Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 531 523
  • 4 790
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tuota noin. Samoin kuin en menisi neuvomaan sähkömiestä sähkötöissä, niin en menisi tällä koulutuksella neuvomaan lääkäreitäkään lääkärin töissä. En millään usko, että jokainen individualisti osaisi hoitaa mahdollista sairauttaan lääkäreitä paremmin, mutta tiedä nyt näistä.
Suomessa on yllättävän paljon ammatteja, jotka osataan keskustelupalstoilla paremmin kuin ammatilaisten toimesta.

Mutta kiitos ja anteeksi, en näin pelien seuraamisen lomassa puutu tähän tämän enenpää.

Kysymys kai lienee siitä, että esimerkiksi mainitsemassani tapauksessa kaikki on jo kokeiltu. Viimeisenä "lääke" joka oli tappaa kaverini. Se, että silloin vaaditaan kevyempiäkin vaihtoehtoja kokeiltavaksi lienee sinun mielestäsi lääkärin tontille astumista. Valitettava esimerkki aikamme tuotteesta. Se, että lääkäri kaavailee nuorelle henkilölle loppuelämän kuuria metadonia tai oksikodonia on sekin vain potilaan parhaan ajattelemista ja säästämistä huumehelvetiltä.
 
Tuota noin... En millään usko, että jokainen individualisti osaisi hoitaa mahdollista sairauttaan lääkäreitä paremmin, mutta tiedä nyt näistä.

Tuota noin... Minä uskon, että keskikalja lievittää lääkärin mielestä kiputiloja paljon tehokkaammin kuin kannabis. Näin maallikkona veikkaan syyksi lääkärin mielipiteeseen sitä, että keskikaljasta valtio saa verotuloja.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuota noin... Minä uskon, että keskikalja lievittää lääkärin mielestä kiputiloja paljon tehokkaammin kuin kannabis. Näin maallikkona veikkaan syyksi lääkärin mielipiteeseen sitä, että keskikaljasta valtio saa verotuloja.

Tuskin lääkäri nyt hirveästi verotuloja ja valtiota miettii...

Kuten olen joskus todennut, niin veljeni on lääkäri. Lääkekannabiksesta ja hänen mielipiteestään siihen emme ole koskaan tainneet hirveästi keskustella, mutta sen on todennut, että kaikenkarvaista yrittäjää on kyllä ovesta rampannut. Yleensä kertovat kivuista, jo kauan jatkuneista sellaisista ja sitten lyödään kannabis-kortti pöytään.

Näin joulun alla huvittavaa kun sekä kannabis- että alkoholi-keskustelu näyttävät nostavan päätään.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuota noin. Samoin kuin en menisi neuvomaan sähkömiestä sähkötöissä, niin en menisi tällä koulutuksella neuvomaan lääkäreitäkään lääkärin töissä. En millään usko, että jokainen individualisti osaisi hoitaa mahdollista sairauttaan lääkäreitä paremmin, mutta tiedä nyt näistä.
Suomessa on yllättävän paljon ammatteja, jotka osataan keskustelupalstoilla paremmin kuin ammatilaisten toimesta.

Mutta kiitos ja anteeksi, en näin pelien seuraamisen lomassa puutu tähän tämän enenpää.

Edelleenkin kiinnostaisi haluaisitko evoluution toimimisen nimissä oman lapsesi kokeilevan alfapvp:tä ja hyppäävän parvekkeelta päättäen elämänsä.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuten olen joskus todennut, niin veljeni on lääkäri. Lääkekannabiksesta ja hänen mielipiteestään siihen emme ole koskaan tainneet hirveästi keskustella, mutta sen on todennut, että kaikenkarvaista yrittäjää on kyllä ovesta rampannut. Yleensä kertovat kivuista, jo kauan jatkuneista sellaisista ja sitten lyödään kannabis-kortti pöytään.

Uskallan väittää suoralta kädelta paskapuheeksi. Lääkäreille kerrotaan varmasti ties minkäläisiä tarinoita erilaisten opioidien ym. saamiseksi, mutta en millään jaksa uskoa että suomessa yleisesti perusteettomia kannabisreseptejä yritettäisiin saada aivan yksittäistapauksia lukuunottamatta - saati sillä tavalla että yksittäiselle lääkärille tuolla tavalla niitä siunaantuisi läjittäin. "Yleensä kertovat..." Niin varmaan. Kuulostaa niin keksityltä tarinalta kuin vain voi olla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Uskallan väittää suoralta kädelta paskapuheeksi. Lääkäreille kerrotaan varmasti ties minkäläisiä tarinoita erilaisten opioidien ym. saamiseksi, mutta en millään jaksa uskoa että suomessa yleisesti perusteettomia kannabisreseptejä yritettäisiin saada aivan yksittäistapauksia lukuunottamatta - saati sillä tavalla että yksittäiselle lääkärille tuolla tavalla niitä siunaantuisi läjittäin. "Yleensä kertovat..." Niin varmaan. Kuulostaa niin keksityltä tarinalta kuin vain voi olla.

Ai siis kuulostaa keksityltä, että lääkärin vastaanotolla ramppaa jengiä, jotka ovat kiinnostuneet lääkekannabiksesta? Totta kai kyse on yksittäistapauksista, Suomessa kannabishörhöt ovat hyvin pieni vähemmistö ja varmasti joukossa on myös niitä, jotka ainetta oikeasti kipuihin tarvitsisivat.

Ihan miten vaan, sinun jutuissasihan on aina tuo kärjistetty sävy, josta olet tehnyt itsesi tunnetuksi.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ai siis kuulostaa keksityltä, että lääkärin vastaanotolla ramppaa jengiä, jotka ovat kiinnostuneet lääkekannabiksesta? Totta kai kyse on yksittäistapauksista, Suomessa kannabishörhöt ovat hyvin pieni vähemmistö ja varmasti joukossa on myös niitä, jotka ainetta oikeasti kipuihin tarvitsisivat.

Alkuperäinen tarinasi ei kuulosta pelkästään keksityltä vaan niin keksityltä kuin vaan voi olla.

Eikä siinä ollut kyse yksittäistapauksista, vaan ilmeisen lukuisista yksittäisen lääkärin kohdalle osuneista "ovesta ramppaavasta yrittelijöistä jotka iskevät kannabiskortin pöytään". Että semmoista "kärjistämistä" ja ihan ilmiselvää höpöhöpöä.

En ole ikinä kuullut että kukaan olisi niin tyhmä että luulisi lääkäreiden kirjoittelevan sativex-reseptejä joidenkin epämääräisten kipukertomusten perusteella. Varmasti toki tälläisiä tyyppejä on, mutta ei taatusti niin paljoa että niitä jatkuvasti yksittäisen lääkärin ovesta ramppaisi. En hakemallakaan löytänyt edes anekdotaalisia viitteitä tukemaan sanomaasi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole ikinä kuullut että kukaan olisi niin tyhmä että luulisi lääkäreiden kirjoittelevan sativex-reseptejä joidenkin epämääräisten kipukertomusten perusteella.

Varsinkin kun Sativex auttaa - niillä keillä auttaa - MS-taudin mukanaan tuomaan jäykkyyteen ja vain siihen, sitä ei saa kipuihin yhtään missään. Kaiken sanottavani olen aiheesta tässä ketjussa jo moneen kertaan sanonut, mutta ihan kertauksen vuoksi; kannabista en ainakaan Suomessa tiedä kenenkään saaneen minkäänmoisiin kiputiloihin. Lääkekannabiksen pääasialliset hyödyt ovat jossain ihan muualla. Toisilla se poistaa kipujakin, mutta kenellekään sitä ei ainakaan tietääkseni Suomessa kipuihin kirjoiteta.

*e* Se todennäköisesti on totta, että kaiken maailman jonnejen lääkekannabiksen kinuamiseen yleisin syy on joku mysteerinen kipu, johon mikään muu kuin kannabis ei ole tuonut helpotusta. Tämä tapahtuessaan osoittaa ainoastaan miten surullisen kassalla kinuaja koko aiheesta on ja ihan hyvä niin, koska kinuaja kusee kaikkien niiden (meidän) muroihin, joilla kannabis auttaa sairauden ja/tai sen oireiden hillitsemisessä ja hoitamisessa.

*e2* Jos sairastaa sellaista sairautta johon kannabiksesta todistetusti on hyötyä (esim. MS-tauti), niin kannabisreseptin kirjoittavan lääkärin löytäminen ei ole mitenkään vaikeaa. Lääkekannabis maksaa ihan törkeän paljon ja sen hankkiminen on kyllästetty vittumaisella byrokratialla, mutta kannabikseen myönteisesti oireiden hoitovaihtoehtona suhtautuvaa lääkäriä ei ole vaikeaa löytää, kyllä se tieto sairaiden pienissä piireissä kulkee yllättävänkin tehokkaasti.

Tästäkin olen tainnut jo kirjoittaa, mutta kannabisreseptejä esim. MS-tautiin kirjoittanut Esti Laaksonen on kokonaan lopettanut uusien reseptin kirjoittamisen ja lopettipa myös vanhojen reseptien uusimisen. Voisin veikata tämän johtuvan pääosin siitä, että kun omalla nimellä julkisuudessa huuteli respoja kirjoittavansa, niin yrittäjien määrä nousi dramaattisesti ja näin nousi myös sen todennäköisyys, että joku onnistuu häneltä reseptin kusettamaan. Parempi siis viheltää peli kokonaan poikki. Foliohattupäissäni mietin kyllä sitäkin, että runsas kirjoitettujen reseptien määrä sai jonkun norsunluutornista huomauttamaan, että loppuu muuten kohta respojen kirjoittaminen kokonaan, ellet rajoita touhua tuntuvasti. Tämän todennäköisyyttä voi jokainen tahollaan pohtia. Parantumattomasti sairaan ja pitkään aiheen parissa touhunneen näkökulmasta huutelen, että en pidä tuota ollenkaan mahdottomana skenaariona.
 
Viimeksi muokattu:

Nahkanaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ai siis kuulostaa keksityltä, että lääkärin vastaanotolla ramppaa jengiä, jotka ovat kiinnostuneet lääkekannabiksesta? Totta kai kyse on yksittäistapauksista, Suomessa kannabishörhöt ovat hyvin pieni vähemmistö ja varmasti joukossa on myös niitä, jotka ainetta oikeasti kipuihin tarvitsisivat.

Tässä kohtaa kiinnostaisi kuulla määritelmäsi "kannabishörhöille" ja "hyvin pienelle vähemmistölle". Kannabista on kuitenkin kokeillut lähes miljoona suomalaista: http://yle.fi/uutiset/tutkija_kanna..._suomalaista_kotikasvattajia_tuhansia/7048612
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä kohtaa kiinnostaisi kuulla määritelmäsi "kannabishörhöille" ja "hyvin pienelle vähemmistölle". Kannabista on kuitenkin kokeillut lähes miljoona suomalaista: http://yle.fi/uutiset/tutkija_kanna..._suomalaista_kotikasvattajia_tuhansia/7048612
Ei varmaan kannata yrittää edes tavoitella mitään selvitystä konservatiivien näkökannoille tämän asian tiimoilta. Konservatiivit ovat päättäneet, että kannabista käyttävät vain laiskat hipit tai muut hörhöt, joten asia on niiltä osin loppuun käsitelty.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Tässä kohtaa kiinnostaisi kuulla määritelmäsi "kannabishörhöille" ja "hyvin pienelle vähemmistölle". Kannabista on kuitenkin kokeillut lähes miljoona suomalaista: http://yle.fi/uutiset/tutkija_kanna..._suomalaista_kotikasvattajia_tuhansia/7048612

Ei voi olla mahdollista. Kannabishan on laiton huume! Ei vaan, eikö tämä juuri todista sen, että kieltolaki ei toimi. Hyvin löytyy käyttäjät kiellosta huolimatta. Sanon tähän saman kuin alkoholiinkin sen omassa ketjussa. Kannabis on täällä, halusimme tai emme. Eroon emme siitä pääse. Emmekö siis voisi opetella elämään sen kanssa? Nykytilanne on vähän sama kuin Suomen suhde Natoon. Kustannuksia kasapäin, mutta ei yhtään verotuloja kustannuksia kattamaan. Tosin toisaalta, suurin osa kustannuksista poistuisi pelkästään sillä, että aine laillistettaisiin.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Edelleenkin kiinnostaisi haluaisitko evoluution toimimisen nimissä oman lapsesi kokeilevan alfapvp:tä ja hyppäävän parvekkeelta päättäen elämänsä.
Ei varmaan kannata yrittää edes tavoitella mitään selvitystä konservatiivien näkökannoille tämän asian tiimoilta. Konservatiivit ovat päättäneet, että kannabista käyttävät vain laiskat hipit tai muut hörhöt, joten asia on niiltä osin loppuun käsitelty.

Kannabista on ehkä kokeillut miljoona suomalaista, jos lasketaan jo kaikki kuolleetkin suomalaiset mukaan, mutta en heti tältä istumalta usko tämänkään tutkijan väitettä, että viidesosa elossa olevista suomalaisista kannabista olisi kokeillut. Järkeäkin voi käyttää, eikä aina kannata kaikkia älyttömyyksiä uskoa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kannabista on ehkä kokeillut miljoona suomalaista, jos lasketaan jo kaikki kuolleetkin suomalaiset mukaan, mutta en heti tältä istumalta usko tämänkään tutkijan väitettä, että viidesosa elossa olevista suomalaisista kannabista olisi kokeillut. Järkeäkin voi käyttää, eikä aina kannata kaikkia älyttömyyksiä uskoa.
En tiedä, miksi lainasit minun kommenttiani tässä asiassa, mutta toteaisin kuitenkin, että nuorten keskuudessa kannabiksen käyttö on melko yleistä. Vanhemmat ihmiset tuskin ovat koko päihteeseen törmänneet, mutta nuorista voisin hyvinkin uskoa ainakin kolmasosan kokeilleen.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kannabista on ehkä kokeillut miljoona suomalaista, jos lasketaan jo kaikki kuolleetkin suomalaiset mukaan, mutta en heti tältä istumalta usko tämänkään tutkijan väitettä, että viidesosa elossa olevista suomalaisista kannabista olisi kokeillut. Järkeäkin voi käyttää, eikä aina kannata kaikkia älyttömyyksiä uskoa.

Nuorten kanssa aktiivisesti tekemisissä ollessani voin sanoa, että Suomessa on tapahtunut "amerikkalaistumista" ja kannabis on jo tullut erittäin yleiseksi keskioluen rinnalle monissa nuorisopiireissä sosiaalisena päihteenä, opiskelijaporukoissa ja muissa. Väitän, että 18-30 vuotiaista jo yli puolet on kokeillut kannabista joten sikäli tuo miljoona ei varmasti ole mikään "älyttömyys", jos ymmärtää yhtään mitään mitä tässä nykymaailmassa tapahtuu. Ja ei kai sitä nyt herran jumala kuolleilta suomalaisilta tuota tutkimusta ole tehty? Mitä helvettiä minä taas luen?

Tulipahan taas astuttua konservatiivin miinaan, mutta sattuuhan näitä.

Taidanpa avata punaviinipullon, sillä minulle käy kyllä vallan hyvin että etanoli on laillista vaikka onkin kymmeniä kertoja kannabista haitallisempaa, sillä saanhan minä sillä enemmän pääni sekaisin. Hyvät joulut!
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Nuorten kanssa aktiivisesti tekemisissä ollessani voin sanoa, että Suomessa on tapahtunut "amerikkalaistumista" ja kannabis on jo tullut erittäin yleiseksi keskioluen rinnalle monissa nuorisopiireissä sosiaalisena päihteenä, opiskelijaporukoissa ja muissa. Väitän, että 18-30 vuotiaista jo yli puolet on kokeillut kannabista joten sikäli tuo miljoona ei varmasti ole mikään "älyttömyys", jos ymmärtää yhtään mitään mitä tässä nykymaailmassa tapahtuu. Ja ei kai sitä nyt herran jumala kuolleilta suomalaisilta tuota tutkimusta ole tehty? Mitä helvettiä minä taas luen?

Tulipahan taas astuttua konservatiivin miinaan, mutta sattuuhan näitä.

Taidanpa avata punaviinipullon, sillä minulle käy kyllä vallan hyvin että etanoli on laillista vaikka onkin kymmeniä kertoja kannabista haitallisempaa, sillä saanhan minä sillä enemmän pääni sekaisin. Hyvät joulut!

Vai että puolet 18-30 -vuotiaista on kokeeillut. Nyt lähti kyllä laukalle ja pahasti.
 

Nick Neim

Jäsen
Vai että puolet 18-30 -vuotiaista on kokeeillut. Nyt lähti kyllä laukalle ja pahasti.

Ei ainakaan omasta kaveripiiristä, enemmän taitaa olla lähipiirissä kokeilijoita kuin niitä ketkä koskaan eivät ole kokeillut. Jos siis ihan hatsi tai kaksi sätkästäkin lasketaan.

Ja kyse ei ole edes mistään nistiporukasta, koska ainakaan mun tiedossa ei ole, että joku olisi kokeillut kovempia tai mitään muuta huumetta. Kannabis on yleistynyt nuorten keskuudessa todella rajusti tässä viimeisen 5 vuoden sisään.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Vai että puolet 18-30 -vuotiaista on kokeeillut. Nyt lähti kyllä laukalle ja pahasti.

Kyllä se olet sinä, joka tässä olet nyt valitettavan pihalla siitä mitä nykynuorison keskuudessa tapahtuu. Nykyään reilu parikymppisten keskuudessa on jopa harvinaisuus, jos ei ole koskaan kokeillut. Ja nämä kokemukset tulevat ammattikorkeakoulu/yliopistomaailmasta, eikä tosiaan mistään nistipiireistä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kannabiks on yleistynyt nuorten keskuudessa todella rajusti tässä viimeisen 5 vuoden sisään.

Tämä pitää ainakin omien kokemusteni mukaan täysin paikkansa ja voidaan ottaa aikajänteeksi vaikka kymmenenkin vuotta. Siihen en ota kantaa, että millainen prosentti suomalaisista on mahdollisesti kannabista kokeillut, sen mielipiteen kun jokainen muodostanee omien kokemustensa perusteella, eikä se mielipide näin ollen ole vertailukelpoinen muiden vastaavien kanssa kuin korkeintaan kuriositeettitasolla.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Olen itse lähestulkoon joka työpäivä tekemisissä huumeiden käyttäjien kanssa ja luulen omaavani melko hyvän katsantokannan suomalaiseen huumemaailmaan ja en millään usko tuohon miljoonaan kokeilijaan, enkä varsinkaan tuohon puolet 18-30 -vuotiaista.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Olen itse lähestulkoon joka työpäivä tekemisissä huumeiden käyttäjien kanssa ja luulen omaavani melko hyvän katsantokannan suomalaiseen huumemaailmaan ja en millään usko tuohon miljoonaan kokeilijaan, enkä varsinkaan tuohon puolet 18-30 -vuotiaista.

Luin, että olet poliisi. Minun ymmärrykseni mukaan olet tekemisissä oikeastaan vain ongelmakäyttäjien kanssa, etkä tavallisten kansalaisten? Vaikka poliisin näkökulmastahan tunnetusti jokainen kokeilijakin on ongelmakäyttäjä, joten mitäs tässä vääntämään enempää.
 

Nahkanaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannattaa huomata että kyse ei ollut miljoonasta vaan lähes miljoonasta. Jotenkin myös luulen että Jussi Perälä on vähän paremmin perillä tästä asiasta kuin satunnainen foorumimutuilija.
 

Nick Neim

Jäsen
Tämä pitää ainakin omien kokemusteni mukaan täysin paikkansa ja voidaan ottaa aikajänteeksi vaikka kymmenenkin vuotta.

Tämä voi olla ja varmaan onkin täysin totta. Otin rajaksi tuon 5 vuotta omiin kokemuksiin perustuen; esimerkiksi yläasteikäisenä kannabis oli aika tuntematon ja vaikeasti saatava - tai ainakin selvästi "näkymättömämpi" kuin tänä päivänä. 10 vuotta sitten olin vielä ala-asteella, jolloin tietoa huumeiden saannista tai määristä ei luonnollisestikaan ollut.

Koskaan en ole hallussapitänyt, ja käyttökerratkin rajoittuvat viiteen. Siitäkin huolimatta, etten ole "piireissä" (=ostajana, kasvattajana jne) tuon kasvumäärän kyllä huomaa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Kannattaa huomata että kyse ei ollut miljoonasta vaan lähes miljoonasta. Jotenkin myös luulen että Jussi Perälä on vähän paremmin perillä tästä asiasta kuin satunnainen foorumimutuilija.

Tutkijoita ja tutkimuksia on joka lähtöön ja niistä on aina hyvä poimia omaan ajatusmaailmaan sopivat tutkimukset framille. Eipä siinä, jatkakaa...
 

Nahkanaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tutkijoita ja tutkimuksia on joka lähtöön ja niistä on aina hyvä poimia omaan ajatusmaailmaan sopivat tutkimukset framille.

Sitten sinulla on varmaan esittää erilaisia tuloksia antavia tutkimuksia? Muuten minä lähtisin siitä, että tutkimus > mutu. Tuossa jutussa viitattu "17 prosenttia 15–69-vuotiaista ilmoitti joskus kokeilleensa kannabista" on vielä yli neljä vuotta vanhaa tietoa, eli luvut ovat siitä vain kasvaneet.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
THL:n käyttämä kyselymenetelmä sai tulokseksi n. 700 000 kannabista kokeillutta suomalaista (tämä vuodelta 2011). Kyselytutkimukset ovat varsinkin tälläisissä aroissa aiheissa epätarkkoja. THL:n mukaan n. 1% kannabista kokeilleista on ns. päivittäiskäyttäjiä. 24-35 vuotiaista yli kolmannes ilmoitti kokeilleensa kannabista, miespuoliset hätyyttelivät sitä 50% rajapyykkiä. Isommissa kaupungeissa varmasti päästään jopa yli 50%.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös