Onnittelen, päätöshän on järkevä.Jos mietin asiaa omalta kohdaltani, niin mielestäni uuden sähköauton hankinta maltillisella korolla oli itselleni aivan ehdoton valinta.
Entinen iso diesel vaihtui siis uuteen sähköautoon ja tämä tarkoitti kuukausitasolla ainakin seuraavia muutoksia:
vero: 110€ --> 16€
lainalyhennys: 400€ --> 500€
"polttoainekustannus" (paras arvio keskimäärin vuoden aikana): 450€ --> 100€
huollot/renkaat yms. vähemmän tarvetta ja tietysti uuden auton takuun aikana huolettomampaa.
Alkuperäinen näkemys, jota kommentoin koron ja lainan osalta, oli sellainen, että jos mahdollista, auto kannattaa hankkia ilman velkaa ja tätä pidin taloudellisessa mielessä järkevänä ajatuksena. Saa auton joko halvemmalla tai saa paremman auton käteisellä samalla summalla kuin saa velaksi. Laitetaan nyt selvyyden vuoksi vielä luvuillasi:
vero: 110€ --> 16€
lainalyhennys: 400€ --> 0€
"polttoainekustannus" 450€ --> 100€
Aiempi 960 euroa kuukaudessa muuttui 116 euroon. Mutta pitää huomata myös säästömahdollisuus jo velkaantuneen tilanteessa.
Hieman pidän ongelmana suomalaistenkin velkahalukkuutta. Voi olla 80 prosenttia asunnosta yhtiölainaa ja lain mahdollistamat loput pankkilainaa suhteessa pienillä tuloilla velkamäärään. Siihen vielä 30-70 k€ uuden auton velkaa päälle kokonaiskorolla, joka on 12-18 prosenttia kaikkineen uuden auton ostohinnasta.
Talous on ylikuumentunut, jonka takia EKP tulee nostamaan korkoja. Sen vaikutus ostovoimaan ja velanmaksukykyyn on negatiivinen.