Olen muutamasta asiasta eri mieltä esimerkiksi julkisuudessa esiintyneiden ekonomistien kanssa. En näe polttoaineiden verotuksen keventämistä tai jopa poistamista millään tavalla markkinoihin puuttumisena. Itse asiassa polttoaineiden verotushan nimenomaan on markkinoihin puuttumista ja polttoaineiden kysynnän keinotekoista kontrolloimista. On puhuttu siitä, että polttoaineiden markkina on vahvasti kilpailtu markkina, johon ei ole syytä kajota veronkevennyksin. Erikoinen väite, että verojen vähentäminen vaikuttaisi kilpailutilanteeseen millään tavalla. Minusta tuntuu, että tämä on vain jonkinlainen erikoinen ideologinen sumutusyritys, kun ei uskalleta suoraan sanoa, että verotukseen ei haluta koskea toisaalta valtion tulonmenetysten vuoksi ja toisaalta ympäristösyistä.
Olen samaa mieltä siitä, että esimerkiksi tuloverojen kevennys olisi paljon reilumpi tapa parantaa ostovoimaa, mutta ihan vain tiedoksi, että tuloverojen kevennyskin kyllä auttaa sitten niitä rikkaita hupiajelijoita. Tässä asiassa ideologia vasta tuleekin mukaan näytelmään, kun ei ymmärretä, että "rikkaiden" ostovoiman parantaminen auttaa ihan kaikkia. Itse asiassa, jos puhutaan niistä kaikkein köyhimmistä, jotka elävät tuilla joka tapauksessa, heidän ostovoimansa parantaminen ei juuri auta isossa kuvassa kuin heitä itseään. Julkisen sektorin rahan kiertäminen ympyrää on lopulta melko tehotonta, vaikka onkin kiva, että osa menee k-kauppiaan taskuun siinäkin tapauksessa.
Lisäksi minusta tuntuu, että vain kovin pieni prosentti köyhistäkin on niin köyhiä, että eivät osta lainkaan polttoaineita.