Mietin vain, että jos tällainen Pohjolan liiga ja sitten alempi sm-liiga joskus toteutuisivat, niin mitähän se vaikuttaisi yleisesti jääkiekon asemaan Suomessa, kun nämä "isojen tekohengittämät maalaisseurat" poistuisivat jos eivät nyt ihan kartalta, mutta ainakin ns. alempaan sarjaan? Nousisiko lätkän kiinnostus Suomessa, vai laskisiko, kun kaikki entiset pääsarjajengit eivät olisikaan enää samalla viivalla, ainakaan sarjatasollisesti? Toiset kamppailisivat isojen poikien sarjassa ja toiset näennäisestä suomen mestaruudesta. Minkälaiset mahdollisuudet suomalaisilla jengeillä ylipäätään olisi tässä Pohjolan liigassa? Millaiset mahdollisuudet joukkueilla olisi sm-liigasta siirtyä tähän Pohjolan liigaan ja kasata sinne kilpailykykyinen jengi?
Mutta ei sillä, tämä on varsin mielenkiintoinen asia.
Sitä kannattaa miettiä nykyisen tilanteen kannalta. Eihän homma eroaisi periaatteessa nykytilanteesta mitenkään, nykyäänkin on ollut vallassa tilanne missä:
Toiset kamppailevat isojen poikien sarjassa (S/M-liiga) ja toiset näennäisestä suomen mestaruudesta (Mestis). Ainoana muutoksena tulisi "isojen poikien" suomalaisten joukkueiden määrän putoaminen. Ja tietysti sen seurauksena osa isoista pojista putoaisi pikkuisten joukkoon mikä näyttäisi kismittävän kaikkein eniten.
Yleiömääristä, HIFK:n kotiottelut runkosarjassa kaudella 2007-2008:
- Kaikki ottelut: 184055 katsojaa, otteluita 28, keskiarvo 6573 katsojaa
- Tappara, Kärpät, Jokerit, TPS: 74648 katsojaa, otteluita 10, keskiarvo 7465 katsojaa
- Muut joukkueet: 109407 katsojaa, otteluita 18, keskiarvo 6078 katsojaa
- Ja viime kauden neljä huonointa: Ilves, HPK, Pelicans, SaiPa: 45126 katsojaa, otteluita 8, keskiarvo 5641 katsojaa
Jokainen näkee suoraan mikä ero katsojamäärissä on. Ja nyt mietitään mitä tapahtuisi yleisömäärissä jos tulisi pohjoismainen liiga jossa pyrittäisiin suunnilleen samaan ottelumäärään kuin S/M-liigassa oli kaudella 2007-2008:
Kotimaisia joukkueita 8, kierroksia 6, kotikierroksia 3, kotiotteluita 3x7=21, mistä
Kategoria 1 (Tappara, Kärpät, Jokerit, TPS): 12x7465=89580 katsojaa
Kategoria 2 (Muut kotimaiset): 9x6078=54702
Katsojia kotimaisia joukkueita vastaan: 89580+54702=144282 katsojaa
Ruotsalaisia joukkueita 8, kierroksia 2, kotikierroksia 1, kotiotteluita 8
Kaudella 2007-2008 HIFK:lla oli katsojia 184055, joten "puuttuu" 184055-144282=39773 katsojaa, mikä jaettuna kahdeksalla tekee 4972 katsojaa.
Kynnyskysymys: Tulisiko keskimäärin 5000 katsojaa kahdeksaa ruotsalaista huippujoukkuetta vastaan? Jaottelulla yksi ottelu/joukkue. Itse olen sitä mieltä että tulisi, jos se onnistuttaisiin markkinoimaan oikein. Oikeastaan sen ei pitäisi olla edes hankalaa, kausikorttien lisäksi ei tarvittaisi kovinkaan montaa irtokatsojaa.
En muuten ymmärrä niitä maksukorttihöpötyksiä, kuka ostaisi minkäkin kortin jos tulisi uusi Pohjoismainen liiga vs. kotimainen liiga. Mulla on itsellä kaapelikortti missä on sekä Canalplus että Viasat, mutta en todellakaan luopuisi siitä kortista vaikkei sillä näkisi yhtään S/M-liigamatsia. NHL ja fudis, sekä fudisliigat että maajoukkueen matsit, pitävät urheilutarjonnassa siitä huolen, puhumattakaan kanavien muusta tarjonnasta. Mutta en kyllä maksaisi mitään jostain plustv-kortista, missä pyörisi jotain väsyneitä, kertaalleen nähtyjä, jenkkisarjoja, sataan kertaan nähtyjä leffoja ja SaiPa-HPK matseja. En maksaisi vaikka HIFK siellä pelaisikin. Eihän joku suomessa näkyvä plustv voi mitenkään kilpailla canalplussan kanssa, käsittämätöntä edes vertailla niitä keskenään.
Eli, itse olen vakaasti Pohjolan liigan kannalla. Suomen kokoisesta maasta ei löydy tällä ulkomaalaiskiintiösäännöllä pelaajia 14 joukkueen sarjaan. Ja olen sitä mieltä että oikein toteutettuna kyseinen liiga olisi suomalaisen lätkän etu. Seurajoukkueiden tapauksessa taas etu/haitta määräytyy tietysti siitä kumpaan sarjaan jengi päätyy.