Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 531 611
  • 4 790

Byvajet

Jäsen
Onko siellä samat ihmiset ajamassa savutonta Suomea tai haittaveroja epäterveelliselle ruualle kuin ajaa kannabiksen laillistamista?

Tässä on muuten maliesimerkki siitä, kuinka valehtelu tehdään internetissä tyylillä.

Ei ole nähdäkseni valehtelua todeta, että Suomen puolueista suurin osa kannattaa terveellisten elämäntapojen tukemista. Myöskään kansan keskuudessa ei ole voimakasta laaja-alaista kapinaa tavoitetta vastaan.

Viinan hamstraajat, ulkomailta hakijat ja pössyttelijät ovat varsin pieni osa Suomen väestöstä.

Olen siis edelleen sitä mieltä, että sekä Suomen poliitikkojen että Suomen kansan kokonaisnäkemys puoltaa haittojen pienentämistä. Viinaa, pössyttelyä ja muuta kemiallista todellisuuspakoisuutta avoimesti ihannoivat ovat selvä vähemmistö. He ovat kuitenkin äänekkäitä, mikä luo heidän koostaan harhauttavan kuvan.

THL:n arvion mukaan kannabista käyttää päivittäin noin 10 000 suomalaista. Harvemmin käyttävistä moni pystyisi lopettamaan, mutta lopettamista ei tue se, että aineen käytöstä tehdään politiikalla ja lainsäädännöllä sekä sosiaalisesti hyväksyttävämpää että käytännössä helpompaa.

Jos aineiden väärinkäyttäjille tai potentiaalisille väärinkäyttäjille (esimerkiksi syrjäytyneet ja mielenterveysongelmaiset) olisi tarjolla laaja-alaista taloudellista, sosiaalista ja lääketieteellistä apua, jota saisi heti halutessaan matalalla kynnyksellä, kannabiksen vapauttaminen olisi helpompi ymmärtää.

Tosiasiassa kuitenkin velkaisessa Suomessa aineen vapauttaminen johtaisi kokonaishaittojen kasvuun, koska täällä ei ole rahaa auttaa apua tarvitsevia ja hakevia. Siksi on perusteltua vastustaa kannabiksen vapauttamista, vaikka sen käytöstä yksilölle osoitetut rangaistuksen ovatkin kohtuuttomia.

Uskon myös porttiteoriaan sikäli, että kannabiselämäntapaiset päivittäispolttelijat hakevat kannabiksensa sieltä, mistä sen halvimmalla saa. Tässä kaupankäynnin muodossa liikkuu myös kovempia aineita, enkä lainkaan usko, etteikö osa aktiivisesti kannabista käyttävistä rupeaisi kokeilemaan myös kovempaa kamaa, kun sitä tarjolla olisi.

Johan tämä ilmiö näkyy mediassakin. Kovempien huumeiden käytöstä on alkanut näkyä lehtijuttuja, joissa annetaan ymmärtää, että niitä käyttää myös parempi väki ja että ne kuuluvat joidenkin elämässään hyvin pärjänneiden vapaa-aikaan.

Olen myös viinavastainen. Viinan käytön perustelu esimerkiksi ruoan makua tukevana juomana on keinotekoinen argumentti. Todellisuudessa kenenkään ruokanautinto ei heikkene siitä, ettei saa ruoan seurauksi lasillista viiniä. Viinin käyttö on ihan vain tottumiskysymys, johon usein liittyy myönteinen kokemus, koska ruoan kanssa ei juoda ainoastaan puolta lasillista vaan ehkä pari kolme, jolloin alkoholin keventävästä vaikutuksesta jää mukava muisto.

Viina aiheuttaa Suomessa jättimäiset kulut ja jättimäisen määrän henkistä kärsimystä. Siitä pitäisi päästä eroon, enkä nyt tiedä, kannattaako sen rinnalle tai tilalle haalia lisää syrjäytymistä ja kuluja aiheuttavia aineita.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Viinan hamstraajat, ulkomailta hakijat ja pössyttelijät ovat varsin pieni osa Suomen väestöstä.
ulkomailta hakijat n. 750 000 suomalaista, pössyttelijät 280 000, viinan hamstraajat: eivät ole suuri ongelma, ongelma ovat ne, joilla ne eivät säily eli hamstraudu.

Olen siis edelleen sitä mieltä, että sekä Suomen poliitikkojen että Suomen kansan kokonaisnäkemys puoltaa haittojen pienentämistä. Viinaa, pössyttelyä ja muuta kemiallista todellisuuspakoisuutta avoimesti ihannoivat ovat selvä vähemmistö. He ovat kuitenkin äänekkäitä, mikä luo heidän koostaan harhauttavan kuvan.
Kyllä, suurin osa on ihan tavallisia rentoutujia tai viihtyjiä.

THL:n arvion mukaan kannabista käyttää päivittäin noin 10 000 suomalaista. Harvemmin käyttävistä moni pystyisi lopettamaan, mutta lopettamista ei tue se, että aineen käytöstä tehdään politiikalla ja lainsäädännöllä sekä sosiaalisesti hyväksyttävämpää että käytännössä helpompaa.
Lopettavatko he nykyisellä politiikalla?

Jos aineiden väärinkäyttäjille tai potentiaalisille väärinkäyttäjille (esimerkiksi syrjäytyneet ja mielenterveysongelmaiset) olisi tarjolla laaja-alaista taloudellista, sosiaalista ja lääketieteellistä apua, jota saisi heti halutessaan matalalla kynnyksellä, kannabiksen vapauttaminen olisi helpompi ymmärtää.

Tosiasiassa kuitenkin velkaisessa Suomessa aineen vapauttaminen johtaisi kokonaishaittojen kasvuun, koska täällä ei ole rahaa auttaa apua tarvitsevia ja hakevia. Siksi on perusteltua vastustaa kannabiksen vapauttamista, vaikka sen käytöstä yksilölle osoitetut rangaistuksen ovatkin kohtuuttomia.
Hahaa, tämä on täysin vailla logiikkaa ja boldattu kohta valehtelua.


Uskon myös porttiteoriaan sikäli, että kannabiselämäntapaiset päivittäispolttelijat hakevat kannabiksensa sieltä, mistä sen halvimmalla saa. Tässä kaupankäynnin muodossa liikkuu myös kovempia aineita, enkä lainkaan usko, etteikö osa aktiivisesti kannabista käyttävistä rupeaisi kokeilemaan myös kovempaa kamaa, kun sitä tarjolla olisi.
Ja sitten siitä tuli uskon asia.

Johan tämä ilmiö näkyy mediassakin. Kovempien huumeiden käytöstä on alkanut näkyä lehtijuttuja, joissa annetaan ymmärtää, että niitä käyttää myös parempi väki ja että ne kuuluvat joidenkin elämässään hyvin pärjänneiden vapaa-aikaan.
Siis mikä ilmiö näkyy mediassa? Se, että kokaiinia käyttävät pääasiassa ne, joilla on siihen varaa? Media on siis mielestäsi alkanut kirjoittaa 50 vuotta vanhasta ilmiöstä.

Olen myös viinavastainen. Viinan käytön perustelu esimerkiksi ruoan makua tukevana juomana on keinotekoinen argumentti. Todellisuudessa kenenkään ruokanautinto ei heikkene siitä, ettei saa ruoan seurauksi lasillista viiniä.
Tätä logiikkaketjua ei tarvitse varmaan avata.

Viinin käyttö on ihan vain tottumiskysymys, johon usein liittyy myönteinen kokemus, koska ruoan kanssa ei juoda ainoastaan puolta lasillista vaan ehkä pari kolme, jolloin alkoholin keventävästä vaikutuksesta jää mukava muisto.

Tämä on alkoholin ehdottomasti ikävimpiä puolia, hyvä kun otit esille.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Alkoholilla on muutakin käyttöä kuin ilmeinen ja valitettavan yleinen päihtymis- tai älynpoistotarkoitus, kuten esimerkiksi oikean ruoan ja oikean viinin yhdistäminen pyrittäessä onnistuneeseen ateriaan. Toki safkat voi heittää huiviin ilman viiniäkin, mutta viinillä on kiistatta huomattavaa potentiaalia ruokapöydässä.

Nurtsilla taas ei ole mitään ruokailunautintoa tukevaa funktiota, vaan sitä käytetään siksi, että tulisi hassu olo. Eikä höpöpipareita syödä sen takia, että ne olisivat kannabiksen ansiosta erityisen hyvänmakuisia leivonnaisia.

Suosittelen vapaa-ajalle ja rentoutumiseen jotakin muuta viihdykettä kuin päihteitä, ihan sama mistä päihteistä on kysymys. Kannattaa mieluummin hakata halkoja, lukea jotain laadukasta kirjallisuutta ja juoda hyvää vissyä.
Kyllähän budia polttamalla tulee nimenomaan kunnon "mässyt" ja kaikki ape maistuu uskomattoman hyvältä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Nämä vertailut poliittiseen kokonaisuuteen suhteutettuna ovat turhia. Meillä pyritään savuttomuuteen (esimerkiksi Savuton suomi 2030), ja kokoomus juuri ehdotti haittaveroa epäterveelliselle ruoalle (sokerille ja mahdollisesti rasvalle).

Samaan aikaan on hirveä hinku tuoda valikoimaan yksi laillinen haitta-aine lisää. Onpa se enemmän tai vähemmän haitallinen, niin haitallinen se kuitenkin on.

Samaan aikaan kun ihmisten tahdotaan ostavan vähemmän jogurttia haittojen vuoksi, ajetaan haitallista ainetta lailliseksi. Tiettyä epäloogisuutta, tiettyä epäloogisuutta.
Kannabista voi ja kannattaa käyttää monella muulla tavalla, kuin polttamalla. Esim vaborisaattorilla, syömällä, juomalla jne... Polttaessa kannabista häviää siitä samalla paljon hyviä kannaboinoida.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Eli aistiharhaiselta hipiltä katoaa ruokapöydässäkin arvostelukyky.

Kaikki kannabista käyttävät ovat hippejä ilmeisesti? Ei kai siinä sitten.

Vähän asiaakin: työelämää takana yli 20 vuotta ja siitä noin 15 vuotta olen käyttänyt kannabista säännölisen epäsäännöllisesti. Yhtään ainoaa kertaa en ole paukkupäiten harkinnutkaan mennä töihin saati ajaa autoa tai jotain muuta kusipäisen tyhmää. Sitä vastoin krapula-aamuja oli joskus useinkin, varmastikin välillä olisi viisari heilahtanut puhalluskokeessa vkl aamuna. Jännästi ketään ei kiinnostanut yhtään, enemmänkin se oli pieni piruilun aihe. Jos edes sitä.
Pikkuhiljaa alkoholi on jäänyt vähemmälle koska ei jaksa sitä väsymystä ja inhaa oloa henkisesti joka siitä seuraa. Polttelu samaa kuin ennenkin eli tyypillisesti kotosalla yksin tai pienellä porukalla homman pysyessä täysin hanskassa. Ajoissa nukkumaan ja aamulla täydessä tikissä. Ja aina silti niin että seuraava päivä on vapaata.

Tiedän ja ymmärrän että maailmassa on osalla ihmisistä elämänhallinta aikalailla kateissa. Uskon että se olisi niin on sitten kannabista saatavavilla tai ei. Omassa kuplassa en kuitenkaan tiedä ketään jolla olisi käynyt edes mielessä lähteä kokeilemaan jotain vahvempaa.

Maailman oikeineläjien mielestä olen varmasti rikollinen jolle kuuluisi antaa putkaa linnaa ja vankeutta mutta omassa tapauksessa näkisin kyllä rikoksen olevan aikalailla uhriton.

Oliko tässä sekavassa tekstissä mitään pointtia, en tiedä mutta tulipa nyt osallistuttua.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
MDMA:n ja psilosybiinin käytöstä terapian ohessa on käsittääkseni melko hyviäkin kokemuksia. Lisäksi ne ovat valvotuissa olosuhteissa turvallisia käyttää ja addiktiopotentiaali on hyvin pieni. Huumesota lopetti monta lupaavaa kehityspolkua joita nyt toivottavasti pienin askelein oiotaan.

Joo näin muistelisin itsekin jostain lukeneeni. Moni vastaan jankkaaja ei ymmärrä tuota, että valvotustihan tätä tosiaan tehdään.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Kaikki kannabista käyttävät ovat hippejä ilmeisesti? Ei kai siinä sitten.

Vähän asiaakin: työelämää takana yli 20 vuotta ja siitä noin 15 vuotta olen käyttänyt kannabista säännölisen epäsäännöllisesti. Yhtään ainoaa kertaa en ole paukkupäiten harkinnutkaan mennä töihin saati ajaa autoa tai jotain muuta kusipäisen tyhmää. Sitä vastoin krapula-aamuja oli joskus useinkin, varmastikin välillä olisi viisari heilahtanut puhalluskokeessa vkl aamuna. Jännästi ketään ei kiinnostanut yhtään, enemmänkin se oli pieni piruilun aihe. Jos edes sitä.
Pikkuhiljaa alkoholi on jäänyt vähemmälle koska ei jaksa sitä väsymystä ja inhaa oloa henkisesti joka siitä seuraa. Polttelu samaa kuin ennenkin eli tyypillisesti kotosalla yksin tai pienellä porukalla homman pysyessä täysin hanskassa. Ajoissa nukkumaan ja aamulla täydessä tikissä. Ja aina silti niin että seuraava päivä on vapaata.

Tiedän ja ymmärrän että maailmassa on osalla ihmisistä elämänhallinta aikalailla kateissa. Uskon että se olisi niin on sitten kannabista saatavavilla tai ei. Omassa kuplassa en kuitenkaan tiedä ketään jolla olisi käynyt edes mielessä lähteä kokeilemaan jotain vahvempaa.

Maailman oikeineläjien mielestä olen varmasti rikollinen jolle kuuluisi antaa putkaa linnaa ja vankeutta mutta omassa tapauksessa näkisin kyllä rikoksen olevan aikalailla uhriton.

Oliko tässä sekavassa tekstissä mitään pointtia, en tiedä mutta tulipa nyt osallistuttua.
10v sitten oma usko oli se, että pilveä polttelee lähinnä hipit ja elämänkoululaiset. Nykyään kaveripiiri koostuu 25-40 vuotiaista korkeakoulutetuista ihmisistä ja täytyy sanoa, että harvassa on ne ketkä eivät satunnaisesti käyttäyttäisi kannabista jossain muodossa. Yleisempää kuin nuuskaaminen. Kaikki työssäkäyviä ja veronsa maksavia ihmisiä, eikä kenelläkään muuta rikollista toimintaa. Jos nämä ihmiset nyt satunnaisesti testattaisiin, niin siitä lähtisi mahdollisesti työtä lääkäriltä, toimitusjohtajalta, opettajalta, insinööriltä ja poliisilta. Voittaisiko yhteiskunta, kun nämä kovat rikolliset saa tuomiot? Epäilen.
 

Byvajet

Jäsen
Nykyään kaveripiiri koostuu 25-40 vuotiaista korkeakoulutetuista ihmisistä ja täytyy sanoa, että harvassa on ne ketkä eivät satunnaisesti käyttäyttäisi kannabista jossain muodossa.

Eiköhän näitä kokemuksia määritä kaveripiiri. Minun on vaikea uskoa, että kannabis olisi nykyään yleinen päihde tai huume ihan siksikin, että sen vaikutukset ovat yksilöllisiä, eivätkä kaikki niistä pidä. Toiseksi monilla kynnys polttamiseen on korkea. Jos ei ole koskaan oppinut tupakoimaan, harva rupeaa enää aikuisiällä polttamaan.

Viina on paljon helpompi ja varmempi aine käytettäväksi, vaikka aiheuttaakin ikävät sivuvaikutukset.

Voisihan joku tehdä tänne äänestyksen, niin selviäisi tämän foorumin kokemukset. Onko kokeillut, polttaako silloin tällöin, polttaako usein ja niin edespäin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
10v sitten oma usko oli se, että pilveä polttelee lähinnä hipit ja elämänkoululaiset. Nykyään kaveripiiri koostuu 25-40 vuotiaista korkeakoulutetuista ihmisistä ja täytyy sanoa, että harvassa on ne ketkä eivät satunnaisesti käyttäyttäisi kannabista jossain muodossa. Yleisempää kuin nuuskaaminen.
Riippuu varmaankin siitä, millaisessa kaveripiirissä itse kukin liikkuu. Minun tuttuni ovat voittopuolisesti noin 40-70-vuotiaita korkeakoulutettuja ihmisiä, ihan keskivertosakkia, ei mitään uskonnollista tai muuten tavanomaisesta poikkeavaa porukkaa. Ainakaan paremmin tuntemistani kavereista ei kukaan ole kertonut edes kokeilleensa kannabista. Toki ovat saattaneet kokeilla, ja mistä minä tiedän jos joku käyttäisi useamminkin, mutta asiasta ei ole ollut juurikaan puhetta. Aihe ei omissa piireissäni erityisemmin tunnu kiinnostavan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Riippuu varmaankin siitä, millaisessa kaveripiirissä itse kukin liikkuu. Minun tuttuni ovat voittopuolisesti noin 40-70-vuotiaita korkeakoulutettuja ihmisiä, ihan keskivertosakkia, ei mitään uskonnollista tai muuten tavanomaisesta poikkeavaa porukkaa. Ainakaan paremmin tuntemistani kavereista ei kukaan ole kertonut edes kokeilleensa kannabista. Toki ovat saattaneet kokeilla, ja mistä minä tiedän jos joku käyttäisi useamminkin, mutta asiasta ei ole ollut juurikaan puhetta. Aihe ei omissa piireissäni erityisemmin tunnu kiinnostavan.
Uteliaana kuluttajana olen kokeillut CBD-olutta ja CBD-teetä, kun niitä oli lähikaupassa siinä kassajonon viereisellä hyllyllä. Olisi siellä ollut CBD-suklaata, -pastilleja yms.
CBD-tuotteet sisältävät siis ei-päihdyttävää kannabista.
Tosin en huomannut mitään mainittavaa vaikutusta tai makuvivahdetta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Uteliaana kuluttajana olen kokeillut CBD-olutta ja CBD-teetä, kun niitä oli lähikaupassa siinä kassajonon viereisellä hyllyllä. Olisi siellä ollut CBD-suklaata, -pastilleja yms.
CBD-tuotteet ovat siis ei-päihdyttävää kannabista.
Tosin en huomannut mitään mainittavaa vaikutusta tai makuvivahdetta.
Jaa, olen minäkin varmaan jotain tuollaista saanut joskus eteeni, pitääkö nuokin laskea? Ja hamppuköyttä olen käyttänyt nuorena miehenä ties mihin maatilan askareisiin. Saakeli. Sittenhän tässä ollaan vallan hippaheikkejä.
 

Alejandro

Jäsen
Eiköhän näitä kokemuksia määritä kaveripiiri. Minun on vaikea uskoa, että kannabis olisi nykyään yleinen päihde tai huume ihan siksikin, että sen vaikutukset ovat yksilöllisiä, eivätkä kaikki niistä pidä.
Riippuu varmaankin siitä, millaisessa kaveripiirissä itse kukin liikkuu. Minun tuttuni ovat voittopuolisesti noin 40-70-vuotiaita korkeakoulutettuja ihmisiä
Aloitin yliopisto-opiskelut 10 vuotta sitten ja satunnainen polttelu, tai ainakin kokeilu, oli yllättävän yleistä. Enkä opiskellut millään hippialalla. Kavereita oli tietysti muistakin tiedekunnista, enimmäkseen luonnontieteistä. Näen tässä ison sukupolvien välisen kuilun asenteissa ja faktoissa.

Nykyään pössyttely on useimmilla vähentynyt, jopa loppunut kokonaan. Sama toki alkoholin kanssa. Ei näin vanhana oikein jaksa samaan malliin, kuin ennen. T. Vuosimallia 1991

Edit: Itseäni kannabis ei kiinnosta enää yhtään. Paitsi verorahojen ja sijoitusvoittojen puolesta.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Tietysti jos ihmisen asenne on se, että pilvenpolttajat on hippejä ja heitä kuuluu rangaista niin eipä ne varmasti tällaisille ihmisille kerro harrastuksestaan. 25-35v miehistä puolet on käyttänyt elämänsä aikana kannabista, ettei se mitään harvinaista ole. Toki mitä vanhemmaksi mennään, niin sitä harvinaisempaa. Sukupolvikysymys kuten aiemmin todettiin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erittäin mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa on oikea aika laajalle julkiselle keskustelulle kannabiksen laillistamisesta. Aika alkaa olla kypsä viinien ruokakauppamyynnille, mutta "kannabis Alkoon" ei kuulosta ainakaan vielä hetkeen realistiselta, eikä vaaliteemaksi asia noussut vielä tällä kertaa. Kaiketi seuraamme tuttuun tapaan mitä Ruotsi tekee.
 

Alejandro

Jäsen
Erittäin mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa on oikea aika laajalle julkiselle keskustelulle kannabiksen laillistamisesta.
Siinä vaiheessa, kun suuret ikäluokat kuolevat, sanoisin. Ovat liian änkyröitä ja tärkeitä äänestäjäryhmiä demareille, kokoomukselle ja keskustalle. Näissä puolueissa ei uskalleta tehdä mitään näin radikaaleja ehdotuksia, koska sitten seniilien äänet ovat vaarassa.

Eiköhän pohjoismaista Tanska laillista ensin ja voidaan kateellisena katsella vierestä, kun juutit brändäävät puhtaan pohjoismaisen laatuhampun maailmanluokan vientituotteeksi.
 

Kalikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vaalikoneissa pisti silmään kannabiksen dekriminalisointi ja viinin (ja lopulta viinan) vieminen elintarvikekauppaan. On varsin mielenkiintoista, että hyvin usein saman ihmisen mielestä on järkevää viedä toinen päihde kaupallisesti kaupattavaksi elintarvikekauppaan sillä ajatuksella, että mitä enemmän sitä parempi. Ja toisesta päihteestä taas pitäisi antaa linnaa. Joko logiikka on ihmislajille täysin vieras käsite tai sit ihmiset ei ymmärrä edes perusasioita. Jos molemmat linjat toimii yhtäaikaa ihmisen ja yhteiskunnan parhaaksi, niin on kyllä aika hämmentävä homma.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Itse en kyllä ymmärrä miksi kannabiksen käyttö pitäisi sallia. Omilla nurkilla alaikäisille maistuu jo nyt liikaa pilvi, niin miksi siitä tehdä yhtään sallittavampaa enää. En näe mitään hyvää siinä että 16 kesäset junnut vetää pilveä.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulle muuten ihan yks lysti, kunhan sen polttaminen kiellettäisiin missään ihmisten ilmoilla. Vituttaa se haju suunnattomasti enemmän kuin tupakan haju, varsinkin jos tulee asuntoon sisälle. On muitakin tapoja käyttää kannabista kuin polttaa sitä.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
En näe mitään hyvää siinä että 16 kesäset junnut vetää pilveä.
En minäkään. Kuten en myöskään että juovat alkoholia, tai käyttävät mitään muitakaan päihteitä.

Mutta mitä tekemistä tuolla on sen kanssa että sallittaisiin pössyttely täysi-ikäisille, kenties samalla keräten verotuloja valtiolle?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en kyllä ymmärrä miksi kannabiksen käyttö pitäisi sallia. Omilla nurkilla alaikäisille maistuu jo nyt liikaa pilvi, niin miksi siitä tehdä yhtään sallittavampaa enää. En näe mitään hyvää siinä että 16 kesäset junnut vetää pilveä.
No vaikka siksi, että sitä saisi esimerkiksi 18 vuotiaana jostain tietystä paikasta, ettei tarvii kaverin isältä sitä hankkia. Tai joltain hämärältä tyypiltä, jos huono tuuri käy.

Muutenkin vähän erikoinen perustelu, kun ei liity yhtään laillistamiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös