Polttoaineen hinnannousu

  • 141 617
  • 1 217

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suomessa ostettujen autojen keskihinta on 7000e. Toki tuon viikossa tienaavat jatkislaiset voivat oikeasti tehdäkin jotain valintaa bensan/dieselin ja sähkön välillä, mutta poliitikkojen hienoista puheista huolimatta suurin osa kansasta ei.
Ne, jotka ajavat 30 tkm vuodessa, pystyvät vaihtamaan autonsa sähköön halutessaan. Tai ainakin kannattaisi. Vähän ajavien ei kannattaisi edes pitää autoa. Taksi tulee halvemmaksi.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Ne, jotka ajavat 30 tkm vuodessa, pystyvät vaihtamaan autonsa sähköön halutessaan. Tai ainakin kannattaisi. Vähän ajavien ei kannattaisi edes pitää autoa. Taksi tulee halvemmaksi.
Teoreettiset laskelmat ovat kivoja. Käytöntö eri asia.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Mut kun ei vielä eturauhanenkaan niin paljon vaivaa, että kusitauolla saisi montaakaan kilometriä rangea akkuun.
Puhu vaan omasta puolestasi. Mun eturauhasen ansiosta saan kusitauolla varmasti parisataa kilometriä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Suomessa ostettujen autojen keskihinta on 7000e. Toki tuon viikossa tienaavat jatkislaiset voivat oikeasti tehdäkin jotain valintaa bensan/dieselin ja sähkön välillä, mutta poliitikkojen hienoista puheista huolimatta suurin osa kansasta ei.
Mutta jos ajat vaikka 40tkm vuodessa maksat polttoaineista ja dieselverosta 5-6k, eli viidessä vuodessa n. 30k pelkkään polttoaineeseeb. Sähkön kustannukset vastaavassa ajassa jotain 6k, eli hintaa tulee sille 7k autollekin
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tai sitten voisi omistaa vaikkapa kaksi autoa. Yksi diesel Volvo mökkeilyyn yms. ja sitten yksi Tesla jolla voi ajella töihin tai kauppaan.
Itse olen leikkinyt idealla, että olisi pieni sähköauto arjessa ja jossain vähän kauempana katoksessa retkeilyauto.

No tuo on nyt aika hulvaton yhtälö taloudellisesti, mutta kymmenen vuoden päästä ei ehkä lainkaan.

Tällä hetkellä mennään niin, että maksellaan asuntolainaa ja pyritään lisäämään julkisen käyttöä sekä vähennetään päästöjä muulla vähäpäästöisellä kuin sähköllä ajellen.

Uskon, että lähivuodet paitsi laskevat sähköautojen hintoja (ja lisäävät latausinfraa), myös vievät joukon karavaanareita hoivakoteihin ja hautoihin, joten kohtuullisen uutta retkeilyautoa saattaa alkaa tulemaan myyntiin nykyistä halvemmalla. Siihen sitten biodieseliä tankkiin, tietenkin.

Mutta nyt odotellaan...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta jos ajat vaikka 40tkm vuodessa maksat polttoaineista ja dieselverosta 5-6k, eli viidessä vuodessa n. 30k pelkkään polttoaineeseeb. Sähkön kustannukset vastaavassa ajassa jotain 6k, eli hintaa tulee sille 7k autollekin
Jep. Tämän vuoksi diesel-autojen arvot ovat romahtaneet ja sähköautojen nousseet muutamassa kuukaudessa kun polttoaineiden hinnat raketoivat. Paljon ajavat vaihtavat jo sähköautoihin, vaikka se palstan diesel-lenkkareille onkin mahdotonta nähdä ja hyväksyä. Kyse on kysynnästä ja tarjonnasta.

Tämähän toki mahdollistaa paljon ajaville ”köyhille” uudehkon vähäkulutuksisen diesel-auton hankkimisen, koska sellaisia saa nyt halvalla. Eli on siinä hopeareunus.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä se varmaan olisi T6 tai T8 ladattava hybridi. Sopisi täydellisesti omiin tarpeisiin. Sähköllä arki ja lisäksi pensalla lomat.
Olen aika varma, että hybridi toimii vain välivaiheena täyssähköautolle suurimmalle osalle kuluttajista. Itselläkin on kavereita, joita alkoi harmittaa aina kun auto alkoi käyttää sähkön sijasta bensaa ja siirto täyssähköautoon oli aika nopeasti edessä. Mielestäni kannattaa ainakin harkita suoraan sähkäriä hybridin sijaan. Hybridit on kuitenkin parhaimmillaan silloin, kun voi ajaa vain sähköllä. Itseäni noissa häiritsee ehkä eniten se hidas lataus. Hybridistä olisi paljon enemmän iloa, kun akut voisi ladata nopeasti täyteen.
 

Järvenpää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Wild, Suomalaiset NHL:ssä
Harva ajaa kumminkaan enää 10 litraa kuluttavalla bensakoneella.
Harva?

70% suomalaisista ajaa bensa-autolla, joiden keski-ikä on 13v. Karrikoidusti puolet yli ja puolet alle. Nämä 2000-luvun alkupuolen autot nyt taitavat järjestään sen 10l/100km kuluttaa.

Toi @Tadu :n kirjoittama fraasi "köyhästä" ostamassa uudehkoa diisseliautoa pitää kyllä hyvin pitkälti paikkansa. Itse kuulun niihin. Viime syksynä tuli siis vastaava peli hommattua ja koska finanssipoliittinen tilanne ei ole sen koommin juurikaan paremmaksi muuttunut, en keksi edelleenkään parempaa autoa hankkia kuin tämä nykyinen. Riisselivero 400€/v, keskikulutus 6,4l/100km(todellinen ajotietokoneen lukema, tehdas ilmoittaa4,7l/100km). Voimaa ~200hp, vääntöä 400nm.
Ja ainakaa tämän mallin hinnat eivät ole viime syksystä romahtaneet. Päinvastoin. Juuri tällä hetkellä ei löydy vastaavilla spekseillä olevaa autoa myynnissä yhtä edullisesti, kuin viime syksynä oli hinta hankkimassani.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toi @Tadu :n kirjoittama fraasi "köyhästä" ostamassa uudehkoa diisseliautoa pitää kyllä hyvin pitkälti paikkansa. Itse kuulun niihin. Viime syksynä tuli siis vastaava peli hommattua ja koska finanssipoliittinen tilanne ei ole sen koommin juurikaan paremmaksi muuttunut, en keksi edelleenkään parempaa autoa hankkia kuin tämä nykyinen. Riisselivero 400/v, keskikulutus 6,4l/100km. Voimaa ~200hp, vääntöä 400nm.
Ja ainakaa tämän mallin hinnat eivät ole viime syksystä romahtaneet. Päinvastoin. Juuri tällä hetkellä ei löydy vastaavilla spekseillä olevaa autoa myynnissä yhtä edullisesti, kuin viime syksynä oli hinta hankkimassani.

Varmasti premium-merkkien dieselit ovat edelleen varsin kysyttyjä varsinkin pienillä kilometreillä. Se hinta on toki laskenut mutta on multakin tuota Volvoa kyselty mutta hinta ei ole tyydyttänyt.

V60 D4 (2019) on siis alla ja aika samoilla spekseillä mitä yllä palstatoveri on luetellut. Kilometrejä runsas 60 tkm, sisäänajettu siis.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokonaisuudessaan koominen keskustelu, kun molemmat osapuolet (diesel- sähkökoslien rakastajat) koittavat perustella miksi se oma valinta on kaikkein fiksuin ja taloudellisin vaikka oman mukavuuden takia se 2019 vuoden diesel Volvo tai 2021 vuoden Tesla on hankittu.

Muistaakseni @Sanainen arkku ajaa jollain parin tonnin Opelilla ja käyttää myös paljon julkista liikennettä. Siinä on sellainen kombo, joka on oikeasti taloudellisesti järkevä. Mukavuus tuosta puuttuu, mutta tuskinpa häntä se kiinnostaa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Päinvastoin. Juuri tällä hetkellä ei löydy vastaavilla spekseillä olevaa autoa myynnissä yhtä edullisesti, kuin viime syksynä oli hinta hankkimassani.
Onko kukaan koskaan ostanut autoa liian korkealla hinnalla? No ei ainakaan kukaan jatkoaikalainen. Se on varma.

Hauska nähdä, miten sähköautomarkkina kehittyy parin vuoden päästä. Tarkoitan siis, kun täyssähköjä saadaan määrällisesti enemmän liikenteeseen ja käytetyistä autoista tulee tarjontaa. Polttoaineiden hinnannousu räjäytti kysynnän ja sitä myöden hinnoittelunkin ja toimitusajatkin ovat mitä ovat, niin onhan tämä melkoinen poikkeamapiikki alalla.

Oma kiesin vaihto ei ole vielä ajankohtaista ja mun pienellä ajomäärällä ei haittaa, vaikka keulalla on se kympin sadalla kuluttava bensakone ja kärryn kanssa vielä vähän enemmän. Tällä hetkellä voi jopa olla järkevämpää työntää varojaan laskevaan pörssiin ja kuitata sieltä sitten aikanaan sähköautonvaihtorahaa, kun alkaa nyt heti tekemään tiliä edullisemmalla liikkumisenergialla. No kuka näistä tietää, vaikka polttonesteet maksaisivatkin jouluna jo alle 2€ litralta, pörssi romahtaa lopullisesti ja sähkäreiden hinta vaan jatkaa raketointia tulevat vuodet.

Ja kuten yllä mainittiin, niin melkoisella osalla suomalaisista ei ole tällä hetkellä varaa hommata täyssähköä, vaan tuo 500-7000 euron kulkine on heille ainoa mahdollinen liikkumisväline. Pitää muistaa, että vaikka itsellä olisi talousasiat kunnossa ja varaa lähteä autokaupoille rahoituksen kanssa tai jopa ilman, niin monella autontarvitsijalla ei todellakaan ole. Kun oman VW kuplansa puhaltaa rikki, niin melkein kaikki meistä löytävät lähipiiristään tällaisia henkilöitä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
IL vertaili: Tällä moottorilla on halvinta ajaa – säästö jopa tuhansia euroja vuodessa IL vertaili: Tällä moottorilla on halvinta ajaa – säästö jopa tuhansia euroja vuodessa

Onhan noissa toki eroja mutta jotenkin ei omaan silmään ihan niin radikaalisti mitä ajattelisi. Jonkun verran on valmis maksamaan helppoudesta tankkaamisen suhteen mutta kuinka paljon?

Harva ajaa kumminkaan enää 10 litraa kuluttavalla bensakoneella.
tuo ladattavan hybridin kulutus laskelmassa on päättömän korkea kyllä. Mikäli sitä siis jaksaa latailla kuten ajatuksena on. Toki tuo 4 litraa kuluu jos latailer joskus ja jouluna ja ajaa paljon pitkiä siivuja, mutta silloin on jo lähtökohtaisestikin ostettu vääränlainen auto.
Onko kukaan koskaan ostanut autoa liian korkealla hinnalla? No ei ainakaan kukaan jatkoaikalainen. Se on varma.

Hauska nähdä, miten sähköautomarkkina kehittyy parin vuoden päästä. Tarkoitan siis, kun täyssähköjä saadaan määrällisesti enemmän liikenteeseen ja käytetyistä autoista tulee tarjontaa. Polttoaineiden hinnannousu räjäytti kysynnän ja sitä myöden hinnoittelunkin ja toimitusajatkin ovat mitä ovat, niin onhan tämä melkoinen poikkeamapiikki alalla.
Mä ostin taannoin ladattavan hybridin täysin liian kalliilla. Tosin olin vähän pakkoraossa sen suhteen että auto oli vaihdettava per heti.

Sitä tässä odotellaan, että kun kysyntä ja tarjonta taas normalisoituu, niin romahtavatko hinnat sitten alkuvaiheessa reippaasti, vai laskevatko vaan ihan normaaliin tapaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä on nyt kahteen otteeseen ollut Volvo XC60 T8 hybridi. Tai no vieläkin on hetken aikaa kunnes kiinalaiset saavat sen ModelY:n ulos Shanghain tehtaalta.

Ja onhan tuo harvinaisen hölmö hybridiauto. Todella mukava ajaa, mutta tilat aika heikot kahden pienen lapsen kanssa. Sähköllä pääsee kesällä sen 30-40km jos et mene moottoritielle, motarilla kulutus sitten ihan järjetön.

Eniten vituttaa se miten lähes 80000 euron autoon ei olla osattu laittaa mitään älykkyyttä sähkön osalta. Jopa sillä ”pure”-modella joutuu todella varovaisesti painaa kaasua ettei auto vaihda seuraavan 4 kilsan ajaksi bensalle, vaikka akku olisi täysi. Puhumattakaan siitä miten vaimo ei osaa/muista/halua käyttää sitä pure-moodia vaan ajelee perus hybrid-modella kaikki reissut. Ja tuo perusmoodi kuluttaa bensaa 2-3 litraa satasella vaikka akut olisi täynnä. Mikä vitun järki on tehdä ladattava hybridiauto, joka väkisin haluaa käyttää bensamoottoria vähän väliä.

Onneksi ei ole oma vaan vaimon työsuhdeauto ja kohta päästään siitä eroon.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Diesel-auto on uusi vinyyli-LP.

Diesel tulee kuitenkin olemaan pidempään käytössä kuin bensamoottori. Raskasta liikennettä ei niin vain sähköistetä ja vetypuolen hommatkin ovat edenneet kovin hitaasti.

Tällä hetkellä vähän kuluttavia dieselautoja saa melko edullisesti. Ostajan markkinat.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ne, jotka ajavat 30 tkm vuodessa, pystyvät vaihtamaan autonsa sähköön halutessaan. Tai ainakin kannattaisi. Vähän ajavien ei kannattaisi edes pitää autoa. Taksi tulee halvemmaksi.

Itse kuulun juurikin tähän jälkimmäiseen kategoriaan, joskin sillä poikkeuksella, että taksiakaan en käytä kuin hyvin harvoin. Jopa Pirkanmaan etelälaidalla julkinen liikenne toimii sen verran hyvin tarpeisiini nähden, että tähän asti on pärjännyt varsin hyvin ilmankin.

Nyt kuitenkin olen hiljalleen kallistumassa sille kannalle, että kaipa se auto olisi vihdoin hankittava jossain kohdassa. Tähän on oikeastaan syynä se, että vaikka toistaiseksi olen pärjännyt hyvin ilman autoa, tiedostan sen, että näin ei tulevaisuudessa ihan ole. Mökille ei pääse kätevästi julkisilla, ja taksitkin ovat sillä seudulla arpapeliä. Aiemmin olemme mökille kulkeneet siten, että julkisilla on menty vanhempieni luokse, ja heiltä on sitten lainattu autoa tai saatu kyyti. Mutta eipä tuo ole pitkällä tähtäimellä kestävä ratkaisu.

Olen alustavasti näitä vaihtoehtoja pohtinut, ja kohdallani saattaisi olla paras ratkaisu joku yksityis-leasing pienellä kilometrirajalla. Käyttövoimana olisi varmaan kuitenkin bensiini. Sähköautojen lataus esimerkiksi taloyhtiössämme on selvittämättä, ja mökilläkään se ei välttämättä kovinkaan helposti onnistu. Tosin on kyllä myönnettävä, etten ole edes perehtynyt aiheeseen, joten voi olla, että nuokin vaihtoehdot olisivat suhteellisen helposti ratkaistavissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
tuo ladattavan hybridin kulutus laskelmassa on päättömän korkea kyllä. Mikäli sitä siis jaksaa latailla kuten ajatuksena on. Toki tuo 4 litraa kuluu jos latailer joskus ja jouluna ja ajaa paljon pitkiä siivuja, mutta silloin on jo lähtökohtaisestikin ostettu vääränlainen auto.
Ladattavan hybridin kulutuslukuja on muutenkin typerä vertailla tuolla tavall, koska käyttäjästä ja autosta riippuen bensan kulutus voi olla mitä tahansa 0 litran ja 10 litran välillä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen alustavasti näitä vaihtoehtoja pohtinut, ja kohdallani saattaisi olla paras ratkaisu joku yksityis-leasing pienellä kilometrirajalla. Käyttövoimana olisi varmaan kuitenkin bensiini. Sähköautojen lataus esimerkiksi taloyhtiössämme on selvittämättä, ja mökilläkään se ei välttämättä kovinkaan helposti onnistu. Tosin on kyllä myönnettävä, etten ole edes perehtynyt aiheeseen, joten voi olla, että nuokin vaihtoehdot olisivat suhteellisen helposti ratkaistavissa.
Piruuttani juuri noita googlailin, sähkömalleja siis. Polestar lähtee reilulla 500 €/kk, olikossenyt alle 10000 km/vuosi, tai alle 40000 km/somimusaika, 48 kk sopparilla. Rangea tuolla on joku 350-400 km noin karkeasti arvioituna, riippuu hiukan versiosta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Piruuttani juuri noita googlailin, sähkömalleja siis. Polestar lähtee reilulla 500 €/kk, olikossenyt alle 10000 km/vuosi, tai alle 40000 km/somimusaika, 48 kk sopparilla. Rangea tuolla on joku 350-400 km noin karkeasti arvioituna, riippuu hiukan versiosta.

Beelyltä lähtisi bensiinikoneella 2020 vuoden Kia noin puolella tuosta. Kulutukseksi ilmoitettu reilu 4l/100km. Mökkireissulla tulisi ajoa reilu 130km, tai jos on oheisajoa vielä enemmän, niin ehkä 160km voisi olla lähempänä totuutta. Aika monta reissua ehtisi vielä heittää, jotta sähkö kannattaisi.

Eniten haaveilen sitä, että ns. yhteiskäyttöautot yleistyisivät, mutta kun konsepti ei ole ymmärtääkseni menestynyt oikein suurissakaan kaupungeissa, niin on melkoista utopiaa odottaa sitä ihan hetkeen pienempiin maalaiskaupunkeihin.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Jotenkin luulin, että täällä keskusteltaisiin polttoaineen hinnan noususta ja sen vaikutuksista, mutta yllättäen tämä olikin joku sähköautoilu vol. 2 ketju, missä työsuhdeutoilijat ja 80t€:n autoilla ajavat ihemettelevät, miten joku voi ajaa muullakin kuin sähköautolla. Eli käytännössä täällä rinkirunkkaa ne ryhmät, joiden osalta polttoaineden hinnan nousulla ei ole mitään merkitystä kuin korkeintaan välillisesti. Ja vähemmän yllättäen se suuri massa, joille sillä on väliä, ei kiinnosta keskustelussa ketään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Beelyltä lähtisi bensiinikoneella 2020 vuoden Kia noin puolella tuosta. Kulutukseksi ilmoitettu reilu 4l/100km. Mökkireissulla tulisi ajoa reilu 130km, tai jos on oheisajoa vielä enemmän, niin ehkä 160km voisi olla lähempänä totuutta. Aika monta reissua ehtisi vielä heittää, jotta sähkö kannattaisi.

Eniten haaveilen sitä, että ns. yhteiskäyttöautot yleistyisivät, mutta kun konsepti ei ole ymmärtääkseni menestynyt oikein suurissakaan kaupungeissa, niin on melkoista utopiaa odottaa sitä ihan hetkeen pienempiin maalaiskaupunkeihin.
Juu, satunnaiseen ajoon tuollainen halpa bensakone lienee passeli valinta. Mulla oli tilanne siinä mielessä erilainen, että oma auto oli aluksi töiden takia viisas valinta, ja sitten koirien takia tuli pidettyä senkin jälkeen omaa, vaikka autoa ei samalla tapaa enää töiden takia tarvinnut. Hetken aikaa kävi mielessä ensin yksityisliisari oman vaihtoehtona, ja jopa kokonaan autosta luopuminen. Taloudellisesti viimeisin vaihtoehto olisi ollut ehdottomasti kannattavain. Niinpä vaihdoin vain tuoreempaan, koska mä voin. Bensan hinnalla ei ole mun kilsoilla käytännössä mitään vaikutusta vuositasolla. Edelleen menee pysäköintipaikkaan, vakuutukseen ja veroihin enemmän kuin bensaan. Bensan hinta saa tuplaantua, ennen kuin se on suurin kuluerä meikäläisellä. Kilsojen tuplaantumiseen en jaksa uskoa.
 

Järvenpää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Wild, Suomalaiset NHL:ssä
Kokonaisuudessaan koominen keskustelu, kun molemmat osapuolet (diesel- sähkökoslien rakastajat) koittavat perustella miksi se oma valinta on kaikkein fiksuin ja taloudellisin vaikka oman mukavuuden takia se 2019 vuoden diesel Volvo tai 2021 vuoden Tesla on hankittu.

Muistaakseni @Sanainen arkku ajaa jollain parin tonnin Opelilla ja käyttää myös paljon julkista liikennettä. Siinä on sellainen kombo, joka on oikeasti taloudellisesti järkevä. Mukavuus tuosta puuttuu, mutta tuskinpa häntä se kiinnostaa.
Mutta sehän siinä onkin, että molemmat osapuolet ovat sen myös itselleen perustelleet. Sen mukaan tehty valinta. Ja se onkin nimenomaan kaikkein fiksuin juuri käyttäjälle itselleen. Koomista on se (niinkuin missä tahansa keskustelussa yleensäkin), että kumpikin osapuoli jättää huomiotta vastapuolen pointin ja koittaa löytää nokitettavaa oman agendan mukaisiin pisteisiin.

No, fiksua ja fiksua... Mulle vuoden 2010 jälkeen auto on aina ollut kompromissi. Minulle auto on yli 50% fiilistä ja alle 50% fiksuutta. Diisselirakastajaksi en silti huonolla omatunnollakaan itseäni pysty kutsumaan, vaikka omalla kohdalla järkevin ratkaisu on nimenomaan diisselikiesi.

Jotenkin luulin, että täällä keskusteltaisiin polttoaineen hinnan noususta ja sen vaikutuksista, mutta yllättäen tämä olikin joku sähköautoilu vol. 2 ketju, missä työsuhdeutoilijat ja 80t€:n autoilla ajavat ihemettelevät, miten joku voi ajaa muullakin kuin sähköautolla. Eli käytännössä täällä rinkirunkkaa ne ryhmät, joiden osalta polttoaineden hinnan nousulla ei ole mitään merkitystä kuin korkeintaan välillisesti. Ja vähemmän yllättäen se suuri massa, joille sillä on väliä, ei kiinnosta keskustelussa ketään.

Eikai siinä sen kummempaa keskusteltavaa olekaan. Kaikkia ottaa pannuun korkea polttoaineen hintataso, ja kun kaikki ovat samaa mieltä, niin eipä siitä paljon keskustelua synny.

Hauskaa, että vaikka kovan pensan hinta rupeaa huitelemaan 3€/l, ei silti olla vielä kipurajalla.
Muistan 2000-luvun alussa näitä legendaarisia fraaseja, että "kun pensa maksaa 2€/l, ei tuu vastaan, kun tuttuja!"
Pensa maksaa nyt kolme egee per litra, ja ihan yhtä tuntemattomia tulee edelleen vastaan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Dieselistä keskustellakseni veikkaan, että kun maamme politiikka vie vahvasti sähköautoilun suuntaan, niin varsinkin dieselistä tehdään vähintäänkin helvetin kallista. Siis vielä kalliimpaa kuin tällä hetkellä. Onkin mielenkiintoista nähdä miten dieselautokannan tulee käymään. Ajamista ei varmasti kielletä, mutta luulen siviilikäytössä olevien dieselautoilijoiden olevan ahtaalla kuin tupakoitsijat konsanaan muutaman vuoden kuluttua. Tämä tulee luonnollisesti näkymään silloin myös dieselautojen hinnoissa edelleen laskevasti.

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että mikäli oma talous kiinnostaa, niin siitä disukasta kannattaa luopua mahdollisimman pikaisesti. Se on jo nyt hankalaa, mutta en usko sen tästä ainakaan helpottuvan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös