Polttoaineen hinnannousu

  • 158 873
  • 1 289

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suomessa on paljon hienoja matkailukohteita, jonne ei valitettavasti pääse muuta kuin omalla kulkuneuvolla.

Jos matkustajia ei saada riittävästi liian korkeiden polttoainehintojen takia, silloin pitää luoda jotain uutta, esim. kuljetuspalveluita. Ei ravintoloitsija voi pysyä samassa ruokalistassakaan vuodesta toiseen, jos kysyntä muuttuu. Silloin listaa pitää kehittää.

En vähättele yhtään korona-ajan aiheuttamia vaikeuksia ravintola- ja matkailuyrittäjille, mutta kummasti luovimmat yrittäjät selviävät ja vähemmän luovat eivät. Näin sen pitääkin mennä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisihan se kiva, jos mun dieselit halpenisi, mutta ehkä ne polttoaineveron alennukseen tarvittavat eurot voisi kohdistaa vaikka niihin, joiden elämään hyödykkeiden kallistuminen vaikuttaa pahiten?
Ei mitään (lisä)tukia tai -euroja mihinkään suuntaan. Jos hyödykkeet (polttoaineet, sähkö, ruoka) kallistuvat, niin sitten pitää jättää jotakin pois tai muutoin muuttaa käyttäytymistään. Ihan hyvin voi jättää osan lääkkeistä ottamatta, jättää joinakin päivinä ruoat syömättä, asua kylmässä ja pimeässä asunnossa jne. Ei nyt puututa markkinoiden normaaliin toimintaan, eihän?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei mitään (lisä)tukia tai -euroja mihinkään suuntaan. Jos hyödykkeet (polttoaineet, sähkö, ruoka) kallistuvat, niin sitten pitää jättää jotakin pois tai muutoin muuttaa käyttäytymistään. Ihan hyvin voi jättää osan lääkkeistä ottamatta, jättää joinakin päivinä ruoat syömättä, asua kylmässä ja pimeässä asunnossa jne. Ei nyt puututa markkinoiden normaaliin toimintaan, eihän?
Köyhimpien tukia ja eläkkeitä on korotettu. Jos keskituloinen päättää jättää lääkkeet ostamatta, jotta pääsee ajelemaan ympäri Suomea, niin näin saa toki tehdä.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alleviivaat hyvin professorin pointtia. Pitäisikö tukea köyhiä vai autoilijoita? Kaikki autoilijat kun eivät ole köyhiä.

Kirjoituksesi mukaan dieselin hinnan korotukset valuvat köyhien maksettavaksi, mutta ilmeisesti sitten eivät kun kuljetusyritykset lopettelevat toimintaansa. Oikeastihan taustalla on varmaan se, että kuljetusyritykset eivät ole osanneet sopimuksia tehdessä ottaa huomioon dieselin hinnan yllättävää nousua, mikä on tottakai ikävä juttu.

Kuljetusyritykset kilpailevat myös ulkomaisten yritysten kanssa. Toivottavasti tulevaisuudessa tänne ei päästetä ulkomaalaisia rekkoja tuplatankeilla ajelemaan halvan polttoaineen kanssa. Kilpaile siinä sitten.

Paljon käsketään ihmisiä sopeutumaan yms. Miten vaikkapa vanhusten huollossa työskentelevät kotikäyntejä tekevät hoitajat. Muutenkin pieni palkka ja polttoainekulut kasvaneet. Kohta ollaan kusessa monella tasolla...

Sopeutuminen tarkoittaa monelle sitä, että muuta kulutusta vähennetään.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllä se toimeentulon raja alkaa tulemaan monille vastaan. Polttoaine tietenkin töihin pääsemiseksi on yksi ongelma. Uskoisin, että moni tankkaa 20-40 eurolla, ei siksi että odottaa halvempaa bensaa vaan siksi, että tilillä ei aan yksinkertaisesti ole rahaa tarpeeksi. Nyt sitten vaikka omakotiasujat saavat seuraavan tarjouksen sähköyhtiöltä, niin paska alkaa oikeesti lentämään tuulettimesta päin naamaa. Vaikka 2 vuotta sitten tehty sopimus 5,2 c/kwh hyppääkin 15,8 c/kwh, niin alkaa monella menemään hyvät neuvot vähiin. Tähän päälle sitten ruuan hinta ja palvelujen hinnannousu sekä terveydenhuollon rapautuminen, niin avot.

Puhutaan, että mökkeilyn hinta kallistuu kun sinne pitää ajaa ja verotuksessa pitäisi huomioida kompensaatio tähän ah niin ihanaan supisuomalaiseen ajanviettoon. Mikäli on varaa pitää ylimääräistä taloa järven tai meren rannalla, niin silloinhan siinä olisi hyvä paikka lisäverotukselle. Tuplataan tai triplataa nuo verotuksen osalta ja laitetaan vaikka siitä tullut raha sähkönhinnan pienentämiseen. En tiedä miten se onnistuisi, mutta sähkö alkaa olemaan niin kallista, että pohjolassa talvi alkaa olemaan sietämätöntä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Rush

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Vaikka 2 vuotta sitten tehty sopimus 5,2 c/kwh hyppääkin 15,8 c/kwh, niin alkaa monella menemään hyvät neuvot vähiin

Tämä on ainakin itseäni ihmetyttänyt, kun monilta on kysynyt miten on sähkösopparin kanssa, päättyykö määräaikainen soppari milloin niin moni ei ole edes osannut sanoa. Luulisi vähän kiinnostavan jos hinta ensi talvena 3-4 kertaistuu (on puhuttu jopa yli 20c/kwh) ja normaalin 150e-200e laskun sijasta tuleekin 500e-700e lasku... siihen verrattuna ei paljon paina maksaako polttoaine 1.80e/litra vai 2.5e/litra.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyllä ne parhaiten pärjäävät kuljetusyritykset ovat huomioineet polttoaineen hinnannousun sopimuksissaan. Tämä on loppupeleissä alaa tervehdyttävää, kun hinnanpolkijat saadaan veivattua pois ja jäljelle jäävät pistävät hinnat kohdilleen.

Kuluttaja sen loppuviimein maksaa, eivät kuljetusyritykset.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Köyhimpien tukia ja eläkkeitä on korotettu. Jos keskituloinen päättää jättää lääkkeet ostamatta, jotta pääsee ajelemaan ympäri Suomea, niin näin saa toki tehdä.
Pointti ei ollut tuo, vaan se, että puututaanko markkinoiden toimintaan. Jos polttoaineverotukseen ei haluta em. syystä puuttua, niin johdonmukaisuuden nimissä missään muussakaan asiassa ei pitäisi kompensoida kustannusten nousua. Koittakaa kestää, sanoi joku asiantuntija.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isoin ongelma mielestäni juuri nyt on se että n. 99/100 autosta on kuitenkin olemassa jo se polttomoottoriauto ja tarve siirtyä paikasta A paikkaan B. Vaikka vähentäisi turhia ajoja ja käyttäisi esim. joukkoliikennettä niin silti pitäisi suuren osan käyttää sitä autoa edelleen siirtymiseen.

Paljon myös vihreistä arvoista puhuttu asiantuntijoiden puolustuksena polttoaineen hinnannousulle, mutta sitten kun miettii esimerkiksi sähköautoiluun siirtymisestä, olen käsittänyt että niitä tulee maksimitahtia tehtailta ulos joten nopea koko kansan vaihtoehto se ei ole ja ehkä huonoin peruste jos varsinkin kyse on lähikuukausien polttoaineen hinnan tukemisessa.
 

Glove

Jäsen
Mietin tässä erästä kysymystä. Tätä on turha kysyä tuolta sähköautoiluketjusta kun sähkö tulee seinästä niinkuin rahakin. Kuinka paljon Suomen pitää lisätä sähkötuotantoa, että kaikki sähköautot saadaan ladattua sitten kun niitä on vaikkapa 80% koko autokannasta? Ja kuinka paljon sähkönjakeluinfraa pitää uusia, että se kestää yöllä ladata kaikki kylän sähköautot? Juttelin nimittäin erään kaupungin insinöörin kanssa, joka meinasi, että kaikki sähköt pitää käytännössä vetää uusiksi, että ne kestää sen kuorman.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olen muutamasta asiasta eri mieltä esimerkiksi julkisuudessa esiintyneiden ekonomistien kanssa. En näe polttoaineiden verotuksen keventämistä tai jopa poistamista millään tavalla markkinoihin puuttumisena. Itse asiassa polttoaineiden verotushan nimenomaan on markkinoihin puuttumista ja polttoaineiden kysynnän keinotekoista kontrolloimista. On puhuttu siitä, että polttoaineiden markkina on vahvasti kilpailtu markkina, johon ei ole syytä kajota veronkevennyksin. Erikoinen väite, että verojen vähentäminen vaikuttaisi kilpailutilanteeseen millään tavalla. Minusta tuntuu, että tämä on vain jonkinlainen erikoinen ideologinen sumutusyritys, kun ei uskalleta suoraan sanoa, että verotukseen ei haluta koskea toisaalta valtion tulonmenetysten vuoksi ja toisaalta ympäristösyistä.
Ei pitäisi sörkkiä polttoaineen verotusta riippuen siitä mikä maailmanmarkkinahinta on. Oletetaan että hallitus poistaa polttoaineveron seuraavan 9 kuukauden ajaksi. Sitten sinä aikana Iranin/Venezuelan öljy pääseekin yllättäen takaisin markkinoille ja öljyn hinta tippuu. Nyt meillä on poikkeuksellisen halpaa polttoainetta, mikä ei ole itsessään paha asia, mutta valtiolta jää tuloja saamatta sievoinen summa, samalla kun polttoaineen kulutus kasvaa huomattavasti. Sitten pitää ottaa taas lisää velkaa.

Sama koskee myös sitä että nostetaan polttoaineveroa kun hinta on maailmanmarkkinoilla alhaalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mietin tässä erästä kysymystä. Tätä on turha kysyä tuolta sähköautoiluketjusta kun sähkö tulee seinästä niinkuin rahakin. Kuinka paljon Suomen pitää lisätä sähkötuotantoa, että kaikki sähköautot saadaan ladattua sitten kun niitä on vaikkapa 80% koko autokannasta? Ja kuinka paljon sähkönjakeluinfraa pitää uusia, että se kestää yöllä ladata kaikki kylän sähköautot? Juttelin nimittäin erään kaupungin insinöörin kanssa, joka meinasi, että kaikki sähköt pitää käytännössä vetää uusiksi, että ne kestää sen kuorman.
Muistaakseni sähkön tuotantoa pitäisi lisätä 10 prosenttia jos kaikki autot olisivat sähköisiä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei mitään (lisä)tukia tai -euroja mihinkään suuntaan. Jos hyödykkeet (polttoaineet, sähkö, ruoka) kallistuvat, niin sitten pitää jättää jotakin pois tai muutoin muuttaa käyttäytymistään. Ihan hyvin voi jättää osan lääkkeistä ottamatta, jättää joinakin päivinä ruoat syömättä, asua kylmässä ja pimeässä asunnossa jne. Ei nyt puututa markkinoiden normaaliin toimintaan, eihän?
Eikös samaa ole ehdotettu usein esimerkiksi asumistuen korjaamiseksi? Eli että lopetetaan noita tukia niin ihmiset oppivat elämään kunnolla. Eli että karsitaan siitä "turhasta" kulutuksesta eli sanotaan ihmisille että eivät osta uutta iPhonea, avokadoleipiä, kahvia tai muuta niin rahat riittäisi hyvin kaikkeen. Eikö kerrankin voisi sanoa ihmisille, että jos lopettaisitte sen pillurallin ajamisen tai huviajelut öisin niin riittäisi rahaa paremmin asioihin. Tai jos ei tekisi kaikkia autoa pidempiä matkoja autolla niin se säästäisi myös rahaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mietin tässä erästä kysymystä. Tätä on turha kysyä tuolta sähköautoiluketjusta kun sähkö tulee seinästä niinkuin rahakin. Kuinka paljon Suomen pitää lisätä sähkötuotantoa, että kaikki sähköautot saadaan ladattua sitten kun niitä on vaikkapa 80% koko autokannasta?
Arviolta 8 TWh. Olkiluoto 3 toisi toimiessaan noin 12 TWh vuodessa. Tuulivoiman rakentaminen on tuonut noin 1 TWh lisää tuotantoa per vuosi viimeaikoina.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Muistaakseni sähkön tuotantoa pitäisi lisätä 10 prosenttia jos kaikki autot olisivat sähköisiä.

Jos aivan kaikki kumipyöräliikenne. Eli alkuperäiseen kysymykseen voi vastata, ettei käytännössä lainkaan, hetkellistä tuontia kyllä, mutta tuulivoiman ja ydinvoiman lisääminen kattaisi tuonkin helposti. Tuollakin lisällä oltaisiin reilusti alle 2007 huippukulutuksen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Glove

Jäsen
Arviolta 8 TWh. Olkiluoto 3 toisi toimiessaan noin 12 TWh vuodessa. Tuulivoiman rakentaminen on tuonut noin 1 TWh lisää tuotantoa per vuosi viimeaikoina.
Eli yksi ydinvoimala lisää, Pyhäjoella olisi keskeneräinen työmaa kun joku tekisi sen valmiiksi. Sitten vielä 5-6 ydinvoimalaa lisää, että saadaan muu sähkötuotanto hiilineutraaliksi. Olisi ydinvoimarakentajille töitä, mutta ei taida tekijöitä löytyä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli yksi ydinvoimala lisää, Pyhäjoella olisi keskeneräinen työmaa kun joku tekisi sen valmiiksi. Sitten vielä 5-6 ydinvoimalaa lisää, että saadaan muu sähkötuotanto hiilineutraaliksi. Olisi ydinvoimarakentajille töitä, mutta ei taida tekijöitä löytyä.

Ei tarvita ydinvoimalaa siihen. Tosin se Pyhäjoen voimala olisi muuten kyllä mukava saada.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
MIllä me sitten korvataan kaikki fossiilisilla polttoaineilla tuotettava energia?

Sori menee jo ohi polttoaineen hinnannoususta.

Liikenteen osalta varsin helposti tuulivoimalla, kuten edelläkin kerrotaan - ylikin. Sähköistyminen kun ei tapahdu yön yli (Ja ei, ei kannata alkaa vinkua että ENTÄS KUN EI TUULE. Kyllä tuulee.) Muun energiankulutuksen osalta voidaan asiaa pohtia, jos sellaiseen on tarve.
 

Glove

Jäsen
Liikenteen osalta varsin helposti tuulivoimalla, kuten edelläkin kerrotaan - ylikin. Sähköistyminen kun ei tapahdu yön yli (Ja ei, ei kannata alkaa vinkua että ENTÄS KUN EI TUULE. Kyllä tuulee.) Muun energiankulutuksen osalta voidaan asiaa pohtia, jos sellaiseen on tarve.
Pitää pohtia, sillä energiasektori on Suomen suurin päästöjen aiheuttaja.

Mutta jatketaan jossain muussa ketjussa, tämä ei kuulu tänne.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli yksi ydinvoimala lisää, Pyhäjoella olisi keskeneräinen työmaa kun joku tekisi sen valmiiksi. Sitten vielä 5-6 ydinvoimalaa lisää, että saadaan muu sähkötuotanto hiilineutraaliksi. Olisi ydinvoimarakentajille töitä, mutta ei taida tekijöitä löytyä.
No Pyhäjoen rakentaminen valmiiksi länsimaiselta pohjalta ei välttämättä olisi huono idea, mutta se saa odottaa. 5-6 uuden ydinvoimalan rakentaminen ei ole realismia.

Oma sähköntuotanto oli vuonna 2021 jo 87 % kasvihuonepäästövapaata. Tulossa on Olkiluoto 3:n käynnistyminen, tuuli- ja aurinkovoiman lisärakennusta, kivihiilestä luopumista lämmön ja sähkön yhteistuotannossa, uusi siirtoyhteys Ruotsin sähköverkkoon ja jotain akustojakin , samalla varmaan rakennellaan.

Näkisin että 2030-luku mennään 5:llä ydinvoimalalla, ja päästöttömyys lähestyy 100 prossaa. Sähköautojen akutkin saadaan ladattua. Mahdollisesti heikkotuulisina jaksoina ollaan paljon Ruotsin siirtolinjojen varassa, mutta sen näkee sitten.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Samaa mieltä ensimmäisestä lauseesta, uskon että keskituloiset pystyvät pienellä suunnittelulla lomareissunsa edelleen tekemään. Se säästö tulee luultavasti sitten niistä matkalla tehtävistä ostoksista ja taas ottaa palvelusektori osumaa. Suomessa on paljon hienoja matkailukohteita, jonne ei valitettavasti pääse muuta kuin omalla kulkuneuvolla.

Aika paljon on tullut kyllä viestiä, että myös esim. veneilyreiteillä on ollut jopa yllättävän hiljaista ajankohtaan nähden.
Purjehtijana otan tiedon hiljentyneistä vesistöistä ilolla vastaan. Varsinkin vesijetit on ollut hirveä riesa niin vesistöjen linnuille, viranomaisille kuin rauhallisempaan menoon mieltyneille mökkiläisille, rantaa asukkaille ja minullekin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Heikki Hiilamo kirjoittaa kolumnissaan polttoaineiden hinnannoususta ja perustuesta.

Toivottavasti päättäjiemme pöksyt kestävät, eikä energiahintojen nousua lähdetä suitsimaan veronalennuksilla. Päinvastoin tarvitsemme entistä korkeampia veroja ja hintoja fossiilisille polttoaineille – ja samaan hengenvetoon uudenlaisia keinoja hinnannousun kompensoimiseksi pienituloisille.

Pidän lupaavimpana keinonaenergiahintojen nousua kompensoivaa perustukea. Se olisi samankaltainen kuin paljon puhuttu perustulo, mutta toimisi erillään sosiaaliturvasta. Monet vastustavat perustuloa, jos sen käyttöön otto heikentää olemassa olevaa sosiaaliturvaa.

 

D.A.D

Jäsen
Purjehtijana otan tiedon hiljentyneistä vesistöistä ilolla vastaan. Varsinkin vesijetit on ollut hirveä riesa niin vesistöjen linnuille, viranomaisille kuin rauhallisempaan menoon mieltyneille mökkiläisille, rantaa asukkaille ja minullekin.
Tämän kesän erikoisuus on ollut, että isohkot matkamoottoriveneet ajaa pääsääntöisesti hiljaa. Todennäköisesti siitä syystä että kulutus kymmenkertaistuu kun nostaa veneen liukunopeuteen. Itselle on se ja sama mitä vauhtia kukakin kulkee, kun minä menen siihen suuntaan ja sillä vauhdilla minkä tuuli suo. Mutta vähän harmittaa saariston asukkaiden/yrittäjien puolesta se että saariston satamat on puolityhjiä, kun moottoriveneet on vähentynyt murto-osaan aijempiin vuosiin nähden. Saattaa tulla laiha talvi kun pääasiallinen tulonlähde on turismi ja erillaiset tukiaiset. Joku todellisuudesta vieraantunut voi toki tarjota tähänkin ratkaisuksi julkisilla kulkemista tai uiden/soutaen, mutta ne on varmaan hyvä jättää huomioimatta. Talouden rattaat naristen hidastuu ostovoiman laskiessa ja ratkaisuksi esitetään, että koittakaa kestää ja "öhö öhö ostakaa tesla" mutta todellisuudessa ei sinnittelyllä ja tesla kaupalla saada leipää ravintola ja matkailualan yrittäjien pöytään.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Heikki Hiilamo kirjoittaa kolumnissaan polttoaineiden hinnannoususta ja perustuesta.




Jotenkin tuntuu, että ne kaikkein pienituloisimmat ei ole tässä kärsimässä kuin välillisesti. Keskiluokkahan sen osuman ottaa. Mutta yllättäen ollaan huolissaan pienituloisista, ei keskiluokan ostovoimasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös