinnan Swissotel pudottanut hintoja? Aiemmin oli fixed price 120 euroa yö se edullisin ilman aamiaista.

En ole nyt katsonut, viime kesänä tuttu oli siellä 2 yötä ja 180e/huone. Olisi kyllä maininnut jos aamiainen olisi puuttunut

En ole itse käynyt, mutta jäi vain tuo hinta mieleen 5* hotellista. Neljän tähden Tallink ja Nordic ovat myös hyviä edullisia vaihtoehtoja
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän offtopicia mutta esim. Sokoshotellien kesähinnat ovat ihan poskettomia. Joku peruskoppi maksaa "-25% kesäalennuksen kanssa" 170e/yö, samaan rahaan saa 2 yötä Tallinnassa viiden tähden Swisshotellissa
160 euroa yö kv. festareiden aikaan Sokos-hotellissa, mielestäni ihan ymmärrettävää. Palkitussa B&B-raflassa sviittiyö 135 euroa pohjoisessa. Niin, ja sitten on paljon niitä halvempia vaihtoehtoja joka kylässä. Kotimaassa on erittäin helppoa majoittua muutoinkin kuin hotelleissa, ja mielestäni usein hauskempaakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös