Miksi ihmeessä lapsiperheet rajautuisivat kategorisesti ulos? Ilmeisesti kaupunkiseuduilla asuu virtuaalisia lapsiperheitä.
Kyllä varmaan lapsiperheiden voidaan sanoa rajautuvan ulos. On suurinpiirtein yhtä tarkka rajaus kuin itse tekemäsi ”Erittäin usein jopa se taksi olisi edullisempi kuin auton omistaminen.” Kuinka määritetään erittäin usein? 80% tapauksista vai kenties 90%? Toki kaupungeissa asuu lapsiperheitä, mutta heillä on myös yleensä auto käytössä. Varsinkin, jos lapset ovat siinä iässä, että jo harrastavat jotain ja kuitenkaan julkisilla sukkulointi yksinään ei ole vielä vaihtoehto. Voit vaikka DAF miettiä onko sinulla lapsia ja kuinka elämä sujuu/sujuisi ilman autoa (ei tarvitse vastata).
Olet ehdottoman oikeassa, että lapsettomista suurin osa ihmisistä pärjäisi ilman autoa sekä tulisi halvemmaksi vaikka ainut julkinen mitä käyttää olisikin taksi.
Palaan vielä tuohon lapsiperheeseen ilman autoa.. itse tätä pitkään mietin muutama vuosi sitten ja yritin myydä (vihreälle) vaimolleni, mutta hän ei kuitenkaan lämmennyt idealle. Itselläni motiivi ei ehkä ollut niinkään ekologinen vaan enemmänkin ekonominen.
Tilanne oli seuraava: Kumpikaan ei tarvinnut autoa työmatkoihin (etätyöt & lyhyt työmatka) vaan sitä tarvittiin lähinnä lasten päiväkotiin/harrastuksiin kuskaamiseen, ”automarkettiin” ja satunnaisiin pidempiin työmatkoihini. Työmatkojakin oli sen verran harvoin, että appivanhemmilta olisi saanut autoa niitä varten lainaan. Lapset oli tässä vaiheessa 5- & 7-vuotiaat. Lopulta sovittiin, että kokeillaan kuukauden ajan tätä niin ettei autolla ajeta ollenkaan vaan selviydytään ilman ja keskustellaan sen jälkeen myydäänkö auto. No koskaan tätä keskustelua ei kuitenkaan käyty..
Ensinnäkin päiväkotiin matkaaminen. Vaikka matkaa oli alle 2km, niin joka aamu vaati paljon enemmän aikaa pukea kunnolla ja lähteä 5-vuotiaan kanssa kävellen/pulkalla. Toisena harrastukset. Niitä ei ollut edes paljoa vielä, toisella kerta viikkoon ja toisella kaksi kertaa. Pariin niistä pääsi taas alle 2km kävelyllä, mutta yhteen piti matkata bussilla. Kumpikin tapauksista söi päivistä reilut tunnit pois lisää. Kolmanneksi huomaaminen miten älyttömän paljon kalliimpaa on lähikaupassa kuin Prismassa. Normaalisti kun sieltä haki vain leipää tms. pientä, niin ei ajatellut, mutta kun sieltä haki kaiken, niin viikossa ruokalasku nousi kymppejä.
Neljän viikon jälkeen kysyin: ”Kun puhuin kuukaudesta, niin ymmärsitkö sen neljänä viikkona vai 31 päivänä?” Kuulemma neljänä viikkona. Sen jälkeen ei muuta keskustelua aiheesta ole käyty ja edelleen on auto.
Nykyään vanhempi lapsista osaisi mennä itse treeneihin ja kesäisin se sujuukin pyöräillen. Talvella treenit on sitten kauempana ja vaatisi molempiin suuntiin yhden bussin vaihdon ja näin tunnin treenit kestäisivät matkoineen ainakin 2,5h, mutta jos käy huonompi tuuri aikataulujen kanssa, niin noin 3h. Itsellä on enempi pitkiä työmatkoja, niin myös oma auto on kätevä ettei tarvitse vuokrata/lainata töiden vuoksi. Vaihtoehtoina työmatkojen tekemiseen on nykyisten oman auton (km-korvaus) lisäksi työsuhdeauto, mutta se ei kannata mitenkään taloudellisesti, kun tulee sen verran vähän omaa ajoa tai sitten firma hommaisi pakun (ilmeisesti joku verotuksellinen syy?) ja se pitäisi hakea tarvittaessa töistä. Oikein sekään ei tunni hyvältä, niin mennään omalla autolla ja siirrytään sähköön kun autonvaihto on seuraavan kerran ajankohtainen.