Mainos

Polttoaineen hinnannousu

  • 161 371
  • 1 298

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ihan varmasti esim Helsingiin keskustassa asuvan on järkevämpi olla ilman autoa. Silti esim minun työpaikalle pääsisi ehkä kaksi työkaveria minun lisäkseni ilman autoa, koska työmatka pitkä, vuorotyö ja julkiset kulkee muutaman kerran päivässä 7km päähän.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Maaseudulla on myös edelleen vallalla kulttuuri, että autolla mennään joka paikkaan, kokevatko sitten jotenkin nolona asiana esim. polkupyörällä ajon? Tähän kaipaan kyllä muutosta, tultiin juuri takaisin Helsinkiin vanhempieni luota, ja vaikka kunnan keskustaan on äärettömän helppo mennä joko kävellen tai polkupyörällä, käytännössä kaikki kuitenkin kulkevat autolla myös kilometrin parin kilometrin pikkusiirtymät. Tämä on kyllä omituista varsinkin näin kesäaikaan, kyllähän se luontokin tulee pyörällä ajettaessa ihan eri tavalla lähelle.
Tämä taitaa olla enemmän myytti. Kyllä täällä ainakin porukka käy paljon pyörällä töissä kelien suosiessa 20 kilometrin matkoja suuntaansa. Samoin kuin "huviajeluja" kylälle tai kauppaan. Itsekin olen nyt pidemmällä huviajelulla, toki tähän vaikuttaa se, että tällä hetkellä autolla ajaminen olisi vastoin lakia.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Täällä puhuttiin suurimasta osasta. Tällaisia väitteitä esitettäessä olisi varmaan ihan hyvä määritellä, että minkälaisia ihmisryhmiä tämä "suurin osa" koskee. No, nyt on saatu jo lapsiperheet ja jatkuvan julkisen liikenteen ulkopuolella olevat rajattua pois. Mites sitten mökkiläiset? Ei se auton vuokraaminenkaan koko kesäkaudeksi niin edullista ole.

Lopputulema kuitenkin on, että esitetty väite on paskaa.
Lisäksi olet tietysti automaattisesti paatunut bensalenkkari jos kehtaat esitettyä väitettä epäillä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä taitaa olla enemmän myytti. Kyllä täällä ainakin porukka käy paljon pyörällä töissä kelien suosiessa 20 kilometrin matkoja suuntaansa. Samoin kuin "huviajeluja" kylälle tai kauppaan. Itsekin olen nyt pidemmällä huviajelulla, toki tähän vaikuttaa se, että tällä hetkellä autolla ajaminen olisi vastoin lakia.

Joo voi olla, että oma otanta on liian pieni johtopäätöksien tekemiseen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tarvitse tulla kuin tänne läntiselle Uudellemaalle, ja löytyy kolkkia, jonne ei julkiset yllä. Arkea ajatellen auto on ehdoton, kaksikin, jos sujuvuutta käytännössä mietitään, koska matkaa kaupoille ja bussiasemalle on 9 km, harrastukseen 20 km. Täällä pussin perällä ei olisi mahdollista asua ilman autoa.
Nää on näitä valintoja, joihin jokainen voi vaikuttaa. Tee asialle jotain ja asu bussipysäkillä tai kaupan takana.

Olispa mun tarpeeseen sopiva sähköajoneuvo johon mulla on varaa. Ja sähkön hintakin kolminkertaistuu kuun vaihteessa, kun määräaikainen katkeaa. Prkl. 2000 € /vuosi pikaisesti laskettuna tulee lisää maksettavaa. Ja auton kun tankkaat, niin holahtaa 170 €/kerta, vaikkei edes valo pala.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täällä puhuttiin suurimasta osasta. Tällaisia väitteitä esitettäessä olisi varmaan ihan hyvä määritellä, että minkälaisia ihmisryhmiä tämä "suurin osa" koskee. No, nyt on saatu jo lapsiperheet ja jatkuvan julkisen liikenteen ulkopuolella olevat rajattua pois. Mites sitten mökkiläiset? Ei se auton vuokraaminenkaan koko kesäkaudeksi niin edullista ole.

Lopputulema kuitenkin on, että esitetty väite on paskaa.

Miksi ihmeessä lapsiperheet rajautuisivat kategorisesti ulos? Ilmeisesti kaupunkiseuduilla asuu virtuaalisia lapsiperheitä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Miksi ihmeessä lapsiperheet rajautuisivat kategorisesti ulos? Ilmeisesti kaupunkiseuduilla asuu virtuaalisia lapsiperheitä.
Kyllä varmaan lapsiperheiden voidaan sanoa rajautuvan ulos. On suurinpiirtein yhtä tarkka rajaus kuin itse tekemäsi ”Erittäin usein jopa se taksi olisi edullisempi kuin auton omistaminen.” Kuinka määritetään erittäin usein? 80% tapauksista vai kenties 90%? Toki kaupungeissa asuu lapsiperheitä, mutta heillä on myös yleensä auto käytössä. Varsinkin, jos lapset ovat siinä iässä, että jo harrastavat jotain ja kuitenkaan julkisilla sukkulointi yksinään ei ole vielä vaihtoehto. Voit vaikka DAF miettiä onko sinulla lapsia ja kuinka elämä sujuu/sujuisi ilman autoa (ei tarvitse vastata).

Olet ehdottoman oikeassa, että lapsettomista suurin osa ihmisistä pärjäisi ilman autoa sekä tulisi halvemmaksi vaikka ainut julkinen mitä käyttää olisikin taksi.

Palaan vielä tuohon lapsiperheeseen ilman autoa.. itse tätä pitkään mietin muutama vuosi sitten ja yritin myydä (vihreälle) vaimolleni, mutta hän ei kuitenkaan lämmennyt idealle. Itselläni motiivi ei ehkä ollut niinkään ekologinen vaan enemmänkin ekonominen.

Tilanne oli seuraava: Kumpikaan ei tarvinnut autoa työmatkoihin (etätyöt & lyhyt työmatka) vaan sitä tarvittiin lähinnä lasten päiväkotiin/harrastuksiin kuskaamiseen, ”automarkettiin” ja satunnaisiin pidempiin työmatkoihini. Työmatkojakin oli sen verran harvoin, että appivanhemmilta olisi saanut autoa niitä varten lainaan. Lapset oli tässä vaiheessa 5- & 7-vuotiaat. Lopulta sovittiin, että kokeillaan kuukauden ajan tätä niin ettei autolla ajeta ollenkaan vaan selviydytään ilman ja keskustellaan sen jälkeen myydäänkö auto. No koskaan tätä keskustelua ei kuitenkaan käyty..

Ensinnäkin päiväkotiin matkaaminen. Vaikka matkaa oli alle 2km, niin joka aamu vaati paljon enemmän aikaa pukea kunnolla ja lähteä 5-vuotiaan kanssa kävellen/pulkalla. Toisena harrastukset. Niitä ei ollut edes paljoa vielä, toisella kerta viikkoon ja toisella kaksi kertaa. Pariin niistä pääsi taas alle 2km kävelyllä, mutta yhteen piti matkata bussilla. Kumpikin tapauksista söi päivistä reilut tunnit pois lisää. Kolmanneksi huomaaminen miten älyttömän paljon kalliimpaa on lähikaupassa kuin Prismassa. Normaalisti kun sieltä haki vain leipää tms. pientä, niin ei ajatellut, mutta kun sieltä haki kaiken, niin viikossa ruokalasku nousi kymppejä.

Neljän viikon jälkeen kysyin: ”Kun puhuin kuukaudesta, niin ymmärsitkö sen neljänä viikkona vai 31 päivänä?” Kuulemma neljänä viikkona. Sen jälkeen ei muuta keskustelua aiheesta ole käyty ja edelleen on auto.

Nykyään vanhempi lapsista osaisi mennä itse treeneihin ja kesäisin se sujuukin pyöräillen. Talvella treenit on sitten kauempana ja vaatisi molempiin suuntiin yhden bussin vaihdon ja näin tunnin treenit kestäisivät matkoineen ainakin 2,5h, mutta jos käy huonompi tuuri aikataulujen kanssa, niin noin 3h. Itsellä on enempi pitkiä työmatkoja, niin myös oma auto on kätevä ettei tarvitse vuokrata/lainata töiden vuoksi. Vaihtoehtoina työmatkojen tekemiseen on nykyisten oman auton (km-korvaus) lisäksi työsuhdeauto, mutta se ei kannata mitenkään taloudellisesti, kun tulee sen verran vähän omaa ajoa tai sitten firma hommaisi pakun (ilmeisesti joku verotuksellinen syy?) ja se pitäisi hakea tarvittaessa töistä. Oikein sekään ei tunni hyvältä, niin mennään omalla autolla ja siirrytään sähköön kun autonvaihto on seuraavan kerran ajankohtainen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@AnFa juurihan tuossa selitit miksi mukavuussyistä teillä on auto. Jos taas siihen ei taloudellisesti olisi varaa niin pärjäisitte näköjään ilman, toki siinä pohtii lasten harrastuksia varmaan uudelleen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
@AnFa juurihan tuossa selitit miksi mukavuussyistä teillä on auto. Jos taas siihen ei taloudellisesti olisi varaa niin pärjäisitte näköjään ilman, toki siinä pohtii lasten harrastuksia varmaan uudelleen.
Kyllä. Mielestäni en väittänyt ettei siihen olisi varaa? Toki on varaa hyvinkin. Eri asia on sitten se onko se taloudellisesti järkevää pitää autoa. Voi tulla uutena, mutta kaikki ei polta koko varallisuuttaan ihan vain koska voi. Varmaan jos siihen ei olisi oikeasti varaa, niin pärjättäisiin ilman.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä. Mielestäni en väittänyt ettei siihen olisi varaa? Toki on varaa hyvinkin. Eri asia on sitten se onko se taloudellisesti järkevää pitää autoa. Voi tulla uutena, mutta kaikki ei polta koko varallisuuttaan ihan vain koska voi. Varmaan jos siihen ei olisi oikeasti varaa, niin pärjättäisiin ilman.

Niin ymmärtääkseni siitä tää ”vääntö” alunperin lähti. Ei täällä kukaan yritä selittää, että ilman autoa olisi mukava elää edes pk-seudulla.

Mistä sä ton varallisuuden tähän repäisit? Ja kuka polttaa varallisuutensa?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kyllä. Mielestäni en väittänyt ettei siihen olisi varaa? Toki on varaa hyvinkin. Eri asia on sitten se onko se taloudellisesti järkevää pitää autoa. Voi tulla uutena, mutta kaikki ei polta koko varallisuuttaan ihan vain koska voi. Varmaan jos siihen ei olisi oikeasti varaa, niin pärjättäisiin ilman.

Niin. Selviäisihän sitä varmaan 30km työmatkastakin vaikka jalan. Ehtisi vielä kotona käydä nukkumassa. Jos enemmän haluaa nukkua, niin voi juosta. Ohme mukavuustekijöiden vaatijat.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin ymmärtääkseni siitä tää ”vääntö” alunperin lähti. Ei täällä kukaan yritä selittää, että ilman autoa olisi mukava elää edes pk-seudulla.

Mistä sä ton varallisuuden tähän repäisit? Ja kuka polttaa varallisuutensa?
Tästä lauseestasi: ”Jos taas siihen ei taloudellisesti olisi varaa niin pärjäisitte näköjään ilman”

En minäkään yritä selittää olisiko se mukavaa vai ei. Se onko se taloudellisesti järkevää on eri asia. Jos punnitaan mukavuutta, järkevyyttä ja taloudellisuutta samassa asiayhteydessä, niin saadaan ehkä hieman syvempi näkemys asiaan?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voit vaikka DAF miettiä onko sinulla lapsia ja kuinka elämä sujuu/sujuisi ilman autoa (ei tarvitse vastata).

Vastaan silti. On useampi, harrastavat paljon ja sujuisi. Puhtaasti mukavuussyistä on auto, toki varallisuus antaa myös sen mahdollisuuden.

Pelkästään ystäväpiirissä on eri puolilla maata ja myös muissa maissa kaksinumeroinen määrä autottomia lapsiperheitä, joiden elämä onnistuu ainakin päällisin puolin oikein hyvin. Tuskin ovat maan ainoat. Anekdotaalisuus on silti hieman heikkoa, kun lähtökohta oli enemmän makrotaloudellinen.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pelkästään ystäväpiirissä on eri puolilla maata ja myös muissa maissa kaksinumeroinen määrä autottomia lapsiperheitä, joiden elämä onnistuu ainakin päällisin puolin oikein hyvin.
Okei, uskotaan et onnistuu. On kyllä paljon autottomia, täytyy sanoa. Voisiko olla, että tässä on aatteellisuutta taustalla?

Itsellä varmaan aika paljon pienempi ystäväpiiri, kun en saa laskettua edes toistakymmentä ystäviksi luokittelemaani perhettä. Joka tapauksessa vaikka koitan miettiä ystävien lisäksi myös kaverit, tutut, sukulaiset ja muut tietämäni lapsiperheet, niin en pysty muistamaan/tietämään kuin kaksi autotonta perhettä. Toinen on yh ja varmaankin taloudellisesti autoton. Toinen perhe taas asuu ihan keskustassa ja on alle 3-vuotiaita lapsia. Voi toki olla että elän jonkinlaisessa ”auto-kuplassa”.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin. Selviäisihän sitä varmaan 30km työmatkastakin vaikka jalan. Ehtisi vielä kotona käydä nukkumassa. Jos enemmän haluaa nukkua, niin voi juosta. Ohme mukavuustekijöiden vaatijat.
30km työmatka on lähes aina valinta. Ei toki aina, mutta yleensä on joko päätetty muuttaa kauemmaksi tai mennä töihin kauemmaksi. Ei oikeastaan tule muuta mieleen kuin työpaikka muuttaa kesken työsuhteen eri paikkaan (kauemmaksi) tai esimerkiksi rakennusalan ihmiset joiden työkohteet vaihtelevat paikasta toiseen. Olisiko muitakin tapauksia ”pakon sanelemasta” 30km työmatkasta?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
30km työmatka on lähes aina valinta. Ei toki aina, mutta yleensä on joko päätetty muuttaa kauemmaksi tai mennä töihin kauemmaksi. Ei oikeastaan tule muuta mieleen kuin työpaikka muuttaa kesken työsuhteen eri paikkaan (kauemmaksi) tai esimerkiksi rakennusalan ihmiset joiden työkohteet vaihtelevat paikasta toiseen. Olisiko muitakin tapauksia ”pakon sanelemasta” 30km työmatkasta?
Jos vaikkapa oman ja puolison työpaikkojen välimatka on 60 km?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
30km työmatka on lähes aina valinta. Ei toki aina, mutta yleensä on joko päätetty muuttaa kauemmaksi tai mennä töihin kauemmaksi. Ei oikeastaan tule muuta mieleen kuin työpaikka muuttaa kesken työsuhteen eri paikkaan (kauemmaksi) tai esimerkiksi rakennusalan ihmiset joiden työkohteet vaihtelevat paikasta toiseen. Olisiko muitakin tapauksia ”pakon sanelemasta” 30km työmatkasta?

Jos caikka työttömyysen jälkeen tarjottu työpaikka sattuu sijaitsemaan siellä? Vai pitäisikö siinä alkaa työttömäksi. Vaimon työpaikan sijainti. Lasten tai omat harrastukset ja koulut. Mitä näitä nyt on. Toki ne on valintoja. Muuttaa työpaikan viereen itsemurhayksiöön ja toivoo että Alepa on vieressä. Harrastukseksi keksii vaikka pornoaddiktion ja vetää sitten lapaan muun ajan. Kyllä hienosti selvii ilman autoa.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos vaikkapa oman ja puolison työpaikkojen välimatka on 60 km?
Tarkoitatko, että sen vuoksi on muutettu puoliväliin? Toki tämäkin mahdollista, tuskin hirveän yleistä kuitenkaan? Jos tällainen tilanne, niin (ainakin toivoisi että) jomman kumman työnantajan kanssa voi olla neuvoteltavissa jotain joustoja. Tiedän menneisyydestä ettei joustojen neuvottelut ole mitenkään itsestään selvyys, mutta jos tuollaiseen limboon on ajautunut, niin ei varmaan työpaikan vaihtokaan ole huono idea?
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos caikka työttömyysen jälkeen tarjottu työpaikka sattuu sijaitsemaan siellä? Vai pitäisikö siinä alkaa työttömäksi. Vaimon työpaikan sijainti. Lasten tai omat harrastukset ja koulut. Mitä näitä nyt on. Toki ne on valintoja. Muuttaa työpaikan viereen itsemurhayksiöön ja toivoo että Alepa on vieressä. Harrastukseksi keksii vaikka pornoaddiktion ja vetää sitten lapaan muun ajan. Kyllä hienosti selvii ilman autoa.
Näinpä juuri. Osittain valintoja, mutta jos ottaa ajallista perspektiiviä, niin noihin voi omilla valinnoilla vaikuttaa. Juuri tuollaisen tilanteen ollessa päällä ei tietenkään voi/kannata luopua autosta. Ei myöskään tarkoita, että tuohon pitäisi lopun työuraa tyytyä - varsinkaan jos palkkaus on sellainen ettei voi helposti maksaa autoilusta koituvia kustannuksia.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
30km työmatka on lähes aina valinta. Ei toki aina, mutta yleensä on joko päätetty muuttaa kauemmaksi tai mennä töihin kauemmaksi. Ei oikeastaan tule muuta mieleen kuin työpaikka muuttaa kesken työsuhteen eri paikkaan (kauemmaksi) tai esimerkiksi rakennusalan ihmiset joiden työkohteet vaihtelevat paikasta toiseen. Olisiko muitakin tapauksia ”pakon sanelemasta” 30km työmatkasta?
Ehkei kannata lähteä odottamasta että kaikki voivat valita työpaikan oman asuntonsa perusteella tuosta vain jokaisella paikkakunnalla, ihmisillä on monia muitakin syitä asua siellä missä ovat. Jos ajattelisin vain itseäni, paasaisin varmaan että miks ihmeessä ajaa edes koko työmatkaa kun duunit voi hoitaa tietokoneelta teamsin yli. Mut ei se niin mene kaikille.

Käytännön ratkaisuksi varmaan kävis vähentää ajot niin minimiin kuin voi ja yhdistää mm. kauppareissut ja muut menot samaan pakettiin ja koittaa kimppakuljetuksia harrastuksiin jos vaan mahdollista. Toki sähköfillarit on varsin pätevä vaihtoehto varsinkin sellaiseen 10-15km ajeluun, mutta ilman rahtipyörää ei isoa kuormaa kuljeteta eli perheille sekään ei toimi.

Varmaan jos tilanne jatkuu pitkään pahana, ihmiset luultavasti vaihtaa käyttövoimaa etanolipohjaiseksi tai vaihtaa kaaraa sähköiseen. Mut veikkaan et menoista säästäminen tulee eka, ne joilla on muutenkin vaihto mielessä tulee ehkä miettiin hybridiä.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Maaseudulla on myös edelleen vallalla kulttuuri, että autolla mennään joka paikkaan, kokevatko sitten jotenkin nolona asiana esim. polkupyörällä ajon?

Itse ainakin suosisin useammin polkupyörää, jos vaan olisi mahdollista, mutta työmatka on sen 45 km suunta ( ja olisi pakko ehtiä tehdä muutakin päivässä kuin pyöräillä) ja kaupastakin olisi kätevää saada useamman hengen ruoat kerralla. Myös lapset ja koirat rajoittaa jonkun verran mahdollisuutta pyöräilyyn, mikä on sääli koska kun asuin nuorena kaupungissa tuli talvea lukuunottamatta aina pyöräiltyä töihin.

Onneksi taloudessa on ollut jo nelisen vuotta sähköauto, niin ei tule ihan niin paljon purnattua bensan hinnoista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Onhan se nyt vaan niin, että polttoaine maksaa aivan helvetisti. Saa ihan miten vaan pyörittää tuota hintaa ja miettiä jotain vitun vaihtoehtoja. Mutta en kylläkään ymmärrä näitä mittarihintoja. Voi vittu, kun vituttaa.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ehkei kannata lähteä odottamasta että kaikki voivat valita työpaikan oman asuntonsa perusteella tuosta vain jokaisella paikkakunnalla, ihmisillä on monia muitakin syitä asua siellä missä ovat..
En lähdekään siitä olettamasta, toivottavasti en antanut sitä kuvaa. Jos ei esimerkiksi halua muuttaa työn perässä vaan vanhalla paikkakunnalla ”pidättelee” jotkin muut syyt, niin silloin on varmaan sopeuduttava tilanteeseen (ainakin hetkellisesti)? Mikäli siis arvottaa muut asiat tulotason edelle. Minäkin olen kieltäytynyt kertaalleen ylennyksestä ja ihan tuntuvasta ansiotason noususta siksi etten halunnut muuttaa paikkakunnalle minne ei ole mitään kontaktia aiemmin. Samalla olisi jäänyt aiemmin rakennettu elämä taakse niin itsellä kuin muullakin perheellä. Pystyn elämään tämän päätöksen kanssa erittäin hyvin.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onhan se nyt vaan niin, että polttoaine maksaa aivan helvetisti. Saa ihan miten vaan pyörittää tuota hintaa ja miettiä jotain vitun vaihtoehtoja. Mutta en kylläkään ymmärrä näitä mittarihintoja. Voi vittu, kun vituttaa.
On se kallis, mutta ihmettelen jos tulee koskaan laskemaan enää alle 2€/litra. Jos sitä ei verona oteta, niin joku muu välikäsi sen ottaa, koska ihmiset on valmiita maksamaan sen näköjään. Tänään oli ensimmäinen päivä polttoaineiden hinnannousun jälkeen, kun kaupungissa näytti autoilu vähentyneen. Toki epäilen, että siihen saattoi olla jokim muu syy.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
No omat viestini tässä keskustelussa ovat lähinnä näiden "suurimmalle osalle alle 10-15tkm vuodessa ajavista taksilla ajolla olisi autoilua edullisempi vaihtoehto" takia. Toki noitakin on, mutta väittäisin, että aika harva oikeasti jossain pääkaupunkiseudullukaan huvikseen autoa omistaa. Sille on oltava tarve tai sitten sen selittää autoetu/tulotaso. On se sitten työmatka, päiväkoti, koulu, harrastus, mökkeily tai mikä vaan. Eihän sitä näihin käytetä, jos sillä ei saavuteta ajansäästöä tai taloudellista hyötyä. Sillä ihmisen ajallakin on arvo ja vaikka se taksi+bussilippu hieman halvemmaksi jollekin tulisikin, niin sen ajassa maksaa. Samalla se oma auto luo sen vapauden tunteen, että voi lähteä, tulla ja mennä omien halujensa mukaan. Aika paljon asioita jäisi itselläkin tekemättä ilman autoa. Toki omaan talouteen ei nyt normi autokulut juurikan vaikuta, ei näilläkään bensan hinnoilla.

@AnFa
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös