Pokerikeskustelu

  • 912 145
  • 6 367

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Voitin tässä tänään jonkun pokeriturnauksen Tampesterin Wellingtonissa ja kuittaisin huikeana palkintona korttipakan ja paikan johonkin finaaliturnaukseen joulukuussa. Taidolla tuossa pelissä arpaa ei kyllä pahemmin ensimmäisen puolen tunnin jälkeen ollut. Stacki 500, 15 minuutin välein nousi blindit ja tippuneen tilalle aina uusi jamppa pöytään. Alussa pääsi pari kertaa pelaamaankin, mutta kohta puoliin järkevin ratkaisu oli mennä allin preflopissa, kunhan lähtökäsi vain oli kohtuullinen. Lähdin suosikkina yhtä lukuun ottamatta kaikkiin käsiin ja hyvin pitivät kortit. Pöytään tulevat pelaajatkin joutuivat käytännössä vetämään allinit ensimmäisellä pelattavalla kädellä. Itsellä oli se etu, että olin ensimmäisten joukossa pöydässä, jolloin sain vähän pelimerkkejä kasaan ja kytätä hyviä käsiä kärsivällisemmin.

Lopussa järjestävänä osapuolena ollut henkilö tuli itse mukaan viimeisenä pelaajana, meni pari kertaa allin ja tiputti munkilla muutaman pelaajan jatkosta. Viimeisessä kädessä hän pisti allin kaksi muuta pöydässä mukana ollutta pelaajaa. Toisella ei ollut mitään, toisella AJ. Järjestäjähemmolla JJ, floppi Axx. Turnille ei apuja, mutta riveriin jätkä ja ohiveto suhteella 1/40. ;)
Eipä siinä sitten mitään järkeä ollut headsuppiakaan pelata, kun pöydässä vain minä ja järjestävä taho. Ei kai siinä... Ihan kivaa oli, vaikka turnauksen rakenne ei varsinaisesti taitopelaamista suosinutkaan. Sainpa ainakin esitellä pelimerkkikikkoja muille pöydässä olijoille.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olipahan turnaus Bossin verkossa juuri äsken:

Ajattelin heittää TGF:n tilille jääneet hilut menemään ja pelasin 3$ 10 hengen sittarin. Finaaliin mennessä johdin 120 pelimerkillä molempien kassan ollessa jotain 7500 luokkaa. Hävisin allinnin ja tilanne oli 120 vs 14880. Heitin viimeiset 120 pelimerkkiä keskelle ja onnittelin voittajaa.Voitin 6-7 allinnia putkeen (kippasin pari kertaa preflop) ja nousin johtoon. Oli vastustaja aika rikki siinä vaiheessa. Tipahdin siitä sitten 1000 vs 13 000 tappiolle mutta nousin siitäkin tasoihin. Lopulta hävisin finaalin, mutta ei kyllä harmittanut tippaakaan. Enpä muista koska olisin viimeksi nauranut nuin paljon.

En ole paljoa turnauksia pelaillut. Sattuuko tuollaisia nousuja useinkin?
 

Aln

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Juu, parikertaa oon noussu just 6-7 "pakotetun" all inin johdosta takas tasoihin, ja jopa voittanukkin muutamia. Siis noista alkuun oli pakotettuja, sitten kävi korttikin ja kaveri tietysti katto, kun epäini blind stealia ja muutenkin niin pot comitted. Mutta pitää muistaa, että joku 83 vs J7 nyt ei hirveesti ole enne pf jäljessä.

Varsinkin turboturnauksissa tapahtuu ja sattuu vaikka mitä, koska blindit ovat tosi kovat, jollon aggressiivisuus yleensä voittaa.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Jaahas, nyt sitten päätti Suomen kaikkialle ulottuva verokarhu pamauttaa Antoniukselle 430 000e mätkyjä. Hullultahan tuo kuullostaa, sillä Patrik asuu Las Vegasissa ja maksaa veronsa jenkkeihin. Kertokaahan joku veroasioista tietävät että onko verottajalla mitään mahdollisuuksia karhuta Antoniukselta noita mätkyjä?

Itse veikkaan, että ei tule onnistumaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aln kirjoitti:
Juu, parikertaa oon noussu just 6-7 "pakotetun" all inin johdosta takas tasoihin, ja jopa voittanukkin muutamia. Siis noista alkuun oli pakotettuja, sitten kävi korttikin ja kaveri tietysti katto, kun epäini blind stealia ja muutenkin niin pot comitted. Mutta pitää muistaa, että joku 83 vs J7 nyt ei hirveesti ole enne pf jäljessä.

Varsinkin turboturnauksissa tapahtuu ja sattuu vaikka mitä, koska blindit ovat tosi kovat, jollon aggressiivisuus yleensä voittaa.

Paras nousu itsellä oli MTT turnaus noin 600 osallistujaa buy in 10+1. Average stackki oli noin 3500 kun menin AK all in kaverilla pienet suittarit ja turpaan tuli. Merkkejä jäi 150, sitten fortuna suosi muutaman käden ja nousu alkoi. Lopullinen sijoitus 4. ja mukava $ määrä kolahti tilille.
Toki tässä tuuri osuus oli suuri..
Yleensä pääsen rahasijoille turnauksissa n 80 prosenttisesti, pelaamalla aika tiukkaa solidia peliä (noin 100 turnauksen keskiarvo)
 

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
peno kirjoitti:
Itse veikkaan, että ei tule onnistumaan.

Itsekin veikkaan samaa. Eiköhän Pate ole lakimiesten kanssa jo etukäteen sumplinut tuon homman, nyt vaan verottaja pyrkii päästä käsiksi heille kuulumattomiin rahoihin... tosin todennäköisesti siksi, että eivät tiedä Antoniuksen asumisjärjestelyistä tuon taivaallista.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
SamSpade kirjoitti:
Yleensä pääsen rahasijoille turnauksissa n 80 prosenttisesti, pelaamalla aika tiukkaa solidia peliä (noin 100 turnauksen keskiarvo)

Jos solidia pelaamalla olet sadassa turnauksessa päässyt kahdeksassakymmenessä rahoille, niin olet a) varsinainen kurko b) rva Fortunan helmoissa ja c) pelannut max $5 sittareita d) puolivillaista apinalaumaa vastaan sekä e) liioittelet merkittävästi.

Yksi tai kaksi tekijää ei voi tuollaista voittoputkea selittää.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Itselläni on viimeisestä seitsemästäkymmenestä (70) 11$:n sittarista (10 pelaajaa) saldona huikea yksi voitto. Löytyyköhän kenenkään pelihistoriasta tällä palstalla yhtä rumaa jaksoa? On muuten käsittämätön tunne, kun tietää jo ennen finaalivaihetta ottavansa satavarmasti pataan.

Pitää varmaan lukea Harringtonin headsup-osiot uudestaan, mutta uskomaton putki on joka tapauksessa päällä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Solomon kirjoitti:
Jos solidia pelaamalla olet sadassa turnauksessa päässyt kahdeksassakymmenessä rahoille, niin olet a) varsinainen kurko b) rva Fortunan helmoissa ja c) pelannut max $5 sittareita d) puolivillaista apinalaumaa vastaan sekä e) liioittelet merkittävästi.

Yksi tai kaksi tekijää ei voi tuollaista voittoputkea selittää.

Pelannut pirun paljon live pelejä ennen nettiin siirtymistä.
Vaihtoehdoista valitaan
a) kyllä
b) yleensä mutta 2 viimeistä päivää rouva on jakanut lähes ainostaan 27 39 jne.. ja niillä ei yleensä voi voittaa, saati pelata
c) sittareita välillä 5-20, mutta vain vähän. Yleensä MTT turnauksia, joissa noin 250-600 osallistujaa, buy in 5-10
d) mitäs muuta tuolla netissä on? Tosi vähän hyviä pelaajia näkee, keskinkertaisia paljon, huonoja paljon.
e) ei minun tarvi kenellekkään päteä tai liioitella. Ne ajat ovat jo aikaa sitten.
Koko pitkä pelihistoria on itsellä kirjattuna tarkasti Exceliin.
 

Cesc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
MTT:t eivät sovi minulle, koska niissä menee niin kauan aikaa, että olen lopussa liian väsynyt tehdäkseni järkeviä ratkaisuja silloin kun vastustajat paranevat ja panos nousee.

Pelasin eilen rebuy freerollin harjoitellakseni rebuy turnausten pelaamista, koska rekisteröidyin joskus maksulliseen rebuy turnaukseen huomaamattani ja olin pihalla. Nyt olin lukenut vähän, miten niitä kuuluu pelata.

Ajattelin, että meno olisi aluksi villiä, mutta pian selvisi, että yli puolet pelaajista ei pelannut ja ensimmäiset puolitoista tuntia meni blindien ryöstämiseen muutaman oikean pelaajan kanssa, mikä oli vähän kuivaa.

Pääsin turnauksessa kahden parhaan joukkoon. Olin yhdessä vaiheessa onnekas, kun menin turnilla all-in ja vastustajalla oli parempi käsi. Yksi neljästä minut edelle saattaneesta kortista tuli ja voitin potin ja sain jatkaa turnausta kaikkein suurimmalla pelimerkkimäärällä.

Kuvailen seuraavaksi turnauksen ratkaissutta kättä. Pelimerkkimäärät ovat suuntaa-antavia. Vastustajalla on kädessä positio. Molemmilla pelaajilla on noin 90 pelimerkkiä. Big blind on yksi pelimerkki.

Ennen floppia minulle jaettiin käteen kaksi seiskaa. Korotin kolmella pelimerkillä ja vastustaja maksoi.

Floppiin jaettiin kymppi vitonen ja kolmonen. Potin koko oli 7 pelimerkkiä.
Löin 5 pelimerkkiä continuation bettinä. Vastustaja korotti 15 pelimerkkiä ja minä korotin all-in noin 80 pelimerkkiä. Vastustaja maksoi all-inini. Vastustajalla oli kädessä kymppi ja akka ja hän voitti kymppiparilla.

Turnaus oli kestänyt melkein neljä tuntia ja syytän siis väsymystä pelistäni. Sikäli on hyvä, että vihu maksoi, koska ilman sitä en olisi ajatellut sitä, että pelasin käden väärin. Analysoin vaihtoehtojani vastustajan korotettua ensimmäisen lyöntini flopilla:

korotan all in: maksetaan vain paremmalla kädellä ja tällä liikkeellä voin hävitä turnauksen, mutta en voi voittaa sitä, parempia vaihtoehtoja olisivat olleet:
korotan 30 pelimerkkiin: Vastustaja luovuttaa yhtä usein, kun all in korotuksessa. kumpaakaan ei makseta huonommalla kädellä kuin minulla on. Luovutan turnin, jos ei tule seiskaa. Stackia jäisi vielä niin, että olisi mahdollisuus voittaa.
call: Marginaalikädelläni pienen potin pelaaminen olisi järkevää. Koska en ole positiossa, häviän kyllä paljon kun olen perässä, ja puoli pakkaa on saattaa auttaa vihollista, mutta ei minua. Koska vihu ei ollut yliaggressiivinen olisin saattanut päästä showdowniin niin, että pelimerkkejä jäisi jäljelle.
fold: Tämä oli ensimmäinen kerta kun vihu reissasi continuation bettini, vaikka itse teenkin sitä kädettä, vihu ei luultavasti tee. Olisin hävinnyt vain vähän pelimerkkejä.

No rahassa ykkös ja kakkossijan ero oli viisikymppiä, ja equityni (mikä on oikea termi?) oli vähän pienemmällä pelimerkkimäärällä parikymppiä ja sen voin suhteellisen hyvillä mielin menettää siitä hyvästä, että tajusin virheen, jota en heti tee uudelleen ja pääsin aiemmin nukkumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Cesc kirjoitti:
Selvisin kuitenkin yhden 4 outtisen river ohivetoni avittamana heads up vaiheeseen, jonka viimeinen käsi meni suurinpiirtein näin. Stackit t90 BB t1.
pf:Olen oop ja korotan pf t3 77 vastustaja maksaa.
flop (pot t7): T53
Teen cbetin t5 vastustaja reissaa t15 ja tässä vaiheessa hero puskee ai t80. Vihu maksoi ja voitti TPGK:llä.

Jonkun verran pelannut 5-20$ tournamentteja ja en pidä itseäni ihan rookiena mutta toi teksti meni kyllä aika ohi.

avaatko tuon tekstisi vielä vähän selvemmin niille jotka eivät ole ihan noin vihkiytyneet kaikkiin termeihin?
 

Morgoth

Jäsen
SamSpade kirjoitti:
c) sittareita välillä 5-20, mutta vain vähän. Yleensä MTT turnauksia, joissa noin 250-600 osallistujaa, buy in 5-10

Väität ihan tosissasi, että viimeisessä sadassa 250-600 pelaajan MTT turnauksessa olet ollut 80 kertaa rahoilla? Jos noin niin sun kannattaisi mennä vegasiin tai ainakin lopettaa netissä alle 100 dollarin turnauksissa pelaaminen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Morgoth kirjoitti:
Väität ihan tosissasi, että viimeisessä sadassa 250-600 pelaajan MTT turnauksessa olet ollut 80 kertaa rahoilla? Jos noin niin sun kannattaisi mennä vegasiin tai ainakin lopettaa netissä alle 100 dollarin turnauksissa pelaaminen.
Sisälukutaidossa vikaa?. Kirjoitin että mukana on myös niitä sittareita, mutta pääasiassa pelaan mtt. Valitsemalla turnauksen hyvin, siis aika jolloin pelaa, turnauksen tyyppi, osallistujat, helpottaa jo kummasti omaa peliä.
Toki sittarivoitot ovat huomattavasti helpompia ja nostavat nopeasti prosenttia, vaikka määrät ovatkin vähäisempiä.
Ei tuo mtt turnauksessa rahoille pääsy nyt niin ihmeellistä ole. En ole väittänyt että finaalipöydässä istuttaisiin jatkuvasti vaan rahoille on kuitenkin päästy. Jos vaikka top 30 maksetaan, niin eihän vaikka sija 25 juuri tienestiä vielä tuo.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Daespoo kirjoitti:
Jonkun verran pelannut 5-20$ tournamentteja ja en pidä itseäni ihan rookiena mutta toi teksti meni kyllä aika ohi.

avaatko tuon tekstisi vielä vähän selvemmin niille jotka eivät ole ihan noin vihkiytyneet kaikkiin termeihin?

Termistöä Daespoolle:

4 outtisen river ohivetoni = Pelaaja oli häviöllä, ja pakassa oli neljä korttia (outs) joilla hän voittaisi potin. Yksi näistä korteista tuli viimeisellä pöytäkortilla (river). Esim jos vastustajalla on väri turnilla, ja sinulla kaksi paria, on sinulla neljä outtia (saadaksesi täyskäden).

heads up vaiheeseen = kaksi pelaajaa jäljellä

Stackit t90 BB t1. = Pelaajilla 90.000 chippiä, isompi pakotettu panos (big Blind) on 1.000 chippiä


pf:Olen oop ja korotan = ennen floppia olen "out of position", eli flopin jälkeen vastustaja toimii sinun jälkeesi. Tällöin sinä et saa tietoja vastustajan pelistä ja joudut toimimaan ilman mitään tietoa siitä, auttoiko flop vastustajaa.

pf t3 77 = Korotan ennen floppia 3.000 kädellä 77

flop (pot t7): T53 = floppiin tulee 10,5,3, ja potin koko on 7.000


Teen cbetin t5 vastustaja reissaa t15 = Continuation bet 5.000, eli ennen floppia korottanut lyö flopilla. Vastustaja korottaa 15.000

ja tässä vaiheessa hero puskee ai t80. = Pelaaja itse lyö All-in 80.000. Hero nimitystä yleensä käytetään kun käsihistorioita postataan jollekin palstalle. Tämä siksi että omaa pokerinickiä ei haluta kaikkien tietoon.


Vihu maksoi ja voitti TPGK:llä. = Vastustaja maksoi all-in lyönnin, ja hänellä oli "Top Pair, Good Kicker". Eli tässä tapauksessa varmaan K,10 tai Q,10. Jos vastustajalla olisi ollut A,10, olisi käsi ollut "Top Pair, Top Kicker", eli TPTK.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan hanurista tuo t-notaatio. Mikset voi yksinkertaisesti käyttää niitä numeroita?

EDIT: Pelimerkki ei ole yhtään sen selkeämpi.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
SamSpade kirjoitti:
Toki sittarivoitot ovat huomattavasti helpompia ja nostavat nopeasti prosenttia, vaikka määrät ovatkin vähäisempiä.

SamSpade siis pääsee sittareissa rahoille yli kahdeksankymmentä kertaa sadasta, mikä sinänsä on erittäin epäilyttävä väite. Mutta kerran sittareiden määrät ovat vähäisempiä ja kokonaisprosentti niiden avulla nousee nopeasti, niin arvelisin "sittareissa rahoille" -prosentin huitelevan pakostakin kolmessa, neljässä tai viidessä sadassa. Vain Uusis voisi esittää näin tylyä statistiikkaa joutumatta naurunalaiseksi.

Mulla ei ole mitään erityistä halua narauttaa ketään paskanpuhumisesta, mutta loogiset lainalaisuudet kyllä painavat vaa'assa enemmän kuin Sampan sana.
 
Viimeksi muokattu:

Cesc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Leon kirjoitti:
Ihan hanurista tuo t-notaatio. Mikset voi yksinkertaisesti käyttää niitä numeroita?

EDIT: Pelimerkki ei ole yhtään sen selkeämpi.
En jaksa enää editoida, mutta itselleni perustelin t-notaation käytön sillä, että sen ansiosta käsihistoriasta erottuu, onko kyseessä käteispeli vai turnauspeli.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Solomon kirjoitti:
SamSpade siis pääsee sittareissa rahoille yli kahdeksankymmentä kertaa sadasta, mikä sinänsä on erittäin epäilyttävä väite. Mutta kerran sittareiden määrät ovat vähäisempiä ja kokonaisprosentti niiden avulla nousee nopeasti, niin arvelisin "sittareissa rahoille" -prosentin huitelevan pakostakin kolmessa, neljässä tai viidessä sadassa. Vain Uusis voisi esittää näin tylyä statistiikkaa joutumatta naurunalaiseksi.

Kurko kyllä pitää olla, jotta tuo prosentti toteutuisi noissa "pienissä" sittareissa, joita tulee lähinnä itsekin pelattua. Siellä toi pelaaminen on erittäin vaihtelevaa. Itse pelaan yleensä 30 pelaajan sittareita, joissa yleensä olen finaalipöydässä ja palkinnoilla noin 1/5 eli olen aikalailla break-even pelaaja.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Cesc kirjoitti:
En jaksa enää editoida, mutta itselleni perustelin t-notaation käytön sillä, että sen ansiosta käsihistoriasta erottuu, onko kyseessä käteispeli vai turnauspeli.
Ei se ollut pelkästään sinulle. Tuolla on vielä toinenkin esimerkki, missä on vielä flopissa T sotkemassa ansiokasta käsihistoriaa. Vaikka en olekaan MTV-sukupolvea, minulla ei oikein riitä kärsivällisyys syventyä tuollaiseen sekamelskaan. Pokerikirjallisuudessa asiat yleensä esitetään selkeästi, että lukijan oma analyysi helpottuisi mahdollisimman paljon.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
tty_01 kirjoitti:
Kurko kyllä pitää olla, jotta tuo prosentti toteutuisi noissa "pienissä" sittareissa, joita tulee lähinnä itsekin pelattua. Siellä toi pelaaminen on erittäin vaihtelevaa. Itse pelaan yleensä 30 pelaajan sittareita, joissa yleensä olen finaalipöydässä ja palkinnoilla noin 1/5 eli olen aikalailla break-even pelaaja.

Itse pelaan 5 tai 10 hengen sittareita. Tosin eilen yöllä turnausta odotellessa ei niissä ollut juuri pelaajia, joten pelailin 2/2 hu sittareita muutaman.
2-Nov-06 17:20 TURBO NL Holdem $5 2 $4.50
1635**** 2-Nov-06 17:08 TURBO NL Holdem $5 2 $4.50
1635**** 2-Nov-06 17:06 TURBO NL Holdem $5 2 $4.50
1635**** 2-Nov-06 17:04 TURBO NL Holdem $5 2 $4.50
1635**** 2-Nov-06 16:51 TURBO NL Holdem $5 2 $4.50
1635**** 2-Nov-06 16:42 TURBO NL Holdem $5 5 $2

Tuossa Sharkscopeen kirjautuneet.
eli kyllä sitä vaan kaloja on liikkeellä paljon.
 

Morgoth

Jäsen
Leon kirjoitti:
Vaikka en olekaan MTV-sukupolvea, minulla ei oikein riitä kärsivällisyys syventyä tuollaiseen sekamelskaan.

Itsekin ainakin skippaan jos se käsihistoria on jotain epäselvää paskaa, josta ei muutamalla vilkaisulla saa selvää vaan sitä oikein pitää 'lukea'. Jos jonkun käsihistorian laittaa niin olisi kiva, jos sen verran näkisi vaivaa, että se olisi helposti luettavassa muodossa. Lisää kaikkien mukavuutta.
 

Morgoth

Jäsen
SamSpade kirjoitti:
Jos vaikka top 30 maksetaan, niin eihän vaikka sija 25 juuri tienestiä vielä tuo.

Ei nyt jaksa tästä väitellä enempää, mutta olet kyllä melkoinen kurko jos MTT-turnauksissakin olet rahoilla 80%, 70% tai edes 50% pelikerroistasi.
 

Morgoth

Jäsen
Cesc kirjoitti:
MTT:t eivät sovi minulle, koska niissä menee niin kauan aikaa, että olen lopussa liian väsynyt tehdäkseni järkeviä ratkaisuja silloin kun vastustajat paranevat ja panos nousee.

Tuo on muuten aika kiusallista. Vastaavasti jos sitä tekee kaikkea muuta kuin keskittyy siihen MTThen niin sitten huomaakin olevansa pihalla, kun vain räiskii. Pitäisi löytää joku sopiva keino oman vireystason säilyttämiseen.

Rahapyödässä pelaamisessa on helpompi pitää tauko välillä tai jatkaa vasta joskus myöhemmin. Sittarit eivät taas niin kestä kauan, että ongelmaa tulisi oman jaksamisen kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös